Shopify-blogs

Samen met Shopify klimaatverandering bestrijden

Via het Shopify Sustainability Fund gaat Shopify elk jaar meer dan 5 miljoen dollar investeren in milieuvriendelijk initiatieven

Een bericht van Shopify CEO Tobi Lütke

Bij het invullen van alle formulieren voor de beursgang van Shopify in 2015, schreef ik in mijn motivatiebrief dat ik wilde dat Shopify er in de 22e eeuw ook nog zou zijn.

Toen ik daar later nog eens over nadacht besefte ik dat ik iets over het hoofd gezien had: Om mijn wens waar te maken moeten we wel zorgen dat die 22e eeuw ook leefbaar is. Als ik mijn 100-jaren plan voor Shopify uit wil laten komen moeten we niet alleen webshops beter maken, maar ook beter voor onze planeet zorgen.

Shopify heeft al een heleboel dingen gedaan om een duurzaam bedrijf te zijn, waaronder de stap om CO2 neutraal te worden. We willen ons aan de hoogste standaarden in de branche houden en hebben compensatie gekocht voor alle CO2 die we al gebruikt hebben én die we nog zullen gaan gebruiken. Daarnaast gebruiken we duurzame energie voor de warmte en elektriciteit in al onze gebouwen.

Maar dat is niet genoeg.

Waarom is het niet genoeg?

Vanaf het moment dat de mensheid fossiele brandstoffen in de grond vond, werd alles anders. Alle verbeteringen en veranderingen van de afgelopen 200 jaar hebben we eraan te danken: van de Industriële Revolutie tot moderne technologie. En door al die uitvindingen zijn we gemiddeld gezien rijker en gezonder dan ooit tevoren. We hebben het nog nooit zo goed gehad, en dat wil ik graag zo houden.

Maar helaas heeft het gebruik van al die fossiele energie ook negatieve gevolgen gehad. Met elke machine en elke uitvinding pompen we meer CO2 in de atmosfeer, en langzamerhand begint dat ons klimaat te beïnvloeden.

Voor de Industriële Revolutie bevatte de lucht ongeveer 280 deeltjes CO2 per miljoen deeltjes lucht. Maar die revolutie boorde nieuwe markten aan en leidde tot een constant stijgende vraag naar producten, die allemaal weer energie kostten om te maken. Nu zijn we zo ver dat we voor het eerst in de geschiedenis op het ongekend hoge aantal van 400 deeltjes CO2 per miljoen zitten. En dat is heel slecht nieuws.

Zonder dat we het wilden hebben we een proces in werking gezet dat zichzelf ook nog eens versterkt, en daarmee de atmosfeer helemaal uit balans brengt. Als gevolg daarvan stijgt de zeespiegel, heerst er op sommige plaatsen steeds vaker droogte terwijl andere steeds vaker overstromen en worden de oceanen steeds zuurder – allemaal dingen die onze toekomst in gevaar brengen.

Veel mensen willen hier iets tegen doen, en kopen daarom CO2 compensatie. Daarbij denk je misschien aan bomen planten en zonne-energie, maar in de realiteit is dat vaak niet het geval. CO2 compensatieprogramma’s zijn vaak ondoorzichtig of misleidend. Sommige zijn niet meer dan filters in de schoorstenen van extra smerige fabrieken, fabrieken die sowieso niet zouden moeten bestaan. De meeste CO2 compensatie wordt gekocht door bedrijven die zelf de grootste vervuilers zijn. Zo proberen ze hun schuldgevoel nog een beetje af te kopen: een moderne versie van de middeleeuwse aflaat.

Bovendien halen CO2 compensatieprogramma’s geen CO2 uit de lucht. Het maximale wat ze kunnen doen is de uitstoot enigszins verminderen, maar meestal zijn het gewoon nutteloze projecten. Zelfs als we voor alle toekomstige uitstoot zouden kunnen compenseren zit er alsnog te veel CO2 in de lucht. CO2 compensatieprogramma’s zijn beter dan niks, maar het is niet genoeg.

We hebben oplossingen zo lang voor ons uitgeschoven, dat de enige manier waarop we het probleem nog kunnen oplossen het verwijderen van CO2 uit de lucht is, niet alleen maar zorgen dat er niet nog meer bijkomt.  Dat betekent dat we moeten gaan investeren in CO2-extractie methodes. Daarbij worden CO2 moleculen uit de lucht gehaald en van hun koolstof ontdaan, koolstof waar bakstenen van gemaakt worden (een waardevol product!) die geen CO2 meer aan de lucht kunnen afgeven.

Deze methode is één van de beste lange termijn oplossingen voor het broeikaseffect, omdat het los staat van uitstoot en het probleem met terugwerkende kracht kan oplossen. Maar helaas is deze procedure nu nog ongelofelijk duur.  Compensatie voor 1 ton CO2 kost $5, maar lucht-extractie van dezelfde hoeveelheid CO2 kost rond de $1000. Vanwege de hoge kosten zijn er nog maar weinig mensen die zich er mee bezig houden, en de meeste mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord. Daardoor is de vraag naar CO2 extractie ook veel lager dan die naar compensatieprogramma’s.

Dit is wat Shopify volgens mij kan doen

Eigenlijk heeft Shopify altijd al technologie en kennis gebruikt om marktwerking te bevorderen. Tot nu toe hebben we deze skills gebruikt om het makkelijker en goedkoper te maken om een bedrijf te beginnen, wat ertoe leidde dat er nu meer webshops en ondernemers dan ooit zijn. Door tools aan te bieden die ondernemen makkelijker maken, hebben we barrières weggenomen en is de vraag naar gebruiksvriendelijke webshops ook veel grotere geworden.

Als we de klimaatcrisis willen oplossen, moeten we hetzelfde doen voor CO2 extractie: de barrières wegnemen (de hoge kosten) om de vraag te vergroten. In het verleden hebben we telkens weer gezien dat grotere vraag leidt tot efficiënter aanbod.  Vergelijk bijvoorbeeld eens de prijzen van computers, mobiele telefoons en internetabonnementen van vroeger met nu. Lithium-ion batterijen zijn nu 85% goedkoper dan tien jaar geleden, puur dankzij de enorm toegenomen vraag veroorzaakt door elektrische auto’s, datacenters en andere elektronica.

Als we eenmaal een blijvende, langdurige en steeds toenemende vraag naar CO2-extractie hebben, kunnen wetenschappers en technologen investeren in het ontwikkelen van dezelfde efficiënte technieken die de prijs van al onze dagelijkse technologie al eerder enorm verlaagd hebben. Fantastische bedrijven als Carbon Engineering, Climeworks en het Nederlandse ZEF zijn al druk bezig met het bedenken van technieken en het bouwen van prototypes, en hoe meer andere bedrijven daarbij komen, hoe beter. En qua investeren in deze sector hebben Google en Stripe al het voortouw genomen, maar er is nog voldoende ruimte voor andere financiers.

We hebben dus meer vraag nodig voor lagere prijzen, maar we hebben ook lagere prijzen nodig voor meer vraag. Hoe kunnen we die puzzel oplossen? Door nu expres te veel te betalen voor CO2 extractie, en zo het vraag-balletje aan het rollen te krijgen.

Investeren in deze sector kan tot fantastische uitvindingen leiden, net als fossiele brandstof gedaan heeft. Maar deze keer is het product niet vervuiling maar juist het tegenovergestelde: Het product is een leefbare planeet.

We hebben het Shopify Sustainability Fund opgericht

Shopify gaat elk jaar tenminste $5 miljoen bijdragen aan een leefbare toekomst.

In het Shopify Sustainability Fund komen al onze milieumaatregelen samen, dus ook CO2 extractie. Ons doel is om elk jaar meer bij te dragen, gebaseerd op onze groeiende omzet.

Elke dollar van dit fonds zal worden besteed op basis van grondig research: alleen technologieën en projecten die het meest veelbelovend en impactvol zijn komen in aanmerking, zelfs als het betekent dat we boven de prijs betalen.

Onze eerste projecten:

  • 1 miljoen dollar per jaar voor CO2 extractie: Shopify gaat elk jaar minimaal 1 miljoen dollar besteden aan CO2 extractie. Ons doel is om hiermee de vraag naar deze projecten te vergroten en de markt voorspelbaarder te maken, zodat wetenschappers en technologen op grotere schaal kunnen werken en de prijs omlaag zal gaan.
  • CO2-neutraal bedrijf: In al onze Canadese locaties gebruiken we duurzame energie om voor onze CO2 footprint te compenseren. In 2020 willen we dat wereldwijd doorvoeren in al onze locaties. Bovendien gaan we compenseren voor al het CO2 dat vrijkomt door de reizen van medewerkers.
  • CO2-neutraal platform: Shopify als website wordt volledig gerund vanuit datacenters die duurzame energie
  • Duurzame kantoren: Onze kantoren zijn LEED gecertificeerd, het grootste gedeelte heeft zelfs LEED Gold of Platinum status. We vestigen ons op locaties waar je makkelijk te voet of met het OV kunt komen, en bouwen zoveel mogelijk met materiaal uit de buurt. Denk hierbij ook aan kleine maar impactvolle dingen zoals een fietsenstalling bij elke locatie.

En onze gebruikers en kopers kunnen meedoen.

  • Duurzame verzending: Duurzaamheid blijft een kernwaarde van het Shopify Fulfillment Network, met een focus op duurzame verpakking.
  • Webshopeigenaren kunnen meedoen: We willen onze gebruikers de mogelijkheid bieden hun verzending CO2-neutraal (of zelfs negatief) te maken door middel van een eenvoudige app die ze aan hun webshop kunnen toevoegen.
  • Kopers kunnen meedoen: Als je je zorgen maakt om het impact van alle pakketjes die je laat bezorgen kun je de Shopify Arrive app downloaden. We willen ons fonds gebruiken om automatisch te compenseren voor de CO2 impact van alle pakketjes die met deze app getrackt worden.

We vragen je dringend om mee te doen

Handel is een krachtige verandertool. De marktwerking van vraag en aanbod gebruiken om een goede zaak te bevorderen is één van de krachtigste manieren om vooruitgang te bewerkstelligen. En dat geldt ook voor oplossingen voor grote problemen zoals klimaatverandering. Als je meer wilt weten, lees hier dan verder over Shopify’s beleid met betrekking tot het milieu.

Particulieren en bedrijven die bewuste keuzes maken kunnen de wereld veranderen. Stem met je geld en gebruik je Euro’s, Ponden en Dollars om sectoren zoals CO2-extractie een boost te geven, en help ons om ons huis, de aarde, te redden.

 

-tobi

CEO Shopify

Dit is een vertaling van de originele brief van Tobi Lütke.

Onderwerpen: