Wil je een webshop beginnen?

Marketing automation: waarom je er vandaag nog mee moet starten voor jouw webshop

marketing automations shopify

Marketing automation is tegenwoordig niet meer weg te denken: 49% van de bedrijven gebruikt al een vorm van e-mail automatisering. En voor 100% van de e-commerce ondernemers heeft het voordelen! Het bespaart zeeën van tijd en je bereikt in slechts een paar klikken een grote groep (potentiële) klanten. In deze blog kijken we naar concrete voorbeelden van automatisering, met name gericht op de automation van e-mail. En het goede nieuws voor Shopify merchants: met Shopify Automations maken we het helemaal makkelijk.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Wat is marketing automation?

Marketing automation is het automatiseren van marketingwerkzaamheden (voor jouw webshop). Deze efficiënte werkwijze komt tot stand met handige software of apps die ervoor zorgen dat informatie automatisch naar jouw publiek wordt gecommuniceerd. In het kort: je kunt tools inzetten om jouw marketingwerkzaamheden vanzelf plaats te laten vinden.

Marketing automation software kun je gemakkelijk zelf instellen. Wanneer jij de software hebt geïnstalleerd, zijn er talloze mogelijkheden die jou worden aangeboden. Bijvoorbeeld om een e-mailstroom automatisch te laten versturen. Je moet dan alleen nog maar nadenken over teksten voor jouw e-mails, de tijdsplanning en de juiste triggers. In de blog emailmarketing: segmenteren en je mailinglijst snel laten groeien staan handige factoren om in gedachte te houden.

Marketing automation

Shopify Automations: marketing automation tool

Marketing automation tools zijn van cruciaal belang voor het eenvoudig laten groeien van jouw bedrijf. Naarmate het klantenbestand groter wordt en klanten online interactie hebben met jouw merk, is het belangrijk om de verschillende stappen tussen marketing en verkoop te automatiseren.

Met Shopify Automations kun je in elke fase van de customer journey contact leggen met (mogelijke) klanten. We benoemen in deze blog de voordelen van marketing automation algemeen, en specifiek die voor Shopify Automations gelden. 

De voordelen van marketing automation

Marketing automation heeft vele voordelen voor jouw bedrijf. Hieronder beschrijven we drie belangrijke redenen om vandaag nog te starten met het gebruik van automatiseringen in jouw webshop:

Bespaar tijd en geld

Marketing automation regelt het versturen van vooraf geschreven e-mails naar specifieke klanten voor jouw webshop. De automatiseringssoftware zorgt dus na het opzetten hiervan geheel voor de timing en verzending, waardoor jij je kunt richten op andere belangrijke taken. Dat bespaart je dus het versturen van een hele hoop e-mails. Met automatiseringen via jouw Shopify webshop beschik je over vooraf gebouwde sjablonen die de workflow eenvoudig voor je instellen. Het enige dat jij hoeft te doen is het aanpassen van de inhoud van de e-mail aan jouw behoeften en vervolgens op "zet workflow aan" te klikken. De rest gaat helemaal vanzelf. Een kind kan de was doen!

Met marketing automation bespaar je niet alleen tijd, maar ook heel veel geld. Denk hierbij aan de personeelskosten waar je op bezuinigd. Na de aanschaf van de automation apps kun je onbeperkt gratis aan de slag.

Versterk de duurzame relatie met jouw klanten

Marketing automation geeft je heel laagdrempelig de mogelijkheid om een duurzame relatie op te bouwen met jouw klanten. Het begint allemaal al wanneer een potentiële klant jouw website bezoekt en zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Na deze inschrijving zal deze bezoeker een vorm van communicatie verwachten, meestal een welkomstmail. Via e-mail automation kun je heel gemakkelijk een welkomstmail genereren die bestaat uit een introductie tot jouw merk en een korting als beloning voor het inschrijven. Dit is het begin van de relatie met een nieuwe klant. Met deze nieuwe korting is de kans groter dat deze potentieel klant uw winkel opnieuw bezoekt voor het doen van een aankoop, waardoor de band al snel wordt versterkt. Het eerste contact met een klant is uiterst belangrijk! Besteed dan ook genoeg aandacht aan een effectieve welkomstmail.

Door de inhoud van jouw e-mail af te stemmen op de persoonlijke behoeften van de klant, kan de duurzaamheid van de relatie met de klant worden vergroot. Wanneer een klant relevante inhoud ontvangt, is de kans namelijk groter dat deze de e-mail doorleest en op de ‘call-to-action’ knop klikt. In deze blog lees je handige tips voor het personaliseren van jouw email

Laat jouw bedrijf gemakkelijk verder groeien

Naast het inzetten van een automatisering voor het verwelkomen van een nieuwe klant, is automation ook erg effectief bij voor het reactiveren van al bestaande klanten. Hier hebben we in de concrete voorbeelden hierboven al even naar gekeken. Daarmee kun je de groep vaste klanten voor jouw webshop gemakkelijk laten groeien.

Extra tip: hierboven hebben we gekeken naar het gebruik van het zogenaamde winback sjabloon, waarbij je opnieuw contact maakt met een klant die al een tijdje geen aankopen heeft gedaan. Dit kun je bijvoorbeeld doen door deze klant een korting aan te bieden: ‘Dat is een tijd geleden! Kom graag weer eens langs. Wij geven 10 % korting op jouw eerstvolgende aankoop’. Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook een upsell sjabloon gebruiken bij een klant die gebruik maakt van herhaal aankopen. Bij een upsell toon je de klant als het ware een upgrade van zijn huidige product. Beide sjablonen zijn al ingesteld binnen Shopify. Met een paar klikken bent je dus klaar om jouw bedrijf verder te laten groeien.

marketing automation

Foto: NeONBRAND via Unsplash 

Voorbeelden van e-mail automation

Wanneer je een uitgebreide lijst met klanten hebt, kan het automatisch laten versturen van e-mailberichten ofwel ‘e-mail automation’ je veel werk besparen. Maar ook wanneer deze lijst nog niet zo uitgebreid is, kan marketing automation veel voor jou betekenen: namelijk met het automatisch genereren van nieuwe klanten. Dit zijn al twee goede redenen om vandaag nog met e-mail automation aan de slag te gaan!

We bespreken hier drie concrete voorbeelden van e-mail automation die je regelmatig online tegenkomt:

Pop-up met welkomstkorting

Je kent het wel: bij het bezoeken van een webshop verschijnt een pop-up met een welkomstkorting in ruil voor jouw e-mailadres. En deze korting is maar beperkt geldig! Een bezoeker van de webshop is daar waarschijnlijk met een reden: deze is op zoek naar een product. Grote kans dus dat deze mogelijke klant zich laat overtuigen door de mooie korting die wordt aangeboden en overgaat tot aankoop. Deze manier van marketing automation wordt ingezet voor het genereren van nieuwe klanten. Hiermee kun je gemakkelijk jouw klantenbestand uitbreiden. 

Een geleidelijke e-mailstroom

Wanneer jij je met een e-mailadres hebt ingeschreven bij een webshop, ontvang je daarna meerdere e-mails met informatie over de producten en diverse aanbiedingen van het bedrijf. Bij deze vorm van e-mail automation worden alle e-mails automatisch verzonden via een vooraf ingestelde tijdsplanning. En uiteraard met een goede reden: een bezoeker die zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief heeft interesse in jouw producten. Als merchant speel je daar dus goed op in door nieuwbrieven te blijven sturen met handige informatie en aanbiedingen. Soms komt een aanbieding of de aankondiging van een nieuw product voor de bezoeker precies op het juiste moment binnen. Waardoor deze als gevolg van deze e-mailstroom dus over kan gaan tot het doen van een aankoop in de webshop. 

Reminder bij lange afwezigheid

Soms ontvang je opeens een email van een webshop waar je een poos niets hebt besteld. Vaak in de trant van ‘waar ben je? We missen je!’. Ook dit is een vorm van marketing automation. Deze e-mail wordt namelijk op grotere schaal ingezet voor het reactiveren van ‘slapende’ klanten. Hiermee krijgen bezoekers bijvoorbeeld 2 maanden na het doen van de laatste aankoop automatisch een bericht. En wanneer dit slim wordt uitgevoerd, is deze reminder aangevuld met een aanbieding zoals een kortingscode. Dit is voor veel mensen een extra trigger om weer een bezoekje te brengen aan de webshop. Waardoor de kans op een aankoop in de webshop weer toeneemt.

shopify automations

De toekomst van marketing automatiseringen met Shopify

Shopify bouwt ondertussen enthousiast verder aan nog meer templates en app-integraties. Daarmee kunnen we merchants zo goed mogelijk helpen met het creëren van een gepersonaliseerde winkelervaring voor klanten in webshops. Dit zorgt dus niet alleen voor meer winkelplezier van de klant, maar ook voor meer aankopen in jouw webshop.

Shopify marketing automations maken het voor webshops dus steeds makkelijker om de verkoop te stimuleren en sterke relaties met klanten op te bouwen. Dit zorgt er dan ook voor dat merchants zich meer kunnen focussen op andere zaken die belangrijk zijn voor de verkoop en eventuele uitbreiding van hun Shopify webshop!

Aan de slag met Shopify Automations

Veelgestelde vragen over marketing automation

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het automatiseren van marketingwerkzaamheden. Handige software, tools of apps zorgen ervoor dat informatie automatisch naar jouw publiek wordt gecommuniceerd. een Een veelgebruikte vorm van marketing automation is e-mail automatisering.

Wat is email automation?

E-mail automation is het automatisch versturen van e-mails. Vaak met gepersonaliseerde content en geschikt om in elke fase van de klantreis contact te leggen met (mogelijke) klanten.

Wat zijn voorbeelden van email automation?

Bij geautomatiseerde e-mails kun je denken aan een reeks mails vanaf de welkomstmail. Binnen deze geleidelijke emailstroom worden alle e-mails automatisch verzonden via een vooraf ingestelde tijdsplanning. En uiteraard met een goede reden: een bezoeker die zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief heeft interesse in jouw producten of diensten. Maar denk ook remindermails als een klant al even niets heeft gekocht.

Wat is Shopify Automations?

Shopify Automations is de marketing automation tool voor Shopify merchants. Met deze tool kun je in elke fase van de customer journey contact leggen met (mogelijke) klanten. Denk aan een volledige reeks e-mail automation.  
Onderwerpen: