Shopify-blogs

Parttime ondernemen: 16 ideeën voor een online bedrijf (Deel 2)

Ideeën voor een online bedrijf

In deel 1 van deze tweedelige serie over zestien ideeën voor een online bedrijf dat je naast je werk kunt beginnen, hebben we de eerste acht ideeën besproken. In dit deel komen de volgende acht ideeën aan bod en vertellen we je hoe je vervolgens je eigen bedrijf opzet.

16 ideeën voor een online bedrijf dat je kunt beginnen vanaf je laptop (9 t/m 16)

  1. Een virtuele assistent worden
  2. Een gokje wagen als influencer
  3. Apps en websites bouwen
  4. Een podcast beginnen
  5. Je aanmelden voor affiliate marketing
  6. Abonnementsboxen verkopen
  7. Een nicheproduct ontwikkelen
  8. Je zelfgemaakte producten verkopen

9. Een virtuele assistent worden

Ben je een geboren regelaar en werk je graag achter de schermen? Dan is werken als virtuele assistent misschien echt iets voor jou.

Als virtuele assistent help je ondernemers, bedrijven en leidinggevenden met het organiseren van hun persoonlijke en zakelijke levens. De taken die je uitvoert kunnen enorm variëren, van het maken en bijhouden van afspraken tot marketingmanagement en alles daartussenin. En alles gaat online.

Waarom een virtuele assistent worden

  • Je hebt de kans om met je ideale klant te werken. In het begin is het misschien nog een beetje zoeken, maar na verloop van tijd weet je steeds beter met welke mensen je het liefst werkt en wat je graag voor ze doet. Op basis daarvan kun je je bedrijf steeds verder specialiseren.
  • Contact met mensen van over de hele wereld. Je hebt alleen maar een internetverbinding nodig om je werk te doen, dus je hebt de kans om met internationale klanten en professionals te werken.
  • Je kunt je bedrijf laten uitgroeien tot een netwerk van virtuele assistenten. Als je het zelf te druk hebt of graag wilt uitbreiden, kun je andere virtuele assistenten opleiden en inhuren en zo je winst laten groeien.

10. Een gokje wagen als influencer

Influencermarketing heeft een enorme vlucht genomen binnen de marketing en hoewel consumenten steeds beter op de hoogte zijn, liggen er nog genoeg kansen op dit gebied.

Omdat influencers onder vuur zijn komen te liggen vanwege oneerlijke praktijken, vindt er momenteel een verschuiving plaats richting micro-influencers. Micro-influencers zijn influencers met minder, maar meer betrokken volgers. Je hoeft dus niet miljoenen volgers te hebben om geld te verdienen op sociale media.

Waarom een influencer worden

  • Het is een ideaal pierenbadje voor degenen die ervaring willen opdoen met marketing of daar zelfs hun werk van willen maken.
  • Je leert nieuwe en interessante merken kennen. Misschien ontdek je wel prachtige producten en bedrijven die je anders nooit had gevonden als zij jou niet hadden benaderd voor je diensten.
  • Het is supereenvoudig om te doen. En als je zelf cameravrees hebt, kun je altijd nog je huisdier in de schijnwerpers zetten.

Hier zijn enkele tips en verhalen om inspiratie op te doen en je op weg te helpen:

11. Apps en websites bouwen

Als je een beetje technisch bent aangelegd, waarom niet leren programmeren en beginnen met ontwikkelen? Denk aan mobiele apps, Shopify-apps, websites of andere digitale producten.

Je kunt bijvoorbeeld een eigen Shopify-themasjabloon maken en die verkopen aan merchants die op zoek zijn naar een betaalbare manier om hun website te ontwerpen. Of werk direct met klanten samen en ontwerp websites en apps die speciaal op hun behoeften zijn afgestemd.

Waarom apps en websites bouwen

  • De vraag naar technische vaardigheden die nodig zijn om apps en websites te bouwen, blijft alleen maar toenemen.
  • Er bestaan oneindig veel platforms en systemen. Als de een je niet bevalt, stap je over op een ander en probeer je die uit.

12. Een podcast beginnen

Als je er geen problemen mee hebt om je eigen stem te horen, kun je ook een podcast beginnen. Een podcast is een interessant bedrijfsidee: net als bij een blog kun je er op verschillende manieren geld mee verdienen.

Dit is wat je nodig hebt om een podcast te beginnen:

  • Een microfoon van goede kwaliteit
  • Software om audio op te nemen
  • Software om gesprekken op te nemen

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk luisteraars aantrekken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door bekende mensen of mensen met een bijzonder verhaal uit te nodigen als gast. En vraag luisteraars om een review achter te laten en je podcast te delen met hun familie en vrienden.

Waarom een podcast beginnen

  • Podcasts nemen nog steeds in populariteit toe. Volgens een meting van Markteffect Podcast Monitor (mei 2020) luistert 40% van de Nederlanders weleens naar een podcast.
  • Met een goede podcast kun je alle kanten op: maak een blog van je afleveringen, benader sponsors en adverteerders en breid je netwerk uit met allerlei interessante contacten.

13. Je aanmelden voor affiliate marketing

Affiliate marketing is het aanbevelen van een product of dienst op een blog of op sociale media, via je mailinglijst, op je website of via een ander kanaal. Steeds wanneer iemand een aankoop doet via jouw unieke verwijzingslink of code, krijg je een commissie.

Ga op zoek naar een affiliate-programma dat past bij je interesses, persoonlijke merk en doelgroep. PayPro, Awin en Daisycon zijn slechts enkele voorbeelden van de talloze affiliate marketing netwerken. Daarnaast hebben sommige bedrijven, zoals Amazon en Bol.com, hun eigen affiliate-programma. Kijk ook eens naar het Shopify Affiliate-programma.

Zodra je je hebt aangemeld, kun je beginnen met aanbevelen. Ontwikkel interessante, pakkende content, zoals sociale media posts, blogartikelen of e-mails, waarin je laat weten hoe goed het product of de dienst in kwestie is. Bombardeer je publiek niet met advertenties, want dan kom je al snel opdringerig of ongeloofwaardig over.

Waarom kiezen voor affiliate marketing

  • Het is heel makkelijk: Misschien maak je al reclame voor de producten en diensten die je gebruikt. Nu krijg je daarvoor betaald.
  • Affiliate marketing is een goede bron van passief inkomen. Met het Shopify Affiliate-programma verdienen affiliates gemiddeld $58 voor elke gebruiker die zich via hun unieke verwijzingslink aanmeldt voor een betaald abonnement en $2.000 voor elke Plus-doorverwijzing.

14. Abonnementsboxen verkopen

Abonnementsboxen zijn pakketten met allerei verschillende producten rondom een bepaald thema, die met regelmatige intervallen, bijvoorbeeld maandelijks, worden verstuurd. In bijna elke branche zijn wel abonnementsboxen te vinden, van maaltijdboxen tot boxen met fitnessproducten en make-up.

The Healthy Snackbox stuurt zijn abonnees bijvoorbeeld elke twee weken een box met gezonde tussendoortjes.

Wanneer je abonnementsboxen samenstelt, verkoop je producten van verschillende merken en bedrijven in één pakket. Vaak willen klanten verrast worden door de inhoud van de box, maar er zijn ook boxen (zoals sommige maaltijdboxen), waarbij de klant zelf kiest wat hij ontvangt. Een variant op de abonnementsbox is de cadeaubox. Die kunnen klanten eenmalig bestellen, voor zichzelf of om cadeau te doen.

Lees ook: Tips van een succesvol bedrijf in Koreaanse beautyboxen

Waarom abonnementsboxen verkopen

  • Sommige abonnementsboxen, vooral de cadeaubox, zijn redelijk seizoensgebonden en zijn bijvoorbeeld met name heel populair rondom de feestdagen. Als je dus op zoek bent naar een online bedrijf dat je een deel van het jaar kunt doen, is dit een interessant model.
  • Deze sector zit in de lift. In Amerika is het abonnementsmodel al jaren enorm populair, maar ook in Nederland groeit deze markt inmiddels en komen er steeds meer boxen bij.
  • Je hoeft zelf geen producten te maken. In plaats daarvan kies je al bestaande producten uit die erg gewild zijn of zichzelf bewezen hebben en bied je die aan in een mooie verpakking.

15. Een nicheproduct ontwikkelen

Als je een kans signaleert in een bepaalde niche, kan dat weleens een goed idee zijn voor een online bedrijf. Met een nicheproduct richt je je op een specifieke doelgroep. En als je het goed doet, een specifieke community.

Niches zijn gebaseerd op bijvoorbeeld branche, demografie, prijs, locatie, waarden en productkenmerken. Een niche kan eigenlijk alles zijn dat specifiek genoeg is om een kleine groep potentiële klanten aan te spreken. Bijvoorbeeld:

  • Bewuste klanten: denk aan vegan, duurzame en milieuvriendelijke producten en merken.
  • Mensen met huisdieren: dit kun je zelfs nog specifieker maken door voor een bepaald dier te kiezen.
  • Thuiswerkers of digitale nomaden: die hebben vaak specifieke kenmerken die anders zijn dan die van traditionele kantoormedewerkers.

Waarom een nicheproduct ontwikkelen

  • Nicheproducten zijn uniek en daardoor vaak nieuwswaardig. Als je een product hebt dat meteen aanslaat, kan dat al genoeg zijn voor gratis media-aandacht.
  • Hoewel het best spannend kan zijn om te kiezen voor een niche, kun je hiermee wel makkelijker marketingmateriaal ontwikkelen en een boodschap creëren die weerklank vindt bij je publiek. In plaats van een grote, diverse groep potentiële klanten, richt je je op een kleine groep mensen die veel dingen gemeen hebben.

16. Je zelfgemaakte producten verkopen

Als je creatief en een beetje handig bent, kun je proberen je zelfgemaakte producten online te verkopen. Verdien op die manier geld met je hobby, of je nu sieraden, fotolijstjes of meubels maakt.

Je kunt daarvoor een platform als Etsy gebruiken, maar met een eigen webwinkel houd je zelf de touwtjes in handen en kun je bestellingen beter bijhouden en verwerken.

Waarom zelfgemaakte producten verkopen

  • Je kunt er zo veel of weinig tijd in stoppen als je zelf wilt. Je bepaalt zelf hoe groot je wilt worden.
  • Je kunt zelf je tijd bepalen. Werk aan je producten op vaste tijden, wanneer je even een moment niets te doen hebt of wanneer je maar wilt.
  • Verdien geld met je hobby. Net als bij veel bedrijfsideeën in deze lijst, haal je meer voldoening uit je onderneming als je je passie volgt.

Klaar om je creaties een nieuw thuis te geven? Ga aan de slag:

Hoe begin ik een online bedrijf?

Als je eenmaal hebt besloten wat je online wilt aanbieden, is het tijd om goed onderzoek te doen en uiteindelijk een bedrijf op te zetten. Dat doe je volgens deze stappen:

  1. Valideer je idee door gedegen marktonderzoek te doen
  2. Ontwikkel je product of dienst
  3. Regel je financiën
  4. Ga op zoek naar verkopers en leveranciers
  5. Maak een website
Template Icon

Shopify Academy-cursus: Turn Your Hobby into a Business

Heb je een product dat je graag wilt verkopen? De familie Kular vertelt je in deze Engelstalige cursus hoe ze een bedrijf zijn gestart op basis van hun familierecepten. Het hele traject komt daarbij aan bod: van individuele verkoop tot aan de schappen van Whole Foods.

Schrijf je gratis in

1. Valideer je idee door gedegen marktonderzoek te doen

Zelf ben je natuurlijk dolenthousiast over je productidee, maar helaas betekent dat niet automatisch dat er ook een markt voor is. Onderzoek dus eerst goed hoe haalbaar je idee is en of er een potentiële vraag naar is, voordat je een hoop tijd en energie in je bedrijf stopt. Als je er het geld voor hebt, kun je een bureau inschakelen om onderzoek voor je te doen, maar je kunt ook zelf je productidee evalueren.

2. Ontwikkel je product of dienst

Heb je vastgesteld dat je productidee inderdaad een topidee is? Dan is het tijd om het tot leven te wekken. Of je nu een product of dienst gaat verkopen, je moet het eerst ontwikkelen. Zoek een fabrikant om je product te maken, ontwikkel pakketten voor de diensten die je gaat aanbieden of, als je een boek schrijft, kies een methode om je boek zelf uit te geven.

Als je voor dropshipping kiest, bestaat het product al. Dan hoef je alleen nog maar de producten te kiezen waar je zelf fan van bent of waarvan je hebt vastgesteld dat daar een goede markt voor is. Er bestaan verschillende apps die je helpen producten voor dropshipping te vinden.

Exchange Marketplace

Exchange-marktplaats: Koop een bedrijf

Exchange is een (Engelstalige) marktplaats waar je je ondernemersdroom kunt waarmaken door een bedrijf te kopen. Bekijk de duizenden winkels die te koop staan.

Te koop aangeboden websites bekijken

3. Regel je financiën

“Hoe open ik een zakelijke bankrekening?” is een vraag die veel startende ondernemers hebben. Nadat je je bedrijf officieel hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en een btw-nummer hebt gekregen van de Belastingdienst, kun je bij de bank van je keuze een zakelijke rekening openen.

Naarmate je bedrijf groeit, heb je wellicht kapitaal nodig voor toekomstige activiteiten, zoals de introductie van een nieuw product of advertentie- en andere marketingkosten. Met een zakelijke bankrekening is het makkelijker om kapitaal te beheren en je inkomsten en uitgaven bij te houden.

Ook voor belastingzaken is een zakelijke rekening handig, omdat je dan al je zakelijke transacties overzichtelijk op één aparte plek hebt staan. Wanneer het financiële gedeelte van je bedrijf ingewikkelder wordt, is het het overwegen waard om een professionele accountant of belastingadviseur in te huren.

Meer informatie:

4. Ga op zoek naar verkopers en leveranciers

Zeker voor online bedrijven die een product verkopen, kan een breed netwerk van zakelijke connecties handig zijn. Denk aan een fabrikant, een dropshipper of een externe partij die de logistieke kant afhandelt. In je zoektocht naar partijen waarmee je in zee wilt gaan, kun je het beste meerdere bedrijven benaderen en met elkaar vergelijken, zodat je zeker weet dat je de beste optie kiest voor jouw bedrijf.

Andere online bedrijven hebben andere zakelijke relaties nodig. Als je bijvoorbeeld een boek schrijft, heb je misschien behoefte aan een professionele redacteur en een boekontwerper.

5. Maak een website

Als je een online bedrijf opzet, heb je een website nodig. En als je online betalingen mogelijk wilt maken, moet je een betaalsysteem implementeren in je website. Kies eerst een domeinnaam en controleer of die beschikbaar is. De kosten van een domeinnaam verschillen enorm en zijn afhankelijk van de aanbieder en van je domeinnaamextensie (bijvoorbeeld .nl of .com), maar kunnen rond de 10 euro per jaar liggen. De volgende stap is het opzetten van je winkel op een platform als Shopify en je bent klaar om bestellingen en betalingen van klanten te ontvangen.

Tijd om je bedrijfsidee tot leven te wekken

Nu je er goed over hebt nagedacht, is het tijd om de stap te wagen en een online bedrijf op te zetten waar je geld mee kunt verdienen. Je hoeft er niet meteen vol in te duiken. Je kunt ook klein beginnen naast je vaste baan met een zogenaamde side hustle en daarvandaan verder groeien. Of het gewoon lekker klein houden. Dat is het mooie van je eigen online bedrijf: je bepaalt het allemaal helemaal zelf.

Klaar om je eerste bedrijf te starten? Begin vandaag nog – de eerste 14 dagen zijn gratis en een creditcard is niet nodig.

 

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Mark Hayes

Onderwerpen: