Vind je niche: 9 nichemarkten met veel kansen (plus voorbeelden)

vind je niche webshop

Ken je de uitdrukking Jack of all trades, master of none? Van alle markten thuis, maar nergens specialist in. Vertaald naar online marketing kun je het interpreteren als een keuze: óf het iedereen naar de zin willen maken maar nooit hoger scoren dan ‘voldoende’, óf je richten op een beperkter publiek maar het daar enorm goed doen. 

Een nichemarkt definiëren en jezelf neerzetten als hét merk voor een specifiek publiek, maakt je niet alleen geloofwaardiger dan je algemenere concurrenten. Het zorgt ook voor een meer gefocuste bedrijfsaanpak, van je eigen unieke waardepropositie tot je contentmarketing. Dat maakt het weer makkelijker voor klanten om te zeggen: “Dit is de perfecte winkel voor mij.”


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Als je het perfecte eerste product om te verkopen maar niet kunt vinden, is een niche de ideale plek om te beginnen. Er is een eindeloze hoeveelheid niches om mee te werken, plus de kans om nog kleinere niches aan te boren. De truc zit hem in het herkennen van een nichemarkt die voldoende potentiële klanten heeft en waar jij wat voor kunt betekenen.

In deze blog kijken we naar wat een nichemarkt precies is, hoe je er één kunt vinden en welke producten ze zoeken. Bovendien geven we 9 voorbeelden van nichemarkten waar ruimte is voor meer verkopers, inclusief productideeën voor die niche.

Inhoud

    1. Wat is een nichemarkt?
    2. 9 voorbeelden van nichemarkten
    3. Een nichemarkt vinden
    4. Een nichemarkt evalueren
    5. Aan de slag met je idee

Wat is een nichemarkt (betekenis)?

Een nichemarkt is een segment van een grotere markt, met zijn eigen specifieke behoeften, voorkeuren en identiteit, en daardoor duidelijk anders dan de algemene markt. Denk bijvoorbeeld aan de markt voor damesschoenen, waarin een groot aantal niches te onderscheiden zijn: gezondheidsschoenen, wandelschoenen, trouwschoenen, grote maten, etc. Dit zijn allemaal segmenten van een grotere markt.

Bijna elke markt kan in steeds kleinere niches opgedeeld worden, gebaseerd op de specifieke behoeften en voorkeuren van klanten. De meest gangbare manieren om niches te definiëren zijn gebaseerd op:

  • Prijs (luxe, gemiddeld, goedkoop)
  • Bevolkingsgroep (geslacht, leeftijd, inkomsten, opleidingsniveau)
  • Kwaliteit (topkwaliteit, degelijk, goedkoop)
  • Psychographics (waarden, interesses, principes)
  • Geografisch (mensen uit een specifieke plaats)

    De keuze om te focussen op een niche is een strategische bedrijfskeuze om je te richten op een specifieke groep klanten, en daar beter in te zijn dan concurrenten die zich richten op een bredere markt.

    Nu je weet wat de betekenis van niche is, gaan we eens een aantal voorbeelden bekijken:

    9 voorbeelden van nichemarkten(en nicheproducten die je kunt verkopen)

    Misschien heb je al een heel goed idee (bij trending producten) van wat je wilt verkopen. Maar je hebt een grotere kans op succes als je je focust op een nichemarkt, waar je je vervolgens in verdiept om nog meer producten te vinden die hen specifiek aanspreken. Nichemarkten zijn als caleidoscopen: hoe meer je inzoomt, hoe meer kleinere niches je kunt ontdekken, elk met hun eigen unieke, vaak nog onvervulde behoeften – jouw gat in de markt.

    Deze lijst gaat specifiek over niches en producten voor 2021 en is bedoeld om je een idee te geven hoe je met nichemarkten kunt werken. Er zijn nog veel meer niches en ideeën dan deze, dus laat je creativiteit en fantasie de vrije loop.

    1. De milieubewuste consument

    Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor consumenten. De meerderheid van de Nederlandse consumenten wil ook duurzaam kopen.

    De toenemende behoefte aan duurzame producten heeft gezorgd voor een groeiende markt voor veganistische en milieu- en diervriendelijke versies van bekende producten. Voor elk veelverkocht product is er een groep consumenten die graag een groener alternatief willen kopen.

    In het verleden kwamen bedrijven aan deze behoefte tegemoet door bijvoorbeeld een deel van hun opbrengsten aan een goed doel te geven maar tegenwoordig vinden consumenten het ook belangrijk dat een product duurzame grondstoffen bevat en mens- en milieuvriendelijk geproduceerd is.

    Bee’s Wrap wil bijvoorbeeld plastic verpakkingen vervangen door wraps met bijenwas. Die zijn niet alleen milieuvriendelijker, maar ook goedkoper voor de consument, omdat ze herbruikbaar zijn.  

    Beewrap

     Meer milieubewuste niche productideeën:

    • Herbruikbare rietjes
    • Diervriendelijke make-up
    • Vegan kleding
    • Menstruatie cups 

    Lees ook: Kuyichi verkoopt duurzame kleding: "Duurzaamheid en winst moeten in balans zijn"

    2. Mensen met huisdieren

    Er zijn meer dan 27 miljoen huisdieren in Nederland! In dit segment zijn er volop mogelijkheden voor niches: verschillende dieren, bepaalde lifestyles, etc.

    Only Natural Pet is een geweldig voorbeeld van een nichebedrijf in deze markt - het verkoopt alles, inclusief natuurlijk voedsel, vlooien- en tekenwerende middelen, buitenuitrusting, speelgoed, bedden en meer. Een huisdiereigenaar  kan op deze website alles vinden wat nodig is voor haar/zijn pup.

    niche markt huisdieren

     

    Kansen liggen er ook bij gepersonaliseerde producten met foto's van huisdieren. Een goed voorbeeld daarbij is My Cartoon. Op basis van een foto kun je je geliefde huisdier vereeuwigen in een schilderwerk.

    My Cartoon

    De meeste mensen hebben honden, katten of vissen, maar er zijn ook minder gebruikelijke dieren zoals paarden, hagedissen, schildpadden of zelfs kippen, elk met hun eigen productmogelijkheden.

    Meer niche productideeën rondom huisdieren:

    • Camera’s om je huisdier te kunnen bekijken (of er zelfs tegen te praten) als je weg bent.
    • Vind Fikkie altijd terug met een GPS pet tracker
    • Biologisch honden- of kattenvoer of snoepjes
    • Accessoires en kleding voor huisdieren

      3. De LGBTQ+ gemeenschap

      De LGBTQ+ gemeenschap is omvangrijk en divers, met unieke productvoorkeuren.

      Als je het als merk goed wil doen in deze markt, is het belangrijk om een authentieke relatie met de niche op te bouwen. Een voorbeeld is het ondergoedmerk TomboyX. Het begon als T-shirt merk, maar medeoprichter Fran Dunaway merkte dat er bij deze consumenten een enorme vraag was naar specifiek ondergoed voor “any body”, en sprong in dit gat in de markt.

      Meer nicheproduct ideeën rondom de LGBTQ+ gemeenschap

      • Make-up specifiek bedoeld voor bepaalde huidtypes
      • Pride en regenboog design (denk ook aan de regenboogvlag)
      • Kleding voor minder gangbare lichaamstypes

        4. Reizen & toerisme

        Reizigers worden ook steeds milieubewuster. Volgens Booking.com zoekt meer dan de helft naar duurzame opties, maar vindt ze deze moeilijk.

        Deze kloof biedt merken een enorme kans om het voortouw te nemen en milieuvriendelijke initiatieven te ondersteunen en met duurzame producten te komen. En reizigers zijn op zoek naar meer dan alleen groene opties. Ze zoeken ook naar authentieke lokale ervaringen, gemak en langdurige reizen.

        Het bagagemerk Nomatic richt zich op reizigers, en dan vooral digital nomads die het belangrijk vinden dat dingen goed werken. De focus op digital nomads komt terug in alles wat het bedrijf doet, van hun producten tot hun copywriting.

        nomatic

        Meer ideeën voor nicheproducten rondom reizen

        • Smartphone-accessoires voor digital nomads
        • Praktische, comfortabele kleding voor vliegreizen
        • Kraswereldkaart voor mensen die bestemmingen verzamelen

          5. Gamers

          “Gamers” is een verzamelnaam. Mensen die spelletjes spelen op hun telefoon, computer of TV, mensen die dol zijn op bordspellen, ze vallen er allemaal onder. Wereldwijd zijn er meer dan 2,7 miljard actieve gamers waarvan ongeveer de helft ook echt geld aan hun hobby uitgeeft, met als gevolg een industrie die in 2023 200 miljard dollar waard zal zijn.

          Shazim Mohammads webshop Glorious PC Gaming Race verkoopt producten specifiek voor PC gamers. Het is nu een miljoenenbedrijf waar hij nauwelijks nog iets voor hoeft te doen.


          Mobile gaming groeit explosief en beslaat nu 91% van de markt. Een andere trend is het toenemend aantal vrouwelijke gamers.

          In de gaming categorie kun je je niche toespitsen op populaire genres (zoals first person shooter), of consoles (zoals de Nintendo Switch)

          Meer ideeën voor nicheproducten rondom gaming

          • Ergonomische producten voor lange gaming-sessies (controllers, stoelen, brillen)
          • Stickers om consoles te versieren
          • T-shirts met prints die refereren aan de gamer-cultuur
          • Accessoires voor mobiel gamen

            6. (Ver)Huurders

            Door stijgende huizenprijzen en een almaar krapper wordende huizenmarkt kunnen steeds minder mensen zich een koophuis veroorloven, waardoor mensen anders met hun huis omgaan dan vroeger.

             
            Huiseigenaren vs huurders in de USA. Bron: Advisor Perspectives

            Huizen en gebouwen worden steeds vaker gekocht met investeringsdoeleinden, en gebruikt voor het verhuren van ruimtes en kamers, privé of via sites zoals Airbnb.

            Het bedrijf August springt slim in op deze trend met hun beveiligings- en toegangsproducten voor gedeelde huizen. Zo verkopen ze onder andere een guest access systeem, waarmee huiseigenaren huurders voor een specifieke tijdsduur toegang tot hun woning kunnen verschaffen.

            Meer ideeën voor nicheproducten rondom (ver)huren

            • Beveiligingscamera’s (binnenshuis, deurbel, smart home apparaten, etc.)
            • Meubels en decor voor kleine appartementen
            • Decoratiemogelijkheden voor huurders (gordijnen zonder boren)

              7. Thuiswerkers & freelancers

              De opkomst van 'afstandswerkers' is grotendeels te danken aan twee invloeden: meer zelfstandigen en meer bedrijven die openstaan voor het remote werken (al dan niet beïnvloed door de coronapandemie).

              En het heeft veel voordelen: werknemers die vanuit huis werken blijken productiever te zijn. Hoewel thuiswerkers vaak nog geen ideale werkplek hebben bevalt het thuiswerken vaak wel. Bijna 1 op de 4 werknemers geeft aan ook na de pandemie grotendeels vanuit huis te willen werken. Dit blijkt uit meting van het NEA-COVID-19 onderzoek van TNO.

              Freelancer At Work is een goed voorbeeld van een bedrijf dat zich op de (freelance) niche richt. Ze helpen freelancers potentiële klanten te vinden via laptopstickers waarop staat wat je doet, zodat iedereen die je ziet werken je kan inhuren.

              Met de lifestyle en wensen van deze groep werknemers in je achterhoofd, is het makkelijker om productideeën te vinden die hen (en de bedrijven waar ze voor werken) helpen hun doelen te verwezenlijken.

              Meer ideeën voor nicheproducten rondom thuiswerken & freelancen

              • Bureaugadgets en design
              • Accessoires voor kantoren aan huis
              • Laptopaccessoires voor mensen die in cafés werken

                8. Locals

                Tegenwoordig richten zelfs de grootste internationale bedrijven zich steeds meer op local marketing via gerichte advertentiecampagnes. En dat moet ook wel, want de consument is steeds geïnteresseerder in het ondersteunen van plaatselijke bedrijven.

                Maar als je een webshop hebt kan het lastiger zijn om aan die trend mee te doen, want je bent niet echt ‘ergens’ gevestigd. Gelukkig zijn er alsnog manieren voor online verkopers om ook een graantje mee te pikken van deze markt: je stad of land als een niche gaan zien.

                Het kledingmerk Peace Collective is bijvoorbeeld ooit begonnen in Toronto Canada, met de focus op sportteams uit die stad. Daarna hebben ze zich uitgebreid naar kleding voor andere Canadese steden en teams, tot de NBA aan toe.

                Meer ideeën voor nicheproducten rondom local marketing:

                • T-shirts met slogans die specifiek bij een cultuur of stad horen
                • Kleding met lokale sportteams
                • Prints of fotoboeken van cityscapes

                9. Gezondheid en welzijn

                De wereldwijde gezondheids- en welzijnsmarkt bereikte in 2020 een waarde van $ 3,31 miljard. De bezorgdheid over de gezondheid is door het coronavirus alleen maar toegenomen. Mensen nemen meer en meer het welzijn in eigen handen. Gezondheid en welzijn verwijst naar het zorgen voor je geest, lichaam en ziel. Enkele subniches in deze markt zijn persoonlijke verzorging, voeding, preventieve geneeskunde en alternatieve medicijnen.

                Happiness Abscissa vond zijn plaats in deze niche door het verkopen van geuren. De producten bevatten specifieke combinaties van geuren die je geluk, je gevoel kunnen versterken. Elke geur, ontwikkeld door een neuroloog, is verpakt in een zeepblik, kaars of parfum waar klanten op elk moment van de dag van kunnen genieten als ze het even nodig hebben.

                Happiness Abscissa

                De productmogelijkheden in deze niche zijn eindeloos: eten en drinken, schoonheid en persoonlijke verzorging, skin care en digitale producten zoals e-books en recepten. Ook al hoef je geen expert te zijn om een ​​bedrijf in deze niche te starten, het is toch een goed idee om samen te werken met een professional om veilige producten voor klanten te ontwikkelen.

                Meer productideeën voor de niche gezondheid en welzijn:

                • Melatonine gummies
                • Paddenstoelenkoffie
                • Massage-apparaten
                • Kombucha brouwsets
                • Etherische olieverspreiders
                • Havermelk

                  Je eigen nichemarkten vinden

                  Of je nu een beginner bent of al jaren ervaring hebt met online verkopen, als je een nichemarket en bijbehorende producten zoekt moet je eerst zicht hebben op de hele markt en daarna inzoomen. Een niche is meestal een kleiner onderdeel van een marktsegment en heeft invloed op de volgende zaken:

                  • Welke eigenschappen van een product je benadrukt, gelet op de behoeften van je nichemarkt
                  • De prijs van je producten
                  • De kwaliteit van je producten
                  • Je positionering/branding
                  • Je marketing strategie

                  Focussen op een niche geeft je webshop meteen een voorsprong. Wanneer je als nieuwe webshop aan de bak probeert te komen in een overvolle categorie of markt is het bijna onmogelijk om op te boksen tegen de grote, gevestigde merken. Werken met een niche betekent vaak niet eens zozeer dat je speciale producten verkoopt maar dat je je extra focust op een bepaald gedeelte van de markt.

                  Er zijn verschillende manieren om een niche te kiezen. Je kunt het simpel houden en gewoon Googlen, een stapje verder gaan en de markt en je ideeën in kaart brengen met een mind map of het heel professioneel aanpakken en keyword research doen, allemaal om een geweldige niche en productkansen te vinden.

                  Begin met zoeken op Google

                  De beste manier om te brainstormen over niches is kijken naar wat andere online bedrijven in een bepaalde categorie of aan een specifiek publiek verkopen.

                  Simpelweg zoeken op Google is de perfecte manier om een beter beeld van de markt te krijgen.

                  Je kunt bijvoorbeeld beginnen met “diervriendelijke make-up” als uitgangspunt; de resultaten die je dan krijgt, zoals “vegan” of “dierproefvrij” kun je dan weer gebruiken om nog verder te zoeken.

                  cruelty free makeup niche voorbeeld

                  Als je een tijdje op deze manier zoekt via verschillende invalshoeken en trends, vind je vanzelf een groep mensen met onvervulde behoeftes. Handige tip: zelfs als een concurrent zich ook op jouw niche richt, kun je nog steeds overeind blijven door je binnen de originele niche op een nog specifieker segment te richten. Bij nichemarketing gaat het er telkens weer om de diepte in te gaan in plaats van breed in te zetten.

                  Maak een mind map

                  Een mind map is een fantastische manier om niches voor je product te vinden. Omdat mind maps heel erg lijken op hoe ons brein echt denkt, zijn ze een handige en intuïtieve manier om je gedachten te ordenen en voort te borduren op nieuwe ideeën. Een mind map maken voor een productidee zorgt dat je sneller nieuwe ideeën krijgt, terwijl je ook uitgedaagd wordt om andere niches te onderzoeken. Een gratis online tool zoals Text2MindMap kan je helpen om een eenvoudige maar effectieve mind map te maken.

                  Dit waren onze resultaten voor ons “cruelty-free” productidee.

                  cruelty-free” productidee

                  Gebruik de zoeksuggesties van Google

                  Je hebt vast wel eens gezien dat als je iets op zoekt in Google, je al suggesties krijgt terwijl je typt. Dit zijn Googles meest gezochte zoektermen, die je weer kunt gebruiken om een niche te vinden voor jouw productcategorie.

                   

                  google suggestie om nichemarktvoorbeelden te vinden

                  Een gewone Google-zoektocht laat maar een paar suggesties zien. Als je meer wilt zien, gebruik dan Keyword Tool of Answer the Public – deze tools verzamelen en categoriseren alle Google suggesties voor je.

                  Wij stopten “cruelty-free” in deze tools. Zoals je ziet zitten er al een aantal goede niche ideeën in de resultaten:

                  cruelty-free make up in de tool answer the public

                  Graaf verder met keyword research

                  Voor deze volgende stap in het vinden van een niche gebruik je Google Keyword Planner. Keyword Planner hoort bij Googles advertentieplatform Google Ads. De Google Keyword Planner lijkt op de gewone suggesties die we hierboven bespraken maar is veel geavanceerder.

                  Om deze tool te kunnen gebruiken moet je een Google Ads account hebben (je kunt je gratis inschrijven). Log in in je account en selecteer Tools in het menu bovenaan (het moersleutel icoontje) en selecteer daar Keyword Planner.

                  google keyword planner resultaten voor cruelty free makeup

                  Voer je niche ideeën in en de resultaten rollen er vanzelf uit. Aan de linkerkant kun je je locatie-instellingen aanpassen, zodat je zeker weet dat je geen gebieden mist. Je kunt ook filters toepassen, keywords van merken weglaten en suggesties krijgen voor andere bijpassende zoektermen.

                  Zowel de zoektocht als de resultaten geven je een goed idee van mogelijke niches die passen bij je eerste zoekterm en soms zelfs van de vraag naar bepaalde populaire producten die je zou kunnen verkopen. Hoe dieper je graaft en hoe meer zoektermen je gebruikt, hoe beter.

                  Als je geen Google Ads-account hebt kun je in plaats daarvan de Keywords Everywhere browser extension gebruiken. Deze toont onder elke Google zoekterm meteen het aantal keer dat er naar gezocht is.

                  Ga op zoek naar actieve online groepen

                  Op het internet verzamelen gelijkgestemde mensen zich als vanzelf in groepen gebaseerd op interesses, passies en hobby’s – oftewel: niches.

                  Je kunt eens op een rijtje zetten bij welke groepen je zelf hoort of op zoek gaan naar veelbelovende groepen door:

                  • Een kijkje te nemen op de drukst bezochte hobbygerelateerde Wikipedia-pagina’s
                  • Hoe actiever de subreddits, hoe gepassioneerder de gebruikers zijn. Wat zijn de top subreddits en wat houdt hen bezig?
                  • Zoeken naar groeps-gerichte hashtags op Instagram en Twitter, zoals #vegansofig en #vegancommunity, en kijken wat voor niches je daar aantreft.

                  Een nichemarkt evalueren

                  Als je eenmaal weet wat je gaat verkopen, is het tijd om te kijken of er publiek voor is. In dit stadium zijn je nichemarkt en je producten louter ideeën – een hypothese van wat je denkt dat gaat werken bij je beoogde doelgroep.

                  Het focussen op een niche maakt het oneindig veel makkelijker om potentiële klanten te vinden en ze over te halen jouw producten te kopen. Maar je moet wel checken of er voldoende kopers in die niche zijn om je idee levensvatbaar te maken. Als je erachter komt dat je niche te klein is om goede winst te maken, zou je kunnen overwegen om je op een ander publiek in diezelfde niche te richten. Je zult nooit weten waar consumenten positief op reageren tot je het een keer uitprobeert.

                  Zelfs als je instant succes hebt, is het goed om te beseffen dat niches heel veranderlijk zijn en dat het jouw taak is om met je publiek mee te ontwikkelen en je beleid aan te blijven passen. Misschien komen er zelfs momenten waarop het een goed idee is om nieuwe producten aan je webshop toe te voegen.

                  Zo kun je je nichemarkt ideeën evalueren:

                  • Begin met publiek verzamelen. Kickstarter campagnes zorgen dat mensen over producten praten nog voor ze gemaakt zijn. Misschien spreekt dit je minder aan maar ook via email of sociale media campagnes kun je je ideeën testen voor je ze ten uitvoer brengt. Op die manier heb je een betrokken groep van potentiële afnemers die vol verwachting naar jouw producten uitkijken.
                  • Eerst proberen, dan pas investeren. Begin met een kleine voorraad producten en adverteer gericht bij je doelgroep. Dat kan bijvoorbeeld door eerst met een kleine hoeveelheid dropshipping producten te starten. Vraag je eerste klanten om feedback of stuur producten naar influencers en vraag ze om hun mening. Het is belangrijk om al heel vroeg feedback te krijgen, vooral als je een nieuw product ontwikkelt, zodat je het nog kunt verbeteren voordat je grotere orders plaatst.
                  • Graaf nog verder in je niche. Je hebt je niche market al gevonden via keyword research, maar er zijn nog veel meer lagen. Analyseer blogs, sociale media, influencers en andere belangrijke online of offline plaatsen die bij je niche horen om nog meer te weten te komen. Is er bijvoorbeeld een veelbesproken probleem dat jij misschien op kunt lossen?
                  • Doe research naar consumententrends in jouw markt. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er speelt in je niche. Met tools zoals Facebook IQ, Think with Google en blogs van marktonderzoeksbureaus (zoals Nielsen) krijg je inzicht in de frustraties, wensen en trends binnen je niche. Zet een Google Alert voor keywords die met je niche te maken hebben en kijk regelmatig wat er op sociale media gezegd wordt, zodat je weet wat trending is.

                    Als je eenmaal klaar bent om met echte marketing te beginnen, onthoud dan dat je moet focussen op de behoeftes en overeenkomsten van jouw specifieke publiek. Hoe verschilt deze nichemarkt van de algemene markt en hoe kun jij ingaan op hun specifieke wensen, behoeften en voorkeuren?

                    Als je de unieke behoeften van elke niche begrijpt, wordt het mogelijk om je in je marketing direct tot hen te richten – zo heb je een grotere kans om de aandacht van kopers te trekken en ze tot een aankoop te verleiden, puur omdat je ze laat weten dat jouw product specifiek voor hen bedoeld is.

                    Aan de slag met je idee

                    Nu je weet hoe je een nichemarkt kiest en hoe je productideeën kunt bedenken die je doelgroep ook echt wil kopen, is het tijd om je ideeën in werkelijkheid om te zetten. Hieronder vind je nog een paar handige artikelen om je op weg te helpen, of je het nou helemaal alleen doet, met een fabrikant gaat werken, of gaat dropshippen:

                     

                    Illustratie door Rose Wong


                    Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


                    Veelgestelde vragen over nichemarkten voor je webshop.

                    Wat is een niche, wat is de betekenis van niche?

                    Een nichemarkt is een segment van een grotere markt, met zijn eigen specifieke behoeften, voorkeuren en identiteit. Duidelijk anders dan de algemene, brede markt. Met een nichekeuze richt je je op een specifieke groep klanten, waarin jij uitblinkt. Denk bijvoorbeeld aan de markt voor damesschoenen, waarin jij je bijvoorbeeld enkel richt op trouwschoenen. De meest gangbare manieren om niches te definiëren zijn gebaseerd op:
                    • Prijs (luxe, gemiddeld, goedkoop)
                    • Bevolkingsgroep (geslacht, leeftijd, inkomsten, opleidingsniveau)
                    • Kwaliteit (topkwaliteit, degelijk, goedkoop)
                    • Psychographics (waarden, interesses, principes)
                    • Geografisch (mensen uit een specifieke plaats)

                    Wat is een voorbeeld nichemarkt voor mijn webshop?

                    We geven in het artikel 9 voorbeeldmarkten. Eén daarvan is de milieubewuste consument. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. De toenemende behoefte aan duurzame producten heeft gezorgd voor een groeiende markt voor veganistische en milieu- en diervriendelijke versies van bekende producten. Hier kan je op inspringen met meer milieubewuste nicheproduct ideeën als:
                    • Herbruikbare rietjes
                    • Diervriendelijke make-up
                    • Vegan kleding
                    • Menstruatie cups

                    Waarom is het als starter verstandig om een nichemarkt te kiezen voor je webshop?

                    Focussen op een niche geeft je webshop meteen een voorsprong en kan je een eigen stukje van de markt meepikken. Wanneer je als nieuwe webshop start in een overvolle categorie of markt is het bijna onmogelijk om op te boksen tegen de grote, gevestigde merken. Werken met een niche betekent vaak niet eens zozeer dat je speciale producten verkoopt maar dat je je extra focust op een bepaald gedeelte van de markt en zo je graantje meepikt.

                    Hoe vind of kies ik een niche voor mijn webshop?

                    Als je een nichemarkt en bijbehorende producten zoekt moet je eerst zicht hebben op de hele markt en daarna inzoomen. Er zijn verschillende manieren om een niche te kiezen. Start eenvoudigweg met Googlen en breng de markt en je ideeën in kaart met een mind map. Of pak het grootser aan met keyword research om het perfect idee dat bij jou past te achterhalen.

                    Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Alexandra Sheehan.