Nieuw bij Shopify in Maart 2021

Banner met daarop de tekst: Nieuw bij Shopify, Maart 2021

Zoals je van ons gewend bent delen we aan het einde van de maand het laatste Shopify nieuws en andere interessante informatie. Met deze maand: heel veel prijswinnende Shopify merchants! 

Inhoud:

Nieuws en events in Nederland en België 

Op de blog: vrouwelijke succesverhalen 

Interessante apps in de Shopify Appstore

FAQ: Shopify Lite en de koopknop

In de spotlight: Kidzstore

Tip van de maand

 


Nieuws en events in Nederland en België

Shopify merchants in de prijzen tijdens Shopping Awards 2021

Afgelopen donderdag 25 maart vielen verschillende Shopify webshops in de prijzen tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Shopping Awards (voorheen Thuiswinkel Awards). We feliciteren The Lingerist (lingerie), Elho (tuinartikelen), Tumble & Dry (kinderkleding) en Burker Watches (horloges) van harte met hun succes!

De Stichting Shopping Awards, opgericht in 2001, reikt jaarlijks verschillende onafhankelijke awards uit aan de beste (web)winkelbedrijven van Nederland. Voor deelnemers levert de prijs naast een geldbedrag veel publiciteit op, en bovendien een uitgebreid benchmarkrapport waarin te zien is hoe hun webshop presteert. Heb je interesse om jouw webshop te nomineren voor de editie van 2022? Op de site van Shopping Awards lees je hoe je dat doet!

Shopify merchant Pieter Pot is duurzaamste initiatief van het jaar

Ook Pieter Pot, de eerste online supermarkt die zijn producten in glazen potten aanbiedt, viel in de prijzen. Ze werden gekozen tot ‘Initiatief van het Jaar’ door de Sustainable Brand Index, vanwege o.a. hun originele concept en het tempo waarmee ze opschalen. "Pieter Pot maakt verpakkingsvrije boodschappen licht en leuk," aldus de vakjury.

Shopify feliciteert oprichters Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt van harte! We gaan ongetwijfeld nog veel van Pieter Pot horen in Nederland, en we zijn er trots op dat Shopify daar een klein steentje aan kan bijdragen.

De Sustainable Brand Index is Europa’s grootste merkenonderzoek gericht op duurzaamheid. Sinds 2014 kent de SBI een vakprijs toe, eerst alleen in Zweden en sinds vorig jaar ook in Noorwegen en Nederland. De prijs is bedoeld om duurzaamheidswerk en communicatie aan te moedigen die het verschil zichtbaar maakt in Nederland voor mens, maatschappij of het milieu.

Op de blog: vrouwelijke succesverhalen 

Afgelopen maand was het Internationale Vrouwendag, en om dat te vieren heeft onze redactie een drietal vrouwelijke Shopify merchants geinterviewd over hun zakelijke succes. Lieke Hanssen van Fascino Koffiebranderij, Merel Philippart van MAKUS, en Jill Rose Lefeber van Tout Antiques delen hun inspirerende verhaal en hun tips voor ondernemers hier:

Interessante apps in de Shopify Appstore

Zo ongeveer om de zes weken laat de Nederlandstalige Shopify Appstore een nieuw lijstje editor’s picks zien. Dit zijn recent gelanceerde en/of veelbelovende apps die een mooie toevoeging kunnen zijn voor Nederlandse en Belgische Shopify stores. We tippen deze vier apps:

  • Exact Online Boekhouding van Combidesk: Een koppeling tussen Shopify en het veelgebruikte boekhoudprogramma Exact Online. Minder tijdrovend, kleinere foutmarge, nooit meer dubbel werk hoeven doen!
  • Orderchamp: Dit is de officiele Shopify koppeling van Orderchamp, een Europese online groothandel waar je als merchant unieke producten kunt sourcen en inkopen van meer dan 1.500 Europese merken. 
  • PostNL: Nog een officiele Shopify koppeling, van de bekende Nederlandse verzenddienst PostNL. Met deze app kun je klanten meerdere bezorgopties bieden, zendingen aanmelden bij PostNL, en verzendlabels printen.
  • Shopify Email van Shopify: Shopify's eigen gratis app voor e-mailmarketing, sinds kort uitgebreid met de nieuwe productraster-template.

FAQ: Shopify Lite en de koopknop 

In deze rubriek geeft Maxime Kurvink van het Nederlandse Shopify supportteam antwoord op een veelgestelde vraag. Waar lopen Nederlandse merchants tegenaan?  

Maxime: "De meeste Shopify-gebruikers die ik spreek runnen hun eigen webshop via Shopify. Maar er zijn er ook heel wat die dat niet doen, of die willen profiteren van een aantal Shopify-functies zonder een volledige Shopify-webshop te hoeven onderhouden. Deze verkopers verkopen persoonlijk in plaats van online, of ze gebruiken Shopify om op hun eigen website of blog te verkopen. Voor deze merchants is ons vriendelijk geprijsde Shopify Lite-abonnement (en de daarbij inbegrepen koopknop) een uitkomst.

De koopknop is mijn favoriete functie van Shopify Lite. Je kunt deze rechtstreeks in de Shopify-beheerder ontwerpen zodat het overeenkomt met jouw merkkleuren, en vervolgens via een HTML-snippet aan je bestaande website toevoegen. Hierdoor kun je jouw product of assortiment integreren op alle websites waar je je producten wilt aanbieden. Als een potentiële klant op deze koopknop klikt, wordt hij of zij direct doorgestuurd naar een beveiligde checkoutlink om een bestelling te plaatsen.

Hoewel je geen Shopify-winkel kunt bouwen via het Lite-abonnement, kun je nog steeds profiteren van Shopify POS. In combinatie met de Shopify POS app en een kaartlezer is het makkelijker dan ooit om je persoonlijke verkopen te verwerken, zonder dat je een hele webshop hoeft te ontwerpen en onderhouden.

Met het Shopify Lite-abonnement krijg je toegang tot Analyses en Financiële rapporten, evenals tot klantaccounts en de basisfuncties die je nodig hebt om je producten en bestellingen te beheren. Bovendien is het mogelijk om cadeaubonnen te verkopen, kortingen te creëren en klanten betalingslinks via e-mail te sturen.

En hoeveel kost dit allemaal? Je kunt het Shopify Lite-abonnement krijgen voor slechts $9,- per maand, en de verwerkingskosten voor creditcardtransacties beginnen vanaf 2,4% per transactie. Klinkt dit als de perfecte oplossing voor jouw onderneming? Probeer Shopify Lite dan gratis voor 14 dagen." 

In de spotlight: HappyBear

In deze rubriek stellen we je voor aan allerlei mensen in Nederland die net als jij veel met Shopify bezig zijn. Deze maand: Jeffrey Scholten, oprichter van Kidzstore en HappyBear Diapers en recent deelnemer aan het populaire tv-programma Dragons' Den, waar hij een superdeal sloot met investeerder Shawn Harris.

Jeffrey's online succes begon allemaal met de gemeente Hengelo, die in 2015 een proef startte met wasbare luiers om de hoeveelheid afval in de gemeente te verminderen. Jeffrey had zo zijn bedenkingen over wasbare luiers, maar op aandringen van zijn vrouw deden ze toch mee aan de proef. Dat veranderde zijn mening totaal: "Ik kwam erachter dat duurzame wasbare luiers een gat in de markt zijn. Nu helemaal, met de COVID pandemie. Toen die begon schoot de verkoop omhoog, het leek wel WC-papier! Ik denk dat mensen bang waren dat de wegwerpluiers niet meer verkrijgbaar zouden zijn, en daarom wasbare luiers gingen kopen om toch iets achter de hand te hebben." 

Samen met een compagnon startte hij naast zijn baan Kidzstore, een webshop in o.a. duurzame wasbare luiers van het eigen label HappyBear. De online verkoop liep zo goed dat hij halverwege 2019 zijn baan opzegde om volledig te kunnen focussen op de webshop. Toen ze vervolgens een KvK innovatie award wonnen en de Startersprijs Midden Twente was dat voor Jeffrey een bevestiging dat ze op het goede spoor zaten.

De volgende stap was ook duidelijk: "We hadden al veel vraag vanuit resellers, maar om daarmee te beginnen moesten we veel meer voorraad hebben. Die awards waren het signaal om te zeggen: nu gaan we stappen zetten en investeerders zoeken." Die vond hij bij Dragons' Den. "Na de uitzending stonden de telefoon en de webshop roodgloeiend, de verkoop piekte enorm en we hadden geinteresseerde supermarktketens en babyspeciaalzaken aan de lijn."

Wat zijn Jeffrey's plannen voor de komende tijd? "Verkopen aan resellers. Daarvoor gaan we eerst de HappyBear-site verhuizen naar Shopify en er meteen een B2B koppeling voor bouwen. De site die er nu staat is een tijdelijke WooCommerce site omdat we voor ons eigen merk HappyBear ook een online plek wilden, maar Kidzstore draait al een tijdje op Shopify en dat is veel beter. Makkelijk in gebruik, niet zo duur, cleane backend, overzichtelijk... en het is schaalbaar, ook zonder veel plugins en apps!" 

Tip van de maand 

We schreven er al eerder over, maar kunnen het niet vaak genoeg herhalen: als je internationaal verkoopt, houd dan de nieuwe btw-regels van de EU in de gaten die per 1 juli ingaan! Vooral het drempelbedrag van 10.000 euro gaat mogelijk gevolgen hebben voor je webshop, dus zorg dat je goed voorbereid bent. 

Meer weten? Op deze blog vind je een uitgebreid artikel over dit onderwerp, met praktische tips voor het aanpassen van je webshop aan de nieuwe regels. In onderstaande artikelen van de KvK en de Belastingdienst vind je ook meer informatie, en kun je je aanmelden voor een webinar van de Belastingdienst op 20 april.

 


 

Over de auteur

Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Wil je een gastblog publiceren? Lees hier hoe je dat doet.

Onderwerpen: