Wil je een webshop beginnen?

Nieuw bij Shopify in November 2021

Nieuw bij Shopify in November

 

Zoals je van ons gewend bent delen we aan het einde van de maand alles wat je wil weten over Shopify. Deze maand lees je meer over waar je de hardware kunt aanschaffen om gebruik te maken van Shopify POS; vertellen we je meer over cross selling; tippen we een aantal handige gratis hulpmiddelen die Shopify aanbiedt; waarschuwen we je voor phishing e-mails en stellen we je voor aan Shopify partner West Point Digital.


Inhoud:

Shopify nieuws

Op de blog: cross selling

In de spotlight: West Point Digital

FAQ: Phishing e-mails

Tip van de maand


Shopify nieuws

Shopify neutraliseert BFCM-verzendingen

Shopify neutraliseert klimaatgevolgen van BFCM-verzendingen

 Voor het tweede jaar op rij neutraliseert Shopify de CO2-uitstoot van elke bestelling op ons platform. We vinden namelijk dat klimaatverandering niet meer te negeren is, net als de gevolgen die het wereldwijde shoppingweekend Black Friday Cyber Monday (BFCM) heeft op het milieu. 

In 2020 hebben we bijna 62.000 ton aan CO2-uitstoot gecompenseerd. Dat staat gelijk aan de hoeveelheid koolstof die in één jaar wordt opgevangen en opgeslagen door maar liefst 80.970 hectare Noord-Amerikaanse bossen. Om je een idee te geven: dat zijn zo’n 61.340 voetbalvelden. Doordat het aantal merchants elk jaar toeneemt, verwachten we dat dit in 2021 nog meer zal zijn.

Hier lees je meer over de compensatie en hoe we het neutraliseren van de BFCM-verzendingen willen aanpakken.

Shopify POS hardware kopen? 

Vorige maand kondigden we al aan dat Shopify POS nu ook in Nederland verkrijgbaar is. Het iPad-achtige apparaat accepteert verschillende betaalmethoden en zorgt ervoor dat je je inventaris, transactiegeschiedenis en klantdata vanaf één omgeving kunt beheren. 

Het Nederlandse meubelmerk Rebellenclub merkte al de voordelen van het gebruiken van het Shopify POS-systeem. Surf webshop Ozlines Surf wist niet alleen meer tijd te besparen op voorraadbeheer, maar ook de verkopen te verhogen. Ook enthousiast geworden? De hardware zoals kaartlezers en barcodescanners schaf je aan via Shopify Hardware

Shopify en Spotify samenwerking

Spotify meets Shopify

Het is een tongbreker, de samenwerking tussen Spotify en Shopify. En heel goed nieuws voor muzikanten die hun merch via Shopify verkopen. Voor artiesten is het nu mogelijk hun Shopify-shop te integreren met hun Spotify-account, om hun merch aan te bieden op de plek waar hun fans toch al zijn: hun Spotify-profiel. Het is als het ware een virtuele merchandise tafel.

Muzikanten kunnen aan de slag gaan met Shopify’s Spotify verkoopkanaal. Het kanaal is te gebruiken door alle landen waar Spotify beschikbaar is, maar alleen voor luisteraars in Canada, de VS, het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland is het mogelijk nu op deze manier merch te kopen.

Op de blog: cross selling

Meer omzet genereren in je webshop? Dan zou cross selling zomaar het antwoord kunnen zijn. Volgens onderzoek van Business Insider heeft 49 procent van de consumenten wel eens een ongeplande aankoop gedaan vanwege een gepersonaliseerde aanbeveling.

Het gaat hierbij om producten die onder een andere productcategorie vallen, maar elkaar wel goed aanvullen. Denk bijvoorbeeld aan een riem bij een broek. Maar hoe pas je cross selling toe in jouw webshop? We schreven er een uitgebreide blog over:

In de spotlight: West Point Digital

In deze rubriek stellen we je voor aan allerlei mensen in Nederland die net als jij veel met Shopify bezig zijn. Deze maand: Tjallin Melger, co-founder van Shopify agency West Point Digital.

Vijf jaar geleden besloten Tjallin en zijn compagnon Maikel Straayer hun krachten te bundelen en een agency te starten, toen nog met de focus op Magento 1. “Op een gegeven moment werd Magento 2 met veel enthousiasme de markt in geduwd en stapten we daarop over”, vertelt hij. “Het werd aangekondigd als ‘hét volgende e-commerce platform’, maar bleek uiteindelijk te vroeg gelanceerd. Het systeem zat vol met bugs en dat leverde problemen op.”

“We vroegen ons af of dit nu het nieuwe e-commerce was”, vervolgt Tjallin zijn verhaal. “Was dit alles? We hadden daarvoor goede ervaringen gehad met Magento, maar zijn toen om ons heen gaan kijken.” West Point Digital was veel bezig met het onderhouden van het systeem, het optimaliseren van de server, en onderhoud en support. 

Dat was niet fijn voor de agency, maar ook niet voor de klant. “Je bent alleen maar bezig met de site in de lucht houden en kan minder energie steken in een unieke ervaring voor de klant bieden”, zegt hij. 

Het was een Engelse klant die West Point Digital vroeg of ze ook met Shopify aan de slag konden. “De interesse was vanaf dat moment gewekt”, zegt Tjallin. “Drie jaar geleden staken we onze tenen als het ware in het water en sindsdien hebben we langzaam de transitie gemaakt naar Shopify.”

Transitie naar Shopify 

Sinds 1 augustus dit jaar richt West Point Digital zich volledig op Shopify. En nu zij de transitie van Magento naar Shopify hebben gemaakt, kunnen zij als geen ander webshops helpen die dezelfde stap willen maken. “Wij zijn daar erg in thuis en weten bijvoorbeeld precies welke apps daarvoor nodig zijn”, zegt hij. 

Maar je bent niet alleen voor een migratie aan het juiste adres bij West Point Digital. Bij nieuwe klanten doet de agency een audit van de store. Daarin wordt alles meegenomen, van design tot de gebruikerservaring en de analytics. Aan de hand daarvan wordt gekeken wat geoptimaliseerd kan worden.

Een kracht van West Point Digital is ook de focus op klantenbinding. “We kijken bijvoorbeeld of we abonnementen kunnen implementeren”, legt Tjallin uit. “Eén van de eerste projecten waarin we dit deden was Superfoodies. Hierbij kunnen klanten een abonnement afsluiten waarbij ze elke 30 dagen bijvoorbeeld nieuwe supplementen krijgen toegestuurd.”

“We kijken ook of we een loyaliteitssysteem kunnen implementeren”, vervolgt hij. “Nederlanders zijn gek op sparen, dus kan je klanten aan je binden door ze punten te laten sparen.” West Point Digital werkt op dit gebied samen met Loyalty Lion, die hiervoor de omnichannel techniek in huis heeft. Klanten kunnen op deze manier niet alleen online punten sparen, maar ook in de winkel via het POS-systeem. 

Benieuwd naar het werk van West Point Digital? We lichten hieronder drie projecten uit:

  • Meroda Cosmetics: foundation brand dat gericht is op elk huidtype, niet alleen de blanke huid. West Point Digital ontwikkelde een custom design en een shade finder. Klanten kunnen door een soort quiz lopen om het perfecte product te vinden.
  • Superfoodies: rebranding en migratie van Magento naar Shopify+. De eerste webshop waar West Point Digital een subscriptie recharge implementeerde. 
  • Reedin: een D2C kitesurf brand custom gebouwd in Shopify door West Point Digital.   

phishing

 FAQ: Phishing e-mails

In deze rubriek geeft Daan de Jong van het Nederlandse Shopify supportteam antwoord op een veelgestelde vraag. Waar lopen Nederlandse merchants tegenaan?

Daan: "Onlangs kreeg ons team meerdere meldingen van merchants die een mail ontvingen waarvan ze zich afvroegen of die wel van Shopify afkomstig was. In de mail werd gesuggereerd dat accounts geblokkeerd zouden worden wanneer er niet snel op werd gereageerd. De verkopers willen uiteraard zichzelf en hun onderneming hiertegen beschermen en zochten ondersteuning bij het herkennen van dergelijke phishing mails.

Het doel van phishing e-mails is toegang te verkrijgen tot je account en gevoelige informatie. Een aanvaller kan bijvoorbeeld een eigen website maken die een gerenommeerde website zoals die van Shopify nabootst, of je een bericht sturen dat afkomstig lijkt te zijn van een betrouwbare bron zoals de e-mails die onze merchants kortgeleden ontvingen. Deze lijken dan van Shopify te komen, maar zijn niet echt.

In drukke periodes zoals nu rond de feestdagen zie je dat er een toename is van dit soort berichten. Toch zijn er punten waarmee je phishing mails kunt herkennen. Typische kenmerken van dit type mails zijn:

  • Te algemene taal (vaak niet gepersonaliseerd en gericht op een brede groep - deze mails worden bulk verstuurd en daarom missen ze personalisatie)
  • Spelfouten, slechte grammatica en stijlvariaties (criminelen nemen stijlgidsen niet zo serieus als professionele schrijvers van webcontent, vandaar dat u dit type mail snel kunt herkennen aan dit element)
  • Paniekzaaiende of te opgewonden toon (ze maken gebruik van urgentie of stress, zodat het moment van analyse en nadenken zo kort mogelijk is voor de ontvanger. Zodra iets dwingend overkomt is dit vaak een teken van slechte bedoelingen)
  • URL's die er niet goed uitzien (dit is één van de meest voor de hand liggende aspecten, het verzendadres vertelt je meer dan je denkt. Men maakt hiervoor soms handig gebruik van lettertekens om dit te verbloemen zo wordt Shopify bijvoorbeeld ShopIfy. In de tweede variant is een I een L geworden, maar het lijkt het hetzelfde)

In het algemeen is het handig om de volgende stelregel aan te houden: open alleen bijlagen of links die je verwacht. Doe niets met bijlagen, links of formulieren, tenzij je ze verwacht en weet wat ze bevatten. Ze kunnen je niet alleen omleiden naar een schadelijke site die is ontworpen om je gegevens te stelen, maar kunnen ook je apparaat infecteren met malware.

We hebben hier een handige helppagina voor gemaakt, die je veel informatie geeft en ook praktijkvoorbeelden benoemt.

Tot slot het advies om bij twijfel de betreffende mail door te sturen naar ons voor verder onderzoek en analyse. Neem in dit geval altijd het zekere voor het onzekere. Je kunt hierin niet voorzichtig genoeg zijn."

Ook handig:

      Tip van de maand

      Wist je al dat Shopify gratis een aantal handige hulpmiddelen aanbiedt? Zo kun je met de retourbeleid generator heel makkelijk een voorbeeld voor jouw webshop ontvangen. Een goed retour- of terugbetalingsbeleid helpt je niet alleen je bedrijf te beschermen, maar ook het vertrouwen van klanten te winnen. 

      Andere hulpmiddelen die Shopify aanbiedt zijn onder andere een privacybeleid generator en een algemene voorwaarden generator


       

      Over de auteur

      Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.


         

      Onderwerpen: