Handleiding: hoe verkoop je kunst online?

hoe verkoop je kunst online webshop

Toen ik 15 jaar geleden van de kunstacademie kwam wist ik alles over kleurtheorie en schildertechnieken, maar helemaal niets over hoe ik mijn werk moest verkopen. Het enige wat we op dat gebied gedaan hadden, was een simpele portfolio-website maken.

Al in de eerste week van mijn nieuwe leven als “echte kunstenaar” werd het pijnlijk duidelijk dat je om te slagen in de kunstwereld ook een goede ondernemer moet zijn. En mijn sneue zelfgeknutselde portfoliowebsite was daar bij lange na niet genoeg voor.

Al snel werd het pijnlijk duidelijk voor mij dat een succesvolle kunstenaar ook een goede ondernemer moet zijn.

15 jaar geleden stonden webshops nog in de kinderschoenen, en sociale media bestonden al helemaal niet. Een vraag als “waar kan ik mijn producten gratis online verkopen” kwam niet eens bij me op. Onbekende kunstenaars zoals ik moesten het vooral hebben van opdrachten uit de zaken- en reclamewereld.

De mogelijkheid om je kunst makkelijk zelf online te kunnen verkopen heeft alles veranderd.

De straatarme kunstenaar van vroeger bestaat eigenlijk niet meer. Webshops en sociale media zijn enorm effectieve tools geworden die kunstenaars kunnen helpen om van hun kunst te leven, en de kunst te maken die zij willen maken, voor hun eigen nichepubliek.

Voor galerieën betekent de komst van het internet dat ze meer kunstenaars onder hun hoede kunnen nemen en betaalbare prints van hun werk kunnen verkopen aan mensen over de hele wereld.

Hoe verkoop ik mijn kunst online?

Mijn eigen carrière als illustrator hield maar 3 maanden stand, dus het leek me een goed idee om eens te gaan praten met twee Shopify-verkopers – een kunstenaar en een galeriehouder – die hun geld verdienen met het verkopen van kunst.

Maria Qamar, beter bekend als Hatecopy, nam ontslag bij het reclamebureau waar ze werkte toen haar pop art Aunty paintings een succes werden op Instagram.

Maria Qamar van Hatecopy

foto: Maria Qamar via Instagram

Ken Harman is de galeriehouder achter Spoke Art: drie grote galerieën aan de Oost- en Westkust van de Verenigde Staten, drie webshops, een printshop en een productiebedrijf.

Ken Harman van Spoke Art

foto: Ken Harman, via Artistaday

Aan de hand van de persoonlijke ervaringen van Maria en Ken neem ik je mee in de ins en outs van de bedrijfskant van het kunstenaarschap, en deel ik hun tips voor het online verkopen van kunst.

Side hustle of full time?

Tegenwoordig breken de meeste nieuwe kunstenaars door via sociale media. Door hun werk regelmatig te delen en actief te zijn in de online kunstenaarsgemeenschap vergaren ze een groep toegewijde fans.

Maria besloot om te gaan proberen van haar kunst te leven toen ze haar baan bij een reclamebureau kwijtraakte. Maar ze was niet meteen succesvol. In het begin had ze er nog baantjes naast, en richtte ze zich vooral op het uitbreiden van haar aantal volgers op Instagram.

Verkoop kunst online via Instagram

 

“Ik deed nog wat andere klussen hier en daar, want als je net begint verdien je over het algemeen weinig tot niets.” – Maria

De skills die ze in haar baan bij het reclamebureau had opgedaan, waren cruciaal bij het starten van haar webshop en het naam maken als kunstenaar.

💡 TIP: Heb je nog een “gewone” baan naast je kunst? Maak dan maximaal gebruik van de cursussen en andere resources die ze je bieden. Vraag je af welke skills van pas kunnen komen bij het verkopen van je kunst.

Maar er valt ook wat te zeggen voor de stap gewoon maar wagen. Toen Ken geen tijdelijke galerie kon vinden en dus gedwongen was om een huurcontract van twee jaar te tekenen, gaf die riskante stap hem een duwtje in de rug om veel sneller met zijn baan in de horeca te stoppen.

"In 2010 heb ik samen met een Australische kunstenaar een tentoonstelling ingericht. Hij stuurde me zijn werk. Ik huurde de galerie. Hij kocht het vliegtuigticket en boekte een hotel, en twee weken voordat we open zouden gaan ging de galerie waar we onze tentoonstelling zouden houden failliet. In die tijd waren er nog niet zoveel pop-ups als nu, en ik kon nergens een galerie vinden die ik tijdelijk mocht gebruiken. Uiteindelijk stuitte ik op een leeg winkelpand dat perfect bij de tentoonstelling paste. Maar de verhuurder wilde het voor minimaal twee jaar verhuren. Ik had geen keus en besloot ervoor te gaan.” – Ken

Kunst online verkopen: mensen bekijken kunst in een galerie van Spoke

foto: Rob Williamson voor Spoke

Je eigen kunst verkopen, of juist die van anderen?

Als je zelf geen kunstenaar bent kun je alsnog kunst verkopen, als curator. Kunstenaars die geen zin hebben in de zakelijke kant van hun vak zijn afhankelijk van vertegenwoordigers, galerieën en andere verkopers om hun werk voor hen aan de man te brengen.

Er zijn verschillende manieren waarop je met kunstenaars kunt samenwerken, van het verkopen van origineel werk of prints tot het kopen van kunst om op dingen te printen. Over het algemeen krijgt de kunstenaar een vast percentage van de verkoopprijs van zijn of haar werk.

"Bij de meeste galerieën krijgen kunstenaars 50% van de verkoopprijs voor een origineel kunstwerk. De kunstenaar geeft ons zijn doek of object, wij doen ons best om het te verkopen, en daarna verdelen we de opbrengst 50/50. Voor prints hebben we onze eigen drukkerij in Berkeley, Californië, waar we alles zelf printen. Over het algemeen krijgt de maker van de print 50% van de opbrengst, na aftrek van productiekosten.” – Ken

Maria runt haar eigen webshop, waar ze prints en merchandise verkoopt. Zo hoeft ze geen tussenpersoon te betalen en houdt ze haar kosten laag. Maar voor het tentoonstellen en verkopen van haar originele kunstwerken maakt ze alsnog gebruik van galerieën met meer ervaring.

Galerieën zorgen dat je werk door nieuw publiek wordt gezien. Daarnaast beschikken zij over alle resources en contacten die nodig zijn bij het promoten, vervoeren en verzenden van kunst.

Reproducties of juist origineel werk verkopen?

Sommige kunst, zoals beeldhouwwerk, is lastiger om te reproduceren of voor merchandise te gebruiken (alhoewel 3D printen of samenwerken met speelgoedfabrikanten een interessante optie is). Maar de meeste 2D kunstvormen bieden meerdere opties om met één kunstwerk eindeloos te verkopen.

Denk hierbij aan de volgende mogelijkheden:

  • Het originele kunstwerk verkopen
  • Limited (of juist open) edition prints – giclee (met of zonder lijst) of canvas
  • Digitale downloads – desktop-achtergrond, stock foto’s, prints voor inspirerende citaten, etc.
  • Speciale opdrachten – originele kunstwerken, traditioneel of digitaal
  • Merchandise – petten, mokken, t-shirts, buttons, etc.
  • Prints op stof of behang drukken
  • Auteursrecht verkopen aan andere webshops
  • Samenwerken met verkopers en makers

Naast het verkopen van prints en merchandise via haar webshop, werkte Maria samen met Shopify verkoper Nuvango om een aantal van haar kunstwerken en prints op kleding te laten drukken.

Online kunst verkopen. Model tegen gele muur

foto: Nuvango

Jouw webshop

Het duurt maar een paar minuutjes om je winkel op te zetten. Neem de tijd, wij hebben geduld. We geven je 14 dagen om het gratis uit te proberen voordat je een plan moet kiezen.

 

Bij het inrichten van webshop is het belangrijk om een thema te kiezen dat je kunst “ademruimte” geeft – grote afbeeldingen en veel witte/negatieve ruimte. Voeg apps toe die je werk uit handen nemen, zodat je je kunt focussen op het creatieve aspect van je bedrijf.

Online kunst verkopen met apps van Shopify

Hashimoto Contemporary

Thema-suggesties voor kunst-webshops

Apps die je kunnen helpen bij het runnen van je kunst-webshop:

Als je kunst verkoopt in de vorm van prints en merchandise, zijn apps als Gooten en Printful heel handig, omdat zij de orderverwerking en -verzending voor je doen.

Online kunst verkopen: prints op producten laten drukken

Printful catalogus

“Ik gebruik een app die het afdrukken en verzenden voor me doet. Het enige wat ik hoef te doen is kunstwerken uploaden, de rest wordt voor me gedaan. Dat betekent dat ik kan focussen op het maken van mijn kunst, in plaats van elke dag minstens 3 tot 4 uur kwijt te zijn aan printen, verpakken en verzenden. Die tijd gebruik ik nu om te brainstormen, nog mooiere kunst te maken, en contact te houden met mijn publiek." – Maria 

Nu kan ik me focussen op mijn kunst, in plaats van elke dag bezig te moeten zijn met printen, verpakken en verzenden.

Maria Qamar

Apps zoals Photo Gallery zijn uitstekend voor het tentoonstellen van items die oud of niet meer op voorraad zijn. Zo bouw je aan een portfolio voor mensen die jouw werk misschien wel willen verkopen en graag een volledig beeld van je werk willen hebben.

💡 TIP: Gebruik varianten in Shopify om je klanten de mogelijkheid te geven verschillende maten, afwerkingen en lijsten te kiezen. Je kunt varianten bewerken om eenmalige of oplopende bedragen weer te geven.

Online kunst verkopen: site van Spoke Art met varianten

Spoke Art

Kunst fotograferen en scannen

Als je een webshop hebt is het belangrijk om je producten helder en duidelijk weer te geven, wat je ook verkoopt. Gedetailleerde afbeeldingen moeten klanten de informatie geven die ze normaal zouden krijgen door het aanraken en bekijken van een fysiek product.

“Wanneer je kunst online verkoopt draait het allemaal om de afbeeldingen. Als je foto’s van slechte kwaliteit zijn, krijgen mensen geen goed beeld van je werk en wordt het heel lastig om iets te verkopen.” – Ken

Gratis handleiding: Productfotografie

Leer hoe je met een beperkt budget zelf prachtige productfoto's maakt.

Kunst fotograferen vereist iets meer skills dan gewone productfotografie, en met een simpel belichtingssysteem krijg je soms nog storende reflecties of vreemde kleuren. Het is een goed idee om een professional in te schakelen voor het fotograferen van grotere kunstwerken of 3D items zoals beeldjes.

Voor 2D-kunstwerken raadt Ken aan om ze te scannen in plaats van te fotograferen:

"We hebben een kleine fotostudio in onze drukwerkplaats. Maar onze kunstenaars sturen ons scans van hun eigen werk, omdat ze die zelf ook nodig hebben voor hun eigen archieven. De goedkoopste manier om je kunst te scannen is met een gewone thuisscanner: scan het werk in delen en maak er in Photoshop weer één geheel van. Voor een kunstwerk dat een hoogglans coating of een harslaag heeft kan dat lastig zijn, maar voor kunst op canvas of papier werkt het uitstekend.”

Online kunst verkopen: Helice Wen

Helice Wen, via Spoke Art

Open edition of limited edition?

Je werk laten printen op T-shirts en mokken zorgt dat je eindeloos kunt verdienen aan één kunstwerk. Maar sommige galerieën, zoals Spoke, kiezen juist voor een limited edition benadering voor het merendeel van de kunst die ze vertegenwoordigen.

Meer lezen: 11 zelfgemaakte dingen om online te verkopen

Het effect van limited editions lijkt erg op dat van een “zolang de voorraad strekt"-actie. Je creëert een gevoel van schaarste en urgentie - een zeer succesvolle marketingtactiek. Maar voor Ken heeft de beslissing om de hoeveelheid prints te beperken een diepere reden:

"We besteden veel tijd aan het vinden van werk dat écht bijzonder is. En bijzondere dingen verdienen een speciale behandeling. We zouden misschien meer geld kunnen verdienen door items eindeloos te printen en er zoveel mogelijk van te verkopen, maar ik denk dat als je kunstwerken in een limited edition verkoopt je daarmee hun waarde vergroot.” - Ken Harman

Een kunstwerk als limited edition verkopen vergroot de waarde ervan.

Ken Harman

Maar limited edition heeft ook nadelen.

“Veel van wat wij verkopen kan doorverkocht worden. Op een site als eBay zie ik soms dat kunst die bij ons gekocht is voor een veel hogere prijs doorverkocht wordt omdat de vraag zo groot is. Dat betekent dus dat er mensen waren die dat kunstwerk heel graag wilden hebben maar het niet bij ons konden kopen omdat het “op” was. Dat vind ik een beetje deprimerend.” – Ken

Om te zorgen dat hun kunst niet alleen door kunsthandelaren wordt gekocht geldt er bij Spoke een maximum aantal prints per klant. Daarnaast hebben ze een zwarte lijst aangelegd van klanten waarvan ze weten dat die alleen maar kunst aanschaffen om door te verkopen.

"We doen er alles aan om te zorgen dat vooral de échte fans hun favoriete items bij ons kunnen kopen.” – Ken

Online kunst verkopen: voorbeeld kunstwerk

The People's Print Shop

Printers en drukkerijen

Het is zeker mogelijk om met goed papier, een goede printer en de juiste inkt zelf prints te maken. Daarnaast kun je als je dat wilt ook zelf lijsten maken om je prints ingelijst aan je klanten te verkopen. Dit is een goede methode voor beginnende kunstenaars met een klein budget, maar het is niet duurzaam of schaalbaar.

"Toen ik net begon, printte, verpakte en bezorgde ik elke poster die besteld werd met de hand. Dat heb ik in totaal een keer of duizend gedaan. Elke ochtend ging ik naar mijn printshop, drukte alle prints af en verpakte ze, om ze daarna naar het postkantoor te brengen. Maar op een gegeven moment kwamen er zoveel bestellingen binnen dat ik geen tijd meer had om te tekenen en kunst te maken. Het enige wat ik de hele dag deed was bestellingen afleveren en van hot naar her rennen.” – Maria

Een drukkerij in de buurt (of online) kan grote aantallen prints drukken tegen gereduceerde prijzen. Dit is vooral handig als je wel je eigen verzending wilt blijven doen, of je prints ook offline wilt verkopen.

💡 TIP: Als je alles uit handen wilt geven is print-on-demand en dropshipping een goed alternatief. Maria gebruikt tegenwoordig Printful voor haar webshop.

Online kunst verkopen met print on demand

Exposities, pop-ups en offline events

Maria werkt met klassieke materialen: olieverf en canvas doeken. Dat heeft een heel krachtig effect als je haar werk offline ziet maar in digitale afbeeldingen gaat dat effect vaak verloren

“In mijn kunst zit heel veel fysiek werk. Door een tentoonstelling in een galerie kunnen mensen zien dat ik werkelijk besta en een kunstenaar ben met technische skills, die grote schilderijen en installaties kan maken.” – Maria

Daarnaast zijn offline events ideaal om fans te ontmoeten en je werk aan nieuwe mensen te laten zien. En tijdens deze ontmoetingen kun je mensen dan weer verwijzen naar je website.

Ideeën voor offline events:

  • Werk samen met een galerie en houd daar een tentoonstelling van je werk.
  • Zijn er kunstmarkten of events bij je in de buurt? Huur een kraampje voor een dag of langer.
  • Verkoop je werk in trendy woon- en cadeauwinkels, of open een pop-up shop in een bestaande winkel.
  • Houd een open-studio dag (of dagen), bijvoorbeeld als je je webshop opent of juist een vaste dag elke week.
  • Run (eventueel samen met andere kunstenaars) een pop-up shop.
    Online kunst verkopen: een atelier

    foto: Spoke Art

    💡 TIP: synchroniseer je online en offline verkoop met een Shopify POS voor directe verkoop.

    Voordat Ken zijn galerie opende, werkte hij met pop-ups om bekendheid als galeriehouder te krijgen en om zijn bedrijfsidee te testen. En ook nu zorgt hij dat zijn online bedrijf altijd een offline locatie heeft.

    “Er zijn bijna geen succesvolle galerieën te vinden die alleen maar online bestaan. Dat gebeurt bijna nooit. Ik denk dat dat komt omdat mensen kunst graag in het echt willen bekijken. En zelfs de mensen die alleen online kopen willen weten dat de kunst die ze kopen ook in het echt door mensen is bekeken.” – Ken

    Samenwerken met een galerie

    Als je naast het verkopen van prints in je eigen webshop ook graag samen wilt werken met een galerie, zorg dan dat je je goed voorbereid hebt en zo professioneel mogelijk overkomt, zegt Ken:

    • WEL DOEN Bestudeer de sociale media van de galerie: “Als jij meer volgers hebt dan de galerie, of de galerie heeft erg weinig volgers, kan dat een reden zijn om niet met ze in zee te gaan. “
    • NIET DOEN de galerie op sociale media benaderen: “Ik sta er versteld van hoeveel kunstenaars ons benaderen via Facebook Messenger of ons in een Instagram post taggen en vragen of we eens naar hun werk willen kijken. Ja, sociale media is heel belangrijk voor ons, maar het komt heel onprofessioneel over om op die manier als kunstenaar contact met ons te zoeken.”
    • WEL DOEN Doe je huiswerk en benader alleen galerieën wiens andere kunstenaars bij jouw stijl passen. “Je kunt geen street art verkopen aan iemand die Impressionisten verzamelt.”

      Je kunt geen street art verkopen aan iemand die Impressionisten verzamelt.

      • NIET DOEN “Wat je echt niet moet doen is “spray and pray”, oftewel een heleboel galerieën tegelijkertijd in één Instagrampost taggen en dan maar hopen dat eentje bijt.”
      • WEL DOEN Stuur een professionele e-mail waarvan de inhoud specifiek is afgestemd op de galerie waar je hem naar stuurt. “Een goede eerste stap is de naam van de directeur of curator van een galerie vinden en diegene een persoonlijke e-mail sturen.”
      Online kunst verkopen: een galerie van Spoke Art

      foto: Joe Russo voor Spoke

      Kunst verpakken en verzenden

      Als je een origineel item gaat versturen, of ervoor kiest om prints en schilderijen zelf te versturen in plaats van het door een print-en-verzend bedrijf te laten doen, wees dan extra zorgvuldig met je verpakking.

      Prints en posters kun je het beste versturen in kartonnen kokers, en kleinere prints in harde kartonnen enveloppen. Gebruik pergamijn (water- en vetafstotend papier) of plastic hoezen voordat je de prints verpakt, zo zijn ze extra beschermd.

      Ingelijste kunst heeft nog meer zorg nodig. Sommige bezorgbedrijven, zoals DHL, versturen uit voorzorg helemaal geen kunst. Terwijl anderen zich er juist in specialiseren.

      Online kunst verkopen: mopshond in kartonnen doos

      "Er zijn een heleboel trucs om verzenden van kunst goedkoper te maken. Eén voorbeeld is het verzenden van een groot schilderij op een frame, wat al snel heel duur wordt. Wat we soms doen is het doek van het frame halen, het oprollen en het vervolgens in een koker verzenden, wat stukken goedkoper is. Eénmaal gearriveerd kan de koper het doek weer professioneel laten opspannen.” – Ken

      Verzekerd verzenden

      Als je een origineel kunstwerk verzendt is het belangrijk om het te verzekeren. Een beschadigd of verloren pakketje kun je niet simpelweg vervangen.

      De meeste bezorgdiensten bieden klanten een basisverzekering aan. Let hierbij echter wel goed op of jouw pakket aan de voorwaarden voldoet of dat je misschien een extra verzekering moet afsluiten. Voor echt dure items neemt Ken nog extra veiligheidsmaatregelen.

      “Iets versturen wat meer dan 1.000 euro waard is, is altijd riskant. Omdat je te maken hebt met een waardevol item is het een goed idee om een specialistische firma in te schakelen, ondanks de hogere prijs.” – Ken

      Plagiaat en copyright

      Sommige kunstenaars verklaren de oorlog aan copycats. Wanneer grote bedrijven hun originele ideeën stelen nemen ze een advocaat in de arm of stappen ze naar de pers.

      Maria en Ken daarentegen hebben geaccepteerd dat na-apers en plagiaat bij hun vak horen. Maria heeft één keer een advocaat ingeschakeld, maar tegenwoordig heeft ze er een meer filosofische kijk op:

      “Ik besefte dat ik een leven lang heb moeten leren om te doen wat ik nu doe. Jaren van oefening en discipline, naast een carrière in de reclamewereld gevolgd door werkeloosheid. Die dingen samen hebben me gevormd tot wie ik ben. De technische skills die je nodig hebt om te kunnen doen wat ik doe leer je niet in een maand. Als iemand mij kopieert komt er onvermijdelijk een punt waarop ook zij dat leerproces zullen moeten doorlopen, want op een gegeven moment zijn hun ideeën op. Als ik niets produceer, kunnen zij niets kopiëren” 

      Online kunst verkopen: een print van Hatecopy

      Hatecopy

      Maria ziet in de copycats van Hatecopy een teken dat ze goed bezig is.

      “Ik zie het als een teken dat ik anderen inspireer en dat ik iets leuks en goeds doe, anders zouden ze me niet willen nadoen. Ik word er niet langer boos om en maak me er ook niet meer druk over.” – Maria Qamar

      Als mensen mijn werk kopiëren is dat een teken dat ik anderen inspireer en dat ik iets goed doe, anders zouden ze me niet willen nadoen.

      Maria Qamar

      Voor galerieën zoals Spoke, die een heleboel kunstenaars vertegenwoordigen en hun kunst online verkopen, zijn copycat websites een steeds terugkerend probleem.

      "We hebben een aantal websites die ons gewoon exact kopiëren. Vooral de laatste maanden loopt het echt uit de hand. Maar dit gebeurt in elke branche, of je nou iPhones, kleding of concertkaartjes verkoopt, dus ik beschouw het nu als iets wat er nou eenmaal bij hoort. We doen ons best om het te voorkomen, maar je kunt het simpelweg niet altijd tegenhouden.” – Ken

      💡 TIP: Als kunstenaar kun je auteursrecht op je werk aanvragen. Lees hier alle ins en outs

      De kunstenaar als ondernemer

      Als kunstenaar je bedrijf laten groeien betekent telkens nieuwe kunst maken om je fans en vaste klanten te behouden. Om dat te kunnen doen, vertelt Maria, moet je zorgen dat je altijd weer ergens inspiratie vindt:

      “Het is een goed idee om de wereld vanuit andere invalshoeken te bekijken. Dat helpt je om een goed beeld te krijgen van wat je wel en niet mooi vindt. Wat ik altijd doe is iemand meenemen naar het soort galerie waar ze in hun eentje niet direct naar toe durven te gaan. Iedereen ziet kunst op zijn eigen manier. Ga naar zoveel mogelijk nieuwe tentoonstellingen, simpelweg om je blik te verruimen en te leren hoe andere mensen naar de wereld kijken. Zo leer je om ook anders over je eigen invalshoeken en ideeën na te denken”

      Online kunst verkopen: kunstenares tekent

      foto: Vice

      Of ze het nou willen of niet, kunstenaars zijn altijd ondernemers. En het omarmen van de zakelijke kant van je bedrijf is essentieel voor je succes en groei als kunstenaar.

      “Sommige mensen weten alles over ondernemen en andere weten alles over kunst, maar voor een werkelijk succesvol bedrijf heb je een combinatie van beide nodig. Dat is waar ik altijd mee bezig ben, dat is wat ik wil creëren, die perfecte balans, die harmonie tussen creativiteit en ondernemerschap.” – Maria

      Dat is wat ik wil creëren, die perfecte balans, die harmonie tussen creativiteit en ondernemerschap.

      Maria Qamar

      Illustratie: Pete Ryan

      Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Dayna Winter

      Veelgestelde vragen over het online verkopen van kunst.

      Waar moet ik op letten als ik mijn kunst via een eigen webshop ga verkopen?

      Als je een webshop hebt is het belangrijk om je producten helder en duidelijk weer te geven, wat je ook verkoopt. Gedetailleerde afbeeldingen moeten klanten de informatie geven die ze normaal zouden krijgen door het aanraken en bekijken van een fysiek product. Bij het inrichten van webshop met kunst is het belangrijk om een thema te kiezen dat je kunst “ademruimte” geeft – grote afbeeldingen en veel witte/negatieve ruimte. Voeg apps toe die je werk uit handen nemen, zodat je je kunt focussen op het creatieve aspect van je bedrijf.

      Wat kan ik allemaal met mijn kunst doen om het online te verkopen?

      De meeste 2D kunstvormen bieden meerdere opties om met één kunstwerk eindeloos te verkopen.

      Denk hierbij aan de volgende mogelijkheden:

      • Het originele kunstwerk verkopen
      • Limited (of juist open) edition prints – giclee (met of zonder lijst) of canvas
      • Digitale downloads – desktop-achtergrond, stock foto’s, prints voor inspirerende citaten, etc.
      • Speciale opdrachten – originele kunstwerken, traditioneel of digitaal
      • Merchandise – petten, mokken, t-shirts, buttons, etc.
      • Prints op stof of behang drukken
      • Auteursrecht verkopen aan andere webshops
      • Samenwerken met verkopers en makers

      Hoe kan ik mijn kunst het best verpakken voor verzending?

      Prints en posters kun je het beste versturen in kartonnen kokers, en kleinere prints in harde kartonnen enveloppen. Gebruik pergamijn (water- en vetafstotend papier) of plastic hoezen voordat je de prints verpakt, zo zijn ze extra beschermd.

      Kunst wel of niet verzekeren voor verzending?

      Als je een origineel kunstwerk verzendt is het belangrijk om het te verzekeren. Een beschadigd of verloren pakketje kun je niet simpelweg vervangen. De meeste bezorgdiensten bieden klanten een basisverzekering aan. Let hierbij echter wel goed op of jouw pakket aan de voorwaarden voldoet of dat je misschien een extra verzekering moet afsluiten.