Shopify-blogs

Wat is dropshipping?

Wat is dropshipping? Hoe het dropshippingmodel werkt.

  1. Definitie van dropshipping
  2. Voordelen van dropshipping
  3. Nadelen van dropshipping
  4. Veelgestelde vragen over dropshipping
  5. Is dropshipping wel de moeite waard?

Definitie van dropshipping

Een korte uitleg van dropshipping voor beginnersDropshipping is een fulfillmentmethode voor webshops waarbij de onlinewinkel de aangeboden producten niet zelf op voorraad heeft. Zodra een dropshipping-winkel een product verkoopt, koopt hij het artikel in bij een leverancier en laat het rechtstreeks naar de klant verzenden. De dropshipper hoeft het product zelf dus nooit in handen te hebben.

Het grootste verschil tussen dropshipping en de standaard detailhandel is dus dat de verkoper geen eigen voorraad en geen opslagruimte nodig heeft. In plaats daarvan koopt de verkoper pas op het moment dat er een bestelling binnenkomt voorraad in bij een externe partij (over het algemeen een groothandel of fabrikant), die de bestellingen vervolgens afhandelt.


Gratis webinar

Wil je snel van start gaan? Volg dan onze gratis webinar en leer stap voor stap hoe je een onlinewinkel met dropshipping als verzendmodel opzet. In deze Engelstalige webinar leer hoe je winstgevende producten kunt vinden die je snel kunt importeren en meteen kunt gaan verkopen.

Voordelen van dropshipping

Dropshipping is een aantrekkelijk businessmodel voor startende ondernemers, omdat het heel toegankelijk is. Met dropshipping kun je snel verschillende bedrijfsideeën testen zonder dat je veel hoeft te investeren, waardoor je veel kunt leren over het kiezen en het op de markt brengen van producten waar veel vraag naar is. We noemen hieronder nog een paar redenen waarom dropshipping zo'n populair businessmodel is.

1. Je hebt minder kapitaal nodig

Een van de grootste voordelen van dropshipping is dat je een webwinkel kunt openen zonder dat je vooraf duizenden euro's in voorraad moet investeren. Traditioneel gezien moesten detailhandelaren altijd grote sommen geld vastzetten voor het inkopen van voorraad.

Met dropshipping hoef je geen enkel product in te kopen voordat je het hebt verkocht en de betaling van de klant hebt ontvangen. Omdat je vooraf geen grote investeringen in voorraad hoeft te doen, kun je al met heel weinig geld een dropshipping-webshop beginnen en zijn de risico’s minder groot. Daarom biedt dropshipping ook kansen in lastige tijden.

2. Eenvoudig op te starten

Een e-commercewinkel runnen is veel eenvoudiger als je niet met fysieke producten hoeft te werken. Met dropshipping hoef je je geen zorgen te maken over:

  • Het beheren van of betalen voor opslagruimte
  • Het inpakken en verzenden van bestellingen
  • Het bijhouden van je voorraad om boekhoudkundige redenen
  • Het afhandelen van retourzendingen en inkomende zendingen
  • Het voortdurend bestellen van producten en het beheren van de voorraadniveaus

3. Lage overhead

Omdat je geen voorraad inkoopt en geen magazijn beheert, zijn je overheadkosten vrij laag. Sterker nog, veel succesvolle dropshipwinkels worden vanuit huis gerund. Met een laptop en zo'n € 100-150 per maand voor vaste lasten kom je dan al een heel eind. Naarmate je groeit zullen je kosten uiteraard stijgen, maar dan nog zijn je kosten erg laag in vergelijking met fysieke winkels.

4. Flexibele locatie

Een dropshipbedrijf kan vanaf overal ter wereld worden gerund, zolang je maar een goede internetverbinding hebt. Je hoeft immers alleen maar goed met je leveranciers en klanten te kunnen communiceren om je bedrijf te runnen.

5. Een uitgebreide selectie van producten

Omdat je de artikelen die je verkoopt niet vooraf hoeft in te kopen, kun je een breed scala van producten aanbieden aan je potentiële klanten. Als leveranciers een artikel op voorraad hebben, kun je het zonder extra kosten te koop aanbieden in je webshop.

6. Eenvoudig schaalbaar

Met een traditionele winkel moet je over het algemeen drie keer zoveel werk verrichten als je drie keer zoveel bestellingen ontvangt. Als je gebruik maakt van dropshipping-leveranciers, wordt het meeste werk om extra bestellingen te verwerken door hen verricht. Zo kun je eenvoudiger en sneller uitbreiden.

Meer verkoop brengt uiteraard altijd extra werk met zich mee – met name met het oog op klantenservice – maar bedrijven die gebruik maken van dropshipping kunnen gemakkelijk opschalen in vergelijking met traditionele e-commercebedrijven.

Template Icon

Gratis webinar: How to Get Started with Dropshipping in 2020

Ontdek hoe je in een oogwenk producten met een hoge marge vindt, ze in je webshop importeert en begint met verkopen.

Nadelen van dropshipping

Alle genoemde voordelen maken dropshipping een aantrekkelijk businessmodel voor zowel beginners als gevestigde winkeleigenaren. Maar net als alle businessmodellen heeft ook dropshipping nadelen. In het algemeen brengen gemak en flexibiliteit een prijskaartje met zich mee. We sommen hieronder een aantal nadelen op.

1. Lage marges

Lage marges zijn het grootste nadeel van werken met het zeer concurrerende dropshippingmodel. Omdat het zo eenvoudig is om een dropshipwinkel op te starten en de overheadkosten minimaal zijn, zijn er veel concurrerende bedrijven die een webshop starten en producten voor zeer lage prijzen verkopen om hun omzet te verhogen. Omdat zij zo weinig hebben geïnvesteerd in het opstarten van het bedrijf, kunnen ze het zich veroorloven om met minuscule marges te werken.

Meestal zijn de websites van deze verkopers van lage kwaliteit en hebben ze een slechte (of geen) klantenservice. Klanten zullen echter altijd hun prijzen met die van jou blijven vergelijken. Deze concurrentietoename zal de potentiële winstmarges in een bepaalde niche snel negatief beïnvloeden. Gelukkig kun je dit probleem minimaliseren door een niche te selecteren die perfect geschikt is voor dropshipping. Zorg verder dat je je onderscheidt met een goede klantenservice.

2. Voorraadproblemen

Als je alle producten die je verkoopt zelf op voorraad hebt, is het vrij eenvoudig om bij te houden welke artikelen op voorraad zijn en welke bijna op zijn. Als je echter bij verschillende leveranciers inkoopt, die ook bestellingen afhandelen voor andere merchants, kan de voorraad dagelijks veranderen. Er zijn tegenwoordig verschillende apps waarmee je de voorraad van jouw webshop beter met die van je leveranciers kunt synchroniseren, maar deze oplossingen werken niet altijd perfect en de leveranciers beschikken niet altijd over de noodzakelijke technologie.

3. Verzendingsproblemen

Als je met meerdere leveranciers werkt, zoals de meeste dropshippers doen, komen de producten die je via je webshop verkoopt van verschillende leveranciers. Dat maakt je verzendkosten ingewikkelder.

Stel dat een klant drie producten bij je bestelt. Ze zijn allemaal op voorraad, maar afkomstig van verschillende leveranciers. Je moet dan drie keer afzonderlijk verzendkosten betalen om de producten naar de klant te versturen, maar het is niet raadzaam om deze kosten door te berekenen aan de klant, omdat zij dan denken dat je veel te veel verzendkosten rekent. En zelfs als je deze kosten wilt doorberekenen aan de klant, zal het lastig zijn om dit automatisch te doen.

4. Fouten van de leverancier

Ben je ooit wel eens beschuldigd van iets dat je niet had gedaan, maar waarbij je toch verantwoording moest afleggen over de fout?

Zelfs de beste dropshipping-leveranciers maken wel eens fouten bij het afhandelen van bestellingen. Voor deze fouten moet jij jezelf verantwoordelijk stellen en je excuses aanbieden bij de klant. Middelmatige en slechte leveranciers zullen je veel hoofdpijn bezorgen door producten kwijt te raken, zendingen te beschadigen en verpakkingen van slechte kwaliteit te gebruiken die de reputatie van een bedrijf kunnen schaden.

5. Beperkte personalisering en branding

In tegenstelling tot bij zelfgemaakte producten of print on demand heb je bij dropshipping niet veel controle over het product zelf. Vaak is het product ontworpen door de leverancier.

Bij sommige leveranciers kun je wijzigingen aan het product laten aanbrengen en bijvoorbeeld je eigen logo erop laten drukken, maar zelfs dan heeft de leverancier de meeste controle over het product zelf. Sowieso moet je een minimumaantal bestellingen hebben om te zorgen dat het rendabel is voor de leverancier om op dit soort verzoeken in te gaan.

Veelgestelde vragen over dropshipping

Hoeveel moet ik investeren om met dropshipping te starten?

Hoewel het lastig is om de exacte bedrijfskosten te voorspellen, zijn er een aantal aspecten waaraan elk dropshipbedrijf geld moet besteden om van start te kunnen gaan. Ga zeker uit van een startkapitaal van zo'n 1000 euro. Hieronder volgt een kort overzicht van de belangrijkste vaste lasten waar je maandelijks mee te maken zult hebben.

Webshop

Geschatte kosten: € 30 per maand

Je hebt een e-commerceplatform of websitebouwer nodig om je webshop aan te maken en te hosten. Als je een Shopify-webshop start, kun je eenvoudig synchroniseren met de Oberlo-marktplaats om producten te vinden. Daarnaast krijg je toegang tot een uitgebreide collectie van thema’s en gratis marketingtools om je bedrijf snel op te zetten.

Domeinnaam

Geschatte kosten: € 5-20 per jaar

Het is lasting om vertrouwen te wekken bij je klanten als je niet je eigen domeinnaam hebt. We raden een .com domeinnaam aan die bij je merk past. Ontdek hoe je een pakkende bedrijfsnaam kunt bedenken.

Testorders

Geschatte kosten: Variabel

Hoewel je bij dropshipping weinig te maken krijgt met de producten zelf, moet je wel geld en tijd reserveren om de producten die je wilt verkopen te testen. Als je dat niet doet, plaats je misschien een product in je webshop met te veel tekortkomingen of defecten, waardoor je klanten ontevreden zijn en je veel tijd kwijt bent aan het afhandelen van retourzendingen.

Marketing en overige kosten

Geschatte kosten: De kosten stijgen naarmate je bedrijf groeit. We raden een minimumbudget van € 500 aan om van start te gaan.

Elk e-commercebedrijf moet manieren zoeken om de gemiddelde kosten om een klant binnen te halen te verlagen door middel van organische kanalen zoals content marketing, SEO en mond-op-mondreclame. Maar in het begin zijn online advertenties vaak een essentieel kanaal voor de meeste productgebaseerde bedrijven. De meest voorkomende kanalen zijn search engine marketing (SEM), display advertenties, advertenties op social media en mobiele advertenties.

Naast al deze kosten zul je ook rekening moeten houden met de kosten van het bieden van klantenservice, de inkoopprijs van de producten bij de leverancier en een productaansprakelijkheidsverzekering (vaak onderdeel van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering). Raadpleeg een expert om te vragen welke risico's je bij een dropshipbedrijf moet afdekken en waar je op moet letten. 

Als je winst wilt maken met je dropshippingbedrijf, is het een goed idee om uit te rekenen hoeveel het je kost om een klant binnen te halen en met al deze kosten in het achterhoofd de prijs van je producten te bepalen.

Is dropshipping een legitiem businessmodel?

Dropshipping is in feite slechts een fulfillmentmodel dat wordt gebruikt door veel retailers wereldwijd, en volledig legaal. Net als bij elk bedrijf zul je alleen een bedrijf kunnen opbouwen dat langdurig succesvol is als je de verwachtingen van je klanten nakomt of overtreft en een merk opbouwt waarmee je je op het juiste publiek richt.

De vraag of het legitiem is, rijst vaak door een verkeerd beeld van hoe dropshipping werkt en door het negatieve beeld dat is ontstaan door dropshippers die nalatig te werk gaan. De meeste fysieke winkels die je bezoekt, verkopen waarschijnlijk ook geen producten die ze zelf fabriceren. Dropshipping is in feite niet meer en niet minder dan een fulfillmentmodel voor een onlinebedrijf.

Uiteraard zijn er een aantal fundamentele zaken waaraan je je moet houden om je bedrijf legaal te runnen. Raadpleeg een advocaat die in dit thema gespecialiseerd is om ervoor te zorgen dat je jouw bedrijf legaal runt.

Is dropshipping de moeite waard?

Zoals we al aangaven, is ook dropshipping geen perfecte of stressvrije manier om in één klap een succesvol bedrijf op te bouwen: je zult altijd eerst hard moeten werken als je een nieuw bedrijf start. Het dropshipmodel heeft een aantal grote voordelen, maar brengt ook nadelen met zich mee, waar je mee moet leren omgaan.

Het goede nieuws is dat je de meeste van deze problemen kunt oplossen met een goede planning en een gedetailleerde afweging van voor- en nadelen. Dan is het zeker mogelijk om een groeiend en winstgevend dropshipping-bedrijf te runnen en de vruchten te plukken van je harde werk.

Hoe werkt dropshipping op Shopify?

Twee van de meestvoorkomende dropshipmethoden op Shopify zijn een leverancier selecteren met behulp van speciale databases, of een Shopify-app gebruiken die jouw webshop met duizenden leveranciers kan verbinden.

Als Shopify-app raden we Oberlo aan, een door Shopify ontwikkelde marktplaats die bedrijfseigenaren helpt om de juiste producten te vinden om te verkopen. Met Oberlo kun je AliExpress doorzoeken en de producten die je interesse wekken met één klik rechtstreeks importeren in Oberlo, die in verbinding staat met je webshop.

Als een klant een product bestelt, kun je de bestelling in de Oberlo-app afhandelen. Gelukkig automatiseert Oberlo dit proces. Als winkeleigenaar hoef je alleen te controleren of de gegevens juist zijn en op de knop “Bestellen” te klikken. Het product wordt dan rechtstreeks van de AliExpress-leverancier naar de klant verzonden, waar dan ook ter wereld.

Oberlo laat merchants ook automatisch actie ondernemen als de voorraad van een leverancier opraakt. Als een product bijvoorbeeld niet langer leverbaar is, kun je het product automatisch verbergen of wel zichtbaar houden maar het aantal producten op voorraad automatisch op nul laten zetten.

 Dit is een vertaling van een origineel blog van Corey Ferreira

Onderwerpen: