Wil je een webshop beginnen?

Sieraden maken en online verkopen: de ultieme handleiding

beginnen sieraden webshop

Na mijn afstuderen maakte ik in mijn vrije tijd kettingen van textiel, als tegenwicht voor mijn doodsaaie kantoorbaan. Sieraden maken was voor mij simpelweg een fijne manier om te ontspannen. Maar toen ik steeds meer complimenten kreeg voor mijn handgemaakte items, vroeg ik me wel eens af hoe het zou zijn om geld te verdienen met deze hobby.

Sieraden maken en verkopen is een ideale bron van inkomsten voor creatievelingen, met nauwelijks investeringskosten. En omdat je er niet heel veel skills voor nodig hebt is het een van de meest populaire items om online te verkopen. Als je een bestaand publiek hebt en je afvraagt hoe je daaraan kunt verdienen, is sieraden maken een creatieve manier om je volgers in geld om te zetten.


Een sieraden webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


De markt voor sieraden is overvol, maar toch er is altijd plaats voor nieuwelingen die een nieuwe niche willen aanboren of een nieuw perspectief hebben.

Maar wat je motivatie ook is en hoe goed je ook bent, elke branche kent zijn eigen moeilijkheden en uitdagingen, dus ook de sieradenbranche. De belangrijkste: je bent verre van alleen. In 2018 was de branche 348 biljoen euro waard, en het leeuwendeel daarvan werd verdiend aan modesieraden. De markt voor sieraden is overvol, maar toch er is altijd plaats voor nieuwelingen die een onontdekte niche willen aanboren of een nieuw perspectief hebben.

Zelf sieraden verkopen doe je zo

sieraden webshop octave jewelry
Octave Jewelry

Als je wilt weten hoe je met (jouw) sieraden een winstgevend bedrijf kan beginnen, is dit de perfecte blog. We behandelen alle onderdelen van een sieradenbedrijf, van idee & ontwerp tot maken & marketing. In deze handleiding vind je advies van professionals en tips over marketingtactieken, en kun je inspiratie opdoen bij gevestigde ontwerpers en ondernemers.

We hebben aan twee sieraadontwerpers gevraagd om hun persoonlijke ervaring met het opbouwen van een merk te delen. In deze blog praten we met:

  • Corinne Anestopoulos, oprichter van Biko
  • Gillian Johnson, oprichter van Hawkly

Sieraden verkopen: de eerste stappen

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of je de edelsmidroute wilt gaan, of die van de modesieraden. Of misschien wil je de twee wel combineren? Elke categorie heeft zijn eigen grondstoffen, productieproces, prijzen en type klanten:

💍 Edelsmeden

  • Sieraden gemaakt van edele en halfedele metalen en edelstenen
  • Duurdere items
  • Met de hand gemaakt door getrainde professionals, meestal geen massaproductie
  • Voor klanten die een luxe item zoeken, of sieraden voor trouwerijen en andere speciale gelegenheden

📿 Modesieraden

  • Meestal onderhevig aan trends
  • Gemaakt van goedkope(re) metalen en materialen (kralen, ijzerdraad, verguld of verzilverd metaal, plastic, nep-edelstenen, etc.)
  • Goedkopere items
  • Geschikt voor massaproductie
  • Voor alledaags gebruik

👑 Overig/tussenin

  • Deze categorie bevat al het overige: sieraden gemaakt van materialen als textiel, metaal, halfedelstenen, hout, 3D-printing, etc. Maar ook sieraden die als kunst gezien worden (verzamelobjecten, speciale opdrachten, unieke items), en sieraden gemaakt door de allerbeste edelsmeden
  • Nadruk op ontwerp en originaliteit
  • Prijzen in de middenklasse
  • Klanten die een statement piece zoeken, of sieraden voor een speciale gelegenheid. Klanten op zoek naar design- en verzamelitems of bijzondere cadeaus
sieraden webshop Biko

De sieraden van Biko vallen ergens tussen modesieraden en edelsmid-items in. Het zijn kwalitatief hoogstaande ontwerpen, bedoeld om elke dag gedragen te worden. Biko

Als je eenmaal hebt bepaald in welke categorie jouw bedrijf valt, is het tijd om een niche voor je producten te vinden. Dat begint met bedenken wie je ideale klant is (klassiek, trendy, bruiden, maatschappelijk bewuste types, etc.) en of je sieraden bedoeld zijn voor elke dag of voor speciale gelegenheden (trouwerij, feesten, etc.). Deze factoren bepalen hoe je je sieraden het best kunt marketen.

Trends in sieraden

Onderzoek doen naar de huidige (en toekomstige) trends is een goede manier om te bepalen (en bevestigen) of je op de juiste weg bent. Lees mode- en sieradenblogs en tijdschriften, en volg influencers in de branche, allemaal om er precies achter te komen wat de trends van het volgende seizoen gaan worden.

Daarnaast kun je je ook verdiepen in gerelateerde trends en consumentengedrag, zoals de groeiende behoefte aan gepersonaliseerde items (graveren) en duurzame producten.

Erica Weiner sieraden webshop

Klanten kunnen hun eigen tekst laten graveren aan beide kanten van het hart van deze ketting van Erica Weiner.

Maar het gaat niet alleen om het volgen van bestaande trends – je kunt je sieradenbedrijf ook gebruiken om zelf trends te starten. Biko’s oprichter en designer Corrine Anestopoulos koos daarvoor, en creëerde een collectie die gebaseerd was op haar eigen stijl. “Het lijkt bijna alsof ik, puur bij toeval, een markt ontdekte voor iets nieuws, terwijl dat helemaal mijn insteek niet was”, vertelt ze ons. “In werkelijkheid volgde ik gewoon mijn eigen smaak.”

Toen ze haar bedrijf begon werkte Corinne met een koperachtige finish. “Ik was de enige die dat deed, toentertijd was glimmend zilver helemaal in.” Tegenwoordig gaat ze in haar collecties wel mee met de trends in de branche, maar de rode draad blijft een herkenbare, “eigen” look die haar merk definieert en zorgt dat mensen bij haar blijven kopen.

Inspiratie vinden voor je ontwerpen

Om als nieuweling succesvol te worden in de modebranche heb je een duidelijke stijl, unieke ontwerpen en consistente branding nodig. Voordat je aan de slag gaat met een ontwerper voor branding of individuele items, is het een goed idee om eerst je overkoepelende signature style te bepalen.

Camille Enrico sieradenlijn starten

De sieraden van Camille Enrico staan bekend om hun unieke combinatie van metaal en textiel – van elk item is meteen duidelijk dat het van haar is, en het past altijd bij haar andere items. Camille Enrico

Afhankelijk van waar je je door laat inspireren kun je een Pinterest prikbord opzetten, je eigen digitale moodboard maken, een sieraadontwerp-app gebruiken, of je inspiratie in fysieke vorm verzamelen op een prikbord of in een plakboek.

Alles om me heen kan me inspireren, en ik ben altijd bezig met het verzamelen van inspirerende plaatjes.

Corinne Anestopoulos, Biko

Leg een verzameling aan van foto’s, kleuren en texturen uit de natuur en de mode, en van reizen en gebouwen, en kijk welke thema’s er boven komen drijven. Inspiratie is overal, zegt Corinne: “Alles om me heen kan me inspireren, en ik ben altijd bezig met het verzamelen van inspirerende plaatjes.”

moodboards sieraden webshop starten

Maker Josie Bullard noemt mood boards een “fantastische manier om vooruit te plannen, een look te vinden en jezelf te herinneren aan je doelen - een niet-aflatende bron van inspiratie.” Josie Bullard

Je sieradenmerk opbouwen

Let wel, merk en branding zijn twee verschillende dingen. Branding gaat over je voice, je missie, je visie en het verhaal van je merk. Het laat je klanten weten wat voor gevoel jouw merk wil oproepen. Mode-aankopen zijn vaak gebaseerd op emoties, en nieuwe merken kunnen voet aan de grond krijgen door klanten op emotioneel niveau aan te spreken. Vertel het verhaal van je merk op je Over Ons pagina, laat je gezicht zien op je sociale media feed, en deel het proces en de inspiratie achter je items.

Anice sieraden website Over Ons pagina
Anice Jewellery’s Over Ons pagina vertelt het verhaal van  de eigenaar, Britt. Anice 
Chan Luu website Over Ons pagina sieraden
De Over Ons pagina van Chan Luu geeft meer informatie over het ontwerpproces achter het merk. Chan Luu
Instagram post van Octave sieraden webshop
Ontwerper Ope gebruikt Instagram om het verhaal van haar merk te vertellen. Octave Jewelry

📚 Meer lezen:

Branding: ontwerp de verpakking, het logo en de website van je sieradenmerk

Bij branding gaat het om alle elementen die de visuele representatie van je merk vormen – waaronder logo, verpakking en website. Als je eenmaal weet hoe je producten eruit moeten komen te zien en wie je ideale klanten zijn, is het makkelijker om de overkoepelende look die het kenmerk van je merk moet worden te bepalen. Zelfs als je maar een klein bedrijfje wilt beginnen is deze stap essentieel, dus neem er de tijd voor.

Als je een kleiner budget hebt kun je een basic Shopify webshop maken met één van de gratis thema’s, en daarna zelf een logo ontwerpen met een gratis online logomaker. We hebben ook een aantal tools die je kunnen helpen met het bedenken van een domeinnaam. Zorg wel dat je nog wat ruimte in je budget overhoudt voor het maken van professionele productfoto’s. Verderop in deze blog gaan we uitgebreid in op het fotograferen van sieraden.

Ondernemers met een ruimer budget kunnen een ontwerper in de armen nemen – een professional die jouw visie kan vertalen in een compleet brandingpakket voor je bedrijf, van je logo en je website tot je verpakkings- en marketingmateriaal. Neem eens een kijkje in de portfolio’s van de Shopify Design Experts - er zit altijd wel een ontwerper tussen wiens werk perfect aansluit bij jouw smaak.

La Onri verpakking tegen zachtroze achtergrond
Branding en verpakking voor La Onri jewelry door Shopify Expert Kristen Fulchi Design Studio.

Een bedrijfsplan voor je sieradenmerk schrijven

Als je niet van plan bent om je bedrijfsidee te presenteren aan investeerders of andere geldschieters, heb je geen officieel bedrijfsplan nodig. Maar het is een goed idee om er toch een te schrijven, omdat je zo veel beter inzicht krijgt in je (ideale) klanten, je doelen, je bedrijfsmodel, je financiën en je toekomstsplannen.

📚 Meer lezen:



Productie: zo maak je sieraden

Bovenaanzicht van juweliers-werkplaats
Burst

Wat heb je nodig om zelf sieraden te maken? Hoe je je producten gaat maken – met de hand of in een fabriek, thuis of uitbesteed – hangt helemaal af van hoe complex het ontwerp is, hoeveel geld je ervoor gaat vragen, welke materialen je gebruikt en hoeveel skills je nodig hebt. In dit onderdeel bespreken we vier verschillende manieren om sieraden te maken:

  1. Edelsmeden: ambachtelijk gemaakte unieke producten
  2. Met de hand gemaakt: modesieraden
  3. Laten maken in een fabriek
  4. Laten maken via print on demand

1. Edelsmeden: ambachtelijk gemaakte unieke producten

Zelf exclusieve en unieke sieraden maken kost veel werk, maar is wel de meest persoonlijke en veelzijdige productiemethode. Afhankelijk van het materiaal en ontwerp heb je voor sommige methodes (jarenlange) training en duur gereedschap nodig. Denk hierbij aan:

  • Solderen
  • Zilver- en goudsmeden
  • Gieten
  • 3D printen
  • Snijden met een laser
  • Leerbewerking
  • Weven
  • Werken met edelstenen

Als je niet zeker weet welke methode je wilt gaan proberen, is het een goed idee om met gratis online cursussen te starten. Als je eenmaal weet waar je verder mee wilt gaan kun je investeren in officiële cursussen en opleidingen, of stage lopen bij een professional om je skills verder uit te breiden.

2. Met de hand gemaakte modesieraden

Bij handgemaakte modesieraden werk je meestal met bestaande elementen – kettingen, metaaldraad, kraaltjes, bedeltjes, etc. Je hebt er geen speciale opleiding voor nodig en kunt volstaan met eenvoudig gereedschap.

Een dergelijk bedrijf kun je eenvoudiger opschalen, omdat je grote hoeveelheden onderdelen in één keer kunt kopen en voorbeelden kunt maken die productiemedewerkers na kunnen maken.

Als je vooral blij wordt van het ontwerpen en maken, overweeg dan om andere onderdelen van je bedrijf uit te besteden zodat je meer tijd kunt besteden aan je creatieve werk. Christine, de oprichter van Biko, vindt haar stagiaires bij de communicatieafdeling van de modefaculteit van universiteiten bij haar in de buurt. “Ik heb niet iemand nodig die ook geïnteresseerd is in design, maar juist iemand die alle andere taken van me kan overnemen zodat ik zelf meer tijd aan ontwerpen kan besteden.”

Vrouwenhand met ringen in water
Hawkly

3. Je sieraden laten maken in een fabriek

In plaats van je sieraden zelf te maken, kun je ook anderen jouw ontwerpen laten maken. Dit is niet heel geschikt voor exclusieve sieraden, maar kan heel voordelig zijn voor modesieraden waarvan een groot aantal items gemaakt worden. De twee belangrijkste opties voor laten maken zijn:

Dichtbij laten maken

➕ Voordelen

  • “Gemaakt in Nederland/Amsterdam” kan het product extra aantrekkelijk maken.
  • Verzending vaak sneller en betrouwbaarder.
  • De producent is dichtbij, dus het is eenvoudig om hun reputatie te checken en een goede relatie op te bouwen.
  • Makkelijker om een oog op de productie te houden door de fabriek te bezoeken. 

➖ Nadelen

  • Hogere kosten
  • Beperkte keuze uit producenten en materialen
  • Kunnen soms minder grote hoeveelheden leveren dan buitenlandse producenten

In het buitenland laten maken

➕ Voordelen 

  • Lagere kosten
  • Meer opties wat betreft materialen en proces
  • Makkelijker op te schalen naar grotere hoeveelheden

➖ Nadelen

  • Communicatiebarrières (cultuur, taal, tijdzones)
  • Minder mogelijkheid tot controle/oog houden op productie
  • Minimale afnamehoeveelheid vaak erg hoog
  • Kwaliteitseisen en arbeidsomstandigheden niet altijd even goed

Als je je sieraden door een fabrikant laat maken heb je goede, accurate sketches nodig en als het even kan ook 3D modellen. Afhankelijk van je skills en je budget zijn er een aantal opties:

  • Handmatig ontwerpen: potloden, papier, templates voor het ontwerpen van sieraden (€)
  • Algemene 2D of 3D ontwerpsoftware: Photoshop, Illustrator, Sketchup (€€)
  • Software specifiek gemaakt voor het ontwerpen van sieraden (vooral bedoeld voor edelsmeden): RhinoGold, MatrixGold, (€€€)
3D geprinte oorbellen op een witte achtergrond

3D-geprinte sieraden van Gament. Gament

4. Sieradenproductie: Print on demand

Deze methode, waarbij je je ontwerpen uploadt naar een print-on-demand app is het meest hands-off van de vier. Je designs worden vervolgens 3D-geprint of uitgevoerd in RVS, hout, plastic, goud of zilver, en direct naar je klanten verzonden.

Je werkplaats of atelier inrichten

eigen sieraden maken webshop
Burst

 Als je ervoor kiest om zelf je sieraden te maken, heb je een werkplaats nodig voor jou en je team. Houd bij het inrichten van deze ruimte rekening met de volgende factoren:

  • Workflow. Hoe bewegen mensen door de ruimte, zit er een logische volgorde in? Dit is vooral belangrijk als het productieproces uit meerdere stappen bestaat.
  • Veiligheid. Bij sommige chemicaliën en gereedschappen die tijdens het sieraden maken gebruikt worden kun je niet zonder goede ventilatie en een degelijke veiligheidsprocedure. Zorg dat je goed weet wat de wet zegt over het gebruik van deze middelen en processen.
  • Opslag. Omdat je met soms minuscule onderdeeltjes werkt is een goed georganiseerd opbergsysteem onmisbaar.

“Een werkbank, een dremel en je veiligheidsmaatregelen zijn de belangrijkste dingen die je nodig hebt,” zegt Gillian, oprichter van het Canadese Sieradenmerk Hawkly. “Een dremel is een fantastisch, flexibel stuk gereedschap dat je kunt gebruiken om je items te boren en polijsten.” Ze raadt aan om ook een mondkapje en veiligheidsbril te gebruiken, en om lang haar in een staart te doen zodat het nergens tussen kan komen.

Als je een groot productieteam of een ingewikkelder proces hebt (zoals bij werken met (edel)metaal) is het een goed idee om werkruimte te huren. Als je daar in het begin nog geen geld voor hebt, kun je kijken of je een ruimte (en eventueel gereedschap) met iemand kunt delen. Gillian deelt haar studio met twee andere bedrijven.

Werken in een ruimte met andere ondernemers is ook een goed middel tegen zelfstandigen-eenzaamheid, iets wat Corrine maar al te goed kent. “Toen ik al een tijd met Biko aan de gang was besloot ik om één keer per week in een hoekje van een kledingwinkel te werken, simpelweg om maar niet altijd alleen in mijn huis of studio te hoeven zitten.”

Gereedschap en benodigdheden

Er zijn een aantal goede onlinewinkels voor gereedschap en benodigdheden, die ook edelstenen en onbewerkt metaal verkopen.

Gillian laat zich vooral leiden door tips van anderen als het gaat om de beste groothandels. “Vraag andere ontwerpers gewoon waar zij hun spullen vandaan halen.”

Daarnaast gaat ze naar beurzen en events om haar netwerk uit te breiden en nieuwe materialen te ontdekken. “Mijn favoriete plek om de nieuwste edelstenen en zilveren objecten te vinden is de Tucson Gem and Jewelry Show. Er komen duizenden leveranciers van over de hele wereld op af.”

Sieraden fotograferen

eigen sieraden webshop fotografie
Hawkly

We hebben het al heel vaak gezegd: de kwaliteit van je productfoto’s bepaalt of je webshop wel of geen succes wordt. In de meeste gevallen kun je met een heel eenvoudig belichtingssysteem hele goede zelfgemaakte foto’s van je producten maken, zelfs met een smartphone. Helaas zijn sieraden vaak iets lastiger omdat ze veel kleine details hebben en meestal reflecterend zijn.

Voor sieraden geldt: bezuinig nooit op je productfoto’s

Corinne Anestopoulos, Biko

“Bezuinig nooit op je productfoto’s”, zegt Corinne, “zelfs als je maar een klein budget hebt.” Een professionele fotograaf weet precies hoe hij of zij modellen op hun gemak moet stellen en ingewikkelde belichtingsconstructies moet opzetten. Daarnaast hebben ze vaak een heel team met stylisten, make-up artiesten en assistenten achter de hand.

Ook een model gebruiken kan voor minder dan je denkt. “Er zijn altijd mensen die graag hun portfolio willen uitbreiden of willen werken in ruil voor één van je producten,” zegt Corinne. “Dat klinkt misschien als onderbetalen, maar dat is het niet – je bent allemaal iets aan het opbouwen. Als je een groep goede mensen om je heen weet te verzamelen kunnen jullie samen fantastische dingen doen.”

Maak zoveel mogelijk verschillende soorten foto’s uit verschillende invalshoeken, en zorg dat beide onderstaande categorieën vertegenwoordigd zijn:

  • Detail- en productfoto’s tegen een effen achtergrond zorgen dat mensen focussen op het product, en laten details goed zien. Dit soort foto’s zijn ideaal voor de pagina’s waarop je een hele collectie laat zien, omdat ze een cleane, consistente look creëren. 
  • Lifestyle foto’s met een model laten goed zien hoe groot het item is en geven klanten meteen styling inspiratie (dit is vaak ook goed voor upselling, doordat je klanten laat zien hoe ze meerdere items kunnen combineren in één look.) Dit soort foto’s zijn ideaal voor productpagina’s of in een lookbook, en werken over het algemeen ook beter op sociale media dan detailfoto’s.
Wolf & Moon oorbellen eigen sieraden webshop
Wolf & Moon gebruikt een mix van foto’s met witte achtergronden en alleen het item, en contextuele foto’s waarin hun sieraden door mensen gedragen worden. Wolf & Moon

Op zoek naar een manier om toch op je fotosessie te besparen? Kijk dan of je kunt samenwerken met kledingmerken die bij jouw merk passen, zodat je twee sessies in één hebt en maar de helft hoeft te betalen. Of leen je items uit aan stylisten: zij mogen ze gebruiken in hun fotosessies, en jij krijgt de productfoto’s en de zichtbaarheid.

📚 Verder lezen

Gratis handleiding: Productfotografie

Leer hoe je met een beperkt budget zelf prachtige productfoto's maakt.

Sieraden online verkopen: een website maken

Biko homepage eigen sieraden webshop
Biko

Als je je productie, merk en fotografie eenmaal goed geregeld hebt, is het moment aangebroken om ze samen te voegen op de plek waar het allemaal om draait: je webshop. Met Shopify kun je in een ochtend of middag een webshop opzetten. Stap een is je aanmelden voor een gratis proefperiode waarin je alle functies en mogelijkheden kunt verkennen.


Klaar om je eigen sieradenbedrijf te starten? Begin vandaag nog een Shopify webshop. De eerste 14 dagen zijn gratis en je hebt geen credit card nodig.


Ga voor een Shopify-thema dat goed bij sieraden past, met de focus op je foto’s. De volgende thema’s zijn heel geschikt:

Deze strakke, minimale thema’s zijn speciaal ontworpen om je producten en merk te laten shinen, en in de meeste kun je alles makkelijk aan je wensen aanpassen, zelfs als je geen ontwerp- of IT-skills hebt. Heb je iets meer ruimte in je budget? Dan kun je een Shopify Design Expert inschakelen om de thema’s nog verder aan te passen en alles precies zo te krijgen als jij het wilt.

Inspiratie en productfoto's Rahul Patel

Rahul Patel gebruikt het blog van zijn merk om klanten kennis te laten maken met wat hem inspireert en hoe hij zijn sieraden maakt. Rahul Patel

De toon van de teksten in je webshop moet bij je merk passen en de juiste emotie oproepen bij bezoekers - welk gevoel wil je klanten geven? Daarnaast moet het natuurlijk alle belangrijke informatie over elk item bevatten. De productomschrijvingen moeten passen bij het verhaal van je merk, en informatie bevatten over de maat van het item, gebruikte materialen (belangrijk in het geval van metaal-allergieën), en waar mogelijk de herkomst van de materialen. Op je Over Ons pagina kun je alles vertellen over het verhaal achter je merk en over je proces. Maar niet alleen daar: het is belangrijk dat de persoonlijkheid van jou en je merk terugkomt in alle teksten in je webshop.

📚 Verder lezen:

Template Icon

Shopify Academy Cursus: Sell Your Homemade Goods Online (Engelstalig)

Heb je een product dat je graag wil verkopen? De familie Kular deelt hun ervaringen met het starten van een bedrijf gebaseerd op hun moeders recepten. Van verkopen aan particulieren tot aan de schappen van de Whole Foods aan toe.

Schrijf je gratis in

Apps voor sieradenverkopers

In de Shopify App Store vind je een aantal apps die je aan je sieradenwebshop kunt toevoegen. Ze verbeteren de winkelervaring, leiden tot minder retourzendingen, en verhogen je conversieratio. De onderstaande voorbeelden worden aangeraden voor sieradenverkopers:

  • JewelfieMet deze app kunnen klanten je sieraden “passen” op een geüploade foto van zichzelf.
  • Loox - Photo Reviews. Met deze app kun je fotorecensies van klanten verzamelen en op je website plaatsen.
  • Instagram shop van SNPT. Maak een shoppable verzameling voor je Instagram feed.
  • Kiwi Size Chart & RecommenderMet deze app maak je een maattabel specifiek voor jouw items, zodat je klanten helpt om precies de juiste maat te kopen.
Rahul Patel maattabel voor kettingen
De Rahul Patel collection gebruikt Kiwi Size Chart om maattabellen te maken, inclusief ringmaten en lengtes van halskettingen. Rahul Patel

📚 Meer lezen: 

  • Ontdek hoe apps en tools je kunnen helpen om klanten ook online een persoonlijke winkelervaring te bieden. Doe de quiz om erachter te komen welke tools het beste werken in jouw webshop.

Marketing voor online sieradenmerken

De markt voor mode en sieraden is overvol, dus hoe zorg je dat klanten jou horen boven al het andere lawaai uit? Hoe je je marketingbudget uitgeeft hangt af van je product, je publiek en je budget, en het ontdekken van de beste strategie gaat vaak gepaard met vallen en opstaan.

Toen Corinne in 2011 merkte dat er steeds meer concurrentie kwam, investeerde ze in een rebranding en nam ze een PR-bureau in dienst om het nieuws te verspreiden. “Werken met een PR-bureau is duur, maar ook echt de moeite waard. Ik heb nog nooit zoveel media-aandacht gehad. Van één van mijn armbanden verkocht ik zoveel exemplaren dat ik er in totaal €5.000 aan heb verdiend.”

Marketing via sociale media

Corinne heeft ook succesvol samengewerkt met Instagram influencers. In ruil voor een sieraad besteden influencers een post aan haar merk. Tip van Corinne: zorg dat je voordat je een influencer benadert een strakke Instagram feed hebt met goede hashtags, zodat ze makkelijk kunnen zien of jouw merk bij hun merk past. “Niets werkt beter dan een lifestyle bouwen rondom je producten.” Ook raadt ze aan om posts met producten af te wisselen met posts met inspirerende quotes. “Na een tijdje ontdek je vanzelf een thema in de dingen die je inspireren, en wordt dat een onderdeel van het verhaal van je merk.”

Biko Instagram post - model draagt sieraden
Biko op Instagram

Pop-up shops, winkels van anderen en kunstmarkten

Tarin Thomas staat bij een tafel met haar producten

Kylie Nakao, een sieradenontwerper uit New York, stelde de collectie samen van een pop-up die in de zomer in Montauk, een populaire vakantieplaats, geopend was. De collectie bestond uit items van haar eigen sieradenlijn Tarin Thomas, in combinatie met items van andere ontwerpers die goed bij haar merk pasten. Tarin Thomas

NB: Tijdens de Coronapandemie is er helaas vrij weinig mogelijkheid om je merk te laten zien op events en in fysieke winkels. In dat geval is het een goed idee om je te richten op bestaande winkels en te vragen of ze jouw producten in hun collectie willen opnemen. 

Corinne’s succes begon toen ze werd uitgenodigd om deel te nemen aan een modeshow bij haar in de buurt. Op dat moment was sieraden maken nog gewoon een hobby. Het event duurde twee dagen, maar haar producten waren al binnen een dag uitverkocht. Dat bevestigde voor haar dat ze goed bezig was en dat het tijd was om van haar passie haar werk te maken.

Op een markt of event kun je je klanten face to face te ontmoeten en direct feedback ontvangen.

Corinne Anestopoulos, Biko

Kunstmarkten en braderieën zijn niet alleen goed voor beginnende merken die bekendheid willen krijgen en hun ideeën willen testen, maar ook voor online bedrijven die al langer bestaan. Corinne: “Op een markt of event kun je je klanten face to face ontmoeten en direct feedback krijgen.”

Een alternatief voor markten is om events te organiseren in je eigen werkplaats. “Sample sales zijn een fantastische manier om oudere items te verkopen en tegelijkertijd mensen uit te nodigen om een kijkje te nemen in je studio." Als je werkruimte niet echt geschikt is voor bezoek kun je een pop-up store opzetten in een andere winkel.

Gouden sieraden in een display
Moorea Seal

In het begin is Corinne’s bedrijf vooral gegroeid door haar producten via andere winkels te laten verkopen. Hiervoor benaderde ze de winkeliers zelf. Met deze methode word je vaak afgewezen, maar als één iemand ja zegt is dat vaak voldoende om van de grond te komen.

Een grotere collectie in zijn geheel aan een warenhuis zoals Nordstrom of Hudson’s Bay verkopen zorgt nog steeds voor het grootste gedeelte van Biko’s inkomen. Als je net bent begonnen kun je het beste kleine boetiekjes in je omgeving benaderen en vragen of zij jouw sieraden willen verkopen.

Een gouden kans

Zeker in het begin kan het best eng zijn om de sprong te wagen, vooral in de al overvolle sieradenmarkt. Maar het is ook een branche die perfect geschikt is om stapje voor stapje in te groeien. Ook de meest succesvolle sieraadontwerpers begonnen vaak met een klein bedrijfje vanuit huis.

Als sieradenmerk val je op als je authentiek bent, vertrouwen hebt in je eigen ontwerpideeën, en goed naar je klanten luistert.

Gillian Johnson, Hawkly

Sieraden ontwerpen en maken is, zeker in het begin, kleinschalig werk, dus je kunt het gewoon vanuit huis doen. Ondanks de grote concurrentie is er altijd plaats voor nieuwe merken, zolang je maar zorgt dat je opvalt. En volgens Gillian doe je dat door authentiek te zijn, vertrouwen te hebben in je eigen ontwerpideeën en goed naar je klanten te luisteren. Op naar een gouden toekomst!

 

Biko oorbellen webshop
Biko

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Dayna Winter

Veelgestelde vragen over het beginnen van een sieraden webshop.

Is er ruimte voor merchants die beginnen met een sieraden webshop?

De markt voor sieraden is overvol, maar toch er is altijd plaats voor nieuwelingen die een onontdekte niche willen aanboren of een nieuw perspectief hebben. De sieradenbranche was in 2018 maar liefst 348 biljoen euro waard. Ruimte voor jouw nieuwe sieraden webshop?

Hoe kies je een niche om te beginnen met een sieraden webshop?

Omdat de markt zo vol is, is het aan te raden een niche te kiezen voor je sieraden webshop. Dat begint met bedenken wie je ideale klant is (klassiek, trendy, bruiden, maatschappelijk bewuste types, etc.) en of je sieraden bedoeld zijn voor elke dag of voor speciale gelegenheden (trouwerij, feesten, etc.). Deze factoren liggen aan de basis voor het marketen van je sieraden. Meer daarover lees je in de blog.

Hoe kun je snel een eigen sieraden webshop beginnen, een sieraden webshop maken?

Met Shopify kun je in een ochtend of middag een webshop opzetten. Ga voor een thema dat goed bij sieraden past, met de focus op je foto’s. De volgende thema’s zijn heel geschikt: Handy, Editions, Showcase en Debut. Deze strakke, minimale thema’s zijn speciaal ontworpen om je producten en merk te laten shinen, en in de meeste kun je alles makkelijk aan je wensen aanpassen, zelfs als je geen ontwerp- of IT-skills hebt.

Wat heb je nodig om zelf sieraden te maken of om je eigen sieradenlijn te beginnen?

Hoe je je sieraden gaat maken – met de hand of in een fabriek, thuis of uitbesteed – hangt helemaal af van hoe complex het ontwerp is, hoeveel geld je ervoor gaat vragen, welke materialen je gebruikt en hoeveel skills je nodig hebt. In de blog bespreken we vier verschillende manieren om sieraden te maken: Edelsmeden: ambachtelijk gemaakte unieke producten. Met de hand gemaakt: odesieraden Laten maken in een fabriek. Laten maken via print on demand.