Een goede bedrijfsnaam bedenken: zo doe je dat (tips en voorbeelden)

bedrijfsnaam bedenken

Als je bedrijf net begonnen is geeft een sterke naam je een duidelijke voorsprong. Of zoals Marty Neumeier zegt in The Brand Gap, “Een goedgekozen naam kan het waardevolste bezit van een bedrijf zijn, en het een grote voorsprong geven met betrekking tot acceptatie en differentiatie. Een slecht gekozen naam kan een merk miljoenen kosten…zowel door de moeite die het kost om een betere naam te bedenken en introduceren als door het inkomen wat ze in de tussentijd mislopen.”

Om te zorgen dat je bedrijf opvalt tussen de concurrentie is het belangrijk om de naam voor je bedrijf goed kiezen. Hier zijn een paar tips over het vinden van een killer naam.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Inhoudsopgave: een bedrijfsnaam bedenken

Tips voor het kiezen van een goede bedrijfsnaam

  1. Houd het kort en krachtig
  2. Verzin iets anders
  3. Houd je online profiel in gedachten
  4. Wees creatief met je domeinnaam
  5. Wees origineel
  6. Inspiratie opdoen

1. Houd je bedrijfsnaam kort en krachtig

Een korte, krachtige bedrijfsnaam is een goed idee om verschillende redenen: Hij is makkelijk om te onthouden, makkelijk om uit te spreken, en past zonder problemen in je header of op de homepage van je webshop.

Het kan echter lastig zijn om er één te vinden. Er worden elke dag nieuwe bedrijven en merken geboren, en het is onvermijdelijk dat de namen die jij leuk vindt ook door anderen leuk gevonden worden. Gelukkig is de wereld groot genoeg, dus is er meer dan voldoende ruimte voor creatieve, aantrekkelijke bedrijfsnamen.

Hier een paar strategieën die je kunt gebruiken om mogelijke bedrijfsnamen te verzinnen:

  • Probeer verschillende combinaties van korte woorden uit. Twee korte woorden die rijmen of allitereren (b.v. “Snack Shack”) zijn extra memorabel.
  • Verzin zelf een woord of pas een bestaand woord aan. Tech merken zoals Google, eBay en Skype hebben namen die meteen herkend worden, ook al zijn het eigenlijk geen echte woorden.
  • Gebruik een woord dat een persoonlijke betekenis voor jou heeft. Misschien het koosnaampje wat je voor je partner hebt, of de naam van je huisdier (vooral een goed idee als je webshop iets met dieren te maken heeft), of zelfs je eigen naam. Een eigennaam gebruiken zorgt dat mensen zich makkelijker kunnen identificeren met een winkel – maar pas op, winkels die gebaseerd zijn op persoonlijke merken zijn lastiger om in de toekomst te verkopen.

    2. Verzin iets anders

    De eerste stap is marktonderzoek doen om erachter te komen welke bedrijfsnamen al gebruikt worden door je concurrenten. Probeer vervolgens iets te verzinnen wat helemaal anders is.

    De grote uitdaging is een goede merknaam of bedrijfnaam verzinnen die past bij je niche en je product zonder dat hij op de namen van de concurrentie lijkt. Als je anders wilt zijn zul je linksaf moeten slaan waar de rest van de wereld rechtsaf slaat.

    Als je bijvoorbeeld elektronica of tech producten verkoopt zullen veel van je concurrenten woorden als “electronics”, “technology” en “future” in hun bedrijfnaam hebben. Vermijd dus dit soort termen en ga voor een volkomen andere invalshoek bij een bedrijfsnaam verzinnen, want alleen zo val je op tussen de rest.

    3. Houd je online profiel in gedachten

    Als je eenmaal een lijst van mogelijke bedrijfsnaam hebt gemaakt is het tijd om erachter te komen of je voorkeursdomein (het liefst een .com) beschikbaar is. Dit kan lastig zijn omdat .com ieders favoriete top-level domain (TLD) is en bovendien al heel lang bestaat.

    Een domeinnaam hebben die echt bij je bedrijf past is heel belangrijk, maar pas op dat je niet te lang blijft hangen in je zoektocht naar de “perfecte” naam. Alles kan altijd nog veranderd worden, dus ook een domeinnaam. Desalniettemin geeft het je een grote voorsprong om al vanaf het begin een goede naam te hebben die de boodschap van je merk exact uitstraalt. Aarzel dus niet om wat extra tijd in het proces te steken.

    Het kan zijn dat je overweegt om naast je eigen Shopify webshop ook te gaan verkopen op Amazon, Marktplaats, eBay, Etsy of een andere marktplaats. Zelfs als je dat (nog) niet van plan bent is het een goed idee om te kijken of andere verkopers op deze sites de bedrijfsnaam die jij in gedachten had al gebruiken. Je wilt voorkomen dat mensen jouw bedrijfsnaam met die van een ander bedrijf verwarren.

    4. Wees creatief met je domeinnaam

    Als de .com variant van je ideale domeinnaam niet meer beschikbaar is is dat geen reden voor paniek, want er zijn nog genoeg andere TLDs die je kunt gebruiken die bij jouw bedrijfsnaam passen. Dat de .com TLD zo gewild is komt vooral omdat hij zo herkenbaar is. Maar er zijn nog meer dan voldoende andere TLDs beschikbaar, die bovendien steeds gangbaarder worden omdat de meeste goede .com opties al op zijn. En je kunt de .com optie altijd nog van de originele gebruiker overkopen op het moment dat je bedrijf echt succesvol wordt,

    Toen ze net begonnen koos Shopify webshop Tattly voor het .ly domein: www.tatt.ly. Intussen hebben ze tattly.com kunnen kopen, en dat is waar hun site nu te vinden is.

    Tattly online store. Naam kiezen voor je webshop

    Alhoewel sommige zoekmachine-experts beweren dat minder bekende TLDs minder goede resultaten in Google behalen, is het in de praktijk gewoon mogelijk om net zo hoog te eindigen als een .com, zolang je maar een kwalitatief hoogstaande site met goede user experience hebt. Bovendien maakt een hippe domeinnaam je merk veel unieker.

    Opties om te overwegen:

    • [JouwMerk][BelangrijksteProduct] (e.g. helmboots.com)
    • Shop[JouwMerk].com (e.g. sandytoesshop.com)
    • Get[JouwProduct].com (e.g. getflow.com)
    • [JouwMerk]co.com (e.g. shopmeekco.com)
    • [JouwMerk][branche].com (e.g. lifeinspirithome.com)
    • [Werkwoord][JouwMerk].com (e.g. wearpepper.com)
    • [My/Your][JouwMerk].com (e.g. mybillie.com)

    Mogelijke TLDs:

    • .store
    • .shop. Bijvoorbeeld: www.iamcaps.store
    • .eu. Bijvoorbeeld: www.nextime.eu
    • Gebaseerd op je product (.shoes, .art)
    • Woord uit de volledige naam van je bedrijf (e.g. muvo.health voor “Muvo Health Supplements”, of feugo.clothing voor “Fuego Clothing Co.”)

    Domeinnaam registreren en checken

    Via onze Shopify WHOIS-tool check je eenvoudig of een domeinnaam al geregistreerd is. Nog niet? Dan kun je deze direct vastleggen en eventueel meteen aan de slag om er een webshop van te maken.

    5. Wees origineel (en vergeet niet het handelsregister te checken)

    Zorg dat de bedrijfsnaam die je gekozen hebt ook wettelijk goedgekeurd is. Dat kun je uitzoeken via de Kamer van Koophandel, waar je kunt controleren of de bedrijfsnaam die je in gedachten had al voorkomt in het handelsregister.

    Ga als je hebt vastgesteld dat je bedrijfsnaam inderdaad beschikbaar is naar Google of Bing en kijk of de naam die je gekozen hebt bij de resultaten naar voren komt. Kun je met deze naam bovenaan eindigen? Als je een te algemene naam kiest wordt het lastig om hoog in de resultaten terecht te komen.

    Check daarnaast ook Twitter, Facebook en andere sociale media sites die je wilt gaan gebruiken, om te kijken of je merknaam of bedrijfsnaam daar nog beschikbaar is.

    Uiteindelijk regel je je KvK-inschrijving hier. En mocht je later je bedrijfsnaam willen veranderen? Dan geef je dit door via het bedrijfsnaam wijzigingsformulier.

    Door je bedrijf te registreren bij de KvK bescherm je jouw handelsnaam, maar daarmee bescherm je niet de merken en logo's die hieronder vallen. Een merknaam registreren (deponeren) doe je bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).

    6. Inspiratie opdoen

    Als je het lastig vindt om voldoende bedrijfsnamen te bedenken kun je proberen om in thema’s te denken: een bedrijfsnaam die nostalgie uitstraalt of juist bij een trend past. Ook andere talen zitten vol met mogelijkheden voor mogelijke bedrijfsnamen.

    Inspiratie voor bedrijfnamen bedenken kan overal vandaan komen. Luister naar de gesprekken om je heen, kijk naar alles in je omgeving en sta eens stil bij woorden en uitdrukkingen die je zelf vaak gebruikt.

    Voorbeelden van goede bedrijfsnamen

    1. Death Wish Coffee
    2. Super Ink Clothing
    3. The Sock Market
    4. Cotopaxi
    5. Coffee Joulies
    6. Fuego Box
    7. Star Cadet
    8. Storq
    9. United By Blue

    1. Death Wish Coffee

    Met een bedrijfsnaam als Death Wish Coffee is het meteen duidelijk: hier ga je een kopje extreem sterke koffie krijgen. Deze bedrijfsnaam bepaalt de toon van de merkervaring, evenals de webtekst en andere marketingkanalen. Hij positioneert het merk als één van de sterkste koffies die er is, wat klanten aanzet om zelf te gaan onderzoeken of dat ook echt zo is.

    Death Wish Coffee's Naam kiezen voor je webshop

    2. Super Ink Clothing

    Het bedrijf Super Ink Clothing verkoopt kleding en accessoires met prints erop en heeft zijn naam samengesteld uit twee lossen woorden. Het woord “super” wordt geassocieerd met positiviteit en kwaliteit, en “ink” verwijst naar het printen van afbeeldingen op kleding. Als je enorm twijfelt tussen twee ideeën of woorden voor de naam van je webshop zou je kunnen overwegen om ze gewoon alle twee te gebruiken.

    3. The Sock Market

    The Sock Market heeft ervoor gekozen om hun bedrijfsnaam heel letterlijk te houden. Deze webshop verkoopt sokken voor mensen van alle leeftijden, van baby’s tot volwassenen. Het idee achter hun winkel is om high fashion ook in de sokkenindustrie door te laten dringen en hun naam maakt duidelijk dat dit de plaats is om je sokken te kopen. 

    4. Cotopaxi

    Het woord “Cotopaxi” heeft twee betekenissen. Eén is een heilige en actieve vulkaan in de Andes in Ecuador, de andere is een webshop voor outdoor producten. In plaats van lang nadenken over een hele nieuwe bedrijfsnaam, leende Cotopaxi de naam van een beroemde bezienswaardigheid die relevant en interessant voor hun klanten is. Op hun site vertellen ze bovendien precies waar hun naam vandaan komt.

    5. Coffee Joulies

    Coffee Joulies zijn thermodynamische nep koffiebonen, die je in je koffie gooit om hem op te warmen tot de perfecte temperatuur. Maar waar komt het woord “joulies” vandaan? “Een Joule is een standaard eenheid voor energie; Joule…Joulie…Joulies!”  vertelden de oprichters in 2011. Ze namen een woord dat de werking van hun product verklaart en gingen er mee knutselen om er hun eigen woord van te maken, een woord dat hun klanten ook nog makkelijk konden onthouden.

    6. Fuego Box

    Fuego is het Spaanse woord voor “vuur, wat perfect past bij een webshop die subscription boxes met superpittige sauzen verkoopt. De groei van de subscription box branche is enorm. De verkoop van deze cadeau-abonnementen via webshops is tussen 2011 en 2016 wereldwijd met meer dan vierduizend procent toegenomen. De meeste populaire merken in deze categorie hebben het woord box in hun naam: BarkBox, BirchBox en NatureBox. Fuego Box maakt gebruik van de bekendheid van het woord box en gebruikt een woord uit een vreemde taal voor het product zelf.

    7. Star Cadet

    Star Cadet is het resultaat van een hele reeks mediabedrijfjes, winkels en webshops die allemaal rond 2010 gestart zijn. Achter het merk Star Cadet zit een lang en veelbewogen verhaal, met zowel gefaalde als succesvolle bedrijven. Het heette eerst Olan Rogers Supply, genoemd naar de oprichter. Ze veranderden hun bedrijfsnaam in Star Cadet omdat dit verwijst naar hun dromen voor de toekomst. Dit is wat oprichter Olan Rogers erover zegt:

    8. Storq

    Storq verkoopt producten voor zwangere vrouwen en jonge moeders. De bedrijfsnaam wordt uitgesproken als “stork” (ooievaar), en heeft een unieke spelling. Ooievaars worden geassocieerd met baby’s, wat het een passende en memorabele merknaam maakt. Daarnaast is de letter Q bij uitstek geschikt om mee te spelen in je branding en design.

    9. United By Blue

    United By Blue is meer dan alleen een merk; via dit bedrijf is een hele beweging begonnen rondom duurzaamheid en het beschermen van rivieren en oceanen. Ze verkopen producten bedoeld voor buitensport en het buitenleven, en hun klanten zijn letterlijk united (verbonden) met elkaar en met het merk door hun liefde voor oceanen, rivieren en meren. Deze naam creëert een gemeenschapsgevoel en onderstreept daarnaast de waarden van het merk.

    Extra inspiratie voor het bedenken van je bedrijfsnaam

    Bekijk deze Nederlandse bedrijfsnamen eens van Shopify merchants:

    • Aftersocks (sokken voor na het stappen)
    • Boef en Aap (speelgoed voor eigenwijze en avontuurlijke kinderen)
    • Le Nap (met een gerust hart slapen)
    • Bloomon (geen bloemen, maar bloomon!)
    • Nuud (de deodorant revolutie)
    Bloomon bedrijfsnaam bedenken

    Aan de slag met de naam voor je bedrijf met de Shopify Bedrijfsnaam generator

    Het verzinnen van een bedrijfsnaam kan voelen als een onmogelijke taak. Maar het is absoluut cruciaal om tijd en moeite te investeren in het verzinnen van een naam voor je webshop. Je naam is hoe klanten je leren kennen, hoe ze je merk herkennen en over je praten – en als die naam te moeilijk is om te onthouden loop je een heleboel mond tot mond reclame mis die je niets kost. We helpen je graag op weg om een goede bedrijfsnaam te bedenken. Daarvoor hebben een handige tool ontwikkeld: de Shopify bedrijfsnaamgenerator.

    We wensen je veel succes met het bepalen van een bedrijfsnaam als belangrijke stap voor een nieuwe business!

     

    Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Mark Hayes.


    Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


    Veelgestelde vragen over het kiezen van een goede bedrijfsnaam

    Waar moet je op letten bij het bedenken van een bedrijfsnaam?

    Wij hebben de volgende tips voor het kiezen van een goede naam:
    • Houd het kort en krachtig
    • Verzin eens iets anders
    • Houd je online profiel in gedachten
    • Wees creatief met je domeinnaam
    • Wees origineel
    • Doe inspiratie op

    Hoe check ik of een bedrijfsnaam nog vrij is?

    Bij de KvK kun je checken of je bedrijfsnaam al bestaat en lees daar meteen ook de tips en regels voor het bepalen van je bedrijfsnaam.

    Hoe check ik of een domeinnaam nog vrij is?

    Om te checken of een domeinnaam al geregistreerd is ga je naar sidn.nl. Bestaat de domeinnaam al die jij heel graag wilt? Schroom niet om te eigenaar te benaderen om het domein te kopen. Maar overweeg ook creatieve opties. Zo lukte het Shopify webshop Tattly bij de start niet om tattly.com te registreren. Zij kozen toen slim voor het domein www.tatt.ly. Intussen hebben ze tattly.com gekocht.

    Kan ik online hulp krijgen bij een bedrijfsnaam kiezen?

    Om je op weg te helpen is er de Shopify Bedrijfsnaam Generator. Geef ons een zoekterm en je krijgt direct 100 ideeën voorgeschoteld.

    Klaar om jouw Shopify webshop te bouwen? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen credit card nodig.