Shopify-blogs

Alles wat je moet weten om een online T-shirtbedrijf te starten

online T-shirts verkopen, webshop starten

Een T-shirt is veel meer dan gewoon een makkelijk, lekker zittend kledingstuk. Met een T-shirt kun je je persoonlijkheid, interesses en identiteit uitdragen.

Hierdoor is het een populair item om zelf te maken en online te verkopen, vooral voor ondernemers en kunstenaars die een bedrijf willen starten, maar niet te veel willen investeren. Het kost namelijk niet veel geld en tijd om een nieuw T-shirtmerk op te zetten. En als je al ontwerpen hebt, kun je zelfs binnen een paar uur al volledig operationeel zijn.

In de Shopify App Store vind je allerlei apps en integraties. Je kunt bijvoorbeeld binnen enkele minuten je winkel koppelen aan een drukker/dropshipper waarna je meteen aan de slag kunt met het bedrukken en leveren van je T-shirts.

Omdat T-shirtbedrijven zo populair zijn, is de concurrentie erg groot. Maar als je een sterk, interessant merk weet op te bouwen voor een specifieke doelgroep en daar je T-shirtontwerpen op afstemt, heb je zeker kans van slagen.

In dit stappenplan komen alle facetten van het opzetten van een T-shirtbedrijf aan bod: van het ontwerpen van je eigen lijn tot de verkoop in een onlinewinkel.

 

Template Icon

Gratis cursus: How to Quickly Start a Profitable T-Shirt Store

Ontdek in onze Engelstalige cursus hoe je T-shirts verkoopt zonder je zorgen hoeven te maken over het ontwerp, de voorraad of de levering.

Reserveer nu een plekje

Een online T-shirtbedrijf opzetten: dit zijn de stappen

  1. Kies een niche
  2. Ga op zoek naar goed materiaal en een geschikte druktechniek
  3. Ontwerp je eigen prints
  4. Zorg voor goede mock-ups van je T-shirts
  5. Laat je prints beoordelen
  6. Zet je eigen webshop op

Kies een niche

Deze term duikt bijna overal op, maar nergens is die zo belangrijk als in de T-shirtindustrie. Een van de belangrijkste factoren bij het opzetten van een succesvol T-shirtbedrijf is dat je moet zorgen dat je eruit springt. En een van de beste manieren om dat te doen is door een specifieke doelgroep of interessegroep aan te spreken.

Categorieën als ‘T-shirts voor mensen die van grappige slogans houden’ zijn vaak te breed in een markt die zo ver ontwikkeld is als deze. Je moet een stuk specifieker zijn. Een voorbeeld van een dergelijke niche is T-shirts met grappige spreuken voor zorgpersoneel of voor hondeneigenaren (zoals je hieronder ziet).

T-shirt met een mopshond en de tekst ‘keep calm and pug on’
Bron: ThinkPup

Er zijn allerlei manieren om een niche te vinden en te evalueren. Dit zijn er enkele:

  • Bekijk de subreddits van je potentiële niche en kijk naar het aantal abonnees en de mate van betrokkenheid van die abonnees.
  • Gebruik Facebook-doelgroepstatistieken om inzicht te krijgen in de grootte van je niche op Facebook.
  • Zoek op internet naar populaire hobby’s voor inspiratie.
  • Denk aan je eigen interesses en de groepen waar je lid van bent. Soms is het goed om dicht bij jezelf te blijven en je intuïtie te volgen.

Ga op zoek naar goed materiaal en een geschikte druktechniek

Niet alle T-shirts zijn van dezelfde kwaliteit en dat geldt ook voor de gedrukte prints. Maar kwaliteit is essentieel als je ook op de lange termijn wilt slagen met je online T-shirtbedrijf. Het kan heel verleidelijk zijn om voor mindere kwaliteit te kiezen om zo hogere winstmarges te halen, maar denk goed na over hoe de kwaliteit van invloed is op de bereidheid van de klant om je merk te delen en bij je terug te komen. Je kunt misschien één keer iemand teleurstellen, maar een tweede keer kom je er niet zo makkelijk mee weg. Je creëert bepaalt geen fans en terugkerende klanten met een print die vervaagt of scheurtjes vertoont, of een T-shirt dat krimpt of uit model raakt. Doe dus goed onderzoek naar beschikbare blanco T-shirts en mogelijke druktechnieken, zodat je meteen aan het begin een goede keuze maakt.

Een T-shirt van hoge kwaliteit van Nuvango met daarop de afbeelding van een vrouw die een sigaret rookt
Bron: Nuvango

Bij de keuze van een goed T-shirt komen verschillende factoren kijken, zoals de pasvorm, de maat, het materiaal, zachtheid en gewicht.

Als je eenmaal alle mogelijkheden hebt teruggebracht tot enkele interessante opties, is het goed om daar samples van te bestellen. Op basis daarvan kun je dan een weloverwogen keuze maken.

Druktechnieken voor T-shirts

Er zijn momenteel drie populaire methoden voor het bedrukken van T-shirts. Elke methode heeft zijn voor- en nadelen en is deels afhankelijk van hoeveel tijd je wilt besteden aan het productontwikkelingsproces en van de drukker die je kiest.

Hieronder vind je van elke methode een beschrijving en de voor- en nadelen. Of je nu zelf een printer wilt aanschaffen of dat je liever een drukkerij in de arm neemt, het is goed om te weten hoe elke druktechniek werkt.

Zeefdrukken

Een zeefdrukmachine bij Printful
Bron: Printful

Zeefdrukken is een oude techniek die de tand des tijds goed heeft doorstaan. Het is een van de meestgebruikte methoden om T-shirts te bedrukken en het resultaat is vaak van goede, duurzame kwaliteit. Maar omdat de voorbereiding ervan nogal arbeidsintensief is, wordt zeefdrukken pas kosteneffectief bij grote oplagen. Zeefdrukken is minder interessant wanneer je ingewikkelde prints of prints met meer dan vier of vijf kleuren wilt drukken. De productietijd en daardoor ook de kosten nemen namelijk bij elke extra kleur toe.

Voordelen

  • Kleur- en slijtvast resultaat
  • Voordelig voor grote oplagen
  • Volumekortingen

Nadelen

  • Niet voordelig bij meerdere kleuren
  • Alleen mogelijk om eenvoudige afbeeldingen of prints te drukken

Transferdrukken

Een transferpers
Bron: Transfer Express

Transferdrukken gebeurt ook al heel lang. Hierbij wordt het ontwerp op speciale transferfolie geprint en vervolgens met een hittepers op het T-shirt overgezet. Deze techniek vergt weinig voorbereidingswerk en is daardoor heel geschikt voor kleine oplagen. Als je budget het toelaat en je besluit je eigen commerciële hittepers aan te schaffen, kun je ook een voorraad afdrukken bestellen bij je drukker en die zelf op je T-shirts overbrengen zodra je een bestelling binnenkrijgt.

Met deze druktechniek kun je relatief snel en eenvoudig T-shirts bedrukken met kleurrijke prints.

Voordelen

  • Je kunt elk T-shirt op aanvraag bedrukken.

Nadelen

  • Het eindresultaat is van mindere kwaliteit en minder duurzaam dan bij zeefdrukken of wanneer je direct op het kledingstuk drukt.
  • Hoge investeringskosten voor een hittepers (variërend van een paar honderd tot een paar duizend euro).
  • Als je de prints zelf wilt drukken, kost deze methode je extra tijd.

Digitaal printen op textiel (DTG)

Een DTG-printer
Bron: Anajet

Deze methode, die ook wel ‘direct to garment’ (DTG) wordt genoemd, heeft veel weg van printen met een gewone inkjetprinter die je misschien wel thuis hebt staan. Met DTG wordt inkt direct op het T-shirt gedrukt. Prints kunnen heel nauwkeurig en volledig in kleur worden afgedrukt.

De kwaliteit van DTG-printen is vergelijkbaar met die van zeefdrukken en beter dan bij transferdrukken. Omdat het ongeveer hetzelfde werkt als bij een inkjetprinter, heb je niet te maken met hoge voorbereidingskosten, zoals wel het geval is bij zeefdrukken. Dat betekent dat je ook kleinere bestellingen op een voordelige manier kunt verwerken.

Het nadeel is dan meteen dat je bij deze techniek niet kunt profiteren van volumekortingen. Het bedrukken van elk T-shirt kost immers evenveel tijd.

Voordelen

  • Onbeperkte kleurenmogelijkheden
  • Prints worden heel gedetailleerd en nauwkeurig gedrukt
  • Ideaal voor kleine of eenmalige bestellingen
  • Geen voorbereidingskosten

Nadelen

  • Niet voordelig bij grotere oplagen
  • Meestal geen volumekortingen

Ontwerp je eigen T-shirtprints

Haal inspiratie uit populaire ontwerpen en niches

Het laatste wat een bezoeker van je webshop wil zien in je assortiment is een kopie van een T-shirtontwerp van iemand anders. Dat betekent niet per se dat je ingewikkelde prints moet bedenken. Vaak zijn het de T-shirts met een simpel design die het beste verkopen. Maar ze moeten wel passen bij je doelgroep én anders zijn dan de rest.

Als je inspiratie nodig hebt voor niches en prints, kijk dan om je heen wat populair is en veel wordt verkocht. En gebruik dat vervolgens als basis voor je eigen ontwerp.

Hieronder zie je een lijst van de beste marktplaatsen voor grafische T-shirts. Neem eens een kijkje bij de bestsellers en populairste ontwerpen en wie weet doe je wat inspiratie op.

Het is ook de moeite waard om eens te kijken op Google Trends om een beeld te krijgen van de onderwerpen waar mensen momenteel in geïnteresseerd zijn.

Huur een ontwerper in

Als je eenmaal een idee hebt voor een T-shirtontwerp, moet dat idee nog worden vertaald naar een echt ontwerp. Als je een programma als Adobe Photoshop hebt, kun je eenvoudige ontwerpen misschien nog wel zelf uitwerken. Maar de kans is groot dat je wel wat hulp kunt gebruiken.

Er zijn verschillende marktplaatsen waar je een grafisch ontwerper kunt vinden om je te helpen met je ontwerpen.

Speciale marktplaatsen voor ontwerpers

99designs: 99designs is een wereldwijde community van designers waar een heleboel talent is te vinden. Ga gericht op zoek naar een ontwerper die bij jou past of zet een wedstrijd uit.

Behance: Behance is ook zeker de moeite waard als je op zoek bent naar een ontwerper.

Freelancenetwerken

Je kunt ook kijken op algemenere freelancesites, zoals Freelance.nl, Hoofdkraan of Fiverr.

Koop een T-shirtontwerp

Als je geen ontwerper kunt vinden, kun je ook altijd nog een ontwerp kopen. Houd er wel rekening mee dat de kans groot is dat andere mensen dat ontwerp ook al verkopen en het dus moeilijker is om je te onderscheiden.

Kijk eens op speciale marktplaatsen voor T-shirtontwerpen, zoals:

Zorg voor goede mock-ups van je T-shirts

Als je eenmaal een aantal definitieve ontwerpen hebt, is de volgende stap om daar mock-ups van te maken. Je klanten willen namelijk zien hoe de print er uiteindelijk uit komt te zien op een T-shirt.

Je kunt natuurlijk ook samples bestellen van je bedrukte T-shirts en daar foto’s van maken en op je website plaatsen. Maar er zijn ook allerlei mock-upservices en sjablonen te vinden op internet, waarmee je eenvoudig een volledig digitale mock-up maakt (zie onderstaand voorbeeld).

 

Mock-up van T-shirt: Photoshop-bestand met meerdere lagen

T-shirtsjablonen van Adobe Photoshop (.psd) worden het meest gebruikt voor mock-upbestanden. Hiermee kun je snel zien hoe je ontwerpen eruit zullen zien op een T-shirt. De meeste Photoshop-sjablonen bevatten meerdere lagen, zodat je de kleur van het T-shirt kunt veranderen en je eigen print kunt toevoegen. De print smelt samen met de vouwen en lijnen van het shirt.

Als je een beetje handig bent met Photoshop, kun je bijvoorbeeld op deze websites zoeken naar een goed mock-upbestand:

Als Adobe Photoshop niet helemaal jouw ding is, kun je ook kiezen voor webgebaseerde mock-upsoftware. Daarmee kun je precies hetzelfde doen, maar dan zonder Photoshop.

Laat je prints beoordelen

Voordat je een hoop geld steekt in je nieuwe bedrijfsidee, is het belangrijk om eerst te onderzoeken of er een markt en interesse is voor jouw ontwerpen. Dat kun je op verschillende manieren doen.

Enkele populaire en veelgebruikte methoden zijn bijvoorbeeld:

Sociale netwerken: Post je ontwerpen op je Facebook-pagina, in een Facebook-groep, op Twitter of een ander sociaal netwerk waarop je vrienden en potentiële klanten zitten. Maar pas op dat je niet te blind vaart op de meningen van vrienden en familie, want zij zijn mogelijk niet helemaal objectief.

Reddit: Ondanks dat deze community over het algemeen marketing probeert te weren, is Reddit nog steeds een van de beste plekken om eerlijke feedback te krijgen voor je ontwerpen (en wellicht zelfs klanten nadat je je ontwerp op de markt hebt gebracht). En dankzij de talloze subreddits is het niet moeilijk om een zeer specifieke niche van potentiële klanten te vinden. Vraag hun om hun feedback voordat je je ontwerpen gaat verkopen.

Crowdfunding: Op crowdfundingsites kun je je nieuwe bedrijfsidee op een laagdrempelige manier testen en valideren, en er meteen geld voor inzamelen. Het kan veel tijd kosten om een goede crowdfundingcampagne op te zetten en je zult je goed moeten voorbereiden. Maar de voordelen kunnen enorm zijn: het kan zomaar gebeuren dat je project al volledig is gefinancierd nog voordat je van start gaat. Als je een bijzonder, nieuw idee voor T-shirts hebt (bijvoorbeeld matching T-shirts voor honden en hun baasjes), kan crowdfunding uitkomst bieden.

Print-on-demand: Tot slot zijn er e-commerceplatforms, zoals Shopify, waarmee je heel gemakkelijk binnen enkele uren een volledig functionerende webshop opzet om zo je bedrijfsidee te testen. Probeer Shopify gratis veertien dagen uit en integreer een print-on-demand-service om je T-shirts te laten beoordelen door ze online te verkopen.

Template Icon

Gratis cursus: Build a Print-on-Demand Business

Ontdek hoe je eenvoudig je eigen gepersonaliseerde producten maakt en verkoopt. E-commerce-expert Adrian Morrison vertelt hoe je een succesvolle print-on-demandwinkel start in deze gratis Engelstalige videocursus.

Meld je gratis aan

Zet je eigen webshop op

T-shirtwinkel van Sugoi Shirts
Sugoi Shirts verkoopt op anime geïnspireerde T-shirts op Shopify. Luister naar hun tips voor T-shirtbedrijven op onze Engelstalige podcast.

Je hebt nu je T-shirtprints ontworpen, mock-ups gemaakt en je idee gevalideerd. Tijd om je webshop op te zetten. Zoals hierboven al gezegd, kun je heel snel en eenvoudig een webshop opzetten op Shopify. Je kunt Shopify bovendien 14 dagen gratis uitproberen.

Veel mensen die een T-shirtbedrijf starten, kiezen ervoor om zelf een voorraad in te kopen, waarbij ze samenwerken met een drukkerij en vaak profiteren van volumekortingen. Of ze gebruiken een print-on-demand-service zodat ze zelf geen omkijken hebben naar voorraadbeheer en levering. Je kunt ook kiezen voor een combinatie hiervan of zelf een printer aanschaffen als je budget dat toelaat.

Als je je eigen voorraad hebt, is het makkelijker om de verkoop persoonlijk te maken en je winstmarge te verhogen. Maar met print-on-demand zijn de risico’s een stuk kleiner, juist omdat je zelf geen voorraad hoeft te hebben. Dit is dus een laagdrempelige manier om aan de slag te gaan. Daar komt nog bij dat je je prints eventueel ook op andere artikelen kunt drukken, zoals bekers en tassen. Weeg dus van tevoren goed de voor- en nadelen tegen elkaar af. En als je twijfelt, is print-on-demand een goedkope manier om je idee voor een online bedrijf te testen.

Er zijn enkele print-on-demand-services voor T-shirts die je direct kunt integreren met je Shopify-winkel, waardoor je vrijwel meteen kunt beginnen met bestellingen aannemen. Steeds wanneer je een bestelling ontvangt, bedrukken deze diensten je T-shirts en leveren die namens jou aan je klanten.

De volgende print-on-demand-bedrijven bieden verschillende soorten T-shirts aan:

Begin vandaag nog je eigen T-shirtbedrijf

Het was nog nooit zo makkelijk om je creativiteit tot uiting te laten komen via je eigen online T-shirtbedrijf. Een T-shirtwinkel leent zich uitstekend voor beginnende ondernemers, welke niche je ook kiest en hoe ambitieus je het ook wilt aanpakken qua kwaliteit en prints.

Veelgestelde vragen

Is een T-shirtbedrijf rendabel?

T-shirts behoren tot de basiskledingstukken voor mannen, vrouwen en kinderen overal ter wereld. In de afgelopen jaren is de wereldwijde omzet in de kledingindustrie gestegen naar 1,9 biljoen dollar (ongeveer 1,6 biljoen euro). Nederlanders lopen daarbij voorop en geven gemiddeld per hoofd van de bevolking het meeste uit aan kleding, gevolgd door Amerikanen. Een T-shirtbedrijf kan dus heel winstgevend zijn en in vergelijking met veel andere bedrijfsideeën zijn de opstartkosten laag. Hoeveel winst een T-shirtbedrijf precies oplevert, hangt af van je niche en de marketingkosten. Maar in 30 dagen kun je al een winstgevende extra inkomensbron genereren.

Hoeveel kost het om een T-shirtbedrijf te starten?

Volgens Tucker Schreiber, eigenaar van een Shopify-winkel, ben je minimaal 260 dollar (ongeveer 220 euro) kwijt om vanuit huis een T-shirtbedrijf op te zetten. Dat is een heel stuk minder dan wanneer je een fysieke winkel zou opzetten met je eigen apparatuur en printers.

Hoe begin ik een online T-shirtwinkel?

  1. Doe grondig marktonderzoek om een enthousiaste doelgroep te vinden.
  2. Bedenk een goede naam voor je bedrijf.
  3. Ontwerp een logo en zet een webshop op.
  4. Ontwerp je eigen T-shirtprints.
  5. Maak socialemedia-accounts aan.
  6. Plaats betaalde advertenties voor je T-shirtwebshop.
  7. Maak gebruik van blogs en laat influencers je T-shirts promoten.

Hoeveel kun je verdienen met de verkoop van T-shirts?

Hoeveel je uiteindelijk verdient, hangt af van hoeveel tijd je steekt in je bedrijf. Er zijn verschillende verhalen bekend van T-shirtbedrijven die 100.000 dollar (ongeveer 85.000 euro) verdienen met het online verkopen en dropshippen van T-shirts.

Kan ik een online T-shirtwinkel beginnen zonder geld?

Als je snel een T-shirtbedrijf wilt starten, maar geen geld hebt, kun je producten aan je webshop toevoegen met behulp van print-on-demand-dropshippers, zoals Printful. Ga naar de Shopify App Store, zoek naar Printful en voeg de app toe.

Heb je een vergunning nodig om T-shirts online te verkopen?

Meestal heb je geen vergunning nodig om online T-shirts te verkopen. Maar voor meer informatie over eventuele regels kun je het best advies inwinnen bij bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel.

 

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Braveen Kumar.