Shopify-blogs

Print on Demand: Verkoop je eigen T-shirts, Boeken en Meer, met Minimale Investering

what is print on demand and different services you can use

Of je nou artiest of schrijver bent, designer of ondernemer, een tastbaar product is de perfecte manier om je creativiteit in geld om te zetten.

Geef je eigen flair aan T-shirts, posters, rugzakken, boeken of andere dagelijkse gebruiksvoorwerpen en verkoop ze online. Maar wat nou als het niet loopt? Dan zit je met een stapel onverkochte voorraad waar je niet af komt.

Print-on-demand (drukken op aanvraag) services voorkomen dit probleem en andere risico’s die gepaard gaan met voorraadbeheer door een alternatief aan te bieden waarmee je gepersonaliseerde producten kunt verkopen voor een fractie van de prijs. 

Wat is “print on demand” en hoe werkt het?

Print on demand betekent dat je samenwerkt met een leverancier die jouw prints op neutrale producten (petten, tassen) drukt en ze onder jouw merknaam verzendt, pas als er ook echt een bestelling is.

Dit betekent dat je pas voor een product hoeft te betalen als het ook echt verkocht is en dus geen voorraad hoeft aan te schaffen of beheren.

Een bijkomend voordeel is dat jij voor de verkoop moet zorgen maar dat vanaf dat punt de leverancier alles doet: drukken, verzenden, etc. Als je print-on-demand webshop eenmaal goed werkt hoef je na het binnenkomen van een bestelling alleen nog een paar keer te klikken en klaar is Kees.

Je kunt print-on-demand services gebruiken om:

  • Een bedrijfsidee of nieuwe producten uit te proberen zonder de risico’s die komen kijken bij het aanschaffen van voorraad.
  • Geld te verdienen aan je publiek. Print-on-demand is fantastisch voor YouTubers, striptekenaars of sociale media influencers die hun tijd liever besteden aan content maken dan aan het inpakken en opsturen van pakketjes.
  • Originele producten te maken voor een nichepubliek, zoals leuke T-shirts speciaal voor gamers.
  • Snel en makkelijk unieke items te drukken of bedrukken – T-shirts, boeken, schoenen, tassen, posters, telefoonhoesjes, klokken, laptop hoezen, mokken en nog veel meer. Je kunt ze cadeau geven of zelf houden.

De voor- en nadelen van print-on-demand

Je kunt print-on-demand services gebruiken om een bedrijf op te bouwen gebaseerd op het dropshipping model – waar zowel de producten als de verzending door derden afgehandeld worden. Het is één van de meest toegankelijke manieren om producten te bestellen en een webshop te beginnen, maar voor je begint is het belangrijk dat je weet wat de plussen en minnen zijn.

Voordelen

  • Snel producten maken: Als je een design hebt, kun je in no time een product maken en te koop zetten.
  • Verzenden wordt voor je gedaan: verpakken en verzenden wordt je uit handen genomen door de leverancier. Nadat je een item verkocht hebt ben je alleen nog maar verantwoordelijk voor de klantenservice.
  • Minimale investering, minimaal risico: Omdat je geen voorraad hebt, is het veel makkelijker om producten toe te voegen, ideeën uit te proberen of je bedrijfsmodel over een hele andere boeg te gooien.

Nadelen

  • Kleinere marges: Het is logisch dat je meer betaalt voor losse items dan als je een hele voorraad in één keer had gekocht. On-demand producten leveren vaak minder winst op, afhankelijk van wat je ervoor vraagt en hoe je klanten werft.
  • Minder controle over verzenden: Verzendkosten kunnen ingewikkeld worden omdat ze vaak per product verschillen. Ook kun je je niet onderscheiden door een hele mooie of speciale verpakking.
  • Beperkte mogelijkheden qua personalisatie: Het hangt van de service en het product af in hoeverre je het echt eigen kunt maken.  Denk voor je productkeuze na over factoren zoals kosten, hoezeer je het product aan kunt passen aan jouw unieke design, druktechnieken en beschikbare maten.
Template Icon

Shopify Academy Cursus: Build a Print-on-Demand Empire

Leer hoe je binnen enkele minuten je eigen branded T-shirt webshop kunt beginnen. Expert Shopify verkoper Adrian Morrison deelt zijn blauwdruk voor het beginnen van een succesvolle print-on-demand webshop.

Gratis inschrijven

Print-on-demand services

Op het eerste gezicht lijken de meeste print-on-demand services allemaal precies hetzelfde te doen maar het loont toch om ze goed met elkaar te vergelijken. Hou daarbij onder andere rekening met de producten die je wilt maken, waar je ze naartoe gaat verzenden en wat voor prijs je ervoor wilt vragen.

Zo kan een firma die hele lage prijzen vraagt voor zijn basisproducten heel aantrekkelijk lijken maar als je verder leest blijkt dat verzenden bij hen, tenzij je flink veel meer betaalt, 21 dagen duurt.

Doe gedegen onderzoek naar de verschillende services om te zien welke het beste bij je past. Om het je alvast wat makkelijker te maken heb ik hieronder een overzicht gemaakt van de meest gebruikte services en hoe jij ze zou kunnen gebruiken. Ze zijn allemaal gratis te installeren (je betaalt alleen wanneer je een product bestelt) en ze zijn volledig geïntegreerd met Shopify webshops.

Deze lijst is slechts het topje van de ijsberg -  in de Shopify App Store vind je er meer.

1. Printful

Printful (Shopify app) is zo populair omdat ze een breed assortiment basisproducten en merken hebben (Gildan, American Apparel, etc), een makkelijk te gebruiken mockup programma hebben en volop mogelijkheden bieden om de verpakking helemaal aan jouw branding aan te passen door middel van stickers, kaartjes en andere leuke voorwerpen.

Voor kleding kun je bij Printful kiezen uit een aantal verschillende druktechnieken:

  • Direct to Garment drukt de inkt direct op het materiaal, wat vooral goed werkt voor eenvoudigere designs (bijvoorbeeld grappige T-shirts). Het betekent wel dat je niet overal op het product iets kunt laten drukken.
  • Cut and Sew, ook wel bekend als “all-over print”. Losse onderdelen van een kledingstuk worden bedrukt en daarna aan elkaar genaaid, zodat alles naadloos bedrukt is. De kosten van deze techniek zijn hoger maar dan heb je ook een extra mooi product waar je meer geld voor kunt vragen.
  • Borduren is vermoedelijk de meeste complexe druktechniek, omdat het eindproduct een gestikt design met 3D effect is. Deze techniek is vooral geschikt voor eenvoudige designs met maar een paar kleuren en voor producten zoals petten, die vanouds geborduurd worden.

Ook afwijken van standaard drukken op borst of rug, bijvoorbeeld de mouwen, kost vaak extra.

Naast kleding kun je bij Printful ook mokken, kussens, ingelijste posters, badhanddoeken, schorten en nog veel meer laten drukken.

printful print on demand service for t-shirts and other products

2. Lulu Xpress

Lulu is een platform voor het in eigen beheer printen en distribueren van boeken en e-books.

Lulu Xpress (Shopify app) is hun print-on-demand afdeling, waar je kunt kiezen uit een breed assortiment van formaten, bindingen en papier- en drukkwaliteit, en zo je eigen boek kunt laten maken.

Lulu Xpress heeft geen eigen editor-programma om je te helpen met het ontwerpen van je boek maar om je op weg te helpen hebben ze wel templates die je kunt downloaden. Een fijne extra functie is de prijscalculator waarmee je kunt berekenen hoeveel je project gaat kosten, inclusief verschillende verzendopties.

Lulu Xpress biedt bovendien korting aan klanten die grotere oplages in één keer kopen.

lulu print on demand service for books

3. Gooten

Net als Printful, heeft Gooten (Shopify app) een breed scala aan producten om op te printen. Naast de standaardcollectie heeft Gooten een aantal unieke basisproducten zoals kalenders en hondenmanden.

In tegenstelling tot de andere apps, gebruikt Gooten een internationaal netwerk van leveranciers om hun producten te laten printen, waardoor er nogal wat verschil kan zitten tussen items als het gaat om kwaliteit en verzendduur. Tegelijkertijd betekent dit goedkopere producten en lagere verzendingskosten.

Gooten heeft een intuïtief beeldbewerkingsprogramma waarmee je een goed idee kunt krijgen van hoe je product eruit zal komen te zien.

gooten print on demand service for a wide range of products

4. Printify

Printify (Shopify app) is een andere print-on-demand service met standaard basisproducten zoals T-shirts en hoodies.

Wat Printify bijzonder is maakt is dat ze door hun internationale leveranciersnetwerk een aantal unieke producten kunnen laten bedrukken die je ergens anders meestal niet kunt krijgen, zoals sierraden, klokken, schoenen en waterflesjes. In totaal heeft dit platform meer dan 200 basisproducten.

Printify is gratis, maar met een premium abonnement krijg je voor $29 per maand 20% korting op alle producten, wat een goede optie is als je later grotere volumes wilt verkopen om je winstmarge te vergroten.

printify print on demand service for t-shirts, jewelry, and more


Verkoop print-on-demand producten in je eigen webshop. Start vandaag nog je gratis 14-dagen proefperiode met Shopify.


Designs ontwerpen als je geen designer bent

Het is onmogelijk om succesvolle print-on-demand producten te maken zonder een goed design. Maar je hoeft geen fulltime designer te zijn om aan originele designs te komen. Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je je eigen designs kunt (laten) maken. Om effectief samen te werken met designers is het belangrijk om een paar sleutelbegrippen te kennen.

Het begint allemaal bij het voorbereiden van je print file. Als je samenwerkt met een designer, vertel ze dan dat het design bedoeld is om ergens op te printen. Dan weten ze dat het 300 digitale pixels per inch (DPI of PPI) moet zijn, een doorzichtige achtergrond moet hebben, en nog wat andere zaken waar een ontwerp voor het web wel zonder kan maar die voor printen onontbeerlijk zijn.

Let wel, de print file eigenschappen zijn anders voor elk soort printer en druktechniek. Het kan een goed idee zijn om de designer de precieze omschrijving van het te bedrukken product te sturen plus de drukinstructies, zodat ze beter begrijpen hoe en waarvoor hun design gebruikt gaat worden.

De afbeelding die je gaat uploaden moet in ieder geval hetzelfde formaat hebben als hij op je product krijgt, of zelfs nog groter – als je kleinere afbeeldingen vergroot verliezen ze aan kwaliteit. Als je geen Photoshop hebt, kun je Pixlr (gratis) of één van deze fotobewerkingstools gebruiken.

Een ontwerp bedenken en een designer vinden

In het beste geval ben je zelf een designer of ken je er eentje waar je goed mee samen kunt werken. Maar laat je niet ontmoedigen als je geen designtalenten in je direct omgeving hebt, want je kunt het altijd laten doen.

Designers om mee samen te werken kun je vinden op Behance, 99 Designs of andere freelance sites. De mensen daar kunnen bruikbare designs ontwerpen zo lang jij maar duidelijke instructies geeft. De volgende punten kunnen je helpen om alles zo helder mogelijk te maken:

  • Vertel de designer wie je publiek zijn en wie je doelgroep is. Als je een website hebt, deel hem dan.
  • Leg heel duidelijk uit wat je zoekt. Gebruik je eerste ontmoeting en de daaropvolgende bijschaafsessies (op zijn minst 1 of 2) om telkens weer te herhalen wat je wilt en aan welke richtlijnen ze zich moeten houden en geef concrete feedback bij elke stap van het proces.
  • Geef voorbeelden ter inspiratie. Geef ze iets om op terug te vallen waar ze het ontwerp op kunnen baseren, bijvoorbeeld een design wat ze zelf eerder gemaakt hebben wat je heel goed vond.

Er zijn meer dan voldoende getalenteerde designers, dus er zit zeker iemand tussen die jouw ideeën tot leven kan brengen. Het echte moeilijke werk zit hem vooral in het vinden van een goed idee.

Afhankelijke van je doelgroep, kun je design inspiratie vinden op:

Je kunt een kijkje nemen bij de content, berichten en stijlen waarvan je weet dat jouw doelgroep die leuk vindt en aan de hand daarvan gaan brainstormen. Pas er wel voor op dat je niet andermans werk kopieert.

Sociale media is sowieso een goede plek om je ideeën te testen. Als je gratis feedback van het internet wilt, zijn dit goede ideeën:

  • Plaats je design op je eigen Facebookpagina of in Facebook groepen.
  • Gebruik de Poll en Question stickers van Instagram om feedback te vragen.

Deel een eerste versie van je design idee met een relevante subReddit.

    Tips voor het beginnen van een print-on-demand webshop

    Een print-on-demand service gebruiken is vaak makkelijker dan zelf voorraad beheren, maar er zijn wel een paar dingen waarvan je moet zorgen dat ze in orde zijn. Gelukkig is er voor de meeste van deze potentiële valkuilen altijd wel een creatieve oplossing te vinden.

    1. Bestel altijd een sample

    Als je print-on-demand services wilt gaan gebruiken om online dingen te verkopen, is het cruciaal om de kwaliteit van hun producten te testen. Natuurlijk kan er wel eens iets misgaan in het proces tussen het design op je scherm en de print op het product maar dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice van je leverancier voor een oplossing en advies.

    Als verkoper wil je er zeker van zijn dat het eindproduct er net zo uitziet als je in gedachten had en de beste manier om daar achter te komen is om je eigen klant te spelen en uit de eerste hand te ervaren hoe het is om jouw product te ontvangen. Sommige services, zoals Printful, geven zelfs tot 20% korting op een sample of bieden gratis verzending aan. Maak altijd gebruik van dergelijke opties.

    Naast dienen als kwaliteitscheck, zijn samples ook handig als je productfoto’s wilt nemen voor op je website of sociale media profielen.

    2. Slim verzenden

    Zelfs als je het eindproduct niet zelf op hoeft te sturen, kan verzending vaak toch nog voor problemen zorgen door issues zoals verzendduur, kosten en het managen van de verwachtingen van je klanten.

    Zorg dat je de tijd die nodig is om het product te printen op telt bij de verzendduur. Reken hiervoor 2-4 dagen en bij ingewikkelde producten zelfs nog iets meer.

    Wees altijd open over de werkelijke verzendduur van je producten, anders stroomt je inbox vol met vragen over waar de pakketjes blijven. Schrijf duidelijk op hoe lang het gaat duren op je FAQ pagina, of voeg een pagina Verzenden toe waar je alles over het verzenden van de producten tot in de kleinste details uitlegt.

    Probeer verzendkosten zoveel als je kunt in je verkoopprijs door te berekenen. Elk jaar weer laat onderzoek zien dat onverwachte verzendkosten die verschijnen tijdens de betaling klanten doen afhaken. Bovendien is gratis verzenden een hele goede marketingtool.

    • Klanten houden van alles wat gratis is en zelfs als je niet overal gratis naar toe kan verzenden is het alsnog een goede lokker.
    • Voorwaardelijke gratis verzending (bijvoorbeeld “Gratis verzenden vanaf €30”) zorgt dat mensen meer producten in hun winkelwagentje doen aan bij dat bedrag te komen en zorgt vaak ook nog eens voor gereduceerde verzendkosten omdat je alles in één pakket kan verzenden.

    Je kunt gratis verzenden gebruiken om te compenseren voor langere verzendduur. Veel klanten willen best iets langer wachten als ze in ruil daarvoor geen verzendkosten hoeven te betalen.

      free shipping for print on demand

      3. Maak mooie mockups

      Een mockup is een door de computer gemaakt plaatje van hoe je product eruit zal komen te zien, zonder dat je ook echt een prototype hoeft te laten maken. Natuurlijk gebruik je ook foto’s van echte producten op je pagina maar een groot gedeelte zal gevuld worden met mockups.

      Veel print-on-demand services kunnen je helpen met het maken van mockups die laten zien hoe je producten eruit komen te zien, zowel als los product als gedragen door een persoon. Maar er zijn nog veel meer mockup services en gratis templates die je kunt gebruiken om je product tot leven te brengen.

      En het zijn vaak de mockups waarmee je je producten verkoopt, dus het is absoluut de moeite waard om daar wat extra in te investeren. PlaceIt is een makkelijke mockup generator waarmee je voor $8 per stuk foto- of video mockups kunt maken. Als je een beetje met Photoshop of andere fotobewerkingstools kunt werken, kun je ook rondkijken op Mockup World of Behance voor templates.

      4. Focus op een niche voor makkelijkere marketing

      Uiteindelijk staat of valt een bedrijf met marketing. Maar pas op, als je probeert alle doelgroepen tegelijkertijd aan te spreken spreek je eigenlijk niemand aan. Daarom is het zo belangrijk om een focus te hebben, ongeacht hoe je je marketing verder aanpakt.

      Als je een duidelijke doelgroep voor ogen hebt (bijvoorbeeld mensen met honden), kun je gewilde producten maken, minder uitgeven aan klantenwerving en maximale winst maken omdat je bedrijfsbeslissingen veel gerichter zijn.

      Als je dan ook nog met diezelfde marketing een loyaal publiek weet op te bouwen heb je een permanente markt voor je bedrijf, zelfs als je producten veranderen.

      Er zijn eindeloos veel manieren om een product te marketen, maar hier zijn een paar ideeën om je op weg te helpen:

      • Begin een Instagram account en maak of verzamel content voor je beoogde publiek. Hoe meer volgers je hebt en hoe beter je relatie met hen is, hoe meer producten ze van je zullen kopen.
      • Plaats Facebook ads specifiek gericht op de interesses van je doelgroep. Met Facebook ads kun je bovendien voor niet meer dan een paar tientjes checken welke designs het goed doen bij je publiek.
      • Verzamel de e-mailadressen van je bezoekers, zo kun je ze kosteloos blijven benaderen.
      • Zorg dat je producten bij influencers terecht komen, die door hun invloed jouw omzet kunnen verhogen.

      Een publiek van ideale klanten creëren kost tijd en moeite maar is een must als je wil dat je webshop lang succesvol blijft, of dat nou met print-on-demand of een ander product is.

      Kijk voor meer marketing ideeën ook op How to Make Your First Sale in 30 Days.

      Ontwerpen, testen, verkopen en groeien

      Print-on-demand services zijn een toegankelijke voorraadbron voor nieuwe ondernemers en voor iedereen die een idee willen uitproberen voordat ze erin investeren.

      Als je bedrijfsidee een succes blijkt en je omzet steeds hoger wordt kun je altijd overstappen naar grotere bestellingen en eigen voorraad. Maar je kunt ook gewoon bij print-on-demand blijven en je tijd investeren in het vergroten van je publiek. De keuze is aan jou.

      Bijzondere dank aan Kyle Howard, Senior Designer bij Shopify, en Liz Bertorelli, Eigenaar van Passion Fruit, voor het delen van hun tips en ideeën voor dit artikel.


      Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Braveen Kumar.

      Onderwerpen: