Een liquiditeitsbegroting opstellen: tijdwinst, tips en een voorbeeld

liquiditeitsbegroting

Foto: Shopify Partners via Burst

Veel startende ondernemers maken de fout om te weinig tijd te investeren in een goed financieel plan. Terwijl een goed financieel plan een startende ondernemer in de nabije toekomst juist tijd oplevert. Eén van de beste voorbeelden daarvan is misschien wel het opstellen van een liquiditeitsbegroting. Deze begroting maakt onderdeel uit van je financieel plan en is onmisbaar voor ondernemers die altijd willen weten hoeveel geld er daadwerkelijk op de bankrekening staat.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Wat is een liquiditeitsbegroting precies? Een liquiditeitsbegroting of liquiditeitsprognose vertelt je wat de werkelijke inkomsten en uitgaven (incl. btw) van je onderneming zijn, en hoe deze uitgaven drukken op je liquiditeit. Dankzij deze begroting weet je op elk moment van het jaar hoeveel er op je bankrekening staat, en kun je aan de hand daarvan bepalen of en wanneer er voldoende financiële ruimte is om in je onderneming te investeren.

De liquiditeitsbegroting is daarmee anders dan de exploitatiebegroting, waarin de winst (omzet – kosten excl. btw) van het jaar wordt begroot. Je kunt bijvoorbeeld over een heel jaar zwarte cijfers draaien, en toch in het tweede kwartaal onvoldoende geld op de rekening hebben staan om de omzetbelasting te kunnen voldoen. En dat is precies waar de liquiditeitsbegroting overgaat.

Opstellen van een liquiditeitsbegroting

Een liquiditeitsprognose maken is echt heel eenvoudig. Je begint bij het kiezen van een startpunt en het bepalen van de periode waarover je de prognose wilt maken. Je kunt kiezen voor het opstellen van een liquiditeitsbegroting per kwartaal of per maand, maar hoe kleiner de periode is waarover je wilt gaan begroten hoe preciezer de informatie is die eruit komt.

Als je een startpunt hebt gekozen, 1 januari bijvoorbeeld, stel je vast hoeveel geld er op dat moment op je rekening staat. Vervolgens maak je een lijstje van alle inkomsten en uitgaven die je in die maand verwacht: dit noem je een liquiditeitsrekening.

Voorbeeld van een liquiditeitsrekeningEen voorbeeld van een liquiditeitsrekening. Bron: Kamer van Koophandel

Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de inkomsten en de uitgaven bij elkaar optellen, en vaststellen hoeveel geld er vervolgens aan het eind van de maand op je rekening staat. Deze stap herhaal je voor elke maand, waarbij je het eindpunt van de vorige maand als startpunt voor de nieuwe maand neemt.

Voorbeeld van een liquiditeitsbegroting Een voorbeeld van een liquiditeitsbegroting. Bron: Kamer van Koophandel

Aan de onderkant van de tabel kun je precies zien wanneer en hoeveel je in het rood staat. Dit houdt in dat je die maand onvoldoende liquide middelen had om alle rekeningen te kunnen betalen. Zoals je ziet wordt dit door een overschot in de volgende maand gecorrigeerd.

Als uit de liquiditeitsbegroting blijkt dat je over een langere periode onvoldoende liquide middelen hebt, kun je vooraf maatregelen nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhogen van het kredietplafond bij de bank of afspraken met je leveranciers over een gespreide betaling.

4 Tips voor het opstellen van een liquiditeitsbegroting

  • Startende ondernemers vinden het vaak lastig om een liquiditeitsprognose op te stellen omdat ze niet goed kunnen voorspellen wat de uitgaven en de inkomsten zullen zijn. Een post opnemen met onvoorziene kosten kan je daarbij helpen. En, evalueer de begroting gedurende het jaar, dan kun je zien welke kosten je vergeten was en die de volgende keer wel opnemen.
  • Heb je een webshop? Vergeet dan niet de eventuele retourzendingen mee te nemen in de begroting.
  • Denk aan de btw. Klanten betalen btw aan je, en je moet de btw weer afdragen aan de Belastingdienst. Let daarbij op dat je de btw aan de Belastingdienst afdraagt in de maand/kwartaal dat je de factuur hebt gestuurd, en dat je de btw van de klant vaak pas in een volgende maand ontvangt.
  • Houdt rekening met de betaaltermijn van je klanten. Het kan soms even duren voordat je klanten de factuur betalen, gemiddeld duurt dat zo’n 45 dagen.

De liquiditeitsprognose zegt niet alles

Dankzij een goede liquiditeitsbegroting ben je het schuiven en puzzelen met facturen, en het beantwoorden van betalingsherinneringen hopelijk kwijt. Een goede liquiditeitsbegroting is echt onmisbaar als je veel in- en uitgaande facturen hebt, en je daardoor niet goed kunt aanvoelen of je over een bepaalde periode wel alle rekeningen kunt betalen.

Maar deze begroting vertelt je bijvoorbeeld niet hoeveel winst je maakt, er staan geen afschrijvingen op en het zegt niks over het eigen of vreemd vermogen van je onderneming.

Deze cijfers komen naar voren in de vier andere deelbegrotingen die gezamenlijk het financieel plan vormen: de privébegroting, investeringsbegroting, financieringsbegroting en de exploitatiebegroting. Met een volledig financieel plan weet je altijd precies hoe je onderneming er financieel voorstaat en voorkom je vervelende verassingen.

Meer informatie over het opstellen van een financieel plan en de andere individuele begrotingen vind je hier. Ben je van plan om je eigen webshop te beginnen? Lees dan ons stappenplan voor het starten van een webshop in het algemeen of ons stappenplan voor het beginnen van je eigen Shopify-webshop!

 


 

Over de auteur

Jos de Groot is copywriter en digital nomad. Zijn teksten komen regelmatig vanaf een tropisch, wit strand met kraakhelder blauw zeewater.

 


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over de liquiditeitsbegroting

Wat is een liquiditeitsbegroting?

Een liquiditeitsbegroting of liquiditeitsprognose vertelt je wat de werkelijke inkomsten en uitgaven (incl. btw) van je onderneming zijn. Dankzij deze begroting weet je op elk moment van het jaar hoeveel er op je bankrekening staat, en kun je aan de hand daarvan bepalen of en wanneer er voldoende financiële ruimte is om in je onderneming te investeren.

Hoe stel je een liquiditeitsbegroting op?

Bij een liquiditeitsbegroting maken kies je eerst een periode, bijvoorbeeld een maand of kwartaal. Je stelt vast hoeveel geld er op de startdatum op je rekening staat. Vervolgens maak je een lijstje van alle inkomsten en uitgaven die je in die maand verwacht: dit noem je een liquiditeitsrekening. Je telt alles op en stelt vast hoeveel geld er vervolgens aan het eind van de periode op je rekening staat. Als uit de liquiditeitsbegroting blijkt dat je over een langere periode onvoldoende liquide middelen hebt, kun je vooraf maatregelen nemen.

Welke maatregelen kun je nemen bij onvoldoende liquide middelen?

Blijkt uit je liquiditeitsbegroting dat maatregelen nodig zijn om niet in het ‘rood’ te belanden, neem dan vooraf maatregelen. Je kunt het voorkomen door bijvoorbeeld het kredietplafond bij de bank te verhogen of afspraken met je leveranciers te maken over een gespreide betaling of langere betaaltermijn.

Wat moet je niet vergeten bij het opstellen van een liquiditeitsbegroting?

In onze blog bespreken we 4 tips als je voor het eerst een liquiditeitsbegroting opstelt. 1. Neem een post om voor onvoorziene kosten. 2. Neem ook mogelijke retourzendingen op. 3. Denk aan de btw-afdracht. 4. Denk aan de betaaltermijnen die klanten al dan niet naleven.
Onderwerpen: