Wil je een webshop beginnen?

12 voorbeelden van niet-tastbare producten om te verkopen op Shopify

diensten verkopen online

Aan welke zaken denk je als eerste die je kunt verkopen op Shopify? Misschien aan T-shirts? Of aan zelfgemaakte dingen? Wat het ook is, de kans is groot dat je aan tastbare producten denkt, aan kleine bedrijven die goederen produceren of selecteren en die vervolgens overal ter wereld in winkels of online verkopen.

Maar wanneer we het hebben over ‘producten’, bedoelen we niet alleen tastbare zaken. Er worden ook allerlei andere, niet-materiële dingen verkocht door onze merchants. Denk bijvoorbeeld aan belevenissen, online cursussen, abonnementen en digitale producten. Dit zijn slechts enkele bedrijfsideeën voor producten die niet tastbaar zijn.

Als je nog in de oriënterende fase zit en nog niet precies weet wat je wilt gaan verkopen, neem deze producten dan mee in je zoektocht. Om je wat inspiratie te geven, hebben we gekeken naar 15 Shopify-winkels die de meest uiteenlopende producten verkopen: van advies tot donaties aan goede doelen en kledingverhuur. Bij elk bedrijfsidee geven we ook een suggestie voor handige apps of tools die je kunt gebruiken.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Niet-tastbare producten om te verkopen op Shopify

  1. Diensten (afspraken)
  2. Lidmaatschappen
  3. Advies
  4. Digitale producten
  5. Evenementondersteuning
  6. Belevenissen
  7. Cursussen en workshops
  8. Productverhuur
  9. Installaties (en offertes)
  10. Donaties
  11. Kaarten voor evenementen
  12. Digitale cadeaubonnen
    Template Icon

    Gratis webinar:

    How to Find and Source a Winning Product to Sell

    In deze Engelstalige webinar van nog geen 40 minuten leggen we uit hoe je aan een productidee komt, hoe je de levensvatbaarheid van je idee beoordeelt en hoe je het gekozen product uiteindelijk verkoopt.

    1. Diensten (afspraken)

    De snelheid en het gemak van online winkelen hebben verkopers van veel producten bepaald geen windeieren gelegd, maar er kleven ook nadelen aan. Neem bijvoorbeeld product als brillen, ringen en hoeden: als je die online koopt, weet je van tevoren nooit hoe ze zullen zitten. Dan gaat er toch niets boven een persoonlijke afspraak om de juiste maat te bepalen.

    Oorspronkelijk werken vooral kappers en schoonheidssalons met afspraken, maar steeds meer winkels die maatwerk bieden op het gebied van bijvoorbeeld kleding, sieraden en meubels, beginnen dit concept van persoonlijke sessies over te nemen. Het is een goede manier om een band op te bouwen met je klanten en een product geheel naar wens te maken.

    Toufie, een ontwerper van damesschoenen, verkoopt handgemaakte schoenen die voor elke klant op maat worden gemaakt. Ze hebben als doel om schoenen te maken die goed passen en lekker zitten, dus is het belangrijk om de maat van de klant persoonlijk op te meten. “Een persoonlijke afspraak is een integraal onderdeel van een risicovrije klantervaring bij Toufie”, legt Meliza Salim, mede-oprichter van Toufie, uit. “En dankzij de Appointment Booking-app is het heel eenvoudig om een afspraak van een half uur te maken. Handig en zonder gedoe, voor ons maar ook zeker voor onze klanten.”

    Aanbevolen app: Met Appointment Booking voeg je een dynamische agenda met realtime beschikbaarheid toe aan je webshop, waarin klanten zelf een tijdvak kunnen kiezen. De app synchroniseert met Google Agenda en stuurt automatisch een bevestigingsmail naar jou en de klant.

    2. Lidmaatschappen

    California Native Plant Society verkoopt op Shopify via een eenvoudige app lidmaatschappen aan klanten. Leden steunen hiermee initiatieven van de organisatie om inheemse planten te beschermen. Het verkopen van een lidmaatschap gaat ongeveer hetzelfde als het verkopen van abonnementsboxen, namelijk op basis van terugkerende betalingen.

    Aanbevolen app: Bold Memberships maakt het heel makkelijk om een eenmalig of terugkerend lidmaatschap online te verkopen. De app kan worden gebruikt voor fysieke bedrijven (zoals een yogastudio) of voor bijvoorbeeld content op een website die alleen toegankelijk is voor leden.

    3. Advies

    Verkoop je producten die worden gebruikt om een bepaald resultaat te behalen? Dan kun je daarnaast misschien je tijd in de vorm van training of begeleiding verkopen. Of je nu een interieurontwerper of een personal trainer bent, via een webshop kun je eenvoudig online of persoonlijke adviesgesprekken verkopen en inplannen. Healthy Habits Living verkoopt voedingssupplementen via hun webshop en eigenaar Carly Neubert verkoopt daarnaast ook persoonlijke voedingsadviezen.

    Aanbevolen app en tool: Sufio maakt factuurbeheer makkelijker voor dienstverlenende bedrijven. Probeer ook de Invoice Generator van Shopify.

    4. Digitale producten

    If I Made ontwikkelt samen met professionals uit de branche creatieve cursussen en biedt het cursusprogramma digitaal aan cursisten aan.

    “Wedding Styling 101 was oorspronkelijk een workshop op locatie. Vervolgens hebben we het materiaal online gezet om het toegankelijker te maken. Onze cursussen bestaan uit werkbladen, pdf’s en video’s.” – Emily Newman, oprichter van If I Made

    digitaal product verkopen

    Digitale producten kunnen ook bestaan uit muziekbestanden, lettertypen of andere designelementen. Laura Thomas van Pretty Presets gebruikt Shopify om Adobe Lightroom-presets te verkopen aan fotografen.

    Aanbevolen apps: Met apps als Sky Pilot, SendOwl en Digital Downloads kun je bestanden die klanten hebben gekocht rechtstreeks naar ze sturen. Of stuur een link naar waar ze de bestanden kunnen downloaden. En met apps als Easy Video voeg je een preview van een video of gratis content aan productpagina’s toe.

    5. Evenementondersteuning

    The Mobile Locker Co. verhuurt mobiele lockerkasten voor marathons en andere buitenevenementen. De organisatoren van een evenement regelen een lockerwagen bij het bedrijf en deelnemers kunnen dan online hun eigen kluisje reserveren.

    “We bieden lopers de mogelijkheid om van tevoren online een kluisje te huren. Zo zijn ze verzekerd van een kluisje en bij bepaalde evenementen krijgen ze daarbij ook nog eens 20% korting.” – Molly O'Connor, eigenaar van The Mobile Locker Co.

    Parthenon Foods verkoopt typische levensmiddelen en lekkernijen uit 45 landen en verzendt die over de hele wereld. Klanten die op zoek zijn naar eten en drinken voor op een evenement, of meer willen weten over smaakprofielen, exotische ingrediënten of recepten, kunnen dat met Parthenon Foods bespreken via de chatapp op hun website.

    Aanbevolen apps: Als je klanten de service aanbiedt om iets te reserveren voor een evenement, zoals een kluisje, heb je aanvullende gegevens nodig van die klanten. Een handige app om die gegevens te krijgen, is Powr Form Builder. Daarnaast heb je een realtime reserveringsapp als BookThatApp nodig en is een chatapp als Tidio ook handig.

    6. Belevenissen

    Je kunt als webshop allerlei belevenissen verkopen, bijvoorbeeld reizen en avonturen of wijnproeverijen en praktische workshops. Aspen Expeditions Worldwide verkoopt onder andere avontuurlijke bergsportreizen en kampeertochten via hun webshop.

    De productpagina’s van alle reizen bevatten heel veel informatie om potentiële klanten te informeren en te overtuigen. Aspen Expeditions heeft tabbladen aan de productbeschrijvingen toegevoegd om al die informatie overzichtelijk weer te geven. Als je inspiratie nodig hebt voor je eigen productbeschrijvingen, is het de moeite waard die van Aspen Expeditions eens te bekijken.

    Aanbevolen app: Als je reizen of belevenissen verkoopt, heb je vaak aanvullende klantgegevens nodig, zoals relevante medische gegevens en gegevens van contactpersonen in het geval van een noodgeval. Gebruik Powr Form Builder om aanpasbare formulieren te maken.

    belevenis verkopen

    7. Cursussen en workshops

    Buti Yoga biedt calorieverslindende sessies aan die een combinatie zijn van yoga en intensieve dansworkouts. Klanten kunnen deze sessies zowel op locatie als online volgen, zoals vanuit huis via video’s, op speciale locaties voor een retraite of op hun jaarlijkse conventie. Deelnemers kunnen ook certificaten halen om zelf instructeur te worden.

    Muziek- en talenscholen verkopen ook vaak online lidmaatschappen en gebruiken dan bijvoorbeeld klantaccounts om gegevens van hun leden te beheren.

    Aanbevolen apps: Klanten kunnen hun lessen zelf boeken via Appointment Booking op het moment van aankoop. Bold Memberships is ook erg geschikt voor sportscholen.

    8. Productverhuur

    Verhuurbedrijven maken tastbare producten voor een bepaalde periode beschikbaar voor klanten. In zekere zin betalen klanten om het product (en de bijbehorende kosten) niet te bezitten.

    Mannequin Madness verkoopt via hun webshop onder andere etalagepoppen aan andere winkels, maar verhuurt deze ook.

    “Ik ben bij toeval in het ondernemerschap gerold. Ik kwam op een online marktplaats een etalagepop tegen die ik goed kon gebruiken voor een kunstproject”, vertelt eigenaar Judi Henderson-Townsend. “Toen ik ontdekte dat degene die de etalagepop verkocht, het enige verhuurbedrijf voor etalagepoppen in de buurt was en zijn zaak ging sluiten, besloot ik zijn hele voorraad van 50 poppen te kopen.” Op de website van Mannequin Madness is het volledige aanbod te zien, maar klanten moeten eerst een contactformulier invullen, zodat een goede inschatting kan worden gemaakt van de behoeften van de klant.

    Fitzroy, een bedrijf dat kleding verhuurt, heeft een andere aanpak: klanten kunnen op de productpagina een huurperiode selecteren met behulp van een datumkiezer en online afrekenen. Ze maken gebruik van een eenvoudige app en een duidelijke pagina met veelgestelde vragen. Op die manier kunnen klanten snel en gemakkelijk het gewenste item huren en heeft het personeel er verder ook weinig werk aan.

    Aanbevolen apps: Probeer Powr Form Builder als je wilt dat klanten eerst een formulier invullen met informatie over hun wensen. Of gebruik BookThatApp om een agenda aan je productpagina’s toe te voegen.

    producten verhuren

    9. Installaties (en offertes)

    GoGreenSolar.com verkoopt en installeert zonnepanelen voor huiseigenaren. Omdat dit een maatwerkproduct is en er ook aardig wat installatiewerk bij komt kijken, kunnen klanten deskundig advies krijgen en de panelen laten installeren door het bedrijf. Ze kunnen hiervoor een offerte aanvragen via het contactformulier op de site.

    Aanbevolen app: Met Quick Quote kun je offerteaanvragen van klanten verzamelen, de status van offertes bijhouden en chatten met klanten. Quick Quote is ook geschikt voor bedrijven die met grote maatwerkprojecten werken, zoals grafisch ontwerpers, meubelmakers of aannemers.

    10. Donaties

    Veel goede doelen gebruiken Shopify als merchandising-platform waarop ze T-shirts en andere artikelen met hun merk verkopen om geld in te zamelen. Goede doelen en non-profitorganisaties kunnen hun webshop ook gebruiken om eenmalige en terugkerende donaties te ‘verkopen’.

    De Calgary Public Library Foundation verkoopt merchandise en accepteert donaties op hun Shopify-site om hun bibliotheken te financieren.

    Aanbevolen apps: ReCharge is een handige app voor het accepteren van donaties en met Tax Receipts kun je automatisch aangepaste donatiebewijzen naar je klanten sturen. Share the Love is een app waarmee winkels bij het afrekenen een donatie-optie kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld wanneer je als winkel een bepaalde instelling wilt helpen.

    11. Kaarten voor evenementen

    Shopify-winkel Undertow werkt met bepaalde artiesten om online kaartjes te verkopen voor muziekevenementen in de VS. Ze werken papierloos door downloadbare pdf-tickets te sturen naar hun klanten.

    Aanbevolen apps en tool: Probeer Events Calendar (een app die synchroniseert met Shopify en Google Agenda) om klanten en fans op de hoogte te houden van aanstaande evenementen. Apps voor digitale levering, zoals Sky Pilot of SendOwl, zijn ideaal voor tickets. De gratis QR-codegenerator van Shopify is ook handig.

    12. Digitale cadeaubonnen

    Het makkelijkste niet-tastbare product dat je aan elke website kunt toevoegen, is de cadeaubon. Op Shopify kun je cadeaubonnen inschakelen voor je webshop (als je een Shopify-abonnement hebt). Ze werken met zowel producten als diensten, als ze online worden ingewisseld.

    Aanbevolen tool: Maak je eigen cadeaubon met onze gratis cadeaubon-template.

    digitale cadeaubonnen verkopen

    Het interessante aan diensten en andere niet-tastbare producten is dat ze de kern van je webshop kunnen vormen, maar ook een waardevolle toevoeging kunnen zijn als je fysieke producten verkoopt. Zoals je in bovenstaande voorbeelden hebt kunnen zien, kunnen beide categorieën naast elkaar worden verkocht in dezelfde Shopify-winkel.

    Als je op zoek bent naar een mogelijkheid om iets niet-tastbaars te verkopen naast je fysieke product, kijk dan goed waarom klanten je product kopen en bedenk manieren waarop ze sneller of gemakkelijker het gewenste resultaat bereiken. Hetzelfde geldt als je een tastbaar product wilt introduceren naast de dienst die jouw winkel hoofdzakelijk verkoopt.

    Nog een laatste opmerking: Als je geen fysieke producten verkoopt en opstuurt vanuit je Shopify-winkel, zorg dan dat je verzenden uitschakelt in de instellingen en je e-mailsjablonen aanpast, door bijvoorbeeld een downloadlink toe te voegen als dat van toepassing is. Bedrijven met een wat ingewikkeldere bedrijfsvoering kunnen overwegen een Shopify Expert in te huren om de functionaliteit van de webshop optimaal in te stellen.

    Veelgestelde vragen over niet-tastbare producten

    Wat is een niet-tastbaar product?

    Een niet-tastbaar (of niet-fysiek) product, is een product of dienst die je niet kunt aanraken of vastpakken. Denk bijvoorbeeld aan diensten of digitale producten, zoals digitale kaartjes voor een evenement of een digitale cadeaubon.

    Wat zijn de voordelen ten opzichte van tastbare producten?

    Als je een niet-tastbaar product verkoopt, heb je geen fysieke voorraad en dus ook niet te maken met voorraadkosten en -beheer. Ook hoef je je product niet fysiek te verzenden en heb je dus geen verzendkosten.

    Waar moet je op letten als je een niet-tastbaar product verkoopt?

    Omdat je bij niet-tastbare producten vaak geen productfoto's kunt gebruiken om klanten te informeren en overtuigen, zijn marketing en een sterke brand story extra belangrijk.

    Is het een goed idee om tastbare en niet-tastbare producten naast elkaar te verkopen?

    Ja, afhankelijk van het (niet-)tastbare product dat je verkoopt, kunnen deze productsoorten elkaar versterken. Als je bijvoorbeeld kleding verkoopt, kun je daarnaast adviessessies verkopen. Of als je zonnepanelen verkoopt, kun je daarnaast de installatie verkopen. Daarmee maak je het klanten gemakkelijk en bind je ze aan je merk.

    Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Dayna Winter.