Wil je een webshop beginnen?

SMART doelen: wat zijn het en hoe stel je ze op voor jouw website?

Flatlay van een bureau met daarop een notitieboek met het woord 'Goals'

Foto: Sarah Pflug via Burst

Als ondernemer heb je meestal veel ideeën en ambities voor jouw bedrijf. Maar vaak blijkt het lastig om deze doelen in de praktijk uit te voeren. Ze zijn bijvoorbeeld onoverzichtelijk geformuleerd, of het is lastig om je eraan te houden omdat je geen duidelijke richtlijn hebt. Met behulp van de SMART methode stel je concrete doelen en boek je snel resultaat. Lees hoe je SMART doelen opstelt, hoe je het werken aan doelen leuk maakt met FUZZY én welke voordelen je hebt wanneer je hiermee aan de slag gaat.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


SMART methode: wat is het en waarom gebruik je het?

De SMART methode is een handig en eenvoudig hulpmiddel voor het stellen van doelen en het controleren van deze gestelde doelen. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Aan deze voorwaarden moeten de doelen voldoen. Met deze methode kun je op een procesmatige manier je doelen halen.

Dankzij SMART kun je je ideeën en ambities voor jouw organisatie concreet maken. Hierdoor weet je precies wat je wilt bereiken, hoe én wanneer je dit gaat bereiken. Door doelen SMART te maken boek je snel resultaat, omdat het zorgt voor overzicht en inzicht. Een SMART doel is niet een vaag omschreven doelstelling, maar actiegericht en concreet. SMART doelen hebben een start- en einddatum. Het doel dat je opstelt moet dus binnen de gestelde tijd te realiseren zijn.

Een SMART doelstelling kun je opstellen voor diverse doeleinden. Denk hierbij aan het formuleren van organisatiedoelstellingen, het behalen van planningen, maar ook het stellen van persoonlijke doelen. Een doel SMART formuleren is handig, omdat je telkens kunt checken of je op de goede weg bent en je deadline gaat halen of niet. Om een doel SMART te maken hanteer je het SMART stappenplan, waarbij je de letters een voor een volgt. We lichten het plan hieronder toe, met daarbij enkele concrete voorbeelden (voor je webshop).

Specifiek

Maak je doel specifiek. Vaak klinken doelen interessant, maar blijft het in de praktijk vaag wat er exact gedaan moet worden. Dit is voor een (startende) ondernemer vaak een valkuil. Daarom is het van belang om het doel zo specifiek mogelijk te maken, zodat het tastbaar wordt. De vraag die belangrijk is om aan jezelf te stellen: wat wil je precies bereiken met het doel en hoe gaat dit eruit zien? Daarbij kun je het doel concreet maken door te noteren wat en wie je nodig hebt om het doel te behalen.

Om een doel specifiek te maken geef je antwoord op de zeven W-vragen:

  • Wat wil je precies bereiken?
  • Wie zijn erbij betrokken/ wie betrek jij erbij?
  • Waar ga je dit doel behalen?
  • Waarmee wil je het doel gaan bereiken?
  • Wanneer ga je starten en wanneer wil je het doel behaald hebben?
  • Welke delen van de doelstelling zijn belangrijk?
  • Waarom wil je het doel bereiken?

Let op: je gebruikt niet elk antwoord in de formulering van je doelstelling. Schrijf alleen het resultaat op dat je wilt bereiken.

Als de zeven W-vragen beantwoord zijn, zorgt het voor een concreet doel waarbij het bekend is hoe je het doel gaat bereiken. Hoe specifieker een doel wordt omschreven, hoe makkelijker het is om het uit te voeren. Om doelen zo specifiek mogelijk te omschrijven is het aan te raden om percentages, acties, data en cijfers te gebruiken in de doelstelling.

Voorbeelden:

DON’T: Ik wil mijn aanbod uitbreiden met nieuwe producten.

DO: Op 14 oktober 2021 (wanneer) heb ik (wie) mijn aanbod op de website uitgebreid met tien nieuwe producten in de categorie accessoires (wat).

DON’T: De naamsbekendheid van de website vergroten.

DO: Aan het einde van 2021 moet de naamsbekendheid van de website vergroot zijn met 50% onder de doelgroep vrouwen tussen de 20 en 25 jaar.

Meetbaar

Bij de SMART methode is het van belang om te bepalen op welk moment een doel bereikt is. Dit doe je door de doelen meetbaar te maken met behulp van cijfers of door andere meetbare eigenschappen toe te voegen aan de doelstelling.

Meetbaarheid kan worden aangegeven door het gestelde doel te vergelijken met de huidige cijfers, wat gezien kan worden als de startsituatie. Een doel kun je meetbaar maken door bijvoorbeeld levertijd, klanttevredenheid of omzet uit te drukken in cijfers of percentages. Echter is niet elk doel concreet te meten met cijfers. Daarom is het van belang dat het doel waarneembaar en zichtbaar is. Vraag jezelf af of je een doel kunt proeven, zien, voelen, horen of ruiken.

Voorbeeld:

DON’T: Ik wil alle bestellingen snel afgewerkt hebben.

DO: Ik wil binnen vijf werkdagen 100% van alle bestellingen die op maandag 13 september 2021 zijn binnengekomen verwerkt hebben.

Acceptabel

Het doel dat je opstelt moet acceptabel zijn. Jijzelf en iedereen die betrokken is bij het doel moeten het ermee eens zijn. Daarbij is het handig dat je je doelen overlegt met collega’s.

Een aantal vragen die je aan jezelf kunt stellen zijn:

  • Is het doel voor jou haalbaar en sta je achter het doel?
  • Is het doel voor alle betrokkenen haalbaar en staan zij achter het doel?
  • Is er genoeg draagvlak om het gestelde doel te realiseren?
  • Is het gestelde doel actiegericht en kun je er resultaat mee boeken?
  • Is het doel logisch gebaseerd op eerdere gebeurtenissen?

Voorbeeld:

DON’T: Aan het einde van het jaar moet alle content op de website staan.

DO: Aan het einde van het jaar 2021 moet ik tien blogs en drie video’s op de website hebben staan.

Realistisch

Een doelstelling moet haalbaar zijn. Het is belangrijk dat je een realistisch doel stelt dat binnen een bepaalde tijd te bereiken is. Met een haalbaar doel ben jij of zijn de betrokkenen gemotiveerd en dat zorgt ervoor dat iedereen zich maximaal zal inspannen. Dit omdat een doel dat óf te makkelijk óf te moeilijk is niet motiverend werkt. Wat je makkelijk of moeilijk vindt verschilt natuurlijk per persoon. Gebruik de onderstaande vragen om na te gaan of jouw doel realistisch is:

  • Zijn de stappen die jij of de betrokkenen moet(en) nemen om het doel te bereiken haalbaar?
  • Is het doel niet te makkelijk of te moeilijk en is het daarmee een motiverend doel?
  • Heb je genoeg kennis in huis om je doel te realiseren?
  • Bevat het doel genoeg uitdaging?
  • Staat de inspanning die het kost in verhouding tot ander werk dat je moet doen?
  • Is het doel relevant voor de organisatie (of voor jezelf als je een persoonlijk doel stelt)?

Voorbeelden:

DON’T: Elke week social media posts plaatsen vanaf volgende maand.

DO: Ik wil elke week vijf Instagram posts en 15 Instagram Stories plaatsen vanaf 13 september 2021.

Tijdgebonden

Je gestelde doel moet binnen een bepaalde tijd gerealiseerd zijn. Het is dus slim om een start- en einddatum (en eventueel ook tussentijdse deadlines) te noteren. Zo is het makkelijk om te kijken hoever je bent en heb je dankzij een deadline een stok achter de deur. Bovendien heb je inzichtelijk wanneer jouw doel bereikt moet zijn.

SMART doelstellingen gelden meestal voor een korte termijn. Als jouw doel wel voor de lange termijn bedoeld is, is het handig om het doel op te splitsen in kleinere concrete doelen om gemotiveerd te blijven.

Een aantal vragen die je kunt stellen om te checken of jouw doel tijdgebonden is:

  • Wanneer ga je starten aan het doel?
  • Wanneer heb je het doel bereikt?
  • Wanneer ben je klaar met het doel?

Voorbeeld:

DON’T: De winst moet hoger zijn dan vorig jaar.

DO: De winst moet op 1 januari 2022 15% hoger zijn dan 1 januari 2021.

SMART doelen formuleren

Nu bekend is waar SMART voor staat en waarom je het gebruikt, is het belangrijk om te weten hoe je SMART doelen formuleert. Dit gaat als volgt.

  • Start met het concreet maken en het afbakenen van je doelen. Schrijf op wat je exact wil bereiken, waarom dit jouw doel is en wie jou hierbij gaan helpen om het doel te realiseren.
  • Zorg dat je een kwaliteitsmaat toevoegt aan je doelen. Een doel moet meetbaar zijn en daarom is het belangrijk om een startsituatie te meten waarmee je de doelen gaat vergelijken.
  • Zorg voor draagvlak.
  • De lat moet niet té hoog liggen. Een doel moet wel haalbaar zijn voor jou of voor de organisatie.
  • Een tijdsplanning is belangrijk. Wanneer start je met het doel en wanneer moet het gerealiseerd zijn?

SMART methode: extra tips

De onderstaande punten zijn handige tips voor het opstellen van een SMART doelstelling.

  • Zorg ervoor dat je, wanneer je het SMART doel leest, zin krijgt om eraan te werken. Een onrealistisch doel is niet motiverend. Het doel moet niet té uitdagend zijn, waardoor je het gaat uitstellen. Maar het moet ook niet te makkelijk zijn. Het moet triggeren om ermee te starten en om het gestelde resultaat te behalen.
  • De doelen die je opschrijft moeten binnen een bepaalde termijn haalbaar zijn. Het zijn dus geen lange termijn doelen die geen einddatum hebben. Houd hier rekening mee tijdens het stellen van je doelen.
  • Maak het werken aan je doel leuk en motiverend door je gestelde SMART doelstelling te combineren met de FUZZY-methode. Hier lees je hieronder meer over.

SMART + FUZZY: maak het leuk

Naast dat je resultaat boekt met behulp van de SMART methode, is het ook belangrijk dat je het leuk vindt om de doelen te realiseren. FUZZY is de tegenhanger van SMART en zorgt ervoor dat je met plezier aan je doelen werkt en je er goed bij voelt. FUZZY staat voor Feestelijk, Uitdagend, Zuiver, Zinnelijk en Yes. Een combinatie van beide methodes zorgt voor concrete, uitdagende en vooral leuke doelen.

  • Feestelijk: zorg dat je het leuk vindt om voor je doelen te gaan. Stel doelen op die jij belangrijk vindt en waar je plezier uithaalt. Zorg er daarbij voor dat je acties hebt die het bereiken van je doelen leuk maken.
  • Uitdagend: het doel moet uitdagend zijn. Dit doe je door het doel te stretchen, zodat het voor jou op een positieve manier spannend is om eraan te werken. Great things never came from comfort zones, dus zorg voor een uitdagend doel!
  • Zuiver: zorg ervoor dat het doel weergeeft wat jij nu echt wilt. Doe iets niet omdat het moet, maar omdat jij het wilt en ook op de manier hoe jij het voor je ziet.
  • Zinnelijk: het doel moet ergens over gaan en je iets brengen. Je moet doelen opstellen die echt betekenis voor je hebben, waar jij graag aan wilt werken en die je iets opleveren waar je echt blij, dankbaar en tevreden van wordt.
  • Yes!: een doel opstellen waar je erg enthousiast over bent en waar je gemotiveerd van raakt.

Als de doelstelling voldoet aan bovenstaande punten, is je doel niet alleen SMART, maar ook FUZZY. Je kunt zelf experimenteren met het combineren van beide methoden. Het belangrijkste is dat het voor jou werkt en dat jij er energie van krijgt. Zo kun je beide methoden apart gebruiken, maar je kunt ook de A (acceptabel) van de SMART methode vervangen door het FUZZY stappenplan.

Aan de slag met SMART

Overtuigd geraakt van de SMART methode voor het formuleren van jouw doelen? Schrijf de doelen, ideeën en ambities die je voor jouw onderneming hebt op. Hierna scherp je het aan door de bovenstaande punten toe te passen. Nu je jouw SMART doelen hebt opgesteld, kun je het gaan uitvoeren in de praktijk en resultaat boeken. Heel veel succes en plezier!

 


 

Over de auteur

Romeny Rijbroek studeert Commerciële Economie in Breda. Tijdens haar studie kwam ze erachter dat ze ontzettend graag schrijft, en vond ze een mooie side hustle bij de Nederlandse Shopify blog.



Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over het stellen van SMART doelen

Waar staan de letters SMART voor (bij doelen stellen)?

SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Wanneer en waarom gebruik je de SMART methode?

De SMART methode is een handig en eenvoudig hulpmiddel voor het stellen van doelen en het controleren van deze gestelde doelen. Dankzij SMART kun je je ideeën en ambities voor jouw organisatie concreet maken. Hierdoor weet je precies wat je wilt bereiken, hoe én wanneer je dit gaat bereiken. Door doelen SMART te maken boek je snel resultaat, omdat het zorgt voor overzicht en inzicht. Een SMART doel is niet een vaag omschreven doelstelling, maar actiegericht en concreet. SMART doelen hebben een start- en einddatum. Het doel dat je opstelt moet dus binnen de gestelde tijd te realiseren zijn.

Wat zijn voorbeelden van realistische doelen (SMART) voor webshops?

Bij de S van Specifiek kun je denken aan: Aan het eind van het jaar moet de naamsbekendheid van mijn webshop vergroot zijn met 50% onder de doelgroep vrouwen tussen de 20 en 25 jaar.
Bij de M van Meetbaar kun je denken aan: Ik wil binnen vijf werkdagen 100% van alle bestellingen die deze maandag zijn binnengekomen verwerkt hebben.
Bij de A van Acceptabel kun je denken aan: Aan het einde van het jaar moet ik tien blogs en drie video’s op de website hebben staan.
Bij de R van Realistisch kun je denken aan: Ik wil elke week vijf Instagram posts en 15 Instagram Stories plaatsen vanaf de eerste van volgende maand.
Bij de T van Tijdgebonden kun je denken aan: De winst moet op 1 januari volgend jaar 15% hoger zijn dan dit jaar.

Waar staat de Fuzzy methode voor?

FUZZY staat voor Feestelijk, Uitdagend, Zuiver, Zinnelijk en Yes. Een combinatie van de SMART methode en deze methode zorgt voor concrete, uitdagende en vooral leuke doelen.
Onderwerpen: