Nieuw bij Shopify in november 2020

Het is alweer de laatste dag van de maand: tijd voor een nieuwe update over 'all things Shopify' dus! In deze roundup praten we je onder andere bij over Black Friday Cyber Monday, want dat is op het moment nog volop aan de gang. Wil je zien hoe BFCM 2020 tot nu toe verloopt? Dan moet je zeker even een kijkje nemen op onze BFCM Live Map, waarop je in real-time de sales van Shopify merchants wereldwijd kunt volgen.

Voor alle andere interessante nieuwtjes en informatie lees je hieronder verder. Heb je onze allereerste roundup gemist? Lees hem alsnog hier.

Inhoud:

Shopify nieuws

Nieuws en events in Nederland en België 

Op de blog: het inspirerende verhaal van Buckle & Seam

Interessante apps in de Shopify Appstore

FAQ: Hoe haal je het meeste uit de periode na BFCM?

In de spotlight: Surf&Turf

Tip van de maand


Shopify nieuws

Shopify compenseert de CO₂ uitstoot van Black Friday Cyber Monday

Shopify’s Duurzaamheidsfonds compenseert CO2-uitstoot van BFCM-verzendingen

Wist je dat er voor elk verzonden pakketje gemiddeld één kilo CO₂ uitgestoten wordt? Voor Shopify een goede reden om te investeren in het tegengaan van de negatieve gevolgen van pakketbezorging voor het milieu, tijdens het drukste winkelweekend van het jaar. Via ons Duurzaamheidsfonds zijn we op zoek gegaan naar een goede manier om dat te doen: dat bleek CO₂-compensatie te zijn.

Meer weten? In deze blog lees je hoe we tot die conclusie kwamen en in welke oplossingen we hebben geinvesteerd.

Verbeterde Live View

Live View met een realtime overzicht van de performance van je webshop

Was het in jouw webshop ook zo druk afgelopen weekend? Met de grote BFCM-aanloop kan het soms lastig zijn om overzicht te houden over alle activiteit in je webshop. Daarom hebben we voor BFCM 2020 de Live View een update gegeven. Met Live View kun je de performance van je webshop in realtime bijhouden – vanaf elk apparaat. Om de 10 minuten presenteert Live View een visual van het gedrag van je klanten tijdens de check-out.

Ook na BFCM blijft Live View gewoon beschikbaar. Zo kun je de performance van je webshop op elk gewenst moment bekijken. Lees er meer over in deze blog!

Apps om je gemiddelde orderwaarde te verhogen

De gemiddelde orderwaarde is een van de drie pijlers onder omzetgroei, zoals je kunt lezen in deze gastblog van Omar Lovert. Shopify heeft daarom begin deze maand een collectie apps geintroduceerd waarmee je jouw klanten one-click aanbiedingen kunt laten zien nadat ze de betaling afgerond hebben, maar vóór de bevestigingspagina voor de bestelling - zogenaamde post-purchase upsells.

Lees meer over post-purchase upsells in het Shopify Help Center. 

Nieuws en events in Nederland en België

Launch E-Commerce Live! 

In de vorige roundup kondigden we E-Commerce Live! aan, een groot online event van Emerce.nl over wat ‘nieuw, nu en next’ is in de e-commerce. Goed nieuws voor iedereen die dit gemist heeft: alle sessies blijven voor onbepaalde tijd te bekijken op het platform! 

Onder de 50+ sprekers vind je - naast vertegenwoordigers van o.a. Google, bol.com, Bever, bloomon, PostNL en Sendcloud - ook Shimona Mehta van Shopify Plus, en Bob Rockland van de Delftse Shopify Plus agency CODE. Registreren is gratis, aanmelden kan hier.

Bezoekers van E-Commerce Live luisteren naar een lezing

Op de blog: het inspirerende verhaal van Buckle & Seam

Naast alle posts met tips en trucs voor Black Friday Cyber Monday en de eerste twee delen van een serie over e-mailmarketing (lees hier deel 1, 'Waarom je mailinglijst zo belangrijk is voor je omzet') publiceerden we de afgelopen maand ook het verhaal van Buckle & Seam, een Berlijnse start-up die als een van de eerste Shopify merchants gebruik maakte van de fooi-functie van Shopify

Buckle & Seam verkoopt leren tassen, die ze tegen een eerlijke vergoeding laten maken in Pakistan. Met de fooi-functie wil het merk meisjes in Pakistan helpen naar school te gaan: "Er zijn mensen die wel 50 euro doneren, boven op de prijs van hun tas. Daarvan kunnen we tweeënhalve maand schoolgeld betalen!"

Lees hun inspirerende verhaal hier.

Interessante apps in de Shopify Appstore

De Nederlandstalige Shopify Appstore heeft weer een nieuw lijstje editor’s picks! We tippen weer vier recent gelanceerde en/of veelbelovende apps die een mooie toevoeging kunnen zijn voor Nederlandse en Belgische Shopify stores:

  1. SendMyParcel.com van MyParcel.com - Deze gratis verzend-app richt zich op diverse landen in Europa, en hoopt in de toekomst steeds meer nieuwe landen toe te voegen. Op dit moment beschikbaar voor Nederland, België, Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk.
  2. WhatsApp & Messenger Marketing van Maxwell - Live-chat via WhatsApp en Facebook Messenger heeft de toekomst, zoals je kon lezen in de gastblog die Maxwell-oprichter Asbjørn Jørgensen pas voor Shopify schreef: lees hem hier
  3. Universal Product Importer van Webshopimporter - Een handige koppeling voor dropshipping webshops die hun producten afnemen en laten verzenden bij diverse grote Nederlandse en Europese leveranciers. Gratis!
  4. Giffify van Studio RAO - Leuk, GIFjes toevoegen in je marketing e-mails! Kosten: $2.95/maand, met een gratis proefperiode van 45 dagen.

FAQ: Hoe haal je het meeste uit de periode na BFCM?

In deze rubriek geeft Maxime Kurvink van het Nederlandse Shopify supportteam antwoord op een veelgestelde vraag. Waar lopen Nederlandse merchants tegenaan?

Maak van eenmalige seizoensshoppers trouwe klanten

Maxime: "Ik kreeg onlangs een vraag van een merchant die zich afvroeg hoe hij het meeste uit de periode direct na BFCM kon halen. We hebben natuurlijk een heleboel hulpmiddelen om te helpen bij het plannen van het weekend zelf, maar ook de stappen die verkopers nemen ná BFCM kunnen enorm waardevol zijn voor de prestatie van een webshop." Maxime geeft enkele tips:

Evalueer

Het is sowieso een goed idee om regelmatig de tijd te nemen om na te denken over wat er de afgelopen weken wel en niet zo goed ging, maar vooral na BFCM. Maak notities wanneer je dit doet, zodat je verschillende periodes kunt vergelijken en toekomstige strategieën kunt aanpassen om meer succes te hebben. Welke tactieken breid je volgend jaar uit voor BFCM, en wat ga je anders doen? Zijn er veranderingen die je nu kunt maken om je bedrijf te optimaliseren?

Analyseer

Om te helpen met het analyseren van het gedrag van bezoekers en klanten tijdens BFCM, kun je gebruik maken van de Analytics sectie binnen je Shopify Admin. Of om iets dieper te gaan, kun je overwegen om een geavanceerde Analytics app te proberen. Bekijk hierbij bijvoorbeeld hoe succesvol verschillende producten en verkoopkanalen zijn voor jouw bedrijf, en of je binnen de periode van BFCM meer bezoekers kreeg op de desktop of mobiele versie van de webshop.

Investeer in je nieuwe klanten

De kans is groot dat je nu enkele nieuwe klanten hebt, dus dit is een fantastisch moment om wat tijd en energie in klantenbinding te steken. Je kunt hiervoor verschillende tactieken implementeren. Misschien wil je ervoor zorgen dat klanten direct contact kunnen opnemen door een chatbot te installeren, of start een loyaliteitsprogramma of e-mailcampagne met kortingscodes om klanten aan te moedigen terug te komen. Laat je marketingplan en analytics-gegevens hier de richting wijzen.

Tenslotte wil je natuurlijk ook profiteren van klanten die zich tijdens BFCM niet hebben aangemeld voor je e-maillijst. Om dit te doen, kun je werken aan je retargeting-inspanningen. Als je niet zeker weet hoe je hiermee aan de slag gaat, dan is ons blogartikel over Facebook retargeting een goed beginpunt. 

De beste stappen die je na BFCM kunt nemen zijn uniek voor elk bedrijf, maar deze tijd zit vol met kansen voor groei en verbetering. Maak gebruik van de lessen en nieuwe kennis die je tijdens BFCM 2020 hebt opgedaan, en je bent een stap dichter bij het bereiken van je zakelijke doelen.

In de spotlight: Surf&Turf

In deze rubriek stellen we je voor aan allerlei mensen in Nederland die net als jij veel met Shopify bezig zijn. Deze maand: de Haarlemse agency Surf&Turf, Shopify fans sinds 2015.

Surf&Turf bestaat uit Jochem Laan (Surf) en Arnold Oosterom (Turf - hij golft) en is officieel opgericht in 2017. Maar ook daarvoor hadden de twee Shopify al op de radar. Jochem vertelt: "Vóór Surf&Turf werkte ik voornamelijk met WordPress en WooCommerce. Dan zie je zoveel ellende! Updates, beveiligingslekken, niemand die nog weet waar een bepaalde functie ook alweer zat... drama. Arnold had intussen als een van de eersten in Nederland een Shopify webshop gebouwd voor Olaf Hussein, en hij was verliefd geworden op het gebruiksgemak. Dus toen wij gingen samenwerken zijn we naast custom Wordpress voor informatieve websites ook custom Shopify gaan aanbieden."

Inmiddels ligt de focus volledig op Shopify webshops. Surf&Turf heeft er al zo'n 30 gebouwd, van verschillende grootte, sommige internationaal, allemaal op een custom theme. "De laatste tijd verschuift ons werk steeds meer richting het verbeteren en tweaken van die bestaande webshops. Anders dan gewone sites begint het met webshops pas als ze live gaan, en ze werken met seizoenen. Zo helpen we klanten bijvoorbeeld hun store klaar te stomen voor BFCM en Kerst."

Waar is Surf&Turf vooral goed in? Jochem: "De combinatie strak design, branding en marketing met goede code is vaak moeilijk. Wij snappen allebei: daardoor kunnen we meedenken met klanten en de vertaalslag maken van hun merk naar de techniek en vice versa."

Benieuwd naar wat Surf&Turf maakt? Check deze sites:

  • Idyl - een Belgische webshop waar je zelf je sieraden kunt samenstellen (design: Martin Silvestre)
  • Gray Label - de internationale online tak van een Amsterdamse brand die ecovriendelijke kinderkleding verkoopt
  • Bonanza Coffee - de edgy vormgegeven webshop van een Berlijnse koffiebranderij
  • Bekijk nog meer moois op hun website (Tip: hover op het Surf&Turf logo voor instant kerstsferen ;) en Instagram account: @surfturf.digital.

Tip van de maand

Wist je dat Shopify een kant-en-klare cookiebanner heeft gelanceerd? Je vind hem in de Shopify appstore: de banner is specifiek ontwikkeld voor de Europese markt en helemaal gratis.


 

Over de auteur

Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Wil je een gastblog publiceren? Lees hier hoe je dat doet.

Onderwerpen: