Shopify-blogs

Pop-up shops basiscursus: Alles wat je moet weten om zelf een pop-up te openen

Pop-up shop guide

Denk je er wel eens over om je webshop uit te breiden naar een fysieke winkel, maar houden de kosten en verplichtingen je tegen? Dan is een pop-up shop misschien wel iets voor jou.

Een pop-up shop is een laagdrempelige manier voor bedrijven in alle soorten en maten (vooral bedrijven die op het internet zijn begonnen) om zonder grote kosten en verplichtingen te testen hoe het is om een fysieke winkel te hebben.

Met een fysieke winkel ontmoet je je klanten in hun eigen woonplaats en word je merk gezien door nieuwe potentiële klanten. Het is ook een vrij directe manier om je omzet te verhogen – volgens onderzoeksbureau eMarketer vindt er in de VS ondanks de snelle toename van online winkelen nog steeds maar 11% van de verkoop online plaats -  zonder extra geld te moeten investeren in het online werven van nieuwe klanten.

In deze handleiding bespreken we de stappen, de kosten en de logistiek die komen kijken bij het openen van een pop-up shop en laten we je zien hoe je het succes van je pop-up shop kunt evalueren.

Wat is een pop-up shop?

What is a pop-up shop?

Een pop-up shop is een winkel die verschijnt, even open is, en daarna weer verdwijnt. Het is een winkelruimte waar merken – meestal merken die alleen online te vinden zijn – hun klanten in het echt kunnen ontmoeten en potentiële klanten kennis kunnen laten maken met hun merk. Soms zien pop-up shops eruit als gewone winkels maar veel merken gebruiken hun pop-up shops juist om een unieke, aantrekkelijke winkelervaring te creëren.

Merken die alleen online opereren gebruik pop-ups vaak om te kijken of hun producten het ook goed doen in een echte winkel, op een manier die betekent dat ze niet meteen hoeven te investeren in een permanent winkelpand.

Hoeveel kost een pop-up shop?

Naast andere factoren hangen de kosten van een pop-up vooral af van locatie, duur en omvang. Qua maximaal bedrag kun je het zo gek maken als je zelf wilt, maar je hebt al een kortdurende pop-up shop voor rond de €1500.

Op thestorefront.com  en popupplaza.nl vind je ruimtes in Amsterdam vanaf ongeveer €100 per dag, terwijl je op pop-shop.nl kunt zien dat de prijzen in de provincie een stuk lager liggen. Daar komen natuurlijk nog kosten bovenop voor inrichting, personeel, administratie, beveiliging etc. Als je wilt weten wat jouw pop-up ongeveer gaat kosten is het misschien ook een goed idee om eens te praten met een bedrijf of merk dat er al ervaring mee heeft.

Waarom zou je een pop-up shop beginnen?

Why run a pop-up shop?

Hogere omzet is maar één van de voordelen van het openen van een pop-up shop. Er zijn er nog meer:

Persoonlijk contact met je klanten

Volgens Retail Dive willen de meeste klanten een product zien en aanraken voordat ze het aanschaffen, zelfs als ze het online kopen.

In een fysieke winkel kunnen jij en je klanten elkaar écht ontmoeten.

Technologie maakt dingen kopen misschien goedkoper en makkelijker maar niets kan tippen aan intermenselijk contact en de vriendelijke service van een echt persoon.

Een pop up shop kan ook een belangrijke rol spelen in de omnichannel experience van je merk. Omnichannel betekent dat alle verschillende kanalen (webshop, sociale media, advertenties) perfect op elkaar afgestemd zijn. Klanten ontdekken je producten op sociale media, op Google, in tijdschriften en via alle andere bestaande kanalen. Een offline element toevoegen aan hun online ervaringen is een fantastische manier om een loyale groep van trouwe klanten op te bouwen.

Face to face verkopen met Shopify POS

Shopify POS heeft alles wat je nodig hebt om je klanten op diverse kanalen en locaties hun producten af te laten rekenen. Zo wordt elke betaling een positieve ervaring.

Probeer Shopify POS

Creëer hype en bekendheid

Schaarste is een bekende verkooptechniek die werkt omdat mensen dingen die exclusief of schaars zijn extra graag willen hebben. Als klanten weten dat je pop-up shop ook weer snel afgelopen is zullen ze sneller bij je komen winkelen, uit vrees achter het net te vissen.

Het idee van schaarste werkt vooral heel goed voor het promoten van nieuwe producten of collecties, voor het starten van een grote campagne of gewoon om je merk meer bekendheid te geven.

Om het maximale effect te bereiken moeten klanten precies weten wanneer je pop-up shop begint en weer afgelopen is. Maak een Facebook event pagina aan en stuur een e-mail naar al je abonnees. Als je maar een kleine voorraad producten hebt kun je de winkel nog exclusiever maken door te laten weten dat de pop-up shop dichtgaat op het moment dat de producten op zijn.

Offline verkoop als verkoopkanaal testen

Pop-up shops vergen bijna geen investering, wat ze perfect maakt om dingen uit te testen. Een succesvolle pop-up is een goede indicator dat je bedrijf inderdaad zou kunnen werken als een fysieke winkel. Als je pop-up niet zo succesvol is als je had gehoopt is het een goed idee om te kijken waar het mis ging en andere manieren te vinden om je bedrijf uit te breiden. (Verderop in deze handleiding bespreken we een paar evaluatietechnieken.)

Brillenmerk Warby Parker is een bedrijf dat ooit online begon en pop-ups heeft gebruikt om te testen of fysieke winkels ook voor hen werkten. Het experiment was zo succesvol dat het bedrijf een aantal fysieke winkels tegelijkertijd opende en nu al bijna 90 fysieke winkels heeft.

Hogere omzet tijdens drukke periodes

Black Friday Cyber Monday en andere periodes waarin veel verkocht wordt zijn de perfecte tijd om een pop-up te openen. Je merk introduceren rond de feestdagen is een uitstekende move – volgens Retail Dive werden in 2017 84% van de kerstaankopen in de VS in fysieke winkels gedaan.

Een pop-up shop leidt vaak tot klanten die bij je blijven bestellen, ook nadat de shop alweer gesloten is en de feestdagen voorbij zijn.

Als je een aantal jaren achter elkaar een pop-up shop opent tijdens de feestdagen, kunnen je trouwste klanten er echt naar uit gaan kijken. De jaarlijkse Christkindl Market in Denver is een voorbeeld van een pop-up die voor zowel bewoner als toeristen vaste prik in hun agenda is.

Nieuwe markten uitproberen en meer omzet bij bestaande doelgroepen

Eén van de belangrijkste dingen die een nieuw bedrijf kan doen is de vraag naar hun producten uittesten – iets wat je uiteindelijk alleen maar kan doen door producten te verkopen.

Een kleine voorraad producten maken en die vervolgens in je pop-up uitproberen is een ideale manier om de vraag naar je producten te testen voordat je geld gaat investeren in een grotere hoeveelheid. Als je bijvoorbeeld een leuk idee hebt voor een nieuwe collectie of een serie producten, begin dan met één of twee items om te zien of het opgepikt wordt.

In een pop-up kun je van alles testen: van verschillende verkoopprijzen en combinaties van producten tot nieuwe verkoopideeën.

Een bijkomend voordeel van face to face verkoop is dat je directe, ongefilterde feedback van je klanten krijgt doordat je hun spontane reacties kunt zien, en er zo achter komt of ze bereid zijn om geld uit te geven aan je producten (en hoeveel geld).

Heb je al een goed lopende webshop met een grote groep trouwe klanten uit een bepaalde stad of regio? Dan is een pop-up shop een perfecte manier om je producten te brengen daar waar ze het populairst zijn. Bovendien kan de pop-up voor nog meer mond-tot-mond reclame zorgen in de omgeving waar je doelgroep woont.

Onverkochte voorraden verkopen

Zogenaamde dead stock bewaren kost je vaak meer dan je denkt. Niet alleen krijg je er geen geld meer voor, je betaalt meestal ook om het ergens op te slaan en er zit geld in dat je veel beter in een ander onderdeel van je bedrijf kan investeren. Bovendien kan je inventaris op een gegeven moment over datum zijn of ouderwets en dus onverkoopbaar worden, waardoor je nog meer omzet en kapitaal verliest.

Pop-up shops zijn een fantastische manier om oude voorraden een tweede leven te geven – vooral seizoensproducten met beperkte houdbaarheid – door de producten op een aantrekkelijk manier uit te stallen en zo nieuwe kopers aan te trekken. Moedig mensen aan om impulsaankopen te doen door aanbiedingen zoals 1+1 gratis of drie voor de prijs van twee.

De perfecte locatie voor je pop-up shop kiezen

Choosing a location for your pop-up shop

Het is belangrijk om de beste plek voor je pop-up te vinden. Er zijn een aantal factoren om bij stil te staan met als belangrijkste het bepalen van wat voor soort ruimte het beste bij jouw event past. Veel pop-ups maken gebruik van de volgende ruimtes:

  • Lege winkel. Een ruimte die er simpelweg om vraagt gebruikt te worden. Het enige wat je hoeft te doen is hem aan te passen aan je merk. Kijk of er in je favoriete straten winkels leeg staan of vraag plaatselijke makelaars om hulp.
  • Winkelcentra.Veel winkelcentra hebben lege winkels of speciale kiosken die je kunt huren. Ruimte in een winkelcentrum kost misschien iets meer, maar brengt je wel in contact met de beste soort voorbijgangers – mensen die op zoek zijn naar een mogelijkheid om geld uit te geven.
  • Pop-ins. Pop-ins zijn kleine winkeltjes in een winkel, en een fantastische manier om mee te liften op het succes van een bestaande winkel. Pop-in@Nordstrom, een Amerikaans warenhuis, is een samenwerking tussen het warenhuis en bepaalde merken, zoals Away luggage. Hotels zijn ook een goede locatie voor een pop-in shop.
  • Galerieën/evenementenlocaties. In tegenstelling tot pop-in shops zijn galerieën en evenementenlocaties als een onbeschreven blad waarop je jouw digital merk precies zo kunt tentoonstellen als je wilt. Deze locaties zijn bovendien ingesteld op evenementen, wat lang niet bij elke gewone winkel het geval is.
  • Mobiele locatie. Als je jezelf niet wilt beperken tot één locatie kun je nog altijd mobiel gaan en een vrachtwagen of bus huren voor je pop-up shop. In 2017 reisde Casper’s Nap Tour viereneenhalfduizend kilometer van Vancouver naar Toronto om mensen in heel Canada de kans te geven hun matrassen uit te proberen.

    De locatie voor je pop-up kiezen

    Als je eenmaal weet wat voor soort pop-up je wilt, kun je beslissen welke locatie daar bij past. Houd daarbij het doel van je winkel goed voor ogen. Als je een nieuwe zwemkledingcollectie wilt lanceren is een (tropische) locatie in de buurt van het strand het beste. Als je erover denkt om misschien een permanente fysieke winkel te beginnen, gebruik dan je verkoopdata om erachter te komen waar je meeste klanten wonen.

    Als je eenmaal weet in welke buurt je pop-up moet komen helpen de volgende criteria bij het vinden van de perfecte plek.

    Een hele belangrijke factor is de hoeveelheid voorbijgangers. Komen er voldoende mensen in de straat of buurt die je op het oog hebt? Lopen er de hele dag mensen langs je locatie – en, nog belangrijker, zijn deze mensen jouw doelgroep?

    Een andere factor zijn de events en winkels in de buurt. Zijn ze een aanvulling op jouw product en merk of juist directe concurrentie? Aanvulling is fantastisch, concurrentie kun je beter vermijden.

    Een winkelier die zich bedreigd voelt door een nieuwe concurrerende onderneming zal je niet steunen of openstaan voor samenwerking. Neem de tijd om jezelf voor te stellen en een relatie op te bouwen met de andere winkels in de buurt. Zij kunnen je waardevolle informatie geven over de wensen en behoeftes van jullie gezamenlijke klanten.

    Waar je aan moet denken als je een pop-up opent

    Hier nog een paar dingen die je kunnen helpen bij het bedenken hoe je pop-up eruit gaat zien:

    Soort pop-up

    De eerste stap is bedenken wat voor soort even je gaat houden, en op wat voor manier dat aantrekkelijk gaat zijn voor shoppers. Hieronder de pop-ups die je het meest ziet:

    • Pers event. Een middag of avond waar plaatselijke journalisten, bloggers en andere genodigden als eerste een kijkje mogen komen nemen in de pop-up, zodat ze bekendheid kunnen geven aan je shop.
    • Openingsfeest. Pop-up shops zijn perfect voor openingsfeesten, of het nou om de shop zelf gaat of een nieuwe serie producten. Let wel, als je een feest aankondigt moet het ook echt een feest worden: Een DJ, hapjes & drankjes, en natuurlijk een sociale media hashtag die bezoekers kunnen gebruiken om je bereik te maximaliseren.
    • Een ervaring. Verleid bezoekers met fijne of spannende ervaringen die ze nergens anders kunnen krijgen. Wat voor workshops, sprekers of speciale genodigden passen het beste bij jouw merk? De pop-up shop van HutchLA had bijvoorbeeld een tatoeëerder die in de shop tattoos zette, omdat dat perfect bij de uitstraling van het merk past.
    • Influencerfeest. Bereik de volgers van een influencer door hem of haar de “ster” van de avond te laten zijn. Je kunt ze ceremoniemeester maken of een speciale collectie van jouw producten laten samenstellen. In ruil daarvoor kun je ze vragen om al enkele weken voor het feest te beginnen met erover te posten om de spanning op te bouwen. Zo wordt het een perfecte samenwerking die zowel jou als de influencer ten goede komt.
    • Gesponsord event. Een eenmalig bericht in de media werkt vaak al heel goed, maar investeren in een gesponsord event levert vaak nog veel meer op. Wat dacht je bijvoorbeeld van een samenwerking met een plaatselijk tijdschrift in jouw niche, die over je merk schrijven voor, tijdens en na de pop-up?

    De buitenkant

    • Borden en namen. Heeft de plek die je voor ogen hebt al veel eigen namen en logo’s overal? En mag je daar die van jou overheen hangen? Als een ruimte al allemaal borden en namen van hun eigen merk heeft kan het lastig zijn voor mensen om te zien dat jouw winkel er ook zit. Ook zijn er ruimtes waar je helemaal niks op mag hangen of veranderen. Zorg dus dat je weet hoe je wilt dat de buitenkant van je shop eruit komt te zien en dat klanten jouw pop-up kunnen vinden.

    • Schoon & netjes. Verhuurders houden de binnenkant van hun ruimte meestal keurig schoon maar de buitenkant kan soms wat te wensen overlaten. Er is grote kans dat jij dus moet zorgen dat je ruimte er van buiten ook mooi uitziet: De stoep vegen, leuke planten neerzetten en met Glassex alle strepen van de ramen afhalen.
    • Parkeren en OV. Hoe makkelijker je winkel te bereiken is, hoe meer klanten je krijgt. Zorg dus dat je winkel zo toegankelijk mogelijk is. Wat is de dichtstbijzijnde bus- of tramhalte? Hoeveel kost parkeren? Is er een parkeergarage in de buurt?

    De binnenkant

    • Opslagruimte. Zichtbare voorraad zorgt dat zelfs de grootste ruimte er rommelig uitziet, dus zorg dat je opslagruimte hebt. Veel pop-up ruimtes hebben geen “achter de schermen”, dus kijk of je zelf een afscheiding kunt maken met gordijnen of kamerschermen. Zo blijft je ruimte netjes en professioneel.
    • Licht. Met goedgekozen licht creëer je de juiste sfeer en zet je je producten letterlijk in de schijnwerpers. “Het beste licht” verschilt per winkel, omdat het allemaal gaat om de sfeer die bij jouw producten past. Zachter licht past goed bij merken die een meer klassieke uitstraling hebben. Vraag of de ruimte dimmers heeft en of er draagbare lampen beschikbaar zijn als alternatief voor de muur- en plafondlampen.
    • Beveiliging. Tyco Retail Solutions schat dat 34% van het voorraadverlies veroorzaakt wordt door winkeldiefstal en andere misdrijven. Zorg dus dat de ruimte die je kiest een goed beveiligingssysteem heeft. Camera’s en alarmsystemen zijn allebei goede tools om winkeldiefstal te voorkomen. Als de ruimte geen camera’s heeft, vraag dan wat eerdere pop-ups deden om hun producten te beveiligen.
    • Internet. De meeste ruimtes hebben Wifi, maar dubbelcheck altijd met de verhuurder of er inderdaad snel internet beschikbaar is. Internet is belangrijk voor je kassa en voor klantencontact. Als klanten in je pop-up makkelijk online kunnen hebben ze meteen toegang tot al je digitale kanalen, waardoor de kans groter is dat ze je niet meteen vergeten als ze je winkel uitlopen.
    • Etalageruimte. Elke ruimte is weer anders, dus zorg dat je zeker weet dat de ruimte die je kiest voldoende mogelijkheden heeft om jouw producten of materialen mooi tentoon te stellen.

    Waar te zoeken naar pop-up shop ruimtes?

    Je kunt plaatselijke makelaars benaderen om te kijken of zij ruimtes hebben die geschikt zijn voor een pop-up shop. In Nederland zijn er ook een aantal websites waar pop-up ruimtes aangeboden worden:

      Tips voor het sluiten van een locatie deal

      Er zijn verschillende wettelijke documenten die je nodig hebt voor een pop-up. Het is slim om je hierover te informeren voordat je een plek uitkiest:

      Het contract

      Je contract is je allerbelangrijkste document. Het geeft aan dat je, tijdens de in het contract aangegeven periode, huurder bent van de ruimte. Verder staat er in wat je wel en niet mag doen met de ruimte. Denk hierbij aan dingen als wat je wel en niet aan mag passen, tot hoe laat je open mag blijven en andere belangrijke aspecten.

      Vergunningen

      Naast je contract heb je voor sommige activiteiten ook nog een vergunning nodig. Denk hierbij vooral aan het schenken van alcohol en het verkopen van voedsel. Wil je bijvoorbeeld champagne serveren op je openingsfeest? Zorg dan dat je weet of je een vergunning nodig hebt en zo ja, dat je er tijdig één regelt. Het is altijd een goed idee om aan je makelaar en/of verhuurder te vragen welke regels en wetten gelden voor het gebruik van de ruimte.

      Verzekering

      Een bedrijfsverzekering staat los van jouw eventuele persoonlijke aansprakelijkheidsverzekeringen. Zonder een goede verzekering lopen niet alleen je bedrijf, maar ook je personeel en klanten risico. Bij sommige ruimtes is een bedrijfsverzekering onderdeel van hun all-in pakket maar bij andere moet je het zelf regelen, bijvoorbeeld via deze pop-up shop verzekering

      Vragen om te stellen voor je een contract tekent

      Om er zeker van te zijn dat je precies weet waar je aan begint is het belangrijk om de volgende vragen te stellen aan de verhuurder of makelaar:

      • Hoeveel is de huur? Zorg dat je zowel de dagprijs, weekprijs als maandprijs (afhankelijk van hoe lang je pop-up openblijft) te weten komt. Neem een kijkje bij meerdere ruimtes zodat je weet wat je opties zijn en wees niet bang om te onderhandelen voordat je het contract tekent.
      • Wat is inclusief in de huur? Zorg dat je precies weet wat er wel en niet onder valt. Hoeveel vierkante meter krijg je precies? Welke voorzieningen zitten erbij? Wanneer moet je er precies uit zijn? Zorg dat je al deze informatie ook zwart op wit krijgt.
      • Zijn er nog extra kosten bovenop de huur? Zorg dat je precies weet hoe hoog deze kosten zijn en waarvoor ze zijn. Ook is het belangrijk dat je checkt of jij wel echt verantwoordelijk bent voor deze kosten (en niet bijvoorbeeld de verhuurder). Dit soort verborgen kosten kunnen hoog uitvallen, dus houd ze goed in de gaten.
      • Wat is de indeling van de ruimte? Zorg dat je een goed idee hebt van de indeling van de ruimte zodat je alvast kan bedenken hoe jouw shop eruit komt te zien. Het is een goed idee om een plattegrond of zelfs een 3D model van de ruimte te maken zodat je zeker weet dat echt alles erin past.
      • Wat zijn de precieze hoogte en afmetingen van plafonds, ramen, deuren, toonbanken, pilaren etc.? Zorg dat je precies weet wat je tot je beschikking hebt (en waar je eventueel omheen moet werken). Deze informatie is ook belangrijk als je posters en borden gaat ontwerpen en laat drukken en het geeft je bovendien een idee van hoeveel “werk” de ruimte nog nodig gaat hebben om je producten het best tot hun recht te laten komen.
      • In hoeverre kan de ruimte aangepast worden? Zorg dat je weet hoeveel inbreng je hebt in de ruimte. Als je bijvoorbeeld een galerij deelt met meerdere verkopers, kan het zijn dat je geen dingen mag doen als gaten in de muur boren. Check wat de verhuurder wel en niet toestaat en beslis of dat gaat werken voor jouw shop.
      • Wie is aansprakelijk waarvoor? De eigenaar van een pand zal meestal proberen om zijn aansprakelijkheid tot een minimum te beperken, dus zorg dat je ook de kleine lettertjes van het contract goed leest. In geval van brand of waterschade is het goed om al van tevoren te weten wie ervoor opdraait in plaats van achteraf voor onaangename verrassingen komen te staan.
      • Is er internet of Wifi? Je hebt een internetverbinding nodig voor betalingen, of je nou Shopify POS of een mobiele pinautomaat gebruikt. Zorg dus dat je weet of er internet is of dat je het zelf moet regelen.
      • Heb ik een verzekering nodig? Vaak is het afsluiten van een inboedelverzekering een voorwaarde van het contract. Deze verzekering beschermt je tegen dingen als diefstal, reparatiekosten en productschade.
      • Moet ik borg betalen? Als je pop-up shop meerdere maanden openblijft is de borg vaak even hoog als de maandhuur. Blijf je korter open dan is het meestal een derde van het totaalbedrag. Zorg dat je precies weet hoe en wanneer je je borg terugkrijgt.
      • Wat voor mensen lopen langs deze locatie? Het is een goed idee om hier zelf onderzoek naar te doen, maar soms heeft de verhuurder deze informatie al paraat. Deze vraag wordt nog belangrijker als je een stand op een beurs huurt.

        Je pop-up shop marketen

        How to market your pop-up

        Laat je bij je promotiestrategie leiden door de reden dat klanten naar pop-up shops komen: een authentieke, persoonlijke interactie met een merk. Volgens Retail Touchpoints wil het merendeel van de consument unieke, lokale en optimaal geprijsde producten en diensten. Als je pop-up shop dus één van deze dingen heeft, laat het dan aan iedereen weten!

        Er zijn een heleboel manieren waarop je de PR voor je event aan kunt pakken, zoals traditionele media benaderen, influencers inzetten of je pop-up pluggen bij bloggers in de buurt.

        Media en influencers gebruiken

        Onthoud bij het selecteren van de media die je wilt benaderen altijd wie je doelgroep zijn en welke media zij waarschijnlijk raadplegen als ze iets willen weten over plaatselijke events.

        De hoeveelheid volgers van een influencer is niet altijd de belangrijkste factor bij het promoten van een pop-up.

        Micro-influencers hebben minder volgers maar laat ze niet helemaal links liggen: ze kunnen alsnog heel veel invloed hebben in de regio waar jouw pop-up komt te staan. Hieronder nog een paar dingen om over na te denken:

        • Als je media benadert, houd dan goed voor ogen wie ze zijn en wat hun behoeftes zijn. Natuurlijk is een deel van je verhaal hetzelfde voor iedereen, maar hoe meer je het aanpast aan hun specifieke behoeftes, hoe groter de kans dat ze over je gaan schrijven.
        • Zorg dat je er op tijd bij bent, zodat ze tijd hebben om hun artikel of video voor te bereiden. Ga bij kranten en tijdschriften voor twee tot drie maanden van tevoren en bij online media voor twee weken.
        • Houd je verhaal kort en to the point. Zorg dat alle belangrijke informatie over je event er duidelijk in staat en makkelijk te vinden is.
        • Kom erin met een knaller. Geef een openingsfeest voor genodigden met een exclusieve gastenlijst vol met de belangrijkste mensen in de regio. Het openingsfeest van de Parijse pop-up shop van kledingmerk Kith was een geweldig succes, waarover geblogd werd door alle plaatselijke influencers - blogs die gelezen worden door Kith’s doelgroep.
        • Maak een lijst van de belangrijkste influencers en bloggers die je graag op je openingsfeest wil hebben en nodig ze uit, waarbij je de nadruk legt op de voordelen die hun aanwezigheid voor hén heeft.

          Je persbericht schrijven

          Een persbericht verhoogt je kans op een artikel of video in de plaatselijke media. Voeg het toe als een link of bijlage in je mails naar plaatselijke media en influencers.

          Hype creëren via sociale media

          Voor, tijdens en na je pop-up event wil je zorgen dat er zo veel mogelijk hype rondom je pop-up shop ontstaat – niet alleen bij redacteuren en influencers maar ook bij je huidige en toekomstige klanten.

          Voor de pop-up

          • Heb je al een beetje interesse gecreëerd? Hou die dan levend door een speciale hashtag te maken en die aan al je persmateriaal en andere promotie toe te voegen. Zo kun je online content over je event makkelijk terugvinden en weer gebruiken voor nog meer promotie.
          • Vraag aan hotels en restaurants in de buurt van je pop-up shop of ze je willen noemen op hun sociale media, in ruil voor een korting of aanbieding. Toeristen vinden het altijd leuk om een uniek product of verhaal dat ze tijdens hun vakantie tegenkwamen mee terug naar huis te nemen.
          • Plaats achter-de-schermen content op je eigen sociale media kanalen, waarin je laat zien hoe je pop-up shop opgebouwd en ingericht wordt. Geef bezoekers sneak previews van de producten die in de shop komen. Houd een online competitie en kondig de winnaar aan tijdens het openingsfeest.

          Evelyn & Bobbie maakten een opvallende muurschildering met het logo van hun merk op de buitenkant van hun pop-up shop. Een sterk staaltje guerrilla marketing om hun shop eruit te laten springen tussen de rest van de winkels in de straat.

          Tijdens de pop-up

          • Vertel de bezoekers van je winkel om hun ervaringen met je pop-up op sociale media te delen. Houd meerdere online competities om het delen te stimuleren, en zorg dat je shop er zo instagramwaardig mogelijk uitziet.
          • Houd je ruimte netjes, hang inspirerende posters aan de muur die de boodschap van je merk uitdragen, en spreid je producten op creatieve manieren ten toon.

          Bulletin maakten hun Mini Mall pop-up shop in New York in 2017 heel licht en knalroze – een achtergrond die onweerstaanbaar was voor iedereen met een Instagram account.

          View this post on Instagram

          ✨📀Friday Nite Lites📀✨

          A post shared by BULLETIN (@bulletin.co) on


          Diepvriesvoedselmerk Birds Eye benutte Instagram maximaal door klanten voor hun producten te laten betalen met Instagram posts, en de Museum of Selfies pop-up kon alleen maar bestaan door sociale media en onze obsessie met selfies tegen indrukwekkende of creatieve achtergronden.

          Het kan ook een goed idee zijn om een gedeelte van je budget te besteden aan cadeautjes voor influencers: producten van jou die ze kunnen voelen en aanraken en in het openbaar gebruiken – en waar ze over kunnen posten. Ook kun je ze een exclusieve kortingscode aanbieden om met hun publiek te delen.

          Na de pop-up

          • Je wilt niet dat de hype stopt als de pop-up shop zijn deuren sluit. Je hebt hard gewerkt om deze hype te creëren, dus je wilt hem ook in stand houden – zorg dus dat je merk en je pop-up een gespreksonderwerp blijven.
          • Gebruik de content die je bezoekers gemaakt hebben op je website, je sociale media, je productpagina’s en je andere kanalen. Uit een Yotpo enquête bleek dat meer dan driekwart van de consumenten liever een foto zien van een product dat echt gebruikt wordt dan van een product in een etalage of op een schap. Interessante productpagina foto’s kunnen voor tot wel 24% meer conversie zorgen.
          • Gebruik je kassasysteem om e-mailadressen te verzamelen en plaats gerichte advertenties op sociale media om kopers naar je website te leiden. De lessen die je tijdens je pop-up geleerd hebt kun je gebruiken om voortaan nog succesvollere digitale campagnes te voeren.

            Evalueer het succes van je pop-up shop

            Evaluate your pop-up shop

            Eén van de eerste dingen die je moet doen als je een pop-up plant is het doel van het event helder krijgen en specifieke key performance indicators (KPIs) bepalen. Zo krijg je een beter beeld van wat je eigenlijk wilt bereiken én kun je achteraf makkelijk evalueren of de pop-up een succes was.

            Van een evaluatie achteraf kun je leren wat je de volgende keer beter of anders kunt doen en of verkoop in een fysieke winkel werkt voor jouw merk.

            Zorg dat je in ieder geval de volgende factoren meet: omzet, aantal winkelbezoekers, hoeveel mensen je merk kennen en hoeveel nieuwe e-mailadressen je hebt gekregen.

            Verkoop evalueren

            Het hebben van een bedrijf draait niet alleen maar om omzet, maar een hoge omzet is wel het uiteindelijke doel. Kijk bij het analyseren van je verkoopdata naar de volgende factoren:

            • Verkoop op verschillende dagen. Met deze factor kun je erachter komen wat de beste periode is om een nieuwe pop-up te houden. Weten welke dagen of tijdstippen extra druk waren is ook handig voor het plannen van speciale acties en het inroosteren van personeel.
            • Verkoop per klant. Verkoop per klant kun je nog verder onderverdelen in zowel het gemiddeld aantal items per klant als de totale hoeveelheid Euro’s die ze uitgaven. Deze data kun je gebruiken om nauwkeurige klantenprofielen te creëren, die je weer kunt analyseren om verschillende klantentypes te onderscheiden. Uit deze factor haal je ook informatie over wat mensen bereid zijn te betalen, hun koopgewoontes en hun productvoorkeuren, informatie die je kunt gebruiken voor toekomstige online acties en campagnes.
            • Verkoop per product. In detail kijken naar zaken als verkoop per voorraad item (sales by stock-keeping unit, SKU), per soort item (kleur, formaat, etc.) en per leverancier helpt bij het evalueren van je producten zelf. Deze informatie is heel bruikbaar als het gaat om je productkeuzes in de toekomst: waar ga je nog meer in investeren en wat ga je schrapen? Bovendien helpt weten wat je bestsellers zijn je bij de keuze welke producten je een prominente plaats in je winkel en etalage gaat geven.
            • Verkoop per werknemer. Als je weet welke werknemer de hoogste omzet draait kun je de eigenschappen van die persoon vertalen in je trainingsbeleid en kun je tijdens sollicitaties op die eigenschappen screenen.

              Aantal winkelbezoekers

              In het verleden was het tellen van de hoeveelheid bezoekers lastig om te doen en de resultaten waren vaak ook niet heel accuraat. Maar tegenwoordig heb je speciale appraatjes die het tellen voor je doen en die niet alleen bijhouden hoeveel mensen je winkel bezoeken maar ook wie ze zijn en wat ze graag kopen.

              Als het in je budget past, kan een bezoekersteller zoals Dor, Aislelabs of ShopperTrak heel waardevol zijn. Deze tools geven je een accurate en tot op de minuut nauwkeurige analyse van je bezoekersaantallen.

              Als je eenmaal weet hoeveel mensen er in je pop-up geweest zijn, kun je dieper ingaan op andere factoren zoals conversie ratio (de hoeveelheid aankopen gedeeld door het totale aantal bezoekers)

              Het meten van sociale media mentions en interactie

              Wat er offline gebeurt is maar de helft van het verhaal. Je wilt namelijk ook weten wat voor effect dit offline event online heeft. Dit kun je onder andere meten door het analyseren van sociale media mentions en interactie voor, tijdens en na je pop-up.

              Kijk naar hoeveel conversaties je speciale hashtag op heeft geleverd en of er interactie was aan de hand van user-generated content (door klanten gemaakte content). Als je een hashtag met je merknaam gebruikt, hou dan indrukken en conversaties bij. En als je één of meer competities of weggeefacties hebt gehouden, kijk dan naar hoeveel mensen meededen en hoeveel nieuwe e-mailadressen je gekregen hebt.

              Hier zijn een aantal tools die je kunt gebruiken om te kijken hoeveel aandacht de pop-up shop voor je merk gegenereerd heeft.

              Kwalitatieve analyse van je pop-up

              De bovenstaande metingen zijn belangrijk, maar het belangrijkste wat je van je pop-up kunt leren is niet uit te drukken in aantallen – het is de interactie met de klanten in de winkel en de feedback die je van hen krijgt. Zien hoe mensen op jouw producten reageren kan een enorme eyeopener zijn, zeker als je tot nu toe alleen maar online verkocht hebt.

              De mogelijkheid om met je klanten te praten over allerlei onderwerpen, van je branding tot je etalage tot je producten tot je lay-out kan van vitaal belang zijn om te zorgen dat je merk het ook goed gaat doen in fysieke winkels.

              Inspirerende voorbeelden van succesvolle pop-up shops

              Hier zijn vijf voorbeelden van succesvolle pop-up shops, die je kunt gebruiken voor extra inspiratie.

              The Museum of Ice Cream

              Dit eerste pop-up “museum” begon in 2016 als een mini event in het Meatpacking District van Manhattan. The Museum of Ice Cream (MoIC) verkocht 30.000 kaartjes voor hun openingsfeest, met een wachtlijst van nog eens 200.000 mensen.

              MoIC is uitgegroeid tot een cultureel fenomeen waar andere merken die ook een populair museum willen beginnen enorm tegenop kijken. Met de presentatie van hun nieuwe merk roomijs heeft MoIC een weg vrijgemaakt voor winkels om hun producten creatiever dan ooit neer te zetten.

              Verder lezen: Wil je meer weten over het succes van Museum of Ice Cream? Lees dan hier ons interview met Maryellis Bunn, de oprichter en directeur van het Museum of Ice Cream.

              Glossier You

              Glossier, het online beauty- en huidverzorgingsmerk, openden hun Glossier You pop-up mede voor de lancering van hun eerste eigen parfum met dezelfde naam. De ruimte waarin de pop-up gevestigd was was extreem instagramwaardig, en Glossier noemde het dan ook liever een “offline ervaring” dan een winkel.

              De shop was ingericht met hoogpolige roze tapijten en magenta meubels – kleuren die perfect matchten met de Glossier You parfumfles – en zat vol met onverwachte interactieve momenten zoals een gehandschoende hand met een flesje Glossier You die opeens vanuit een spiegel naar voren kwam om een beetje parfum op de klanten te spuiten.

              Verder lezen: Lees hier waarom Glossier You viraal ging, inclusief de verhalen van nog drie andere succesvolle pop-up stores.

              BarkShop Live

              BarkShop.com, een online dierenwinkel gespecialiseerd in subscription boxes en cadeautjes voor dieren, openden een pop-up shop die ze BarkShop Live noemden. Alle honden die langskwamen kregen een hightech pakje aan waarmee je hun traject door de winkel precies kon bijhouden, gelinkt aan een app die je liet zien welke speeltjes de hond het leukst vond en hoe je producten direct kon bestellen en bij je thuis kon laten bezorgen.

              BarkShop verkreeg enorm veel data over hun producten door hun pop-up shop als een laboratorium te gebruiken. Bovendien gebruikten ze het event om te testen of ze in de toekomst ook naar fysieke winkels wilden uitbreiden, winkels die draaien om ervarings-marketing.

              Verder lezen: Lees hier over de 10 lessen die succesvolle pop-up shops zoals BarkShop Live geleerd hebben van hun event.

              Ikea Play Café

              Ikea gebruikte een pop-up om hun klanten kennis te laten maken met een minder bekend onderdeel van hun bedrijf.

              Veel klanten van Ikea zijn net zo dol op de gehaktballetjes in het restaurant als op de voordelige designmeubelen in de showroom. Het meubelwarenhuis opende een pop-up café in Toronto om de aandacht te vestigen op hun voedsel en klanten een kans te geven om hun rund-, kip- en vegetarische balletjes te proeven. Daarnaast konden klanten ook andere Ikea producten uitproberen die te maken hebben met koken, eten en gasten ontvangen.

              Verder lezen: 10 fantastische ideeën voor het inrichten van je pop-up shop van het Ikea Play Café en vergelijkbare shops.

              Louis Vuitton X Supreme

              Luxe modemerk Louis Vuitton en cult streetwear merk Supreme deden de modewereld opschrikken met hun samenwerking, die ze lanceerden met een pop-up tour. Voor het openingsfeest van deze mobiele winkel stonden er meer dan 600 mensen in de rij en de samenwerking bracht Louis Vuitton en Supreme naar de tweede en derde plaats in Googles top 10 van meest gezochte modemerken van dat jaar.

              Kylie Cosmetics

              Kylie Jenner is opgeklommen van reality-tv-ster tot internationale business magnaat. Kylie Cosmetics werkte samen met Seed Beauty, een samenwerking die beide wereldwijde bekendheid bracht. Ze opende hun eerste pop-up shop vooral om hun klanten beter te leren kennen.

              In de twee weken dat hij open was werd de pop-up shop in Los Angeles door meer dan 25.000 mensen bezocht, allemaal op zoek naar de perfecte lippenstift. Deze eerste pop-up was zo succesvol dat Kylie Cosmetics twee weken later meteen een tweede pop-up opende, tijdens de New York Fashion Week.

              Verder lezen: Wat maakt Kylie zowel de lieveling van het TV-publiek als een internationale make-up magnaat? Lees hier hoe Kylie Cosmetics hun eerste pop-up aanpakten.

              Aan de slag met je pop-up shop

              Een pop-up shop is meer dan alleen maar een manier om snel meer omzet te maken. Pop-ups kunnen een onderdeel worden van de strategie van je merk. Ze zijn een krachtige tool om klanten te krijgen en te behouden, een laagdrempelige manier om ideeën te testen en data te verzamelen en een fantastische manier om hype en bekendheid voor je merk te creëren.

              Nu weet je alles wat je moet weten om je eigen pop-up shop te plannen, uit te voeren en te evalueren. Veel succes!


              Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Alexandra Sheehan.

              Onderwerpen: