Shopify-blogs

Alles wat je moet weten om je eigen online foodbusiness te starten

Alles wat je moet weten om je eigen online foodbusiness te starten

Toen Bob McClure zijn familiebedrijf in augurken wilde uitbreiden, vond hij een gedeelde productieruimte in een tofufabriek. Maar de lucht in de fabriek bevatte een bepaalde bacterie (het gevolg van het fermentatieproces van de sojabonen waarvan tofu wordt gemaakt), waardoor de hele eerste batch augurken gefermenteerd werd en dus mislukte.

Een nieuw bedrijf starten gaat altijd met vallen en opstaan. En bij elke branche komen er allerlei lastige zaken en juridische aspecten om de hoek kijken waar je rekening mee moet houden. Maar de levensmiddelenindustrie is toch wel een verhaal apart. Om te beginnen moet je je een weg zien te banen door de wirwar aan informatie, en dan hopen dat die informatie klopt. Daarnaast zijn de juridische risico’s groter en heb je te maken met een kwetsbare toeleveringsketen die afhankelijk is van allerlei zaken, zoals het weer of de houdbaarheid van bepaalde onderdelen.

Als je graag sieraden maakt en je je zelfgemaakte armbanden online wilt verkopen, is dat redelijk laagdrempelig. En je loopt nagenoeg geen risico dat iemand ziek wordt van jouw product. Maar bij voedingsmiddelen is veiligheid altijd een punt van aandacht. De levensmiddelenindustrie wordt nauwlettend in de gaten gehouden en gereguleerd door nationale en lokale overheidsinstanties, maar de verantwoordelijkheid ligt volledig bij de fabrikant en verkoper. Die moeten zorgen dat ze alle regels nauwgezet volgen en de kwaliteit scherp in het oog houden.

Daar komt nog bij dat het als levensmiddelenbedrijf lastig kan zijn om het juiste voorraadniveau te vinden. Een te grote voorraad leidt tot bederf en verspilling en dat kost geld dat je als startende ondernemer goed kunt gebruiken voor andere zaken. 

Laat je je door dit alles niet afschrikken? En staat je ondernemingsplan als een huis en durf je de uitdaging aan? Dan helpen wij je graag op weg in je dappere avontuur. Wij hebben alvast de wirwar van informatie ontrafeld en advies ingewonnen bij een aantal experts. Dat hoef jij dus niet meer te doen. In deze post komt het hele opstarttraject aan bod, van de productie tot aan de levering.

Zet je restaurant online met het Express-thema

Express is een gratis thema dat speciaal is ontworpen voor bedrijven op het gebied van voeding en dranken. Handel bestellingen online af en houd de controle over je klanten, winst en merkwaarde.

Ontdek het Express-thema

Dit zijn de experts

Opmerking: De wet- en regelgeving rondom levensmiddelen en de vereiste vergunningen verschillen per land en regio. Bovendien kunnen er voor bepaalde branches, zoals zuivel en alcohol, aanvullende voorwaarden gelden. Zorg dus dat je juridisch advies inwint en bij je gemeente navraagt welke regels specifiek voor jouw bedrijf en regio gelden. In deze post vind je alleen algemene informatie en aanbevelingen, tenzij anders vermeld.

Wat ga je maken en verkopen: zoek je niche

Zoek je niche, online food business 
Lollymerk Lollyphile onderscheidt zich van de concurrentie door de unieke en verrassende smaken, zoals pizza. Lollyphile

Vaak ontstaan de beste ideeën voor een online bedrijf uit een passie of hobby. Misschien maak je graag jam van aardbeien uit eigen tuin voor vrienden en familie. Dat kan een goed uitgangspunt zijn. Je kent het proces al en je hebt ervaring met het verfijnen en uitproberen van recepten. 

Bob McClure en zijn broer Joe maakten van jongs af aan al augurken met hun oma Lala. Haar familierecept vormde uiteindelijk dan ook de basis voor hun bedrijf, McClure’s Pickles. De twee broers, de een acteur, de ander een psychologiestudent, hadden geen enkele ervaring met bedrijfsvoering of productie. Wat ze wel hadden, was een beproefd en betrouwbaar familierecept.

Marktonderzoek

Heb je al een idee? Doe dan onderzoek naar de levensvatbaarheid. Is er een markt voor het product? En zo ja, is de markt al verzadigd? Wat kan jouw product dan toevoegen? Is er een niche of subdoelgroep die nog niet is aangeboord? Bedenk ook of je jouw product makkelijk online kunt verkopen en verzenden. Denk hierbij aan de wetgeving (bijvoorbeeld bij sterkedrank), kwetsbaarheid en houdbaarheid (moet het gekoeld worden?).

Culinaire trends

Volg de culinaire trends, online food business 
Mocktails stonden in de lijst met foodtrends voor 2020. Burst

Als je nog geen productidee hebt, laat je dan inspireren door de huidige foodtrends. De culinaire trends van 2020 zijn bijvoorbeeld CBD-olie in je eten, mocktails en kombucha. Maar doe vooral ook zelf wat speurwerk: kijk bijvoorbeeld op Google Trends en onderzoek wat de concurrentie doet.

Toen de McClures besloten hoogwaardige ingelegde producten op de markt te brengen, was er haast geen concurrentie. Ruim tien jaar later is het inleggen van voedingsmiddelen razend populair, maar Bob is blij met de concurrentie. “Ja, we hebben nu concurrentie, maar als dat betekent dat er meer oog komt voor zeer gespecialiseerde kwaliteitsproducten, is dat alleen maar goed”, vertelt hij. “Daar wordt onze hele productcategorie beter van.”

Ideeën voor een foodbusiness

Past jouw idee binnen een bestaande nichemarkt? Bijvoorbeeld:

  • Maatwerk, innovatief
  • Gastronomisch, ambachtelijk, kleinschalig
  • Geschikt voor bepaald dieet: zonder allergenen, glutenvrij, zonder noten, enz.
  • Biologisch, natuurlijk, fair trade
  • Ethisch en religieus verantwoord: veganistisch, vegetarisch, koosjer, halal

Het bedrijf van Jodi Bager, JK Gourmet, is ontstaan vanuit haar zoektocht naar een manier om haar chronische darmaandoening, colitis ulcerosa, beter te beheersen. Haar doelgroep bestaat dan ook uit mensen die ook aan die aandoening of een andere darmaandoening lijden. Ze produceert gezonde tussendoortjes zonder de ingrediënten die gewoonlijk klachten veroorzaken. “We spelen hiermee ook in op de behoeften van de toenemende paleogemeenschap”, vertelt Jodi. “We spreken een steeds bredere doelgroep aan.”

Ideeën voor beginners

Ga op zoek naar een bedrijfstype dat geschikt is voor beginners, dus met lage investeringskosten, weinig apparatuur en andere benodigdheden, eenvoudige levering en zo min mogelijk juridische beperkingen. De dertienjarige Charlie Cabdish maakt en verkoopt gekonfijte pecannoten vanuit huis. Dat doet hij nu al bijna drie jaar naast zijn schoolwerk en basketbaltraining.

Andere productideeën:

  • Snoep
  • Verpakte tussendoortjes
  • Ingeblikte en ingelegde producten
  • Gedroogde kruiden
  • Baksets
  • Zaden
  • Grondstoffen (zoals meel en bloem)
  • Bestaande producten inkopen/verkopen
  • Koffie en thee

     

    Zelf produceren versus inkopen

    Dit artikel is grotendeels gericht op bedrijven die hun eigen levensmiddelen produceren, of dat nu via een externe fabrikant gaat, een bedrijf vanuit huis of een eigen productiefaciliteit.

    Wil je in plaats daarvan bestaande levensmiddelen inkopen en doorverkopen, bijvoorbeeld via een online marktplaats voor delicatessen? Lees dan direct verder bij ‘De prijs van je product bepalen’.

    Ingrediënten inkopen

    Ingredienten inkopen, online food business 
    "Trek de toeleveringsketen na”, adviseert levensmiddelenadvocaat Glenford Jameson. Burst

    Glenford Jameson, advocaat gespecialiseerd in levensmiddelenrecht, benadrukt hoe belangrijk het is om uitgebreid onderzoek te doen wanneer je ingrediënten gaat inkopen. Hij adviseert om de toeleveringsketen zorgvuldig na te trekken, zodat wat er op je verpakking staat, overeenkomt met wat er daadwerkelijk in zit. En zodat je weet dat de bedrijven waarmee je in zee gaat, betrouwbaar zijn.

    🗒️ Nuttige hulpbronnen:

    Onze leveranciers komen soms met suggesties op basis van iets nieuws dat op de markt komt. Het is echt een samenwerkingsverband.

    Jodi Bager

    Stel je bent van plan om een biologisch product te produceren en je wilt dat ook op het etiket vermelden. Het is belangrijk dat je dan eerst controleert of je leverancier van de grondstoffen beschikt over de juiste certificering. Door een goede relatie op te bouwen met je leverancier, kweek je wederzijds vertrouwen en betrokkenheid. “Onze leveranciers komen soms met suggesties op basis van iets nieuws dat op de markt komt”, vertelt Jodi. “Het is echt een samenwerkingsverband.”

    💡 TIPS:

    • Wanneer je net begint en nog op kleine schaal produceert, is het wellicht voordeliger om je ingrediënten in te kopen bij een groothandel als Makro of Sligro.
    • Bouw een netwerk op in bepaalde branches. Leveranciers vind je vaak via via of door persoonlijke introducties. De oprichters van Soul Chocolate investeerden tijd om te netwerken in de branche en wisten zo waardevolle relaties op te bouwen met lokale cacaoboeren.
    • In het geval van grondstoffen, zoals cacao- en koffiebonen, kun je ook op zoek gaan naar een leverancier of tussenhandelaar die rechtstreeks met de boeren werkt.
    • Werk samen met andere kleinschalige producenten om gezamenlijk inkopen te doen bij een groothandel.

    De productie: de eigen keuken thuis, commerciële keukens en productiefaciliteiten

    waar productie locatie, online food business 
    Een eigen professionele keuken is in het begin misschien nog een brug te ver, maar er zijn allerlei mogelijkheden om een keukenruimte te delen. Kitchen Collective

    McClure’s Pickles begon ooit vanuit de eigen keuken en breidde van daaruit steeds verder uit. Inmiddels hebben ze een eigen fabrieksruimte van bijna 2000 vierkante meter. “Toen we net begonnen waren, huurden we ergens een keuken met een iets groter fornuis”, blikt Bob terug. “Vrienden kwamen ons in het weekend helpen augurken te maken in ruil voor pizza en bier.”

    Wanneer je je bedrijf start, kun je kiezen voor verschillende productielocaties:

    Vanuit je eigen keuken thuis 

    Sommige drank- en etenswaren kun je legaal in je eigen keuken maken en verkopen. Ga wel eerst na welke regels er precies voor jouw product gelden. Als je een levensmiddelenbedrijf begint, ook vanuit huis, moet je je registreren of een erkenning aanvragen bij de NVWA. Zorg ook dat je over de eventuele benodigde vergunningen beschikt om vanuit huis eten te verkopen.

    Professionele deelkeuken 

    Er zijn verschillende organisaties die gedeelde keukenruimtes aanbieden die je per uur of per maand kunt huren, afhankelijk van je behoeften. De voordelen zijn minder kosten en minder papierwerk (dat hebben deze bedrijven allemaal al geregeld). Voorbeelden van zulke organisaties zijn:

    Deelkeuken, online food business 
    Soul Chocolate huurt een ruimte bij een bestaande foodonderneming. Matthew Wiebe

    Je eigen commerciële keuken 

    Het voordeel is dat je volledig onafhankelijk bent en alles kunt inrichten zoals je zelf wilt. Zorg wel dat je contact opneemt met de plaatselijke regelgevende instantie op het gebied van levensmiddelen, zodat je zeker weet dat je productieruimte correct staat geregistreerd en voldoet aan alle wet- en regelgeving. Dit is misschien niet de beste optie als je net begint, maar kan wel een doel zijn om naartoe te werken. “We begonnen klein in onze eigen keuken en werden steeds groter”, vertelt Jodi. “We verhuisden pas naar een grotere locatie toen we echt uit onze voegen barstten en ons bedrijf goed genoeg liep om de stap aan te durven.”

    Het is onvoorstelbaar wat een toewijding ervoor nodig is om zo’n goedgekeurde faciliteit te runnen.

    Daniel Patricio

    Samenwerken met een bestaande fabrikant 

    Deze optie is ideaal voor ondernemers die hun handen liever niet branden aan de productie en vooral interesse hebben in het zakelijke gedeelte. Het is ook een goede optie voor wie net komt kijken in de branche. De fabrikanten hebben als het goed is al veel ervaring met voedselveiligheid en de bijkomende regelgeving.

    “Wij zijn een samenwerkingsverband aangegaan met een productiefaciliteit die door het Amerikaanse ministerie van landbouw is goedgekeurd. Op die manier konden we al snel binnen de VS leveren zonder ons zorgen te hoeven maken over de voedselveiligheid”, vertelt Daniel Patricio, oprichter van Bull & Cleaver. “Het is onvoorstelbaar wat een toewijding ervoor nodig is om zo’n goedgekeurde faciliteit te runnen.”

    Verpakking, brandingen etikettering

    Verpakking en trends, online food business 
    Volg de wet- en regelgeving voor etikettering van de landen of regio’s waar je verkoopt. Dominion City

    Als online bedrijf in de foodsector heb je te maken met een extra uitdaging: mensen die etenswaren kopen, laten zich hoofdzakelijk leiden door smaak en die kunnen ze online niet testen. Omdat klanten je product niet kunnen proeven, is branding extra belangrijk. Het ontwerp van je verpakking, foto’s, je website, productpagina’s en tekst moeten samen je verhaal vertellen, zodat klanten een idee krijgen van hoe je product smaakt. “Het product moet al aantrekkelijk zijn voordat je het proeft”, vertelt Bob. “Wij kozen bewust voor een naam en identiteit (het etiket, de uitstraling, de tekst, enz.) die een beeld van zelfgemaakt, familie en urban bij mensen oproepen.”

    Omdat je product staat of valt met een goede verpakking in deze branche, kan het een goed idee zijn om een ontwerper in de arm te nemen

    Verpakking laten ontwerpen, online food business 
    Zorg dat je goed op de hoogte bent van de wet- en regelgeving rondom etikettering in de landen/regio's waar je actief bent. Pulp Pantry

    Afgezien van het uiterlijk van je verpakking, moet je ook goed nadenken over wat je erop zet. Elk land heeft zijn eigen vereisten als het gaat om wat er wel of niet op een etiket moet staan. Denk hierbij aan de houdbaarheidsdatum, informatie over de voedingswaarde, of het product allergenen bevat en het land van oorsprong. Ben je van plan om je product te exporteren naar het buitenland (vooral naar detailhandelaars)? Controleer dan ook de wet- en regelgeving rondom etikettering voor het land van bestemming.

    Hoeveel kost het om een foodbusiness te starten?

    De kosten om een foodbusiness te starten verschillen enorm en zijn onder andere afhankelijk van welk van de bovengenoemde bedrijfsmodellen je kiest. Als je een restaurant of een fysieke levensmiddelenzaak wilt openen, kunnen de aanloopkosten enorm oplopen. Maar er zijn genoeg manieren om te beginnen met veel lagere opstartkosten. 

    Kleinschalige producenten die vanuit huis beginnen, hebben veel minder vaste lasten en kunnen later, wanneer het bedrijf groeit, uitbreiden naar een professionele ruimte. Zonder hoge huur of personeelskosten zou een startkapitaal van een paar honderd euro genoeg moeten zijn voor ingrediënten, een website en de marketing en verpakking. En als je woonruimte fungeert als bedrijfsruimte kom je misschien wel in aanmerking voor belastingaftrek voor een deel van de woonlasten en energiekosten.

    Als een bedrijf aan huis voor jou geen optie is, moet je de maandelijkse kosten voor het huren van een bedrijfsruimte meenemen in de berekening van de opstartkosten. Productieruimtes zijn vaak duur, maar er zijn allerlei bedrijven die gedeelde keukenruimtes aanbieden voor slechts een fractie van wat je kwijt zou zijn aan een eigen ruimte.

    De prijs van je product bepalen

    Ik heb het afgelopen jaar verschillende merchants geïnterviewd en één ding werd me duidelijk: wat je product ook is, de prijs bepalen blijft lastig. Er bestaat namelijk niet zoiets als een toverformule die voor iedereen werkt. Wees je goed bewust van je kosten en pas je prijs net zolang aan totdat je het juiste bedrag hebt gevonden.

    Daniel raadt aan om in het begin niet in te zetten op winst, maar vooral je product onder de aandacht te brengen bij zoveel mogelijk klanten. “Na verloop van tijd komen die kostenbesparingen vanzelf”, vertelt hij.

    Prijs bepalen, online food business 
    Breng je product bij zoveel mogelijk potentiële klanten onder de aandacht, ook als je daardoor voorlopig geen winst maakt. Bull & Cleaver

    Als je gelooft in de waarde van je product, laat dat dan zien in de prijs. McClure’s staat achter zijn prijzen. “Ons product is niet het goedkoopste op de markt", legt hij uit, “dus moeten we concurreren met een uniek product. Anders ben je gewoon een van de zovelen en kom je in een soort prijzenoorlog terecht.”

    📚 Verder lezen:

    Houdbaarheid en voorraad

    De producten van JK Gourmet bestaan uit natuurlijke ingrediënten en bevatten geen conserveringsmiddelen. De houdbaarheid van deze producten ligt grotendeels tussen de vijf en zes maanden. Jodi hanteert daarom een strak voorraadbeleid en houdt een voorraadrotatie van een of twee weken aan.

    De augurken van McClure zijn langer houdbaar, maar Bob wil dat zijn augurken zo vers mogelijk bij zijn klanten komen. Daarom heeft het bedrijf altijd eerder te weinig dan te veel producten op voorraad. “Het blijft een gepuzzel, maar het lukt ons steeds beter om te voorspellen hoeveel we nodig hebben”, legt hij uit. “We moeten genoeg maken om een productieronde te kunnen verantwoorden, en tegelijk zorgen dat er een verkoopkanaal is en genoeg vraag.”

    💡 TIPS:

    • Bekijk de voorraadbeheerapps in de Shopify App Store en zoek er eentje die bij jouw bedrijf past.
    • Gebruik bijvoorbeeld partijnummering of streepjescodes om de voorraad te organiseren.
    • Train je team in onze werkwijzen op het gebied van voorraadbeheer.

    Groei en productontwikkeling

    De gebroeders McClure begonnen met augurken, op basis van het recept van hun oma dat ze gaandeweg steeds verder verfijnden. Toen ze vervolgens hun productaanbod uitbreidden, was dat in eerste instantie een reactie op de overweldigende feedback van klanten.

    Veel van onze productideeën zijn afkomstig van onze klanten.

    Bob McClure

    “We begonnen met augurken, maar al snel voegden we een mix voor bloody mary’s toe”, vertelt Bob. “Veel van onze productideeën zijn afkomstig van onze klanten”. 

    Daarna volgden laagdrempelige ideeën, zoals het toevoegen van de al beproefde smaken van hun augurken aan andere producten, bijvoorbeeld chips. Inmiddels is de productontwikkeling verfijnder geworden en baseert het bedrijf zich op data bij het ontwikkelen van nieuwe producten. “Voordat we over gegevens beschikten, moesten we het vooral hebben van de feedback die klanten ons gaven”, vertelt Bob.

    Hoewel ze nog steeds graag luisteren naar feedback en ideeën van klanten, adviseert Bob om die ideeën wel met een korreltje zout te nemen. “Niet alle ideeën zijn een gat in de markt”, zegt hij. “Een idee moet voldoende kritische massa hebben voordat je het op de markt brengt.”

    Wat kun je nog meer verkopen?

    Dominion City Brewing Co. verkoopt zijn bier plaatselijk via een online winkel. Door de wetgeving omtrent alcohol, mag het bedrijf zijn product niet verkopen buiten Ontario (Canada). Liefhebbers van het merk die buiten de provincie wonen, kunnen wel merchandise-artikelen kopen, zoals glazen en kleding. 

    Merchandise, online food business 
    Merchandise, zoals kleding en accessoires bedrukt met het merk, is een goed idee voor bedrijven die eten en dranken verkopen die in een categorie vallen waarvoor beperkingen gelden. Dominion City

    Of je alcohol online mag verkopen, hangt af van de wetgeving voor de verkoop van alcohol in de betreffende landen of regio’s. Denk eventueel na over hoe je met aanvullende producten je bereik toch kunt uitbreiden naar andere landen.

    Ideeën:

    • Merchandise
    • Cadeaubonnen
    • Bijpassende producten
    • Keukenspullen en kookgerei
    • Kookboeken

      De kleine lettertjes: eten en wetgeving

      Als je je gedegen voorbereidt, alle benodigde vergunningen aanvraagt en alles zorgvuldig naloopt en vastlegt, is de kans klein dat je in de juridische problemen komt. Maar als het toch zover komt, kunnen de gevolgen wel heel ernstig zijn. Advocaat in levensmiddelenrecht Glenford Jameson legt uit dat je als voedselproducent te maken hebt met zowel civielrechtelijke als strafrechtelijke aansprakelijkheid: “Je producten kunnen in beslag worden genomen en worden vernietigd, je bedrijf kan worden gesloten en je kunt een fikse boete of zelfs een gevangenisstraf krijgen”, somt hij op. 

      Als jouw product binnen een bepaalde categorie valt waarvoor extra vergunningen nodig zijn (zoals vlees, vis en bepaalde landbouwproducten), is het raadzaam om advies in te winnen bij een jurist met ervaring in de levensmiddelenindustrie. Hoewel de aanloopkosten hierdoor hoog kunnen zijn voor een startende ondernemer, voorkom je zo wel dat je later voor nog hogere kosten komt te staan.

      Toch kun je volgens Glenford aan de hand van enkele praktische tips ook zelf de juridische zaken regelen. Als je maar goed beseft dat er een heleboel belangrijke regels zijn waar je aan moet voldoen.

      💡 TIPS:

      • Voorkom dat mensen ziek worden. Leer hoe je op de juiste manier omgaat met voedsel en hoe je het moet bewaren.
      • Trek de toeleveringsketen na.Stel je leveranciers vragen en vraag om referenties.
      • Schakel een laboratorium in om je producten te testen. In een laboratorium kunnen je producten worden gecontroleerd op stoffen waarvan bekend is dat ze allergische reacties kunnen veroorzaken. 
      • Zorg dat je administratie op orde is. Houd alles bij dat je productieruimte in- en uitgaat. 
      • Bouw een goede relatie op met de NVWA-inspecteur. Het is hun taak om je te wijzen op problemen en je verder te helpen. “Zij kunnen je gratis eerlijk en deskundig advies geven over hoe je een goed en redelijk product maakt”, legt Glenford uit.
      • Neem een aansprakelijkheidsverzekering. Zorg dat je verzekerd bent voor het geval er toch iemand ziek wordt.

      Ethiek en transparantie

      Afgezien van alle juridische zaken kunnen verkeerde beslissingen op het gebied van ethiek en transparantie ook funest zijn voor je merk. Dat geldt voor elk bedrijf, maar zeker voor een levensmiddelenbedrijf, dat toch al kwetsbaar is vanwege het complexe karakter van etenswaren. 

      Volgens Glenford kijkt een goed bedrijf kritisch naar zijn eigen handelen en dat van zijn leveranciers, naar hoe het met zijn personeel omgaat en welke impact het heeft op de rest van de wereld. “Bedrijven die op deze manier te werk gaan”, legt hij uit, “verwerven en behouden vaak gemakkelijker het respect en de goodwill van hun klanten en van de gemeenschap waarin ze actief zijn.” 

      Verzending en levering

      Verzending en levering, online food business 
      Bied een afhaalmogelijkheid of lokale bezorging aan voor etenswaren die niet met de post verstuurd kunnen worden. Burst

      We hebben veel tijd gestoken in het verzamelen van informatiebronnen die ondernemers kunnen helpen hun verzendprocedures te stroomlijnen. Dit is nu eenmaal een van de meest voorkomende pijnpunten voor ondernemers.

      En ook hier geldt dat in het bijzonder voor voedingsmiddelen, zeker bij verzendingen naar het buitenland. “Er zijn een aantal levensmiddelen die in een speciale exportcategorie vallen”, zegt Glenford. “Daar gelden speciale regels voor”.

      Doe ook onderzoek naar mogelijke beperkingen voor jouw product in het land van bestemming. Strikt genomen zijn producten de verantwoordelijkheid van de koper zodra ze in het verzendtraject terechtkomen, maar een slechte klantervaring doet je bedrijf natuurlijk geen goed. Verdiep je in de wetgeving van het land waar je het product naartoe stuurt, zodat je gefrustreerde klanten voorkomt.

      Of maak gebruik van een fulfillmentservice, dan hoef je je zelf niet in alle regels te verdiepen. Dit is vooral handig als je veel zakendoet over de grens. “Wij kwamen er al snel achter dat het veel te kostbaar is om afzonderlijke bestellingen naar de VS te verzenden”, vertelt Jodi. “Daarom verzenden we nu bestellingen in bulk naar Amerika. Daar worden ze dan centraal opgeslagen en rechtstreeks naar de klanten verstuurd.” 

      Producten die gekoeld moeten worden lenen zich niet al te goed voor verzending over de grens, maar Vegan Supply in Vancouver verzendt zijn gekoelde producten zonder problemen door heel Canada met behulp van koelelementen en spoedverzendingen.

      Ophalen van bestellingen en plaatselijke bezorging

      Verkoop je een product dat niet met de post kan worden verstuurd (denk aan cupcakes met kwetsbare toppings)? Bedenk dan andere manieren om je product bij de klant te krijgen, zodat je wel online kunt verkopen. Bied klanten die vooraf bestellen de mogelijkheid om het product bij jou op te halen of in de buurt te laten bezorgen.

      Gedurende de coronagerelateerde lockdowns, schakelden veel winkels over op een onlinestrategie waarbij klanten hun product buiten bij de winkel konden ophalen. Om je te helpen met deze uitdagingen hebben we een uitgebreide gids opgesteld waarin je leest hoe je deze verschillende leveringsmethoden voor jouw winkel kunt opzetten. 


      Klaa om je eigen foodbusiness op te zetten? Probeer Shopify gratis 14 dagen uit—zonder credit card.


      Een website bouwen

      Net als bij de verpakking en branding, moet je website er aantrekkelijk uitzien om klanten aan te moedigen je product te kopen zonder het eerst te kunnen proeven. Foto’s zijn hierbij heel belangrijk. Je kunt zelf foto’s maken, maar je kunt dat ook overlaten aan een professionele fotograaf die ervaring heeft met culinaire fotografie. Maak foto’s van de verpakking en close-ups van (delen van) het product om de textuur en kleuren zo natuurgetrouw mogelijk te laten zien. Daarnaast kun je ook foto’s toevoegen die voorbeelden laten zien van hoe je het product kunt serveren of combineren.

      Website en webshop bouwen, online food business 
      Met aantrekkelijke foodfotografie en styling kun je klanten een goed idee geven van je product ook al kunnen ze het niet proeven. The Fresh Exchange

      Geef een gedetailleerde beschrijving van de smaak en textuur van je product op de productpagina. Vermeld ook alle ingrediënten en allergie-informatie. Houd de productpagina overzichtelijk en neem de tijd om een uitgebreide pagina met veelgestelde vragen te maken, waarop je aanvullende vragen beantwoordt over ingrediënten, dieet-informatie en productiemethodes.

      Ook als je website niet de hoofdbron van je omzet vormt, is die een belangrijk instrument om contact te leggen met klanten en je verhaal te vertellen. “We hebben wereldwijd 5000 winkels”, vertelt Bob, “maar er is nog altijd een kleine groep vaste klanten die onze website bezoeken om hun jaarlijkse inkoop te doen, te zien waar we zoal mee bezig zijn en om ons merk en ons verhaal beter te leren kennen.” Is webdesign niet echt jouw ding? Kies dan een van de plug-en-play Shopify-thema’s of schakel een Shopify Expert in om een website op maat te maken.

      Detailhandel en groothandel

      Detailhandel en groothandel, online food business 
      Winkeliers kunnen je bedrijf veel meer bieden dan alleen een distributiekanaal voor je producten. Burst

      McClure’s had zijn groei in eerste instantie te danken aan de samenwerking met winkels. Dat werkte heel goed en dat kwam voornamelijk doordat ze de winkeliers echt bij het bedrijf betrokken en hen warm maakten voor de missie van McClure. “Met sommige winkeliers hebben we een soort familieband opgebouwd. Samen maken we bijvoorbeeld menucombinaties of organiseren we evenementen waarbij zowel onze producten als die van hen centraal staan”, vertelt Bob.

      📚 Verder lezen:

      Marketing en content

      Ook over de marketing van je online winkel hebben we het in deze blog al uitgebreid gehad. Wat we daarbij besproken hebben, geldt ook voor de foodsector. Omdat je klanten je product niet kunnen proeven, is het ontzettend belangrijk dat je een goed verhaal hebt.

      Mond-tot-mondreclame kan je merk een enorme boost geven.

      Bob McClure

      Een groot deel van de website van McClure’s is gericht op de gemeenschap: extra content, recepten (eigen recepten en die van klanten) en verwijzingen naar sociale media. Sociale media is heel belangrijk voor het merk. “Dat is waar onze belangrijkste klanten zijn”, zegt Bob. “We willen graag betrokken zijn bij onze gemeenschap, want daar zitten de influencers. We hebben zelf gemerkt dat mond-tot-mondreclame je merk een enorme boost kan geven.”

      Offline marketing

      Ook als een fysieke winkel geen onderdeel van je bedrijfsplan uitmaakt, is het toch belangrijk om de straat op te gaan met je product, zodat potentiële klanten het kunnen proeven:

      • Breng je product lokaal onder de aandacht door deel te nemen aan boeren- of streekmarkten, braderieën of foodfestivals.
      • Start een pop-upwinkel.
      • Organiseer samen met restaurants of andere merken een proeverij.
      • Geef een etentje voor influencers.
      • Nodig af en toe klanten uit om mee te kijken met je productieproces (zoals een rondleiding bij een brouwerij).
      • Introduceer je merk op een culinaire beurs voor consumenten.

        Bedankt voor je aandacht, foodondernemer in de dop. Het starten van een foodbusiness is een enorm breed onderwerp waar van alles over te vertellen valt. We blijven deze informatie dus aanvullen en bijwerken met de nieuwste inzichten. De foodsector zit vol valkuilen en obstakels, maar is ook een heel spannende sector. Als je passie daar ligt en je bereid bent om je door alle regels te worstelen, kan deze sector je heel veel brengen.

        We kunnen pas groeien als ondernemer als we leren van onze acties.

        Bob McClure

        Ruim tien jaar na de oprichting heeft McClure’s tientallen medewerkers in dienst die hun producten maken en verzenden naar duizenden klanten en winkels wereldwijd. Toch zegt Bob dat hij na al die tijd nog steeds niet alles heeft uitgevogeld. Maar het hele traject heeft hem wel veel voldoening gegeven. “Sommige uitdagingen zijn groot genoeg om aan onderdoor te gaan”, legt hij uit, “maar als je ze gebruikt als wijze lessen voor de toekomst, kunnen ze je bedrijf juist heel succesvol maken. We kunnen pas groeien als ondernemer als we leren van onze acties.”

        Zet je restaurant online met het Express-thema

        Express is een gratis thema dat speciaal is ontworpen voor bedrijven op het gebied van voeding en dranken. Handel bestellingen online af en houd de controle over je klanten, winst en merkwaarde.

        Ontdek het Express-thema

        Illustratie door Pete Ryan

         

        Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Dayna Winter