Wil je een webshop beginnen?

De 8 populairste marketplaces en hoe ze je helpen meer te verkopen

vrouw verkoopt op marketplace en heeft veel bestellingen

Overweeg je om rechtstreeks via een online marketplace producten te verkopen? Of om via een marketplace een groter publiek voor je webshop te bereiken? Lees dan snel verder. We zetten niet alleen de acht grootste en populairste online marketplaces op een rij, maar ook de voordelen en nadelen van je producten te koop aanbieden op een verkoopplatform.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Voordelen om op een marketplace te verkopen

Waarom zou je op een marketplace producten verkopen?  

Gebruikmaken van het grote bereik

De marketplaces in dit artikel hebben een enorm bereik. Sommigen hebben zelfs miljoenen bezoekers per dag. Het kost veel tijd, energie en geld (voor advertentiebudgetten) om als webshop een groot bereik te realiseren. Via een online marketplace kun je gebruik maken van het bereik dat de website al heeft.

Gratis (indirecte) marketing

Een marketplace beschikt vaak over een groot marketingbudget. Hiermee maken ze reclame voor het platform, maar natuurlijk ook indirect voor de producten die jij verkoopt. De marketing wordt als het ware (gratis!) voor je geregeld, zonder dat jij daar naar om hoeft te kijken.

Makkelijk internationaal verkopen

Is Nederland te klein voor je? Dan zijn internationale marketplaces zeker interessant voor jouw webshop. Via een marketplace bereik je op een laagdrempelige en relatief makkelijke manier een groot internationaal publiek. Je hoeft dan niet je hele webshop zelf te vertalen en te worstelen met verschillende valuta.

Nadelen verkopen op een marketplace

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het verkopen via een marketplace. 

Je betaalt commissie per verkocht product

Je mag niet gratis en voor niets gebruik maken van dat bereik. Per product dat je verkoopt, sta je een commissie af. Hoeveel dat precies is, hangt af van de marktplaats waar je op verkoopt. Soms betaal je ook nog eens abonnementskosten.  

Veel concurrentie

Daarnaast is er veel concurrentie en is het bij sommige marktplaatsen lastig om op te vallen. Vaak moet je jouw prijs concurrerend laag maken. Door de commissie die je ook nog moet betalen, is het verstandig om uit te rekenen of je onderaan de streep wel iets overhoudt. 

Geen eigen regie

Ook heb je met een eigen webshop natuurlijk veel meer de touwtjes in handen. Je webshop pas je helemaal naar smaak aan, zodat de omgeving bij je branding en je doelgroep past.

Je bouwt minder makkelijk klantenloyaliteit op

Ten slotte is het met een webshop veel makkelijker om klantenloyaliteit op te bouwen. Dat iemand bij jouw een product heeft gekocht via een marketplace, betekent natuurlijk niet dat deze persoon een volgende keer weer bij jou koopt.

Je hoeft niet te kiezen

Je ziet het: verkopen via een online marketplace ten opzichte van een webshop heeft zo zijn voor- én nadelen. Twijfel je nog steeds of het verstandig is? Weet dan dat je niet per se hoeft te kiezen. Je kunt ook verkopen via zowel je eigen webshop als via een marketplace. Sterker nog, door apps te gebruiken uit de Shopify App Store integreer je jouw webshop gemakkelijk met verschillende marketplaces. 

Zo geniet je van best of both worlds. En omdat de twee geïntegreerd zijn, verkoop je ook niet per ongeluk iets op een marketplace als de voorraad in je webshop op is.

8 populairste marketplaces

Om te beslissen of je jouw producten via een webshop of via een marketplace gaat verkopen (of allebei), is het handig om te weten op welke marktplaatsen je eigenlijk terecht kunt. Na het overzicht leggen we kort van deze 8 grootste en bekendste marktplaatsen uit waarom je deze zou overwegen.

Goed om te weten: alle genoemde websites zijn te koppelen aan je Shopify webshop. 

Inhoud

    1. Facebook Marketplace
    2. Bol.com
    3. Amazon
    4. Marktplaats
    5. Etsy
    6. eBay
    7. Fruugo
    8. Belist.nl

Facebook Marketplace

Wie wel eens rondgesnuffeld heeft op Facebook Marketplace, denkt wellicht dat deze online marktplaats vooral voor particulieren geschikt is die hun oude spullen willen verkopen. Maar niets is minder waar: ook voor webshops met nieuwe artikelen is Facebook Marketplace interessant. 

Daarvoor is het wel belangrijk om een webshop (via bijvoorbeeld Shopify) te hebben en deze te koppelen aan Facebook. Jouw producten verschijnen dan namelijk niet alleen in jouw Facebook-winkel op je pagina, maar ook automatisch in Facebook Marketplace.

Wil je een webshop openen via een marketplace? Dan is deze waarschijnlijk niet de beste optie. Je kunt dan namelijk alleen via een persoonlijk profiel advertenties plaatsen. Een doorn in het oog als je het professioneel wil aanpakken.

Lees hier meer over Facebook Marketplace en de opties die je hebt als je wil verkopen via Facebook. Ook lees je er meer over hoe je je Shopify webshop integreert door Facebook toe te voegen als verkoopkanaal in je Shopify admin.

Facebook Marketplace

Bol.com

Bol.com is de grootste online marketplace van Nederland. Houd je vast - dagelijks bezoeken gemiddeld 2,5 miljoen mensen Bol.com als ze op zoek zijn naar een product. Dat cijfer alleen al is een reden waarom je Bol.com moet overwegen. 

Het is goed om te weten dat het redelijk prijzig is om je producten te koop zetten op Bol.com. Je betaalt natuurlijk commissie (hoeveel verschilt per product), maar daarnaast moet je ook de verzendkosten voor eigen rekening nemen. Dit is een voorwaarde om bij de blauwe webwinkel te verkopen.

Lees hier alles wat je moet weten over verkopen op Bol.com. Je Shopify webshop integreren met Bol.com? Gebruik de app Bol.com Order Connector, Koongo of Channable. Die laatste twee zijn vooral handig als je jouw producten ook op andere marktplaatsen te koop wil aanbieden.

Bol.com

Amazon

Amazon is wereldwijd mateloos populair, maar in Nederland moet de webshop van Jeff Bezos het afleggen tegen publieksfavoriet Bol.com. Dit is natuurlijk minder relevant als je niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen verkoopt. Dan is het juist interessanter om naar deze online marketplace te kijken.

Als je meer dan 40 producten op Amazon wil verkopen, betaal je maandelijks 39 euro om je producten aan te bieden. Daarnaast moet je ook rekenen op zo’n 15 procent commissie per verkocht product. 

Ook over Amazon schreven we een uitgebreid artikel over waarom je (niet) op de marktplaats zou willen verkopen en waar je allemaal rekening mee moet houden. Ook Amazon is gemakkelijk te integreren met Shopify door apps als Koongo en Channable.

Amazon

Marktplaats

Bol.com mag dan de grootste online marketplace van Nederland zijn, met dagelijks gemiddeld 2,1 miljoen bezoekers is Marktplaats een sterke nummer twee. Vroeger stond Marktplaats vooral bekend als een plek waar particulieren hun tweedehands spullen verkochten. Inmiddels kom je steeds meer nieuwe producten tegen van webshops.

Met Marktplaats Zakelijk kun je op twee manieren advertenties plaatsen. Bij de ene optie betaal je een vast bedrag per maand (€19,95 of €49,95 per maand) en laat je jouw advertentie meer opvallen door onder andere een Gecontroleerde Verkoper-sticker. Bij de andere optie betaal je per klik (vanaf €0,01 per klik).

Lees hier meer over de mogelijkheden die je hebt als je jouw producten verkoopt op Marktplaats. Al enthousiast? Met een app als Marktplaats.nl (van Koongo) integreer je je webshop gemakkelijk.

Marktplaats homepage

Etsy

Wanneer je creatieve producten verkoopt, is Etsy waarschijnlijk de eerste online marketplace die je te binnen schiet. Etsy is namelijk een platform waar maandelijks miljoenen bezoekers komen om handgemaakte items, vintage producten of andere creatieve spullen te kopen. 

Het voordeel van Etsy is dat je gemakkelijk een eigen shop opent en dat je niet per se een bedrag per maand kwijt bent. Je betaalt twintig dollarcent om een product te koop te zetten. Vervolgens betaal je commissie als je producten verkocht worden.

Etsy is de afgelopen tijd erg gegroeid. In de eerste zes maanden van 2020 steeg het aantal verkopen op de marketplace met 71 procent. Maar die groei betekent ook: veel concurrentie.

Kijk eens op je gemak rond in de Shopify App Store om een app uit te kiezen die goed bij je past. Er zijn een hoop apps te vinden waarmee je jouw producten gemakkelijk te koop zet op Etsy. 

Etsy

eBay

eBay is een beetje te vergelijken met het Nederlandse Marktplaats. Ook deze site was eerst vooral een plek waar particulieren tweedehands spullen verkochten. Maar inmiddels behaalt eBay de meeste omzet uit nieuwe producten van webshop-eigenaren zoals jij. 

eBay heeft een groot voordeel ten opzichte van die andere Amerikaanse reus, Amazon. Bij eBay heb je namelijk je eigen shop op de online marketplace. Deze kun je helemaal aanpassen aan je huisstijl, waardoor je meer klantloyaliteit opbouwt.

Houd er rekening mee dat ook hier de concurrentie weer moordend is en dat je commissie moet afdragen per verkocht product. Op eBay is dat voor de meeste producten zo’n 8,7 procent. Daarnaast betaal je abonnementskosten: voor een basiswinkel is dat 19,50 euro per maand. Hiervoor mag je gratis 400 producten te koop zetten.

Channable en Koongo zijn ook hier weer betrouwbare apps die je kunt inzetten om je producten te synchroniseren.

eBay

Fruugo

Een online marketplace waar je geen abonnementskosten betaalt is Fruugo. Bij deze website uit Groot-Brittanië hoef je alleen te rekenen op 15 procent commissie en op transactiekosten. In ruil daarvoor heb je toegang tot de 25 miljoen actieve gebruikers die Fruugo heeft. 

Bij deze marketplace krijg je betaald in je eigen munteenheid, terwijl je wel kunt verkopen in 11 verschillende munteenheden. Dit wordt automatisch door Fruugo geregeld, net zoals het vertalen van je productomschrijvingen naar meerdere talen. Omdat je met deze marketplace in maar liefst 46 landen kunt verkopen, is dit vooral interessant voor internationale webshops.

Via Fruugo en je webshop verkopen? De app Fruugo Marketplace Integration krijgt maar liefst een score van 4,9 sterren. 

Fruugo

Beslist.nl

Wanneer je je meer op de Nederlandse markt wil focussen, is Beslist.nl ook een goede optie naast Marktplaats en Bol.com. Deze marketplace weet elke maand namelijk 4 miljoen bezoekers te trekken.

Let er wel op dat Beslist.nl voornamelijk een vergelijkingssite is. Bezoekers vergelijken via de website de prijzen, levertijden en reviews van producten, waardoor je prijzen ook hier weer concurrerend moeten zijn.

Interessant bij Beslist.nl is dat je ook hier geen abonnementskosten betaalt. Naast transactiekosten kun je hier op een commissie rekenen tussen de 3 en 15 procent.

Verkopen op Beslist.nl kan gemakkelijk via Koongo.

Beslist.nl

Alternatief: Google Shopping

De laatste optie die we willen noemen om je aanbod onder ogen te brengen bij nieuwe klanten, is Google Shopping. Dit is een beetje de marketplace van Google. Maar omdat klanten worden doorgestuurd naar je webshop, in plaats van de artikelen via Google af te rekenen, is het officieel een prijsvergelijker.

Dat is ook wat Google Shopping meteen zo interessant maakt. Omdat ze worden doorgestuurd, is de kans groter dat je de klant ook daadwerkelijk aan jou bindt (in plaats van de marketplace). Fijn is ook dat je bij Google Shopping je budget zelf in de hand hebt. Je kunt zelfs zonder budget je producten via Shopping een boost geven met gratis productvermeldingen.

Lees er alles over in een blog die we eerder schreven over het inzetten van Google Shopping om meer te verkopen. Ook hier geldt weer: door de Google app van Shopify is het heel makkelijk om je product feed te uploaden.

Google Shopping

Waarom marketplaces overwegen voor webshop

Of een marketplace - en welke dan - interessant is voor jou, weet alleen jij. Maar aangezien steeds meer consumenten zich oriënteren via een marketplace als Bol.com, kan het heel waardevol zijn om hierop aanwezig te zijn. Wist je bijvoorbeeld dat 73 procent van de online consumenten zijn zoektocht naar een product begint op een marketplace?

Ook bereik je een nieuw publiek dat anders misschien nooit op je webshop terecht was gekomen. Door de hoge mate van concurrentie is het wel belangrijk je niet zomaar op een online marktplaats te storten, maar om eerst te kijken of je onderaan de streep iets overhoudt, hoe je jezelf kunt onderscheiden en welke marketplace het best bij jou en je producten past.

Kies daarom één geschikte marketplace uit en probeer uit wat wel of niet werkt. Zodra je dat onder de knie hebt, is een online marktplaats een mooie toevoeging aan je marketingmix

Lees ook:


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over marketplaces

Waarom verkopen op Marketplaces?

Wanneer je een eigen webshop start, kan het veel tijd, moeite en geld kosten om een bereik op te bouwen. Marketplaces hebben al een enorm bereik, waar je op kunt meeliften. Steeds meer consumenten beginnen hun zoektocht naar een product ook op een marketplace. Zo bereik je klanten die jou anders nooit hadden gevonden.

Wat is het verschil tussen een eigen webshop en een verkoopplatform?

Op een verkoopplatform (zoals Marktplaats, Bol.com of Etsy) bieden duizenden verkopers hun producten aan. In een eigen webshop verkoop je alleen je eigen producten.

Beiden hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Zo kun je bij een verkoopplatform meeliften op het grote bereik, maar is er wel veel sprake van concurrentie. Met een eigen webshop heb je veel meer de regie in handen en bouw je veel meer klantenloyaliteit op.

Hoe werkt een marketplace?

Hoe een marketplace precies werkt, verschilt per verkoopplatform. Maar in essentie bied je op alle marketplaces jouw producten aan en vergelijken bezoekers jouw producten met die van andere aanbieders. Producten uploaden kan handmatig, maar als je ook een online webshop hebt met bijvoorbeeld Shopify, is het ook mogelijk de platformen automatisch te integreren.

Welke marketplaces zijn er?

De acht grootste en populairste marketplaces in Nederland zijn: Facebook Marketplace, Bol.com, Marktplaats, Beslist.nl, Fruugo, Amazon, eBay en Etsy. Een andere manier om meer ogen op jouw producten te laten vallen is door Google Shopping. Elk hebben zo zijn eigen voor- en nadelen, kijk dus goed welke het meest bij jou past.
Onderwerpen: