Online foto’s verkopen: tips voor amateurs en professionals

Hoe je online foto's verkoopt

Als je online geld wilt verdienen als fotograaf, moet je, net als YouTubers en Instagrammers, je creativiteit gebruiken om manieren te vinden waarmee je je talenten kunt omzetten in inkomen.

Misschien zakt de moed je in de schoenen als je ziet dat iedereen met de nieuwste iPhone en gratis fotobewerkingssoftware zichzelf fotograaf kan noemen. Maar geen zorgen: het is echt mogelijk om als creatieve professional geld te verdienen met je werk. Dit zijn de belangrijkste stappen om dat voor elkaar te krijgen:

  1. Een niche vinden
  2. Een publiek opbouwen
  3. Verschillende passieve inkomstenbronnen creëren

In dit artikel lees je wat je moet weten over het online verkopen van foto’s en geven we je tools, informatiebronnen en ideeën om je te helpen een bedrijf op te zetten rondom je fotografie.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Beste websites om foto’s te verkopen

Hieronder vind je de 18 beste websites om (licenties van) afbeeldingen of foto’s te verkopen. Verderop in dit artikel lichten we elke site verder toe:

  1. Alamy
  2. 500px
  3. SmugMug Pro
  4. Shutterstock
  5. iStock Photo
  6. Etsy
  7. Getty Images
  8. Stocksy
  9. Can Stock Photo
  10. Adobe Stock
  11. Twenty20
  12. Depositphotos
  13. Dreamstime
  14. EyeEm
  15. 123RF
  16. Foap
  17. Zenfolio
  18. Pixieset

Foto’s in licentie geven is een van de populairste manieren om foto’s online te ‘verkopen’ aan merken, uitgevers of anderen die jouw foto’s voor hun eigen doeleinden willen gebruiken. Dit gebeurt meestal via zogenaamde stockfotowebsites, waarop je als fotograaf je foto’s kunt uploaden. Vervolgens kunnen kopers een licentie (gebruiksrecht) van die foto’s kopen.

Het is goed om al stil te staan bij de manier waarop je foto’s gebruikt zouden kunnen worden door een bedrijf of uitgever op het moment dat je de foto’s maakt. Vooral veelzijdige foto’s van mensen die een bepaald idee uitdrukken, zijn erg in trek.

Er zijn talloze websites met stockfoto’s waar je uit kunt kiezen. We bespreken hieronder de top 18 die we al eerder noemden:

1. Alamy

Alamy-website

Alamy heeft de meest diverse verzameling stockfoto’s ter wereld, met ruim 215 miljoen afbeeldingen, vectoren, video’s en 360-graden panoramafoto’s. Je kunt er van alles op verkopen, van alledaagse afbeeldingen tot specifieke niches. Het platform heeft wereldwijd meer dan 60.000 bijdragers en 110.000 kopers. Er is ook een app, Stockimo, waarmee je iPhone-foto’s kunt verkopen en wat extra kunt verdienen met je selfies.

Alamy betaalt zijn bijdragers maandelijks uit en werkt met duidelijke tarieven. Als je afbeeldingen exclusief voor Alamy zijn, ontvang je 50% van de directe verkoop. Voor niet-exclusieve afbeeldingen krijg je 40% van alle directe verkopen. Alamy werkt bovendien niet met langetermijncontracten.

2. 500px

500px-website

500px Licensing (voorheen 500px Prime) werkt met miljoenen fotografen die hun foto’s online verkopen via hun website 500px. Hun distributiepartners, Getty Images en VCG (Visual China Group), bedienen ruim een miljoen klanten over de hele wereld en zijn dé plek waar bedrijven en professionals creatieve content zoeken en kopen. Alle content die op de site wordt aangeboden, is vrij van royalty’s, wat betekent dat de koper eenmalig voor de licentie betaalt. De afbeeldingen die onder de licentie worden gekocht, kunnen onbeperkt en permanent worden gebruikt en de prijzen zijn gebaseerd op de bestandsgrootte.

500px is daarnaast een communityplatform voor zowel amateur- als beroepsfotografen. Je kunt andere fotografen volgen, je foto’s plaatsen op hun marktplaats en meedoen met Photo Quest-wedstrijden. Je kunt tot 60% aan royalty’s verdienen voor exclusieve foto’s en 30% voor niet-exclusieve foto’s.

Beginnen is heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar een account te maken, je foto’s in te dienen en voor elke afbeelding formulieren in te vullen, waaronder een zogenaamde ‘model release’ (vrijwaringsverklaring van het model op de foto).

3. SmugMug Pro

SmugMug Pro

Op SmugMug kunnen zowel beginnende als ervaren fotografen terecht om hun foto’s online te verkopen. Op het verkoopplatform kun je een prachtig portfolio maken en zijn allerlei handige tools beschikbaar. Bij SmugMug is 85% van het verschil tussen de door jou opgegeven prijs en de standaard printprijzen van SmugMug voor jou.

Stel dat je een 5x7 afdruk verkoopt voor $ 10,79 en de standaardprijs van SmugMug is $ 0,79. De winst voor die afdruk is dan $ 10,00 en jij krijgt $ 8,50 (85% van $ 10,00). Je moet je wel aanmelden voor een maandabonnement, dat minimaal $ 200 per jaar kost voor het Portfolio-abonnement. Je hebt daarmee wel toegang tot ontelbare e-commercetools die je helpen je foto’s online te verkopen.

4. Shutterstock

Shutterstock

Shutterstock is een toonaangevend stockfotoplatform dat de afgelopen vijftien jaar meer dan een miljard dollar heeft uitbetaald aan zijn community. De foto’s worden bovendien gezien door miljoenen klanten.

Shutterstock is een zogenaamde microstockwebsite. Dat betekent dat de foto’s goedkoper en niet-exclusief zijn. De voornaamste manier om het aantal downloads te vergroten, is door heel veel afbeeldingen in te dienen die gebruikt kunnen worden als visuele metaforen. Verwacht dus niet veel te verdienen hier, maar het is wel een goede plek om ervaring op te doen met het verkopen van stockfoto’s.

Uitbetalingen zijn op basis van je inkomsten na verloop van tijd en liggen rond de 20 tot 30 procent. Ze hebben ook een affiliateprogramma, waarbij je wat extra kunt verdienen door nieuwe fotografen en klanten door te verwijzen.

5. iStock Photo

iStock Photo

iStock Photo is een microstockwebsite en dochterbedrijf van Getty Images. Het grootste verschil tussen de twee is dat je foto’s op iStock niet exclusief zijn, wat betekent dat je ze ook via andere platformen kunt verkopen. Nadeel is dat je een veel lagere commissie krijgt dan voor exclusieve foto’s. De commissies variëren van 15 tot 20 procent voor niet-exclusieve foto’s (25 tot 45 procent voor exclusieve foto’s).

De huidige tarieven voor exclusieve afbeeldingen zijn, volgens moederbedrijf Getty Images, als volgt:

Royaltytarieven voor iStockPhotos

6. Etsy

Etsy

Een fotowinkel op Etsy kan ook interessant zijn. Die is zo opgezet en je kunt vrijwel meteen beginnen met verkopen. De tarieven zijn bovendien voordelig voor zowel beginnende als ervaren fotografen. Etsy vraagt slechts 5% van de transactieprijs, inclusief de verzendkosten die je hebt ingesteld. Als je de betaling laat lopen via Etsy Payments, rekent Etsy ook nog 4% + € 0,30 verwerkingskosten.

Het verschil tussen Etsy en andere websites waar je foto’s kunt verkopen, is dat de meeste mensen die Etsy bezoeken niet op zoek zijn naar stockfoto’s. Om zoveel mogelijk uit dit platform te halen, is het goed om te investeren in designs en in de marketing van je Etsy-winkel. Maar dat is gezien de lage kosten de moeite waard.

Meer informatie over het verkopen van foto’s op Etsy, vind je in deze gids.

7. Getty Images

Getty Images

Getty Images richt zich op het hogere segment van stockfotografie. Het trekt vooral merken en uitgevers aan die op zoek zijn naar afbeeldingen van hoge kwaliteit of die moeilijk te vinden zijn. Het platform heeft samen met zijn microstockwebsite iStock meer dan 1,5 miljoen klanten wereldwijd.

De voorwaarden om deel te kunnen nemen, zijn dan ook een stuk strenger dan bij andere stockfotowebsites. Maar daar zijn de commissies ook naar: die beginnen bij 20% en kunnen oplopen tot maar liefst 45%.

8. Stocksy

Stocksy

Stocksy is een populaire stockfotowebsite die tot de middenmoot behoort. Vooral uitgevers en creatieve professionals vinden de weg naar deze site. De tarieven liggen hoog: voor standaard licenties kun je 50% aan royalty’s verdienen en voor uitgebreide licenties maar liefst 75%. De foto’s zijn wel allemaal exclusief, wat betekent dat je ze niet kunt gebruiken op andere stockfotowebsites.

Stocksy is een coöperatie die in handen is van de kunstenaars. Als lid van de coöperatie heb je invloed op bedrijfsbeslissingen en kun je een winstuitkering krijgen. De bedragen worden gebaseerd op je bijdrage aan de coöperatie via de verkoop van je foto’s of ander materiaal.

Nieuwsgierig geworden? Lees de veelgestelde vragen over de aanmelding op de Stocksy-website.

9. Can Stock Photo

CanStockPhoto

Meer dan 92.000 fotografen verkopen stockfoto’s via Can Stock Photo. Het platform hanteert verschillende manieren van uitbetaling, variërend van percentages tot vaste bedragen. Daarnaast ontvang je $ 5 voor elke 50 foto’s die worden verkocht via je referral. De foto’s die je verkoopt op Can Stock Photo worden ook aangeboden op Fotosearch, een van de grootste stockfotobedrijven.

10. Adobe Stock

AdobeStock

Adobe Stock is vooral heel handig als je al gebruikmaakt van Adobe-software voor andere creatieve projecten. Je kunt dan je video’s, vectoren of illustraties rechtstreeks vanuit bijvoorbeeld Adobe Lightroom CC en Adobe Bridge CC toevoegen aan Adobe Stock.

Je foto’s verkopen via Adobe Stock betekent een bereik van miljoenen potentiële kopers en een podium om je werk te laten zien aan de grootste creatieve community ter wereld, rechtstreeks via hun favoriete apps. Bovendien kun je een commissie van 33% verdienen voor de foto’s die je op Adobe Stock verkoopt.

11. Twenty20

Twenty20

Twenty20 begon als een tool voor Instagram-fotografen om hun foto’s aan merken te verkopen. Inmiddels is het een solide stockfotowebsite waar je foto’s kunt verkopen en in contact kunt komen met potentiële klanten. Je kunt op drie verschillende manieren geld verdienen:

  • $ 2 per fotolicentie
  • Geldprijzen via foto-uitdagingen
  • Een commissie van 100% wanneer je door een merk wordt ingehuurd voor een fotoshoot

Je kunt je foto’s verkopen via de Twenty20-app of via je eigen pagina binnen hun website. Het is een ideale plek om je foto’s online te verkopen en geld te verdienen met dat wat je leuk vindt.

12. Depositphotos

Depositphotos

Depositphotos is een wereldwijde marktplaats voor visuele content. Het platform heeft een bibliotheek van ruim 150 miljoen bestanden en klanten uit meer dan 200 landen. Depositphotos heeft ruim 100.000 bijdragers van over de hele wereld en heeft toonaangevende, internationale klanten als Warner Bros., TripAdvisor en Subaru. Commissies liggen tussen de 34% en 42% en worden gebaseerd op de ervaring en status die een bijdrager op het platform heeft, alsook op de resolutie en het licentietype.

13. Dreamstime

Dreamstime

Dreamstime levert al bijna 20 jaar beeldmateriaal van hoge kwaliteit aan klanten in de creatieve markt, van zelfstandige klanten in de private sector tot aan Fortune 500-bedrijven. Wapenfeiten van het stockbureau:

  • 31 miljoen geregistreerde leden
  • 600.000 deelnemende fotografen
  • 144 miljoen foto’s, illustraties, clipart en vectoren
  • 20 miljoen unieke websitebezoekers per maand

Dreamstime biedt een royale commissie aan zijn bijdragers. Daar staat tegenover dat je ten minste 70% van je portfolio op de site moet hebben staan voor minimaal zes maanden. Niet-exclusieve bijdragers krijgen 25% tot 50% en voor exclusieve foto’s krijg je een commissie van 27,5% tot 55%. Daarnaast kun je extra verdienen via referrals door nieuwe bijdragers of klanten door te verwijzen.

14. EyeEm

EyeEm

EyeEm richt zich meer op stockfoto’s voor advertentiedoeleinden en is daarom vooral heel geschikt als je als fotograaf in de commerciële hoek zit. Je kunt je ook laten inhuren voor fotoshoots voor grote merken als Airbnb of Spotify.

EyeEm beschikt over meer dan 25 miljoen fotografen en videografen uit ruim 150 landen en biedt een commissie van 50% voor elke verkochte foto.

15. 123RF

123RF

123RF is een grote speler in de stockfotomarkt. Alle content op het platform is niet-exclusief, dus je kunt je foto’s ook op andere websites aanbieden. 123RF brengt je foto’s onder de aandacht bij meer dan vijf miljoen potentiële kopers in 44 landen en in 17 verschillende talen. Als bijdrager verdien je tussen de 30% en 60% voor elke verkochte licentie.

16. Foap

Foap

Foap is een community van ruim drie miljoen creatieve professionals. Je kunt met de app van Foap je foto’s en video’s uploaden en verkopen, en meedoen aan speciale missies, zoals selfies, om extra te verdienen.

Foap biedt verschillende manieren om geld te verdienen:

  • $ 5 voor elke verkochte foto
  • $ 100 tot $ 2500 fotomissies, waarbij merken een opdracht indienen en een geldprijs uitloven voor de winnende inzendingen
  • Je foto’s online verkopen via partnerplatforms als Adobe en Alamy

Als je wilt dat je foto’s worden gezien door merken als KraftHeinz, Nivea en Heineken, is Foap de plek voor jou.

17. Zenfolio

Zenfolio

Zenfolio maakt het heel gemakkelijk om je foto’s online te verkopen, zowel voor beginners als professionals. Je kunt een website bouwen om je werk te laten zien, nieuwe klanten aan te trekken en je foto’s te verkopen. Bovendien kun je via het platform ook fotoafdrukken en -producten verkopen. Om deel te nemen, moet je wel een abonnement afsluiten voor minstens $ 5 per maand.

18. Pixieset

Pixieset

Met Pixieset kun je heel gemakkelijk een prachtige online galerie maken waarin je onder andere fotoafdrukken en -producten kunt verkopen (automatische fulfillment is inbegrepen).

Je hebt zelf de touwtjes in handen. Je hoeft alleen maar de verkoopprijs voor je producten in te stellen en je foto’s te promoten. Pixieset vraagt een commissie van 15% voor gratis abonnementen, maar 0% voor betaalde abonnementen (vanaf $ 8 per maand).

Alle genoemde websites zijn internationaal georiënteerd. Maak jij vooral foto’s van typisch Nederlandse beelden en wil je je daarom liever exclusief op de Nederlandse markt richten? Kijk dan eens op de Nationale Beeldbank.

Twee belangrijke stappen om online foto’s te verkopen

Nu je weet waar je je foto’s kunt verkopen, gaan we kijken naar hoe je dit succesvol doet.

1. Bepaal je niche

Elke succesvolle fotograaf heeft een kenmerkende stijl of een bepaald thema dat in al het werk terugkomt. Het maakt niet uit wat jouw specialisme is – reizen, mode, stadsgezichten, natuur of eten – als je maar consistent bent.

Mensen volgen andere mensen online omdat ze meer willen zien van datgene wat hun belangstelling in eerste instantie wekte. En wanneer niet aan die verwachting wordt voldaan, stoppen ze met volgen.

Meestal voel je vanzelf wel aan wat jouw niche is, omdat je op een gegeven moment een patroon ziet in welke foto’s en stijlen weerklank vinden bij je publiek. Maar je kunt ook de vraag naar bepaalde onderwerpen onderzoeken door het zoekvolume van zoekwoorden op het gebied van fotografie te analyseren.

Keywords Everywhere is een browserextensie waarmee het zoekvolume direct onder je Google-zoekopdracht wordt weergegeven. Dat maakt het makkelijk om te experimenteren met en zoeken naar gewilde onderwerpen en invalshoeken.

Keywords Everywhere-zoekopdracht Pug Pictures

Als richtlijn kun je aanhouden dat een gemiddelde van 1000 zoekopdrachten of meer per maand de moeite waard is om iets mee te doen.

Fotografen moeten net als bloggers, YouTubers en andere kunstenaars, investeren in het opbouwen van een publiek. Dat is een must als je je fotografiebedrijf wilt opbouwen en foto’s online wilt verkopen.

Of je nu als freelance fotograaf opdrachten doet of dat je je foto’s online verkoopt als afdrukken, je hebt een netwerk nodig om je bereik en je geloofwaardigheid uit te breiden.

Visueel ingestelde sociale platforms met ingebouwde doelgroepen, zoals Instagram en Tumblr, kunnen je daarbij helpen. Maar er zijn ook websites voor het delen van foto’s waar je in contact kunt komen met andere fotografen, het aantal volgers kunt vergroten en, afhankelijk van het platform, licenties kunt verkopen voor het gebruik van je digitale foto’s (zoals hierboven beschreven).

Door je verschillende accounts aan elkaar te koppelen, wordt het makkelijker om je foto’s op meerdere platforms te delen. Dat is goed voor de zichtbaarheid van je foto’s. Op Instagram kun je bijvoorbeeld je account koppelen met Tumblr en Facebook. Vervolgens kun je met één post je foto’s op alle gekoppelde platforms delen.

IFTTT is een gratis tool waarmee je andere handige integraties kunt maken tussen apps die gewoonlijk niet met elkaar te integreren zijn, zoals Instagram en Dropbox.

Op Instagram kun je ook Hashtagify gebruiken om relevante, actieve hashtags te vinden waarmee je de zichtbaarheid van je foto’s kunt vergroten en meer likes, reacties en betrokkenheid kunt genereren.

2. Integreer e-commerce in je portfolio

De meeste fotografen hebben een website die voornamelijk bedoeld is om hun werk te laten zien aan potentiële klanten. Maar als je e-commercefunctionaliteit toevoegt aan je site, waaronder de mogelijkheid om te betalen met PayPal of Shop Pay, kun je op nog meer manieren geld verdienen. Denk aan het verkopen van cursussen of workshops, tastbare producten, en diensten.

Dave Sanford heeft bijvoorbeeld een webwinkel waarin hij zijn wildlife-foto’s tentoonstelt, maar mensen kunnen er ook afdrukken en kalenders kopen.

Voorbeeld van een fotoproductpagina
Voorbeeld van een productpagina van Dave Sanford Photos

Je kunt je portfolio of winkel bouwen op Shopify, de benodigde apps installeren om je website aan je behoeften en verdienmodel aan te passen, en beginnen met het delen en verkopen van je foto’s in verschillende vormen, zoals social media, advertenties of zelfs offline met behulp van Shopify POS.

Bekijk de thema’s in de categorie Kunst en fotografie of kies een gratis thema om mee te beginnen (je kunt later altijd veranderen). Het is ook de moeite waard om extra functies toe te voegen door Shopify-apps als Digital Downloads (gratis) en Instagram Feed - Photo Gallery te installeren.

Er zijn talloze redenen te bedenken waarom je eigen website de beste plek is om je foto’s online te verkopen. Een aantal daarvan bespreken we hieronder.

Fotoafdrukken en -producten verkopen

Niet alleen bedrijven en uitgevers behoren tot je mogelijke klanten, ook bewonderaars.

Er zijn allerlei dingen die je zelf kunt maken en verkopen, van een simpele ingelijste foto tot aan kussens met een foto erop. En het is helemaal niet moeilijk om je eigen tastbare producten te verkopen.

Er bestaan verschillende websites waar je je foto’s kunt uploaden en verkopen als fotoprint op papier of op een product, zoals een beker, T-shirt of kalender. Bijvoorbeeld:

Je kunt met een lokaal fotolab werken dat je afdrukken verzendt, of met een print-on-demand service, zoals Printful om allerlei producten (bijv. afdrukken, telefoonhoesjes en kussens) te dropshippen.

Mopshond op een kussen

Vergeet niet eerst wat samples te bestellen, zodat je zeker weet dat de kwaliteit van de producten past bij de kwaliteit van je foto’s.

Template Icon

Gratis cursus: Build a Print-on-Demand Business

Leer hoe je gemakkelijk je eigen merkproducten ontwerpt en verkoopt. Adrian Morrison weet alles over e-commerce en vertelt in deze gratis, Engelstalige videocursus hoe je een succesvolle print-on-demandwinkel begint.

Meld je gratis aan

Fotoboeken verkopen

Je kunt je foto’s ook bundelen in een fotoboek en dat online verkopen.

Fotoboeken doen het goed op salontafels. Als je een geschikte niche hebt en je foto’s een consistent thema of onderwerp hebben, is de kans groot dat je een prachtig fotoboek kunt samenstellen en op die manier je kunst online kunt verkopen.

Gebruik bijvoorbeeld een dienst als Blurb, Lulu xPress of Shutterfly om de boeken on-demand te maken, te drukken en te verzenden.

De marges zijn misschien niet de beste bij print-on-demand services, maar het is wel een goede, risicovrije manier om uit te testen of er vraag is naar je producten voordat je er veel tijd en geld in stopt.

Je fotografie verkopen als dienst

Misschien maak je fotoreportages voor evenementen, doe je modeshoots of houd je je bezig met productfotografie. Wat het ook is, er zijn allerlei bedrijfskansen, waarmee je kunt inspelen op de vraag naar professionele fotografie. Zo verkoop je je fotografie als dienst:

Bied je diensten aan op speciale sites voor freelancers, zoals Fiverr of Hoofdkraan, of meld je aan als Shopify Expert. Maar als je een beetje redelijk betaald wilt worden voor je fotografiediensten, heb je er meer aan om te netwerken in je omgeving. Je zult klanten immers op locatie moeten ontmoeten.

Enkele netwerktips:

  • Zorg dat je altijd visitekaartjes bij je hebt. Je weet maar nooit wanneer je een potentiële klant tegenkomt (gebruik onze gratis visitekaartjesgenerator).
  • Werk je LinkedIn-profiel bij. Laat je werk zien en optimaliseer je profiel voor de diensten die je aanbiedt (bijv. evenementfotografie).
  • Ga naar netwerkbijeenkomsten waar ondernemers en evenementenorganisatoren op af komen. Grote kans dat zij een professionele fotograaf nodig hebben in de toekomst.
  • Werk aan je persoonlijke merk als fotograaf, zodat mensen direct aan jou denken wanneer ze een professionele fotograaf nodig hebben.

Als fotograaf werk je met strikte tijdvakken. Daarom is het handig om een boekingsplatform te hebben waar potentiële klanten kunnen zien wanneer je beschikbaar bent en je kunnen boeken.

Zowel Setmore als SimplyBook bieden gratis abonnementen en functies die geschikt zijn voor fotografen. Als je Shopify gebruikt, kun je ook BookThatApp installeren. Daarmee kunnen bezoekers direct op je website een afspraak maken.

Laten we tot slot eens kijken naar de minder leuke, maar wel heel belangrijke, juridische kant van het geheel: gebruiksrechten en het beschermen van je werk.

Juridische basisbeginselen voor het online verkopen van foto’s

Alsof het nog niet lastig genoeg is om uit te vogelen hoe je het beste je foto’s online kunt verkopen, moet je ook het een en ander weten over rechten en licenties. Dat lijkt misschien abracadabra, maar het is belangrijk om de basis te kennen van bepaalde voorwaarden en concepten. Zo kun je jezelf beschermen tegen diefstal en inbreuk, en voorkomen dat je zelf handelt in strijd met de wet.

Deze lijst is niet volledig en dient ook niet ter vervanging van juridisch advies (ik ben geen jurist), maar het geeft je een algemeen overzicht van de belangrijkste termen.

Lijst met juridische termen met betrekking tot het online verkopen van foto’s

Om je te helpen je weg te vinden in de juridische jungle, vind je hier een korte uitleg van enkele belangrijke termen.

Redactioneel gebruik. Toestemming om materiaal te gebruiken in blogs, kranten, tijdschriften en andere uitgaven.

Commercieel gebruik. Toestemming om materiaal te gebruiken in marketing en reclame om een product of dienst te promoten.

Retailgebruik. Toestemming om materiaal te gebruiken bij de ontwikkeling van een tastbaar product met als doel dat product te verkopen. Denk hierbij aan afdrukken, posters en producten met de foto erop (zoals kussens en bekers). Soms wordt hiervoor ook de term ‘commercieel gebruik’ gebruikt, maar dit zijn twee afzonderlijke dingen.

Exclusief. Dit betekent dat degene die de licentie van jou koopt, de enige is die de foto mag gebruiken.

Niet-exclusief. Niet-exclusieve fotolicenties kunnen door iedereen worden gekocht en gebruikt en kosten doorgaans minder dan exclusieve licenties.

Publiek domein. Dit betekent dat er geen auteursrecht of beperkingen gelden en dat het materiaal kan worden gebruikt voor commerciële, redactionele en persoonlijke doeleinden.

Creative Commons. Voorwaardelijk gebruik van je werk is toegestaan zolang het in overeenstemming is met de beperkingen van de betreffende licentie. Voor elke licentie geldt dat de maker moet worden vermeld. Op de website van Creative Commons kun je gratis een licentie kiezen en genereren.

Royalty Free (RF). Soms ook wel rechtenvrij genoemd. Mensen kunnen eenmalig een licentie kopen en de foto vervolgens zolang en zo vaak gebruiken als ze willen. (Ze worden echter geen eigenaar van de foto, dus er kunnen wel bepaalde voorwaarden gelden.) Dit is het meest gekochte licentietype en een van de goedkoopste aangezien deze foto’s in principe nooit exclusief zijn.

Rights managed (RM). Er kan een eenmalige licentie worden gekocht om de foto te gebruiken voor een specifiek, afgesproken doel. Voor aanvullend gebruik moeten aanvullende licenties worden gekocht.

Publicatierecht. De personen die op je foto’s staan, hebben ook bepaalde rechten (portretrecht), vooral als het gaat om commercieel gebruik wanneer je je foto’s online verkoopt. Dit staat los van het eerder genoemde auteursrecht. Vraag je modellen dus vooraf om uitdrukkelijke toestemming (aan de hand van een model release).

Lees hier meer over auteursrecht.

Wat als iemand je foto’s steelt

Diefstal van content komt vaak voor en veel mensen maken zich er onbewust schuldig aan.

Het is een goede gewoonte om je foto’s van een watermerk te voorzien voordat je ze online verkoopt. Zo zijn ze in ieder geval enigszins beschermd tegen diefstal. Gebruik bijvoorbeeld Photoshop of een watermerkgenerator om je eigen watermerk te maken.

Als je een klein watermerk in een hoek van je foto toevoegt, kunnen anderen je foto nog steeds vrijwel ongehinderd gebruiken. Een groter watermerk dat minder doorzichtig is, biedt de meeste bescherming.

Maar wat als iemand toch je foto’s steelt en gebruikt? Meestal helpt het om in dergelijke gevallen een zogenaamde sommatiebrief te sturen, waarin je diegene aanspreekt op de inbreuk van het auteursrecht en verzoekt daarmee te stoppen. Of stuur de dader een factuur voor het gebruik van je foto. Een combinatie van de twee is waarschijnlijk het effectiefst, omdat de dader de keuze heeft om te betalen of om de foto te verwijderen.

Probeer er in ieder geval altijd voor te zorgen dat mensen jouw naam vermelden wanneer ze je werk lenen, zelfs als dat alleen voor redactionele doeleinden is. Links die teruggaan naar je portfolio zijn een goede manier om verkeer terug te leiden naar je andere werk. Daarnaast zijn ze goed voor zoekmachineoptimalisatie en helpen ze je hoger te eindigen in de zoekresultaten van Google.

Geld verdienen met je passie

Zoals je ziet, kan foto’s verkopen een interessant idee voor een online bedrijf zijn. Of fotografie nu je hobby, bijbaan of beroep is, er zijn talloze manieren om je foto’s online te verkopen. Zorg alleen wel dat je goed op de hoogte bent van alles wat erbij komt kijken.

Hoeveel je er uiteindelijk mee verdient, hangt voor een groot deel af van je talent en vastberadenheid, maar geld verdienen met dat wat je leuk vindt en goed kunt, is het mooiste wat er is.

Illustratie: Eugenia Mello

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Braveen Kumar.


Klaar om je eerste bedrijf te starten? Begin vandaag nog – de eerste 14 dagen zijn gratis en een creditcard is niet nodig.


Veelgestelde vragen over het verkopen van foto’s

Waar kun je zowel als amateur als professioneel fotograaf online je foto’s verkopen?

In onze blog hebben we de 18 beste websites verzameld om (licenties van) afbeeldingen of foto’s te verkopen. We bespreken ze stuk voor stuk waaronder (stock)sites: Shutterstock, iStock Photo, 500px, Etsy, Getty Images, Adobe Stock en Dreamstime.

Welke ideeën zijn er om geld te verdienen met fotografie?

Bekend zijn fotografie als dienst of je kunt je foto’s verkopen aan stocksites en andere interessante websites. Maar denk ook aan het verkopen van prints of producten met jouw foto’s erop. Het kan via je eigen site, maar er bestaan verschillende websites waar je je foto’s kunt uploaden en verkopen op bijvoorbeeld een beker, T-shirt of kalender. Bekende sites: Fotomoto, CafePress en Fine Art America.

Hoeveel verdient het verkopen van stockfoto’s?

Voor de ene fotograaf levert het een goed inkomen op, voor de ander is het niet meer dan een zakcentje. Wat je verdient per foto hangt af van de site waar je deze aanbiedt, hoeveel je al verkocht hebt, onder welke licentie en de kwaliteit van je foto. Veelal krijg je een percentage van de verkoop. Reken je niet direct rijk, het kan gaan om enkele tientallen centen per foto en je moet het van de hoeveelheid verkopen hebben. Wil je stockfoto’s verkopen, verdiep je dan in de sites die we in onze blog aankaarten en kijk wat het best bij jou past.

Welke tips zijn er om succesvol stockfoto’s te verkopen op sites als Shutterstock?

Er zijn miljoenen stockfoto’s. Wat kun je doen om toch op te vallen en meer foto’s te verkopen? Enkele tips: 1. Doe zoekwoordonderzoek. Waar wordt op het moment veel naar gezocht en spring daar snel op in met je foto’s. 2. Doe dit ook in je omschrijving, zoekwoorden zijn ook hierin belangrijk. Vergeet alternatieve woorden niet. 3. Bekijk populaire stockbeelden van andere fotografen. 4. Wees de rest een stap voor. Dat kan al door rekening te houden met populaire momenten die eraan komen (denk aan de feestdagen of seizoenen).