Wil je een webshop beginnen?

Nieuwe regels voor online verkopen: wat verandert er?

Nieuwe regels online verkopen

Foto: Matthew Henry via Burst

Vanaf 28 mei 2022 krijgen webshopeigenaren en andere ondernemers die online verkopen te maken met nieuwe regels. De regels omtrent webshop reviews, kortingen en gepersonaliseerde aanbiedingen gaan op de schop. Ook krijgen ‘gratis’ online diensten (zoals social media), online marktplaatsen en vergelijkingssites te maken met aangescherpte regels.  


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Als merchant is het belangrijk om rekening te houden met deze nieuwe regels en je shop op tijd in orde te brengen. In dit artikel vertellen we meer over de 6 veranderingen die eraan komen en wat je moet doen om aan de regels te blijven voldoen. 

Nieuwe regels voor online verkoop

Deze regels gaan vanaf 28 mei in:

    1. Webshop reviews
    2. Kortingen
    3. Gepersonaliseerd aanbod
    4. Online marketplaces
    5. Vergelijkingssites
    6. Gratis online diensten

Waarom komen er nieuwe regels?

De nieuwe regels voor online verkopen zijn bedoeld om consumenten te beschermen tegen desinformatie en komen voort uit aangescherpte Europese richtlijnen. Om aan deze Europese richtlijnen te voldoen, zijn er wat aanpassingen nodig in het Nederlandse reglement. Deze aanpassingen worden op 28 mei 2022 doorgevoerd.  

Voor online verkopers is het verstandig om voordat de regels ingaan alvast te controleren of hun webshop voldoet aan de nieuwe regels. Zo heb je tijd om nu alvast de nodige veranderingen door te voeren en een goede ervaring voor klanten te leveren. 

Webshop reviews

De regels voor het laten zien van reviews op je webshop worden per 28 mei 2022 wat strenger. Zo ben je verplicht te melden:

  • Hoe je controleert dat de recensie van klanten zijn die het product daadwerkelijk hebben gekocht en gebruikt. 
  • Of je alle positieve en negatieve reviews van producten verwerkt. 
  • Of er sprake is van sponsoring en of je voor beoordelingen betaalt.  

Daarnaast wordt het verboden om op social media om valse consumentenbeoordelingen, zoals het laten plaatsen van likes, weer te geven. 

Veel consumenten kijken naar beoordelingen op een webshop om te beslissen of ze een product willen kopen. Dankzij de uitgebreidere informatieplicht, kunnen klanten beter oordelen of de reviews oprecht zijn en zo een afgewogen beslissing nemen om iets te kopen.  

Laat je reviews zien op je website? Controleer dan of deze aan de nieuwe verplichtingen voldoen. Zo niet, zorg dan dat je nog vóór 28 mei 2022 meer helderheid creëert in je reviews. 

Je kunt voor je Shopify webshop de app Judge.me Product Reviews inzetten. Deze geeft veel vrijheid in welke reviews je laat zien en hoe je deze laat zien. Wanneer je gebruik maakt van deze app, kunnen klanten ook foto’s toevoegen aan de review. Zo kunnen bezoekers aan je webshop meteen zien dat het om echte reviews gaat van klanten die het product hebben gekocht en gebruikt. 

Kortingen

We kennen allemaal de advertenties waarbij een product extreem afgeprijsd lijkt te zijn. Vooral rond Black Friday zie je dit soort aanbiedingen tientallen keren voorbij komen. Vaak is het product nooit voor de ‘oorspronkelijke’ prijs verkocht. De prijs wordt enkel gebruikt om het contrast met de actieprijs te laten zien.  

Vanaf 28 mei mag deze manier van korting geven niet meer. Webshops mogen geen willekeurige prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting. Als je adverteert met een van-voor-korting, moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel.  

Wat nog wel mag, is je korting laten zien ten opzichte van de prijs van je concurrent of de adviesprijs van een bepaald product. Met de nieuwe regels op komst is dit een goed moment om de prijzen in je webshop na te lopen en te controleren of je nog gebruik maakt van onjuiste ‘van-voor-prijzen’. 

Gepersonaliseerd aanbod

Sommige webshops geven klanten een persoonlijk aanbod. Bijvoorbeeld op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere kenmerken van de klant die bij jou bekend zijn. 

Wanneer je een persoonlijk aanbod laat zien aan klanten, ben je vanaf 28 mei verplicht om je klanten hierover te informeren. Je kunt dat bijvoorbeeld doen met een pop-up of mededeling op de betaalpagina. Door transparant te zijn richting je klanten, geef je ze de mogelijkheid om te onderzoeken of je aanbod echt zo aantrekkelijk is. 

Online marketplaces

Op online marketplaces, zoals Bol.com of Amazon, kunnen klanten een producten van verschillende leveranciers kopen. Tot nu toe is het voor consumenten echter niet altijd duidelijk of ze rechtstreeks iets bij de marktplaats kopen of zakendoen met een externe leverancier. Daar komt verandering in. 

Om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen, is het verplicht om klanten voordat ze iets kopen te laten weten bij wie zij iets kopen. Ook moet je aangeven of ze het product kopen bij een ondernemer of consument en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden. 

Ook niet onbelangrijk: deze gegevens moeten goed zichtbaar zijn voor de klant, bijvoorbeeld door ze een prominente plek te geven op de betaalpagina. Het is niet genoeg om deze informatie te verstoppen in je algemene voorwaarden.  

Naast de informatieplicht, krijgen online marketplaces ook te maken met een onderzoeksplicht. Online marketplaces moeten van tevoren informatie opvragen over de voorwaarden en juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper. 

Let op: laat jouw webshop andere mensen dan alleen jij producten aanbieden? Dan ben je officieel een online marktplaats en gelden bovenstaande regels voor jou. 

Vergelijkingssites

Elke website die een online zoekfunctie aanbiedt om producten of diensten te vergelijken, een vergelijkingssite dus, krijgt te maken met een uitgebreidere informatieplicht. Volgens de nieuwe regels moet je van tevoren aan klanten duidelijk maken welke elementen de uitkomst van een zoekopdracht bepalen. Je mag je algoritme voor jezelf houden, maar je moet wel aangeven op basis waarvan een zoekresultaat ontstaat. 

Betalen bedrijven voor een hoge plek in de zoekresultaten? Dan moet je hier transparant over zijn. Belangrijk is dat je deze informatie niet pas verstrekt nadat een bezoeker iets bij je koopt. De informatie moet duidelijk zijn vanaf de pagina waarop je de zoekresultaten toont. 

Gratis online diensten

Het aanbieden van ‘gratis’ digitale diensten (zoals social media kanalen) waarvoor consumenten enkel hun persoonlijke gegevens hoeven op te geven, krijgt vanaf 28 mei een wat strengere regelgeving. Zo ben je verplicht informatie te verstrekken over hoe lang klanten aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. 

Klanten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder reden de digitale dienst op te zeggen. Zodra een klant opzegt, ben je als aanbieder van de dienst ook verplicht om de verwerking van klantgegevens stop te zetten en de verzamelde gegevens te verwijderen.

Wat gebeurt er als je je niet aan de regels houdt?

Wanneer je je als webwinkeleigenaar niet aan de nieuwe regels houdt, ziet de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dit als oneerlijke handelspraktijk. Deze twee instanties zullen de regels dan ook actief gaan handhaven. 

Wat precies de gevolgen zijn van het niet naleven van de regels, hangt af van de aard, ernst, duur, omvang en frequentie van de overtreding. De ACM en AFM kunnen boetes opleggen of overtreders een termijn geven waarin zij het probleem moeten oplossen. Boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximumbedrag van 2 miljoen euro. Wanneer een webwinkel meerdere malen in de fout gaat, kan een boete zelfs oplopen tot 10% van de jaaromzet.

Wat staat je te doen?

Hoewel er vanaf 28 mei 2022 een hoop nieuwe regels gaan gelden, zullen het voor de meeste webshops geen al te grote veranderingen zijn. Wel is het belangrijk om er nu alvast aandacht aan te besteden. Daarom raden we aan om de regels uit dit artikel voor jezelf nog eens goed na te lopen en te bepalen welke voor jou gelden. Controleer voor elke relevante regel in hoeverre je er al aan voldoet en wat er eventueel nog moet veranderen. 

Misschien kom je tot de conclusie dat je je reviews nog eens wat beter onder de loep mag nemen of wat aan de ‘vanaf’-prijzen in je webshop moet doen. Door in kaart te brengen wat er moet veranderen en op tijd te beginnen met het doorvoeren van deze veranderingen, zorg je dat je goed bent voorbereid op de komst van de nieuwe richtlijnen.

Dit artikel is geschreven door Deborah Schoonen. 


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over nieuwe regels voor online verkoop (vanaf 28 mei 2022)

Wat betekenen de nieuwe regels die vanaf 28 mei 2022 gelden voor online verkoop?

De nieuwe, aangescherpte regels hebben betrekking op webshop reviews, kortingen, gepersonaliseerde aanbiedingen, ‘gratis’ online diensten (zoals social media), online marktplaatsen en vergelijkingssites.

Welke nieuwe regels gelden voor webshop reviews?

De regels voor het laten zien van reviews op je webshop worden per 28 mei 2022 strenger. Zo ben je verplicht te melden: Hoe je controleert dat de recensie van klanten zijn die het product daadwerkelijk hebben gekocht en gebruikt. Of je alle positieve en negatieve reviews van producten verwerkt. Of er sprake is van sponsoring en of je voor beoordelingen betaalt.

Welke nieuwe regels gelden voor online kortingen?

Webshops mogen geen willekeurige prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting. Als je adverteert met een van-voor-korting, moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel.

Welke nieuwe regels gelden voor gepersonaliseerde aanbiedingen online?

Wanneer je een persoonlijk aanbod laat zien aan klanten, ben je vanaf 28 mei verplicht om je klanten hierover te informeren. Bijvoorbeeld wanneer je op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere kenmerken van de klant het aanbod doet. Door transparant te zijn richting je klanten, geef je ze de mogelijkheid om te onderzoeken of je aanbod echt zo aantrekkelijk is.
Onderwerpen: