Shopify-blogs

Hoe kies ik een pakkende naam voor mijn webshop?

Find a catch brand name for your online store

Als je bedrijf net begonnen is geeft een sterke merknaam je een duidelijke voorsprong. Of zoals Marty Neumeier zegt in The Brand Gap, “Een goedgekozen naam kan het waardevolste bezit van een merk zijn, en het een grote voorsprong geven met betrekking tot acceptatie en differentiatie. Een slecht gekozen naam kan een merk miljoenen kosten…zowel door de moeite die het kost om een betere naam te bedenken en introduceren als door het inkomen wat ze in de tussentijd mislopen.”

Om te zorgen dat je bedrijf opvalt tussen de concurrentie is het belangrijk om de juiste naam te kiezen. Hier zijn een paar tips over het vinden van een killer naam.

Gratis tool: Hulp nodig bij het bedenken van een goede naam voor je winkel? Probeer onze gratis bedrijfsnaamtool.

Inhoudsopgave

Tips voor het kiezen van een pakkende bedrijfsnaam

  1. Houd het kort en krachtig
  2. Verzin iets anders
  3. Houd je online profiel in gedachten
  4. Wees creatief met je domeinnaam
  5. Wees origineel
  6. Inspiratie opdoen

1. Houd het kort en krachtig

Een korte, krachtige naam is een goed idee om verschillende redenen: Hij is makkelijk om te onthouden, makkelijk om uit te spreken, en past zonder problemen in je header of op de homepage van je webshop.

Het kan echter lastig zijn om er één te vinden. Er worden elke dag nieuwe merken geboren, en het is onvermijdelijk dat de namen die jij leuk vindt ook door anderen leuk gevonden worden. Gelukkig is de wereld groot genoeg, dus is er meer dan voldoende ruimte voor creatieve, aantrekkelijke merknamen.

Hier een paar strategieën die je kunt gebruiken om het creatieve proces op gang te helpen:

  • Probeer verschillende combinaties van korte woorden uit. Twee korte woorden die rijmen of allitereren (b.v. “Snack Shack”) zijn extra memorabel.
  • Verzin zelf een woord of pas een bestaand woord aan. Tech merken zoals Google, eBay en Skype hebben namen die meteen herkend worden, ook al zijn het eigenlijk geen echte woorden.
  • Gebruik een woord dat een persoonlijke betekenis voor jou heeft. Misschien het koosnaampje wat je voor je partner hebt, of de naam van je huisdier (vooral een goed idee als je webshop iets met dieren te maken heeft), of zelfs je eigen naam. Een eigennaam gebruiken zorgt dat mensen zich makkelijker kunnen identificeren met een winkel – maar pas op, winkels die gebaseerd zijn op persoonlijke merken zijn lastiger om in de toekomst te verkopen.

    2. Verzin iets anders

    De eerste stap is marktonderzoek doen om erachter te komen welke namen al gebruikt worden door je concurrenten. Probeer vervolgens iets te verzinnen wat helemaal anders is.

    De grote uitdaging is een naam te verzinnen die past bij je niche en je product zonder dat hij op de namen van de concurrentie lijkt. Als je anders wilt zijn zul je linksaf moeten slaan waar de rest van de wereld rechtsaf slaat.

    Als je bijvoorbeeld elektronica of tech producten verkoopt zullen veel van je concurrenten woorden als “electronics”, “technology” en “future” in hun naam hebben. Vermijd dus dit soort termen en ga voor een volkomen andere invalshoek, want alleen zo val je op tussen de rest.

    3. Houd je online profiel in gedachten

    Als je eenmaal een lijst van mogelijke namen hebt gemaakt is het tijd om erachter te komen of je voorkeursdomein (het liefst een .com) beschikbaar is. Dit kan lastig zijn omdat .com ieders favoriete top-level domain (TLD) is en bovendien al heel lang bestaat.

    Een domeinnaam hebben die echt bij je winkel past is heel belangrijk, maar pas op dat je niet te lang blijft hangen in je zoektocht naar de “perfecte” naam. Alles kan altijd nog veranderd worden, dus ook een domeinnaam. Desalniettemin geeft het je een grote voorsprong om al vanaf het begin een goede domeinnaam te hebben die de boodschap van je merk exact uitstraalt. Aarzel dus niet om wat extra tijd in het proces te steken.

    Het kan zijn dat je overweegt om naast je eigen Shopify webshop ook te gaan verkopen op Amazon, eBay, Etsy of een andere marktplaats. Zelfs als je dat (nog) niet van plan bent is het een goed idee om te kijken of andere verkopers op deze sites de naam die jij in gedachten had al gebruiken. Je wilt voorkomen dat mensen jouw naam met die van een ander bedrijf verwarren.

     

    Template Icon

    Shopify Academy Course: How to Get Started on Shopify

    Wil je graag een rondleiding door Shopify? Samantha Renée is een Verkoopsucces Manager en ondernemer, en leert je hoe je je webshop kunt personaliseren, hoe je producten kunt toevoegen en hoe je je eerste product kunt verkopen.

    Geef je gratis op

    4. Wees creatief met je domeinnaam

    Als de .com variant van je ideale naam niet meer beschikbaar is is dat geen reden voor paniek, want er zijn nog genoeg andere TLDs die je kunt gebruiken. Dat de .com TLD zo gewild is komt vooral omdat hij zo herkenbaar is. Maar er zijn nog meer dan voldoende andere TLDs beschikbaar, die bovendien steeds gangbaarder worden omdat de meeste goede .com opties al op zijn. En je kunt de .com optie altijd nog van de originele gebruiker overkopen op het moment dat je bedrijf echt succesvol wordt,

    Toen ze net begonnen koos Shopify webshop Tattly voor het .ly domein: www.tatt.ly. Intussen hebben ze tattly.com kunnen kopen, en dat is waar hun site nu te vinden is.

    Tattly online store

    Alhoewel sommige zoekmachine-experts beweren dat minder bekende TLDs minder goede resultaten in Google behalen, is het in de praktijk gewoon mogelijk om net zo hoog te eindigen als een .com, zolang je maar een kwalitatief hoogstaande site met goede user experience hebt. Bovendien maakt een hippe domeinnaam je merk veel unieker.

    Opties om te overwegen:

    • [JouwMerk][BelangrijksteProduct] (e.g. helmboots.com)
    • Shop[JouwMerk].com (e.g. sandytoesshop.com)
    • Get[JouwProduct].com (e.g. getflow.com)
    • [JouwMerk]co.com (e.g. shopmeekco.com)
    • [JouwMerk][branche].com (e.g. lifeinspirithome.com)
    • [Werkwoord][JouwMerk].com (e.g. wearpepper.com)
    • [My/Your][JouwMerk].com (e.g. mybillie.com)

    Mogeljke TLDs:

    • .store
    • .shop
    • Gebaseerd op je product (.shoes, .art)
    • Woord uit de volledige naam van je bedrijf (e.g. muvo.health voor “Muvo Health Supplements”, of feugo.clothing voor “Fuego Clothing Co.”)

    Meer lezen: Ready to register your online store’s domain? Try our automated setup.

    5. Wees origineel

    Zorg dat de naam die je gekozen hebt ook wettelijk goedgekeurd is. Dat kun je uitzoeken via deze pagina van de Kamer van Koophandel, waar je kunt controleren of de naam die je in gedachten had al voorkomt in het handelsregister.

    Ga als je hebt vastgesteld dat je naam inderdaad beschikbaar is naar Google of Bing en kijk of de naam die je gekozen hebt bij de resultaten naar voren komt. Kun je met deze naam bovenaan eindigen? Als je een te algemene naam kiest wordt het lastig om hoog in de resultaten terecht te komen.

    Check daarnaast ook Twitter, Facebook en andere sociale media sites die je wilt gaan gebruiken, om te kijken of je naam daar nog beschikbaar is.

    6. Inspiratie opdoen

    Als je het lastig vindt om voldoende namen te verzinnen kun je proberen om in thema’s te denken: een naam die nostalgie uitstraalt of juist bij een trend past. Ook andere talen zitten vol met mogelijkheden.

    Inspiratie kan overal vandaan komen. Luister naar de gesprekken om je heen, kijk naar alles in je omgeving en sta eens stil bij woorden en uitdrukkingen die je zelf vaak gebruikt.

    Voorbeelden van fantastische bedrijfsnamen

    1. Death Wish Coffee
    2. Super Ink Clothing
    3. The Sock Market
    4. Cotopaxi
    5. Coffee Joulies
    6. Fuego Box
    7. Star Cadet
    8. Storq
    9. United By Blue

    1. Death Wish Coffee

    Met een naam als Death Wish Coffee is het meteen duidelijk: hier ga je een kopje extreem sterke koffie krijgen. Deze naam bepaalt de toon van de merkervaring, evenals de webtekst en andere marketingkanalen. Hij positioneert het merk als één van de sterkste koffies die er is, wat klanten aanzet om zelf te gaan onderzoeken of dat ook echt zo is.

    Death Wish Coffee's online store

    2. Super Ink Clothing

    Het bedrijf Super Ink Clothing verkoopt kleding en accessoires met prints erop en heeft zijn naam samengesteld uit twee lossen woorden. Het woord “super” wordt geassocieerd met positiviteit en kwaliteit, en “ink” verwijst naar het printen van afbeeldingen op kleding. Als je enorm twijfelt tussen twee ideeën of woorden voor de naam van je webshop zou je kunnen overwegen om ze gewoon alle twee te gebruiken.

    3. The Sock Market

    The Sock Market heeft ervoor gekozen om hun naam heel letterlijk te houden. Deze webshop verkoopt sokken voor mensen van alle leeftijden, van baby’s tot volwassenen. Het idee achter hun winkel is om high fashion ook in de sokkenindustrie door te laten dringen en hun naam maakt duidelijk dat dit de plaats is om je sokken te kopen. 

    4. Cotopaxi

    Het woord “Cotopaxi” heeft twee betekenissen. Eén is een heilige en actieve vulkaan in de Andes in Ecuador, de andere is een webshop voor outdoor producten. In plaats van lang nadenken over een hele nieuwe naam, leende Cotopaxi de naam van een beroemde bezienswaardigheid die relevant en interessant voor hun klanten is. Op hun site vertellen ze bovendien precies waar hun naam vandaan komt.

    Cotopaxi store name

    5. Coffee Joulies

    Coffee Joulies zijn thermodynamische nep koffiebonen, die je in je koffie gooit om hem op te warmen tot de perfecte temperatuur. Maar waar komt het woord “joulies” vandaan? “Een Joule is een standaard eenheid voor energie; Joule…Joulie…Joulies!”  vertelden de oprichters in 2011. Ze namen een woord dat de werking van hun product verklaart en gingen er mee knutselen om er hun eigen woord van te maken, een woord dat hun klanten ook nog makkelijk konden onthouden.

    6. Fuego Box

    Fuego is het Spaanse woord voor “vuur, wat perfect past bij een webshop die subscription boxes met superpittige sauzen verkoopt. De groei van de subscription box branche is enorm. De verkoop van deze cadeau-abonnementen via webshops is tussen 2011 en 2016 wereldwijd met meer dan vierduizend procent toegenomen. De meeste populaire merken in deze categorie hebben het woord box in hun naam: BarkBox, BirchBox en NatureBox. Fuego Box maakt gebruik van de bekendheid van het woord box en gebruikt een woord uit een vreemde taal voor het product zelf.

    7. Star Cadet

    Star Cadet is het resultaat van een hele reeks mediabedrijfjes, winkels en webshops die allemaal rond 2010 gestart zijn. Achter het merk Star Cadet zit een lang en veelbewogen verhaal, met zowel gefaalde als succesvolle bedrijven. Het heette eerst Olan Rogers Supply, genoemd naar de oprichter. Ze veranderden hun naam in Star Cadet omdat dit verwijst naar hun dromen voor de toekomst. Dit is wat oprichter Olan Rogers erover zegt:

    Star Cadet brand name

    8. Storq

    Storq verkoopt producten voor zwangere vrouwen en jonge moeders. De naam wordt uitgesproken als “stork” (ooievaar), en heeft een unieke spelling. Ooievaars worden geassocieerd met baby’s, wat het een passende en memorabele merknaam maakt. Daarnaast is de letter Q bij uitstek geschikt om mee te spelen in je branding en design.

    9. United By Blue

    United By Blue is meer dan alleen een merk; via dit bedrijf is een hele beweging begonnen rondom duurzaamheid en het beschermen van rivieren en oceanen. Ze verkopen producten bedoeld voor buitensport en het buitenleven, en hun klanten zijn letterlijk united (verbonden) met elkaar en met het merk door hun liefde voor oceanen, rivieren en meren. Deze naam creëert een gemeenschapsgevoel en onderstreept daarnaast de waarden van het merk.

    United By Blue brand name

    What’s in a name?

    Het vinden van een goede merknaam kan voelen als een onmogelijke taak. Maar het is absoluut cruciaal om tijd en moeite te investeren in het verzinnen van een naam voor je webshop. Je naam is hoe klanten je leren kennen, hoe ze je merk herkennen en over je praten – en als die naam te moeilijk is om te onthouden loop je een heleboel mond tot mond reclame mis die je niets kost. Welke namen heb jij in gedachten voor je webshop?

    Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Mark Hayes

     

    Klaar om jouw Shopify webshop te bouwen? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen credit card nodig.