Wil je een webshop beginnen?

Nieuw bij Shopify in Maart 2022

Shopify nieuws maart 2022

 

Zoals je van ons gewend bent, delen we aan het einde van de maand alles wat je wilt weten over Shopify. Deze maand til je je marketing naar het volgende level met Shopify Automations en klantensegmentatie, en leer je meer over de gratis tool Linkpop. In de spotlight staat deze maand Shopify-agency Not Selling Liquid, die niet alleen webshops bouwt, maar de merken ook helpt groeien. Check de uitgelichte blog van deze maand voor de nieuwe regels rondom online verkopen die vanaf 28 mei ingaan.


Inhoud:

Shopify nieuws

Op de blog: nieuwe regels voor online verkopen

In de spotlight: Shopify-agency Not Selling Liquid

FAQ: Alternatieve belastingtarieven en vrijstellingen 

Tip van de maand: Shopify Inbox


Shopify nieuws

Stuur automatische e-mails met Shopify Automations

Je hebt vanaf nu geen externe app meer nodig om een e-mailcampagne te automatiseren. Dat is vanaf deze maand namelijk heel gemakkelijk te doen vanuit je Shopify Admin, zodat jij je op andere gebieden van je bedrijf kunt focussen als je dat wil.

Automatiseringen die bijvoorbeeld beschikbaar zijn:

  • Nieuwe abonnee welkom heten 
  • Upselling na de eerste aankoop
  • Klanten terugwinnen (benader vroegere klanten met een eenmalige korting)

De automatiseringen kun je helemaal zelf of aan de hand van een template opstellen. Meer informatie over Shopify Automations of hoe je een automatisering instelt, vind je in het Shopify-helpcentrum.  

Next level marketing met klantensegmentatie

Ook nieuw vanaf deze maand is de mogelijkheid om klantensegmenten te maken. Dit zijn groepen waarin je je klanten indeelt op basis van bepaalde kenmerken, zoals het bedrag dat ze hebben besteed, het aantal bestellingen dat ze hebben geplaatst en waar ze wonen. 

Deze mogelijkheid tilt je marketing naar een hoger niveau. Je kunt op deze manier de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste klanten te sturen. Dat zul je zeker merken aan je omzet! Lees meer over hoe je deze klantensegmenten kunt inzetten voor je webshop in het Shopify-helpcentrum.

Direct producten verkopen via link-in-bio-pagina

Shopify introduceert Linkpop: een gratis tool waarmee je direct producten kunt verkopen vanaf je link-in-bio-pagina. Met deze tool kunnen je klanten heel makkelijk de producten terugvinden die ze zien op je socialmediakanaal. 

Linkpop voorbeeld

In minder dan vijf minuten tijd heb je al je eigen Linkpop-pagina ingericht, waar je maar liefst 200 shoppable links en links naar websites (bijvoorbeeld je andere socialmediakanalen) kwijt kunt.

Linkpop voorbeeld 2

Omdat je Linkpop-pagina is gekoppeld met je webshop, worden de shoppable links automatisch gesynchroniseerd. Klanten kunnen hierdoor alle productdetails zien die ze nodig hebben en een nieuwe aankoop doen zonder het socialmediakanaal te verlaten. 

Sneller dan ooit nieuwe producten verkopen

Dankzij de Shopify app kun je jouw bedrijf runnen waar je dat maar wil, of dat nu aan je bureau, op de bank of op het terras is. Eerder kon je in de app al je webshop managen, je data analyseren en je verkopen in de gaten houden.

Nu kun je daarnaast sneller dan ooit beginnen met het verkopen van nieuwe producten door productfoto's te maken en deze toe te voegen aan je webshop met slechts de essentiële productdetails. Vul de titel, beschrijving en een prijs in, en start met verkopen! Hier vind je meer informatie over de Shopify app.

Op de blog: nieuwe regels voor online verkopen

Vanaf 28 mei 2022 komen er nieuwe regels wat betreft online verkopen. Schrik niet - voor de meeste webshops zullen er geen al te grote veranderingen zijn. Toch is het goed om nu alvast te controleren of je webshop voldoet aan de nieuwe regels. Zo niet? Dan heb je nog voldoende tijd om de nodige veranderingen door te voeren

Dit zijn de zes gebieden waarop nieuwe regels gaan gelden:

  • Webshop reviews
  • Kortingen
  • Gepersonaliseerd aanbod
  • Online marketplaces
  • Vergelijkingssites
  • Gratis online diensten

Bekijk hier om welke nieuwe regels het precies gaat: Nieuwe regels voor online verkopen: wat verandert er vanaf eind mei?

In de spotlight: Shopify-agency Not Selling Liquid

In deze rubriek stellen we je voor aan allerlei mensen in Nederland die net als jij veel met Shopify bezig zijn. Deze maand: Fedde van den Ekart en Lars Groen, co-founders van Shopify-agency Not Selling Liquid.

Not Selling Liquid biedt totaalpakket aan

Lars en Fedde werken al jaren samen, maar doen dit vanaf 2019 onder de naam Not Selling Liquid. “We zijn van origine eigenlijk twee bureaus”, legt Lars uit. “Maar ik kreeg zo vaak de vraag of ik iemand kende die webshops maakte, en Fedde zo vaak de vraag of hij iemand kende die marketing doet, dat we besloten onze krachten te bundelen.”

Dat is ook precies wat Not Selling Liquid onderscheidt van andere bureaus die webshops maken. “Het stopt daar niet”, vertelt Lars. “We blijven bouwen aan de merken. Door de webshops door te ontwikkelen, maar ook zaken als strategie, advies en performance marketing op ons te nemen. We bieden het totaalpakket aan.”

De naam van het bedrijf is daar een mooie verwijzing naar. “De codeertaal van Shopify heet natuurlijk liquid”, legt Fedde uit. “Maar wij verkopen niet alleen liquid - een stukje code en succes ermee. Wij gaan een stap verder en helpen je merk echt groeien.” Het is bovendien een naam die blijft hangen en die je aan het denken zet. “Er komen regelmatig mensen bij ons op kantoor binnenlopen om te vragen wat we dan wél verkopen”, lacht Lars.

Ook de focus op fashion en lifestyle merken is wat betreft Fedde en Lars echt een onderscheidende factor van Not Selling Liquid. “Je hoeft ons niet te vragen een sexy wasmachinewebshop te maken”, zegt Lars. “Bij fashion en lifestyle ligt onze kracht, wij begrijpen deze niche als geen ander.”

Shopify is een verademing

Fedde kwam zo’n 6 jaar geleden voor het eerst in aanraking met Shopify via Daily Paper, die op dat moment al klant was bij Lars z’n marketingbureau. “Ik heb ze destijds overgebracht naar Shopify Plus”, vertelt Fedde. “Dat was mijn eerste kennismaking met Shopify en daar ben ik nooit meer vanaf gestapt. Van klanten horen we vaak wat een verademing Shopify Plus wel niet is - zo voelde ik me ook precies die eerste keer.”

Lars en Fedde zijn vooral blij met Shopify vanwege de schaalbaarheid en de gebruiksvriendelijkheid. “Die gebruiksvriendelijkheid geldt niet alleen voor ons en de developers, maar ook voor de klanten”, legt Fedde uit. “Als ze de kleur van een knop willen aanpassen, hoeven ze niet meteen naar ons te bellen, dat kunnen ze ook zelf snel en gemakkelijk doen.”

NFT’s als loyaliteitsprogramma

Wat Fedde betreft loopt Shopify ook bijna altijd voor op andere systemen als het gaat om e-commerce trends. “Een goed voorbeeld daarvan zijn NFT’s”, zegt Fedde. “Wij zijn momenteel in gesprek met Shopify om deze waarschijnlijk als eerste Nederlandse agency aan te bieden.”

Volgens hem zijn NFT’s ideaal om in te zetten als een soort loyaliteitsprogramma. “Met de NFT van een merk kun je bijvoorbeeld bepaalde voordelen unlocken”, legt hij enthousiast uit. “Je krijgt dan als eerste toegang tot een bepaalde drop die uitkomt, of een speciaal item. Het is als merk een goede manier om loyale klanten te belonen.”

Het portfolio van Not Selling Liquid

Benieuwd naar wat Not Selling Liquid voor jou kan betekenen? We lichten hieronder vier projecten uit.

  • Daily Paper: is één van de grootste Shopify klanten in Nederland en Not Selling Liquid is daar medeverantwoordelijk voor. NSL werkt al 7 jaar intensief samen met Daily Paper aan zowel de performance marketing als gehele e-commerce.
  • Denham: NSL is al drie jaar verantwoordelijk voor de digitale D2C strategie voor hun online en performance marketing.
  • Arte Antwerp: van het maken van online budgetten tot de keuze voor hun product assortiment - NSL gaat nog een stapje verder dan alleen development en performance marketing voor dit kledingmerk.
  • Black Bananas: digitale strategieën, performance marketing en design & development - NSL werkt hard om dit sports-inspired streetstyle merk online te laten groeien.

FAQ: Alternatieve belastingtarieven en vrijstellingen

In deze rubriek geeft Daan de Jong van het Nederlandse Shopify supportteam antwoord op een veelgestelde vraag. Waar lopen Nederlandse merchants tegenaan?

Daan: “Belastingen zijn een complex onderwerp, dus het zal geen verrassing zijn dat merchants hier dikwijls vragen over hebben. Deze week alleen al kreeg ik de volgende vraag verschillende keren voorgeschoteld: “Hoe kan ik op bepaalde producten een apart btw-tarief toepassen?”. Shopify heeft hiervoor een ingebouwde functie die het instellen hiervan zeer gemakkelijk maakt, dus laten we er even samen doorheen lopen!”

Het is enorm belangrijk om te vermelden dat Shopify en het ondersteuningsteam geen belastingexperts zijn. Wij raden daarom altijd aan om een boekhouder te raadplegen, zodat je precies weet welke belastingen je waar moet instellen.

Dat gezegd hebbende, het is niet ongebruikelijk dat webshop-eigenaren producten verkopen waarop een apart btw-tarief moet berekend worden. Merchants die zowel keukenapparaten als voedingswaren verkopen, zullen bijvoorbeeld maar al te goed weten dat deze categorieën niet onder hetzelfde btw-tarief vallen. Voor keukenapparaten wordt het standaard tarief van 21 procent gehanteerd, maar voedingswaren vallen onder het 9 procent btw-tarief. Meer over de verschillende belastingtarieven, vind je op de website van de Belastingdienst

Aangezien Shopify automatisch het standaard btw-tarief hanteert voor alle landen waarvoor je de btw hebt ingesteld, moet je voor alle andere tarieven een Belastingoverschrijving aanmaken. Maak wel eerst een handmatige collectie aan, want Belastingoverschrijvingen werken niet bij automatische collecties.

Dit kun je als volgt doen:

  1. Ga vanaf het Shopify-beheercentrum naar Producten  > Collecties.
  2. Klik op Maak collectie en voer een naam in voor de collectie.
  3. Selecteer Handmatig onder Collectietype
  4. Wil je de collectie verbergen voor je actieve verkoopkanalen? Klik dan op Beheren in het gedeelte Beschikbaarheid collectie om het selectievakje naast de naam van het verkoopkanaal uit te schakelen. Klik hier voor meer informatie over de collecties op je verkoopkanalen beheren
  5. Klik op Opslaan.
  6. Klik vervolgens op Bladeren om alle producten toe te voegen waarop deze belastingoverschrijving zal toegepast worden.

Als de collectie is aangemaakt, maken we de belastingoverschrijving aan.

  1. Klik in je beheercentrum op Instellingen > Douanerechten en belastingen > Europese Unie (of het land waarvoor je belastingen int)
  2. Klik vervolgens op Productoverschrijving toevoegen en selecteer de handmatige collectie die je net gecreëerd hebt.
  3. Kies het juiste land en stel het belastingtarief in dat je wil toepassen. In dit geval zullen we daar 9 procent toevoegen.
  4. Klik op Overschrijving toevoegen

En zo gemakkelijk is het! Vanaf nu wordt op alle producten in die collectie 9 procent btw berekend tijdens de check-out. Op alle producten die je in de toekomst aan deze handmatige collectie toevoegt, wordt automatisch het 9 procent btw-tarief berekend, dus houd daar rekening mee.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Dan komen de volgende hulpbronnen van pas:

Tip van de maand 

Maak jij al gebruik van Shopify Inbox? Met deze gratis functie kun je heel gemakkelijk een chatbox maken in je webshop, zodat je vragen kunt beantwoorden van bezoekers en zo zorgen dat ze klant worden. Wees niet bang dat je vervolgens 24/7 bezig bent met vragen beantwoorden. Met Shopify Inbox kun je ook automatische antwoorden instellen. Sinds deze maand kun je ook eenvoudig een notificatie reminder instellen, zodat je er later aan wordt herinnerd een follow up te sturen. Ideaal!


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.

Onderwerpen: