Shopify-blogs

Vind je niche: 8 inspirerende nichemarkt voorbeelden

8 inspirerende nichemarkt voorbeelden

Ken je de uitdrukking Jack of all trades, master of none? Van alle markten thuis, maar nergens specialist in. Vertaald naar online marketing kun je het interpreteren als een keuze: óf het iedereen naar de zin willen maken maar nooit hoger scoren dan ‘voldoende’, óf je richten op een beperkter publiek maar het daar enorm goed doen. 

Een nichemarkt definiëren en jezelf neerzetten als hét merk voor een specifiek publiek, maakt je niet alleen geloofwaardiger dan je algemenere concurrenten. Het zorgt ook voor een meer gefocuste bedrijfsaanpak, van je eigen unieke waardepropositie tot je contentmarketing. Dat maakt het weer makkelijker voor klanten om te zeggen: “Dit is de perfecte winkel voor mij.”

Als je het perfecte eerste product om te verkopen maar niet kunt vinden, is een niche de ideale plek om te beginnen. Er is een eindeloze hoeveelheid niches om mee te werken, plus de kans om nog kleinere niches aan te boren. De truc zit hem in het herkennen van een nichemarkt die voldoende potentiële klanten heeft en waar jij wat voor kunt betekenen.

In deze blog kijken we naar wat een nichemarkt precies is, hoe je er één kunt vinden en welke producten ze zoeken. Bovendien geven we 8 voorbeelden van nichemarkten waar ruimte is voor meer verkopers, inclusief productideeën voor die niche.

Inhoud

    1. Wat is een nichemarkt?
    2. 8 voorbeelden van nichemarkten
    3. Een nichemarkt vinden
    4. Een nichemarkt evalueren
    5. Aan de slag met je idee

Wat is een nichemarkt precies?

Een nichemarkt is een segment van een grotere markt, met zijn eigen specifieke behoeften, voorkeuren en identiteit, en daardoor duidelijk anders dan de algemene markt.

Denk bijvoorbeeld aan de markt voor damesschoenen, waarin een groot aantal niches te onderscheiden zijn: gezondheidsschoenen, wandelschoenen, trouwschoenen, grote maten, etc. Dit zijn allemaal segmenten van een grotere markt.

Bijna elke markt kan in steeds kleinere niches opgedeeld worden, gebaseerd op de specifieke behoeften en voorkeuren van klanten. De meest gangbare manieren om niches te definiëren zijn gebaseerd op:

  • Prijs (luxe, gemiddeld, goedkoop)
  • Bevolkingsgroep (geslacht, leeftijd, inkomsten, opleidingsniveau)
  • Kwaliteit (topkwaliteit, degelijk, goedkoop)
  • Psychographics (waarden, interesses, principes)
  • Geografisch (mensen uit een specifieke plaats)

    De keuze om te focussen op een niche is een strategische bedrijfskeuze om je te richten op een specifieke groep klanten, en daar beter in te zijn dan concurrenten die zich richten op een bredere markt.

    Laten we eens een aantal voorbeelden bekijken:

    8 voorbeelden van nichemarkten (en nicheproducten die je kunt verkopen)

    Misschien heb je al een heel goed idee van wat je wilt verkopen. Maar je hebt een grotere kans op succes als je je focust op een nichemarkt, waar je je vervolgens in verdiept om nog meer producten te vinden die hen specifiek aanspreken. Nichemarkten zijn als caleidoscopen: hoe meer je inzoomt, hoe meer kleinere niches je kunt ontdekken, elk met hun eigen unieke, vaak nog onvervulde behoeften – jouw gat in de markt.

    Deze lijst gaat specifiek over niches en producten voor 2019 en is bedoeld om je een idee te geven hoe je met nichemarkten kunt werken. Er zijn nog veel meer niches en ideeën dan deze, dus laat je creativiteit en fantasie de vrije loop.

    1. De milieubewuste consument

    Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor consumenten. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) geeft aan dat ze duurzame of maatschappelijk verantwoordelijke aspecten belangrijk vinden bij de aanschaf van producten en diensten.

    De toenemende behoefte aan duurzame producten heeft gezorgd voor een groeiende markt voor veganistische en milieu- en diervriendelijke versies van bekende producten. Voor elk veelverkocht product is er een groep consumenten die graag een groener alternatief willen kopen.

    In het verleden kwamen bedrijven aan deze behoefte tegemoet door bijvoorbeeld een deel van hun opbrengsten aan een goed doel te geven maar tegenwoordig vinden consumenten het ook belangrijk dat een product duurzame grondstoffen bevat en mens- en milieuvriendelijk geproduceerd is.

    Het doel van Bee’s Wrap is om plastic verpakkingen te vervangen door wraps met bijenwas. Die zijn niet alleen milieuvriendelijker, maar ook goedkoper voor de consument, omdat ze herbruikbaar zijn.  

    bee's wrap is een voorbeeld van een nichemarktbedrijf

    Meer milieubewuste nicheproduct ideeën

    • Herbruikbare rietjes
    • Diervriendelijke make-up
    • Vegan kleding
    • Menstruatie cups 

    2. Mensen met huisdieren

    In totaal wordt in Nederland elk jaar bijna 2 miljard euro besteed aan huisdieren. In dit segment zijn er volop mogelijkheden voor niches: verschillende dieren, bepaalde lifestyles, etc.

    Patricia’s Couture heeft een niche gevonden met de verkoop van kamerjassen, kussens, pyjama’s, dekens en andere voorwerpen bedrukt met foto’s van mensen hun eigen huisdier.

    niche voorbeeld Met patricia's couture kunt u foto's van uw huisdieren op hun producten afdrukken

    De meeste mensen hebben vissen, honden of katten, maar er zijn ook meer ongebruikelijke dieren zoals paarden, hagedissen, schildpadden of zelfs kippen, elk met hun eigen productmogelijkheden.

    Meer nicheproduct ideeën rondom huisdieren

    • Camera’s om je huisdier te kunnen bekijken (of er zelfs tegen te praten) als je weg bent.
    • Vind fikkie altijd terug met een GPS pet tracker
    • Biologisch honden- of kattenvoer of snoepjes
    • Accessoires en kleding voor huisdieren

      3. De LGBTQ+ gemeenschap

      De LGBTQ+ gemeenschap is omvangrijk en divers, met unieke productvoorkeuren.

      Als je het als merk goed wil doen in deze markt, is het belangrijk om een authentieke relatie met de niche op te bouwen. Een voorbeeld is het ondergoedmerk TomboyX. Het begon als T-shirt merk, maar medeoprichter Fran Dunaway merkte dat er bij deze consumenten een enorme vraag was naar specifiek ondergoed voor “any body”, en sprong in dit gat in de markt.

      tomboy x voor de lgbtq+ niche

      Meer nicheproduct ideeën rondom de LGBTQ+ gemeenschap

      • Make-up specifiek bedoeld voor bepaalde huidtypes
      • Pride en regenboog design
      • Kleding voor minder gangbare lichaamstypes

        4. Reizen & toerisme

        Consumenten kopen steeds meer van hun reisbenodigdheden online, en vliegen is steeds goedkoper geworden. Voeg die twee dingen samen en je hebt een markt vol met interessante niches, van mensen die veel reizen voor hun werk tot digital nomads.

        En ook in de reiswereld wordt de consument steeds milieubewuster, en kan het aanbod van duurzame opties de vraag nauwelijks bijhouden.

        Een perfect gat in de markt voor merken die met duurzame producten groene initiatieven willen ondersteunen. En naast duurzaamheid zijn toeristen ook op zoek naar authentieke ervaringen, gemak en langere trips.

        Omdat er steeds meer freelancers zijn en in sommige landen steeds meer kinderen thuis onderwijs krijgen, zijn er groeiende mogelijkheden voor singles en families om reizen van meerdere maanden te maken, waarbij ze zich graag willen onderdompelen in de plaatselijke cultuur.

        Het bagagemerk Nomatic richt zich op reizigers, en dan vooral digital nomads die het belangrijk vinden dat dingen goed werken. De focus op digital nomads komt terug in alles wat het bedrijf doet, van hun producten tot hun copywriting.

        nomatic als voorbeeld van een bedrijf dat zich richt op een nichemarkt van reizigers

        Meer ideeën voor nicheproducten rondom reizen

        • Smartphone-accessoires voor digital nomads
        • Praktische, comfortabele kleding voor vliegreizen
        • Kraswereldkaart voor mensen die bestemmingen verzamelen

          5. Gamers

          “Gamers” is een verzamelnaam. Mensen die spelletjes spelen op hun telefoon, computer of TV, mensen die dol zijn op bordspelen, ze vallen er allemaal onder. Wereldwijd zijn er meer dan 2,3 miljard actieve gamers waarvan ongeveer de helft ook echt geld aan hun hobby uitgeeft, met als gevolg een industrie die in 2018 137.9 miljard dollar waard was.

          Shazim Mohammads webshop Glorious PC Gaming Race verkoopt producten specifiek voor PC gamers. Het is nu een miljoenenbedrijf waar hij nauwelijks nog iets voor hoeft te doen.

          verkopen aan een nichemarkt van pc-gamers

          Mobiele gaming groeit explosief en beslaat nu 91% van de markt. Een andere trend is het toenemend aantal vrouwelijke gamers.

          In de gaming categorie kun je je niche toespitsen op populaire genres (zoals first person shooter), of consoles (zoals de Nintendo Switch)

          Meer ideeën voor nicheproducten rondom gaming

          • Ergonomische producten voor lange gaming-sessies (controllers, stoelen, brillen)
          • Stickers om consoles te versieren
          • T-shirts met prints die refereren aan de gamer-cultuur
          • Accessoires voor mobiel gamen

            6. (Ver)Huurders

            Door stijgende huizenprijzen en een almaar krapper wordende huizenmarkt kunnen steeds minder mensen zich een koophuis veroorloven, waardoor mensen anders met hun huis omgaan dan vroeger.

            trends in woningbezit 
            Huiseigenaren vs huurders in de USA. Bron: Advisor Perspectives

            Huizen en gebouwen worden steeds vaker gekocht met investeringsdoeleinden, en gebruikt voor het verhuren van ruimtes en kamers, privé of via sites zoals Airbnb.

            Het bedrijf August springt slim in op deze trend met hun beveiligings- en toegangsproducten voor gedeelde huizen. Zo verkopen ze onder andere een guest access systeem, waarmee huiseigenaren huurders voor een specifieke tijdsduur toegang tot hun woning kunnen verschaffen.

            august rich zich op huiseigenaren - niche voorbeeld

            Meer ideeën voor nicheproducten rondom (ver)huren

            • Beveiligingscamera’s (binnenshuis, deurbel, smart home apparaten, etc.)
            • Meubels en decor voor kleine appartementen
            • Decoratiemogelijkheden voor huurders (gordijnen zonder boren)

              7. Thuiswerkers & freelancers

              Steeds meer mensen werken niet of nog maar gedeeltelijk op kantoor. Dit komt omdat bedrijven steeds vaker kiezen voor freelance contracten én steeds meer open staan voor andere manier van werken.

              En het heeft veel voordelen: werknemers die vanuit huis of koffietentjes werken blijken productiever én tevredener te zijn. Ze zijn gemotiveerder in hun werk, en werken twee keer zo vaak als hun kantoorcollega’s meer dan 40 uur per week. Tegelijkertijd zijn het vaak mensen die meer vrijheid willen en een betere balans tussen werken en leven zoeken.

              Freelancer At Work is een goed voorbeeld van een bedrijf dat zich op deze niche richt. Ze helpen freelancers potentiële klanten te vinden via laptopstickers waarop staat wat je doet, zodat iedereen die je ziet werken je kan inhuren.

              voorbeeld van zakendoen op afstand

              Met de lifestyle en wensen van deze groep werknemers in je achterhoofd, is het makkelijker om productideeën te vinden die hen (en de bedrijven waar ze voor werken) helpen hun doelen te verwezenlijken.

              Meer ideeën voor nicheproducten rondom thuiswerken & freelancen

              • Bureaugadgets en design
              • Accessoires voor kantoren aan huis
              • Laptopaccessoires voor mensen die in cafés werken

                8. Locals

                Tegenwoordig richten zelfs de grootste internationale bedrijven zich steeds meer op local marketing via gerichte advertentiecampagnes. En dat moet ook wel, want de consument is steeds geïnteresseerder in het ondersteunen van plaatselijke bedrijven.

                Maar als je een webshop hebt kan het lastiger zijn om aan die trend mee te doen, want je bent niet echt ‘ergens’ gevestigd. Gelukkig zijn er alsnog manieren voor online verkopers om ook een graantje mee te pikken van deze markt: je stad of land als een niche gaan zien.

                Het kledingmerk Peace Collective is bijvoorbeeld ooit begonnen in Toronto Canada, met de focus op sportteams uit die stad. Daarna hebben ze zich uitgebreid naar kleding voor andere Canadese steden en teams, tot de NBA aan toe.

                peace collective als voorbeeld van een locatiegebaseerde nichemarkt

                Meer ideeën voor nicheproducten rondom local marketing:

                • T-shirts met slogans die specifiek bij een cultuur of stad horen
                • Prints of fotoboeken van cityscapes

                  Je eigen nichemarkten vinden

                  Of je nu een beginner bent of al jaren ervaring hebt met online verkopen, als je een nichemarket en bijbehorende producten zoekt moet je eerst zicht hebben op de hele markt en daarna inzoomen. Een niche is meestal een kleiner onderdeel van een marktsegment en heeft invloed op de volgende zaken:

                  • Welke eigenschappen van een product je benadrukt, gelet op de behoeften van je nichemarkt
                  • De prijs van je producten
                  • De kwaliteit van je producten
                  • Je marketing strategie

                  Focussen op een niche geeft je webshop meteen een voorsprong. Wanneer je als nieuwe webshop aan de bak probeert te komen in een overvolle categorie of markt is het bijna onmogelijk om op te boksen tegen de grote, gevestigde merken. Werken met een niche betekent vaak niet eens zozeer dat je speciale producten verkoopt maar dat je je extra focust op een bepaald gedeelte van de markt.

                  Er zijn verschillende manieren om een niche te kiezen. Je kunt het simpel houden en gewoon Googlen, een stapje verder gaan en de markt en je ideeën in kaart brengen met een mind map of het heel professioneel aanpakken en keyword research doen, allemaal om een geweldige niche en bijpassend producten te vinden.

                  Begin met zoeken op Google

                  De beste manier om te brainstormen over niches is kijken naar wat andere online bedrijven in een bepaalde categorie of aan een specifiek publiek verkopen.

                  Simpelweg zoeken op Google is de perfecte manier om een beter beeld van de markt te krijgen.

                  Je kunt bijvoorbeeld beginnen met “diervriendelijke make-up” als uitgangspunt; de resultaten die je dan krijgt, zoals “vegan” of “dierproefvrij” kun je dan weer gebruiken om nog verder te zoeken.

                  cruelty free makeup niche voorbeeld

                  Als je een tijdje op deze manier zoekt via verschillende invalshoeken en trends, vind je vanzelf een groep mensen met onvervulde behoeftes. Handige tip: zelfs als een concurrent zich ook op jouw niche richt, kun je nog steeds overeind blijven door je binnen de originele niche op een nog specifieker segment te richten. Bij nichemarketing gaat het er telkens weer om de diepte in te gaan in plaats van breed in te zetten.

                  Maak een mind map

                  Een mind map is een fantastische manier om niches voor je product te vinden. Omdat mind maps heel erg lijken op hoe ons brein echt denkt, zijn ze een handige en intuïtieve manier om je gedachten te ordenen en voort te borduren op nieuwe ideeën. Een mind map maken voor een productidee zorgt dat je sneller nieuwe ideeën krijgt, terwijl je ook uitgedaagd wordt om andere niches te onderzoeken. Een gratis online tool zoals Text2MindMap kan je helpen om een eenvoudige maar effectieve mind map te maken.

                  Dit waren onze resultaten voor ons “cruelty-free” productidee.

                  cruelty-free” productidee

                  Gebruik de zoeksuggesties van Google

                  Je hebt vast wel eens gezien dat als je iets op zoekt in Google, je al suggesties krijgt terwijl je typt. Dit zijn Googles meest gezochte zoektermen, die je weer kunt gebruiken om een niche te vinden voor jouw productcategorie.

                   

                  google suggestie om nichemarktvoorbeelden te vinden

                  Een gewone Google-zoektocht laat maar een paar suggesties zien. Als je meer wilt zien, gebruik dan Keyword Tool of Answer the Public – deze tools verzamelen en categoriseren alle Google suggesties voor je.

                  Wij stopten “cruelty-free” in deze tools. Zoals je ziet zitten er al een aantal goede niche ideeën in de resultaten:

                  cruelty-free make up in de tool answer the public

                  Graaf verder met keyword research

                  Voor deze volgende stap in het vinden van een niche gebruik je Google Keyword Planner. Keyword Planner hoort bij Googles advertentieplatform Google Ads. De Google Keyword Planner lijkt op de gewone suggesties die we hierboven bespraken maar is veel geavanceerder.

                  Om deze tool te kunnen gebruiken moet je een Google Ads account hebben (je kunt je gratis inschrijven). Log in in je account en selecteer Tools in het menu bovenaan (het moersleutel icoontje) en selecteer daar Keyword Planner.

                  google keyword planner resultaten voor cruelty free makeup

                  Voer je niche ideeën in en de resultaten rollen er vanzelf uit. Aan de linkerkant kun je je locatie-instellingen aanpassen, zodat je zeker weet dat je geen gebieden mist. Je kunt ook filters toepassen, keywords van merken weglaten en suggesties krijgen voor andere bijpassende zoektermen.

                  Zowel de zoektocht als de resultaten geven je een goed idee van mogelijke niches die passen bij je eerste zoekterm en soms zelfs van de vraag naar bepaalde populaire producten die je zou kunnen verkopen. Hoe dieper je graaft en hoe meer zoektermen je gebruikt, hoe beter.

                  Als je geen Google Ads-account hebt kun je in plaats daarvan de Keywords Everywhere browser extension gebruiken. Deze toont onder elke Google zoekterm meteen het aantal keer dat er naar gezocht is.

                  Ga op zoek naar actieve online groepen

                  Op het internet verzamelen gelijkgestemde mensen zich als vanzelf in groepen gebaseerd op interesses, passies en hobby’s – oftewel: niches.

                  Je kunt eens op een rijtje zetten bij welke groepen je zelf hoort of op zoek gaan naar veelbelovende groepen door:

                  • Een kijkje te nemen op de drukst bezochte hobbygerelateerde Wikipedia-pagina’s
                  • Hoe actiever de subreddits, hoe gepassioneerder de gebruikers zijn. Wat zijn de top subreddits en wat houdt hen bezig?
                  • Zoeken naar groeps-gerichte hashtags op Instagram en Twitter, zoals #vegansofig en #vegancommunity, en kijken wat voor niches je daar aantreft.

                   

                   Template Icon

                  Shopify Academy Cursus: How to Get Started on Shopify

                  Wil je graag een rondleiding door Shopify? Samantha Renée is een Verkoopsucces Manager en ondernemer en leert je hoe je je webshop kunt personaliseren, hoe je producten kunt toevoegen en hoe je je eerste product kunt verkopen.

                  Geef je gratis op

                  Een nichemarkt evalueren

                  Als je eenmaal weet wat je gaat verkopen, is het tijd om te kijken of er publiek voor is. In dit stadium zijn je nichemarkt en je producten louter ideeën – een hypothese van wat je denkt dat gaat werken bij je beoogde doelgroep.

                  Het focussen op een niche maakt het oneindig veel makkelijker om potentiële klanten te vinden en ze over te halen jouw producten te kopen. Maar je moet wel checken of er voldoende kopers in die niche zijn om je idee levensvatbaar te maken. Als je erachter komt dat je niche te klein is om goede winst te maken, zou je kunnen overwegen om je op een ander publiek in diezelfde niche te richten. Je zult nooit weten waar consumenten positief op reageren tot je het een keer uitprobeert.

                  Zelfs als je instant succes hebt, is het goed om te beseffen dat niches heel veranderlijk zijn en dat het jouw taak is om met je publiek mee te ontwikkelen en je beleid aan te blijven passen. Misschien komen er zelfs momenten waarop het een goed idee is om nieuwe producten aan je webshop toe te voegen.

                  Zo kun je je nichemarkt ideeën evalueren:

                  • Begin met publiek verzamelen. Kickstarter campagnes zorgen dat mensen over producten praten nog voor ze gemaakt zijn. Misschien spreekt dit je minder aan maar ook via email of sociale media campagnes kun je je ideeën testen voor je ze ten uitvoer brengt. Op die manier heb je een betrokken groep van potentiële afnemers die vol verwachting naar jouw producten uitkijken.
                  • Eerst proberen, dan pas investeren. Begin met een kleine voorraad producten en adverteer gericht bij je doelgroep. Vraag je eerste klanten om feedback of stuur producten naar influencers en vraag ze om hun mening. Het is belangrijk om al heel vroeg feedback te krijgen, vooral als je een nieuw product ontwikkelt, zodat je het nog kunt verbeteren voordat je grotere orders plaatst.
                  • Graaf nog verder in je niche. Je hebt je niche market al gevonden via keyword research, maar er zijn nog veel meer lagen. Analyseer blogs, sociale media, influencers en andere belangrijke online of offline plaatsen die bij je niche horen om nog meer te weten te komen. Is er bijvoorbeeld een veelbesproken probleem dat jij misschien op kunt lossen?
                  • Doe research naar consumententrends in jouw markt. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er speelt in je niche. Met tools zoals Facebook IQ, Think with Google en blogs van marktonderzoeksbureaus krijg je inzicht in de frustraties, wensen en trends binnen je niche. Zet een Google Alert voor keywords die met je niche te maken hebben en kijk regelmatig wat er op sociale media gezegd wordt, zodat je weet wat trending is.

                    Als je eenmaal klaar bent om met echte marketing te beginnen, onthoud dan dat je moet focussen op de behoeftes en overeenkomsten van jouw specifieke publiek. Hoe verschilt deze nichemarkt van de algemene markt en hoe kun jij ingaan op hun specifieke wensen, behoeften en voorkeuren?

                    Handtassen zijn bijvoorbeeld een gigantische markt en er zijn heel veel niches waarin handtassen op allerlei verschillende manieren gebruikt kunnen worden. Jonge moeders willen een handtas die tevens een luiertas is, studentes willen een tas waar hun boeken in passen, single vrouwen hebben een uitgaanstasje nodig waarin hun mobiel, sleutels en geld past, moeders op vakantie willen een grote strandtas voor alle spullen die ze meesjouwen, enzovoort.

                    Als je de unieke behoeften van elke niche begrijpt, wordt het mogelijk om je in je marketing direct tot hen te richten – zo heb je een grotere kans om de aandacht van kopers te trekken en ze tot een aankoop te verleiden, puur omdat je ze laat weten dat jouw product specifiek voor hen bedoeld is.

                    Aan de slag met je idee

                    Nu je weet hoe je een nichemarkt kiest en hoe je productideeën kunt bedenken die je doelgroep ook echt wil kopen, is het tijd om je ideeën in werkelijkheid om te zetten. Hieronder vind je nog een paar handige artikelen om je op weg te helpen, of je het nou helemaal alleen doet, met een fabrikant gaat werken, of gaat dropshippen:

                     


                    Klaar om je eerste bedrijf te beginnen? Start jouw gratis proefperiode van 14 dagen met Shopify — geen creditcard nodig.


                    Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Alexandra Sheehan.