Nieuw bij Shopify in April 2021

Banner met daarop de tekst: Nieuw bij Shopify

Zoals je van ons gewend bent delen we aan het einde van de maand het laatste Shopify nieuws en andere interessante informatie. Deze maand lees je over de nieuwe, gratis Pinterest-app voor Shopify; het webinar dat de Belastingdienst onlangs gaf over de nieuwe btw-regels in de EU (inclusief terugkijk-link!); wat je allemaal kunt met de taaleditor in je Shopify admin; de kersverse Nederlandse Shopify agency Shopnotch en... over het Shopify-effect.

Inhoud:

Nieuws en events in Nederland en België 

Op de blog: het Shopify-effect 

FAQ: de taaleditor in Shopify

In de spotlight: Shopnotch

Tip van de maand


Nieuws en events in Nederland en België

Pinterest-app voor Shopify vanaf nu ook beschikbaar in Nederland

Shopify Pinterest App

De Pinterest-app die Shopify vorig jaar lanceerde voor merchants in Canada en de US is sinds deze maand ook beschikbaar in Nederland! Met deze app kunnen merchants hun producten nu eenvoudig zichtbaar maken op Pinterest, via zogeheten shoppable pins. 

Met de gratis app kunnen Shopify merchants tags installeren, catalogi opnemen, producten automatisch bijwerken en advertenties kopen. Ook geeft de app gebruikers inzicht in de verkoopprestaties op Pinterest.

Wil je ook aan de slag met verkopen op Pinterest? Lees ons recente artikel over hoe je dat doet:

Webinar Belastingdienst over nieuwe EU-regels druk bezocht

Banner van de Belastingdienst over de nieuwe btw regels in de EU

Het webinar dat de Belastingdienst op 20 april gaf, over de nieuwe btw-regels voor e-commerce die op 1 juli ingaan, is door ruim 2.000 webshopondernemers gevolgd. 

Tijdens het webinar bracht de Belastingdienst webshopondernemers in anderhalf uur tijd op de hoogte van de nieuwe EU-regels voor btw. Ook kwamen de keuzes ter sprake die je als webshopondernemer hebt om aan de btw-verplichting te voldoen en wat je moet doen om goed voorbereid te zijn. Daarnaast ging de KvK in op hoe webshopondernemers het beste kunnen omgaan met de niet-fiscale zaken rondom de nieuwe btw-regels.

“Deelnemers hadden met name vragen over de jaaromzetgrens van € 10.000 euro in EU-landen buiten Nederland, dropshipping en de verkoop via platformen”, vertelt John Piepers, specialist e-commerce van de Belastingdienst. “Die vragen hebben we tijdens het webinar zoveel mogelijk direct beantwoord. Driekwart van de deelnemers beoordeelde het webinar met een 8 of hoger. Daarmee voorziet het webinar in een informatiebehoefte.”

Kon je er niet bij zijn? Je kunt het webinar hier alsnog bekijken

Op de Shopify blog vind je ook een uitgebreid stuk over de aankomende nieuwe regelgeving op het gebied van btw-afdracht in de EU. Verkoopt jouw webshop aan klanten in andere EU-landen, of run je een dropshipping webshop met producten uit niet-EU landen? Dan hebben de nieuwe regels waarschijnlijk gevolgen voor jouw webshop. Uitleg over wat er gaat veranderen, voor wie de veranderingen gelden, wat voor gevolgen dat mogelijk voor jouw online business heeft, en hoe je je erop kunt voorbereiden vind je in dit artikel: 

Strengere regels voor e-commerce vanaf mei 2022

Er komt nog meer nieuwe regelgeving aan voor webshops en andere online verkopers van producten en diensten. In reactie op nieuwe Europese richtlijnen, bedoeld om consumenten te beschermen, komt er vanaf volgend jaar mei o.a. een informatieplicht. Verder moeten merchants rekening houden met nieuwe regels voor onder andere reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten.

Meer weten? Lees welke 6 veranderingen eraan komen en hoe je je hierop voorbereidt in deze blog van de Kamer van Koophandel.

Op de blog: het Shopify-effect

Het Shopify-effect  Economisch effect _Nederland

Als ondernemers een bedrijf starten, hebben ze vaak geen idee van de impact die ze daarmee gaan hebben op hun gezin, medewerkers, gemeenschap, leveranciers, klanten en de wereld. Toch maken ze allemaal op hun eigen bijzondere manier een verschil. We noemen dit het Shopify-effect.

Bij Shopify houden we die impact wel degelijk in de gaten: we volgen onze merchants met grote belangstelling en meten hun invloed op de wereld om hen heen. Die cijfers verzamelen we jaarlijks in Shopify’s Economic Impact Report, maar die naam dekt eigenlijk niet helemaal de lading. Deze cijfers gaan namelijk niet alleen over de economie, maar ook over mensen.

Over ondernemers zoals Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt, die met Pieter Pot de eerste circulaire supermarkt in Nederland oprichtten. En nog een heleboel andere Shopify merchants die ieder op hun eigen bijzondere manier een verschil maken. In onze blog Het Shopify-effect: Hoe ondernemers de wereld verbeteren lees je over het Shopify effect van Pieter Pot en verschillende andere merchants wereldwijd. Laat je inspireren door hun verhalen!

    FAQ: de taaleditor 

    In deze rubriek geeft Maxime Kurvink van het Nederlandse Shopify supportteam antwoord op een veelgestelde vraag. Waar lopen Nederlandse merchants tegenaan?  

    Maxime: "Veel ondernemers die ik spreek hebben een vraag over kleine tekstwijzigingen die ze zouden willen aanbrengen om hun gebruikersinterface te verbeteren. Wat ze vaak niet weten is dat er een tool in hun Shopify Admin zit waarmee ze gemakkelijk de teksten in hun webshop kunnen aanpassen: de taaleditor. In totaal zijn er twaalf categorieën teksten die je kunt bewerken en personaliseren met de taaleditor, waaronder de collectie- en productpagina's, de winkelwagenpagina en het kassasysteem.

    Dit kan ongelooflijk handig zijn, ongeacht het type bedrijf dat je runt. De taaleditor kan niet alleen worden gebruikt om kleine aanpassingen aan buttons en formuliervelden te maken, of om "Powered by Shopify" uit de voettekst te verwijderen. Het is ook waar je de taal van je thema kunt wijzigen (als jouw gekozen thema meerdere talen ondersteunt), en zelfs je thema kunt vertalen.

    Om aan de slag te gaan met de taaleditor, navigeer je eenvoudig naar Online winkel → Thema's → Acties → Talen bewerken

    Screenshot van het Shopify dashboard met een pijl naar het menu-item taalbewerker

    Hier kun je platte tekst, HTML en Liquid vertalen. Zorg er wel voor dat je een back-up van je thema maakt als je wijzigingen aanbrengt in de HTML of Liquid in je winkel, voor het geval dat je een onbedoelde wijziging aanbrengt die je zou willen terugdraaien.

    Als een deel van je online winkel is vertaald, maar je merkt dat er nog enkele vertalingen missen, kun je ook de taaleditor gebruiken om alle ontbrekende vertalingen in je winkel te filteren. Dit is vaak de oplossing voor foutmeldingen over ontbrekende vertalingen:

    Screenshot van de pagina in het Shopify dashboard waar je talen in kunt stellen

    Er zijn dus allerlei dingen waarvoor je de taaleditor kunt gebruiken en het is absoluut een van mijn favoriete Shopify-functies. Zeker de moeite waard om  eens naar te kijken."

    In de spotlight: Shopnotch

    In deze rubriek stellen we je voor aan allerlei mensen in Nederland die net als jij veel met Shopify bezig zijn. Deze maand: Robbert Mekes en Teun Elfring, oprichters van Shopify agency Shopnotch.

    Middenin een pandemie een bedrijf starten en daar vanaf het begin succes mee hebben? Het kan, als je goed bent met Shopify... en met LinkedIn. Want daar leerden Robbert en Teun elkaar kennen. Robbert vertelt: "Vorig jaar heb ik als freelance designer een website ontworpen voor een klant die op Shopify zat. Toen het af was vroegen ze: kun je het ook voor ons bouwen? Dus ik op LinkedIn op zoek naar een freelance developer met Shopify ervaring. Teun stond letterlijk bovenaan in de zoekresultaten, en de rest is geschiedenis." Teun vult aan: "Ik was als freelancer al langer bezig met e-commerce, en ik zag de vraag naar Shopify in Nederland steeds meer toenemen. Omdat ik het zo’n fijn systeem vond en er meer en meer opdrachten voor binnen kreeg, ben ik me gaan specialiseren in Shopify."

    Het bleek een match made in heaven. Robbert: "Ik had nog nooit meegemaakt dat een frontend developer zo precies kon nabouwen wat ik had ontworpen. Dus we dachten: hier zit een bedrijf in!" Ze begonnen officieel in november 2020 en groeien sindsdien enorm. Samen met een aantal freelancers, waaronder een online marketeer, bouwt Shopnotch nieuwe webshops op een custom thema en doen ze optimalisaties van bestaande webshops, bijvoorbeeld landingspagina's, UX verbetering en hogere laadsnelheden.

    Waar is Shopnotch goed in? Robbert: "Wij zijn de CoolBlue van de Shopify agencies, alles voor een glimlach! Nee serieus, we gaan voor 100% klanttevredenheid. We maken precies wat klanten willen en leveren echt support. Zo laten we in de ontwerpfase elke pagina eerst zien voordat we het gaan bouwen, zodat een klant precies weet wat hij krijgt." En bijna alles gaat remote. Robbert zit in Nieuwegein, Teun in Breda. "De meeste Shopify agencies zitten in de Randstad, dan valt een partij in Breda wel op toch?"

    Benieuwd naar wat Shopnotch maakt? Check deze sites:  

    • Viltstore: Deze site is gebouwd op een custom theme, en staat net live.
    • Nine Yards: Hier heeft Shopnotch verschillende optimalisaties voor doorgevoerd, en denken ze mee over de opbouw. Er is momenteel een nieuwe versie in de maak die de site nog toffer maakt, maar deze is ook al de moeite waard!
    • Le Nap: De webshop waar het Shopify avontuur voor Teun echt mee begon. Gebouwd op een premium thema dat door Shopnotch verder is geoptimaliseerd.

    Tip van de maand 

    Heb jij de aangifte inkomstenbelasting over 2020 al gedaan? Zo niet, dan kun je dat nog tot 8 mei aanstaande doen. In voorgaande jaren moest je aangifte altijd vóór 1 mei binnen zijn bij de Belastingdienst, maar wegens opstartproblemen van de Belastingdienst is de termijn dit jaar opgerekt naar 8 mei. Ook als je uitstel wilt aanvragen kun je dat doen tot 8 mei.

    Let op: deze deadline betekent dat je aangifte of uitstelaanvraag vóór 8 mei binnen moet zijn bij de Belastingdienst! De uiterlijke inzenddatum is dus vrijdag 7 mei. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker ;)

    Ben je ZZP-er en wil je tips voor je belastingaangifte? Lees dan deze artikelen:

     


     

    Over de auteur

    Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Wil je een gastblog publiceren? Lees hier hoe je dat doet.

     

    Onderwerpen: