Shopify-blogs

Wil je een webshop beginnen?

Sociaal ondernemerschap: verbeter de wereld met je bedrijf

social entrepreneurship Sociaal ondernemerschap: verbeter de wereld met je bedrijf

Mensen beginnen bedrijven om allerlei redenen: de mogelijkheid om meer geld te verdienen, de vrijheid om je eigen baas te zijn of zelfs simpelweg het zien van een onweerstaanbaar gat in de markt.

Maar soms beginnen mensen een bedrijf omdat ze daarmee iets goeds kunnen doen voor hun omgeving of de wereld.

Dit heet ook wel “sociaal ondernemerschap”, een manier van bedrijfsvoering die aan populariteit wint nu we door globalisering steeds meer aandacht hebben voor duurzaamheid en internationale ontwikkelingen. Steeds meer mensen vragen zich af hoe zij kunnen bijdragen aan een betere wereld.

Sociaal ondernemerschap houdt in dat je een onderneming opzet die een andere missie dan (alleen) winstoogmerk heeft – zo kunnen klanten met elke aankoop een steentje bijdragen.

Wat is sociaal ondernemerschap?

We spreken van sociaal ondernemerschap als je een bedrijf opzet met een liefdadig doeleinde. Deze manier van bedrijfsvoering heet ook wel “altruïstisch ondernemerschap”, en omvat zowel non-profits zoals Artsen Zonder Grenzen, wat vrijwel helemaal afhankelijk is van donaties en subsidies, als for-profit bedrijven zoals Tesla, die winst maken door de focus te leggen op hoe schoon hun auto’s zijn.

Ook fysieke winkels en online bedrijfsideeën passen in deze categorie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrijven zoals schoenenmerk TOMS.

Sociale ondernemers zijn vernieuwers wiens bedrijven en organisaties gericht zijn op het creëren van een betere wereld.

Wat is een sociale onderneming?

Sociale ondernemingen zijn bedrijven waarbij het succes afgemeten wordt aan meer dan alleen de winst. Ze beoordelen hun succes aan de hand van de drie P’s: People, Planet, Profit (mensen, aarde, winst):

  • People: De impact van je bedrijf op het welbevinden van mensen, hoezeer je de maatschappij en mensenlevens hebt kunnen verbeteren en duurzame gemeenschappen hebt gebouwd.
  • Planet: De impact van je bedrijf op het milieu – in hoeverre je bijdraagt aan een duurzame aarde of de CO2 uitstoot van je bedrijf en klanten hebt kunnen terugdringen.
  • Profit: Net als bij traditionele bedrijven moeten ook sociale ondernemingen geld verdienen: om te kunnen voortbestaan, om hun personeel te betalen en om te kunnen groeien.

Bij sociaal ondernemerschap zet je commercie in voor een goed doel.

Wat voor soorten sociaal ondernemerschap zijn er?

Er zijn vele soorten sociaal ondernemerschap:

  • Non-profit. Een organisatie die geen winstoogmerk heeft en geen belasting hoeft te betalen. Al hun winst gaat naar hun missie.
  • Coöperatief (co-op). Een bedrijf voor en van de klanten, bijvoorbeeld een biologische supermarkt.
  • Bedrijf met maatschappelijk doel. Deze bedrijven zijn gestart om een sociaal probleem aan te pakken.
  • Sociaal bedrijf. Bij sociale bedrijven werken mensen die anders geen werk kunnen vinden. Brownies & Downies is hier een goed voorbeeld van.
  • Maatschappelijk verantwoord bedrijf. Deze bedrijven ondersteunen sociale programma’s of doelen als onderdeel van hun standaard bedrijfsvoering.
  • For-profit. Deze categorie is wat vager. Het gaat hier meestal om bedrijven voor wie winst het belangrijkst is maar die daarnaast een deel van hun opbrengst doneren, hun producten gebruiken om problemen onder de aandacht te brengen of op een andere manier goede doelen steunen. Een goed voorbeeld is Warby Parkers “buy a pair, give a pair” waar voor elke bril die er verkocht ook één naar iemand in een ontwikkelingsland gaat.Warby Parker voorbeeld van social entrepreneurship

Verdien je ook nog wat als sociale ondernemer?

Het korte antwoord: Dat hangt ervan af. In de meeste gevallen maken ook sociale ondernemers gewoon winst, en zijn daarmee het levende bewijs dat je een succesvol bedrijf kunt hebben en tegelijkertijd iets goeds voor de wereld kunt doen. In sommige gevallen echter kiezen de ondernemers er zelf voor om geen winst aan zichzelf uit te keren.

Eén van de uitdagingen waar je voor komt te staan bij sociaal ondernemerschap is dat het heel makkelijk is om te zien of je winst gemaakt hebt – óf je hebt wel genoeg geld verdiend, óf niet - maar dat het veel lastiger is om je impact op people & planet te meten en aan te tonen.

Sociale ondernemers gebruiken een bedrijfsmodel waarbij hun missie centraal staat en waarbij ze een verantwoordelijkheid hebben naar hun klanten en belanghebbenden als het gaat om het waarmaken van hun doelen.

De voordelen van een sociale onderneming beginnen

Tegenwoordig is maatschappelijk verantwoord ondernemen een groeiende prioriteit voor zowel de consument als bedrijven, omdat over de hele wereld zorgen over klimaatverandering, internationale ontwikkeling en mens- en milieuvriendelijke toelevering steeds hoger op de agenda staan.

Uit een enquête van Cone Communications blijkt dat voor 87% van de mensen de reden dat zij een product kopen is dat het bedrijf een goed doel steunt wat zij zelf ook belangrijk vinden. Hieruit blijkt duidelijk dat klanten steeds bewuster bezig zijn met de impact van hun aankopen. Klanten stellen niet alleen hogere eisen aan bedrijven maar ook aan zichzelf.

Sociale ondernemers moeten dus een gedeelte van hun winst investeren in de impact die ze willen maken. Maar een sociale onderneming zijn brengt ook voordelen met zich mee die een bedrijf een grotere kans van slagen geven:

  • Branding gebaseerd op je missie. Een bedrijfsverhaal dat draait om een goed doel zorgt dat klanten zich elke keer dat ze iets bij je kopen goed over zichzelf voelen.
  • Samenwerkingsmogelijkheden. Een sociale onderneming kan, vanwege hun missie, makkelijk samenwerken met andere non-profit organisaties of for-profit bedrijven. Door hun publiek en reputaties samen te voegen kunnen ze snel een significant marktaandeel krijgen.
  • Mediavriendelijk. Kranten, tijdschriften en blogs zijn dol op innovatieve bedrijven en organisaties, zeker als ze een missie hebben om milieu of maatschappij te helpen. Zo krijgt je bedrijf snel veel aandacht en kun je je impact vergroten.
  • Certificaten en subsidies. Sociale ondernemingen hebben vaak recht op subsidies en speciale investering en komen vaak in aanmerking voor certificaten zoals het keurmerk sociaal ondernemen, waardoor het makkelijker is om geloofwaardig en transparant over te komen en zo klanten, personeel, vrijwilligers en investeerders aan te trekken.

In dit artikel focussen we ons vooral op het opzetten van een duurzame for-profit sociale onderneming, en dat begint, zoals bij alle bedrijven, met het bedenken van een bedrijfsidee en de bijbehorende producten

Je product en je missie vinden

Bij sociale ondernemers begint het vaak met een missie maar dat doet niets af aan het belang van het vinden van het juiste product om te maken en verkopen. Uiteindelijk moet een for-profit sociale onderneming ook gewoon winst maken om te overleven.

Maar om een succes te maken van je sociale onderneming is het belangrijk dat je product en je missie goed bij elkaar passen. Bij de volgende bedrijven is dat goed gelukt:

Voorbeelden van sociaal ondernemerschap

Taaluma Totes maakt verantwoorde tassen van stoffen van over de hele wereld, en is opgericht met als doel verschillende culturen met elkaar in verbinding te brengen. Bovendien zetten ze 20% van hun winst om in microkrediet voor boeren en kleine bedrijfjes in de landen waar hun stoffen vandaan komen – zo kunnen de bedrijfjes van hun leveranciers voort blijven bestaan.

Voorbeelden van sociaal ondernemerschap

Chocoladebedrijf Askinosie focust ook op de internationale markt voor hun grondstoffen. Hun cacaobonen komen uit de Amazone, de Filipijnen, Tanzania en Ecuador. Elk jaar brengen ze een rapport uit waarin precies vermeld wordt hoeveel geld de boeren krijgen. Het merk Taza Chocolate doet hetzelfde en laat in hun jaarrapporten precies zien hoe ze hun cacaoboeren ondersteunen.

Cotopaxi maakt en verkoopt buitensportkleding voor reizigers en avonturiers en gebruikt 2% van hun omzet voor giften aan non-profits die gericht zijn op het bestrijden van armoede in verschillende plekken over de hele wereld.

Sociale ondernemer David Merritt richtte twee bedrijven op die een missie hebben in Amerika zelf, gericht op de problemen van jongeren in de arme stad Detroit:

  • Merit: een for-profit kledingmerk dat 20% van elke aankoop doneert aan collegebeurzen voor kansarme jongeren.

    Merit voorbeeld van sociaal ondernemerschap

    • Give Merit: een non-profit organisatie die geld inzamelt voor programma’s voor jongeren, en ze ook uitvoert.

    Voorbeelden van sociaal ondernemerschap

    LSTN Sound Co. verkoopt luxe koptelefoons en doneert een gedeelte van hun winst aan de Starkey Hearing Foundation, een organisatie die zich inzet voor gehoorherstel. Ze hebben al meer dan 30.000 mensen over de hele wereld geholpen.

    Love Your Melon verkoopt mutsen en petten en schenkt 50% van winst aan onderzoek naar kinderkanker en programma’s voor kinderen met kanker. Daarnaast hebben ze een organisatie opgezet die studenten in de VS werft om te helpen bij hun missie.

    Love Your Melon Voorbeelden van sociaal ondernemerschap

    Dit zijn maar een handvol van de enorme hoeveelheid voorbeelden van sociale ondernemingen die via een webshop werken. Niet alleen hebben hun producten extra impact, maar door traditionele bedrijfsstrategieën zoals event marketing en gratis artikelen in te zetten promoten ze bovendien hun missie.

    Je missie bepalen en je impact in kaart brengen

    De missie van een sociale onderneming geeft ze een voordeel en helpt ze om op te vallen in een overvolle markt – als ze hun motivatie en impact tenminste goed kunnen verwoorden.

    Veel sociale ondernemers kiezen voor een bedrijfsmodel waarbij ze een gedeelte van hun winst aan een goed doel schenken, maar dat is niet de enige manier om een sociale onderneming te hebben.

    “Er komt meer bij kijken dan alleen maar zeggen, ‘Hé, onze organisatie heeft een sociale missie, en X procent van onze omzet gaat naar goed doel X, Y en Z.’ Ik denk dat je betrokkener en authentieker moet zijn dan dat.
    Stephan Jacob, co-founder of Cotopaxi

    Er zijn ook sociale ondernemingen die focussen op:

    • Banen creëren voor mensen waar ze wat voor willen doen (ex-gevangenen, laaggeletterden) of hun productie uitbesteden aan gemeenschappen die werkgelegenheid nodig hebben, maar dan wel tegen een eerlijke prijs.
    • Werken aan CO2-reductie door bomen te planten, de CO2 uitstoot van hun toeleveringsketen tot een minimum te beperken en klanten meer over dit onderwerp te leren.
    • Workshops en andere trainingen houden waarin mensen skills kunnen leren en zich gesteund voelen in het creëren van een beter leven voor henzelf en hun hele gemeenschap.
    • Gemarginaliseerde groepen bijstaan in hun gevecht voor diversiteit en inclusiviteit en daarmee een bron van inspiratie worden. GoldieBlox doet dit door speelgoed te maken waarmee meisjes kunnen ontdekken hoe leuk techniek is.

    GoldieBlox voorbeeld social entrepreneurship

    Open zijn en duurzaam impact hebben zijn essentieel als je een succesvolle sociale onderneming wilt bouwen. En die dingen bereik je het makkelijkst als je missie echt uit je hart komt én meetbaar is.

    Of zoals C.S. Lewis zegt: “Integriteit is het juiste doen, ook als er niemand kijkt.”

    Bij openheid en transparantie draait het vooral om dat je laat zien dat je integer bent, en je houdt aan de beloftes die je hebt gedaan over je missie en naar de mensen die jou helpen.

    Afhankelijk van je missie kun je zelfstandig aan de slag gaan met het implementeren van je missie en steeds meer geld bijdragen als je bedrijf groeit. Wat je echter ook kunt doen is de samenwerking aangaan met een non-profit organisatie (NPO), die je helpt met het sociale gedeelte van je sociale onderneming. Zorg dan wel dat je gedegen onderzoek doet naar de NPO’s waar je eventueel mee in zee wilt gaan. De volgende vragen kunnen je daarbij helpen:

    • Waar komt mijn geld uiteindelijk terecht?
    • Hoe worden mijn donaties precies gebruikt en welk percentage gaat naar de stichting zelf?
    • Wat ziet deze organisatie als “een succes” en hoe meten ze dat?
    • Is het impact van hun programma’s duurzaam of op de lange termijn juist schadelijk?
    • Heeft deze organisatie een goede reputatie als non-profit?

    Het antwoord op al deze vragen wordt ook onderdeel van het verhaal van jouw bedrijf, en je zult het nog heel vaak moeten herhalen voor potentiële investeerders, op je website, in de pers, voor PR mensen etc. Zorg dus dat je een goed verhaal hebt waarin je missie en vooral je actieplan centraal staan.

    Je sociale onderneming financieren

    Een sociale onderneming hebben betekent je beloftes aan je doelgroep waarmaken, onder andere door middel van het waarborgen van een gedeelte van je toekomstige omzet voor investering in je missie.

    Als sociale ondernemer moet je creatief zijn met je financiering, en crowdfunding is daarbij een populaire optie.

    Crowdfundingwebsites zoals Kickstarter helpen je niet allen met het inzamelen van geld om je idee van de grond te krijgen, maar zorgen ook dat jouw missie gezien wordt door precies die mensen die graag geld willen investeren in projecten waar ze in geloven.

    De Kickstartercampagne van GoldieBlox haalde vele malen meer geld op dan verwacht, geld wat ze gebruikt hebben om een succesvol bedrijf op te bouwen.

    Er zijn ook steeds meer subsidies en giften beschikbaar voor sociale ondernemingen die voldoen aan bepaalde kenmerken, en er is groeiende interesse in “impact investering”, waarbij het de investeerder niet alleen gaat om het terugverdienen van zijn geld maar ook om een positieve impact op milieu en maatschappij.

    Je missie marketen

    Succesvolle marketing ziet er voor elk bedrijf weer anders uit. Maar doordat alle sociale ondernemingen streven naar openheid en positief impact, zijn bepaalde marketingstrategieën extra effectief in het verkrijgen van meer bekendheid voor je merk.

    Je market namelijk niet je bedrijf, maar je missie.

    Template Icon

    Gratis webinar: Marketing 101

    Lukt het maar niet om meer te verkopen? Leer in deze gratis cursus alles over de stappen van eerste idee naar eerste verkoop.

    Reserveer nu een plaats

    Content marketing

    Digitale media en het internet zorgen dat het verhaal achter een product of bedrijf meer dan ooit tot zijn recht kan komen.

    Door het maken van video’s en het delen van foto’s op sociale media kunnen sociale ondernemingen laten zien wat voor impact hun programma’s hebben. Daarmee kunnen ze aan de klant laten zien dat elke aankoop de wereld écht een stukje beter maakt.

    Ga op bezoek bij de gemeenschap die je wilt steunen en maak een mini-documentaire. Of ontwerp een mooie infographic waarin data tot leven komt, om zo te laten zien wat voor impact je hebt of wat voor hulp er precies nodig is.

    Er zijn meer dan voldoende mogelijkheden voor een sociale onderneming om door middel van content verhalen te vertellen en hun missie te delen.

    Events

    NPO’s organiseren vaak benefietavonden en andere events om geld in te zamelen. Als een NPO bij hun missie past geeft dit een sociale onderneming de mogelijkheid om mee te doen als partner of sponsor.

    Voor een traditioneel bedrijf is dit alleen maar een investering in marketing, maar voor een sociale onderneming is het daarnaast ook nog een investering in hun missie.

    PR

    • Een sociale onderneming met een hoge feel-good factor en een goedgeschreven verhaal is super aantrekkelijk voor bloggers en andere media, die immers altijd op zoek zijn naar iets interessants om over te schrijven.

    Omdat je bedrijf een ander doel heeft dan alleen maar winst maken, valt er meteen al veel meer over te schrijven dan over de traditionele variant.

    Sociale media

    Je producten kopen is niet de enige manier waarop mensen je missie kunnen steunen. Ze kunnen ook hun online profielen inzetten.

    CoSchedule deed een onderzoek naar de redenen waarom mensen dingen online delen, waaruit bleek dat maar liefst 84% van de mensen links en artikelen delen omdat ze het gevoel hebben daarmee een goed doel te kunnen steunen.

    Dus als jij zorgt dat je missie onderdeel is van je marketing gaat je publiek het vanzelf voor je delen.

    De opkomst van sociaal ondernemerschap

    Sociaal ondernemerschap is niet de enige manier waarop bedrijven kunnen bijdragen aan een betere wereld.

    Veel “gewone” bedrijven vinden het steeds belangrijker om goede doelen te steunen, vanuit het idee dat als je de macht hebt om dingen ten goede te veranderen, je ook de verplichting hebt om dat te doen.

    In een wereld waarin iedereen steeds meer met elkaar verbonden is zijn we ons steeds bewuster geworden van de impact die we kunnen hebben, niet alleen in onze direct omgeving maar ook wereldwijd.

    Overal ter wereld besluiten mensen steeds vaker om op wat voor manier dan ook een positieve bijdrage te leveren, of dat nou is door bewuster te consumeren of door mens en milieu te helpen via het opzetten van een sociale onderneming.

    Met één website kun je de hele wereld bereiken en daarmee ook een grote groep consumenten die jou graag willen helpen om de wereld een stukje beter te maken. Shopify is het flexibele platform waar je een webshop kunt bouwen, je missie kunt delen en omzet kunt maken om die missie te financieren. Wat ga jij op Shopify verkopen om je steentje bij te dragen?

    Inspiratie? Lees ook de case:
    KLABU: de kracht van sport in vluchtelingenkampen

     


    Klaar om jouw Shopify webshop te bouwen? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen credit card nodig.

    Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Braveen Kumar.

    Onderwerpen: