Wil je een webshop beginnen?

Een succesvol webinar organiseren: zo pak je dat aan

Jonge man geeft een webinar, staand achter een microfoon en twee schermen

Foto: Malte Helmhold via Unsplash

De kans is groot dat je de laatste jaren minimaal één webinar hebt gevolgd. Webinars worden namelijk al jaren veelvuldig ingezet en sinds de pandemie is dat alleen maar toegenomen. Maar waarom zou je dat eigenlijk doen, zo’n webinar organiseren?


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Volgens het Content Marketing Institute zijn webinars een van de meest effectieve tools voor B2B marketing. Maar ook als je je richt op consumenten, brengen webinars veel kansen met zich mee. Toch blijkt dat slechts 57% van de marketeers gebruik maakt van webinars.

Webinars zijn een geweldige kans voor veel ondernemers. Ook - misschien zelfs júíst - als je een webshop hebt. Daarom delen we in dit artikel tips om jouw eerste webinar tot een succes te maken.

Webinars inzetten voor je webshop

Webinars worden veelvuldig ingezet door coaches, kennisondernemers en softwarebedrijven. Onder webshop-eigenaren zijn webinars nog wat minder populair. Toch kunnen webinars ook een enorme toegevoegde waarde opleveren voor webshops.

Lost jouw product of dienst een probleem op voor mensen? Dan is een webinar een heel goede manier om het probleem uitgebreid uit te leggen aan mensen die zich net bewust geworden zijn van dat probleem: jouw potentiële klanten. Op die manier laat je niet alleen jouw expertise zien, maar kun je ook vertellen hoe jouw product dat probleem gaat oplossen. Vooral als jouw webshop een niche-publiek aanspreekt, of als je ervaringsdeskundige bent in het probleem dat jouw product oplost kan een webinar heel nuttig zijn voor jouw shop. 

Juist doordat webinars (nog) niet veel gebruikt worden door webwinkels, kun je jouw webshop er mee onderscheiden. Met wat creativiteit zijn er talloze manieren te bedenken waarop je een webinar kunt inzetten voor jouw webshop:

  • Verkoop je camera's, lenzen of andere fotografieapparatuur? Geef een webinar waarin je uitlegt welke lens je nodig hebt om verschillende soorten foto's te maken.
  • Heb je een webshop met kleding? Organiseer een webinar waarin je vertelt over de trends van het komende seizoen of waarin je stijladvies geeft.
  • Verkoop je hardloopschoenen? Vertel in een webinar over verschillende looptechnieken, veelvoorkomende hardloopblessures, de verschillende typen schoenen die er zijn en geef advies over de beste hardloopschoenen voor verschillende soorten lopers, afstanden en doelen.
  • Verkoop je haarverzorgingsproducten? Geef in een webinar tips over de verzorging van specifieke haarstijlen.

Dit zijn zomaar wat voorbeelden. We weten zeker dat jij er met de nodige creativiteit nog veel meer kunt bedenken voor jouw webshop.

5 tips voor het organiseren van een succesvol webinar

Hoe pak je dat nu aan, zo’n webinar? We vroegen het Shopify Education Partner Mariko Naber, een ware expert op dit onderwerp. Voor haar bedrijf Sell Your Stuff Online gaf zij de afgelopen jaren al honderden webinars.

1. Test of alles werkt

Misschien ben je wat zenuwachtig voor je eerste webinar. Als je de techniek niet helemaal onder controle hebt, neemt de paniek alleen nog maar meer toe. Door de techniek van tevoren te testen hoef je je dáár in ieder geval geen zorgen meer over te maken.

2. Werk met een moderator

Vooral de eerste keren dat je een webinar organiseert, kan het wat overweldigend zijn. Je bent druk bezig met het verhaal dat je wilt vertellen en ondertussen stromen de vragen binnen via de chat. Door te werken met een moderator die de chat bijhoudt, kun jij je op je verhaal focussen en houd je de controle.

3. Zoek interactie met het publiek

Door tijdens je verhaal zo nu en dan de interactie met je publiek op te zoeken, zorg je dat mensen hun aandacht erbij houden. Je kunt meteen aan het begin al de interactie aangaan, bijvoorbeeld door mensen te vragen om even gedag te zeggen in de chat. Zo krijg je de chat alvast op gang en is de kans groter dat deelnemers later ook actief zijn. Stel ook tussendoor af en toe een vraag om mensen bij de les te houden.

4. Vertel wat mensen kunnen verwachten

Om geen verkeerde verwachtingen te scheppen, is het slim om aan het begin van je webinar alvast te vertellen wat mensen kunnen verwachten. Ga je bijvoorbeeld 4 tips delen? Geef dan van tevoren al een overzicht. Ga je aan het einde van het webinar een aanbod doen? Vertel dit dan alvast aan het begin. Zo voorkom je dat je mensen een verkeerde nasmaak meegeeft wanneer je plots je aanbod gaat pitchen.

5. Nodig bestaande klanten uit om je webinar bij te wonen

Doe je tijdens je webinar een aanbod? Vraag dan ook bestaande klanten om het webinar bij te wonen. Zodra jij je aanbod pitcht, kunnen zij hun ervaringen delen. Dankzij dit soort positieve reviews is de kans groter dat andere deelnemers op je aanbod ingaan.

Zo zorg je voor voldoende deelnemers

Je kunt je webinar nog zó goed in elkaar steken, zolang niemand zich inschrijft om het bij te wonen, heeft het weinig zin. De promotie van je webinar is daarom minstens zo belangrijk als je webinar zelf. Ook hiervoor heeft Mariko van Sell Your Stuff Online handige tips:

Begin bij je doel en doelgroep

Wat wil je bereiken met je webinar? Wie wil je aantrekken? En wat wil je er precies uithalen? Stel je doelen en doelgroep van tevoren vast en gebruik dit als basis voor je promotie.

Trek alles uit de kast om je webinar te promoten

Een webinar vult zichzelf niet. Zeker niet als je nog maar net begint met het geven van webinars. Trek daarom alles uit de kast om je webinar onder de aandacht te brengen. Deel het via social media, je nieuwsbrief of zelfs je vriendenkring.

Gebruik advertenties

Om je webinars echt goed gevuld te krijgen, kun je er bijna niet omheen: social media advertenties. Dankzij advertenties bereik je niet alleen je bestaande publiek, maar ook een nieuw publiek voor je webinar.

Stuur een herinnering

De meeste mensen zijn na een paar uur - laat staan een paar dagen - alweer vergeten dat ze zich hebben ingeschreven voor je webinar. Stuur ze daarom een dag en een uur voor je webinar nog een mail waarin je ze eraan herinnert dat het webinar bijna begint. Zo verklein je de kans dat mensen het vergeten en zorg je dat er meer mensen live bij zijn.

Vraag deelnemers om het webinar op social media te delen

Moedig deelnemers aan om via social media te delen dat ze het webinar volgen. Zo geef je een boost aan je bereik op social media. En het kan je meteen deelnemers voor je volgende webinar opleveren.

Handige webinar tools

Een webinar organiseren draait voor een groot deel om marketing en het vertellen van een goede boodschap. Er komt echter ook een technisch stukje bij kijken: je moet een tool kiezen om je webinar mee te houden. Op basis van ervaringen en populariteit komen twee webinar tools als beste uit de bus: Webinar Geek en Zoom.

Webinar Geek

Webinar Geek is een van de populairste tools om webinars in te hosten (ook met meerdere sprekers). Dit Nederlandse platform is makkelijk te gebruiken, betrouwbaar en erg stabiel. Dankzij diverse integraties - via Zapier koppel je Webinar Geek ook aan Shopify - kun je het proces rondom je webinar voor een groot deel stroomlijnen. Met de Shopify-koppeling kun je klanten van je webshop bijvoorbeeld automatisch uitnodigen voor een webinar.

Binnen Webinar Geek heb je talloze mogelijkheden om deelnemers aan het webinar bij je presentatie te betrekken. Er is een live chat, maar daarnaast kun je ook polls, quizzen, call to actions en integratieboxen gebruiken om er een dynamisch webinar van te maken.

Webinar Geek is te gebruiken vanaf 19 euro per maand. Let wel op: met dit pakket kunnen er maximaal 25 mensen live bij het webinar aanwezig zijn. Wanneer je serieus aan de slag wilt met webinars, kom je daarom al snel uit bij het premium pakket, waarvoor je 29 euro per maand betaalt.

Zoom Webinar

We kennen Zoom allemaal van de videomeetings waar de afgelopen jaren geen gebrek aan was. Maar wist je dat je Zoom ook kunt inzetten om een webinar te hosten?

Wanneer je een interactieve presentatie organiseert via Zoom, is alleen de host te zien op video. Deelnemers kunnen communiceren via de chat, door een hand op te steken of door polls te beantwoorden.

Om je webinar te hosten via Zoom heb je een upgrade nodig op de standaard versie, namelijk Zoom Webinar. Voor dit pakket betaal je €74,- per maand.

Een laatste tip voor je eerste webinar

De meeste mensen zijn doodsbang om te presenteren voor een groep. Zo'n eerste webinar kan dan ook behoorlijk spannend zijn. Het is een drempel die je over moet. De eerste keer is doodeng, maar zodra je het eenmaal gedaan hebt, valt het best mee. Probeer het daarom eens uit. Wie weet haal je geweldige resultaten of vind je het zó leuk dat je vaker een online seminar organiseert!

Deze blog is geschreven door Deborah Schoonen.


Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Veelgestelde vragen over een webinar organiseren

Wat is een webinar?

Een webinar is een samenvoeging van 'web' en 'seminar'. Het is een online event met publiek op afstand. Mensen hebben zich vooraf ingeschreven/aangemeld.

Wat zijn handige webinar tools?

Er komt ook een technisch stukje bij het organiseren van een webinar kijken: je moet een tool kiezen om je webinar mee te houden. Op basis van ervaringen en populariteit komen twee webinar tools als beste uit de bus: Webinar Geek en Zoom.

Waarom is het een goed idee een webinar te geven?

Volgens het Content Marketing Institute zijn webinars een van de meest effectieve tools voor B2B marketing. Maar ook als je je richt op consumenten, brengen webinars veel kansen met zich mee (bijvoorbeeld om je expertise te laten zien of een product toe te lichten). Toch blijkt dat slechts 57% van de marketeers gebruik maakt van webinars.

Hoe zorg je voor voldoende deelnemers aan jouw webinar?

Je kunt je webinar nog zó goed in elkaar steken, zolang niemand zich inschrijft, heeft het weinig zin. Tips voor de promotie van je webinar: Stel je doelen en doelgroep van tevoren vast, deel het via social media, je nieuwsbrief of zelfs je vriendenkring, gebruik advertenties, stuur deelnemers een dag en een uur voor je webinar nog een herinnering, vraag deelnemers om het webinar op social media te delen.
Onderwerpen: