Wil je een webshop beginnen?

Nieuwe EU btw-regels voor e-commerce per 1 juli: regel vandaag nog alle zaken!

Een stapel enveloppen, een potlood en een rekenmachine van bovenaf gezien

Foto: Sarah Pflug via Burst

Met ingang van 1 juli 2021 gelden in de EU nieuwe e-commerce regels voor btw. Ben jij er al klaar voor? In dit artikel vind je uitleg over wat er gaat veranderen, wat de mogelijke gevolgen zijn voor jouw online business en hoe je je erop kunt voorbereiden. Speciaal voor Shopify merchants laten we zien hoe je de nieuwe regels doorvoert in jouw webshop.

En let op! Meld jouw onderneming voor 30 juni aan voor het nieuwe éénloketsysteem van de Belastingdienst. Dan kun je het derde kwartaal meteen al één btw-melding doen over alle verkopen aan particulieren in andere EU-landen.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Drie wijzigingen nieuwe regels e-commerce (EU)

Kort samengevat gaat het om drie veranderingen met mogelijk ingrijpende gevolgen voor webshops die internationaal opereren:

  1. Veel meer webshops dan nu moeten vanaf 1 juli btw gaan afdragen en btw-aangifte doen in andere EU-landen. De drempelbedragen per land worden namelijk vervangen door een enkel, veel lager drempelbedrag van 10.000 euro, voor alle landen in de EU samen. Lees hier meer over de nieuwe btw-regels.
  2. Dropshipping webshops met producten onder de 22 euro moeten mogelijk hun business model evalueren: zij (of hun klanten) gaan per 1 juli btw betalen. Pakketjes van buiten de EU met een waarde onder de 22 euro zijn vanaf 1 juli namelijk niet langer vrijgesteld van btw. Lees hier meer over de nieuwe invoerregeling.
  3. Platforms die ondernemers de mogelijkheid bieden om te verkopen via het platform moeten in sommige gevallen btw gaan afdragen. Dit is de meest complexe en onduidelijke van de drie. Door de invoer van de zogenoemde 'platformfictie' kunnen dropshipping webshops mogelijk zelf btw-plichtig worden, in plaats van hun leveranciers. Lees hier een korte toelichting op de nieuwe regels voor platforms.

Voor alle ondernemers die meer willen weten raden we de gratis webinar van de Belastingdienst aan: deze is gegeven op dinsdag 20 april 2021. Onderaan dit artikel vind je een link om het webinar terug te kijken.

Nieuwe btw-regels voor verkopen aan andere EU-landen

Verkoopt jouw webshop in andere landen in de EU? Dan is het belangrijk om je voor te bereiden op nieuwe regelgeving. Per 1 juli 2021 gaat namelijk de nieuwe EU-btw-richtlijn voor e-commerce in.

De grootste verandering in deze richtlijn: Alle drempelbedragen voor afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land komen te vervallen. In plaats daarvan geldt een universeel drempelbedrag van 10.000 euro voor al deze andere landen waar je verkoopt samen. 

Dit nieuwe drempelbedrag voor de hele EU is veel lager dan de huidige drempelbedragen per land. Ter vergelijking: landen als Italië en Duitsland hanteerden tot nu toe een drempelbedrag van 100.000 euro, wat betekende dat je pas Italiaanse of Duitse btw ging betalen als je omzet in dat land boven de 100.000 kwam. Tot die tijd mocht je gewoon Nederlandse btw afdragen.

Waarom doet de EU dit? Omdat het een gelijk speelveld wil creëren voor ondernemers binnen en buiten de EU, en de btw wetgeving wil moderniseren door het meer uniform te maken. Vergelijkbare transacties worden op dezelfde manier belast: het voornaamste uitgangspunt daarbij is dat btw wordt geheven in het land van ontvangst - ongeacht waar het pakket vandaan komt. Alleen kleine ondernemingen die onder het drempelbedrag van 10.000 euro blijven zijn vrijgesteld van de btw-plicht in andere landen in de EU.

Voor wie gelden de nieuwe btw-regels?

De nieuwe btw-wetgeving geldt voor ondernemers die vanuit een EU-land producten en/of digitale diensten verkopen en leveren aan particulieren (om precies te zijn: klanten die geen btw-aangifte hoeven te doen, in sommige gevallen dus ook zakelijke klanten) in andere landen van de Europese Unie. Daarbij gaat het om de omzet van goederen die al binnen de EU zijn, en waarvan je zelf de verzending regelt. 

Verkoopt jouw webshop aan particulieren in andere EU-landen? En is de totale omzet uit verkopen en digitale diensten in die landen meer dan €10.000 euro per jaar? Dan heeft de nieuwe wetgeving btw e-commerce gevolgen voor jouw bedrijf.

Voor merchants die minder dan 10.000 euro per jaar omzetten in andere EU-landen gelden de veranderingen dus niet: zij kunnen Nederlandse btw in rekening brengen aan hun klanten in andere EU-landen. Natuurlijk moeten deze merchants er rekening mee houden dat ze alsnog onder de nieuwe wetgeving kunnen vallen, zodra hun omzet in deze landen over de 10.000 drempel gaat.

Wat gaat er veranderen?

Voldoet jouw webshop aan de criteria die we hierboven noemen? Dan moet je vanaf 1 juli 2021 over je verkopen in andere EU-landen de btw betalen die geldt in het land van jouw EU-klant. 

Hieronder zie je een overzicht van de tarieven per land:

Lijst van btw-tarieven in de EU-landen (op 1 januari 2021)
Land Landcode Normaal tarief Verlaagd tarief Superverlaagd tarief "Parking"-tarief
Oostenrijk AT 20 10 / 13 - 13
België BE 21 6 / 12 - 12
Bulgarije BG 20 9 - -
Cyprus CY 19 5 / 9 - -
Tsjechië CZ 21 10 / 15 - -
Duitsland DE 19 7 - -
Denemarken DK 25 - - -
Estland EE 20 9 - -
Griekenland EL 24 6 / 13 - -
Spanje ES 21 10 4 -
Finland FI 24 10 / 14 - -
Frankrijk FR 20 5,5 / 10 2,1 -
Kroatië HR 25 5 / 13 - -
Hongarije HU 27 5 / 18 - -
Ierland IE 23 9 / 13,5 4,8 13,5
Italië IT 22 5 / 10 4 -
Litouwen LT 21 5 / 9 - -
Luxemburg LU 17 8 3 14
Letland LV 21 12 / 5 - -
Malta MT 18 5 / 7 - -
Nederland NL 21 9 - -
Polen PL 23 5 / 8 - -
Portugal PT 23 6 / 13 - 13
Roemenië RO 19 5 / 9 - -
Zweden SE 25 6 / 12 - -
Slovenië SI 22 9,5 - -
Slowakije SK 20 10 - -

Bron: www.europa.eu

Veranderende belastingplicht

Als je buitenlandse btw berekent moet je daar uiteraard ook aangifte van doen in dat land. Met de nieuwe regeling ontstaat dus voor veel online ondernemers een nieuwe belastingplicht: hen wordt gevraagd de btw aan te geven per afzonderlijke EU-lidstaat waarin ze hebben verkocht. Dit is goed te doen als je maar in een enkel EU-land verkoopt, maar behoorlijk ingewikkeld als je in meerdere landen opereert. Gelukkig heeft de EU daar iets op bedacht.

Aangifte via het éénloketsysteem

In het kader van 'leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker' heeft de EU de zogenoemde One-Stop-Shop regeling - in Nederland ook bekend als de Unieregeling of het éénloketsysteem - uitgebreid. Daarmee wordt het allemaal een stuk gemakkelijker. 

Als je jouw onderneming tussen 1 april en 30 juni aanmeldt voor het nieuwe éénloketsysteem van de Belastingdienst kun je, met ingang van de aangifte over de maanden juli tot en met september (het derde kwartaal), één btw-melding doen voor de btw over alle verkopen aan particulieren in andere EU-landen. Deze melding doe je dus via de Nederlandse Belastingdienst: De Belastingdienst stuurt jouw melding en betaling vervolgens door naar de belastingdiensten van deze landen.

Bereid jouw bedrijf voor!

Naast de nieuwe manier van belastingaangifte doen via het éénloketsysteem, zijn er nog meer dingen waar je rekening mee moet houden:

Administratie

Als je btw-aangifte doet, moet je je administratie op orde hebben om te weten hoeveel btw je in welk land verschuldigd bent. Om dit goed te registreren moet je boekhouding mogelijk aangepast worden, en de software waarmee je dit bijhoudt. Als je boekhoudsoftware gekoppeld is aan een e-commerce platform zoals Shopify, is het slim om te checken of alles goed verwerkt wordt.

Tip: begin tijdig met de implementatie van de nieuwe btw-regels in jouw systemen, zodat je niet voor onnodige verrassingen komt te staan!

Prijsstelling

Als je andere btw-percentages gaat afdragen over je producten dan je voorheen deed, moet je mogelijk je prijzen onder de loep nemen. Met een ander btw-percentage worden je huidige prijzen misschien minder aantrekkelijk, of je maakt er minder winst op.

Dit is als we ervan uitgaan dat je aan al je klanten dezelfde verkoopprijs (dus inclusief btw) berekent. In dat geval maak je op verkopen in het ene EU-land meer winst dan op verkopen in het andere EU-land, omdat je in het ene land een lager percentage btw afdraagt.

Toepassen van variabele btw-percentages

Veel online ondernemers kiezen er liever voor om hun verkoopprijzen af te stemmen op het land waarin hun producten verkocht worden. In landen met een hoger btw percentage is de verkoopprijs dan hoger, zodat de webshop evenveel winst op het product maakt als in andere landen met andere btw-percentages.

Om dit goed te regelen moet je e-commerce platform de optie hebben om variabele prijzen te laten zien. Als de verschillende belastingtarieven en verkoopprijzen per land goed geautomatiseerd worden, bespaart dit jou als merchant heel veel gedoe.

🎯 Aanpassen in Shopify

Shopify heeft voor haar merchants nieuwe belastinginstellingen aangemaakt om je te helpen je voor te bereiden op de btw-wijzigingen die 1 juli ingaan. Als je gebruikt maakt van onze automatische belastingberekening kun je nu selecteren hoe je bent geregistreerd voor btw in de EU:

  • One-Stop Shop-registratie
  • Vrijstelling micro-onderneming
  • Landspecifieke registratie

De betreffende wijzigingen in de btw-berekeningen in Shopify gaan dan automatisch in op 1 juli. Zie hieronder hoe het werkt:

btw-registratie bijwerken shopify

Werk dus je belastinginstellingen in Shopify bij op basis van wat het best is voor jouw bedrijf. Shopify merchants en partners ontvangen binnenkort hierover ook per mail extra informatie.

De opties samengevat:

  • One-Stop Shop-registratie betekent dat je één btw-aangifte doet voor al je verkopen aan particulieren in andere EU-landen (via het éénloketsysteem).
  • Vrijstelling micro-onderneming betekent dat je als kleine onderneming onder het drempelbedrag van 10.000 euro blijft. Dan ben je vrijgesteld van de btw-plicht in andere landen in de EU en kun je Nederlandse btw blijven rekenen.
  • Landspecifieke registratie betekent dat je afzonderlijke btw-aangifte doet voor elk EU-land waarin je hebt verkocht.

Belastinginstellingen bijwerken in Shopify

Nieuwe regeling voor invoer van pakketten van buiten de EU

Vanaf 1 juli 2021 vervalt de vrijstelling van btw voor pakketjes met een waarde van maximaal 22 euro, die worden ingevoerd vanuit landen buiten de Europese Unie naar EU-landen. Vanaf 1 juli wordt er dus ook Nederlandse btw geheven over pakketten onder de 22 euro: 21% bovenop de waarde van het pakket.

Wie gaat die btw afdragen? Dat hangt ervan af. Er zijn drie opties:

  1. Als je als webshop op eigen naam levert en pakketjes rechtstreeks verzendt vanuit een niet-EU land, mag je je aanmelden voor de Invoerregeling (voor pakketjes tot en met 150 euro). Je doet dan btw-aangifte via het nieuwe éénloketsysteem van de Belastingdienst en berekent de btw door aan je klanten, in de verkoopprijs.
  2. Als je niet op eigen naam levert, dan ben je afhankelijk van je leverancier. Vanaf 1 juli 2021 kunnen verkopers van buiten de EU ervoor kiezen om via een tussenpersoon gebruik te maken van de Invoerregeling voor pakketjes tot en met 150 euro. Ze kunnen hun pakketjes naar de EU voorzien van een iOSS-nummer (daarmee weet de douane wie de btw moet afdragen) en automatisch de btw afdragen in het land van ontvangst via de Invoerregeling.
  3. Kiest je leverancier ervoor om niets te doen, dan wordt het betalen van de invoer-btw aan de Europese ontvanger overgelaten. In dat geval krijgt de ontvanger een factuur van de postbezorger voor de invoer-btw, plus inklaringskosten en eventuele invoerrechten. Vooral bij producten met een lage waarde staan die extra kosten vaak niet in verhouding, en kan het gebeuren dat je als klant ineens meer dan het dubbele betaalt.

Waarom doet de EU dit? Om oneerlijke concurrentie in te dammen, en Europese verkopers te beschermen. Door de 22 euro-vrijstelling kunnen leveranciers in niet-EU landen veel lagere prijzen vragen voor een product dan Europese verkopers, die wel btw moeten doorberekenen in hun prijzen. Bovendien lopen de Europese belastingdiensten zo veel btw-inkomsten mis.

Voor wie heeft de nieuwe invoerregeling gevolgen?

De wijziging heeft o.a. flinke gevolgen voor webshops die hun (goedkope) producten rechtstreeks vanaf hun leveranciers buiten de EU laten verzenden naar hun klanten binnen de EU. Sommige dropshipping merchants vallen hieronder, maar alleen als ze onder hun eigen naam verkopen.

Als ze als tussenpersoon optreden, door via hun site spullen van een ander te verkopen (bijvoorbeeld producten die ze hebben gesourced via AliExpress), dan geldt voor hen mogelijk de zogenoemde 'platformfictie'. Daarover lees je verderop in dit artikel meer.

Gevolgen voor dropshipping webshops

Tot nu toe was het aanbieden van producten onder de 22 euro een strategie van dropshipping webshops om extra douanekosten voor hun klanten te voorkomen. Gaan klanten het na 1 juli 2021 accepteren als ze een fikse rekening van de douane krijgen bij hun pakketje? Dat is niet waarschijnlijk, omdat ze vaak juist op zoek waren naar een goedkoop product. Wie draagt in de nieuwe situatie dan de btw af? Dat is absoluut iets om helder te krijgen voor 1 juli.

Tot nu toe konden dropshipping webshops ook hun prijzen laag houden omdat ze geen btw hoefden te rekenen. Deze strategie werkt niet meer met de nieuwe btw-regels. Producten kunnen niet langer btw-vrij geleverd worden aan particulieren in de EU - ongeacht wie de btw aangeeft, uiteindelijk is het de klant die betaalt. Blijft er, met de kleine marges en soms stevige prijsconcurrentie waar dropshipping om bekend staat, nog voldoende winstmarge over om het rendabel te houden?

Gevolgen voor consumenten

De nieuwe regeling heeft ook gevolgen voor consumenten. Zij moeten oppassen voor niet-EU leveranciers die de btw-afdracht op de koper afwentelen. Als dat zo is, zijn ontvangers zelf verantwoordelijk voor het betalen van de douanekosten (btw, inklaringskosten en eventueel invoerrechten). Meestal betaal je deze aan de bezorger van je pakket, bijvoorbeeld DHL of PostNL. Al met al kunnen de kosten voor het ontvangen van een pakketje van buiten de EU behoorlijk oplopen: 

  • btw bij invoer: in de nieuwe situatie is dit 21% bovenop de waarde van het pakketje, ook als dat pakketje minder dan €22 euro waard is.
  • invoerrechten: bij goederen boven de 150 euro betaal je naast btw ook invoerrechten. Hoeveel je moet betalen is afhankelijk van de HS-code van het product dat je besteld hebt: op de site van de Belastingdienst vind je een tabel met alle tarieven.
  • inklaringskosten: dit zijn de kosten die de vervoerder rekent voor het afhandelen van de inklaring (o.a. de douaneaangifte van de goederen, het voorschieten van de verschuldigde douanerechten, btw en andere heffingen, opslagkosten en de administratieve afhandeling). De kosten die de pakketdiensten rekenen voor de inklaring liggen vast en zijn onafhankelijk van de waarde van het pakket. PostNL rekent bijvoorbeeld 13 euro, terwijl UPS 2,5% van de waarde rekent (met een minimum van 10,50 euro).

Hoe bereid je jouw webshop voor?

Hoe je jouw bedrijf voorbereidt op de nieuwe invoer regels hangt af van jouw specifieke situatie.

Wie geeft de btw aan?

Lever je producten onder je eigen naam? Dan kun je je aanmelden via de Invoerregeling (ook wel bekend als iOSS) binnen het éénloketsysteem van de Belastingdienst. Die geldt voor goederen tot en met 150 euro. Als je dat tussen 1 april en 30 juni doet, kun je met ingang van de aangifte voor juli maandelijks gebruikmaken van het systeem.

Lever je producten op naam van je niet-EU leverancier? Zorg dan dat je weet wat jouw leverancier gaat doen. Als die ervoor kiest om niets te doen, heeft dat grote gevolgen voor je klanttevredenheid en daarmee voor je bedrijf.

Prijsstelling

Over producten onder de 22 euro zul je vanaf 1 juli 2021 rekening moeten houden met btw. Het is dus zaak de prijzen in je webshop aan te passen, en de vermelding van btw.

Administratie

Als je btw afdraagt, betekent dat dat je een gedegen administratie moet bijhouden om je btw-aangifte goed te kunnen doen. Gebruik je boekhoudsoftware om je administratie bij te houden? En is die software gekoppeld aan je webshop via bijvoorbeeld een app? Check dan voor 1 juli of alles goed verwerkt wordt.

Informeer je klanten

Zorg er ook voor dat je klanten weten waar ze aan toe zijn. Maak vanaf het begin duidelijk dat je producten van buiten de EU komen, of je prijzen inclusief btw zijn, of dat klanten een factuur voor invoer-btw en bijkomende kosten kunnen verwachten.

Nieuwe btw-regels voor platforms

Kan jouw dropshipping webshop gezien worden als een platform? Speelt het een 'actieve rol' - dat wil zeggen, doet je webshop meer dan alleen kopers en verkopers bij elkaar brengen, en faciliteert het ook bestellingen en betalingen van producten van maximaal 150 euro? Dan is het mogelijk dat jij als ondernemer verantwoordelijk bent voor de btw-afdracht.

Vanaf 1 juli gaat namelijk ook de zogenoemde 'platformfictie' in. Dit heeft gevolgen voor hoe de Belastingdienst een transactie via een platform ziet en belast. Een verkoop via een platform creëert in deze 'fictie' als het ware twee transacties: eentje tussen de niet-EU leverancier en het platform (B2B), en eentje tussen het platform en de consument (B2C). 

In de transactie tussen leverancier en platform wordt het platform gezien als de importeur, en kan dus gebruik maken van de Invoerregeling om btw aan te geven. Voor de transactie tussen platform en consument gelden vervolgens de nieuwe btw-regels, waarbij btw afgedragen wordt in het land van de consument. 

Als je inderdaad een platform runt, vraag dan een fiscaal adviseur of je na 1 juli btw-plichtig wordt, en wat de gevolgen zijn voor je aansprakelijkheid. 

Webinar van de Belastingdienst bekijken

Banner van de Belastingdienst over de nieuwe EU regels voor e-commerce

Een aantal webshopondernemers is nog niet bekend met de nieuwe EU-regels en wat de veranderingen voor hen betekenen. Daarom heeft de Belastingdienst eerder een webinar georganiseerd voor Nederlandse webshopondernemers met particuliere EU-klanten, zodat zij zich kunnen voorbereiden op de nieuwe EU-wetgeving.

Je kunt het webinar hier alsnog bekijken

De Belastingdienst gaat hier in op:

  • De nieuwe wetgeving btw e-commerce
  • De keuzes die ondernemers moeten maken
  • Andere zaken om rekening mee te houden: Hoe ga je bijvoorbeeld om met je productprijs als het btw-tarief in EU-landen verschilt?
  • Ook het gebruik van de Unieregeling
  • En de nieuwe invoerregeling voor pakketten van buiten de Europese Unie

En in deze animatie legt de Belastingdienst kort de nieuwe regels voor e-commerce uit:

 

Voor uitgebreidere informatie over de nieuwe EU-wetgeving btw e-commerce kijk je op belastingdienst.nl/e-commerce. Ook op de Shopify blog zal regelmatig aandacht besteed worden aan de nieuwe btw-regels.

Begin op tijd!

Tenslotte willen we alle merchants voor wie de nieuwe btw-regels gevolgen hebben op het hart drukken: begin op tijd met je voorbereiden! De implementatie van de nieuwe ecommerce regels in jouw bedrijfsvoering kon weleens flink wat tijd en uitzoekwerk kosten: als je nu begint, sta je na 1 juli 2021 niet voor onaangename verrassingen.


 

Over de auteur

Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Wil je een gastblog publiceren? Lees hier hoe je dat doet.

Veelgestelde vragen over de EU btw-regels voor e-commerce

Welke nieuwe btw regels e-commerce gelden vanaf 1 juli 2021?

Kort samengevat gaat het om drie veranderingen voor webshops die internationaal opereren: 1. De huidige btw-drempelbedragen per EU-land worden vervangen door een enkel, veel lager drempelbedrag van 10.000 euro, voor alle EU-lidstaten samen. 2. Pakketjes van buiten de EU met een waarde onder de 22 euro zijn niet langer vrijgesteld van btw. 3. Platforms die ondernemers de mogelijkheid bieden om te verkopen via het platform moeten in sommige gevallen btw gaan afdragen. Lees er meer over in de blog.

Wat betekent het universeel drempelbedrag van 10.000 euro voor webshops?

Alle drempelbedragen voor afstandsverkopen per afzonderlijk EU-land komen te vervallen. In plaats daarvan geldt een universeel drempelbedrag van 10.000 euro voor alle andere EU-landen waar je verkoopt samen. Dit nieuwe drempelbedrag voor de hele EU is veel lager dan de huidige drempelbedragen per land (Italië en Duitsland hanteerden bijvoorbeeld 100.000 euro). Het komt er op neer dat veel meer webshops dan nu btw moeten gaan afdragen en btw-aangifte moeten doen in andere EU-landen.

Hoe doe je straks de btw-aangifte voor jouw webshop volgens de nieuwe btw-regels in de EU?

De EU hanteert volgens de nieuwe regels e-commerce de zogenoemde One-Stop-Shop regeling - in Nederland ook bekend als de Unieregeling of het éénloketsysteem. Als je jouw onderneming tussen 1 april en 30 juni 2021 hiervoor aanmeldt kun je met ingang van het derde kwartaal één btw-melding doen voor de btw over alle verkopen aan particulieren in andere EU-landen. Deze melding doe je dus via de Nederlandse Belastingdienst: De Belastingdienst stuurt jouw melding en betaling vervolgens door naar de belastingdiensten van de andere EU-landen.

Wat betekenen de nieuwe e-commerce btw-regels voor dropshipping webshops?

In onze blog leggen we meerdere wijzigingen uit. De belangrijkste voor dropshipping webshops is het einde van de btw-vrijstellen van producten onder de 22 euro. Dat betekent dat dropshipping webshops met producten onder de 22 euro mogelijk hun businessmodel moeten evalueren: zij (of hun klanten) gaan per 1 juli btw betalen volgens de nieuwe regels voor e-commerce.
Onderwerpen: