Shopify-blogs

Unboxing: maak van elke bestelling een onvergetelijk feestje

Bestellingen verzenden betekent allang meer dan een praktische reis van A naar B. Klanten verheugen zich op een pakketje (hangt natuurlijk wel af van het bestelde) en de unboxing experience is belangrijker dan ooit. Zeker met het alsmaar toenemende aantal webshops. Is de ervaring inwisselbaar, dan is de kans groter dat jouw webshop dat ook is. Hoe zorg je dat elke order een onvergetelijk feestje wordt en klanten bij jou terug blijven komen?  

Het begint ‘outside the box’

Een goede eerste indruk begint ‘outside the box’. Opvallen! We kennen allemaal de blauwe dozen met unieke teksten van Coolblue. Veel (grote) webshops volgden hun voorbeeld door herkenbare verzenddozen te gebruiken, inclusief complete woordzoekers en knutselinstructies. De Coolblue doos valt misschien steeds minder ‘echt’ op maar heel slim weten ze in kleine punten steeds te vernieuwen. Het blijft telkens een feestje om nieuwe teksten en opdrachten op de box te ontdekken. Een kleine, maar effectieve manier van uniek blijven en ‘online bespreekbaar’ zijn. Over dat tweede straks meer.

Wat kun je voor jouw webshop doen? Bedenk dat opvallen niet per se betekent dat je ook een volledig felgekleurde verzenddoos nodig hebt. Het kan juist ook heel stijlvol en minimalistisch. Wat je ook doet, maak het je eigen. Hou het passend bij jouw webshop en bovenal herkenbaar in de eigen huisstijl. Check enkele voorbeelden op dit Pinterest board met verpakkingen

Met de verzenddoos (en het overige verpakkingsmateriaal) kun je je onderscheiden. Maar let op, hier kan het ook gierend mis gaan. Denk aan slecht recyclebaar verpakkingsmateriaal of een gigantische doos voor een klein product. 

Maak een goede start met de buitenkant, maar belangrijker nog is de binnenkant!

Laat de klant zich speciaal voelen

Het echte werk speelt zich af inside the box. Hier zorg je voor een onvergetelijke indruk en laat je je klanten zich speciaal voelen. Zet een stapje extra. Het hoeft echt niet groots en meeslepends te zijn. Maak een onvergetelijke unboxing ervaring en je krijgt er levenslange klanten voor terug.

We geven enkele ideeën die je door kunt vertalen voor jouw business:

Handgeschreven bedankkaart

Zijn we stiekem niet allemaal dol op handgeschreven kaarten? Afhankelijk van de hoeveelheid bestellingen en mankracht is het de moeite waard om dit uit te voeren. Het maakt een bestelling persoonlijk en laat zien dat er echte mensen achter de webshop zitten. Je creëert instant meer betrokkenheid. Kies uiteraard een kaart die bij jouw bedrijf past en de ontvanger verrast. Ga creatief om met de tekst en je zult er zelf ook lol aan beleven.

Kortingscode/kortingsbedrag

Overweeg om een kortingscode voor een volgende bestelling mee te sturen. Denk hier wel goed over na. Wek vooral niet de indruk dat je dit standaard doet, anders gaan klanten dit altijd verwachten. Het is goed hierin te variëren en meteen te testen. Bedenk hoe je het zo persoonlijk mogelijk maakt. Bij een bestelling boven bedrag x kun je een kortingscode of zelfs kortingsbedrag aanbieden. Of geef korting op complementaire producten. Of richt het bij elke productgroep of bij elk seizoen anders in. Bekijk wat bij jouw aanbod en type klant past.

Proefmonster

Dat smaakt naar meer!

Als het bij jouw business past, investeer dan in proefmonsters. Heel laagdrempelig laat je een klant kennismaken met een nieuw of ander product. Bevalt het, dan is de volgende bestelling voor jou. Bekijk ook hier hoe je het zo persoonlijk/passend mogelijk maakt. Koopt iemand een geur van merk x, kies dan ook voor een monster van datzelfde merk of van een vergelijkbaar geurtype. Je hebt meteen weer een mooi haakje voor je persoonlijke kaart.

Kleine give away

Gratis. Daar houden we van. Stop een klein cadeautje bij de bestelling en klanten weten dat te waarderen. Weet je niet iets unieks dat helemaal bij jouw webshops past, kies dan de veilige weg. Ga bij voorkeur niet voor de ‘weggooirommel’, maar iets waar iedereen wat aan heeft. Zo schrijf ik al weken met een (hele fijne) pen die ik bij de bestelling van een toner kreeg. Met de naam van de webshop erop. Slim, op die manier blijven zij in mijn gedachten. 

Weet je iets heel passends, maar drukt het te veel op je marge? Overweeg dan bij verschillende orderwaardes verschillende cadeaus (of geen cadeau) mee te sturen.

Winactie

Start een unieke winactie voor mensen die iets bij jou hebben gekocht. Van een eigen kraslot met uiteenlopende prijzen tot een kaart waaraan een winactie op social media gekoppeld is. Juist de link naar social media is erg krachtig. ⤵

Een goede unboxing ervaring belandt op social media

Ja, de kracht van social media! Weet je iemand te verrassen met je pakketje, dan is de kans groot dat de unboxing ervaring gedeeld wordt op social media. Op die manier bereik je veel meer mensen dan die ene klant en kunnen klanten zelfs ware ambassadeurs worden.

Op YouTube staan zelfs miljoenen unboxing video’s!

Je kunt afwachten of klanten zelf iets op social media plaatsen, maar een handje helpen kan veel effectiever zijn. Roep heel concreet op om ervaringen te delen. Schakel daarbij wel een aparte webpagina in of een eigen hashtag zodat je alle respons goed kan monitoren. Een bekend en aansprekend voorbeeld is Coolblue. Zij dagen klanten uit om van de verzenddozen de mooiste creaties te maken, pakketpret! Elke maand bepalen zij een winnaar die een cadeaubon ontvangt. Veel exposure!

Zorg voor die unieke ervaring

Ga je zelf aan de slag om de unboxing ervaring onvergetelijk te maken? Nogmaals, zorg dat wat je ook doet, het ook écht bij jouw webshop past.  Zo onderscheid je je van de concurrent en weet je klanten aan je te binden en nieuwe te werven. Veel succes!


 

Over de auteur

Petra van den Broek is copywriter en online marketeer. Op de Shopify blog deelt ze haar kennis over online content.


Onderwerpen: