Zakelijk adverteren: 4 redenen om LinkedIn Ads in te zetten

zakelijk adverteren linkedin ads

Foto: Matthew Henry via Burst

Iedereen kent netwerksite LinkedIn, maar heeft het wel zin om op dit platform te adverteren als B2C webshop? Afhankelijk van jouw product zou het antwoord daarop best eens ‘ja’ kunnen zijn.

LinkedIn wordt inderdaad veel voor zakelijke B2B marketing gebruikt, maar achter al die profielen zitten ook gewoon mensen. Mensen die geïnteresseerd zijn in werk-gerelateerde dingen – maar die ook graag algemenere blogs over bijvoorbeeld duurzaamheid en persoonlijke (zakelijke) ontwikkeling lezen. En van blogs lezen naar op relevante advertenties klikken is voor die lezers een kleine stap.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


4 redenen waarom adverteren op LinkedIn interessant kan zijn voor jouw webshop

1. Groot bereik

In Nederland had LinkedIn in 2020 4,7 miljoen gebruikers, een groei van 2% ten opzichte van 2019. Dat maakt LinkedIn na Whatsapp, Facebook, Youtube en Instagram de vijfde social-mediasite van Nederland in aantallen gebruikers.

Er zit wel een addertje onder het gras. Veel gebruikers die een pagina op LinkedIn hebben, maken niet dagelijks gebruik van de site. Zonde, want op LinkedIn is veel relevante zakelijke informatie te vinden. Daar kun je als adverteerder op inspringen, door met mooie ads de zakelijke gebruiker aan te spreken.

Verkoop jij zakelijke producten, zoals kantoorartikelen of kantoormeubilair, maar ook zakelijke (e-)boeken of trainingen? Dan biedt LinkedIn precies jouw markt en moet je er zeker adverteren.

2. Zakelijke reputatie

LinkedIn is begonnen als netwerksite. De meeste gebruikers hebben een pagina met hun CV, en er worden veel vacatures op de site geplaatst. Gebruikers die meer met LinkedIn doen dan alleen hun eigen pagina updaten, vinden er een newsfeed die via een algoritme relevante informatie – bijvoorbeeld jouw posts, artikelen en advertenties – aan klanten voorschotelt.

De reputatie van LinkedIn is zakelijk, en de artikelen die mensen er lezen zijn sterk op de werkvloer gericht. Heeft jouw webshop een blog, en bied je een product voor de zakelijke markt aan? Dan is LinkedIn een goede plek om lezers voor dat blog te trekken.

3. Verrassende doelgroep

In tegenstelling tot andere sociale media is LinkedIn min of meer gevrijwaard gebleven van schandalen rondom dataverzameling. Dat betekent dat potentiële klanten die andere sociale media inmiddels vaarwel hebben gezegd, waarschijnlijk nog wel op LinkedIn zitten. Zeker voor mensen die een nieuwe baan zoeken is de site bijna onmisbaar. Wie je met een LinkedIn Ad bereikt, kan dus wel eens verrassend zijn en een echte toevoeging op andere social-mediacampagnes

4. Je bedrijfspagina: een extra etalage

In onze handleiding voor startende ondernemers schreven we al dat het een goed idee is om je bestaande netwerk in te zetten om klanten te werven voor je webshop, bijvoorbeeld via LinkedIn. Nu gaan we een stap verder en laten we je zien hoe je LinkedIn Ads kunt inzetten om het bereik van je website te vergroten. Daarvoor heb je een bedrijfspagina nodig.

Uiteraard kun je met advertenties op LinkedIn ook direct naar jouw webshop verwijzen, maar je moet wel een bedrijfspagina hebben om op LinkedIn te kunnen adverteren, en teksten/beelden/video’s op LinkedIn zelf hebben een streepje voor in het algoritme.

Ook kun je medewerkers aan de pagina koppelen en doet LinkedIn suggesties voor content die in jouw branche relevant gevonden wordt. Hier kun je op inspringen met eigen posts en je kunt die van anderen delen op je pagina. Posts van persoonlijke pagina’s (je eigen of die van medewerkers) doen het goed in het algoritme. Als de bedrijfspagina relevant is en blijft voor klanten, kan hij perfect als etalage dienen. Met Ads kun je dan traffic en conversie genereren voor je webshop.

Ben je al overtuigd? Mooi, lees hieronder verder. Niet iedereen kan iets met LinkedIn. In het algoritme krijgen langere teksten bijvoorbeeld voorrang. De producten die er het beste werken hebben iets te maken met de werkvloer, vooral kantoor. Als dat mijlenver afstaat van wat jij doet, zou ik LinkedIn overslaan.

Hoe laat je LinkedIn het beste voor je werken?

Eerst spreek je de doelgroep die je voor ogen hebt aan met relevante content en vervolgens gebruik je LinkedIn Ads om traffic te genereren naar je webshop.

Het algoritme van LinkedIn heeft bepaalde voorkeuren. Content die je op LinkedIn plaatst heeft bijvoorbeeld voorrang boven een advertentie die direct naar de webshop leidt. Je kunt hiervan gebruik maken door bijvoorbeeld een blog dat je schrijft (deels) op LinkedIn te zetten en te linken naar je blog op jouw website. Ook video doet het goed in het LinkedIn-algoritme, maar een hoge ranking is niet meer zo’n zekerheid als toen video net geïntroduceerd werd op het platform.

Je komt ook hoger in de newsfeed als je regelmatig post en als je in het verleden veel reacties hebt gehad op je posts. Vooral als er in de comments een gesprek ontstaat en mensen substantiële bijdragen leveren. In het begin zou je dus je netwerk kunnen inzetten om reacties en comments te genereren op jouw LinkedIn posts. Het is goed mogelijk dat dat beter lukt vanaf jouw persoonlijke pagina dan vanaf je bedrijfspagina. Zet die dan ook gerust in. Je hebt de bedrijfspagina nodig om ads te kunnen maken, maar je kunt je persoonlijke pagina heel goed als belangrijkste contentkanaal gebruiken.

Met LinkedIn Ads kun je vervolgens traffic van LinkedIn naar jouw webshop dirigeren. De beste advertenties op LinkedIn hebben dezelfde look als content. Dat kan een langere producttekst zijn, of een blog, of een filmpje. ‘Lees meer’ doet het goed als call to action. Deze advertenties hebben meestal geen keiharde salesinsteek, maar bieden de klant een kans om te leren, zich te ontwikkelen of om zakelijk te groeien.

Aan de slag

Het is duidelijk dat LinkedIn een interessante advertentiemarkt kan zijn. Dus hoe gaat dat in zijn werk? LinkedIn biedt je ontzettend veel opties om advertenties te ontwerpen voor hun platform. Je moet er wel echt even voor gaan zitten, want er zijn veel mogelijkheden! Eerst wordt jou gevraagd om een doel uit te kiezen. Je kunt kiezen uit:

  • Awareness: betere naamsbekendheid voor je brand
  • Consideration: meer bezoekers voor je webshop of lezers voor je blog
  • Conversion: leads genereren of bijvoorbeeld kandidaten voor een vacature vinden

Vervolgens kun je uitkiezen wie je met je LinkedIn Ad gaat targeten. LinkedIn biedt bedrijven de mogelijkheid om heel precies te zijn. Kies je alleen voor Nederland, pak je ook buurlanden mee of ga je internationaal? Welke functies hebben jouw potentiële klanten en bij wat voor soort bedrijf werken ze?

Daarna ben je klaar om je ad of je hele campagne vorm te geven. Je kunt daarvoor een van de opties gebruiken die LinkedIn aanbiedt voor advertenties, of een mix van meerdere opties voor een langer lopende campagne. Het is slim om met verschillende opties een A/B-test uit te voeren om te zien wat goed werkt, voordat je er veel geld aan uitgeeft.

  • Sponsored content: deze ads zien eruit als gewone LinkedIn-posts in de feed van je klanten. Je kunt er bijvoorbeeld stukken uit je blog highlighten. Ook een filmpje behoort tot de mogelijkheden.
  • Message Ads: deze advertenties komen in de InMail box van je klanten terecht. Je kunt het vergelijken met e-mailmarketing. LinkedIn belooft meer engagement dan een gewone e-mailcampagne.
  • Dynamic Ads worden door het algoritme van LinkedIn op de doelgroep aangepast. Hiermee kun je bijvoorbeeld vacatures aan de juiste persoon laten zien, meer followers voor jouw LinkedIn bedrijfspagina genereren of de traffic naar je website vergroten.
  • Tekst Ads zijn kleiner en korter, ze lijken wel een beetje op google ads en worden ook op dezelfde manier betaald, pay per click.

Uiteindelijk stel je je budget vast en betaal je voor je ads. Ik raad je aan klein te beginnen en eerst goed te testen voor je voor een grote campagne gaat betalen. LinkedIn maakt het volgen van je advertenties heel inzichtelijk, je kunt precies zien hoe je ads het doen en ook tijdens de campagne nog bijsturen en optimaliseren.

Ondernemen is steeds meer storytelling. Blijf top of mind bij de klant door jouw merk steeds te laten terugkomen op de verschillende platforms die de klant bezoekt. LinkedIn is er daar zeker een van en je kunt vandaag nog beginnen met het testen van advertenties. Dat is zo gepiept en kan uitgroeien tot jouw nieuwste marketingsucces.

Dit artikel is geschreven door Paula Breuning.

Veelgestelde vragen over LinkedIn Ads

Wat kost adverteren via LinkedIn Ads?

Je kan al starten met adverteren met 10 euro per dag. Een optie is het kiezen van een dagbudget of een looptijd- cq totaalbudget. Wanneer jouw advertentie het (dag)budget heeft bereikt wordt deze niet meer getoond en hou je je budget onder controle.

Hoe start je met adverteren op LinkedIn?

Allereerst heb je een LinkedIn bedrijfspagina nodig. Als privépersoon kan je een bedrijfspagina aanmaken. Zodra je dat heb gedaan kun je een advertentieaccount aanmaken in LinkedIn Campagnebeheer. Dit is de tool voor advertentiebeheer waarmee je LinkedIn-advertentiecampagnes kan maken, aanpassen en evalueren.

Voor welke webshops is adverteren via LinkedIn Ads aan te raden?

Verkoop jij zakelijke producten, zoals kantoorartikelen of kantoormeubilair, maar ook zakelijke (e-)boeken of trainingen? Dan biedt LinkedIn precies jouw markt en moet je er zeker adverteren.

Welke advertenties werken goed via LinkedIn Ads?

De beste advertenties op LinkedIn hebben dezelfde look als content. Dat kan een langere producttekst zijn, of een blog, of een filmpje. ‘Lees meer’ doet het goed als call to action. Deze advertenties hebben meestal geen keiharde salesinsteek, maar bieden de klant een kans om te leren, zich te ontwikkelen of om zakelijk te groeien.
Onderwerpen: