Wil je een webshop beginnen?

Nieuw bij Shopify in September 2021

Nieuw bij Shopify in september

 

Zoals je van ons gewend bent delen we aan het einde van de maand alles wat je wil weten over Shopify. Deze maand lees je meer over een nieuw gelanceerd thema dat sneller, moderner en flexibeler is; vertellen we je meer over Shopify Markets, waarmee je gemakkelijk internationaal kunt groeien; hoe je vanaf nu je producten kunt verkopen op het razendpopulaire TikTok en stellen we je voor aan agency Nakatori.


Inhoud:

Shopify nieuws en events

Op de blog: 25 gratis Shopify apps

In de spotlight: Nakatori

Tip van de maand


Shopify nieuws en events

Commerce+

 

Commerce+

Commerce+ is hét e-commerce event van het jaar en het is bijna zover. Op 13 oktober zien we via een livestream van negentig minuten de ongefilterde gesprekken van 's werelds meest ambitieuze ondernemers, waaronder Pharrell Williams, Jimmy Butler en Melanie Marsden, over de toekomst van e-commerce.

CommercePlus_2021_pharrell williams

Leer van de best practices van toonaangevende merken en krijg tips om wereldwijd te verkopen, te groeien en de nieuwe generatie van consumenten te beïnvloeden. Daarnaast zie je hoe je aankomende Shopify-producten hiervoor kunt inzetten.

Benieuwd naar meer informatie, alle sprekers of al zo enthousiast dat je je wil registreren? Kijk dan op de website van Commerce+. De livestream wordt in het Engels gehouden en gaat 13 oktober om 18:00 uur Nederlandse tijd van start. Daarna is het event on-demand beschikbaar om terug te kijken.

Shopify lanceert TikTok koppeling

Alleen in Nederland al heeft TikTok 4,5 miljoen gebruikers. Door een samenwerking tussen Shopify en de razendpopulaire app, kunnen Nederlandse webshopeigenaren die van Shopify gebruik maken nu gemakkelijk producten verkopen via het platform. Je hoeft het Shopify dashboard niet eens te verlaten om marketingcampagnes op te zetten, in te stellen en te optimaliseren.

TikTok Shopify

Op deze manier adverteer je heel makkelijk op TikTok, maar je kunt ook aan de slag met organische shoppable content. Is eigen gecreëerde content nog een stapje te ver? Maak dan gebruik van de Shopify presets. Selecteer een product dat je wil promoten en er wordt automatisch een videoadvertentie in de TikTok stijl gegenereerd.

Je vindt de TikTok app in de Shopify App Store. 

Shopify introduceert: Shopify Markets

Verkoop jij internationaal of wil je dit in de toekomst gaan doen? Dan hebben we goed nieuws voor je. Met het nieuwe Shopify Markets verkoop je eenvoudig aan iedereen op het internet vanuit één internationale webshop. Je zorgt er eenvoudig voor dat klanten meteen de juiste taal en valuta te zien krijgen. Ook bied je de betaalmethoden aan waarmee ze bekend zijn.

Shopify Markets

Shopify Markets wordt momenteel uitgerold en is nog niet voor iedereen toegankelijk. Wil jij early access? Vraag dit dan aan via de Shopify Markets-pagina. Daar vind je ook nog nog meer informatie over wat het je allemaal kan brengen.

Shopify lanceert een nieuw thema: Dawn

Shopify heeft een nieuw basisthema, dat tot wel 35 procent sneller is dan de andere thema’s. Dat niet alleen: het thema is ook nog eens moderner en flexibeler.

Dawn Shopify thema

Door de lancering van Online Store 2.0 heb je veel meer mogelijkheden om je webshop te personaliseren. Online Store 2.0 is een combinatie van nieuwe functies en verbeteringen, waardoor je nu onder andere de drag-and-drop optie kunt gebruiken bij elke pagina. Hierdoor kun je de webshop maken die je voor ogen had en dat zonder te coderen of te programmeren! Het is dus eenvoudiger dan ooit om de lay-out en esthetiek van je winkel aan te passen.

Benieuwd geworden? Probeer Dawn gratis uit of bekijk de demo.

Op de blog: 25 gratis Shopify apps

In de Shopify app store staan duizenden apps, allemaal bedoeld om je webshop nog sneller, beter en succesvoller te maken. Bedenk wat je aan je webshop wilt veranderen en er is vast en zeker een app voor je die je hierbij kan helpen. Zie je door de bomen het bos niet meer? We hebben 25 populaire Shopify apps op een rij gezet, die helemaal gratis zijn óf een gratis optie hebben. Beschikbaar voor iedereen met een Shopify webshop!


In de spotlight: Nakatori

In deze rubriek stellen we je voor aan allerlei mensen in Nederland die net als jij veel met Shopify bezig zijn. Deze maand: Marcel van Plateringen, oprichter en Managing Partner van digital agency Nakatori.

19 jaar oud was Marcel, toen hij zijn eerste creatieve bureau begon. Dat heeft hij tien jaar gerund, tot één van zijn klanten vroeg of hij zich ook wilde verdiepen in een online webshop. “Daar had ik eerst helemaal geen trek in”, vertelt hij. “Wat ik destijds had gezien op het gebied van e-commerce was te ingewikkeld en te veel werk.”

Maar toen hij toch wat research ging doen, kwam hij Shopify tegen. Dat was op dat moment nog helemaal gericht op de Noord-Amerikaanse markt en was nog niet beschikbaar in het Nederlands. “Ik zag meteen de mogelijkheden”, zegt hij. “We hebben toen een Tumblr site gemaakt met een Shopify koop-button. Het werd een hit. Er kwamen vanuit de hele wereld bestellingen. Niet gek voor een sneakerwinkel met drie Amsterdamse filialen.”

Marcel’s enthousiasme was aangewakkerd, dus startte hij zijn eerste Shopify agency: Digital Takeout. Dat is inmiddels overgenomen door Woolman, de grootste Shopify agency van Europa. Voor Marcel de ideale kans om weer opnieuw te beginnen, mét de lessen die hij bij zijn eerste agency geleerd heeft.

“Ik verzamelde talentvolle mensen om me heen en vanaf 1 februari 2020 maken we, zoals wij dat noemen, 'digital flagship stores' en 'immersive customer journeys'”, vertelt hij. “We zetten de gebruiker altijd centraal. Als je die begrijpt en de gebruiker zich aangesproken voelt, vertaalt dat zich naar je conversie ratio.”

Nakatori: verhalen vertellen

De naam? Nakatori. “We krijgen vaak de vraag waar die naam vandaan komt”, lacht Marcel. “Het echte verhaal? Ik was een aantal jaar terug aan het varen met vrienden en iemand riep ‘Nakatori’ in plaats van een scheldwoord. Ik had geen idee wat het betekende, maar het is catchy en het is me altijd bijgebleven. Het grappige is dat Diego, onze lead developer, Surinaamse roots heeft. Daar betekent het ‘verhalen slaan’, vrij vertaald ‘verhalen vertellen’. En dat is natuurlijk precies wat we doen.”

Volgens Marcel bevinden we ons in een tijd waar onderscheidend vermogen met betrekking tot e-commerce weer heel belangrijk is. “Wij zien bijvoorbeeld vaak het Shopify thema Prestige voorbijkomen”, vertelt hij. “Als je niet de kennis, middelen, en – heel belangrijk – de visie hebt om dat je eigen te maken, krijg je toch een beetje uniformiteit. Dat is zonde, want er is tegenwoordig zoveel tofs mogelijk en het is belangrijk om je eigen visie neer te zetten. Dat is ook denk ik waar wij in uitblinken: wij begrijpen de core van onze klanten heel goed en dragen dat uit in een online productie.”

Marcel wordt hierbij geholpen door zijn team, die onder andere bestaat uit Tim Sluijzer, head of design en Diego Consen, de lead developer. “Ik ben er heel trots op dat ik misschien wel de twee meest getalenteerde mensen uit Amsterdam in dienst heb en natuurlijk op wat we de afgelopen anderhalf jaar voor elkaar hebben gekregen.”

Benieuwd naar wat Nakatori maakt? Check dan hun eigen website of deze sites:

  • Annet Weelink Design: een unieke online shop voor behang, interieurartikelen en stationery, ontworpen door oprichtster Annet Weelink. Naast design en development heeft Nakatori een private app ontwikkeld die de orders doorstuurt naar de fabrikant en de status weer terugkoppelt naar Shopify. 
  • Maison Home: drie gasten uit omgeving Rotterdam die de online interieurmarkt opschudden. Nakatori maakte een ontwerp met duidelijke customer journey/navigatie vanaf stap 1.
  • Unsanctioned Running: Australiër Carlos Furnari is de visionair achter Unsanctioned Running. Unsanctioned Running produceert next level hardloop gear, volledig gerecycled.

    Tip van de maand

    1 juli 2021 zijn de nieuwe btw-regels in de EU ingegaan. Er geldt nu één universeel drempelbedrag van 10.000 euro voor alle EU-landen waarin je verkoopt samen. De oude drempelbedragen van individuele landen zijn hiermee komen te vervallen.

    Webshopondernemers die in andere landen in de EU verkopen, kunnen kiezen om de btw in de afzonderlijke landen aan te geven of om dit in één keer af te handelen. “Op dit moment hebben meer dan 7.000 webshopondernemers gekozen voor de Unieregeling en daarmee voor het EU-btw éénloketsysteem van de Nederlandse Belastingdienst”, vertelt John Piepers, e-commerce expert bij de Belastingdienst.

    “Deze webshopondernemers doen voortaan elk kwartaal één btw-melding en btw-betaling over hun EU-verkopen”, legt hij uit. “De Belastingdienst zorgt er vervolgens voor dat de btw in de andere EU-landen wordt gemeld en afgedragen.”

    Wil je ook gebruikmaken van de Unieregeling vanaf het vierde kwartaal? Meld je dan vandaag nog aan op Mijn Belastingdienst Zakelijk. “Webshopondernemers die gebruik willen maken van de Unieregeling, moeten zich vóór 1 oktober aanmelden om in één keer de btw-aangifte vanaf het vierde kwartaal af te handelen”, vertelt Piepers.

    Traditiegetrouw hebben veel webshops in het vierde kwartaal de hoogste omzet van het jaar. “Ook als zij pas in november of december die € 10.000-grens overgaan, moeten zij zich nu al aanmelden. Daarom roepen we webshops nu al op om in te schatten of zij voor het einde van het jaar die omzetgrens bereiken en de nieuwe btw-regels voor hen gaan gelden.”

    Twijfel je hoe je in jouw situatie moet omgaan met de btw over je buitenlandse verkopen? De Belastingdienst heeft een handig online hulpmiddel gemaakt.

    Meer weten over de nieuwe EU btw-regels voor e-commerce? Lees dan onze uitgebreide blog over dit onderwerp:

     


     

    Over de auteur

    Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.


       

    Onderwerpen: