Shopify-blogs

Zo Vind Je Een Goede Leverancier of Fabrikant voor Je Productidee

How to find a manufacturer or supplier for your products

Na het lezen van een paar artikelen over hoe je je product bepaalt heb je vast al een aantal ideeën over producten die je wilt verkopen. Dit is meestal een hele leuke fase, omdat je steeds enthousiaster wordt door de mogelijkheden die je ziet en de ideeën die je hebt.

Maar helaas verdwijnt dit enthousiasme vaak als sneeuw voor de zon op het moment dat je op zoek gaat naar daadwerkelijke producten. Of je nou je eigen producten wilt gaan maken of op zoek bent naar een goede leverancier, goede producten zijn soms lastig te vinden.

In deze blog kijken we naar de basics: Hoe vind ik een leverancier die bij mij en mijn webshop past? We kijken waar je kunt zoeken, hoe je leveranciers het beste kunt benaderen en welke vragen je niet moet vergeten te stellen.

Template Icon

Shopify Academy Cursus: How to Start a Dropshipping Business

Leer hoe je makkelijk en snel een bedrijf kunt opstarten. In deze cursus leer je hoe je producten kunt vinden, een merk kunt opbouwen en je eerste producten kunt verkopen.

Gratis inschrijven

Inhoud

    De basics: Waar ben je naar op zoek?

    Als we het in deze blog hebben over leveranciers, bedoelen we elk bedrijf of persoon die jou kan voorzien van producten – van fabrikanten en groothandels tot distributeurs.

    Er is een heleboel goede informatie te vinden door te Googelen maar voordat je begint is het belangrijk om al over de volgende zaken nagedacht te hebben:

    Het allerbelangrijkste is om vast te stellen wat voor soort leverancier je eigenlijk nodig hebt, zodat je weet wat voor woorden je moet gebruiken tijdens het zoeken. Check onze blog over Make, Manufacture, Wholesale, Dropship voor extra tips. De meeste leveranciers vallen in de volgende categorieën:

    • Een fabrikant die jouw product idee kan maken.
    • Een leverancier (die tevens fabrikant kan zijn), groothandel of distributeur van wie je bestaande merken en producten koopt
    • Een dropshipper die reeds bestaande producten én in huis heeft én voor je verstuurt.

      Nederlandse/Europese versus niet-Europese leveranciers

      Als je op zoek gaat naar fabrikanten of groothandels, is het belangrijk om te beslissen of je je producten uit de buurt of uit het verre buitenland wilt halen.

      Over het algemeen zijn de meeste leveranciers gevestigd in Azië, in landen zoals China, Taiwan en India. Verkopers kiezen vaak voor deze landen omdat de producten daar goedkoper zijn. Maar lagere stuksprijs en lagere investeringskosten wegen niet altijd op tegen de nadelen van buitenlandse leveranciers. Beide opties hebben hun voor- en nadelen:

      Nederlandse/Europese leveranciers

      Voordelen

      • Betere kwaliteit en arbeidsomstandigheden.
      • Snelle en makkelijke communicatie – geen taalbarrière. Geldt natuurlijk alleen voor Nederlandse leveranciers.
      • “Gemaakt in Nederland” of “Gemaakt in Europa” kan een marketingvoordeel zijn.
      • Makkelijker om erachter te komen hoe goed een leverancier is.
      • Snellere verzending.
      • Betere bescherming van intellectueel eigendom.
      • Grotere betaalveiligheid en betere bescherming door de wet.

        Nadelen

        • Duurder
        • Minder keuze (er worden nog maar weinig producten in Nederland gefabriceerd. Soms moet je je zoektocht wat uitbreiden naar Europa: Portugal heeft bijvoorbeeld een flinke kledingindustrie)

        Aziatische leveranciers

        Voordelen

      • Lagere productiekosten.
      • Meer fabrikanten om uit te kiezen.
      • Door bedrijven zoals Alibaba is het makkelijker om een goede leverancier te kiezen.
        • Nadelen

          • Klanten zien “made in China” als teken van slechtere kwaliteit.
          • Over het algemeen zijn de kwaliteitseisen lager en de werkomstandigheden slechter
          • Weinig patentbescherming
          • Taalbarrière en tijdsverschillen kunnen leiden tot moeizame communicatie.
          • Moeilijk/duur om fabrikant te verifiëren of bezoeken.
          • Langere verzendduur.
          • Cultuurverschillen in manier van zakendoen.
          • Douaneprocedures en invoerrechten.
          • Minder betaalveiligheid en slechtere bescherming door de wet.

          Waar te beginnen bij het zoeken naar een leverancier?

          Als je eenmaal een beter idee hebt van wat je precies zoekt en weet wat de voor- en nadelen van Nederland ten opzichte van het buitenland zijn, wat is dan je volgende stap? Het internet is natuurlijk de aangewezen plek maar er zijn een paar specifieke plaatsen die extra behulpzaam kunnen zijn.

            Gidsen

            Er bestaan online een aantal gratis “gouden gidsen” waar honderden of zelfs duizenden fabrikanten, leveranciers en groothandels op een rijtje staan. De volgende zijn het populairst, zowel voor binnen- als buitenlandse leveranciers:

            Nederland:

            • In Nederland is de gouden gids nog altijd de beste. Vanaf 2019 is hij alleen nog online beschikbaar en hij is samengegaan met de telefoongids. Op de overzichtelijke site kun je zoeken op plaats of op branche.
            • Een andere goede gids is Yelp, waar naast bedrijfsinformatie ook recensies van bedrijven staan.

            Buitenland:

            Find a manufacturer for popular products

            Google

            Iedereen gebruikt tegenwoordig Google en gaat ervan uit dat wat ze zoeken ergens in de bovenste vijf resultaten staat. Maar lang niet alle leveranciers zijn even hard met hun tijd meegegaan. Hun websites zijn vaak oud en bevatten weinig informatie, en zijn meestal niet aangepast aan de steeds veranderende algoritmes van Google.

            Maar hoe kun je dan toch een goeie leverancier vinden met Google? Door ietsje verder te kijken dan je gewend bent: de perfecte leverancier zou zomaar op pagina twee of zelfs pagina drie kunnen staan. Daarnaast is het belangrijk om verschillende zoektermen te gebruiken. Woorden zoals groothandel en distributeur worden vaak door elkaar gebruikt, dus zoek op allebei.

            Daarnaast is het een goed idee om jezelf vertrouwd te maken met Googles zoektrucjes, zodat je sneller betere resultaten krijgt.

            Use Google to help find a manufacturer for specific products

            Via via

            De beste tips komen vaak via via. Aarzel niet om mensen uit de branche waarin je geïnteresseerd bent tips en advies te vragen over de beste leveranciers. Benader personen met een succesvol bedrijf en wie weet willen ze wel wat van hun contacten met je delen.

            Ook sociale media is een goede manier om mensen te laten weten dat je ergens naar op zoek bent, dus maak er gebruik van. Word lid van Facebook groepen en andere online communities van webshopeigenaren en kijk over welke leveranciers zij het meest tevreden zijn.

            En vergeet ook niet om tijdens je zoektocht leveranciers die toch niet helemaal bij je blijken te passen te vragen of zij nog iemand weten die beter past bij wat jij wilt. Zij kennen de branche van haver tot gort en vinden het vaak geen enkel probleem om iemand aan te bevelen.

            Meer zoektips

            Als je eenmaal een paar leveranciers op het oog hebt is het een goed idee om ze wat beter te bestuderen: Kijk of er recensies op hun facebookpagina staan, en gebruik Googletrucjes (zoals bedrijfsnaam + negatief woord zoals “slecht”) om erachter te komen hoe goed of slecht een bedrijf écht is. Ook een recensiesite zoals Yelp kan hier uitkomst bieden.

            Een offerte aanvragen

            Als je eenmaal een goede leverancier hebt gevonden, is de tijd aangebroken om ze te benaderen. De belangrijkste vraag die je voor ze hebt is natuurlijk “Hoeveel kost het?” maar voordat je dat in een mailtje zet en op “verzenden” drukt, is het een goed idee om wat beter na te denken over wat je eigenlijk wilt zeggen en welke vragen je ze moet stellen.

            Requesting a quote can help you find a manufacturer that fits your budget

            Hoe beter je eerste mail, hoe groter je kans op een antwoord met de correcte informatie. De volgende vragen wil je zeker stellen:

            Wat is de minimumhoeveelheid die ik moet afnemen?

            Dit heet ook wel MOQ (minimum order quantity – minimale bestelhoeveelheid). Bedenk eerst of de MOQ van dit bedrijf wel in je budget (en je huis) past. Verschillende bedrijven kunnen radicaal andere MOQs hebben, dus zorg dat je precies weet hoeveel je bij je beoogde leverancier moet afnemen.

            Hoeveel kost een sample?

            Voordat je een grote bestelling plaatst wil je natuurlijk wel een sample zien. En ook hier hanteert elke leverancier weer andere prijzen – als ze vaak samples moeten sturen rekenen ze meestal de verkoopprijs maar als het minder vaak voorkomt krijg je vaak korting of zijn samples zelfs gratis.

            Wat is de productieprijs?

            De allerbelangrijkste vraag is natuurlijk hoeveel het product gaat kosten. Het is een goed idee om de prijzen voor verschillende hoeveelheden op te vragen, zodat je kunt zien of ze kwantumkorting geven en zo ja, hoe dat werkt.

            Wat is de productietijd?

            Het is belangrijk om te weten hoe lang het gaat duren voor het product klaar is, zeker omdat in sommige branches alles afhangt van tijd.

            Hoe werkt betalen bij jullie?

            De meeste leveranciers willen dat bedrijven de hele rekening vooraf betalen. Het is belangrijk om te weten of je beoogde leverancier dit ook wil, omdat voorraad vaak een grote kostenpost is voor webshops. Vraag de leverancier of ze na de eerste order ook betaling in termijnen aanbieden.

            Leveranciers worden bedolven onder de e-mails met offerteaanvragen, vaak ook nog van kopers die niet echt serieus iets willen bestellen maar alleen willen weten wat iets zou kunnen kosten. Daarom kan het voorkomen dat je gewoon helemaal geen antwoord krijgt. Een belangrijke klacht van beginnende webshops is dat leveranciers mails niet of maar af en toe beantwoorden.

            Het is dus zaak om te zorgen dat je niet genegeerd wordt. Hieronder een paar dingen die je niet moet doen als je een leverancier voor het eerst mailt:

            • Lange mails: Houd je eerste mail naar een leverancier kort en bondig. Het is niet nodig om van alles over je bedrijf en achtergrond te vertellen, deze mail is alleen maar bedoeld om te kijken of jullie op de belangrijkste punten bij elkaar passen. Focus daarom op dingen die er voor leveranciers toe doen, zoals de details van het product dat je bij hen zou willen kopen.
            • Te veel willen: Het is niet altijd makkelijk voor leveranciers om verzoeken in te willigen. Het is belangrijk om de prijzen van een paar verschillende hoeveelheden te weten te komen maar stel niet te veel vragen – hou het bij de vragen die het verschil maken tussen wel of niet een bestelling bij dit bedrijf plaatsen.
            • Te weinig willen (qua hoeveelheid): Als je om een offerte vraagt die ver onder de MOQ van de leverancier ligt is er grote kans dat je geen antwoord krijgt. Als je niet zeker weet of de hoeveelheid die je wilt te klein is kun je ze altijd even bellen of een mail sturen waarin je vraagt wat hun MOQ is.

            Let op: als je met buitenlandse leveranciers werkt is er een kans dat ze een vertaalprogramma gebruiken om jouw mail te lezen en om hun antwoord te sturen. Hou je mails daarom kort en bondig, met duidelijke zinnen en zonder fouten. Als je meer dan één vraag hebt, geef elke vraag dan een nummer. Zo help je de leverancier met het begrijpen van je mail en je vragen en krijg je bovendien een beter antwoord.

            Onderhandelen over de minimale bestelling

            Als dit de eerste keer is dat je een leverancier zoekt, kom je er al snel achter hoe belangrijk MOQs zijn en dat de MOQ van veel bedrijven makkelijk rond de 100 of zelfs 1000 exemplaren kan zijn.

            Dit is vaak een enorme barrière voor beginnende bedrijven met een klein budget, die eerst willen uitproberen of hun productidee überhaupt verkoopt voordat ze zulke grote hoeveelheden aanschaffen. Maar het goede nieuws is dat er bijna altijd te onderhandelen valt over MOQs.

            Bedenk voordat je gaat onderhandelen waarom de leverancier deze MOQ heeft ingesteld. Is het omdat dit product veel werk kost? Of omdat ze liever samenwerken met grotere bedrijven? Hoe beter je de reden voor hun MOQ begrijpt, hoe beter je de hoogte van je tegenbod kunt inschatten en hoe beter de onderhandeling zal lopen.

            Als je weet hoe en waarom een leverancier tot zijn MOQ is gekomen, kun je een lager nummer bieden. Een eventueel compromis wat je zou kunnen voorstellen is om een aanbetaling te doen voor een grotere bestelling maar steeds maar een kleine hoeveelheid exemplaren te ontvangen, of om een iets hogere prijs per exemplaar te betalen.

            Is dit de juiste leverancier voor jou?

            Leveranciers en fabrikanten vinden is een uniek proces en voor de meeste mensen een hele nieuwe ervaring. Een leverancier vinden die echt bij je past is een belangrijke maar niet altijd makkelijke stap in het opzetten van je eigen bedrijf.

            Je kunt makkelijk gefrustreerd of ontmoedigd raken als het niet meteen lukt, maar in de meeste gevallen moet je simpelweg nog ietsje meer geduld en doorzettingsvermogen hebben voor je de perfecte partner voor je nieuwe bedrijf gevonden hebt.


            Klaar om jouw webshop te starten? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis—geen credit card nodig.


            Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Corey Ferreira.