Black Friday & Cyber Monday

Elke vierde donderdag van november barst het grootste jaarlijkse shopfestijn los: Black Friday! Gevolgd door Cyber Monday. Samen vormen ze de mooie afkorting BFCM.

Black Friday is de vrijdag na Thanksgiving. In de Verenigde Staten is dit traditioneel de dag waarop iedereen gaat winkelen om kerstinkopen te doen, waardoor het ontzettend druk is in winkelstraten. Grote retailers openen vaak hun seizoensuitverkoop op deze dag, wat vaak gepaard gaat met gigantische kortingen (en bizarre winkeltaferelen). Cyber Monday is de maandag na Black Friday, en is eigenlijk de online variant van Black Friday. Het werd voor het eerst gehouden in 2005. Dit als reactie op de uitzinnige beelden van Black Friday in de winkelstraten.

Om te kunnen concurreren met de winkelstraten riepen Amerikaanse webshops Cyber Monday in het leven. Zelfde hoge kortingen, maar dan zonder de lange rijen, de uitverkochte producten en de frustratie en agressie. En vooral een kans voor online retailers om net zo te profiteren van Black Friday als de offline winkels. BFCM is allang geen Amerikaans fenomeen, de laatste jaren is het in Nederland erg populair. Het aantal webshops dat meedoet met Black Friday en Cyber Monday schiet de lucht in. Van grote spelers als Coolblue en Zalando tot kleinere webshops, die kansen zien om op te vallen. In Nederland valt BFCM bovendien vlak voor Sinterklaas: een moment waarop iedereen op zoek is naar cadeaus. Het is dan ook niet verrassend dat de totale verkoopcijfers in Nederland elk jaar weer enorm groeien.

In onze blogs delen we wereldwijde webshop-ervaringen met BFCM. Zo kan je je voordeel doen met de kennis vanuit onze Amerikaanse collega’s, geven we je tips om op tijd met de voorbereidingen te starten en inspireren we je met verhalen van Nederlandse webshops en marketingexperts. Zo ben jij helemaal klaar om je omzet en winst een goede boost te geven tijdens deze belangrijke periode.