5 prijsvergelijkingssites om nieuwe klanten te trekken en je webshop sales te boosten

Een ouderwetse weegschaal met twee koperen bakjes

Foto: Matthew Henry via Burst

Voor consumenten zijn ze hartstikke handig: vergelijkingssites waarop je prijzen en specificaties kunt vergelijken voordat je een aankoop doet. Maar voor webshops zijn ze net zo interessant. De bezoekers van dit soort ‘vergelijkers’ zijn niet zomaar wat aan het rondsnuffelen op het internet: ze zijn aan het einde van hun customer journey en van plan het product te kopen. Het enige waar ze nog naar zoeken is de beste deal. 

Bovendien trekken de vergelijkingssites in deze blog, de vijf meest gebruikte in Nederland, heel veel bezoekers. Dat zijn allemaal potentiële kopers die jouw webshop misschien nooit gaan ontdekken. Tenzij je jouw producten op deze sites aanbiedt natuurlijk. In dit artikel vertellen we hoe je dat doet.

Wat zijn vergelijkingssites?

Voor consumenten zijn vergelijkingssites dus een soort zoekmachines. Hier kunnen ze informatie verzamelen over een product, waar ze het product kunnen kopen en welke prijzen de verschillende aanbieders hanteren. Alle aanbieders van het product verschijnen op dezelfde pagina, waar de bezoeker kan doorklikken naar de meest interessante webshop.

Als merchant betaal je vaak eenmalige kosten om je aan te sluiten en zo jouw producten te tonen in de zoekresultaten van de website. Vervolgens betaal je bij de meeste sites per klik naar jouw website.

1. Google Shopping

Screenshot van Google Shopping resultatenlijst

Als je Google wel eens gebruikt - en wie doet dat nou niet? - heb je sowieso te maken gekregen met Google Shopping. Het grote voordeel van deze tool in vergelijking (ha!) met de andere namen uit dit rijtje, is namelijk dat Google Shopping producten in de Google resultaten laat zien aan de bovenkant of zijkant van de pagina. Omdat Google veruit de populairste zoekmachine van Nederland is, betekent dit dat je op veel meer ogen kunt rekenen.

Producten van Google Shopping worden overigens niet alleen in de zoekresultaten getoond, de service heeft ook een eigen tabblad, zoals Afbeeldingen en Maps dat ook hebben. Net als bij veel andere vergelijkingssites uit dit rijtje betaal je per klik naar jouw website. Het verschil is dat je je tegenwoordig gratis kunt aanmelden bij Google Shopping, waardoor deze vergelijkingssite een goede start kan zijn.

Bij Google Shopping kun je zelf bepalen hoeveel je per dag wil betalen. Google zorgt vervolgens dat jij op maandelijkse basis niet boven dat bedrag uitkomt. De prijs die je per klik betaalt hangt van een aantal factoren af. Zo geeft Google jouw webshop onder andere een kwaliteitsscore. Heb je een lage score? Dan zul je meer moeten betalen. Ook hangt jouw positie in de resultaten af van hoeveel je bereid bent er voor te betalen.

Jouw webshop aanmelden? Dat doe je bij het Google Merchant Center.

2. Beslist.nl 

Screenshot van prijsvergelijkingssite Beslist.nl

Elke dag komen er circa 500.000 bezoekers op Beslist.nl, die allemaal van plan zijn een product aan te schaffen. Als je extra wil verkopen via deze vergelijkingssite heb je meerdere opties. Bij een CPC-campagne (Cost-per-Click) klikken bezoekers meteen door naar jouw website. Hoeveel dat precies kost verschilt per categorie, maar reken op een bedrag tussen de €0,06 en €0,35 per klik. Deze optie heeft het voordeel dat mensen misschien nog langer doorsnuffelen in je webshop en nog meer in hun winkelmand gooien.

Je kunt via Beslist.nl ook een CPS-campagne (Cost-per-Sale) doen. Dit houdt in dat bezoekers meteen via de winkelwagen van Beslist.nl een bestelling kunnen plaatsen. Met zo’n campagne betaal je per betaalde order. In andere woorden: je betaalt pas als iemand het product ook daadwerkelijk koopt.

Handig om te weten: Belist.nl is een Google CSS (Comparison Shopping Service) partner. Als jij je aanmeldt als CSS-partner van Beslist.nl worden jouw producten bij Google Shopping op dezelfde manier weergeven als alle andere advertenties. Alleen staat er dan niet ‘Van Google’ maar ‘Van beslist.nl’.

Screenshot van Google Shopping met onder een advertentie de tekst: 'van Beslist.nl'

Het grootste voordeel hiervan is dat je 20% goedkoper kunt adverteren in Google Shopping. Meer informatie over de verschillende opties? Op de website van Beslist.nl vind je ook het aanmeldformulier om je webshop aan te melden.

3. Tweakers.nl

Screenshot van prijsvergelijkingssite Tweakers.nl

Verkoop jij technologie via je webshop? Dan kunnen je producten eigenlijk niet ontbreken op Tweakers. Dat zit zo: zeker als het om technologie gaat (waarbij je veel specificaties hebt en vaak met duurdere aankoopprijzen te maken krijgt), willen consumenten verschillende producten en aanbieders vergelijken. 

Volgens Tweakers zelf is hun Pricewatch de grootste en meest complete vergelijker in Nederland en België op het gebied van elektronica en technologie. Sinds 2009 wordt de Tweakers Pricewatch af en aan gekozen als ‘Beste Prijsvergelijker’ bij de Website van het Jaar verkiezing. Deze vergelijkingssite is dan ook enorm populair en wordt door veel mensen als betrouwbaar gezien.

Om jouw webshop aan te sluiten bij Pricewatch gelden wel een aantal voorwaarden. Zo moet je al minimaal een jaar ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en moet de webshop minimaal een half jaar live staan. Check alle voorwaarden via de website van Tweakers.

4. Kieskeurig.nl

Screenshot van prijsvergelijkingssite Kieskeurig.nl

Op Kieskeurig.nl kunnen de 170.000 unieke bezoekers elke maand alles van elektronica tot speelgoed vergelijken. Op de website staan ruim 12 miljoen producten. Wil jij hier met jouw webshop tussen staan? Dan moet je ook hier minimaal een jaar ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en een half jaar live zijn met je webshop. 

Bij Kieskeurig.nl betaal je eenmalige aansluitkosten van €350. Vervolgens betaal je alleen voor de doorgestuurde leads. Oftewel: de mensen die na het vergelijken doorklikken naar jouw website. De vergelijkingssite stuurt pas een factuurtje als het je €75,- aan leads heeft opgeleverd. Bekijk hier alle informatie als je jouw webshop wil aansluiten bij Kieskeurig.nl.

5. Vergelijk.nl

Screenshot van prijsvergelijkingssite Vergelijk.nl

Goed nieuws als je geen elektronica verkoopt, want op Vergelijk.nl kun je met veel meer terecht. Op de oudste vergelijkingswebsite van Nederland wordt alles vergeleken, van parfums tot bh’s en papiervernietigers tot heggenscharen. De website heeft 3 miljoen bezoekers per maand, wat in feite natuurlijk 3 miljoen potentiële kopers voor jouw product zijn.

Bij Vergelijk.nl betaal je eenmalige aansluitkosten van €199. Vervolgens betaal je voor iedere bezoeker die doorklikt naar jouw website. Wat voor bedrag je daar precies voor moet rekenen? Dat verschilt per productcategorie. Het kost vaak zo’n €0,25, maar kan ook zeker duurder uitpakken. Bekijk hier de hele prijslijst.

Onderdeel van je strategie

Vergelijkingssites zijn trouwens niet alleen handig om nieuwe kopers aan te spreken. Ook voor het bepalen van je eigen prijzen is het handig om zelf eens rond te kijken op bovenstaande websites. Je wil namelijk niet veel duurder zijn dan je concurrenten, maar ook niet te veel geld mislopen. Op welke manier jij ook van plan bent om vergelijkingssites te gebruiken, zorg dat ze in ieder geval onderdeel zijn van je strategie.

 


 

Over de auteur

Tessa Ham wilde al schrijfster worden sinds ze haar eigen naam kon schrijven. Zo'n twintig jaar later is ze copywriter en schrijft ze voor de Nederlandse Shopify blog.


Onderwerpen: