Wil je een webshop beginnen?

Micro influencers: onderschat, maar vaak van grote waarde!

micro influencers

Dit artikel is een vertaling van een gastblog van Bernhard Engl. Hij maakt deel uit van het oprichtersteam van influencer platform linkr (actief in Nederland en Duitsland) en legt in dit artikel het belang, het proces en de kansen uit van campagnes met micro influencers.

Mensen nemen influencers en het belang hiervan niet altijd serieus. Ze twijfelen aan de waarde van influencer marketing, terwijl cijfers van de KVK een andere indruk geven: het aantal influencers in Nederland neemt toe. Het aantal influencers en vloggers dat zich heeft aangemeld bij het handelsregister is gestegen van 9 in 2016 naar bijna 1.000 in 2021. Influencer marketing groeit dus door. En je hoeft tegenwoordig geen L'Oréal, Puma of Levi's te zijn om gebruik te kunnen maken van influencer marketing. Kleine en middelgrote bedrijven kunnen tegenwoordig ook grote successen boeken met het gebruik van micro-influencers.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


In deze blog kijken we naar de grootste uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen als ze met influencer marketing aan de slag gaan. We geven niet alleen antwoord op algemene vragen, bijvoorbeeld hoe je een influencer in kunt zetten voor jouw bedrijf, maar gaan ook concreet aan de slag met het vinden van de juiste micro influencer voor jouw bedrijf.

Inhoud:

    1. Wat als je geen budget hebt?
    2. De voordelen van micro influencers
    3. Productmonsters en goede kwaliteit zijn key
    4. Hoe implementeer je influencer marketing?
    5. Micro influencer marketing voor jouw bedrijf

Wat als je geen budget hebt?

Er lijkt één belangrijke uitdaging te zijn die bijna alle kleine ondernemingen zien als struikelblok: ze hebben (nog) geen budget.

Tot op de dag van vandaag lijken veel ondernemers zich ongemakkelijk te voelen om dit in concrete termen naar buiten te brengen. Enerzijds is het volkomen begrijpelijk dat er in de opbouwfase weinig of geen cashflow is voor  influencer marketing. Zelfs bij middelgrote ondernemingen zou je denken dat  het commercieel gezien verstandiger is om eerst op kleinere schaal marketing uit te proberen.

Toch denken wij dat er ook zonder of met een klein budget mogelijkheden zijn om influencer marketing te benutten. Daarom hebben wij ons verdiept in de vraag: hoe begin je met influencer marketing wanneer er nog geen budget beschikbaar is? Eén van de oplossingen is het afsluiten van barterdeals met micro-influencers. Hierbij bied je influencers bijvoorbeeld producten aan in ruil voor het promoten ervan op de diverse social media kanalen.

De voordelen van micro influencers

Het samenwerken met micro influencers heeft zeker zijn voordelen. Laten we eerst kijken naar de betekenis van het begrip. Grofweg kunnen influencers op basis van het aantal volgers worden onderverdeeld in  diverse categorieën en groottes, die je in het diagram kunt aflezen.

Het lijkt erop dat we alleen met een micro influencer werken wanneer we geen budget hebben om met de groten aan de slag te gaan. Een micro influencer klinkt misschien minder aantrekkelijk dan een mega of macro influencer, maar dat is het niet! Micro-influencers hebben op veel gebieden namelijk voordelen ten opzichte van hun collega's met een groter bereik.

Hoe groter de influencer, hoe minder authenticiteit en geloofwaardigheid

Veel wordt bepaald door wat ons als mensen drijft en hoe de algoritmes van de afzonderlijke sociale mediakanalen als gevolg daarvan werken. Een eenvoudig voorbeeld: wanneer je zus, met wie je een zeer hechte band hebt, iets op social media post, is de kans dat je daarop reageert (commentaar geven, liken, delen, enz.) zeer groot. Met dezelfde hoge waarschijnlijkheid worden haar berichten in de feed ook aan jou getoond, omdat ze hier ook op reageert. Er is wederkerige interactie. Hoe groter een social account echter wordt, hoe minder hecht de relaties met de individuele volgers zijn. Er is namelijk een breder scala aan behandelde onderwerpen, waardoor er minder mensen gecentraliseerd interactie hebben via de posts. Als gevolg daarvan is het minder waarschijnlijk dat deze posts in de individuele feed worden getoond.

Bovendien gaat met de toenemende grootte van een influencer een zekere mate van authenticiteit en geloofwaardigheid verloren. Iemand met twee miljoen volgers wordt eerder gezien als een beroemdheid van de B-lijst, in plaats van een betrouwbaar persoon uit de buurt.

Hoe meer volgers een account heeft, hoe lager het interactiepercentage

Natuurlijk spelen naast de kosten en het platform nog talloze andere factoren een rol bij het maken van de keuze voor een influencer. Simpelweg kan worden gezegd dat de mate van interactie (engagement) over de gepubliceerde artikelen kwalitatief lager is bij een grotere hoeveelheid volgers. Het is goed om daar rekening mee te houden.

Betekent dit nu dat het zinvoller is om voor tien influencers met elk ongeveer 50k volgers te kiezen, in plaats van een samenwerking aan te gaan met één influencer met 500k volgers?

Ja. In principe is deze conclusie correct. En dit is voor een beginnend bedrijf alleen maar in het voordeel. Het is juist ruilhandel waarvan je kunt profiteren met een kleine begroting! Natuurlijk zullen er altijd individuele gevallen zijn waarin deze berekening niet opgaat. Maar een keuze is in dit geval snel gemaakt.

Productmonsters en goede kwaliteit zijn key

Een startend bedrijf heeft dus weinig of geen budget. Maar wat je dan wel hebt: producten. Meestal een heel magazijn vol! Logischerwijs zijn producten ook de middelen waar het bij jouw bedrijf om draait. Productmonsters zijn een onontbeerlijk onderdeel van bijna elke influencer marketing samenwerking. Niemand kan geloofwaardig zijn over een product, wanneer dit niet zelf is geproefd, uitgeprobeerd of gebruikt.

Wat nu van belang is, is dat de waarde van de geleverde producten goed wordt afgestemd met de vergoeding voor de influencer. Hier bespreken we weer een concreet voorbeeld. Wanneer er een mediawaarde van 258 euro is berekend voor de samenwerking met een influencer op Instagram, dan is het volgende voor te stellen. Je kunt de influencer aanbieden, om in het kader van de samenwerking producten ter waarde van 200 euro te kiezen. Naast de verstrekte artikelen krijgt de influencer een bedrag van 58 euro als contante vergoeding. Dit is een realistische verdeling en zo kom je aan het bedrag van 258 euro.

Uiteraard bepaalt de prijs van de productmonsters maar tot op zekere hoogte welke samenwerkingen mogelijk zijn met een beperkt budget. Dit ‘ruil’ principe werkt voor elke productcategorie en elke prijsklasse, mits de producten gewild zijn en van goede kwaliteit.

Hoe implementeer je influencer marketing?

Stap 1 – Bepaal jouw doelstellingen

Bedenk en definieer jouw doelstellingen zo nauwkeurig mogelijk. Wat wil je precies bereiken? Dit lijkt vanzelfsprekend. Toch worden er dagelijks campagnes gelanceerd zonder dat de doelstellingen vooraf zijn bepaald. Wanneer je geen duidelijke doelen stelt, zul je moeite hebben om jouw intenties duidelijk naar derden te communiceren (in dit geval naar de influencers). Bovendien kun je dan niet meten of je doelstellingen behaald zijn. Dan zit je zonder duidelijk resultaat en kun je geen uitspraak doen over het succes van de campagne. Lees hier hoe je de SMART-methode kunt inzetten voor het stellen van doelen voor jouw bedrijf.

Natuurlijk wil en moet elk commercieel bedrijf omzet genereren. Maar het is ook belangrijk om rekening te houden met de langere termijn. De aanpak om met een campagne van 100 euro een opbrengst te genereren van 300 euro door met kortingscodes te strooien heeft misschien gewerkt, maar is in wezen nogal onrealistisch. Zelfs wanneer we al ver in de verkooptrechter zitten, zegt meer dan 60% van de consumenten dat ze een product tussen twee en vier keer moeten zien voordat ze daadwerkelijk een aankoopbeslissing nemen.

Bekijk de onderstaande trechter eens zorgvuldig.

 

Verkoop funnel

Het lijkt aantrekkelijk om met een eenmalige kortingscode snel de beslissingsfase in te gaan. Het is echter veel doeltreffender om na te denken over de na te streven doelstellingen. Je bouwt dan op de langere termijn klanten op, wat uiteindelijk veel duurzamer is. Al lijkt het een langdurig proces, het is een goede investering om de klanten alle stappen van de trechter te laten doorlopen. Je kunt jouw klanten dus het beste informeren over jouw producten, hiermee hun belangstelling wekken en vertrouwen scheppen als bedrijf. Hierdoor wordt uiteindelijk het besluit tot aankoop door de klant vol overtuiging en doordacht genomen. Loopt dit proces goed? Dan zal de klant automatisch bij jou terugkomen, wanneer deze weer eenzelfde product nodig heeft.

Stap 2 - Creëer een campagne met linkr

Hier laten we zien hoe je eenvoudig een eigen influencer marketing campagne kunt opzetten met linkr. Om jouw producten binnen de campagne te gebruiken, dien je ze eerst beschikbaar maken voor de linkr app. Je hoeft hier geen voorselectie te maken, maar bepaalt per campagne welke producten er beschikbaar worden gesteld.

Productmonsters

Je kunt jouw campagne op het platform aanmaken met de campagne wizard of door het gebruiken van een kant-en-klaar sjabloon. Voor ruilhandel campagnes is er bijvoorbeeld een speciaal sjabloon waarmee je snel en gemakkelijk begint. Hier definieer je wat je van een samenwerking met een influencer verwacht, welke content er geleverd moet worden en wanneer de campagne plaatsvindt. Maar ook geef je hier aan tot wanneer influencers zich kunnen aanmelden, hoeveel samenwerkingen je aan wilt gaan en in welk land de campagne plaatsvindt. Daarnaast bepaal je welke productmonsters je voor deze campagne beschikbaar stelt, evenals het aantal en de totale waarde hiervan.

Tip: Communiceer in korte zinnen en duidelijke uitspraken. Maar probeer tegelijkertijd beleefd te zijn. Mensen die een campagne boeken op een platform vergeten door de ondersteunende technologie vaak, dat het uiteindelijk gaat om de samenwerking met een persoon!

Influencers die zich aanmelden voor jouw campagne kunnen dan vrij kiezen binnen de grenzen die je instelt. Je kunt ook instellen of influencers alleen worden gecompenseerd met productmonsters, of dat er een combinatie van productmonsters en een bedrag in geld beschikbaar is.

Martin Freundel van Di-Lara: "De verwerking van de afzonderlijke stappen bij het aanmaken van een campagne en de integratie van de producten via Shopify spreken voor zich en leiden snel tot het doel. Maar juist daarom moet je de tijd nemen om na te denken over een zinvolle en vriendelijke tekst voor de toekomstige "partners" (influencers). Uit ervaring kan ik zeggen dat wij met deze aanpak altijd het beste uit de bus zijn gekomen, zowel betreft het aantal aanvragen als het verdere verloop van de samenwerking".

Stap 3 - Nodig influencers uit

Nadat je een campagne hebt opgesteld, is het tijd om influencers uit te nodigen. Maar voordat je blindelings uitnodigingen verstuurt, dien je goed na te denken over de micro influencers waar je mee wilt samenwerken. Houd de volgende vier zaken in gedachte bij het maken van een selectie:

  1. Heb je bijvoorbeeld al doelgroepen en personages voor jouw bedrijf gedefinieerd? Zo niet, dan raden we je sterk aan om hiermee aan de slag te gaan voordat je verder gaat. Het is belangrijk om te weten wie je precies wilt bereiken met een campagne voordat je influencers uitnodigt.
  2. Controleer nu in hoeverre de bovenstaande doelgroep definitie overeenkomt met de volgers van de influencers die je wilt uitnodigen. Wij tonen je een verscheidenheid aan prestatiecijfers, evenals gedetailleerde gegevens over de demografie van volgers om vragen te beantwoorden zoals: Hoeveel van de volgelingen zijn vrouw, wonen in Nederland en zijn tussen 25 en 34 jaar oud?
  3. Kijk niet alleen naar het aantal volgers, maar controleer ook de mate van betrokkenheid, de kwaliteit van de inhoud en de regelmatigheid van de berichten.
  4. Op basis van de samenwerkingsvereisten en de gegevens van de respectieve influencers, berekent het platform automatisch de prijs van elke samenwerking. De waarde van de geleverde producten wordt uiteindelijk rechtstreeks in mindering gebracht.

    Micro influencer uitnodigen

    Op influencer platforms is het de procedure dat de influencers die je kiest een persoonlijke uitnodiging ontvangen om zich aan te melden voor je campagne. Alle details van de samenwerking worden hierin beschreven, zoals de vereisten, de verplichtingen, het tijdschema, de termijnen, de vergoeding en de beschikbare product monsters.

    Wanneer de influencer akkoord gaat met alle punten, kunnen zij je een aanvraag sturen. Daarnaast kunnen ook influencers die je niet expliciet hebt uitgenodigd een aanvraag indienen. Hieronder lees je twee succesverhalen van het gebruik van linkr door twee Shopify stores:

    Lisa Zaiser - Dear Darling Berlin: "We hebben verschillende influencer campagnes getest en hadden binnen een zeer korte tijd meer dan 150 samenwerkingsverzoeken - een waanzinnig goede respons voor ons merk en een grote goedkeuring voor onze ontwerpen."

    Martin Freundel - Di-Lara: "Aangezien we al drie jaar met verschillende influencers werken (met twee zelfs voor de volledige periode), was het voor ons goed om te zien dat er ook mogelijkheden zijn buiten e-mail en telefoontoepassingen. Het zoeken naar "goede" partners is voor ons enorm belangrijk, maar ook tijdrovend.  Wij kunnen nu zonder veel moeite mensen vinden die bij ons passen, zonder dat wij zelf erg actief zoeken."

    Stap 4 – De samenwerking met een micro influencer

    Je kunt de samenwerkingsverzoeken en aanbiedingen die binnenkomen allemaal afzonderlijk behandelen. In deze stap kunt je contact opnemen met de influencer en eventuele open vragen verduidelijken. Uiteindelijk ben jij diegene die beslist met wie je wilt samenwerken.

    Samenwerking micro influencer bepalen

    Je kunt de content van de influencer (bijv. afbeeldingen of video's) ook rechtstreeks downloaden op een (micro) influencer platform als linkr.

    Lisa Zaiser - Dear Darling Berlin: "Door de praktische integratie met Shopify kunnen influencers hun gewenste product direct kiezen en hoeven wij alleen maar het samenwerkingsverzoek te bevestigen of kunnen wij verdere details eenvoudig en direct via chat verduidelijken. In het algemeen bespaart ons dit veel tijd in communicatie en administratie, die wij weer kunnen gebruiken voor productontwikkeling en andere onderwerpen. We plannen momenteel de volgende campagne in voor de lancering van onze nieuwe armbandcollectie en kijken ernaar uit om nieuwe, geweldige samenwerkingspartners te leren kennen die we anders misschien niet hadden ontdekt."

    Micro influencer marketing voor jouw bedrijf

    Influencer marketing is een marketing maatregel die in de toekomst nog aan populariteit zal stijgen door het toenemende belang van sociale media kanalen. Zelfs als klein bedrijf met weinig budget kun je werken met influencers, zoals je in deze blog hebt kunnen lezen. Wil je gelijk aan de slag met influencer marketing? Lees dan de beginnershandleiding voor influencer marketing in 2022. Wanneer influencer marketing niet jouw tool is voor meer bereik en verkoop, kun je vele andere marketing tips voor jouw webshop vinden, voor de beste promotie van jouw bedrijf.


    Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


    Veelgestelde vragen over micro influencers

    Wat is een micro influencer?

    Micro-influencers zijn social media accounts die tussen de 10.000 en 100.000 volgers hebben. Van alle Instagram creators valt 47 procent onder deze groep.

    Wat is het voordeel van zaken doen met micro influencers?

    Micro influencers hebben vaak een trouwe aanhang met wie ze regelmatig contact hebben, meer engagement. Ze hebben vaak een gerichter publiek dan grotere accounts, wat waardevol is als je producten online probeert te verkopen.

    Hoe kun je met weinig of geen budget samenwerken met micro influencers?

    Ook zonder of met een klein budget zijn er mogelijkheden om influencer marketing te benutten. Eén van de oplossingen is het afsluiten van barterdeals met micro-influencers. Hierbij bied je influencers bijvoorbeeld producten aan in ruil voor het promoten ervan op de diverse social media kanalen.

    Hoe vind je micro influencers?

    Je kunt geschikte micro influencers vinden door op social media, bijvoorbeeld Instagram, te zoeken op hashtags. Gebruik voor jouw business relevante hashtags om accounts te vinden die tussen de 10.000 en 100.000 volgers hebben. Zoek bijvoorbeeld op product, dienst, maar ook op hetgeen jouw doelgroep nog meer aanspreekt. Een andere manier is het inschakelen van een influencer platform zoals linkr.
    Onderwerpen: