Wil je een webshop beginnen?

Pre order: creëer hype en test de vraag naar je product

pre order

In de wereld van e-commerce zijn verkopers altijd op zoek naar manieren om de winkelervaring te verbeteren, meer te verkopen en producten sneller te verkopen. Dat is precies waarom pre-orders zo krachtig zijn. Pre-orders helpen je om meer te verkopen en een sterkere band op te bouwen met klanten. Dit door een potentiële verkoop meteen om te zetten naar een aankoop. Bovendien geven pre-orders je bedrijf de zekerheid die je nodig hebt om de omzet en vraag beter te voorspellen. Tegelijkertijd kunnen klanten genieten van voorpret tot hun nieuwe favoriete product - jouw product - wordt bezorgd.


Start je eigen webshop met Shopify en verkoop meteen pre orders! Probeer ons platform 14 dagen geheel vrijblijvend – je zit nergens aan vast.


In deze blog lees je hoe pre-orders werken en waarom ze goed bij jouw bedrijf passen, zodat je kunt stoppen met wachten en beginnen met verkopen. En goed nieuws voor Shopify merchants: Shopify maakt het makkelijk om pre-orders in te stellen, zodat je deze spannende aankoop-optie vandaag nog kunt toevoegen aan je winkel.

Inhoudsopgave

Wat is een pre-order?

Een pre order is een bestelling voor een item dat nog niet beschikbaar is (of momenteel niet op voorraad is). Met pre-orders kun je een aanbetaling ontvangen voor een fractie van de totale verkoopprijs van een product. Vervolgens kun je het product op een later tijdstip leveren en het resterende bedrag afschrijven.

Of je product nu uitverkocht is of binnenkort wordt gelanceerd, pre orders dienen als een soort reservering waarmee een klant het product ontvangt zodra het (weer) beschikbaar is. Tegelijkertijd helpt het je om je cashflow te verbeteren, klantloyaliteit op te bouwen en de vraag beter te voorspellen.

Waarom pre-orders nuttig zijn voor je bedrijf

Het verkopen van pre-orders levert een aantal grote voordelen op. Niet alleen voor je bedrijfsresultaten, maar ook voor je manier van werken en de loyaliteit van je klanten.

Verhoog het aantal verkopen

Klanten hebben tijdens het winkelen meer opties dan ooit tevoren. Dankzij e-commerce hebben consumenten de hele wereld binnen handbereik. Elk product - van unieke, op maat gemaakte ambachten tot hoogwaardige luxegoederen en elektronica - is beschikbaar met één enkele muisklik.

Voor verkopers is de concurrentie nog nooit zo hevig geweest. Als je product niet beschikbaar of uitverkocht is wanneer een koper het wil hebben, gaan ze simpelweg door naar de volgende webshop. Maak daarom artikelen via pre order beschikbaar.

Pre-orders geven je een voordeel. Ze helpen je om meer verkopen vast te leggen, of de producten nu klaar zijn om te versturen of niet. Zo hoef je nooit meer ‘nee’ te verkopen. Wanneer klanten klaar zijn om te kopen, ben jij klaar om te verkopen (zelfs als je nog niet klaar bent om te verzenden).

Verder geven pre-orders je de flexibiliteit om betalingen te ontvangen in de vorm van een aanbetaling, vooraf betalen of pas zodra het artikel wordt verstuurd. Op deze manier kun je je strategie aanpassen op je cashflow behoeften.

Voorspel de vraag naar je product

Pre-orders helpen om onzekerheid om te zetten naar inzicht: ze geven betrouwbare data over de concrete vraag naar je product.

Het verkopen van een fysiek product brengt onvermijdelijk risico’s met zich mee. Of je nu hebt geïnvesteerd in onderzoek, het ontwerp en de productie van je producten of simpelweg voorraad inkoopt, als verkoper heb je er een serieus financieel belang bij om precies te begrijpen hoeveel vraag er is naar elk van je producten.

Wanneer je als handelaar je product wilt verfijnen en de laatste aanpassingen wilt doen voordat het op de markt wordt gebracht, kunnen pre-orders je helpen om precies te begrijpen wat de voorkeuren van je klanten zijn voordat je productierun eindigt. Sommigen kiezen ervoor om op hun onderbuikgevoel te vertrouwen, maar voor alle anderen geven pre-orders een geweldig realistisch beeld van welke maten, kleuren en opties je moet produceren om te voldoen aan de bestaande klantvraag.

De laatste jaren hebben duidelijk gemaakt hoe problemen met de toeleveringsketen grote problemen kunnen veroorzaken, zelfs voor enkele van de meest prominente bedrijven. Dankzij pre-orders kun je op een effectieve manier de minimale productiehoeveelheden voorspellen die nodig zijn om je bestellingen uit te voeren. Dat vermindert de risico’s die gepaard gaan met het managen van onzekere toeleveringsketens en het opslaan van inactieve voorraad. Ook bij het inschatten van je tijdlijn voor verzending is het verstandig om rekening te houden met dit soort grootschalige vertragingen.

Maak mensen enthousiast

Het kan moeilijk zijn om door het lawaai heen te breken en de aandacht van je publiek te trekken tussen alle gerichte advertenties en de tientallen schermen die de gemiddelde consument elke dag ziet. Vooral het creëren van bewustzijn en enthousiasme over een nieuwe productlancering - of terugkeer van een favoriet - is een enorme uitdaging.

Shopify pre orderOp dezelfde manier als hoe filmtrailers een hype creëren voordat een film wordt uitgebracht, kunnen pre-orders helpen om enthousiasme en anticipatie op te bouwen voor een product voordat het in de schappen komt. Succesvolle pre-order marketing campagnes volgen veelal dezelfde stappen als reguliere marketingcampagnes, waaronder:

  • Professionele productfoto’s en tekst pre order creëren. Je kunt gebruik maken van fabrieksmonsters of zelfs professionele fotobewerkingsdiensten om productfoto’s te maken voor een product dat nog niet bestaat.
  • Pre-order incentives aanbieden. Tijdelijke kortingen, vroege toegang tot nieuws en producten en gratis aanpassingen zijn geweldige manieren om de pre-orderverkoop te stimuleren en tegelijkertijd enthousiasme op te wekken.
  • Promoten via advertenties en social media. Zorg dat je aanwezig bent met nieuws over je pre order op het platform dat je doelgroep het meest gebruikt.

Naast het genereren van buzz, vergroot het aanbieden van exclusieve pre-order toegang aan klanten op je e-maillijst of via een loyaliteitsprogramma niet alleen de kans om terugkerende shoppers te converteren, maar helpt het ook om merkloyaliteit op te bouwen en laat je zien dat je begrijpt wat je klanten willen kopen.

Pre-order methodes

Vooraf betalen

Vooraf betalen is het meestvoorkomende type pre-order. De volledige verkoopprijs van het product moet meteen bij de pre-order worden afgerekend, net als bij een normale aankoop. Je kunt het zien als een standaard verkoop, maar dan met een verlengde levertijd.

Bij pre-orders krijgt de klant informatie waarin wordt uitgelegd wat de verwachte levertijd is.

Pre-orders met vooraf betalen zijn geweldig voor bedrijven die…

  • Van tevoren betaald willen worden. Als cashflowmanagement belangrijk voor je is, helpt vooraf betalen om te zorgen dat je het geld dat je nodig hebt altijd voor handen hebt.
  • Klanten meteen willen vastleggen. Ben je bang dat je een verkoop misloopt doordat een product uitverkocht is? Vooraf betalen helpt je om de verkoop te maken op het moment dat een klant klaar is om te kopen.
  • Hun uitverkochte producten automatisch willen updaten. Je kunt de meeste pre-order apps instellen automatisch pre-orders te accepteren wanneer een product uitverkocht is. Hierdoor hoeven minder klanten over te stappen naar een andere webshop. Als je het maar duidelijk bij het artikel vermeldt. 
  • Klanten op de hoogte willen houden. Je kunt de berichtgeving op je site bij vooraf betaalde pre-orders aanpassen om extra informatie te laten zien, zo regel je ook dat er de verwachte levertijd staat.

Achteraf betalen

Het andere type pre-order is achteraf betalen. Bij deze methode doen klanten ofwel een aanbetaling of ze reserveren een product zonder vooraf iets te betalen. Het resterende of volledige bedrag wordt vervolgens in rekening gebracht op het moment dat het product wordt verzonden.

Pre-orders met achteraf betalen zijn ideaal voor bedrijven die…

  • Bestellingen voor aankomende (mogelijk vertraagde) producten willen verzamelen. Achteraf betalen geeft je meer flexibiliteit wanneer je klanten laat weten dat een product later wordt verstuurd dan gepland.
  • De markt voor nieuwe producten willen testen. Met achteraf betalen heb je de mogelijkheid om interesse in een nieuw aangekondigd artikel te peilen, zodat je de juiste hoeveelheid kunt produceren.
  • Klanten pas bij levering willen laten betalen. Als je je cash flow wilt aanpassen, maakt achteraf betalen het mogelijk om klanten te factureren voor of nadat je je leveranciers betaalt.

Als derde vorm kun je ook nog crowdfunding overwegen. Lees meer over crowdfunding in dit artikel.

Goede momenten om een pre order in te zetten

Fysieke producten verkopen brengt vaak risico’s met zich mee, en je moet veel geld uitgeven voordat je geld begint te verdienen. Het wordt als normaal gezien om duizenden euro’s in productontwikkeling en voorraad te investeren, en maar te hopen dat het product ook goed verkoopt. Een pre order campagne starten voordat je investeert in je product is een uitstekende manier om te testen of er ook echt vraag naar is.

Bovendien is het runnen van een bedrijf dat fysieke producten verkoopt vaak rommelig en ingewikkeld:

  1. Voor één product heb je vaak meerdere leveranciers nodig, die je allemaal moet coördineren.
  2. De leveranciers moeten hun onderdeel van je product (vaak van ver) opsturen naar jou of je maker. 
  3. Eenmaal gemaakt moet het eindproduct verpakt worden, in een verpakking van nóg weer een andere leverancier, zodat het opgestuurd kan worden. 

En dan hebben we het ontwerpproces, de potentiële problemen bij het vinden van leveranciers en het eindeloos heen en weer mailen nog niet eens meegerekend.

Dit alles kost enorm veel tijd, en het is eerder uitzondering dan regel dat alle deadlines gehaald worden. Daarnaast is het vaak duur, zelfs als je goede deals vindt. Bovendien duurt het over het algemeen minstens 6 weken voordat de leverancier je bestelling oplevert en het product eindelijk in je magazijn ligt, klaar om verkocht te worden en de gemaakte kosten terug te verdienen.

Een ander goed voorbeeld van het nut van pre orders is het zogeheten minimum viable product (MVP). Eerst testen of er wel vraag is naar een bepaald product voordat je erin gaat investeren gebeurt al bijna standaard in de wereld van software, maar in e-commerce nog heel weinig. En ja, met fysieke producten kan dit lastiger zijn, maar productfoto’s van een nog niet bestaand product maken is nog nooit zo eenvoudig geweest. Door klanten de mogelijkheid te geven om later te betalen of om pre orders in de vorm van crowdfunding te doen, krijgen webshops de gelegenheid om nieuwe ontwerpen en andere kleuren aan hun publiek voor te stellen, maar er pas in te investeren als de belangstelling groot genoeg blijkt te zijn.

Kettle & Fire, een toonaangevend merk voor bonebroth (bouillon van botten), gebruikte deze benadering om de vraag naar hun product te testen. Justin Mares, de oprichter van Kettle & Fire, geloofde zelf enorm in bonebroth als product. Hij had het gevoel dat consumenten er ook enthousiast over zouden zijn. Om zijn voorgevoel te testen maakte hij een landingspagina voor zijn topkwaliteit bonebroth, en zorgde hij dat mensen de pagina ook te zien kregen. De enthousiaste reacties bewezen dat zijn voorgevoel niet misplaats was.

Het goede van Justins verhaal zit hem in het minimale risico. Als zou blijken dat mensen geen interesse in zijn product hadden was hij niets meer kwijt geweest dan de kleine hoeveelheid tijd en geld die het kost om een landingspagina te maken. Maar het was een nóg beter verhaal geweest als hij pre orders aan de pagina had toegevoegd, om zo de enthousiaste reacties meteen in geld om te kunnen zetten (bijvoorbeeld via crowdfunding of later betalen).

kettle and fire bone broth
Afbeelding: Kettle & Fire

Pre-orders instellen in Shopify

Pre-orders zijn ingewikkeld en er is zelden één enkele manier van pre-orders die voor iedereen werkt. Daarom werken we samen met ons app-ecosysteem en maken we het hen gemakkelijk om de beste pre-order apps op ons platform te bouwen. Zo weet je zeker dat elke pre-order app die je installeert naadloos werkt met Shopify.

pre order voorbeeld

Onze favoriete pre-order apps

Als je klaar bent om pre-orders aan te bieden via je Shopify winkel, raden we je deze pre-order apps in de Shopify App Store aan:

  1. PreProduct
  2. Pre-Order Manager
  3. Purple Dot

Alle bovenstaande voorbeelden zijn goede, betrouwbare apps die naadloos zijn te integreren met Shopify. Kies daarom degene die het best bij je past. Meer opties kun je vinden in onze pre-order app collectie.

Bouw je eigen pre-order oplossing

We hebben pre-order API’s en tooling geïntroduceerd waarmee we het makkelijker maken voor partners en ontwikkelaars om nieuwe pre-order ervaringen rechtstreeks in Shopify Checkout te bouwen. Het goede nieuws? Verkopers hoeven niet langer te kiezen tussen het verkopen van pre-order producten en het gebruiken van de Shopify Checkout.

Wat merchants zeggen over Shopify pre-orders

Wij vinden het verkopen van pre-orders via Shopify fantastisch, maar geloof ons vooral niet. In plaats daarvan kun je beter luisteren naar webshop-eigenaren die onze pre-order tools gebruiken.

“Het is een handig hulpmiddel om productvraag te kwantificeren en de verwachtingen van de klant vast te stellen, vooral in het huidige tijdperk van tekorten in de toeleveringsketen en logistieke onzekerheden. Dankzij pre-orders kan ik langetermijnprognoses maken voor de vraag en bestellingen plaatsen bij mijn leveranciers.” - Endless Blading Co. maakt inline skate frames. Ze gebruiken PreProduct voor pre-orders.

“We verkopen honderden verschillende producten en soms zijn ze uitverkocht, doordat de voorraad erg moeilijk te managen is. Pre Order Manager heeft ons meerdere keren gered. De klant is er volledig van op de hoogte dat ze een product bestellen dat uitverkocht is en op welke datum het weer op voorraad zou moeten zijn. Het heeft een enorme hoeveelheid klantenservice geëlimineerd die we normaal zouden moeten doen als we al onze producten zouden willen blijven verkopen.” - EarthBits is een Zero Waste en Plastic Free Shop voor onder andere make-up en schoonmaakproducten. Ze gebruiken Pre-Order Manager voor pre-orders.

“Met pre-orders op Shopify kunnen we producten flexibel op schema lanceren - waarvan sommige producten op voorraad zijn en sommige met levertijd . We zorgen ervoor dat we de vraag op een betrouwbare manier kunnen voorspellen, terwijl we enige flexibiliteit in onze toeleveringsketen mogelijk maken. Dit heeft ons geholpen om een 400% hogere doorverkoop te behalen dan we hadden verwacht als we hadden moeten wachten om te kunnen verkopen.” - SPOKE is een toonaangevend herenkledingmerk gevestigd in Londen. Ze gebruiken Purple Dot Pricing voor pre-orders.

Klaar om pre-orders te verkopen

Waar je ook bent als bedrijf, net begonnen of allang bezig, de pre order methode is altijd een aanwinst voor je marketingmix. Je kunt de vraag naar een product testen, hype creëren én zorgen voor meer cashflow. Klaar om pre-orders te verkopen via Shopify? Bezoek de Shopify App Store vandaag nog!

Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel


Start je eigen webshop met Shopify! Probeer ons platform 14 dagen geheel vrijblijvend – je zit nergens aan vast.


Veelgestelde vragen over pre orders

Wat is een pre order?

Een pre order betreft een bestelling voor een item dat nog niet beschikbaar is (of nu niet op voorraad is). Heeft men een artikel besteld, dan wordt het zodra het (weer) beschikbaar opgestuurd. In onze blog bespreken we verschillende types pre order (vooruitbestellingen), de beste manier om een pre order op je webshop te zetten en de slimste tactieken om van je pre order campagne een succes te maken. Je wilt natuurlijk niet dat mensen snel een pre order annuleren.

Wanneer is een pre order campagne aan te raden?

Zowel start-ups als internationale merken laten geinteresseerden een pre order plaatsen. Een pre order campagne is in de meeste gevallen een uitstekende manier om te testen of er ook echt vraag naar een product of producttype is. Maar het kan ook om te zorgen voor meer cashflow of om schaarste te creëren, zoals Sony liet zien met de PS5 pre order.

Welke soorten pre order zijn er?

In onze blog bespreken we de twee belangrijkste vormen als men een pre order heeft geplaatst: meteen betalen, later betalen. Daarnaast kun je ook aan crowdfunding denken. De eerste is het meest gangbaar. Maar let op in sommige landen is de verkoop van producten die niet op voorraad zijn slechts beperkt toegestaan of zelfs verboden. In dat geval is ‘later betalen’ waarschijnlijk je enige optie.

Hoe stel je een pre order in via je Shopify webshop?

De eenvoudigste manier om pre orders in te stellen is om een Shopify app met de juiste eigenschappen voor jouw specifieke campagne te installeren. In onze blog bevelen we deze pre order apps voor Shopify aan: PreProduct, Pre-Order Manager en Purple Dot.
Onderwerpen: