Wil je een webshop beginnen?

Pinterest en Shopify: maak eenvoudig shoppable product pins voor je webshop

Shopify Pinterest App

Nieuw: het Shopify Pinterest-kanaal in Nederland! Ook Australië, Oostenrijk, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zwitserland en het VK gaan direct live. Dat betekent dat meer dan 1,7 miljoen merchants wereldwijd hun producten nu eenvoudig zichtbaar maken op Pinterest. Dit werkt via zogehete shoppable pins waardoor consumenten makkelijk winkelen via het platform. 


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Hoe werken shoppable product pins op Pinterest? 

Na het gratis installeren van de Shopify Pinterest-app heb je via het Shopify-dashboard toegang tot de app. Daarmee kun je automatisch een tag plaatsen, een catalogus aanmaken en profiteer je van organische zichtbaarheid. Bovendien lanceer je traffic-campagnes, conversiecampagnes en voor het eerst ook dynamische retargeting-campagnes.

Merchants krijgen ook toegang tot twee nieuwe producten:

  • Dynamische retargeting: een functie waarmee je opnieuw in contact komt met pinners die al interesse hebben getoond in je producten op Pinterest. 
  • Multi-feed ondersteuning voor catalogi: een nieuwe functie waarmee je jouw producten eenvoudig in meerdere product feeds uploadt met hetzelfde Pinterest Business-account. Met multi-feed ondersteuning voor catalogi kom je eenvoudig in contact met klanten van over de hele wereld. Je kunt feeds uploaden die zijn gericht op elke afzonderlijke markt waarin je producten verkoopt of feeds die zijn gericht op een specifieke reclamestrategie, zoals klantenwerving of retargeting.

Zelf aan de slag om je producten via Pinterest & Shopify te promoten:

  1. Koppel je account

Installeer de app Pinterest Shopify om je productcatalogus snel te uploaden en pins te publiceren voor artikelen die je verkoopt. Houd de prestaties bij met de Pinterest Tag en houd je pins up-to-date met de dagelijkse automatische updates.

  1. Verhoog je organische bereik

Als je eenmaal je catalogus hebt geüpload, kunnen mensen op Pinterest eenvoudig producten van je website vinden, opslaan en kopen, zonder dat je geld hoeft uit te geven aan advertenties.*

  1. Promoot je pins

Bereik nog meer mensen met campagnes om naamsbekendheid op te bouwen, aandacht te genereren of conversies te behalen – en dat allemaal vanuit je Shopify-interface.

Voordeel: nieuwe doelgroepen bereiken via organische zoekopdrachten op Pinterest

97% van de meestgebruikte zoekopdrachten op Pinterest bevat geen specifieke merknaam en bestaat uit 2-3 woorden. Dit betekent dat de mensen over het algemeen geen merknaam in hun zoekopdrachten typen. Op Pinterest hebben grote en kleine bedrijven evenveel kans om ontdekt te worden door 450 miljoen consumenten die op zoek zijn naar producten en diensten. En die dus openstaan voor verschillende merken én van plan zijn een aankoop te doen. Deze unieke mindset van de Pinterest-gebruikers biedt een groot voordeel voor kleine en middelgrote ondernemingen die meer zichtbaarheid kunnen creëren op basis van de relevantie van hun content en de kwaliteit van hun producten.

Successen met het gebruik van de Pinterest-app op Shopify

In de VS en Canada hebben Shopify-merchants als Collection Prints en Sukoshi Mart al successen behaald met het gebruik van de Pinterest-app op Shopify. 

Collection Prints, een klein Amerikaans bedrijf dat is gespecialiseerd in muurprints, bereikte na het uploaden van zijn productcatalogus op Pinterest consumenten die geïnteresseerd zijn in content over woondecoraties.

 "Bij Collection Prints zijn we altijd op zoek naar creatieve manieren om interactie te hebben met klanten en dankzij de integratie van Pinterest en Shopify konden we een nieuwe doelgroep bereiken die op zoek is naar inspiratie voor woondecoratie en een hoge intentie heeft om te shoppen. We konden eenvoudig shoppable product pins van onze producten maken, met informatie over de prijzen en de beschikbaarheid van onze prints. Vervolgens hebben we shoppingadvertentiecampagnes gemaakt die tot meer traffic naar onze website en meer verkoop hebben geleid.”

Collection Prints Shopify Pinterest

 

Sukoshi Mart, een klein Canadees bedrijf dat Japanse en Koreaanse beauty- en lifestyleproducten verkoopt, heeft shoppingadvertenties gemaakt die speciaal waren gericht op consumenten die interesse hadden getoond in Japanse en Koreaanse beautyproducten. 

"De integratie van Pinterest met Shopify gaf ons toegang tot nieuwe doelgroepen, waaronder een van onze belangrijkste leeftijdscategorieën, Generatie Z. We hebben onze productcatalogus op Pinterest geüpload, product pins aangemaakt en daar vervolgens shoppingadvertenties van gemaakt. Door Pinterest te gebruiken voor onze bestaande Shopify-catalogus konden we klanten op een heel nieuw platform informatie over de prijzen en beschikbaarheid van onze producten geven. Met Pinterest was ons rendement op advertentieuitgaven 3,5 keer hoger dan het branchegemiddelde in Canada. Pinterest is heel handig om doelgroepen te bereiken waarvan we weten dat ze zich graag laten inspireren door Japanse en Koreaanse beautytrends, snacks en lifestyle,” aldus Linda Dand, oprichter van Sukoshi Mart.

sukoshi mart pinterest shopify

Maak gebruik van USD 100 advertentietegoed. Geldt voor Shopify merchants wereldwijd

Shopify-merchants die voor het eerst op Pinterest adverteren via de Pinterest-app voor Shopify en gebruikmaken van facturering via creditcard, krijgen USD 100 aan advertentietegoed dat automatisch wordt geconverteerd naar de lokale valuta.

Ga direct naar de Pinterest-app voor Shopify. 

 

Veelgestelde vragen over Pinterest en shoppable product pins

Wat zijn shoppable product pins in Pinterest?

Dit zijn pins waarbij de producten die erop staan worden uitgebreid met de meest actuele prijs, beschikbaarheid, producttitel en productbeschrijving. Op deze manier zien mensen op Pinterest dat deze producten te koop zijn. De daadwerkelijk verkoop gebeurt via de eigen webshop. Tevens is adverteren op Pinterest mogelijk.

Wat is het voordeel van de Shopify – Pinterest App?

Door de samenwerking van Shopify en Pinterest kunnen webshopeigenaren eenvoudig producten (inclusief actuele productinformatie) die op hun webshop staan zichtbaar maken op Pinterest. Op deze manier bereiken webshops een grote, nieuwe doelgroep. Bezoekers klikken eenvoudig door om een product te kopen.

Hoeveel Nederlandse gebruikers kent Pinterest?

Begin 2021 maakte onderzoeksbureau Newcom bekend dat Pinterest 3,9 miljoen gebruikers in Nederland heeft. Het aantal groeit nog steeds. Wereldwijd kan Pinterest rekenen op 450 miljoen gebruikers.

Waarvoor gebruiken mensen Pinterest?

De doelgroep gebruikt dit platform vooral voor het zoeken naar productinspiratie. 97% van de meestgebruikte zoekopdrachten op Pinterest bevat dan ook geen specifieke merknaam en bestaat uit 2-3 woorden. Dat maakt dat op Pinterest grote en kleine bedrijven evenveel kans hebben om ontdekt te worden en via shoppable product pins hun producten te verkopen.
Onderwerpen: