Wil je een webshop beginnen?

Unboxing: maak van elke bestelling een onvergetelijk feestje

umboxing ervaring

Bestellingen verzenden betekent meer dan een praktische reis van A naar B. Klanten verheugen zich op een pakketje en de unboxing experience is met het grote aantal webshops belangrijker dan ooit. Is de ervaring inwisselbaar, dan is de kans groot dat jouw webshop dat ook is. Hoe zorg je dat elke order een onvergetelijk feestje wordt en klanten bij jou terug blijven komen?  


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Het begint ‘outside the box’

Een goede eerste indruk begint ‘outside the box’. Opvallen! We kennen allemaal de blauwe verpakkingen met unieke teksten van Coolblue. Veel webshops volgden hun voorbeeld door herkenbare verzenddozen te gebruiken, inclusief complete woordzoekers en knutselinstructies. De Coolblue doos valt misschien steeds minder ‘echt’ op maar heel slim weten ze in kleine punten steeds te vernieuwen. Het blijft telkens een feestje om nieuwe teksten en opdrachten op de box te ontdekken. Een kleine, maar effectieve manier van uniek blijven en ‘online bespreekbaar’ zijn. Daarover straks meer.

Wat kun je voor jouw webshop doen? Bedenk dat opvallen niet per se betekent dat je ook een volledig felgekleurde verzenddoos nodig hebt. Het kan juist ook heel stijlvol en minimalistisch. Wat je ook doet, maak het je eigen. Hou het passend bij jouw webshop en bovenal herkenbaar in de eigen huisstijl. Check enkele voorbeelden op dit Pinterest board met verpakkingen

Met de verzenddoos (en de overige verpakkingl) kun je je onderscheiden. Maar let op, hier kan het ook gierend mis gaan. Denk aan slecht recyclebaar verpakkingsmateriaal of een gigantische doos voor een klein product. 

Maak een goede start met de buitenkant, maar belangrijker nog is de binnenkant!

Unboxing start outside the box

Laat de klant zich speciaal voelen (5 ideeën)

Het echte werk speelt zich af inside the box. Hier zorg je voor een onvergetelijke indruk en laat je je klanten zich speciaal voelen. Zet een stapje extra. Het hoeft echt niet groots en meeslepends te zijn. Maak een onvergetelijke unboxing ervaring en je krijgt er levenslange klanten voor terug.

We geven enkele ideeën die je door kunt vertalen naar jouw business:

Handgeschreven bedankkaart

Zijn we stiekem niet allemaal dol op handgeschreven kaarten? Afhankelijk van de hoeveelheid bestellingen en mankracht is het de moeite waard om dit uit te voeren. Het maakt een bestelling persoonlijk en laat zien dat er echte mensen achter de webshop zitten. Je creëert instant meer betrokkenheid. Kies uiteraard een kaart die bij jouw bedrijf past en de ontvanger verrast. Hoewel het misschien niet haalbaar is om elke bestelling te voorzien van een handgeschreven bedankje, kun je altijd een maandelijks doel voor jezelf of je team stellen. Ga creatief om met de tekst en je zult er zelf ook lol aan beleven.

Je kunt ook bedankjes versturen nadat je een vraag van een klant hebt beantwoord of wanneer er een speciaal moment aankomt. Een bedankje hoeft niet altijd bij een bestelling te zitten.

Als je dit proces wilt stroomlijnen, kun je een dienst zoals Greetz gebruiken om namens jou bedankjes te versturen. Voor eenmalige kaartjes, of als je wat meer wilt investeren in dit idee, kun je online prachtige kaartjes vinden om je klanten een geluksmomentje te bezorgen. Denk bijvoorbeeld aan Lovepop, Galison, E. Frances, Burro Goods, en Paper Luxe (allemaal gebouwd met Shopify), Hallmark of Kaartje2Go.

Bedankjes.

Kortingscode/kortingsbedrag

Overweeg om een kortingscode voor een volgende bestelling mee te sturen. Denk hier wel goed over na. Wek vooral niet de indruk dat je dit standaard doet, anders gaan consumenten dit altijd verwachten. Het is goed hierin te variëren en meteen te testen. Bedenk hoe je het zo persoonlijk mogelijk maakt. Bij een bestelling boven bedrag x kun je een kortingscode of zelfs kortingsbedrag aanbieden. Of geef korting op complementaire producten. Of richt het bij elke productgroep of bij elk seizoen anders in. Bekijk wat bij jouw aanbod en type klant past.

Proefmonster

Dat smaakt naar meer!

Als het bij jouw business past, investeer dan in proefmonsters. Heel laagdrempelig laat je een klant kennismaken met een nieuw of ander product. Bevalt het, dan is de volgende bestelling voor jou. Bekijk ook hier hoe je het zo persoonlijk/passend mogelijk maakt. Koopt iemand een geur van merk x, kies dan ook voor een monster van datzelfde merk of van een vergelijkbaar geurtype. Je hebt meteen weer een mooi haakje voor je persoonlijke kaart.

Beardbrand doet altijd een paar proefmonstertjes van hun meest verkochte producten bij een bestelling, zodat klanten die kunnen uitproberen.

Gratis proefmonster.

Kleine give away

Gratis. Daar houden we van. Stop een klein cadeautje bij de bestelling en klanten weten dat te waarderen. Weet je niet iets unieks dat helemaal bij jouw webshops past, kies dan de veilige weg. Ga bij voorkeur niet voor de ‘weggooirommel’, maar iets waar iedereen wat aan heeft. Zo schrijf ik al weken met een (hele fijne) pen die ik bij de bestelling van een toner kreeg. Met de naam van de webshop erop, extra marketing. Slim, op die manier blijven zij in mijn gedachten. 

Weet je iets heel passends, maar drukt het te veel op je marge? Overweeg dan bij verschillende orderwaardes verschillende cadeaus (of geen cadeau) mee te sturen.

Winactie

Start een unieke winactie voor mensen die iets bij jou hebben gekocht. Van een eigen kraslot met uiteenlopende prijzen tot een kaart waaraan een winactie op social media gekoppeld is. Juist de link naar social media is erg krachtig. ⤵

Een goede unboxing ervaring belandt op social media

Ja, de kracht van social media! Weet je iemand te verrassen met je pakketje, dan is de kans groot dat de unboxing ervaring gedeeld wordt op social media. Op die manier bereik je veel meer mensen dan die ene klant en kunnen klanten zelfs ware ambassadeurs worden.

Op YouTube staan zelfs miljoenen unboxing video’s! Behalve de 'losse klanten' die hun video's delen zijn er infuencers die unboxing gebruiken als verdienmodel. Hun vele volgers zorgen voor een goed extra inkomen.

Lees ook: Zo kun je geld verdienen met YouTube (ook zonder een miljoen abonnees)

unboxing videos

Je kunt afwachten of klanten zelf iets op social media plaatsen, maar een handje helpen kan veel effectiever zijn. Roep heel concreet op om ervaringen te delen. Schakel daarbij wel een aparte webpagina in of een eigen hashtag zodat je alle respons goed kan monitoren. Een bekend en aansprekend voorbeeld is Coolblue. Zij dagen klanten uit om van de verzenddozen de mooiste creaties te maken, pakketpret! Elke maand bepalen zij een winnaar die een cadeaubon ontvangt. Veel exposure!

Lees ook: User Generated Content: 3 redenen om je klanten jouw visuals te laten maken

Unboxing tips en voorbeelden

Zorg voor die unieke ervaring

Ga je zelf aan de slag om de unboxing ervaring onvergetelijk te maken? Nogmaals, zorg dat wat je ook doet, het ook écht bij jouw webshop past.  Zo onderscheid je je van de concurrent en weet je klanten aan je te binden en nieuwe te werven. Veel succes!

Lees ook:


 

Over de auteur

Petra van den Broek is copywriter en online marketeer. Op de Shopify blog deelt ze haar kennis over online content.



Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over unboxing

Wat is unboxing?

Unboxing betekent letterlijk ‘uitpakervaring’. Met het alsmaar toenemende aantal webshops is het zorgen voor een unieke unboxing ervaring erg belangrijk. Is de ervaring inwisselbaar, dan is de kans groter dat jouw webshop dat ook is. Lees in onze blog hoe je van elke order een onvergetelijk feestje maakt.

Wat is een unboxing video?

Een unboxing video is een video waarin waarin iemand een pakketje (bestelling) uitpakt en de hele ervaring filmt. De unboxing filmpjes trend kun je goed zien op YouTube waar de populairste unboxing video’s miljoenen kijkers trekken. Influencers verdienen hier hun geld mee en hebben een gigantisch aantal volgers.

Hoe zorg je voor een unieke unboxing ervaring?

Bij een unieke unboxing experience worden drie onderdelen gebruikt 1. Het begint ‘outside the box’. 2. Laat de klant zich speciaal voelen (we opperen 5 ideeën). 3. Een goede unboxing ervaring belandt op social media.

Wat kun je als merchants toevoegen aan een bestelling?

Maak een onvergetelijke unboxing ervaring en je krijgt er levenslange klanten voor terug. Het goede nieuws: het kan al met iets kleins! We geven in onze blog enkele ideeën die je door kunt vertalen naar jouw business: een handgeschreven bedankkaart, proefmonster (laat je andere producten zien), winactie en een kleine give away.
Onderwerpen: