User Generated Content: 3 redenen om je klanten jouw visuals te laten maken

Lachende vrouw met zonnebril zit op het strand

Foto: Nicole De Khors via Burst

 

Dit is een gastpost van Charlie Brook, Head of Content bij Photoslurp, een Visual Commerce platform waarmee je User Generated Content in de shopbeleving van jouw webshop kunt integreren.

Als klanten je webshop bezoeken, wil je graag dat ze onder de indruk zijn van de aantrekkelijke online belevenis van je site die hen soepeltjes, stap voor stap, van je homepage naar hun aankoopbevestiging leidt.

Een van de belangrijkste ingrediënten daarvoor is het creëren van een vertrouwde visuele beleving. Dat betekent dat de afbeeldingen en video’s op jouw site lijken op de foto’s en filmpjes die consumenten zien op andere online platformen, zoals hun favoriete social media kanalen.

Wie kan dit soort foto’s en video’s het beste maken? Het antwoord zal je niet verbazen: de mensen die deze platformen dagelijks gebruiken, waaronder een groot deel van jouw (potentiële) klanten. Door deze User Generated Visuals in te zetten in jouw branding kun je niet alleen je merkimago op een boeiende en aantrekkelijke manier onderstrepen, maar ook aansluiten op hoe je klanten gewend zijn informatie te ontvangen in onze digitale wereld.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


In deze blogpost geven we je drie redenen waarom User Generated Content (UGC) zo goed werkt:

  1. Het helpt je klanten zich voor te stellen hoe het zou zijn om je producten in gebruik te hebben.
  2. Het geeft ze social proof die krachtig genoeg is om te converteren.
  3. Het biedt hen nieuwe manieren om je producten te gebruiken of te stylen, te communiceren met jouw merk en geïnspireerd te raken door jouw brand community.

Help je klanten hun leven met jouw product te visualiseren

Een van de belangrijkste zorgen die consumenten hebben over online shoppen is dat ze niet goed weten hoe het product er in het echt zal uitzien. Of het nu gaat om problemen met de maat of de kleur, of gewoon het onvermogen van klanten om zich het product voor te stellen, merken moeten nieuwe manieren vinden om klanten deze belangrijke informatie over hun producten online al mee te geven.

Hierin kunnen visuals een grote rol spelen, door klanten veel verschillende manieren te bieden om een goed beeld te krijgen van de producten. Typische productfoto's - zoals een 360 graden-zoom foto - zijn echter vaak niet erg inspirerend en helpen meestal ook niet om de afmetingen of de maat goed in te schatten.

Dit contentprobleem kan goed opgelost worden met de hulp van jouw eigen klanten. In plaats van alleen de verwachte productafbeeldingen te leveren, kun je als merk ook gebruik maken van meer interactieve visuals waarop een van jouw klanten je product in real life gebruikt. Hierdoor komen consumenten meer te weten over het product in kortere tijd. 

Screenshot van het digitale lookbook van horlogemerk CLUSE

Het horlogemerk CLUSE, powered by Shopify, zet dit bijvoorbeeld slim in door een aantrekkelijke online shopervaring te creëren met productfoto's die het dagelijks leven weergeven. Deze beelden zijn krachtig omdat ze klanten een tastbaar idee geven van hoe een product eruit zal zien of zal functioneren, op basis van de ervaringen van daadwerkelijke klanten die het product al gebruiken.

Bovendien kunnen merken deze inhoud rechtstreeks aan producten koppelen via UGC software zoals Photoslurp, waardoor online shoppers rechtstreeks naar producten worden geleid.

Geef je klanten krachtige social proof

Met visuals creëer je als merk social proof op je website, waardoor je sneller meer klanten kunt converteren.

Visuele recensies versus geschreven recensies

Hoewel we ons allemaal bewust zijn van de kracht van klantrecensies, kan een merk meer doen dan alleen schriftelijke beoordelingen op productpagina's opnemen. Onze hersenen kunnen visuele inhoud sneller verwerken dan geschreven inhoud, en het kan hierdoor  veel meer impact hebben op het koopproces.

Beoordelingen met een foto erbij zijn een effectief hulpmiddel om klanten een realistisch idee te geven van wat andere klanten van producten vinden. Omdat ze niet alleen praktische feedback geven, wat helpt bij het besluitvormingsproces, maar ook de vreugde, de voldoening en tevredenheid van andere gebruikers zichtbaar maken.

Laten we nog eens kijken naar CLUSE, die visuele klantrecensies gebruikt als social proof op hun productpagina's. Door hetzelfde horlogemodel te laten zien dat door een aantal echte Instagram-gebruikers wordt gedragen, kan het merk deze visuele social proof benutten en omzetten in conversies in hun webshop. En dat werkt, blijkt uit hun resultaten. Met deze integratie verhoogde CLUSE zijn conversieratio met 19%.

Deze social proof kan nog een stapje verder gaan door de toevoeging van geschreven UGC in de vorm van recensies, of andere feedback zoals een sterrenbeoordeling. Door verschillende soorten beoordelingen te combineren met visuele beoordelingen, krijgen klanten alleen maar meer redenen om op je merk te vertrouwen en voelen ze zich geïnspireerd om te kopen.

Inspireer en communiceer met UGC visuals

Als een foto meer zegt dan duizend woorden, dan zal een coole foto met jouw producten erop een stijging van inkomsten opleveren. En dit komt omdat krachtige beelden, met name van echte klanten die je producten gebruiken, shoppers kunnen inspireren op een manier die met gestileerde, in scene gezette beelden eenvoudigweg niet lukt.

De webshop van Shopify-merchant Colourful Rebel past dit ook toe, met hun integratie van interactieve customer content die klanten op nieuwe ideeën brengt om hun producten te stylen. Hun shoppable Instagram-account maakt slim gebruik van de foto's die hun fans plaatsen.  

Door je merk te verbinden met een echt persoon, wiens online profiel aan de afbeelding is gekoppeld, bouw je hechte relaties op met deze invloedrijke gebruikers - direct in het openbaar. Het onderhouden van deze relaties zal alleen maar bijdragen aan het opbouwen van andere, vergelijkbare relaties, waardoor een community ontstaat van loyale volgers die bereid zijn om jouw brand content te delen.

Aan de slag met customer content

Vind je deze strategie interessant klinken voor jouw merk, maar weet je niet goed waar te beginnen? Een goede eerste stap is het inventariseren van de gesprekken die klanten nu al over je merk voeren op social media. Kunnen ze wel wat aanmoediging gebruiken? Lees dan meer over hoe merken klanten ertoe aanzetten om online content te posten over hun producten.

Hebben jouw gebruikers je al veel content opgeleverd en zoek je naar een manier om deze te benutten? Schaf dan een User Generated Content platform aan dat kan helpen bij het organiseren, publiceren en analyseren van de prestaties van deze content om er zeker van te zijn dat je het onderste uit de kan haalt. Let er daarbij ook op dat je platform goed samenwerkt met Shopify. Photoslurp is zo'n platform: Vraag hier een demo aan en ontdek wat Photoslurp voor jouw webshop kan doen, of bekijk onze app in de Shopify appstore.

Veelgestelde vragen over User Generated Content

Wat is User Generated Content?

User generated content (UGC) is content gemaakt door andere partijen dan je eigen bedrijf, veelal gebruikers/fans van jouw product. Het gaat om ontent zoals foto’s, video’s, reviews, blogs etc. Het is gratis publiciteit.

Waarom werkt User Generated Content (UGC) zo goed?

In onze blog leggen we drie redenen uit waarom User Generated Content zo goed werkt. 1. Het helpt klanten zich voor te stellen hoe het is om de producten te gebruiken. 2. Social proof. 3. Het geeft klanten inspiratie.

Wat is een voorbeeld van User Generated Content voor je webshop?

Het horlogemerk CLUSE zet User Generated Content slim in door productfoto’s van klanten op hun site te plaatsen, foto’s die het dagelijks leven weergeven. Deze beelden zijn krachtig omdat ze klanten een tastbaar idee geven van hoe een product er uit ziet of functioneert. Dit op basis van de ervaringen van anderen. Lees in onze blog ook het verhaal van Colourful Rebel.

Wat kan een User Generated Content platform betekenen voor jouw webshop?

Als jouw klanten veel content opleveren kan een User Generated Content platform helpen bij het organiseren, publiceren en analyseren van de prestaties van deze content. Dit om er zeker van te zijn dat je het onderste uit de kan haalt. Photoslurp is een dergelijk platform. 
Onderwerpen: