Wil je een webshop beginnen?

De kracht van een effectieve landing page: 7 tips om je conversie te verhogen

Een vliegtuig landt op landingsbaan

Een landing page is een pagina waar een bezoeker op ‘landt’, nadat hij of zij via een externe link (bijvoorbeeld via een advertentie op social media of een Google zoekresultaat) in jouw webshop terecht is gekomen. Als je het goed aanpakt, is zo’n landing page een enorm krachtige tool die voor meer conversie kan zorgen.

In dit artikel bespreken we wanneer het interessant is voor een webshop om landing pages te maken en geven we zeven tips om een zo effectief mogelijke pagina te realiseren. Soms kunnen slechts een paar kleine aanpassingen een wereld van verschil maken.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Landing page definitie

Een landing page, ook wel een landingspagina genoemd, is een pagina op je website waar bezoekers op terechtkomen via een externe link. Bijvoorbeeld door een Google of LinkedIn advertentie. De bezoeker kan er ook via een onbetaalde zoekopdracht op terechtkomen.

Landingspagina’s zijn vaak alleen via die externe link te bereiken. De pagina is bijvoorbeeld niet bereikbaar via de menubalk en de bezoeker komt deze niet zomaar tegen als hij of zij in jouw webwinkel aan het struinen is. 

Wanneer je landing pages voor je webshop gebruikt

We geven hieronder drie voorbeelden van momenten waarop een landing page heel waardevol kan zijn als je een webshop hebt.

Een landing page voor een bepaalde (tijdelijke) campagne

Stel dat je in jouw webwinkel brillen en zonnebrillen verkoopt. Om nieuwe klanten naar jouw webshop te trekken, besluit je zonnebrillen van een bepaald merk met dertig procent korting te verkopen en hiervan een advertentie op Facebook te plaatsen. In zo’n geval is een landing page met de zonnebrillen in de aanbieding verstandig.

Wanneer je de mensen die op de advertentie klikken namelijk naar een andere pagina leidt, bijvoorbeeld de homepage, is er zoveel op te zien dat ze worden afgeleid. Je wilt het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maken om tot een aankoop over te gaan. Hoe vaker een bezoeker moet doorklikken, hoe minder groot de kans is dat hij of zij ook daadwerkelijk iets koopt in je webshop.

Een ander voorbeeld is het maken van een landing page bij een bepaalde feestdag. Zo kun je voor Moederdag bijvoorbeeld een pagina maken met alle producten die geschikt zijn als cadeau.

Tip: een landing page voor een bepaalde campagne of feestdag is meestal tijdelijk. Het is belangrijk om hiermee rekening te houden, want je wilt niet dat mensen op een oude pagina of zelfs een dode link (404 pagina) terechtkomen.

Wanneer je een landingspagina verwijdert, is het daarom belangrijk de URL altijd te redirecten naar een andere pagina, zoals de homepage.

Een landing page voor een product waarop veel gezocht wordt

Stel je voor: je hebt een interieurwebshop. Aan de hand van een uitgebreid keywordonderzoek kom je erachter dat mensen zich op Google suf zoeken op velvet banken. Natuurlijk heb jij een pagina met al jouw beschikbare banken en zijn je velvet banken hierop ook te vinden.

Maar wanneer je een landing page maakt (die hoeft dus verder niet per se zichtbaar te zijn voor andere bezoekers) en deze optimaliseert voor Google, vergroot je de kans dat mensen op jouw webwinkel terechtkomen als ze op zoek zijn naar een velvet bank.

Wanneer je iets gratis wilt weggeven om mensen te overtuigen jouw product aan te schaffen

Wanneer je bijvoorbeeld cursussen verkoopt over online marketing via je webwinkel, kan het helpen om een gratis ebook of webinar weg te geven. Niet alleen kun je via deze weg je expertise bewijzen, het is ook een goede manier om een mailinglist op te bouwen. De landing page heeft dan één doel: de bezoeker te overtuigen dat hij z'n e-mailadres moet achterlaten.

Aan de hand van deze voorbeelden snap je waarschijnlijk ook waarom landing pages zo waardevol zijn. Aangezien de bezoeker vanwege interesse in een bepaald product of thema op de pagina terecht is gekomen, is de kans op een aankoop groot.

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dan ook dat bedrijven die meer dan dertig landingspagina’s gebruiken, zeven keer zoveel leads genereren als bedrijven die minder dan vijf landingspagina’s inzetten.

Tips voor de meest effectieve landing page

Dat betekent overigens niet dat je zomaar wat kunt klungelen: hoe effectiever jij je landing pages maakt, hoe groter de kans op conversie is. Een effectieve landing page maken die leidt tot conversie is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe pak je zo’n pagina nou goed aan? 

 

1. Match de verwachting van de bezoeker

 

Een landingspagina is zo krachtig, omdat deze compleet aansluit op de behoeften van je bezoeker. Het is daarom heel belangrijk dat de pagina de verwachting matcht van de bezoeker als hij of zij op de externe link klikt.

Dit doe je onder andere door de titel van je landing page aan de call-to-action (CTA) te linken waarop mensen hebben geklikt. Of door bijvoorbeeld dezelfde woorden uit je advertentie te gebruiken op de pagina.

2. Zorg dat je pagina één doel heeft

Natuurlijk wil je het liefst dat mensen je product kopen én hun e-maildres voor de mailinglist achterlaten, maar wanneer je een landing page maakt die op allebei is gericht, werkt dit niet. Hoe concreter je landingspagina is, hoe beter. Zorg daarom ook voor zo min mogelijk afleidingen en zo min mogelijk kansen om door te klikken.

 

3. Bedenk een overtuigende call-to-action

 

Of je nou wilt dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, een offerte of brochure aanvragen of een product kopen, het doel van de landingspagina is dat mensen tot actie overgaan. Bij de vorige tip heb je het ultieme doel bedacht. De volgende stap is om hierbij een goede call-to-action te bedenken die potentiële kopers over de streep trekt.

Een aantal tips:

  • Gebruik de gebiedende wijs (Vraag offerte aan, Gooi in mijn winkelmand, Download het ebook etc.)
  • Maak de CTA opvallend in de vorm van een button met een kleur die van de pagina springt 

    4. Zorg voor vertrouwen

    Er bestaan tegenwoordig een hoop schimmige en onbetrouwbare webshops, en de consument is hier zich steeds meer bewust van. Het is sowieso goed om hiermee rekening te houden, maar met een landing page is dit misschien nog wel belangrijker.

    Deze potentiële nieuwe klanten komen namelijk op de landingspagina terecht via een zoekopdracht of ads op social media. Je wilt dan meteen duidelijk maken dat jouw webwinkel te vertrouwen is.

    De look en feel speelt hier natuurlijk een belangrijke rol in. Hoe professioneler jouw webshop eruit ziet, hoe groter de kans is dat mensen tot een aankoop overgaan. Maar er zijn een aantal ‘trucjes’ waardoor jouw webshop betrouwbaarder lijkt. Bijvoorbeeld door een keurmerk aan je webwinkel toe te voegen, reviews of testimonials van klanten te laten zien, of door de logo’s van media waarin jij bent verschenen toe te voegen op de landing page. 

    5. Zorg dat de tekst volledig is gericht op conversie

    Je kunt nog zo’n overtuigende call-to-action hebben: eerst zul je mensen moeten overtuigen op de call-to-action te klikken. Dit doe je onder andere door de Unique Selling Points van jouw product te benoemen.

    Wat zijn de voordelen voor de bezoeker? Wat onderscheidt jouw product met die van je concurrent? Welk probleem los je op of welke behoefte vervul jij voor de bezoeker?

    Een landing page is eigenlijk een sales pagina en iedereen die er ooit één heeft proberen te schrijven, weet dat dit een hele kunst is. Wees daarom niet bang om te experimenten. Alleen door te meten wat goed werkt, weet je zeker hoe je jouw landing pages kunt optimaliseren voor je bezoekers.

    Een andere manier om de bezoeker te motiveren om op de CTA te klikken is door urgentie te creëren. De aanbieding geldt bijvoorbeeld nog een paar dagen of er zijn nog maar een paar producten op voorraad.

     

    6. Houd het kort en simpel

    De content op de landing page moet overtuigend zijn en zoveel mogelijk vragen wegnemen, maar dat betekent niet dat het een heel boekwerk moet zijn. Onthoud: we willen de bezoeker zo min mogelijk afleiden en zo snel mogelijk over laten gaan tot conversie. Als iemand halverwege de tekst afhaakt, omdat de tekst te langdradig is, bereikt de pagina dus niet z’n doel en zijn je betaalde advertenties bijvoorbeeld ook voor niets geweest.

     

    7. Maak verschillende landing pages voor verschillende kanalen

     

    Wanneer we het voorbeeld van de zonnebrillen-advertenties nemen, is het verstandig om verschillende landingspagina’s aan te maken voor je advertentie op Instagram, Facebook en AdWords. Je spreekt immers verschillende doelgroepen aan. Hier kun je het beste je copy op aanpassen. Welke woorden je voor je copy kiest, speelt namelijk een grote rol in of mensen op een aankoop overgaan of niet.

    Zoals je ziet is het schrijven van een landing page niet iets wat je ‘zomaar even doet’. Het is een hele kunst om de pagina zo overtuigend en effectief mogelijk te maken. Alleen door te blijven experimenteren, te meten en te optimaliseren, kom je erachter wat er wel en niet werkt voor welke doelgroep en welk kanaal. Wanneer de aankopen binnenstromen, zul je zien dat het de moeite meer dan waard is geweest.

    Shopify applicaties voor het maken van je landing pages

    Nu je weet hoe je een effectieve landing page schrijft en in welke situaties je landingspagina's kunt gebruiken, is de volgende stap om je landingspagina ook daadwerkelijk te gaan maken. Hoe pak je dit eigenlijk aan?

    Om deze stap wat gemakkelijker te maken, hebben we twee apps voor je geselecteerd die beschikbaar zijn in de Shopify App Store. Met deze apps kun je heel gemakkelijk, ook zonder enige ervaring met coderen, je eigen landing pages maken.

    PageFly

    Met de PageFly-applicatie kun je eenvoudig een landingspagina maken die volledig op jouw behoeften is afgestemd. Met de gebruiksvriendelijke editor kun je de elementen slepen en neerzetten zonder je thema aan te passen.

    PageFly is speciaal ontworpen om je te helpen meer bezoekers te trekken en conversies te stimuleren. Bovendien hebben alle landing pages die je met PageFly maakt standaard een responsive design, waardoor ze automatisch geschikt zijn voor mobiel. Tot slot blijven de landing pages ook actief als je besluit de app te verwijderen.

    Shogun

    Net als PageFly kun je met de Shogun-applicatie in slechts een paar klikken prachtige, krachtige landing pages maken met behulp van een zeer intuïtieve editor voor slepen en neerzetten. Je kunt uit veel paginasjablonen kiezen en zoals we al eerder zeiden heb je totaal geen ervaring met coderen nodig. Met deze tool kun je ook de prestaties van al je pagina's volgen en beoordelen.

    Als je een probleem of vraag hebt, is de klantenservice van zowel Shogun als PageFly bovendien 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar. Beide tools zijn beschikbaar in de Shopify App Store.

     Lees ook: 


     

    Over de auteur

    Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.


    Veelgestelde vragen over een effectieve landing page

    Wat is een landing page?

    Een landing page, in het Nederlands ook wel een landingspagina genoemd, is een pagina waarop een bezoeker 'landt' nadat hij of zij via een externe link op jouw webshop terecht is gekomen. Bijvoorbeeld omdat de bezoeker via een social media advertentie of vanuit Google op jouw webshop heeft geklikt. Een effectieve landing page is een krachtige manier om je conversie te verhogen.

    Waarom een landing page?

    Als webshop zijn er drie situaties waarin een landing page heel waardevol kan zijn. Allereerst bij een tijdelijke campagne, zoals een aanbieding of een feestdag. Op deze manier kun je via social media ads adverteren voor deze tijdelijke campagne, en komen mensen die op de link klikken meteen terecht op de juiste pagina. Dat is ideaal, omdat ze dan niet vaak hoeven te doorklikken.

    Ook wanneer je erachter komt dat er op een product in je webshop vaak gezocht wordt via Google, kan het heel waardevol zijn om hiervoor een aparte landingspagina te maken.

    Ten slotte kan een landing page heel handig zijn bij het bouwen van een mailinglist. De pagina heeft dan een doel: de bezoeker ervan overtuigen dat hij of zij zijn mailadres achterlaat. Meestal doe je dit door een ebook of andere zogenaamde 'goodie' gratis weg te geven.

    Wat is een goede landing page?

    Een goede landing page heeft maar één doel, matcht de verwachtingen van degene die op de externe link heeft geklikt en bevat een overtuigende call-to-action. Daarnaast zorgt de landingspagina voor vertrouwen en is de tekst op de pagina volledig gericht op conversie.

    Welke apps van Shopify kan ik gebruiken om landing pages te maken?

    PageFly en Shogun zijn beiden apps waarmee je zonder enige ervaring met coderen landing pages kunt bouwen die helemaal aansluiten aan de behoeften van jou en je bezoekers. Je kunt hiermee gemakkelijk elementen verslepen om de meest effectieve landingspagina te realiseren.

    Beide apps zijn verkrijgbaar in de Shopify App Store en hebben bovendien een klantenservice die 24/7 en 7 dagen per week beschikbaar is.

    Onderwerpen: