Wil je een webshop beginnen?

Waarom marktonderzoek essentieel is om je webshop te laten slagen

marktonderzoek

Je hebt een idee voor een bedrijf, een extra product of een nieuwe koers bedacht en je bent laaiend enthousiast. Maar voordat je je mee laat slepen in je enthousiasme, is het goed om uit te zoeken of mensen eigenlijk wel op jouw product zitten te wachten. Dat is waar een marktonderzoek van pas komt. 

Eigenlijk laat een marktonderzoek goed zien of jouw grootse plannen en ideeën haalbaar zijn. 


Marktonderzoek gedaan en beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Marktonderzoek betekenis

Zoals de naam al een beetje doet vermoeden, ga je bij een marktonderzoek onderzoeken hoe de markt eruit ziet. Maar wat is nu precies de betekenis van een marktonderzoek? Hoe ziet het eruit? En waarom is het belangrijk?

Bij een marktanalyse breng je de markt in kaart. Je kijkt onder andere hoe groot die is - misschien zitten mensen wel helemaal niet te wachten op jouw bedrijf of product en is er geen markt voor. Maar je kijkt bijvoorbeeld ook wie je klanten zijn en hoe je die naar je bedrijf kunt trekken. Een belangrijke stap is daarnaast het onderzoeken van je concurrenten. Wat kun je leren van hun successen en fouten? En hoe kun jij je onderscheiden? 

Je kunt je marktonderzoek zo kort of zo lang maken als je zelf wil, maar de analyse geeft in ieder geval antwoord op één vraag: hoe ga jij de markt veroveren?

Wanneer is een marktonderzoek belangrijk?

Een marktanalyse is voornamelijk belangrijk als:

  • Je een bedrijf gaat starten
  • Je de bedrijfsformule gaat wijzigen
  • Nieuw aanbod gaat introduceren
  • De werkwijze gaat veranderen

Soorten marktonderzoek

Je kunt twee soorten marktonderzoek doen: deskresearch en fieldresearch. Bij deskresearch maak je gebruik van bestaande informatie. Waar je de informatie precies vindt, hangt af van het type webshop dat je wil openen. Bijvoorbeeld door middel cijfers van het CBS kun je controleren of er een markt is voor jouw product. Ook van financiële gegevens in een jaarverslag van de concurrent kun je veel leren. Ten slotte is er door middel van Google tegenwoordig ook al een hele hoop informatie voorhanden. 

Bij fieldresearch leg jij jouw bedrijf of product voor aan je doelgroep: je potentiële klanten. Je zou ook dit ook bij je leveranciers kunnen doen. Deze vorm van marktonderzoek kun je ook weer in twee categorieën onderverdelen: kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Bij kwantitatief onderzoek verzamel je zoveel mogelijk data, bijvoorbeeld door mensen op straat wat vragen te stellen, mensen telefonisch te benaderen of - de meest gangbare manier - via een online enquête. Vaak gaat het hier om een vragenlijst die bestaat uit vragen die met een simpele A, B of C beantwoord kunnen worden. Hoe meer respondenten, hoe beter je beeld van de hele markt is.

Bekende tools om een online enquête af te nemen zijn Google Formulieren (gebruiksvriendelijk, maar alleen voor simpele vragen te gebruiken), SurveyMonkey (gratis voor 10 vragen en 100 respondenten, daarna betaald) en Survio (ook een beperking van 100 respondenten voor de gratis versie). In deze blog van EM Onderzoek worden de voor- en nadelen van zeven tools voor online enquêtes besproken.

Bij kwalitatief onderzoek ondervraag je maar een beperkt aantal respondenten. Zij beantwoorden je vragen echter niet met een simpele A, B of C, maar geven uitgebreid en gedetailleerd antwoord op je vragen. Bij deze manier kun je dus veel beter doorvragen. Het nadeel is dat je bij zo'n onderzoek minder mensen uit je doelgroep gesproken hebt. Je kunt natuurlijk ook verschillende soorten marktonderzoek combineren. 

Op Ikgastarten.nl vind je 5 manieren uitgelegd waarop je fieldresearch kunt doen. 

Hoe doe je marktonderzoek?

Wat is nu de opzet van een zo'n onderzoek? Maak een document op je computer aan waarin je dit stappenplan volgt. Wedden dat je daarna aardig wat inzichten opgedaan hebt?

Stap 1: SWOT-analyse

Allereerst is het belangrijk om een SWOT-analyse te doen. Hierbij ga je aan de slag met een interne analyse (de sterktes en zwaktes van je bedrijf) en een externe analyse (de kansen en bedreigingen voor je bedrijf). SWOT staat dan ook voor:

  • S – Strengths
  • W – Weaknesses
  • O – Opportunities
  • T – Threats

Aan de sterke en zwakke punten van je bedrijf kun je zelf iets veranderen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de:

  • bedrijfscultuur
  • reputatie
  • klantenbestand
  • locatie
  • personeel

Op kansen en bedreigingen heb je vaak minder invloed. Je kunt er wel op anticiperen of op inspelen, waardoor het wel handig is om ze te weten. Je kunt hierbij denken aan:

  • regelgeving
  • leveranciers
  • concurrentie
  • economie
  • marktgrootte
  • trends
  • financiële klimaat
  • weer

Stap 2: Brancheonderzoek

Bij het brancheonderzoek kijk je hoe haalbaar je idee is. In dit gedeelte van het onderzoek stel je bijvoorbeeld de vragen:

  • Hoeveel starters en stoppers zijn er in mijn branche?
  • Wat is de gemiddelde omzet in mijn branche?
  • Wat zijn ontwikkelingen in mijn branche?
  • Wie zijn de belangrijkste aanbieders binnen mijn branche? (Het antwoord hierop neem je mee naar je concurrentieanalyse - zie stap 4.)

Informatie vind je onder andere bij het CBS, het Handelsregister en bij de branche-informatie van de KvK.

Stap 3: Evalueer de marktomvang

In deze stap onderzoek je hoe groot de markt is en hoeveel vraag en aanbod er is. In andere woorden: is je idee levensvatbaar? Door online tools als BuzzSumo en de Zoekwoordplanner van Google kijk je hoeveel mensen er elke maand je product zoeken en erover praten. Zo weet je in ieder geval of er vraag is naar je product. 

Door middel van Google Trends kun je kijken of het om een trend, hype, vlakke markt of groeiende markt gaat. De grafiek laat duidelijk zien of je te maken hebt met een stijgende of dalende lijn. 

Je weet nu of er vraag is naar je product. Maar je wil ook weten of je er een boterham mee kunt verdienen. Hiervoor kijk je naar de mogelijke verkoopprijs (hoeveel vragen je concurrenten) en de kosten om het product te laten maken en eventueel te importeren. Vergeet niet te kijken naar eventuele opslagkosten en het feit dat je ook nog geld kwijt bent aan zaken als de webshop en de marketing. 

Wanneer je al deze cijfers op een rijtje hebt gezet, heb je een duidelijk beeld van of jouw idee levensvatbaar is. In dit stappenplan dat we eerder schreven om te kijken of je product levensvatbaar is gaan we dieper in op dit onderdeel van het onderzoek.

Stap 4: Onderzoek je potentiële klanten

In dit gedeelte van de marktanalyse krijg je inzicht in wie jouw potentiële klanten zijn. Je klanten leren kennen is een belangrijke stap. Hier zijn namelijk een groot aantal dingen van afhankelijk: van de tone of voice op je website tot je branding. Deze zullen allemaal moeten aansluiten. 

Van veel algemene doelgroepen zoals vrouwelijke millennials is via Google veel informatie te vinden. Heb je een specifiekere doelgroep? Dan is fieldresearch in dit onderdeel van het onderzoek een uitkomst. Door middel van kwalitatief of kwantitatief onderzoek leer je jouw doelgroep beter kennen.

Stap 5: Concurrentieanalyse

Wanneer je precies weet wie je doelgroep is en wat hun behoeftes zijn, kun je jouw belangrijkste concurrenten analyseren. Vragen die je in dit gedeelte van het onderzoek kunt stellen:

  • Hoe zijn de concurrenten groot geworden?
  • Wat doen zijn goed? En wat minder?
  • Hoe kan ik mij onderscheiden?

Door de sterke en zwakke punten van je concurrenten te evalueren krijg je belangrijke informatie die je kan helpen om jouw bedrijf een voorsprong te geven.

In een concurrentie-analyse kijk je naar zo'n 7 tot 10 concurrenten die gelijksoortige producten verkopen, zich op ongeveer dezelfde doelgroepen richten en die eenzelfde bedrijfsopzet hebben. Let op dat je bedrijven combineert die net zijn begonnen en bedrijven die al jaren bezig zijn.

Geen idee hoe zo'n concurrentieanalyse er precies uitziet? Check hier onze uitgebreide blog met alles wat je moet weten over de concurrentieanalyse. Hier vind je bovendien een gratis template die je kunt gebruiken voor het onderzoek.

Andere stappen die je kunt toevoegen zijn nog het voorleggen van je daadwerkelijke product of dienst aan de doelgroep om te kijken of je nog aanpassingen moet doen en het checken van de financiële levensvatbaarheid van je product (wegen de kosten van je onderneming op tegen de opbrengsten). 

Marktonderzoek voorbeelden

Een hele hoop onderzoek dus, waardoor een marktanalyse nogal overweldigend kan aanvoelen. Zeker als je van plan bent om fieldresearch te doen, kan het fijn zijn om wat voorbeelden van enquêtes in te zien. Heb jij hier ook behoefte aan? Op onder andere SurveyMonkey en CheckMarket vind je marktonderzoek voorbeelden.

Marktonderzoek laten doen

Wil je het onderzoek uitbesteden? Bijvoorbeeld vanwege tijdgebrek, omdat iemand anders weer met een objectieve en frisse blik tegen de markt kan aankijken, of omdat je zeker wil weten dat deze belangrijke stap goed wordt aangepakt? Dan kun je de marktanalyse ook over laten een marktonderzoeksbureau.

Ipsos, Neurensics en Markteffect werden in 2020 door Consultancy.nl benoemd tot marketing research bureaus van het jaar. Op MarketingXperts kun je op provincie of plaatsnaam zoeken om een marktonderzoekbureau te vinden bij jou in de buurt.

Of jij jouw onderzoek nu zelf doet of uitbesteedt, het feit dat je er één uitvoert, maakt de kans dat jouw product of bedrijfsidee slaagt zo veel groter. Succes!

Ook lezen:


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.


Marktonderzoek gedaan en beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.

Veelgestelde vragen over het doen van marktonderzoek

Wat is marktonderzoek?

Met een marktonderzoek kun je onderzoeken of er een markt is voor jouw product of dienst. Ook analyseer je wie jouw klanten zijn en hoe je ze het beste naar jouw bedrijf kunt trekken. Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is de analyse van de concurrentie. Wie zijn je concurrenten? Wat kun je leren van hun successen en fouten? En hoe kun jij je onderscheiden van de concurrentie?

Hoe moet je een marktonderzoek doen?

Een marktanalyse bestaat uit vijf stappen. Allereerst doe je een SWOT-analyse, zodat je de kansen en bedreigingen in de markt kent en de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf of producten en diensten. Bij stap twee doe je onderzoek naar de branche en bij stap drie evalueer je de marktomvang. Deze stappen samen maken weet je hoe groot (of klein) de kans is dat jouw product aanslaat bij je klanten.

Vervolgens onderzoek je de doelgroep. Dit doe je bijvoorbeeld door een enquête af te nemen. Pas wanneer jij door deze vragenlijst jouw ideale klant goed voor ogen hebt, kun je keuzes maken over zaken als tone of voice en branding. Bij de laatste stap doe je onderzoek naar de concurrenten. Welke bedrijven bieden soortgelijke producten of diensten aan?

Welke vormen van marktonderzoek zijn er?

Je kunt op twee verschillende manieren marktonderzoek doen. Door middel van desk- en fieldresearch. Bij deskresearch maak je gebruik van informatie die al aanwezig is (zoals op het internet).

Fieldresearch is weer in twee verschillende soorten te onderscheiden: door middel van kwantitatief onderzoek zoals een online enquete kun je een groot deel van je doelgroep over je producten spreken. Bij kwalitatief onderzoek ga je met een beperkt aantal respondenten dieper in gesprek. Zo weet je precies wat hun wensen en behoeftes zijn en kun je jouw producten nog beter laten aansluiten.

Waarom is marktonderzoek belangrijk?

Jij bent laaiend enthousiast, maar hoe weet je zeker dat je niet de enige bent? Dat is waar zo'n onderzoek van pas komt. Een marktanalyse is voornamelijk belangrijk als: je een bedrijf gaat starten, je de bedrijfsformule gaat wijzigen, een nieuw product of dienst wil introduceren, de werkwijze gaat veranderen.
Onderwerpen: