Shopify-blogs

Van ondergeschoven kindje tot killerpage - zo schrijf je een ‘over ons’-pagina

zo schrijf je een ‘over ons’-pagina

Je vindt het misschien wel de vervelendste pagina op jouw site: de ‘over ons’-pagina. Wat moet je er schrijven en waarom zou je er überhaupt werk van maken? Je bent veel liever met je producten (of diensten) bezig. Schrijven over jezelf? Het wordt een ‘moetje’. Maar onderschat de pagina niet! Het is, zeker bij minder bekende webshops, een van de meest bekeken pagina’s. Hier kun je het verschil maken. In dit artikel vertellen we waarom je er juist wel tijd in moet stoppen en natuurlijk helpen we je op weg om ‘m zelf te schrijven.

De kracht van de ‘over ons’-pagina

Eerst de ‘waarom’. We geven je 4 goede redenen waarom je werk van de pagina moet maken. Een goede ‘over ons’-pagina betekent:

  • Vertrouwen: je laat zien dat er echte mensen achter je webshop zitten, dat zorgt voor betrouwbaarheid
  • Gunfactor: je laat je letterlijk en figuurlijk zien. Dat wekt sympathie en mensen gunnen je de koop
  • Overtuiging: zijn er twijfelaars? Die worden op deze pagina over de streep getrokken
  • Toegankelijkheid: je verlaagt de drempel om contact met je op te nemen, je kunt een band creëren en nieuwe klanten aan je binden

Ben je overtuigd? Dan kun je aan de slag. We helpen je op weg met de invulling van de pagina.

Maak het persoonlijk en betrokken

Als eerste: wees vooral niet bang om te schrijven! Liever een persoonlijke tekst waar de passie vanaf spat dan een saai standaard riedeltje. Via deze pagina willen mensen jou leren kennen en meer te weten komen over de gedachte achter jouw webshop. Jouw webshop is jouw trots. Vertel er dan ook ruimhartig over. Vertel een verhaal. Dat hoeft geen uitgebreide opsomming of een hele geschiedenis te zijn, maar een echt verhaal dat prettig leest. Dat kan gaan over keuzes maken, worstelingen, uitdagingen, idealen, toevalligheden, dromen en wilde toekomstplannen.

Bekijk ook hoe je de lezer bij jouw verhaal kunt betrekken. Dat zit vaak in de motivatie waarmee je jouw shop runt. Zo lees je bijvoorbeeld dit bij de Gele Flamingo: “Onze klanten blijven verrassen met unieke merken en toffe producten, dat is waar we elke dag voor gaan. Jullie een wauw-gevoel kunnen geven!”
Dat is sterker dan wanneer er dit had gestaan: “Wij zijn ons bedrijf gestart om kinderproducten online te verkopen. Dat is onze droom.”

Geef eens antwoord op onderstaande vragen. Dit helpt je bij het vinden van het juiste persoonlijke verhaal:

  • Waarom ben je je shop begonnen?
  • Welke route heb je afgelegd (inclusief obstakels)?
  • Welke mensen spelen of speelden een belangrijke rol?
  • Waarom heb je voor jouw aanbod gekozen, hoe heb je je aanbod bepaald?
  • Wat maakt jouw webshop uniek?
  • Welk ‘probleem’ los jij op met jouw aanbod?
  • Waar droom je over?
  • Wat zijn jouw wensen en toekomstplannen?
  • Wat geeft jou als ondernemer energie?

Laat letterlijk zien wie je bent!

Laat ook in beeld zien wie je bent, hoe jouw team eruit ziet. In een behoorlijk anonieme digitale wereld is het goed om op deze manier te zien met wie je zaken doet, bij wie je koopt. Dat wekt vertrouwen en een spontane foto levert ook flink wat sympathie op. We hebben het nog niet over identificeren gehad, maar ook dat speelt een belangrijke rol bij jouw verhaal én beeld.

zo schrijf je een ‘over ons’-pagina - laat je zien

Check de voorbeelden van Patta, Little King Arthur en Kaia Natural Watercolor en je weet meteen wat we bedoelen met de keuze voor de foto. Laat zien wie je echt bent en het sluit aan bij je doelgroep. En als je het aandurft; een video geeft een nog duidelijkere indruk en wekt nog meer vertrouwen.

Een goede afsluiter

Juist omdat de ‘over ons’-pagina zo veel bekeken wordt, is het belangrijk om de bezoeker aan het eind van je verhaal niet te verliezen. Zorg voor een duidelijk slot, minimaal een call to action. Wat moeten ze doen? Inschrijven voor je nieuwsbrief, de nieuwste collectie bekijken, jou volgen op social media of jouw webshop voorstellen aan anderen? Kijk voor wat inspiratie eens naar Charly’sZo vragen zij bezoekers niet alleen om ideeën of suggesties aan te dragen, maar weten ze vooral de digitale nieuwsbrief goed te promoten.

Extra tips voor de ‘over-ons’-pagina

Testen!
Als webshopeigenaar is het testen van pagina’s geen vreemde kost voor je. Pak ook deze pagina zo op. Bekijk de statistieken. Zet A/B-tests in om te kijken wat het best werkt. Dat geldt zowel voor de tekstblokken, de koppen, de afsluiter als voor de foto’s.

Zorg voor de juiste tone of voice

Kies wat past bij jouw bedrijf, jouw uitstraling en de rest van je shop. Spreek je je bezoekers aan met ‘je’ of ‘u’? En wees eerlijk zoals het is, als éénpitter hoef je echt niet over ‘wij’ te spreken om een goede, betrouwbare indruk te maken. Liever niet!

Laat mensen niet zoeken naar de pagina

Deze belangrijke pagina moet je niet in de footer verstoppen. Neem ‘m dus duidelijk op in de hoofdnavigatie.

Aan de slag

Met alle tips hopen we je goed op weg te helpen. Bekijk vooral ook veel voorbeelden. Wat vind je goed, wat past bij jou. Zo doe je verdere ideeën op, maar hou het vooral heel erg dicht bij jezelf. Schrijven maar en vergeet niet te testen!

 

Headerfoto: Matthew Henry via Burst 


 

Over de auteur

Petra van den Broek is copywriter en online marketeer. Op de Shopify blog deelt ze haar kennis over online content.


Onderwerpen: