De wereld van groothandel is gigantisch en blijft maar groeien. In Nederland is de totale jaaromzet van de groothandelssector goed voor zo’n € 488 miljard. En sinds 2020 is de omzet in de foodbranche binnen de groothandel met maar liefst 16% gegroeid. Dat maakt deze markt simpelweg te groot om niets mee te doen.
Steeds meer ondernemers stappen daarom over op online groothandel: het inkopen of verkopen van producten in grotere aantallen, speciaal gericht op de zakelijke markt (B2B). Je koopt bijvoorbeeld groot in bij een leverancier en verkoopt deze producten vervolgens via je eigen webshop met winst door.
Maar waar begin je? In deze gids ontdek je hoe het groothandelsmodel werkt, wat voor rol een leverancier daarin speelt én hoe je sterke samenwerkingen opbouwt met betrouwbare (dropshipping) leveranciers.
Wat is een leverancier?
Een leverancier koopt producten in bij fabrikanten en verkoopt deze door aan andere bedrijven, zoals webshops en fysieke winkels. Je koopt dus niet bij de maker zelf, maar bij de schakel ertussen. Dit model bestaat al sinds de tijd van de massaproductie in de 19e eeuw.
Leveranciers kopen groot in, vaak tegen scherpe prijzen, en geven deze besparing deels door aan hun klanten. Als retailer betaal je gemiddeld zo’n 60 tot 70% van de uiteindelijke verkoopprijs, waardoor er voldoende marge overblijft voor jou.
De meeste leveranciers werken alleen samen met zakelijke klanten. Je krijgt dus pas toegang tot deze groothandelsprijzen als je zelf als retailer bent ingeschreven.
Hoe herken je een betrouwbare leverancier?
Het vinden van de juiste leverancier heb je niet in een middag geregeld. Maar als je weet waar je op moet letten, dan wordt het een stuk makkelijker. Dit zijn de belangrijkste punten:
Productkwaliteit
Bestel altijd eerst een sample voordat je groot inkoopt. Zo voorkom je dat je met kwalitatief slechte producten overblijft die je niet verkocht krijgt. Kijk kritisch naar de afwerking, verpakking en materialen. En vergelijk verschillende aanbieders.
Prijs en onderhandeling
Vergelijk prijzen tussen leveranciers en zorg dat je altijd onderhandelt, zeker als je grote aantallen afneemt. Een korting van 10% is heel normaal.
Klantenservice
Zeker bij dropshipping is het belangrijk dat je leverancier snel reageert als er iets misgaat, bijvoorbeeld bij beschadigde producten of vertragingen. Kijk naar reviews en vraag vooraf hoe de leverancier omgaat met klachten of retouren.
Verzendopties
Klanten verwachten tegenwoordig snelle levering, meestal willen ze hun pakketje in minder dan 3 werkdagen binnen hebben. Vraag dus naar de verwerkingstijd, met welke verzendpartner de leverancier samenwerkt en of spoedleveringen ook mogelijk zijn. Als je bepaalde levertijden met je klanten communiceert, dan moet je die ook waarmaken.
7 populaire platforms om leveranciers te vinden
Ben je op zoek naar nieuwe producten? Dan zijn deze groothandel platforms goede opties om mee te beginnen:
1. Alibaba en AliExpress

Wil je producten inkopen bij Chinese leveranciers? Dan zijn Alibaba en AliExpress goede plekken om mee te starten.
AliExpress is meer gericht op de verkoop aan consumenten. Dit is een goede keuze als je net begint, want je kunt er per stuk bestellen. Alibaba is meer gericht op B2B en dus geschikter voor grote bestellingen. Je koopt meestal rechtstreeks in bij de fabrikant voor scherpe prijzen.
Een aantal redenen waarom ondernemers voor deze platforms kiezen:
- De producten zijn goedkoop
- Het aanbod is groot en gevarieerd
- Je kunt werken aan je eigen private label (producten onder je eigen merknaam)
Goed om te weten: verzending vanuit China is tegenwoordig een stuk sneller dan vroeger. Dankzij ePacket-verzending worden pakketten vlot geleverd en kun je bestellingen beter volgen.
2. DHgate

DHgate is een ander groothandelsplatform uit China waar je voor lage prijzen een breed assortiment vindt. DHgate is vergelijkbaar met Alibaba, maar dan laagdrempeliger.
DHgate is een goede optie als je:
- Op zoek bent naar scherpe prijzen
- Een breed aanbod zoekt voor verschillende producten
- Een duidelijk beoordelingssysteem wilt gebruiken om leveranciers te vergelijken
Let op: DHgate staat bekend om hun vele namaakartikelen. Kijk dus goed naar wat je koopt en van wie, check altijd de reviews en beoordelingen van andere kopers voordat je een grote bestelling plaatst. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
3. Indiamart

IndiaMart is geen standaard platform, het richt zich vooral op specifieke branches. Verkoop je producten in deze categorieën? Dan kun je via IndiaMart leveranciers vinden.
- Medische hulpmiddelen
- Chemische producten
- Industriële machines
- Auto onderdelen
- OTC-geneesmiddelen
IndiaMart is een van de weinige platforms waar je dit soort nicheproducten gemakkelijk kunt inkopen.
Leveranciers per locatie
Je kunt er ook voor kiezen om een leverancier uit te zoeken op basis van locatie. Als je bedrijf in Europa gevestigd is, dan zijn deze leveranciers een goede keuze gezien de snelle levertijd.
4. EK Wholesale

EK Wholesale is een groothandel uit Schotland die al ruim 30 jaar kleding levert aan retailers in het VK en Europa. EK Wholesale focust zich volledig op B2B. Naar Nederland zijn de verzendkosten een vaste prijs van £ 19,95 (ongeveer €23). Houd ook rekening met douanekosten.
EK Wholesale is een goede optie als je:
- een (online) kledingwinkel runt;
- je eigen private label kledingmerk wilt lanceren;
- vooral levert aan klanten in het VK of de EU.
5. Faire

Via Faire vind je merken van leveranciers uit verschillende regio’s, met een sterke focus op Noord-Amerika. Het aanbod is vrij breed en net even wat anders dan de standaard groothandelsitems. Zo hebben ze verzorgingsproducten, kantooraccessoires en producten voor huisdieren.
Sommige leveranciers op Faire bieden gratis verzending. Extra handig als je net begint of gebruikmaakt van dropshipping.
Faire werkt samen met Shopify, je kunt er op twee manieren mee aan de slag:
- Producten inkopen via de app Faire: Buy Wholesale
- Je eigen assortiment verkopen aan andere retailers via Faire: Sell Wholesale
6. Wholesale Central

Bij Wholesale Central houden ze het simpel. De website verbindt je met meer dan 1.400 leveranciers die samen goed zijn voor zo’n 700.000 producten. Je betaalt er geen lidmaatschapskosten.
De voordelen van Wholesale Central:
- Je krijgt toegang tot echte groothandelsprijzen (je hebt wel je KvK en btw-nummer nodig)
- Er is een zoekfunctie waarmee je gericht op dropshippers in jouw regio kunt filteren
- Je hoeft geen account aan te maken, je kunt gewoon rechtstreeks contact opnemen met een leverancier
Waar moet je op letten als je met een leverancier in zee gaat?
Het vinden van de juiste leverancier kost tijd en moeite, maar het wordt makkelijker als je weet waar je op moet letten. Hieronder een aantal tips:
Locatie
Je klanten verwachten snelle levering. Zit je doelgroep in Europa? Dan is een leverancier uit Duitsland vaak een stuk sneller (en goedkoper) dan eentje uit Azië. Denk hier vooraf dus goed overna.
Budget
Zorg dat je het maximale uit je inkoop haalt, maar neem geen onnodige risico’s. Oftewel:
- Bestel genoeg om groothandelskorting te krijgen
- Begin klein bij nieuwe, nog ongeteste producten
- Stel een duidelijk budget voor jezelf vast
- Reken vooraf alles kosten uit, zodat je niet voor verrassingen komt te staan
Verborgen kosten
Bij de meeste groothandels betaal je een lidmaatschap. Voorkom gedoe en zorg dat je alle kosten helder hebt voordat je bestelt. Vraag specifiek naar:
- Lidmaatschapskosten of service fees
- Minimale bestelbedragen
- Verzendkosten (vraag ook of er extra kosten zijn voor spoedlevering)
- Betalingsvoorwaarden (zoals aanbetalingen of betalingstermijn)
Betrouwbaarheid
Wees voorzichtig met groothandelsleveranciers die ook aan consumenten verkopen. Grote kans dat je dan niet met een echte groothandel te maken hebt, maar gewoon met een retailer die lage prijzen hanteert. Betrouwbare partijen vragen altijd naar je KvK-nummer. Zo houden ze hun prijzen voor bedrijven en weet jij zeker dat je met een professionele partij werkt.
De voordelen van samenwerken met een leverancier
Werken met de juiste leveranciers maakt het ondernemen een stuk makkelijker. Jij doet waar je goed in bent en wat je leuk vindt: de juiste producten kiezen, je webshop laten groeien en een goede klantenservice leveren. De leverancier zorgt voor de productie en voorraad. Ideaal dus.
Wat zijn de voordelen van samenwerken met een leverancier?
- Je koopt alleen in wat je echt nodig hebt, zonder hoge opslagkosten
- Raakt iets uitverkocht? Dan kun je gewoon bijbestellen
- Dankzij scherpe inkoopprijzen blijft er genoeg marge over voor jou
- Je hoeft geen eigen productlijn of merk te ontwikkelen, dat scheelt een hoop tijd en geld
Dropshipping leveranciers
Dropshipping werkt anders dan de traditionele groothandel. In plaats van producten op voorraad te houden, bestel je ze pas als iemand iets koopt in je webshop. Je leverancier verzendt de bestelling dan direct naar de klant.
De voordelen van dropshipping:
- Je hebt geen voorraad
- Geen gedoe met inpakken en verzenden
- Geen risico op onverkochte voorraad
Ben je van plan om te gaan dropshippen, of ben je net begonnen? Dan is een dropshipping-app wellicht een goed idee. Heb je al meer ervaring of ben je bekend met een specifieke niche? Dan is rechtstreeks samenwerken met een groothandelsleverancier vaak een betere keuze.
Leveranciers vinden
De meeste ondernemers zoeken groothandel leveranciers via bekende platforms. Maar als je wat creatiever zoekt en je netwerk gebruikt, dan vind je wellicht betere deals of samenwerkingen.
Zo kun je:
- Een vakbeurs bezoeken en leveranciers in het echt ontmoeten (zoals de Webwinkel Vakdagen in Utrecht of Modefabriek in Amsterdam)
- Lid worden van niche groepen op Facebook of LinkedIn
- Je aansluiten bij een branchevereniging en dat als netwerk gebruiken (bijvoorbeeld Thuiswinkel.org of INretail)
Een leverancier ontmoeten is altijd een goed idee, omdat je zo gelijk een goede relatie op kunt bouwen. Dat maakt het vaak makkelijker om te onderhandelen over prijzen of levertijden. Ook kun je direct vragen stellen, verwachtingen bespreken en de producten bekijken.
Wat vraag je aan een leverancier?
Zorg dat je je KvK-inschrijving en je btw-gegevens bij de hand hebt voordat je contact opneemt met een leverancier. De meeste leveranciers bespreken geen prijzen zonder deze documenten.
Neem de volgende punten door als je telefonisch contact opneemt:
Bestellingen en prijzen
- Wat is de minimale bestelhoeveelheid?
- Wat betaal je voor bepaalde items per stuk?
- Krijg je korting bij grotere aantallen? Zo ja, hoeveel?
Een scherpe prijs is fijn, maar bestel niet meer dan je nodig hebt. Een 'goede deal’ wordt al snel duurkoop als je met een onverkochte voorraad blijft zitten.
Retouren en levering
- Wat is het retourbeleid? Wie betaalt de verzendkosten voor retourzendingen?
- Hoe lang duurt het om bestellingen te verwerken?
- Wat als een product niet op voorraad is?
Onthoud: lange levertijden of vertragingen van bestellingen leidt vaak tot ontevreden klanten. Zorg dat je duidelijk je verzendtijden communiceert en deze ook waarmaakt.
Dubbel check?
Voordat je akkoord gaat en tekent, nog een paar laatste checks om door te nemen:
Verzamel referenties van je potentiële leverancier. Vraag contactgegevens van huidige klanten en check of zij tevreden waren met de service. Wees alert als een leverancier aarzelt om referenties te delen, dit is in principe al een red flag.
Controleer verzekeringen. Zorg ervoor dat je leverancier een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Zo is er financiële dekking als er iets misgaat met een product waarbij een klant bijvoorbeeld schade of letsel oploopt. Zorg overigens dat je zelf ook goed verzekerd bent.
Hou rekening met de kosten. Grote kortingen zijn verleidelijk, maar begin liever klein wanneer je met een nieuwe leverancier in zee gaat. Bereken vooraf wat je kwijt gaat zijn. Neem factoren als verzendkosten, btw en opslag mee. Laat je niet meeslepen door een te mooi aanbod, als je blijft zitten met grote voorraden, dan is dat weggegooid geld.
Zo bouw je een sterke band met je leverancier
Een goede band met je leverancier is belangrijk, want je hebt wekelijks (of misschien wel dagelijks) contact met deze partij. Naast scherpe prijzen is het fijn als er een relatie is die draait om vertrouwen en samenwerking.
Communiceer duidelijk en concreet
Leveranciers werken met tientallen (of misschien wel honderden) ondernemers tegelijk. Houd je communicatie daarom kort, helder en to the point. “Wat is jullie beste prijs bij een afname van 250 stuks per maand?” klinkt bijvoorbeeld beter dan “Ik ben van plan om met dropshipping te beginnen, wat kunnen we voor elkaar betekenen?”. Een directe benadering scheelt tijd en je krijgt er waarschijnlijk ook een serieuzer antwoord voor terug.
Maak het makkelijk voor je leverancier (en voor jezelf)
Voorkom dat je alleen contact opneemt als jij iets nodig hebt. Neem initiatief en zoek naar manieren om de relatie voor beide partijen prettig te laten werken. Vraag bijvoorbeeld wat de voorkeur van de leverancier is betreft bestellingen, of welk e-mailadres je het beste kunt gebruiken voor de facturatie. Deze kleine dingen maken een groot verschil in de onderlinge samenwerking.
Betaal op tijd
De meeste leveranciers hanteren een betaaltermijn van 30 dagen na levering, zodat je tijd hebt om de producten eerst te verkopen. Gebruik de ruimte, maar houd je aan de afspraak. Te laat betalen zorgt voor frictie en kan leiden tot strengere voorwaarden. Of in het ergste geval: einde samenwerking.
Geef en ontvang feedback
Een eerste samenwerking is nooit meteen perfect. Zowel jij als je leverancier leren elkaar kennen. Sta open voor feedback en zie lastige situaties als een leermoment, des te sneller los je problemen op en creëer je vertrouwen.
Toon waardering
Laat het weten als je blij bent met een leverancier en de samenwerking. Als zij zich gewaardeerd voelen, dan tippen ze je waarschijnlijk eerder over nieuwe producten en denken ze met je mee. Dat levert jou weer een voorsprong op.
Populaire groothandelsproducten
Bij het kiezen van een leverancier is het belangrijk om rekening te houden met het type product dat je verkoopt. De meeste groothandels bieden van alles aan, maar er zijn ook leveranciers die juist gespecialiseerd zijn in een specifieke niche.
Onderstaand een aantal populaire productcategorieën en waar je op moet letten:
Sieraden
Ga je sieraden bestellen? Check deze details voordat je een bestelling plaatst. Als een leverancier deze informatie niet geeft, kijk dan verder.
- Zijn er eerlijke en recente reviews over de producten?
- Voor welke klanten werkt de leverancier al? Grote of bekende namen verhogen betrouwbaarheid.
- Hoe zit het met de verzekering en schadevergoeding tijdens transport? Zoek dit van tevoren uit voordat je een bestelling plaatst.
Kleding
Mode is erg populair bij dropshippers en trends veranderen constant. Bij het beoordelen van modegroothandels let je op:
- Is er een duidelijke niche (dames-, kinder- of herenkleding)?
- Kun je kleding personaliseren met je eigen merk, zoals bedrukkingen of labels op T-shirts en hoodies?
- Hoe ziet de verpakking eruit? Het unboxing moment is het eerste (en soms enige) fysieke contactmoment met je klant.
Thee en koffie
Online koffie verkopen klinkt laagdrempelig om mee te beginnen, maar niets is minder waar. Ook deze branche kent zijn uitdagingen. Dit zijn belangrijke punten:
- Hoe professioneel is de verpakking? Je klanten zien je logo niet wanneer ze de koffie drinken, dus de verpakking moet indruk maken.
- Begrijpt de leverancier hoe belangrijk de merkbeleving is? Binnen de foodservice mag branding niet ontbreken.
Vind vandaag nog een leverancier
Als je een webshop start dan kan er veel op je afkomen, zeker als je nog geen producten hebt. Maar je moet ergens beginnen. Gelukkig is het vinden van de juiste leverancier een stuk makkelijker dan vroeger.
Kijk vooral naar leveranciers met positieve reviews die verstand hebben van specifieke producten binnen jouw branche. Vraag samples aan, onderhandel over prijzen, en verkopen maar! Met Shopify heb je alle tools in handen om vol vertrouwen aan de slag te gaan.
Meer lezen
- Alles wat je moet weten over dropshipping met AliExpress
- Je eigen t-shirt ontwerpen en online verkopen doe je zo (6 stappen)
- Print on demand- verkoop je eigen T-shirts, mokken en meer met minimale investering
- Je webshop succesvol vertalen, deel 1- Zorg voor een goede voorbereiding
- Een webshop beginnen- iedereen kan het met Shopify (een stappenplan)
- Een webshop starten- hier moet je rekening mee houden (5 stappen)
- Passief inkomen genereren? 25 ideeën om vandaag nog mee te starten
- Een webshop beginnen: iedereen kan het met Shopify (een stappenplan)
- Product en webshop ideeën- de 17 beste plekken om inspiratie op te doen
- In 16 stappen bepalen of je productidee levensvatbaar is
Zo vind je de beste leveranciers voor jouw webshop (2025)
Hoe vind ik een betrouwbare leverancier?
- Bezoek vakbeurzen in je branche
- Bekijk platforms als Alibaba of DHgate
- Neem rechtstreeks contact op met leveranciers
- Kijk rond op online marktplaatsen
- Word lid van forums over groothandel
- Vraag tips aan andere ondernemers
Waar koop ik producten in grote aantallen, die ik zelf door kan verkopen?
Bij AliExpress, DHgate, Alibaba en Amazon. De beste keuze voor jou hangt af van wat je precies wilt verkopen.
Kan ik ook als klein bedrijf bij een groothandel inkopen?
Ja, maar je hebt wel een aantal basisgegevens nodig:
- Een zakelijke rekening
- Een KvK-nummer
- Een btw-nummer
Kun je dropshippen via groothandelsleveranciers?
Ja, veel leveranciers bieden ook dropshipping aan. Ze hebben de producten op voorraad en verpakken en verzenden bestellingen rechtstreeks vanuit hun magazijn naar je klanten. Ideaal, want zo hoef jij geen voorraad aan te houden.