Zo bouw je een mailinglijst die je webshop laat groeien

mailinglist opbouwen

Volgens kenners kun je je beter niet blind staren op de conversieratio van je webshop. Maar het is wél slim om extra aandacht te besteden aan bezoekers die voor het eerst op je website komen. Zij moeten immers het meest worden overtuigd om een aankoop te doen.

In dat opzicht is e-mailmarketing een buitengewoon waardevol kanaal. Mensen tijdens hun eerste bezoek aan je webshop overtuigen om hun e-mailadres te geven is een stuk makkelijker dan ze overtuigen om een aankoop te doen. Het kost ze niets en je kunt het extra aantrekkelijk maken door een korting of een gratis cadeautje te beloven.

Om profijt te kunnen halen uit e-mailmarketing, heb je eerst een lijst met abonnees nodig. Die mailinglijst kun je nu meteen gaan opbouwen, zelfs als je nog geen producten hebt verkocht. 

Effectieve e-mailmarketing begint met een gerichte lijst

Succesvolle campagnes beginnen met een e-maillijst. Het opzetten van gesegmenteerde en gerichte mailinglijsten is de beste manier om aan de slag te gaan. Als je lijsten niet goed georganiseerd zijn, heeft het bouwen van mooie e-mailcampagnes met een verfijnd ontwerp, boeiende teksten en speciale aanbiedingen niet veel nut. Drie belangrijke prioriteiten voor het bouwen van een waardevolle e-maillijst zijn:

  1. Kwaliteit. Krijg echte informatie van mensen en koop nooit mailinglijsten.
  2. Relevantie. Richt je op mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in je producten.
  3. Hoeveelheid. Zodra je de eerste twee prioriteiten voor elkaar hebt, kun je je richten op de omvang en de groei van je lijst.

    5 manieren om te beginnen met het opbouwen van je mailinglijst

    Je website is een goed startpunt voor het opbouwen van je lijst. Geïnteresseerde shoppers die tijdens hun eerste bezoek aan je webshop nog niet de stap zetten om een aankoop te doen, zijn de perfecte kandidaten voor je mailinglijst. We sommen een paar tactieken op om ze alvast op je mailinglijst te krijgen.

    1. Voeg een pop-up aanbieding toe aan je homepage

    Je wilt niet dat shoppers altijd maar korting gaan verwachten, maar kortingen zijn wel nuttig als een bezoeker op het punt staat om je webshop te verlaten. Dit is je eerste kans om een potentiële verkoop te redden.

    E-mail pop-ups kunnen daarbij helpen. Niet iedereen stelt ze op prijs, maar uit onderzoek is gebleken dat je met pop-ups veel e-mailaanmeldingen kunt krijgen, zolang je het juiste aanbod aan het juiste publiek toont. Je kunt ook bepaalde tests uitvoeren en op basis daarvan je aanbiedingen verbeteren en personaliseren, zodat je de ergernis over pop-ups tot een minimum beperkt.

    Toon bij wijze van proef een pop-up wanneer de bezoeker je webshop wil verlaten. Deze wordt alleen weergegeven als een bezoeker zijn muis van de pagina af beweegt, wat meestal betekent dat hij van plan is om weg te klikken. Afhankelijk van de targeting-opties van je tool kun je deze pop-ups uitschakelen voor iedereen die al klant is of al op je lijst staat. Zo kun je je pop-up teksten alleen op nieuwe bezoekers richten.

    Example of an email pop-up

    Na een bezoek aan een “How It’s Made”-post van de Grovemade nieuwsbrief, ontving ik een aanbod van 10% korting op mijn eerste aankoop.

    Een bezoeker die je webshop vóór zijn eerste aankoop heeft verlaten, is moeilijk terug te krijgen. Overweeg daarom een korting te geven. De totale prijs van je product, de winstmarges en de mogelijke aanbieding bepalen hoe haalbaar verschillende kortingen zijn voor je bedrijf.

    2. Plaats een aanmeldingsformulier in de navigatie of footer van je website

    Locaties op je site waar shoppers geneigd zijn om extra informatie over je bedrijf te zoeken, zijn meestal goede plaatsen om kleine aanbiedingen te testen.

    De conversieratio voor deze locaties is over het algemeen laag, maar op de lange termijn hebben ze zeker een positief effect. Als shoppers naar de footer van je site gaan om meer te weten te komen over je merk, wat voor soort teksten kunnen dan de aandacht trekken en hen aanmoedigen om zich te abonneren?

    A newsletter CTA that focuses on value

    Beardbrand beschrijft hun nieuwsbrief in termen van de waarde die de lezer kan verwachten. Het gaat niet alleen om productupdates, het is een plek om de kunst van het trimmen te leren.

    3. Verzamel e-mailadressen bij je volgende pop-up-evenement

    Tijdelijke pop-up en pop-in winkels zijn een goede manier voor opkomende merken om bekendheid op te bouwen, productfeedback te krijgen en klanten de kans te geven om een nieuw product in de praktijk te ontdekken. Maar pop-up evenementen zijn ook een slimme manier om je e-maillijst op te bouwen.

    Met pen en papier kun je offline aan leadgeneratie doen. Neem een klembord mee en vraag mensen om hun naam en e-mailadres op te schrijven. Voor betere synchronisatie met je e-mailmarketingtool kun je een tablet meebrengen waarop mensen hun e-mailadres direct kunnen invoeren.

    Maak eventueel een speciale aanbieding om je winkelbezoekers aan te moedigen zich aan te melden. Bijvoorbeeld: “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en maak kans op een cadeaubon van € 25” of “Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en maak kans op 25% korting op je eerste online aankoop”.

    Het is een goed idee om deze lijsten per evenement te segmenteren, zodat je daarna gepersonaliseerde e-mails kunt sturen.

    Meer informatie: Hoe schrijf je een effectieve welkomstmail

    4. Gebruik een aanmeldingsknop op socialemediakanalen

    Er zijn veel redenen waarom mensen merken volgen op sociale media, maar de belangrijkste reden is dat ze op de hoogte willen blijven van nieuwe producten. Dat kan perfect met je mailing, dus geef dit aan op je sociale kanalen.

    Niet alle platforms zijn geschikt om links te plaatsen, maar er zijn meestal wel oplossingen voor te bedenken. Op Instagram kun je met Linktree meerdere links in je bio opnemen. Zo kun je één link instellen om bezoekers naar een aanmeldingsformulier voor je e-maillijst te leiden. Maak een apart segment aan voor abonnees die zich via Instagram hebben aangemeld, zodat je het resultaat kunt bijhouden.

    Op dezelfde manier kun je een call-to-action-knop opnemen op je Facebook-bedrijfspagina om je volgers aan te moedigen zich aan te melden voor je mailinglijst.

    Next level: 6 manieren om de groei van je mailinglijst te versnellen

    Als je eenmaal een solide basis hebt gelegd en nieuwe abonnees aan je mailinglijst hebt toegevoegd, is het tijd om te kijken naar geavanceerdere tactieken met een groot effect. In de onderstaande lijst vind je een paar out-of-the-box oplossingen ter inspiratie.

    1. Gebruik een chatbot om in contact te komen met potentiële klanten

    Chatbots bieden een aantal effectieve manieren om automatisering te introduceren in je messaging-gerichte kanalen. Zo kun je kostbare tijd en moeite besparen bij de ondersteuning van je klanten.

    Met MobileMonkey kun je marketingcampagnes creëren binnen een aangepaste chatbot. Je kunt een speciale aanbieding delen via je chatbot-campagne om gebruikers aan te moedigen hun e-mailadres te geven in ruil voor een speciale korting in je winkel. Dit lijkt op een traditioneel formulier, maar het is waardevol omdat het een geautomatiseerde prompt is en ingebed in een populair kanaal.

    2. Test externe tools om je lijst te laten groeien

    Er zijn veel eenvoudig te gebruiken apps om je te helpen bij het samenstellen van je e-maillijst, waarvan sommige een slimme draai geven aan een beproefde aanpak. Beter nog, veel van deze apps zijn te integreren met je Shopify-winkel. Hier zijn er een paar om te overwegen:

    Spin to Win is een app die gebruikt kan worden om e-mailadressen te verzamelen op je website in een Rad van Fortuin-stijl. Shoppers kunnen door aan het rad te draaien en hun e-mailadres in te voeren verschillende prijzen winnen (zoals kortingen) die jij hebt ingesteld. Bedenk wel dat shoppers dit spel ook kunnen “verliezen” en daardoor een aanbieding mislopen.

    Personizely bevat een groot aantal functies waarmee je bezoekers kunt aanspreken met een just-in-time pop-up. Deze app is erg interessant als je je mailinglijst wilt laten groeien, omdat je kunt kiezen of je een traditioneel formulier wilt gebruiken of de Facebook Messenger-integratie. Via de Facebook Messenger-integratie kun je contact opnemen met Messenger-gebruikers op dezelfde manier als je contact zou opnemen met een abonnee op een e-maillijst.

    List building tools for email or Messenger

    Veel pop-up tools, zoals Personizely, bieden verschillende manieren om lezers om te zetten naar abonnees via e-mail of via messaging apps.

    3. Toon advertenties om verkeer naar een landing page te leiden

    Landing pages zijn vaak erg nuttig voor het bouwen van je e-mail lijst. Je kunt niet alleen een specifieke aanbieding maken op een gerichte pagina zonder afleiding, maar het meten van je resultaten is ook veel eenvoudiger.

    Hierdoor zijn landing pages ook een prima plek om traffic naartoe te sturen. Je kunt bijvoorbeeld gerichte advertenties maken op Facebook om mensen naar een downloadbare gids te sturen die te maken heeft met je product (zoals een receptenhandboek als je etenswaren verkoopt). Met de targeting-opties die vandaag de dag beschikbaar zijn, kun je een aanbod opzetten met je publiek al in je achterhoofd en vervolgens attributen zoals locatie, leeftijd, geslacht, beroep, interesses en meer aanpassen om de juiste mensen te bereiken.

    4. Maak een vragenlijst aan om in contact te komen met je doelgroep en om e-mailadressen te verzamelen

    Je kunt een enquête maken met behulp van Google Forms of Typeform om in contact te komen met je doelgroep.

    Deze vragenlijst kan worden gebruikt voor marktonderzoek of zelfs voor crowdsourced blog content. Je kunt in je oproep een opmerking toevoegen dat mensen bij het invullen van het formulier worden toegevoegd aan je mailinglijst, of aan het einde van de vragenlijst zelf een vraag opnemen of je ze mag toevoegen.

    Stuur je formulier naar vrienden en familie, plaats het in Facebook-groepen, vermeld het op sociale media en voeg een speciale aanbieding toe voor mensen die het invullen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: "Vul onze korte vragenlijst in en ontvang een speciale code voor 10% korting op je eerste online aankoop".

    Je kunt zelfs een vragenlijst sturen voordat je product wordt gelanceerd. Dit is een geweldige manier om je mailinglijst op te starten en vrienden, familie en potentiële klanten mee te nemen op je startup-reis.

    5. Bied iets gratis aan in ruil voor e-mailadressen

    E-maillijsten bieden waardevolle informatie aan abonnees, maar die waardevolle informatie ontvangen ze pas in jouw eerste mailing. Vaak worden er dan ook freebies gebruikt als directe beloning en lokkertje voor mailinglijsten.

    Gratis aanbiedingen en downloadbare how-to-content zijn beproefde benaderingen, maar je kunt ook samenwerkingen aangaan met complementaire merken om je aanbiedingen te mixen en een promotionele partner te krijgen. Als je bijvoorbeeld kookgerei verkoopt, kun je abonnees misschien wel verleiden met een cadeaubon van 20 dollar voor een online foodwinkel.

    Downloadable guide for email list

    Tortuga backpacks biedt naast doorlopende tips voor reizigers een gratis paklijst aan als je je aanmeldt voor hun nieuwsbrief.

    Weet je op dit moment niet goed hoeveel de gemiddelde abonnee waard is voor je bedrijf? Kies dan voor een aanbieding met een lage investering vooraf en zonder doorlopende kosten.

    Een gratis gids, meestal in de vorm van extra tips en trucs rond je productcategorie, is daarvan het perfecte voorbeeld. Na de investering van jouw tijd of de bijbehorende schrijf- en ontwerpkosten kun je bezoekers een sterke stimulans bieden om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Je hebt daarna geen terugkerende kosten (zoals bij het geven van korting), afgezien van het hosten van de gids zelf.

    6. Organiseer wedstrijden of giveaways op sociale media

    Wedstrijden en giveaways kunnen je lijstgroei versnellen omdat de inschrijving een deelbare gebeurtenis is. Zo'n wedstrijd of giveaway is vooral waardevol in de beginperiode, wanneer je lijst met abonnees klein is en je geen gebruik kunt maken van bestaand verkeer.

    Zet deze strategie extra kracht bij door samen te werken met andere e-commercemerken die aan vergelijkbare klanten verkopen. Met de juiste partner vullen jullie producten elkaar aan, waardoor het aanbod aantrekkelijker wordt dan wanneer je de wedstrijd alleen zou organiseren.

    List building through influencers

    Een andere optie is te zoeken naar influencers die je ideale klanten al bereiken. Influencers gebruiken vaak giveaways voor hun eigen doeleinden (meestal om op te vallen en hun aantal volgers te laten groeien). Het kost je wat geld om je product door hen te laten aanbieden, maar in ruil daarvoor geven ze je giveaway-campagne een sterke impuls.

    Als je een speciale landingspagina voor je giveaway wilt maken zodat het verkeer makkelijker te volgen is, kun je oplossingen als ShortStack of ConvertFlow uitproberen.

    Het bouwen van een e-maillijst is niet ‘one size fits all’

    Geen twee bedrijven zijn hetzelfde, dus het is belangrijk om verschillende strategieën te testen voor het opbouwen van je e-mail lijst om te bepalen wat het beste werkt. Afhankelijk van hoe waardevol e-mailmarketing voor jouw bedrijf is, zul je er meer of minder in willen investeren. In elk geval hopen we dat deze tips je creativiteit hebben aangewakkerd en je op weg hebben geholpen om een hoogwaardige e-maillijst voor je webshop op te stellen.

    Dit is een vertaling van een origineel artikel van Marc MacDonald.

    Onderwerpen: