Nieuw bij Shopify in Mei 2021

Banner met daarop de tekst: Nieuw bij Shopify in Mei 2021

Zoals je van ons gewend bent delen we aan het einde van de maand het laatste Shopify nieuws en andere interessante informatie. Deze maand lees je over de recente iOS 14-update en de gevolgen daarvan voor webshops; hoe je verzending instelt in je Shopify admin; we stellen je voor aan de Zwolse agency Made by Mouses, en onder 'Tip van de maand' vind je een link naar een praktijkvoorbeeld dat de Belastingdienst schreef - over een webshophouder die keuzes moet maken nu de nieuwe EU-regels voor de btw eraan komen.

 

Inhoud:

Nieuws en events in Nederland en België 

Op de blog: wat is Shopify?

Interessante apps in de Shopify Appstore

FAQ: verzending instellen 

In de spotlight: Made by Mouses

Tip van de maand

 


Nieuws en events in Nederland en België

Apple iOS 14-update heeft gevolgen voor webshops

 iOS 14-update

De recente iOS 14-update van Apple heeft serieuze gevolgen voor gepersonaliseerde advertenties op sociale media. Vanaf iOS 14.5 moet aan gebruikers bij alle iOS-apps uitdrukkelijk om toestemming worden gevraagd om hun gegevens te delen met andere apps en websites.

Dit nieuwe privacybeleid heeft consequenties voor je webshop, zeker als je afhankelijk bent van digitale advertenties of als je een mobiele app voor de iPhone of iPad hebt. Het wordt namelijk lastiger om je volledige doelgroep op iOS-apparaten te bereiken.

Meer weten over de update, en hoe je jouw webshop erop aanpast? Lees onze blog hierover:

Op de blog: wat is Shopify?

Afbeelding die voorstelt hoe alle delen van Shopify samenwerken

Mensen die voor het eerst met Shopify in aanraking komen, zijn vaak verrast als ze doorkrijgen wat het allemaal biedt. Shopify is veel meer dan een tool om een webshop mee te maken: Shopify is een e-commerce platform waarmee je snel en makkelijk een bedrijf opzet, en dat een rijkdom aan aanverwante diensten biedt om je onderneming verder uit te bouwen. 

Wat krijg je allemaal als je een Shopify abonnement neemt? Naast het uitgebreide basisproduct (o.a. een gehoste webshop, een kassasysteem, een betalingsverwerker) kun je ook gebruikmaken van een serie aanvullende diensten, zoals verkopen op social media en marktplaatsen, en verschillende marketing tools. Via de Shopify Appstore heb je toegang tot nog meer extra functionaliteit. Wil je meer weten over alle diensten van Shopify? We schreven er een uitgebreide blog over:

Interessante apps in de Shopify Appstore

Zo ongeveer om de zes weken laat de Nederlandstalige Shopify Appstore een nieuw lijstje editor’s picks zien. Dit zijn recent gelanceerde en/of veelbelovende apps die een mooie toevoeging kunnen zijn voor Nederlandse en Belgische Shopify stores. We tippen deze vier apps:

  • ARspar AR Shopping Experience - met deze app laat je gemakkelijk 3D weergaven van je producten maken door ARspar Technologies, een Nederlands bedrijf. De app is gratis, maar voor de gemaakte modellen betaal je natuurlijk wel.
  • All‑in‑One Chat Marketing van ShopPop - stuur je klanten abandonded cart reminders of andere berichten via WhatsApp en Facebook Messenger. Gratis tot 50 klanten, daarna vanaf $8 per maand.
  • Ultimate Bullet Points van ETDaD - voeg snel en gemakkelijk icoontjes en emoji's toe boven de bestelknop, en verhoog je conversie. Gratis proberen voor 14 dagen, daarna $7.99 per maand.
  • Smart Image Upload van CraftShift - handig voor als je in bulk productfoto's wilt toevoegen aan je Shopify store. Gratis tot 25 beelden, $49 per maand voor onbeperkt images uploaden.

    FAQ: verzending instellen 

    In deze rubriek geeft Maxime Kurvink van het Nederlandse Shopify supportteam antwoord op een veelgestelde vraag. Waar lopen Nederlandse merchants tegenaan?  

    Maxime: "Verzending is iets waar bijna alle bedrijven die Shopify gebruiken rekening mee moeten houden, en er is geen 'one size fits all'-oplossing. Natuurlijk wil iedereen dat hun verzending naadloos en kosteneffectief verloopt, en we spreken met talloze verkopers die hun verzendproces willen verfijnen en de ervaring van hun klanten willen verbeteren. Hieronder zal ik enkele van de beste bronnen delen die ik in mijn e-mails deel bij het ondersteunen van onze verkopers op het vlak van verzending.

    We hebben een aantal geweldige handleidingen voor het plannen van een verzendstrategie, zoals onze helpdoc hierover, en dit blogartikel, maar voor nieuwe verkopers kan het alsnog een uitdaging zijn om hun verzendtarieven in de admin in te stellen. Voordat tarieven kunnen worden toegevoegd, zul je verzendzones moeten maken voor elk land waarin je wilt gaan verkopen. Als je internationaal verzendt, kan een verzendzone een regio zijn die meer dan één land bevat, zoals Europa of Amerika.

    Screenshot van de Shopify admin

    Laten we vervolgens eens kijken naar de tarieven. Gratis verzending is een populaire optie bij zowel bedrijven als consumenten, maar als je liever een aantal vaste tarieven instelt, kunnen deze worden berekend op basis van het gewicht van de bestelling of de waarde van de bestelling.

    Screenshot van de Shopify admin Screenshot van de Shopify admin

    Maar wat als de verzending van jouw producten wat minder eenvoudig is, omdat je voorraad is verspreid over meerdere locaties? In dit geval is het zeker een goed idee om ons hulpdocument voor verzendprofielen en gecombineerde verzendtarieven te bekijken. Door verzendprofielen en gecombineerde tarieven te gebruiken, kunnen kopers die producten vanuit meerdere locaties kopen, de beste beschikbare verzendtarieven krijgen. Je kunt ook een profiel toevoegen met aangepaste verzendkosten, bijvoorbeeld voor breekbare producten. Op deze manier worden jouw verzendkosten altijd gedekt, zonder dat de klant onnodig extra betaalt. Ik ben persoonlijk dol op deze functie, omdat het veel giswerk bespaart bij het instellen van verzendtarieven.

    Screenshot van de Shopify admin

    Af en toe krijgen we een bericht van een nieuwe verkoper over een potentiële klant die naar de kassa ging om af te rekenen, maar dat niet kon omdat er een foutmelding verscheen over de verzending van de bestelling. De reden hiervoor is dat er geen toepasselijke tarieven zijn gevonden die kunnen worden gehanteerd voor de producten in de winkelwagen. Het is dan een goed idee om deze dingen te controleren:
    • Elk van de producten in de winkelwagen is ingesteld met een gewicht via de productpagina in de Admin
    • Het bezorgadres van de klant bevindt zich in een bestaande verzendzone
    • Er zijn verzendkosten ingesteld voor het gewicht of de totale waarde van deze bestelling. Als je bijvoorbeeld gratis verzending instelt voor bestellingen van meer dan € 50, is het ook belangrijk om verzendtarieven in te stellen voor bestellingen onder de € 50.
    Sommige bedrijven hebben behoefte aan een meer gepersonaliseerde set-up, en dit is iets wat we volgende maand zullen behandelen! Vergeet niet dat we altijd klaar staan om je in de juiste richting te wijzen als je er niet uitkomt, dus aarzel niet om ons een mailtje te sturen."

     

    In de spotlight: Made by Mouses

    In deze rubriek stellen we je voor aan allerlei mensen in Nederland die net als jij veel met Shopify bezig zijn. Deze maand: Daniel Hukkelhoven van de Zwolse Shopify agency Made by Mouses.

    "Ja, die naam, daar krijgen we veel reacties op, nog steeds. Die hebben we [oprichters Daniel, Lodewijk en Paul] eigenlijk als grap bedacht toen we begonnen, heel lang geleden in 2008. Omdat we sites bouwden met de muis? En het meervoud van 'mouse' in die betekenis is dan 'mouses', maar mensen zien het en denken: dat moet toch 'mice' zijn!"

    De Mouses waren tot voor kort vooral Magento developers. "We doen nu sinds een jaar ook Shopify," vertelt Daniel. "We zagen Shopify steeds groter worden en vroegen ons af: moeten we daar wat mee? Toen hebben we er een project mee gedaan en de conclusie was: ja, hier moeten we wat mee! Het verschil met Magento is enorm, alles werkt meteen. Ook de koppelingen met bijvoorbeeld Amazon en bol.com zijn echt een pluspunt."

    Dat er een markt was voor hun ervaring met Magento blijkt wel uit de vele Magento-naar-Shopify migraties die ze het afgelopen jaar hebben gedaan. "Er zitten nog steeds heel veel websites op Magento 1.x, en we hebben zelfs klanten die van Magento 2 naar Shopify willen. Voor ons is zo'n replatforming een eitje." 

    Waar is Made by Mouses verder goed in? Daniel: "We koppelen veel met ERP software, wat dan custom private apps heet. Sowieso zijn we echte developers, we besteden niks uit, bouwen alles zelf." Met hun team van 10 man kunnen ze ook prima grotere klanten aan, en hebben ze de ambitie om op korte termijn ook met Shopify Plus aan de slag te gaan. Hebben ze al een project op het oog? Daniel: "Nou, we doen eigenlijk niet aan sales en marketing! Al onze klanten komen via via, en ze blijven meestal lang bij ons. Dus dat zal hier ook wel zo gaan."

    Wil je weten wat Made by Mouses maakt? Check hier drie van hun Shopify projecten:

    • Kooduu - Van de slimme multifunctionele lampen. Dit was een migratie van Magento 2 naar Shopify
    • Haarimport - een webshop in haarproducten, gemigreerd van Magento 1 naar Shopify
    • Widaro - Deze Zwolse sieradenwinkel was de eerste Shopify klant van Made by Mouses: ook een replatforming van Magento 1 naar Shopify.

      Tip van de maand 

      Wist je dat de Belastingdienst bezig is met een serie praktijkvoorbeelden van webshopondernemers die te maken hebben met de nieuwe btw-regels van de EU? Via de serie wil de Belastingdienst ondernemers helpen met de keuzes die ze moeten maken bij het toepassen van de nieuwe regels. Ook lichten experts de mogelijkheden toe. Klik de link hieronder om direct het eerste praktijkvoorbeeld te downloaden:

      In het eerste praktijkvoorbeeld wordt gekeken naar de gevolgen voor Bram met zijn goedlopende webshop ‘Brams Luxe Lederwaren’. Met de nieuwe EU-regels voor de btw op komst, moet Bram een belangrijke keuze maken. Gaat hij in elk land afzonderlijk zijn btw-aangifte doen of kiest hij voor het éénloketsysteem en daarmee voor de Unieregeling? John Piepers, e-commerce expert van de Belastingdienst, en Sandra Visser-Meijer, adviseur Internationaal ondernemen bij KVK, leggen de nieuwe btw-regels uit.

      Meer weten over de nieuwe EU-regels voor btw? Lees ook deze blog:

       


       

      Over de auteur

      Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Wil je een gastblog publiceren? Lees hier hoe je dat doet.

       

      Onderwerpen: