Shopify-blogs

Deze 3 Nederlandse streetwear brands zweren bij Shopify

Deze 3 Nederlandse streetwear brands zweren bij Shopify

Shopify wordt populair in Nederland! Sinds een paar jaar kiezen Nederlandse merchants steeds vaker voor het gebruiksgemak van ons platform - en niet alleen startende ondernemers die hun hobby om willen zetten in extra inkomen. Ook een flink aantal bekende Nederlandse merken heeft een succesvolle Shopify webshop.

Één vriendengroep, drie merken met street cred

In deze blog stellen we je voor aan de invloedrijke Amsterdamse merken Daily Paper, Filling Pieces, en Olaf Hussein. Alledrie early adopters: ze begonnen met Shopify in 2016, toen nog bijna niemand in Nederland Shopify op de radar had.

Naast dat ze Shopify gebruiken is er nog veel meer interessant aan de merken hierboven. Ze zijn allemaal ontstaan uit dezelfde hechte vriendengroep, die al diverse media haalden met hun inspirerende verhaal. In 2016 publiceerden zowel het het NRC en de Volkskrant een uitgebreid artikel over de jonge ‘stijlbroeders’: een must-read voor aspirant ontwerpers en online ondernemers.

Ook in 2019 blijven de vele samenwerkingen, events en shows van deze groep doorlopend de media halen. Zo opent Olaf Hussein in oktober een nieuwe winkel aan de Bilderdijkstraat, tegenover Daily Paper, en hebben alledrie de merken net hun collectie voor Herfst/Winter 2019 uitgebracht. Shopify had de eer om een steentje bij te dragen aan dat succes, zoals je hieronder kunt lezen - en daar zijn we trots op!

Daily Paper

Daily Paper Shopify webshop

Daily Paper begon in 2008 als een Engelstalige blog over muziek, events en mode, opgezet door de studievrienden Jefferson Osei, Hussein Suleiman, en Abderrahmane Trabsini. In 2009 begonnen ze bij wijze van promotie t-shirts te maken met de naam van hun blog erop, en deelden die uit aan iedereen die ze interviewden.

Omdat de t-shirts enorm populair werden besloten ze in 2012 een collectie van vijf shirts uit te brengen. Dankzij studievriend Guillaume Philibert (die inmiddels het sneakermerk Filling Pieces had opgezet) kwamen ze bij Colette in Parijs te hangen, en voor ze het wisten was Daily Paper een kledingmerk met een goedlopende webshop (2012) en een Amsterdamse winkel (2016).

De eerste Daily Paper webshop draaide op open source webshop software en beviel maar matig. Dat veranderde toen Fedde van den Ekart (tegenwoordig Head eCommerce & Digital Marketing) een open sollicitatiebrief stuurde, met het voorstel Daily Paper van een betere webshop te voorzien. Op dat moment (het was eind 2016) begon Shopify net de aandacht te trekken in Nederland. Fedde: “Shopify werd toen ook compatible met iDeal, en er waren al wat grote internationale merken die probleemloos Shopify gebruikten. Het was voor Daily Paper een ideaal moment om over te stappen.

"Ik heb inmiddels al heel wat mensen Shopify aangeraden! Zoveel gebruiksgemak vind je gewoon nergens anders."

Sindsdien is het hard gegaan met Daily Paper. In drie jaar tijd groeide het merk uit vier kantoorruimten. Bestellingen worden niet langer verzonden vanuit de opslagruimte achter de winkel, maar vanuit een warehouse. Eind 2018 is de webshop in navolging van Filling Pieces overgestapt op Shopify Plus, de enterprise versie van Shopify die nog verder geoptimaliseerd is voor groei. Fedde: “Ik heb inmiddels al heel wat mensen Shopify aangeraden! Zoveel gebruiksgemak vind je gewoon nergens anders.” 

Filling Pieces

Filling Pieces Shopify webshop

Net als Daily Paper begon Filling Pieces ooit als kleinschalige hobby, in de garage van de ouders van oprichter Guillaume Philibert. De webshop van de toekomstige sneakerkoning draaide toen nog op een ander platform, en Shopify richtte zich destijds nog exclusief op de Noord-Amerikaanse markt.

Het merk begon te groeien, introduceerde de bekende Filling Pieces 48-hours sale, en zag hoe het oude platform kansloos crashte. Elke sale opnieuw. Toen de vrienden van Daily Paper overstapten op Shopify volgde Filling Pieces snel, ook al was er flink geïnvesteerd in het oude platform.

“Het grote voordeel van Shopify is de schaalbaarheid, en de eindeloze integratie mogelijkheden."

Daar hebben ze nog geen seconde spijt van gehad. Paulinho Chin, Head eCommerce bij Filling Pieces, raadt het iedereen aan: “Het grote voordeel van Shopify is de schaalbaarheid, en de eindeloze integratie mogelijkheden. Wij waren vrij laat met Shopify, maar starters zouden dit vanaf het begin moeten gebruiken! Mooi om te zien dat Shopify Nederland nu serieus neemt als markt, wij zien daar de resultaten van.”

In de zomer van 2017 werd Filling Pieces zo groot dat ze de Nederlandse Shopify Plus expert CODE inschakelden voor een overstap op Shopify Plus. Niet lang daarna volgde Daily Paper.

Olaf Hussein

Olaf Hussein Shopify webshop

In 2014 ontstond er een derde modemerk uit de vriendengroep achter Daily Paper en Filling Pieces. Op dat moment begon Olaf Hussein, die in 2009 nog meewerkte aan de Daily Paper blog, een eigen merk. Hij kreeg veel exposure toen hij in 2014 gevraagd werd voor het Vodafone Firsts Lab, en een flink bedrag ontving om een show samen te stellen voor Amsterdam Fashion Week.

Met dat geld opende hij ook een webshop. “Ik wilde dat mijn kleding tijdens de show al beschikbaar was voor kopers. Veel grote merken doen dat tegenwoordig ook, maar toen was het normaal dat een collectie pas 6 maanden later in de winkels lag.” Shopify was destijds nog niet geschikt voor de Nederlandse markt, dus koos Hussein voor een open source oplossing: “Die eerste webshop kostte 10.000 piek, dat was achteraf veel te duur. En ik had altijd developers nodig als ik wat wilde.”

Na de fashion show raadden zijn vrienden bij Daily Paper hem aan om over te stappen op Shopify. Op dat moment waren er nog heel weinig developers bezig met Shopify. “Uiteindelijk heb ik Arnold van Surf & Turf gevonden. Die heb ik voorgesteld aan een programmeur die ik kende, Pieter de Jong. Zij maken samen nog steeds Shopify webshops!”

"Shopify heeft hele lage opstartkosten, dat is slim voor een startende ondernemer."

Ook Hussein is erg tevreden over Shopify. “Het heeft hele lage opstartkosten, dat is slim voor een startende ondernemer. Je kunt dan als jong bedrijf meteen aan de slag: voor hele lage tarieven een webshop starten en gewoon dingen uitproberen.”


Ook dingen uitproberen met Shopify? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen credit card nodig.


 

Over de auteur

Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Sinds ze voor Shopify schrijft droomt ze van een eigen webshop.

Onderwerpen: