Wil je een webshop beginnen?

Social media marketing voor beginners

Socialmedia-marketingstrategie voor beginners

Social media marketing kan een effectieve tool zijn om een betrokken publiek op te bouwen daar waar je (potentiële) klanten al zijn, om traffic te genereren vanuit verschillende bronnen voor een constante bezoekersstroom, en om je bedrijf te laten groeien.

Maar het kan ook een tijdrovende taak zijn die er vaak bij inschiet, waardoor je aanwezigheid op sociale media of niet wordt opgemerkt door je doelgroep of geen belangstelling opwekt. Een verspilling van middelen dus, in plaats van de waardevolle toevoeging die het kan zijn.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Wat het verschil maakt tussen deze twee scenario’s, is een duidelijke strategie waarmee je al je socialmedia-activiteiten doelgericht uitvoert. Plus een gestroomlijnd proces dat ervoor zorgt dat je die strategie kunt toepassen zonder dat het te veel van je aandacht opeist.

Maar het begin kan lastig zijn. Er zijn zoveel verschillende kanalen waar je een aanwezigheid kunt creëren en dat vergt nu eenmaal inspanning.

Daarom hebben we dit uitgebreide stappenplan voor je samengesteld. Hierin lees je hoe je je eigen socialmediastrategie opstelt en vind je tools en tips om die strategie ook succesvol toe te passen.

Hoe je een socialmediastrategie opstelt

Voordat je dingen begint te posten, is het goed om het grote plaatje goed in beeld te brengen: wat wil je precies bereiken met je activiteiten op social media? En hoe kun je dat het best aanpakken?

Je bedrijf (je website of webshop) is het middelpunt van je socialmediastrategie. En je strategie is de manier waarop je al je activiteiten op social media op een lijn brengt met je doelen.

Die doelen zijn bijvoorbeeld je omzet en traffic verhogen, je merkbekendheid vergroten, meer betrokkenheid creëren, contact leggen met (potentiële) klanten of ondersteuning bieden.

Een ander belangrijk onderdeel van je strategie is bepalen welke kanalen je gaat gebruiken. Er zijn namelijk talloze kanalen beschikbaar en die hebben allemaal hun eigen mogelijkheiden, sterke en zwakke punten.

Social media is of een Zwitsers zakmes of een verroeste lepel in je marketing-toolkit. Een strategie maakt het verschil.

Wat houdt een marketingstrategie voor social media in?

Er zijn vijf belangrijke pijlers waar je over na moet denken wanneer je een socialmediastrategie gaat opstellen:

    1. Doelen: Definieer de resultaten van je inspanningen en hoe je die gaat meten.
    2. Doelgroep: Doe onderzoek naar je ideale klant en maak daar een profiel van.
    3. Contentmix: Ontwikkel een socialmediaprogramma op basis van steeds terugkerende, vaste contenttypen.
    4. Kanalen: Kies de sociale netwerken die het best passen bij je doelen.
    5. Proces: Zet de infrastructuur en tools op die je gaat gebruiken om je strategie uit te voeren.

Dit is geen recept voor succes, maar een kader om de basis te leggen. Aan het eind van deze handleiding heb je als het goed is een beter beeld van hoe al deze aandachtspunten als een puzzel in elkaar schuiven en elkaar aanvullen zodat je slimmere beslissingen kunt nemen en je strategie na verloop van tijd kunt aanpassen.

Doelen stellen voor je socialmedia-marketingplan

dartbord als metafoor voor het stellen van socialmediadoelen

Alles wat je doet en post, moet gekoppeld zijn aan een van je bedrijfsdoelen. Stel dus eerst vast wat je doelen zijn en bedenk hoe je het succes van je inspanningen gaat meten.

Dit zijn enkele doelen die het overwegen waard zijn en die je meteen of op een later moment kunt toevoegen aan je strategie:

  • Merkbekendheid vergroten: Bereik meer mensen om de kans te vergroten dat je merk wordt gezien door de juiste mensen. Je kunt dit meten aan de hand van vertoningen/bereik, aantal keren gedeeld, vermeldingen en andere signalen die aantonen dat een echt persoon je post(s) heeft gezien.
  • Vraag creëren voor je producten: Maak mensen enthousiast voor je producten door relevante inspirerende of informatieve content te bieden. Dit kun je vervolgens meten via het aantal klikken naar je website, producten die zijn toegevoegd aan een winkelwagen of opmerkingen/berichten van geïnteresseerde klanten.
  • Leads genereren: Verleid je publiek om hun e-mailadres achter te laten en warm ze vervolgens op richting een aankoop. Je kunt zo ook een doelgroep van geïnteresseerde shoppers opbouwen die je kunt retargeten met advertenties.
  • Directe verkoop: Dit zijn betalende klanten die het resultaat zijn van je socialmedia-activiteiten. Je kunt dit meten aan de hand van het aantal bestellingen of je omzet.
  • Offline verkeer stimuleren: Als je een fysieke winkel hebt of evenementen organiseert, is een van je doelen om mensen naar een bepaalde fysieke locatie te krijgen.
  • Netwerken om samenwerkingen tot stand te brengen: Leg contact met influencers of gelijkgestemde merken voor influencermarketing- of co-marketingcampagnes.
  • Een trouwe achterban opbouwen: Bouw een betrokken publiek op dat geïnteresseerd is in wat je te vertellen hebt. Gebruik geen gekochte of fake volgers om het aantal volgers te vergroten. Je hebt veel meer aan een authentieke community van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in je producten en die je content of producten bij anderen promoten. Je kunt dit meten door het aantal volgers dat je in een bepaalde tijd erbij hebt gekregen of hebt verloren, of met het betrokkenheidspercentage (totale betrokkenheid gedeeld door het aantal volgers).
  • Social proof opbouwen: Verzamel positieve testimonials of content afkomstig van klanten/influencers, die je merk in een positief daglicht zetten en die je mogelijk kunt gebruiken bij andere marketingactiviteiten.
  • Klantenservice bieden: Door aanwezig te zijn op social media geef je klanten de gelegenheid om vragen te stellen, klachten te uiten en om informatie te vragen. Een van je doelen is dus om deze ondersteuning te bieden aan klanten of om klanten door te sturen naar een ander kanaal. Eén manier om dit te meten is aan de hand van je reactietijd voor privéberichten (bijvoorbeeld te zien aan een badge op je Facebook-pagina).
  • Een autoriteit worden in je doelmarkt: Social media geeft je een stem die je niet alleen kunt gebruiken om deel te nemen aan gesprekken, maar ook om die gesprekken een bepaalde richting op te sturen. Door jouw specifieke kennis te delen kun je zo geloofwaardigheid kweken rondom je producten of diensten.

Al je keuzes moeten een of meer van deze doelen dienen. Daarnaast moeten alle nieuwe ideeën en tactieken die je wilt uitproberen, beoordeeld worden op de mate waarin ze kunnen bijdragen aan het behalen van deze doelen. Sommige zijn misschien investeringen voor de lange termijn, andere meer bedoeld voor de korte termijn.

Houd deze doelen in gedachten tijdens de volgende stap: bedenken wie je precies wilt bereiken.

Je doelgroep bepalen

masker dat persona’s representeert voor socialmediamarketing

Marketing, zowel op social media als daarbuiten, begint met een duidelijk beeld van je ideale klant. Neem de tijd om onderzoek te doen naar je doelgroep. Kijk naar demografische en psychografische gegevens of patronen die je helpen een beeld te vormen van wie je klant zou kunnen zijn. Met deze oefening verzamel je niet alleen waardevolle informatie voor je strategie, maar ontwikkel je ook een communicatiestijl en toon voor je merk die aansluiten bij je doelgroep.

Als je bedrijf zich sowieso al op een niche-doelgroep richt (bijvoorbeeld mensen met katten), is dit makkelijker dan wanneer je probeert een breder publiek aan te spreken (bijvoorbeeld internetproviders of luchtvaartmaatschappijen). Kijk eens rond op de plekken waar je beoogde klanten zich vaak bevinden, bijvoorbeeld op Reddit, en bekijk de opmerkingen bij blogposts om te zien wat hen bezighoudt.

Facebook, een van de grootste sociale netwerken met 2,3 miljard actieve gebruikers per maand, is ook een uitstekende plek om wat onderzoek te doen naar je doelgroep. Bekijk de webpagina’s van je concurrenten en klik door de profielen van enkele betrokken volgers om een beter idee te krijgen van wie zij zijn en wat hun interesses zijn.

Als je eenmaal voldoende informatie hebt verzameld, voeg je alles samen en stel je op basis van de gevonden kenmerken je ideale klant op, een zogenaamde ‘buyer persona’.

Je hoeft niet alle kenmerken in te vullen, maar noteer zoveel als je kunt om een goed beeld te schetsen van deze persoon.

Locatie: Waar wonen je ideale klanten? Alleen het land kan al nuttig zijn, maar als je een lokaal bedrijf hebt of slechts in een bepaald gebied actief wilt zijn, richt je dan op die plekken.

Leeftijd: Wat is de leeftijdsgroep van je klanten? Houd dit zo breed mogelijk tenzij je zeker weet dat je beoogde klant een bepaalde leeftijd heeft.

Geslacht/gender: Wat is het geslacht of de genderidentiteit van je klanten? Afhankelijk van je merk kan dit totaal onbelangrijk of juist essentieel zijn.

Interesses: Welke interesses, hobby’s en passies hebben je klanten? Deze informatie komt van pas bij doelgroeptargeting en het bedenken van contentideeën. (Bijvoorbeeld: koken, hip hop, yoga).

Carrière/branche: In welke branche zijn ze werkzaam en welke functies hebben ze? Of dit relevant is voor jou, hangt af van je bedrijf.

Inkomensniveau: Wat is hun inkomensniveau? Zijn ze prijsbewust of bereid om wat meer uit te geven aan kwaliteitsproducten?

Relatiestatus: Zijn je klanten single, aan het daten of getrouwd? Dit is bijvoorbeeld handig om te weten als je in de trouwbranche zit.

Favoriete websites/apps: Voor wat voor soort websites maken ze bladwijzers aan? Kijken ze dagelijks op Instagram of Pinterest? Zijn er bepaalde apps waar ze niet buiten kunnen?

Motivatie om te kopen: Welke redenen hebben deze klanten om jouw product te kopen? Stel je verkoopt sportartikelen, zijn dit vragen die je jezelf kunt stellen: Zien je klanten sporten als een soort statussymbool? Of zijn ze op zoek naar een manier om sport in hun drukke leven in te passen?

Twijfels om te kopen: Wat zouden redenen kunnen zijn dat ze je product niet kopen? Twijfelen ze over de kwaliteit?

Overige informatie: Alles wat je nog niet genoteerd hebt, maar wel relevant is, zoals opleiding, levensfase (kersverse ouders), evenementen die ze bijwonen, enz.

Bij het creëren van persona’s gaat het er niet om dat je beschrijving 100% nauwkeurig is, maar dat je een zo goed mogelijke inschatting maakt van het type persoon dat het makkelijkst is te converteren naar een klant.

Dit is een voorbeeld van een profiel voor een online winkel voor led-schoenen die ik heb opgezet. Nadat ik wat onderzoek had gedaan, was dit ongeveer de beschrijving die daaruit kwam:

  • Locatie: Canada/Verenigde Staten
  • Leeftijd: 18 tot 34 jaar
  • Geslacht: Mannen en vrouwen (voornamelijk vrouwen)
  • Interesses: Electronic dance music (EDM), muziekfestivals, dansen
  • Carrière/branche: n.v.t.
  • Inkomensniveau: $ 30.000 tot $ 70.000
  • Relatiestatus: n.v.t.
  • Favoriete websites/apps: EDMLife.com, Instagram, Facebook, Snapchat.
  • Wat ze bekijken/luisteren: EDM-muziek, memes, dansvideo’s.
  • Motivatie om te kopen: Ze willen opvallen op muziekfestivals en wanneer ze dansen. Video’s voor YouTube en Instagram opnemen en bewerken.
  • Twijfels om te kopen: Kwaliteit van het product, korte levensduur batterij, bang om de verkeerde maat te bestellen, niet zeker genoeg van eigen danskwaliteiten, bang dat de bestelling niet op tijd binnen is voor een evenement.
  • Overige informatie: Evenementen waar ze naartoe gaan, zijn onder andere muziekfestivals als Shambala en VELD.

De meeste van deze kenmerken kun je direct of indirect targeten via advertenties op social media, maar het is handig om het allemaal op te schrijven en als basis te gebruiken voor het soort content dat je wilt delen en de toon die je wilt gebruiken.

Houd de persona’s breed. Wanneer je je strategie eenmaal uitvoert en steeds meer echte feedback krijgt, verandert dit nog. Je persona’s ontwikkelen zich en worden nauwkeuriger.

Misschien blijkt een van je aannames onjuist of hebben je klanten een kenmerk waar je helemaal niet aan had gedacht.

Hoe dan ook is socialmediamarketing een van de beste manieren om erachter te komen wie je klanten echt zijn. En je bevindingen kun je ook gebruiken voor andere bedrijfsaspecten, zoals productontwikkeling.

Je kunt nog een stapje verder gaan en verschillende doelgroepen of doelsegmenten ontwikkelen, zoals cadeauzoekers, shoppers die al bij de concurrent kopen en influencers of bedrijven waar je graag contact mee wilt leggen.

Maar ook met ten minste één hoofddoelgroep heb je al een betere uitgangspositie voor de volgende stap in je socialmediastrategie: wat ga je posten.

Content bedenken voor social media

socialmediacontent maken

Je kunt het beheren van een socialmediakanaal een beetje vergelijken met je eigen tv-netwerk hebben.

Op elk kanaal kun je een serie produceren met wekelijks nieuwe afleveringen. Je kunt je content vervolgens ook op je andere kanalen posten (bijvoorbeeld cross-posten van Snapchat naar Instagram). Of populaire afleveringen herhalen om lege tijdvakken te vullen, en reclameblokken invoegen om je producten te verkopen.

Door voor jezelf vast te stellen waar je content precies uit bestaat (zoals vaste rubrieken en thema’s), wordt het makkelijker om van tevoren nieuwe content te bedenken en een vast schema aan te houden. Op die manier bied je je publiek zowel afwisseling als consistentie. En zo voorkom je dat je elke dag wanhopig op zoek moet naar iets om te posten.

De meeste succesvolle socialmedia-accounts wekken een bepaalde verwachting bij hun volgers en vervullen die ook consequent. Het begint vaak met de volgende vraag:

Hoe kun je je doelgroep consequent waarde blijven bieden, los van je producten?

Het gaat niet alleen om wat je post, maar ook hoe je je middelen inzet (tijd, geld, creativiteit) om je aanwezigheid op een bepaald kanaal op peil te houden. Sommige ideeën zijn een grotere investering waard omdat ze bijdragen aan meerdere doelen tegelijk.

Het is ook handig om ideeën te hebben voor content die je van tevoren kunt plannen, kunt herhalen en kunt inplannen om op regelmatige basis te publiceren.

Misschien wil je elke dinsdag een verhaal van een klant uitlichten en elke woensdag en vrijdag een citaat posten. Dit zijn relatief eenvoudige items waar je je contentkalender mee kunt opvullen terwijl je aan uitgebreidere items werkt, zoals een promotievideo of blogpost.

Je contentmix kan uit de volgende items bestaan:

  • Nieuws: Informatie over wat er allemaal gebeurt in je branche of posts die te maken hebben met wat op dat moment trending is.
  • Inspiratie: Motivatie om je producten te gebruiken of een bepaalde lifestyle na te streven, zoals citaten of foto’s van over de hele wereld.
  • Educatie: Deel interessante statistieken of leuke feitjes, tutorials of instructievideo’s uit je blog of YouTube-kanaal.
  • Product-/promotionele posts: Mooie productfoto’s die laten zien hoe je producten worden gebruikt, demovideo’s, testimonials of uitleg over een feature kunnen helpen je uiteindelijke doel te bereiken om meer verkopen te genereren. Vaak kun je deze items later weer gebruiken voor advertenties.
  • Wedstrijden en weggeefacties: Een wedstrijd of gratis download in ruil voor een e-mailadres is een ideale manier om iets anders dan je producten te promoten dat waardevol is voor jou maar ook je publiek.
  • Content van klanten/influencers: Foto’s of video’s van klanten of mensen die zij volgen.
  • Community-evenementen: Deel bijeenkomsten, inzamelingsacties of workshops. Dat is zeker interessant als je een lokaal bedrijf hebt.
  • Vragen: Stel je doelgroep een vraag of doe een verzoek om reacties uit te lokken, zoals ‘Tag een vriend die altijd te laat is’. Of beantwoord een vraag die je vaak krijgt van klanten.
  • Achter de schermen: Laat zien hoe je product wordt gemaakt of wat je zoal doet om je bedrijf te laten groeien. Je publiek een kijkje achter de schermen geven en de mensen achter je bedrijf laten zien, kan enorm helpen om vertrouwen te kweken of je merk een eigen gezicht te geven.
  • En nog veel meer: Wees creatief en bedenk een contentmix die anders is dan die van je concurrenten.

Probeer te beginnen met 5 tot 7 vaste items. Zorg dat je een goede balans vindt tussen posts die je snel in elkaar kunt zetten en items die wat langer duren om te maken, zoals een demonstratievideo. Zorg ook dat je in je contentmix zowel posts opneemt die gericht zijn op verkoop als posts om je doelgroep te vermaken en uit te breiden.

Op basis van mijn eerdere voorbeeld, het verkopen van led-schoenen aan festivalbezoekers, zou ik met de volgende typen posts kunnen beginnen. Elk type is gerelateerd aan een bepaald doel, zodat ik een evenwichtige en effectieve mix heb.

  1. Een post over een populair product in mijn winkel. (Verkoop)
  2. Een relevante meme over de EDM-cultuur. (Merkbekendheid en betrokkenheid)
  3. Een roundup-blogpost van de top 10 muziekfestivals/nummers/enz. deze zomer en vragen om de mening van lezers. (Betrokkenheid en vraag creëren)
  4. Een dansvideo op YouTube delen. (Doelgroep opbouwen en betrokkenheid)
  5. Een populair nummer op Spotify delen. (Betrokkenheid)
  6. Een bepaald productkenmerk uitlichten (Verkoop)
  7. Een dansvideo of een foto van een klant delen en die klant taggen. (Betrokkenheid, verkoop, vraag creëren)

Sommige ideeën zullen misschien floppen, andere worden een groot succes. Het gaat erom dat je doelgerichte concepten bedenkt om uit te proberen.

Houd je programma gevarieerd, zodat de focus niet te veel op verkoop ligt. Het beeld dat nieuwe volgers van een merk krijgen, is vaak gebaseerd op de 3 tot 6 laatste posts (afhankelijk van het platform). Als die allemaal gericht zijn op het verkopen van je producten of diensten, jaag je mensen weg.

Opmerking: Houd in gedachten dat alles wat je maakt steeds opnieuw gebruikt kan worden na verloop van tijd, ook op andere kanalen. Wees niet bang om posts te herhalen, zeker als een bepaalde post veel verkeer, betrokkenheid of omzet heeft gegenereerd.

Om je wat inspiratie te geven voor je eigen contentmix, vind je hieronder enkele ideeën van merken die succesvol zijn op social media.

Stimuleer klanten om content te delen

Luxy Hair promoot hun hairextensions aan de hand van stylingtips en -instructies op hun blog en YouTube-kanaal, waar ongetwijfeld heel wat tijd in gaat zitten.

Maar op hun website en in hun marketingboodschappen moedigen ze hun klanten aan om een voor- en nafoto te delen op Instagram via een bepaalde hashtag. Luxy deelt deze foto’s vervolgens via hun eigen Instagram-account of webshop met behulp van een van de beschikbare Shoppable Instagram-apps.

Als jouw producten erom vragen gedeeld te worden op social media, kun je op deze manier content verzamelen die je kunt gebruiken voor je eigen posts. Tag je klanten, zodat ook zij in de spotlights staan.

hashtag voor door gebruikers gegenereerde content voor luxy hair

Foto’s die laten zien hoe je producten gebruikt worden

Hoewel het zeker zinvol is om verschillende contentformats te hebben in je marketingmix voor social media, kan slechts één beproefd format al wonderen verrichten als je meer volgers wilt. Je moet dan wel regelmatig en consequent iets publiceren.

Letterfolk’s Instagram is een mooi voorbeeld van hoe je door een thema te gebruiken voor je posts, uiteindelijk minder tijd kwijt bent aan posten op social media zonder dat dat ten koste gaat van de betrokkenheid. Bijna al hun posts hebben dezelfde setting: een foto binnenshuis van hun letterborden met daarop een herkenbaar citaat.

Deze strategie is effectief voor hen, omdat elke post bijdraagt aan het bereiken van verschillende doelen tegelijk, namelijk:

  • Een hoge mate van betrokkenheid creëren door herkenbare citaten.
  • Het aantal volgers vergroten door middel van een account dat duidelijke en consistente verwachtingen wekt.
  • Omzet verhogen door het product te laten zien terwijl het gebruikt wordt.

Denk na over manieren om je eigen formats te ontwikkelen waarmee je meerdere doelen tegelijk nastreeft met één post.

productfoto’s van letterfolk op instagram

Humor die in de smaak valt bij je doelgroep

Humor is een perfecte manier om je doelgroep aan te zetten tot interactie met wat je post. Als je merk zich daarvoor leent, maak dan vooral ruimte in je social media marketing voor content die mensen aan het lachen maakt.

Squatty Potty is hier een goed voorbeeld van. Hun kernproduct, een krukje voor een betere houding op het toilet, is lastig te verkopen op een serieuze manier. En dus doen ze dat ook niet.

In plaats daarvan kiezen ze voor viral contentformats, zoals memes en grappige video’s, om de aandacht te trekken op Facebook en andere kanalen.

Als een grap aanslaat, kun je overwegen om te betalen om zo een breder publiek te bereiken (niets verspreidt zich zo snel over het internet als humor).

Wanneer je net begint heb je misschien niet meteen tijd en geld om goede content voor elk specifiek kanaal te produceren. Begin daarom klein en experimenteer eerst met enkele ideeën. Zorg in ieder geval dat je regelmatig iets nieuws post en houd in de gaten hoe je posts het doen. Dan kun je later je contentmix altijd nog aanpassen en uitbreiden.

Overige tips en informatiebronnen

  • Gebruik visuele elementen: Je hoeft echt geen ontwerper of video-editor te zijn om opvallende content te maken die gedeeld wordt. Er zijn allerlei gratis tools die je hierbij helpen, zoals Canva (social graphics), Adobe Spark of Lumen5 (video’s) en Meme Generator.
  • Wees doelgericht: Zorg dat elke post in je contentmix verband houdt met je doelgroep en een of meer van je doelen. Als je weet wat je moet meten, wordt het makkelijker om te bepalen hoe succesvol een bepaald idee is en kun je je strategie daarop aanpassen.
  • Gebruik content van jezelf en van anderen: Voorkom dat het creëren van content je boven het hoofd groeit door ook content van anderen te gebruiken. Vergeet niet de oorspronkelijke bron te taggen en te vermelden, en vraag eventueel om toestemming als je twijfelt.

Bepalen welke socialmediakanalen prioriteit krijgen

socialmediakanalen kiezen

Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest: genoeg plekken om een aanwezigheid op te bouwen voor je merk.

Maar let goed op deze twee valkuilen wanneer je net begint:

  1. Een aanwezigheid opbouwen op meer kanalen dan je kunt bijhouden.
  2. Voor elk kanaal dezelfde aanpak gebruiken zonder te kijken naar de sterke punten van elk kanaal afzonderlijk.

Elk kanaal dat je kiest, moet je ook beheren en bijhouden. Daarom is het belangrijk dat je meteen aan het begin voor jezelf vaststelt waar je je aandacht op richt. Doe dat op basis van de doelgroep die je hebt geïdentificeerd en de kanalen die het best passen bij jouw typen content en doelen. Om te bepalen welke kanalen dat zijn, moet je om te beginnen de sterke en zwakke punten van alle kanalen kennen.

We kunnen in deze post niet alle kanalen behandelen, dus kijken we naar enkele van de populairste.

Facebook: Betalen om berichten te promoten en je eigen bedrijfspagina

Er zijn maar weinig kanalen die zo gericht zijn op zakelijk gebruik als Facebook. Naast een Facebook-winkel, de mogelijkheid om klantbeoordelingen toe te voegen en het populaire Facebook Messenger, is Facebook ook nog eens een van de meest gebruikte socialmedia-apps met een grote verscheidenheid aan gebruikers.

Het grote nadeel is dat het niet mogelijk is om een groot publiek te bereiken, zelfs niet als ze je pagina hebben geliket, tenzij je betaalt om je posts te promoten.

Toch kan Facebook een enorm krachtig platform zijn als je wilt adverteren op social media. Je vindt er een schat aan informatie die je kunt gebruiken om doelgerichte advertenties te tonen aan je ideale klanten. Als je zorgt voor veel content die is bedoeld om betrokkenheid te creëren (liken, delen, reageren), zoals een viral video, kun je de advertentiekosten over het algemeen laag houden. Dat is goed om rekening mee te houden.

Instagram: Betrokken volgers en influencers

Instagram leent zich heel goed voor het opbouwen van een achterban van volgers via verschillende visuele mediums.

In tegenstelling tot Facebook kun je met Instagram redelijk goede resultaten behalen zonder dat je per se hoeft te betalen om jezelf te promoten. Al biedt Instagram ook mogelijkheden voor influencermarketing en adverteren.

Wel bestaat ongeveer de helft van de Instagram-gebruikers uit millennials. Het hangt dus van de leeftijd van je doelgroep af of dit een geschikt kanaal is voor jou.

Op Instagram kun je foto’s en video’s posten, die gevonden kunnen worden via hashtags. Daarnaast is er Instagram Stories en Instagram Live. Daarmee kun je foto’s en video’s delen die na 24 uur weer verdwijnen en livestreams uitzenden. Dit geeft je de kans om je Instagram-feed consistent en overzichtelijk te houden. Gebruik Stories om een kijkje achter de schermen te geven en ideeën uit te testen met een meer informeel en persoonlijk karakter.

Twitter: Netwerken en nieuws

De grote kracht van Twitter is de mogelijkheid om andere geluiden te horen en in contact te komen met mensen en bedrijven over de hele wereld. Als verkoopkanaal is het voor veel merken misschien niet het meest geschikte kanaal, maar je kunt het wel goed gebruiken om de persoonlijkheid van je merk te laten zien (zie de accounts van Wendy of Moonpie voor voorbeelden).

Waar Twitter heel geschikt voor is, is netwerken met bijvoorbeeld andere merken of journalisten, of contact leggen met potentiële en bestaande klanten op een kleinere schaal. Veel Twitter-gebruikers gebruiken het platform daarnaast voor nieuws. Doe daar dus je voordeel mee als dat onderdeel uitmaakt van jouw contentmix.

Pinterest: Hoge aankoopintentie voor bepaalde verticals

Hoewel Pinterest strikt genomen geen socialmediasite is, en misschien beter te vergelijken is met een zoekmachine, maakt het bij veel bedrijven wel deel uit van de contentmix voor social media. Dat geldt zeker voor online merken. Dat komt omdat mensen die Pinterest bezoeken, over het algemeen een hogere intentie hebben om iets te kopen dan mensen die andere socialmediaplatforms bezoeken.

In tegenstelling tot de hierboven genoemde kanalen, heeft Pinterest een duidelijk gedefinieerd gebruikersbestand dat grotendeels (70%) uit vrouwen bestaat met een besteedbaar inkomen. Het platform leent zich niet voor elk merk even goed, maar het is heel geschikt om je producten te laten zien. Als je bijvoorbeeld kleding, sieraden of woondecoraties verkoopt, is dit een uitstekende kans om verkeer en omzet te genereren via zowel organische als betaalde strategieën.

Ook lezen: Pinterest en Shopify: maak eenvoudig shoppable product pins voor je webshop

LinkedIn: Het profiel van je bedrijf en je zakelijke netwerk

De kracht van LinkedIn is dat het hét sociale netwerk voor professionals is. Als je doelgroep zich kenmerkt door een bepaalde beroepsgroep of uit bedrijven bestaat, is het de moeite waard om hier een aanwezigheid op te bouwen.

Daarnaast is LinkedIn ideaal om te netwerken, personeel te zoeken, ontwikkelingskansen voor je bedrijf te zoeken of om contact te leggen met merken of mensen waar je graag mee zou willen samenwerken.

Het is in ieder geval altijd handig om je eigen persoonlijke LinkedIn-profiel te hebben om te netwerken, plus een bedrijfspagina waarop mensen meer informatie vinden over je bedrijf en je medewerkers.

Overige tips en informatiebronnen

  • Overweeg kanalen voor contentmarketing: Als je de tijd en de mogelijkheid hebt, begin dan een blog of een YouTube-kanaal als onderdeel van je socialmediastrategie. Contentmarketing kan een goede aanvulling zijn op je socialmediaprogramma, en social media kun je weer gebruiken om je contentmarketing te verspreiden en als bron voor ideeën en foto’s.
  • Focus: Neem de tijd om een of twee platforms per keer uit te proberen en te verkennen. Het is beter om op één kanaal uit te blinken dan op verschillende kanalen matig te presteren.
  • Optimaliseer je profielen: Vul de profielen van je socialmediakanalen in met alle informatie die klanten mogelijk willen hebben en probeer dezelfde gebruikersnaam te claimen op elk platform. Schrijf een duidelijke bio waarin staat wat je precies doet en wie je bent (dit is in feite je elevator pitch). Zorg ook dat je waar nodig een avatar en profielfoto hebt. Met Canva kun je deze creëren in de juiste afmetingen voor elk kanaal.

Een proces opstellen om je socialmediaplan in praktijk te brengen

proces voor socialmediamarketing

Nu je inzicht hebt in je doelen, je doelgroep en de kanalen die je gaat gebruiken, is het tijd om een proces op te zetten waarmee je je socialmediaprogramma gaat beheren en plannen.

Er zijn talloze tools beschikbaar die je hiervoor kunt gebruiken. Voor het plannen van je content is Trello een aanrader. Hootsuite, Later en Buffer zijn heel handig om schema’s te maken (de gratis versies zijn uitgebreid genoeg om mee te beginnen).

Ideeën verzamelen en content plannen

Ideeën komen vaak spontaan uit de lucht vallen. Het is dus handig om een centrale plek te hebben waar je al je ideeën verzamelt en ontwikkelt als de inspiratie ineens toeslaat. Trello is heel handig omdat je niet alleen ideeën kunt bewaren op een Trello-bord, maar ook links, bestanden en aantekeningen kunt toevoegen aan elk idee. En het mooie is dat je het zo uitvoerig of globaal kunt aanpakken als je zelf wilt.

De contenttypen die je eerder hebt vastgesteld, bieden een goede houvast wanneer je een schema opstelt voor je posts, maar je kunt daar ook altijd van afwijken met nieuwe ideeën en kansen die zich voordoen. Er zijn altijd aspecten van je socialmediamarketing die reactief, organisch en experimenteel zijn.

Het is hoe dan ook goed om een proces op te stellen waarbij je een buffer van ideeën aanlegt die je kunt uitwerken en in je planning kunt opnemen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een template die ik in Trello heb gebruikt en die je kunt aanpassen aan je eigen situatie.

trello-template voor socialmediamarketing

Als je van plan bent om dezelfde content op meerdere kanalen te posten, zorg dan dat je de content en tekst optimaliseert voor elk kanaal. Maak het jezelf makkelijk door aan elke kaart een aparte versie voor elk kanaal toe te voegen, zodat je die klaar hebt staan zodra het tijd is om te posten.

Content plannen: wanneer, waar en hoe vaak posten

Nu je een programma hebt opgesteld voor je socialmediacontent, kun je een planning maken. Als alle tekst, afbeeldingen en andere zaken die je nodig hebt voor je content, klaar staan, zet je ze in een schema met behulp van een tool als:

  • Buffer: hiermee maak je eenvoudig een automatische planning.
  • Hootsuite: als je actief contact hebt met anderen of als ‘social listening’ een belangrijk onderdeel van je strategie vormt.
  • Later: als je een visueel socialmediamerk opbouwt met Instagram als voornaamste platform.

Maar hoe vaak moet je iets posten op elk gekozen kanaal?

Er zijn allerlei antwoorden te vinden op deze vraag, maar waar het vooral om gaat is dat je rustig begint en dan de frequentie opvoert zodra je een routine begint te krijgen en meer inzicht krijgt in wat wel en niet werkt.

Je wilt niet meteen te veel hooi op je vork nemen of je volgers spammen. Als je in het begin slechts één keer in de paar dagen tijd hebt, is dat prima. Je kunt dat langzaam opvoeren naar één post per dag en dan onderzoeken of vaker betere resultaten oplevert op bepaalde platforms.

Het beste moment om iets te posten voor jouw specifieke doelgroep, is iets waar je zelf achter moet komen door uit te proberen. Het hangt ook af van het seizoen en andere zaken.

Als je niet goed weet waar je moet beginnen, bedenk dan wanneer mensen hun feeds bekijken: ‘s ochtends, tijdens de lunch, op weg naar werk of huis, voor het naar bed gaan.

Belangrijker is dat je je posts in batches inplant, minstens een week van tevoren. Doe dat steeds in één keer door daar wekelijks een paar uur voor in te plannen. Dan heb je daar de rest van de tijd geen omkijken naar en kun je je bezighouden met andere zaken.

Automatiseer zoveel mogelijk taken, zodat je genoeg tijd hebt voor de taken die je niet kunt automatiseren.

Toch heb je met socialmediamarketing nu eenmaal te maken met activiteiten die zich niet laten plannen en waar je dus wel meteen iets mee moet doen.

Denk aan reageren op opmerkingen, communitybeheer en natuurlijk content creëren. Dit zijn zaken waar je tijd voor moet inplannen. (Of die je kunt uitbesteden als je daar klaar voor bent.)

Met socialmediamarketing moet je, zeker in het begin, heel doelbewust met je tijd omgaan.

Bedenk altijd hoe je je tijd nog efficiënter kunt besteden door je content opnieuw te gebruiken, of door te investeren in betaalde promotie om een beter rendement te halen uit de tijd die je besteedt om content te creëren.

Overige tips en informatiebronnen

  • Maak templates: Maak waar mogelijk templates op basis van wat werkt, zodat het makkelijker wordt om doorlopend nieuwe content te maken. Dat geldt zeker als je een reeks vaste items hebt. Zo kun je bijvoorbeeld de Instagram-hashtags opslaan die je het meest gebruikt, of steeds hetzelfde filter toepassen op je foto’s.
  • Houd de kalender in de gaten: Feestdagen bieden een goede gelegenheid om actueel te zijn met je posts. Houd goed in de gaten welke feestdagen of andere speciale dagen eraan zitten te komen, zodat je van tevoren al kunt brainstormen over ideeën.
  • Pas al je posts aan het kanaal in kwestie aan: Je kunt gerust dezelfde post of afbeelding gebruiken voor verschillende kanalen, maar zorg wel dat je alle tekst, afbeeldingen of video’s optimaliseert voor elk kanaal.
  • Maak tijd voor proactieve interactie: Social media is tweerichtingsverkeer en bestaat dus uit meer dan alleen je eigen posts publiceren. Dat betekent onder andere reageren op posts van anderen, mensen binnen je community tweeten en gewoon sociaal zijn op deze sociale netwerken.

De beste plannen zijn geschreven met potlood

Het klinkt als een open deur, maar het is toch belangrijk om je te realiseren: Social media is voor een bedrijfseigenaar of marketeer heel anders dan voor een gewone gebruiker.

Je doel is om een goed rendement te krijgen op de tijd, het geld en de energie die je erin stopt. Dat betekent dat elke handeling goed doordacht moet zijn.

Je socialmediastrategie is je plan van aanpak. Maar in een omgeving die letterlijk per dag anders kan zijn, met algoritmes voor nieuwsfeeds die ineens kunnen veranderen, waar er steeds nieuwe kanalen bijkomen en je publiek altijd op zoek is naar iets nieuws, is het belangrijk dat je flexibel blijft en dat je een vinger aan de pols houdt. Blijf je strategie voortdurend verbeteren en laat je niet afleiden door al die nieuwe, maar misschien minder belangrijke zaken.

Maar hoe veranderlijk de wereld van social media ook is, deze drie best practices zullen altijd blijven: Wees authentiek, verras je publiek en wanneer je twijfelt: gok, test, meet en leer.

Met dank aan Brent Stirling, Social Media Specialist bij Shopify, voor het delen van zijn ervaring en inzichten rondom het opstellen van socialmediastrategieën voor nieuwe en gevestigde merken.


 

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Braveen Kumar.

Veelgestelde vragen over social media marketing voor beginners.

Hoe stel je een social media strategie op (social media plan)?

Er zijn vijf belangrijke pijlers waar je over moet nadenken wanneer je een social media strategie opstelt: doelen, doelgroep, contentmix, kanalen, proces. In de blog leggen we deze onderdelen uit. Het is geen recept voor succes, maar een kader om de basis te leggen. Het zorgt ervoor dat je slimmere beslissingen kunt nemen en je strategie na verloop van tijd kunt aanpassen.

Welke doelen kun je stellen in een social media plan?

Dit zijn enkele doelen die het overwegen waard zijn: merkbekendheid vergroten, vraag creëren voor je producten, leads genereren, netwerken om samenwerkingen tot stand te brengen en een trouwe achterban opbouwen.

Welke social media kanalen kies je voor je marketing?

Elk kanaal dat je kiest, moet je ook beheren en bijhouden. Daarom is het belangrijk dat je meteen aan het begin voor jezelf vaststelt waar je je aandacht op richt. Doe dat op basis van de doelgroep die je hebt geïdentificeerd en de kanalen die het best passen bij jouw typen content en doelen. Om te bepalen welke kanalen dat zijn, moet je om te beginnen de sterke en zwakke punten van alle kanalen kennen. In onze blog behandelen we deze punten van populaire kanalen.

Met welke online tools kun je social media content inplannen?

We tippen 3 tools waarmee je je social media content (berichten) kunt inplannen. 1. Buffer: hiermee maak je eenvoudig een automatische planning. 2. Hootsuite: als je actief contact hebt met anderen of als ‘social listening’ een belangrijk onderdeel van je strategie vormt. 3. Later: als je een visueel social media merk opbouwt met Instagram als voornaamste platform.
Onderwerpen: