Wil je een webshop beginnen?

Een private label bedrijf beginnen: scoren met bewezen succesvolle producten

private label producten

Om producten online te verkopen hoef je niet altijd te investeren in productontwikkeling. Sterker nog, er zijn een aantal bedrijfsmodellen waarbij je producten kunt verkopen zonder ze ooit vast te hebben. Eén van die bedrijfsmodellen is private labeling. In deze constructie werk je samen met een fabrikant om je eigen branded producten te laten maken. Private labeling is vooral een perfect bedrijfsmodel als je al een vast publiek hebt waar je geld aan wilt verdienen.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Wat is private labeling en hoe werkt het?

Private label producten zijn items die gemaakt worden door bedrijf A, om vervolgens onder het merk van bedrijf B verkocht te worden. Net als bij white labeling. Bedrijven die private label willen verkopen zijn op zoek naar andermans bestaande producten waar ze hun eigen merknaam (eigen label) op kunnen zetten, om die vervolgens te verkopen alsof het hun eigen unieke producten zijn. Dit gebeurt veel met bepaalde producten zoals kleding en cosmetica, maar ook met bijvoorbeeld de ketchup of mosterd die je in de supermarkt vindt (ook a-merken).

private label supermarktFoto: Franki Chamaki via Unsplash

Voordelen van private labeling

Naast het vereenvoudigen van het productontwikkelingsproces heeft private labeling nog een aantal voordelen:

  • Controle over productie. Jij geeft de fabrikant instructies wat betreft materialen en ingrediënten, kwaliteit en hoeveelheid.
  • Controle over de prijs. Als verkoper ben jij degene die die de prijs bepaalt. Zo kun je productiekosten optimaliseren en voor een goede winstmarge zorgen.
  • Flexibiliteit. Als kleiner bedrijf kun je snel reageren op plotseling toegenomen vraag naar nieuwe producten of producteigenschappen, iets wat voor grote bedrijven vaak onmogelijk is.
  • Controle over marketing en merk. Jij bepaalt hoe het private label product wordt gepromoot en wat voor verpakking er omheen komt.

Nadelen van private labeling

Er zitten veel voordelen aan private labeling, maar ook een paar nadelen:

  • Afhankelijkheid van de fabrikant. Omdat iemand anders de items maakt ben je grotendeels afhankelijk van hun kunde en mogelijkheden. Daarom is het zo belangrijk om een betrouwbare fabrikant te vinden
  • Lastig om merktrouw op te bouwen. Als je vanuit het niets een merk opzet kan het even duren voor er interesse komt. Tegelijkertijd maakt dit private labeling extra geschikt voor mensen en merken die al een bestaand publiek hebben.
  • Slechte reputatie bij de consument. Private labels staan vaak bekend als goedkope producten van slechte kwaliteit. Gelukkig begint daar langzaam verandering in te komen en vinden consumenten dat de kwaliteit van private label producten steeds beter wordt.

Fabrikanten die producten voor private labeling maken

Op het eerste gezicht lijken alle private label fabrikanten erg op elkaar, maar het is alsnog belangrijk om ze nader te bestuderen om te kijken of ze echt bij jouw bedrijf, nu en in de toekomst, passen. Houd daarbij rekening met het soort product dat je wilt laten maken, waar je afzetmarkt is en hoe hoog je prijzen maximaal kunnen zijn.

Hieronder hebben we een overzicht gemaakt van de beste private label services en productapps voor allerlei soorten producten. De meesten hebben een Shopify app waarmee je ze rechtstreeks in je webshop kunt integreren.

SupplyMeDirect

SupplyMeDirect is een leverancier die hun producten verzendt vanuit de VS, China en Europa. Je kunt bestellingen automatisch laten verwerken, waar mogelijk lokaal verzenden, en ze hebben een behulpzame klantenservice.

Verkopers die de app van deze fabrikant gebruiken geven aan dat hij makkelijk te synchroniseren is met hun Shopify webshop, eenvoudig in gebruik is, en hen tijd en geld bespaart.

Let wel: alle betalingen gaan in US dollars, ook voor klanten die niet in de VS wonen

private label producten

Modalyst - Dropshipping

Modalyst is een dropshipping leverancier die samenwerkt met AliExpress. Dat betekent dat ze één van de grootste catalogi op deze lijst hebben: je kunt kiezen uit meer dan een miljoen producten.

Wat betreft private labeling zijn ze gespecialiseerd in sportkleding. Een abonnement op het Pro plan van Modalyst kost 90 USD per maand, plus 5% van elke transactie. In ruil daarvoor krijg je onbeperkt producten en speciaal aan jouw wensen aangepaste verpakking en branding. Daarnaast krijg je snelle bezorging: drie tot acht dagen voor bestellingen uit de VS, en minder dan 15 werkdagen voor internationale verzending.

Net als de eerder genoemde apps voor private labeling, automatiseert Modalyst het verwerken en afhandelen van bestellingen. En als je tegen iets aanloopt kun je ze zeven dagen per week bereiken via live chat.

private label producten

Alibaba

De Alibaba Group is één van de (of misschien zelfs wel dé) grootste webshop leveranciers ter wereld, en in 2020 was hun omzet meer dan 72 miljard USD. Hun catalogus is de meest veelomvattende die er is, en is bedoeld om leveranciers en verkopers van over de hele wereld met elkaar in contact te brengen.

Er zijn meerdere apps waarmee je Alibaba en Shopify kunt integreren. We vermelden deze twee apps die goede reviews krijgen:

Je vindt op Alibaba een enorm scala aan private label producten. Ongeveer elk product wat je kunt bedenken is te vinden in hun gigantische catalogus.

Lees ook: Alles wat je moet weten over dropshipping met AliExpress

alibaba

    Dripshipper

    Als je koffie onder een private label wilt gaan verkopen, dan is de Dripshipper Shopify app perfect. Je kunt er je eigen branded verpakking, logo, prijs en labels ontwerpen.

    Dripshipper zelf zit in de VS, maar verzendt over de hele wereld. Alle bestellingen worden binnen vijf dagen verzonden, en de koffie is altijd vers. Bonen worden verzonden op dezelfde dag dat ze gebrand worden, en filtermalingen de dag erna.

    Je kunt al aan de slag vanaf 30 USD per maand, en bij duurdere abonnementen krijg je extra hulp, coaching en training. Met het Elite plan van 197 USD per maand krijg je ook ondersteuning van het ontwerpteam van Dripshippers.

    Dripshipper screenshot

    Tot slot vermelden we nog een aantal extra apps die de moeite waard zijn om te bekijken als je private label producten wilt aanbieden:

    private label printful

    Tips voor het beginnen van je eigen private label webshop

    Als je private label producten verkoopt hoef je je geen zorgen te maken over zaken als productontwikkeling of (in de meeste gevallen) investeren in voorraad. Maar er is alsnog heel wat werk te doen:

    1. Een niche markt vinden voor je producten

    De hoeveelheid verschillende private label producten die je kunt verkopen is vrijwel eindeloos. De volgende zijn erg populair:

    • Haar producten
    • Verzorgingsproducten

    • Producten voor je huisdier

    • Babyproducten
    • Baardverzorgingsproducten
    • Gezondheidsproducten

    Om te bepalen wat de beste producten zijn om te verkopen is het een goed idee om binnen die populaire categorieën een nichemarkt te vinden. Het voordeel van verkopen aan een nichemarkt is dat je gerichte marketing- en advertentie strategieën kunt inzetten om je merk en producten onder de aandacht van je doelgroep te brengen.

    2. Neem contact op met de fabrikant

    Als je eenmaal goed weet wat je wilt gaan verkopen, is het tijd om op zoek te gaan naar fabrikanten en leveranciers die deze items op voorraad hebben. Sommige dropshipping websites en fabrikanten hebben zich gericht op een specifieke productgroep, zoals Dripshippers voor koffie.

    Heb je een lijstje van geschikte kandidaten gemaakt? Neem dan contact met ze op om te kijken of ze ook aan private labeling doen. Zo ja, vraag dan hoe je een account kunt aanmaken. Omdat de meeste fabrikanten een heel scala aan producten maken kun je op deze manier snel een aantal producten kiezen voor de niche waar je je op wilt richten. Vraag ook altijd of ze een minimale bestelhoeveelheid hebben, want dat is relevant als je voorraad op moet slaan of een prepaid account moet aanmaken.

    3. Bestel monsters

    Het is belangrijk om producten zelf te testen voordat je ze gaat verkopen. Sommige items zien er fantastisch uit op de website van de fabrikant, en ook bij navraag klinken ze geweldig, maar kunnen in de werkelijkheid alsnog enorm tegenvallen. Zorg dus dat je zeker weet dat de producten ook écht voldoen aan jouw verwachtingen en kwaliteitseisen.

    4. Richt je webshop in

    Je hebt een fabrikant en je hebt je producten, dus nu kun je je webshop gaan inrichten. Met Shopify kun je kiezen uit gratis en betaalde webshoptemplates, die je vervolgens naar je eigen smaak en behoeftes kunt aanpassen. Webshop aangemaakt? Dan kun je de apps voor het beheren van je private label bedrijf vinden in de Shopify App Store.

    5. Je producten aan je webshop toevoegen

    Bij het toevoegen van producten aan je webshop zijn de volgende zaken belangrijk:

    • Schrijf aantrekkelijke productbeschrijvingen. Zorg dat bij je productomschrijvingen de nadruk ligt op gebruiksinformatie en de voordelen van het product, niet op een lijst van eigenschappen en specificaties.
    • Heldere en mooie foto’s. Productfoto’s geven kopers een goed idee van hoe een item eruitziet, en dat is extra belangrijk als ze het item niet fysiek kunnen bekijken en vasthouden. Fabrikanten hebben vaak hele mooie foto’s van hun producten, dus kijk of je die kunt gebruiken.
    • Bepaal je prijsstrategie. Zorg dat je prijzen hoog genoeg zijn om winst te maken, maar niet zo hoog dat mensen niet bij je willen kopen.

    6. Je webshop lanceren en marketen

    Je webshop met private label producten met het grote publiek te delen vergt meer dan hem simpelweg lanceren. Als je omzet wilt maken zul je je webshop onder de aandacht moeten brengen en zorgen dat mensen hem bezoeken.

    Voor nieuwe webshops zijn betaalde advertenties op Google, Facebook en Instagram een uitstekende manier om naamsbekendheid te krijgen. Daarnaast kun je je richten op e-mail marketing, sociale media, SEO en klantenbindingsprogramma’s.

    Lanceer je private label merk

    Een private label merk starten betekent dat je de productontwikkelingsfase over kunt slaan. Begin je eigen private label en werk rechtstreeks met fabrikanten om producten te creëren die je (potentiële) klanten graag willen kopen, allemaal met jouw unieke merk en logo. Private labeling is een fantastische manier om je eerste schreden op het e-commerce pad te zetten.

    Illustratie: Till Lauer

    Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Alexandra Sheehan


    Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


    Veelgestelde vragen over private label

    Wat is een private label?

    Private label producten zijn items die gemaakt worden door bedrijf A, om vervolgens onder het merk van bedrijf B verkocht te worden.

    Wat is een private label voorbeeld?

    Private label gebeurt veel met kleding en cosmetica, maar ook met bijvoorbeeld de ketchup of mosterd die je in de supermarkt vindt. Denk hierbij aan huismerkproducten die maar voor één specifieke supermarkt gemaakt worden.

    Wat is het verschil tussen private label en white label?

    White labeling en private labeling worden vaak door elkaar gebruikt, maar er zijn wel degelijk een aantal verschillen. Bij beide draait het om producten gemaakt door derden die vervolgens het label of logo van een ander merk of winkel krijgen. Maar bij private labeling worden de producten meestal slechts voor één verkoper gemaakt (denk aan het huismerk van een supermarkt).

    Waarom voor private label kiezen?

    Om producten te verkopen hoef je niet altijd te investeren in productontwikkeling. Eén van die bedrijfsmodellen is private labeling. In deze constructie werk je samen met een fabrikant om je eigen branded producten te laten maken. Private labeling is vooral een perfect bedrijfsmodel als je al een vast publiek hebt waar je geld aan wilt verdienen.