Wil je een webshop beginnen?

Kickstarter: zo haal je financiering op voor jouw nieuwe bedrijf of product

Kickstarter

Foto: Milkos via Getty Images

Wil je een project starten, maar heb je niet voldoende budget beschikbaar? Of heb je een fantastisch idee voor een start-up waar je fondsen voor wilt werven? Lukt het niet om via de traditionele weg aan investeerders te komen? Een Kickstarter campagne kan de uitkomst zijn.


Start je eigen webshop met Shopify! Probeer ons platform 14 dagen geheel vrijblijvend – je zit nergens aan vast.


Inhoudsopgave

Wat is Kickstarter?

Kickstarter is hét platform dat het begrip crowdfunding op de kaart heeft gezet. Vanaf 2014 is het officieel mogelijk om als Nederlandse of Belgische projecthouder een campagne te draaien via Kickstarter.

In de afgelopen 10 jaar werd er via Kickstarter meer dan 5 miljard dollar opgehaald door bijna 200.000 verschillende projecten. De meeste projecten ontvangen ongeveer 1000 tot 10.000 dollar aan fondsen, maar er zijn ook campagnes (zoals Exploding Kittens) die meer dan een miljoen dollar bij elkaar verzamelen.

Om in aanmerking te komen voor crowdfunding via Kickstarter moet je project in een van de volgende categorieën passen:

  • Kunst
  • Stripboeken en illustraties
  • Ontwerp en technologie
  • Film
  • Voedsel en ambacht
  • Games
  • Muziek
  • Publicaties

Hoe werkt Kickstarter?

Bij traditionele fondsenwerving ontvangt een bedrijf een relatief groot bedrag van een bank of investeerder. Op Kickstarter werkt het anders: veel mensen doneren elk een klein bedrag om samen bij te dragen aan een groter doel.

Je ontvangt het geld dat je ophaalt met een Kickstarter campagne alleen maar als je het doelbedrag binnen de project deadline (tot maximaal 60 dagen) haalt. Heb je bijvoorbeeld als doel om binnen 30 dagen 20.000 euro op te halen voor een nieuwe film, maar lukt het om binnen deze tijdsperiode ‘slechts’ 10.000 euro op te halen? Dan ontvang je het geld niet.

Lukt het wél om op tijd het benodigde bedrag te verzamelen? Dan maakt Kickstarter het geld binnen twee weken over naar de bankrekening van de project eigenaar.

Het geld dat je ophaalt via Kickstarter is geen lening, maar wordt gezien als inkomen. Je moet hier dus ook belasting over betalen. Daarom is het slim om voordat je geld ophaalt met Kickstarter eerst een bedrijf op te richten.

Dit zijn de kosten van Kickstarter

Hoewel je gratis een campagne kunt aanmaken op Kickstarter, brengt het draaien van een Kickstarter campagne wel degelijk kosten met zich mee. Zo brengt het platform 5% van het opgehaalde bedrag in rekening bij elk project dat het doel binnen de deadline heeft gehaald.

Let op: bovenop de 5% die Kickstarter rekent komen nog verwerkingskosten. Hierdoor gaat het uiteindelijke percentage dat je betaalt al snel richting de 10%. Houd hier rekening mee wanneer je het doelbedrag voor je campagne bepaalt.

Houd ook rekening met de kosten die je maakt voor beloningen en prijzen die je aan investeerders geeft. Bedenk van tevoren wat voor beloningen je wilt geven aan bijdragers en stel vast wat hier de kosten van zijn. Verwerk deze kosten in het totale bedrag dat je bij elkaar wilt verzamelen.

Zo zet je een succesvolle Kickstarter campagne op

Met Kickstarter kun je het geld ophalen dat je nodig hebt voor een nieuw bedrijf, project of product. Een kanttekening is hier wel op zijn plaats: het merendeel van de campagnes op Kickstarter slaagt er niet in om op tijd het beoogde bedrag op te halen. Gelukkig zijn er wat dingen die je kunt doen om jouw kansen op succes te verhogen. Door de volgende stappen te doorlopen, zorg je dat jouw campagne een sterke basis heeft en klaar is voor succes.

Kickstarter screenshot

1. Meld je aan via Kickstarter.com

Voordat je een campagne kunt aanmaken, heb je eerst een Kickstarter account nodig. Dit kun je gratis aanmaken via Kickstarter.comNadat je je account hebt aangemaakt, vraagt Kickstarter je om de categorie en subcategorie voor je campagne te selecteren en je locatie door te geven.

2. Denk na over hoe je donateurs wilt aantrekken

Als je je doelbedrag bij elkaar wilt krijgen, is het essentieel om donateurs te werven. De meest succesvolle campagnes sturen zelf verkeer naar hun lancering. Daarom is het verstandig om vóór je Kickstarter campagne alvast een website of webshop te lanceren en een e-maillijst op te bouwen.

coming soon page voorbeeld

In de periode voorafgaand aan je lancering, kun je er ook voor kiezen om een coming soon page of under construction page te maken, zoals het bovenstaande voorbeeld van Happy Camper. Je kunt deze pagina niet alleen gebruiken als tijdelijke pagina voor een webshop die binnenkort online gaat, maar ook om alvast traffic te genereren, feedback te verzamelen of aan marketing te doen. Zo is het mogelijk om rechtstreeks via je coming soon pagina e-mailadressen te verzamelen van mensen die interesse hebben in je idee.

Dat het nut heeft om vóór je Kickstarter campagne alvast aan een e-maillijst te werken, blijkt wel uit het daverende succes van Shopify merchant Best Self. Om op de voorpagina van Kickstarter te komen, heb je meteen een piek in verkopen nodig. Daarom bouwde Best Self eerst een e-mail lijst van 3235 mensen op. Via e-mail werden al deze mensen op de hoogte gehouden van de lancering. Uiteindelijk haalde de campagne 322,695 dollar op, terwijl het doel ‘slechts’ 15.000 dollar was.

3. Maak een krachtige projectpagina

Zorg er ruim voor de lancering voor dat er een sterke projectpagina klaar staat. Besteed aandacht aan de tekst, afbeeldingen en video’s die potentiële donateurs te zien krijgen. Het kan lonen om te investeren in een designer of copywriter. Hoe beter een project ontwikkeld is, hoe groter de kans is dat donateurs het ondersteunen.

Projectpagina’s van de meeste succesvolle Kickstarter campagnes hebben een aantal dingen gemeen: ze hebben een professionele productfoto, een ‘hoe het werkt’-tekst met bijpassende afbeeldingen, een samenhangende branding, duidelijke doelen, een verhaal achter het project en aantrekkelijke beloningen.

4. Beloon donateurs met een positieve merkbeleving

Mensen die geld investeren in een Kickstarter project willen het gevoel hebben dat ze hebben bijgedragen aan het succes van een ondernemer waarin ze geloven. Zorg dat je met je beloningen een persoonlijke ervaring meegeeft die verder gaat dan alleen een korting.

Het is de kunst om hier creatief in zijn. Je kunt laten zien hoe de eerste bestellingen de deur uit gaan of producten vernoemen naar de eerste investeerders. Het succes van een Kickstarter campagne draait niet alleen om een goed idee, maar ook om de beleving die je investeerders geeft.

5. Stel je betaalinformatie in om donaties te ontvangen

Je kunt pas een project lanceren nadat je een bankrekening aan je Kickstarter-account hebt toegevoegd. Je stelt je betaalgegevens in via de Payment-tab op je projectpagina. Als je het doelbedrag op tijd bij elkaar verzamelt, verschijnt het verzamelde bedrag binnen ongeveer twee weken na de deadline op je bankrekening.

6. Lanceer de campagne

Nadat je een goed lanceerplan hebt, je projectpagina klaarstaat en alle beloningen zijn ingesteld, is het tijd om je campagne te lanceren. Ook dit is een stap waar je goed over na wilt denken.

De meest succesvolle projecten op Kickstarter duren maximaal 30 dagen. De kans dat je je doel haalt is bij 30 dagen vaak groter dan bij 60 dagen. Bovendien zijn Kickstarter projecten die richten op een hoger geldbedrag vaker succesvol dan projecten die 1000 euro of minder willen verzamelen.

Het succes van een campagne wordt vaak bepaald tijdens de eerste 48 uur nadat het project live gaat. Houd je pagina in de gaten om te zien of de campagne aanslaat. Zo niet, pas de pagina dan aan om te zien wat wel en niet werkt. Na de lancering kun je de titel, categorie, beschrijving, afbeelding, video, veelgestelde vragen en bio in je profiel nog aanpassen.

Zo kun je Shopify inzetten voor je Kickstarter campagne

Een succesvolle Kickstarter campagne valt of staat met een goede achterban. Deze achterban kun je opbouwen via een Shopify-website. Via de blogfunctie kun je nieuws delen over je project. Ook kun je jouw Shopify-website gebruiken om contactinformatie te verzamelen en een e-maillijst op te bouwen. Dat doe je bijvoorbeeld door een sterke coming soon page neer te zetten voor je Shopify-shop. 

Tijdens je lancering kun je alle contacten in je e-maillijst op de hoogte brengen van het project. Via de blog op je website kun je updates delen over hoe het ervoor staat met de lancering.

Nadat je lancering geslaagd is, komt je Shopify-webshop pas écht van pas. Zo kun je bijdragers belonen door (gratis) extra mogelijkheden toe te voegen aan je product. Ook kun je via je Shopify-store een speciale korting instellen voor donateurs die hebben bijgedragen aan je Kickstarter lancering.

Deze blog is geschreven door Deborah Schoonen.

Start je eigen webshop met Shopify! Probeer ons platform 14 dagen geheel vrijblijvend – je zit nergens aan vast.