Shopify-blogs

Wat Ga Je Verkopen? 5 Tips om Je Product te Bepalen

Je weet het zeker: je wilt een eigen webshop starten. Maar welk product ga je verkopen, en hoe bepaal je of dat product een goed idee is of niet?

Dit is voor veel beginnende merchants één van de moeilijkste vragen in hun ondernemers avontuur. Alles wat je kunt bedenken is al op de markt, lijkt het, en de markt voor de meest populaire producten is zo competitief dat de moed je in de schoenen zinkt.

Gelukkig liggen er altijd mooie kansen, zoals telkens weer bewezen wordt door alle nieuwe, succesvolle producten die constant gelanceerd worden. Om je te helpen zo’n kans te vinden zetten we in deze blog een aantal beproefde strategieën op een rij om jouw product te bepalen.

1. Verken je interesses

Van je hobby je werk maken is een uitstekend startpunt voor business ideeën. Een bedrijf opzetten is hard werken. Als je iets verkoopt waar je grote affiniteit mee hebt zul je niet alleen gemotiveerd blijven, maar ook inzicht hebben in je markt en je doelgroep.

Ga voor jezelf na: Wat doe ik graag in mijn vrije tijd? Kan ik iets maken dat verkoopbaar is? Dit kan ook kennis, of een digitaal product zijn. Waar weet ik veel van? Zijn er bepaalde groepen mensen die ik goed ken, en waarvan ik weet wat ze zouden kopen? Dit zou een interessante niche markt kunnen zijn voor je bedrijf.

Voor mensen die creatief zijn en kunnen ontwerpen is print on demand een interessante optie. Laat jouw unieke designs printen op t-shirts, mokken, handdoeken, rugzakken en nog veel meer, en verkoop ze via je Shopify webshop.

Ook van je hobby een bedrijf maken? Dan is de gratis cursus Turn Your Hobby Into a Business van de Shopify Academy iets voor jou.

Waarschuwing: een webshop beginnen uit liefde voor je product kan soms onverwachte gevolgen hebben. Bedenk bijvoorbeeld eens dat de oprichters van Shopify zelf ooit waren waar jij nu bent. Zij begonnen een webshop vanuit hun passie voor snowboarden. Van het een kwam het ander, en inmiddels is Shopify een miljardenbedrijf!

2. Research bestaande producten

Alles kan altijd beter, nietwaar? Een slimme verbetering van een bestaand product kan je zomaar een bloeiend bedrijf opleveren, zoals het inspirerende verhaal achter de deodorant webshop Nuud laat zien. 

Een verbetering hoeft niet altijd te gaan over het product zelf. Het kan ook door de marketing van het product heel  goed aan te pakken, of door een innovatief business model te gebruiken. Een goed voorbeeld hiervan is het Amsterdamse fietsenmerk Veloretti. Dit bedrijf maakt fietsen en verkoopt de producten direct aan de consument zonder tussenkomst van de traditionele rijwielhandelaar. Door dit efficiënte business model kunnen de fietsen tegen een gunstige prijs worden aangeboden.

Of probeer de recente trend voor abonnementen op producten die mensen regelmatig vervangen. Zo verkoop je hen je product niet eenmalig, maar telkens opnieuw. Het Nederlandse bedrijf Parfumado paste dit idee toe met het aanbieden van een geur-abonnement: in plaats van één grote fles parfum te kopen ontvangen klanten maandelijks een 8ml verpakking met een nieuw geurtje. Met dit concept groeide Parfumado binnen een jaar naar 10.000 abonnees!

Kortom: wees creatief en denk buiten de lijntjes. Vraag jezelf af: Zijn er producten waar ik me aan erger, of die net niet lekker aansluiten op wat ik echt zou willen? Ken ik meer mensen die hetzelfde is opgevallen? Hoe zou het beter kunnen? Bekijk bijvoorbeeld klantenrecensies over producten: waar klagen mensen over, en wat voor suggesties voor verbetering doen ze? Hoe zou je de nadelen van het product kunnen oplossen?

3. Haak aan op trends

Een trend vroeg genoeg herkennen betekent een belangrijke voorsprong voor een bedrijf. Je kunt zo marktleider worden voordat anderen die kans krijgen. Zorg er wel voor dat je een echte trend te pakken hebt, en geen tijdelijke gimmick die snel weer overwaait. Echte trends beantwoorden een bestaande behoefte op een nieuwe manier, en er zal veel langer vraag naar zijn.

Hoe ontdek je wat trendy is of gaat worden? Internet en social media zijn je beste vrienden. Bekijk bijvoorbeeld Google Trends, Trend Hunter, de popular page op Reddit, trending hashtags op Twitter, trending topics op Facebook, of lees onze recente blog met 10 trending producten voor 2019. Je kunt ook een kijkje nemen op populaire marktplaatsen zoals Amazon, Etsy en eBay, bijvoorbeeld via deze links:

4. Stel een collectie van bestaande producten samen

Veel succesvolle webshops begonnen met een enkel product, en breidden daarna uit naar meerdere producten. Dat kan natuurlijk ook meteen vanaf het begin, door je producten niet zelf te laten maken maar in te kopen. Een mooi voorbeeld hiervan is The Coucou Club. Deze Nederlandse webshop verkoopt een weloverwogen collectie beauty producten van over de hele wereld.

Bij dit type webshops is de selectie van producten vaak belangrijk: klanten moeten het gevoel hebben dat er een kenner met smaak of expertise achter zit. Voor webshops op het gebied van mode en interieur bijvoorbeeld is een herkenbare stijl cruciaal voor succes.

Ook veel dropshipping webshops bieden een collectie van producten aan, die ze bijvoorbeeld gevonden hebben via de Oberlo app. Het voordeel van dropshipping is dat je geen voorraad hoeft op te slaan. Meer weten? Lees hier onze uitgebreide blog over dropshipping.

5. Hou je oren en ogen open

Wat je sowieso kunt doen is vanaf nu goed om je heen kijken en openstaan voor ideeën en kansen. Iedere toevallige ontmoeting, elke lichte ergernis over een product, alle flarden van gesprekken die je opvangt kunnen de inspiratie zijn voor een goed business idee.

Hou bijvoorbeeld een lijstje bij op je telefoon, of in je notitieboek. Zo kun je ook op de meest onverwachte momenten je idee vastleggen, en heb je alles overzichtelijk op een rij als je serieus gaat brainstormen!

Meer lezen:

 


Over de auteur 

  

Linda Bleijenberg is copywriter en hoofdredacteur van de Nederlandse Shopify blog. Sinds ze voor Shopify schrijft droomt ze van een eigen webshop.