Meer klanten bereiken? Verkoop je producten ook op Marktplaats!

Bureau met desktopcomputer, rol tape en verpakkingskoker
Foto: Matthew Henry via Burst

 

Zo, je webshop staat. Vrienden, familie en vaste klanten kopen gretig jouw producten en zijn fan. Maar jouw producten verdienen natuurlijk eigenlijk een groter publiek. Verkopen op Marktplaats is één van de opties die je hebt om een groter publiek te kunnen bereiken.

Vandaag duiken we voor jou in de wereld van Marktplaats. Want waarom kan verkopen via dit platform interessant zijn voor jou als merchant? Hoe zorg je dat je opvalt tussen al die andere advertenties? En hoe pak je zo’n advertentie eigenlijk aan? 

Na dit artikel heb je alle informatie om succesvol te kunnen verkopen op dit populaire Nederlandse platform.

Waarom verkopen op Marktplaats?

Vroeger stond Marktplaats bekend als een plek waar mensen hun tweedehands spullen verkochten die ze tegenkwamen bij het opruimen van de zolder. Tegenwoordig is het veel meer dan dat en kom je ook veel nieuwe producten tegen. Misschien best frustrerend als je zelf op zoek bent naar een vintage pareltje. Maar het betekent wel dat het een slim marketing- en verkoopkanaal is. 

Want - houd je vast - Marktplaats weet elke maand 8,2 miljoen unieke bezoekers te trekken. Per dag zijn het er maar liefst 2,1 miljoen. Volgens Marktplaats zoekt 40 procent van die bezoekers naar nieuwe producten. Het zou daarom zonde zijn om niét in die markt te stappen. 

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die gewoon af en toe even Marktplaats afstruinen, maar het grootste aantal van de bezoekers is gericht op zoek naar een product. Via Marktplaats kun je een doelgroep bereiken die anders misschien niet van je webshop gehoord zou hebben. 

Succesvol verkopen met Markplaats Zakelijk

Adverteren op Marktplaats is zo eenvoudig dat zelfs je oma het zou kunnen uitvogelen. Hier geeft Marktplaats een handleiding om binnen mum van tijd je eerste (particuliere) advertentie te plaatsen. Je producten te koop aanbieden zal daarom niet het meest lastige element zijn van verkopen op Marktplaats. Maar hoe vallen jouw producten op tussen de 350.000 advertenties die elke dag geplaatst worden?

Op het platform kun je natuurlijk gratis advertenties plaatsen. Ideaal als je net begonnen bent met je webshop of dit als side hustle naast een andere baan doet. Het nadeel is wel dat je door het grote aantal geplaatste advertenties per dag snel naar beneden zakt. Ook is het in zo’n gratis advertentie niet toegestaan een linkje naar je webshop te plaatsen, terwijl dat juist lekker veel traffic kan opleveren.

Speciaal voor ondernemende verkopers zoals jij biedt Marktplaats daarom een aantal opties aan waarmee je effectiever en makkelijker kunt verkopen. Zo kun je op Marktplaats Zakelijk verschillende zakelijke abonnementen vinden, zodat er altijd wel één bij zit die bij jouw onderneming past. Hieronder noemen we de belangrijkste:

Marktplaats Standaard

Met Marktplaats Standaard (€19,95 of €49,95 per maand) kun je advertenties plaatsen zoals je dat gewend bent. Alleen heb je vervolgens de optie om je producten extra te laten opvallen met twee verschillende pakketten. Ook kun je één of meer boosters geven aan je advertentie om die tijdelijk meer aandacht te geven.

Het Basis-pakket

Het Basis-pakket kost je €19,95 per vier weken, maar de eerste vier weken krijg je 50% korting. Nadat een externe partij je telefoonnummer, bankrekeningnummer en ID heeft gecontroleerd, krijg je met dit pakket een Gecontroleerde Verkoper-sticker. Deze is zichtbaar bij je advertentie zelf, maar ook in de resultatenlijst als mensen zoeken. Zo weten potentiële klanten dat je een betrouwbare webshop bent.

Screenshot van Marktplaats met de Gecontroleerde Verkoper sticker uitgelicht

Bron: Marktplaats Zakelijk

Daarnaast kun je fotoknallers plaatsen om je advertenties extra te laten opvallen. Dit houdt in dat mensen in de resultatenlijst niet één maar drie foto’s zien van je product. Let op: wil je extra opvallen met ‘hoge kwaliteit’ of een ander kenmerk zoals hieronder op de afbeelding? Dan zal je voor het Plus-pakket moeten gaan, waar je ook een opvalsticker in kunt stellen. Hierover lees je later meer.

Screenshot van Marktplaats met een Opvalsticker met de tekst 'Hoge Kwaliteit!'

Bron: Marktplaats Zakelijk

Ten slotte kun je met een Basis-pakket een eigen verkoperspagina aanmaken. Hier plaats je jouw logo, foto’s en een beschrijving van jou als verkoper. Ook dit straalt weer professionaliteit uit.

Screenshot van een verkoperspagina op Marktplaats

Bron: Marktplaats Zakelijk

Het Plus-pakket

Met het Plus-pakket krijg je alle extra’s van het Basis-pakket, met nog een paar extra voordelen. Zo is je verkoperspagina met dit pakket nog uitgebreider. Je kunt de unieke kenmerken (zie bovenstaande afbeelding) van jouw webshop aangeven (zoals verzending binnen twee dagen) en een linkje naar je webshop plaatsen. Zoals we net al vertelden, kun je met dit pakket naast de optie om drie foto’s te laten zien, ook een opvalsticker bij je advertentie plaatsen. Op een opvalsticker deel je waarom mensen dit product moeten kopen. Kies bijvoorbeeld voor ‘gratis verzending’, ‘maatwerk mogelijk’ of ‘hoge kwaliteit’.

Ten slotte zien Marktplaats-bezoekers een Galerij met andere advertenties van jou als ze een product van jou tegenkomen. Onder jouw advertentie is een balk te zien met de tekst ‘Ook van deze adverteerder’. Dit zijn altijd advertenties die ook passen bij de zoekopdracht van de bezoeker.

Screenshot van Marktplaats met de galerij-optie uitgelicht

Bron: Marktplaats Zakelijk

Voor het Plus-pakket moet je wel wat extra geld neertellen. Je betaalt voor dit pakket €49,95 per vier weken. Overigens krijg je ook hier de eerste vier weken 50% korting.

Marktplaats Pro (Admarkt)

Een andere optie om meer uit je advertenties te halen is Marktplaats Pro (Admarkt). Bij deze optie betaal je niet per vier weken, maar per potentiële klant. Je betaalt hier namelijk per klik (vanaf €0,01 per klik). Bovendien kun je zelf je limiet bepalen, zodat je nooit voor vervelende verrassingen komt te staan als iedereen opeens heel enthousiast op je advertentie klikt.

Dat is overigens niet het enige voordeel van Pro (Admarkt). Hoewel je de optie hebt om handmatig te adverteren, kun je hiermee ook automatisch adverteren. Sterker nog, je kunt zelfs snel je hele aanbod aan producten doorplaatsen van jouw webshop.

Tip: met de code ProAdmarkt20 krijg je gratis €50 advertentietegoed wanneer je je registreert bij Marktplaats Admarkt.

Meer weten over de extra’s die Martkplaats tegen betaling aanbiedt? Neem dan eens een kijkje op het Ondernemersportaal voor meer informatie. Ook kun je altijd contact opnemen met de Ondernemersdesk als je een specifieke vraag hebt of graag advies op maat wil.

Tips om meer te verkopen via Marktplaats

Je kunt natuurlijk eerst experimenteren met gratis advertenties en op basis van de resultaten besluiten of je het serieuzer wil aanpakken met een pakket of Marktplaats Pro. Waar je ook voor kiest, deze tips om meer te verkopen via Marktplaats komen altijd van pas.

Kijk af bij de concurrentie

Als je net begint met het maken van advertenties, voelt dat best overweldigend. Hoe overtuig je bezoekers ervan dat ze jouw product moeten kopen? Doe eerst een concurrentieanalyse voor tips en tricks. Kijk bij de concurrentie hoe zij het aanpakken. Bij welke advertenties ben je overtuigd en waarom? En bij welke juist niet? Maak aantekeningen en pak deze erbij als je met je eigen advertentie aan de slag gaat.

Gebruik de juiste zoekwoorden

Voor een succesvolle advertentie is het gebruiken van de juiste zoekwoorden essentieel. Bezoekers komen jouw producten immers het meest tegen door op bepaalde woorden te zoeken. Bedenk op welke woorden jij zou zoeken als je dit product zou willen kopen. Zet in de titel belangrijke details zoals de maat, afmeting, kleur en/of het materiaal. 

Tip: zoekwoorden als ‘(spot)goedkoop’ en ‘gratis verzending’ doen het altijd goed.

Wees volledig in je beschrijving

Zorg dat je met de beschrijving alle potentiële vragen bij bezoekers wegneemt. Veel mensen zullen namelijk te lui zijn om vragen te stellen en je advertentie wegklikken als iets niet duidelijk is. Ook is het verstandig om synoniemen van het product te noemen, ook met oog op de zoekwoorden. Noem als je een stoel verkoopt dus ook woorden als ‘fauteuil’ en ‘loungestoel’.

Vraag om een recensie

Als jij tevreden bent over een verkoop en het gevoel hebt dat de koper dat ook is, is het geen gek idee om een recensie te vragen. Dit zorgt er namelijk voor dat potentiële kopers in de toekomst eerder over de streep worden getrokken.

Net als met veel dingen zal je eerste Marktplaats advertentie niet de beste advertentie zijn die je ooit maakt. Het beste wat je kan doen is dus lekker aan de slag gaan en experimenteren met verschillende titels en zoekwoorden. Gaandeweg zal je merken dat je steeds meer een pro wordt in het maken van advertenties. 

Wie weet kloppen we in de toekomst dan bij jou aan voor extra tips!

 


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.


Onderwerpen: