Wil je een webshop beginnen?

Een webshop beginnen: iedereen kan het met Shopify (een stappenplan)

illustratie van een kok die een Shopify-winkel in elkaar flanst met alle essentiële ingrediënten, zoals een logo, domein en website-thema.

Een webshop beginnen. Ik weet nog goed hoe ik de eerste keer dat ik een webshop maakte, naar het lege scherm voor me keek en geen idee had waar ik moest beginnen. Ik kon maar niet besluiten welk webshop thema ik zou kiezen. Ik maakte mijn homepage voordat ik ook maar één product had toegevoegd. En ik stopte heel veel tijd in het perfectioneren van de verkeerde dingen voordat ik mijn website lanceerde.

Nu ik erop terugkijk, zie ik dat de fouten die ik maakte, typische beginnersfouten waren. Daarom leek het me handig om een informatiebron op te stellen die ik zelf graag had gehad toen ik mijn eerste webwinkel maakte. Een makkelijk te volgen stappenplan voor alle beslissingen die je moet nemen wanneer je je eigen webshop maakt met Shopify.


Zelf een webshop beginnen en meteen starten met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


Als voorbeeld gebruik ik de webshop Kinda hot sauce (zie afbeelding hieronder). Ik geef je stap voor stap een inkijkje in het denkproces achter de productvermeldingen, het ontwerp van de homepage, de teksten, de verzendinstellingen en al die andere beslissingen waar je tegenaan loopt wanneer je van een bedrijfsidee een daadwerkelijke webshop maakt.


Tip💡: Als je ergens in het proces vastloopt, sla dat gedeelte dan gerust even over en ga er later mee verder. Kijk voor hulp en informatie in het Shopify-helpcentrum, vraag advies aan de Shopify Community, volg onze (Engelstalige) cursus Getting Started with Shopify, huur een Shopify-expert in of neem contact op met ons bekroonde ondersteuningsteam (24/7 bereikbaar). Het is geen probleem om al doende zaken uit te vogelen en Shopify biedt allerlei hulp- en informatiebronnen.

Een webwinkel beginnen (stap voor stap)

  1. De producten toevoegen die je wilt gaan verkopen
  2. De belangrijkste webpagina’s maken
  3. Een thema uitkiezen en je webshop aanpassen
  4. Je verzendinstellingen aanpassen
  5. Je belastinginstellingen instellen
  6. Betalingsgateway en betalingen instellen
  7. Je webshop voorbereiden op de lancering
  8. Je webshop lanceren

Een gratis proefperiode van Shopify starten voor je eigen webwinkel

Start eerst een gratis proefperiode van Shopify om een webshop te beginnen Tijdens deze proefperiode van 14 dagen heb je meer dan genoeg tijd om een volledige webshop op te zetten. Volg gewoon de stappen in dit artikel en onthoud dat je later altijd nog producten kunt toevoegen en onderdelen kunt aanpassen.


Wanneer je je proefperiode begint, word je gevraagd een naam in te voeren voor je webshop. Deze naam wordt de standaard-URL (bijv. winkelnaam.myshopify.com). Dit kun je niet meer aanpassen, maar je kunt later wel een eigen domeinnaam (bijv. mijnwinkel.nl) kopen en koppelen. Maak je nu dus nog niet te druk over het bedenken van de perfecte naam voor je webshop.

Nadat je een paar vragen hebt beantwoord, kom je in je eigen Shopify-account terecht.

een nieuwe shopify-winkel

Een korte checklist van wat je nodig hebt voor het beginnen van een webshop (plus de gegevens die ik heb gebruikt voor mijn webwinkel als voorbeeld):

  • Een bedrijfsidee. Omdat er al zoveel merken hot sauce zijn en ze allemaal beweren de ‘heetste saus ooit’ te hebben, leek het me leuk om in mijn voorbeeldwinkel (Kinda Hot Sauce) juiste milde hot sauces te verkopen, voor de semi-durfallen. Heb je nog geen bedrijfsidee? Kijk dan in deze lijst met bedrijfsideeën voor inspiratie.
  • Een bedrijfsnaam. Ik heb eerst via Namechk gecontroleerd of mijn bedrijfsnaamideeën nog beschikbaar waren op sociale media en als domeinnaam. URL’s met .com zijn lastig te verkrijgen, dus ik heb gekozen voor kindahotsauce.shop als domeinnaam. Geen idee hoe je je webshop moet noemen? Lees hoe je een pakkende naam kiest of probeer de gratis bedrijfsnaam-generator van Shopify.
  • Een logo. Ik heb een ontwerper ingehuurd om een creatief, speels en pittig logo te maken, dat past bij een bedrijf dat milde hot sauces verkoopt. Ik heb voor mijn logo een .png-bestand gemaakt met een transparante achtergrond. Op die manier kun je de afmetingen makkelijk aanpassen zonder dat de kwaliteit achteruitgaat. Lees hoe je je eigen logo ontwerpt, gratis of door een ontwerper in te huren.

kinda hot sauce logo for online store setup

  • Producten om te verkopen. Je kunt fysieke producten, digitale producten of diensten verkopen in je Shopify-winkel. Mijn producten zijn niet echt, maar ik heb geprobeerd ze zo realistisch mogelijk te maken. Ik ga vier producten toevoegen aan de Kinda Hot Sauce-winkel: Hot Enough Habanero, Born to Be Mild Thai Chilli, The Friendly Ghost Pepper en een set van de drie verschillende sauzen. Als je nog geen producten hebt, doe dan inspiratie op in onze blogpost over de beste plekken voor product en webshop ideeën of gebruik een van de vele apps die beschikbaar zijn op Shopify om producten te vinden.
  • Foto’s. Met goede productfoto’s ga je sterk van start. Ik gebruik mockups van mijn flesjes hot sauce op een witte achtergrond, plus wat lifestyle-stockfoto’s. Als je niet zoveel budget hebt, kun je ook zelf productfoto’s maken, bijvoorbeeld met je smartphone. Of gebruik gratis stockfoto’s totdat je je eigen foto’s kunt laten maken.

TIP💡: Als je niet goed weet waar op Shopify je wat kunt doen of als je snel naar een bepaalde locatie wilt gaan, kun je slim zoeken via de zoekbalk. Van daaruit ga je direct naar de producten, pagina’s of instellingen die je zoekt.

slim zoeken via de shopify-zoekbalk

1. Je producten toevoegen

Wat is een webshop zonder producten? Een van de eerste dingen die je moet doen, is dus je producten toevoegen. Die vormen de basis van de look-and-feel van je hele website.

Ga in je nieuwe Shopify-winkel naar Producten > Product toevoegen om je eerste productvermelding te maken.

een product toevoegen in shopify

Op deze pagina moeten we verschillende beslissingen nemen, dus laten we er stap voor stap naar kijken.

Een titel en beschrijving voor je product toevoegen

Productpagina’s zijn de plek waar klanten naartoe gaan voor informatie over een bepaald product en om te beslissen of ze het wel of niet willen kopen. Details zijn daarbij heel belangrijk, dus zorg dat alle informatie klopt en duidelijk is. Denk daarbij aan de prijs, de afmetingen, het gebruik van tekst en/of afbeeldingen. Kijk eventueel bij andere webshops in je markt voor inspiratie.

De titel van het product moet in één keer duidelijk maken wat het is. Dit is wat klanten zien wanneer ze in je webshop kijken en helpt ze te vinden wat ze zoeken. Houd de titel zo beknopt mogelijk. In je productbeschrijving of varianten (daarover later meer) kun je meer informatie kwijt, zoals maten of kleuren.

Voor mijn eerste producttitel gebruik ik de naam van mijn belangrijkste hot sauce, Hot Enough Habanero.

Productbeschrijvingen moeten je product beschrijven en verkopen. Dit is ook gelijk het onderdeel waar veel schrijvers vastlopen. Toch hoef je geen professionele tekstschrijver te zijn om een pakkende productbeschrijving te schrijven. Houd je vast aan de volgende punten:

  • Weet tegen wie je het hebt. Bedenk wat je klanten moeten weten om het product zonder twijfel te kopen. Probeer dit over te brengen in je beschrijving.
  • Benadruk incentives. Bied je een aantrekkelijk retourbeleid of gratis verzending? Zijn je producten milieuvriendelijk? Vertel zonder poespas over de functies, voordelen en aanbiedingen die er echt toe doen. Veel webshops gebruiken een combinatie van tekst en symbolen om deze pluspunten snel duidelijk te maken op hun productpagina’s.
  • Wees veelvoorkomende vragen en twijfels voor. Wat kan klanten doen twijfelen over de aankoop? Zijn ze bang om de verkeerde maat te kopen? Willen ze weten waar je producten van zijn gemaakt omdat ze last hebben van allergieën? Willen ze weten of je producten op een ethisch verantwoorde manier zijn gemaakt?
  • Maak je tekst makkelijk scanbaar. Gebruik bijvoorbeeld korte alinea’s, opsommingen, subkopjes en vetgedrukte tekst om je beschrijvingen goed leesbaar te maken. Vraag je vervolgens af hoe snel een bezoeker de gewenste informatie uit de beschrijving kan halen.
  • Help klanten voor zich te zien hoe ze je product gebruiken. Klanten kunnen je product niet proeven, aanraken of uitproberen, dus moet je ze op een andere manier helpen. Naast het gebruik van foto’s kun je je producten tot leven brengen door de gebruikte materialen te vermelden, een maattabel toe te voegen of een verhaal te delen over hoe je producten zijn gemaakt.

Lees meer: Meer omzet door betere productomschrijvingen – 9 gouden tips

Voor een product als hot sauce kunnen we met redelijke zekerheid aannemen dat klanten graag het volgende willen weten: de ingrediënten, de smaak, de hoeveelheid, hoe pittig het is en waarmee je de saus kunt combineren. Ik heb daarom geprobeerd om al deze informatie in één oogopslag duidelijk te maken voor mijn bezoekers.

voorbeeld van een productpagina op shopify

Productfoto’s of ander mediamateriaal uploaden

In het gedeelte Media van je productpagina kun je allerlei beeldmateriaal uploaden om uitgebreidere productinformatie te bieden. Denk aan foto’s, gifjes, video’s of zelfs 3D-modellen.

De presentatie maakt het verschil. Help klanten zich voor te stellen dat ze het product in handen hebben. Help ze het product in actie te zien of voor zich te zien in de daarvoor bestemde ruimte (als je bijvoorbeeld dekbedovertrekken verkoopt, voeg dan een foto toe van een slaapkamer waarin een van je dekbedovertrekken te zien is op het bed). Enkele aandachtspunten:

  • Gebruik foto’s van hoge kwaliteit die je producten in het beste licht laten zien. Vermijd wazige, onscherpe foto’s of foto’s met een lage resolutie.
  • Probeer voor al je productfoto’s dezelfde beeldverhouding te gebruiken (de verhouding tussen de breedte en hoogte). Door consistent te zijn, krijgt je webshop een strakke, professionele uitstraling.

productfoto’s van flesjes hot sauce met een consistente beeldverhouding

  • Als je een klein budget hebt, kun je vaak ook je smartphone gebruiken om goede foto’s te maken. Gebruik daarnaast gratis fotobewerkingstools voor de finishing touches (met remove.bg kun je bijvoorbeeld gratis de achtergrond verwijderen).
  • Nadat je een foto hebt geüpload, kun je erop klikken om wat basisbewerkingen uit te voeren, zoals bijsnijden en het formaat wijzigen. Je kunt ook de alt-tekst bewerken om je foto’s te beschrijven aan mensen die niet of slecht kunnen zien. Ik heb bijvoorbeeld “een flesje Hot Enough Habanero van 150 ml van Kinda Hot Sauce” als alt-tekst toegevoegd. Zo kunnen ook mensen met een visuele beperking makkelijk bij mij winkelen.

Ik kies voor één foto van een flesje hot sauce tegen een witte achtergrond. Maar als je producten hebt waarbij klanten meer visuele informatie nodig hebben, zoals sieraden of kleding, kun je foto’s vanuit verschillende hoeken of uitvergrotingen van bepaalde details gebruiken om het vertrouwen van de klant te winnen.

mediamateriaal uploaden in shopify-winkel

De prijs bepalen

Nu is het tijd om de prijs van je product in te vullen. Dat is wat klanten betalen wanneer ze je product kopen.

Eventueel kun je in het veld Vergelijkingsprijs invullen wat het product normaal gesproken kost. Dat is vooral handig bij een aanbieding. In het geval van onze hot sauce-set, zouden we hier bijvoorbeeld de oorspronkelijke totaalprijs kunnen invullen van de drie losse flesjes. Dan kunnen klanten zien hoeveel ze besparen door de set te kopen. Toch raad ik aan om de vergelijkingsprijs alleen te gebruiken als je daar een goede reden voor hebt. Zeker als je producten van hoge kwaliteit verkoopt, kan het wat goedkoop overkomen.

Het veld Kosten per artikel is ook optioneel. Klanten krijgen dit veld niet te zien, maar je kunt het voor jezelf gebruiken om de winstmarges voor een afzonderlijk product bij te houden. Met het Shopify-abonnement of hoger, kun je hiermee je winst bijhouden in je winstrapporten.

prijzen in shopify

Uitzonderingen daargelaten moeten bedrijven die goederen en diensten verkopen, btw heffen op elke bestelling. We vinken dus het vakje ‘Hef btw op dit product’ aan en stellen de belastinginstellingen later in.

Om het voor dit voorbeeld eenvoudig te houden, ga ik ervan uit dat mijn kosten per product, ofwel de kosten om één flesje te maken en te verpakken, $ 5 zijn. Als ik elk flesje voor $ 15 verkoop, heb ik een gezonde winstmarge en houd ik ruimte over voor kortingen en marketing.

Product

Kosten per product

Prijs

Brutomarge

Gewicht

Hot Enough Habanero

$ 5

$ 15

66%

0.5 lbs (225 g)

Born to Be Mild

$ 5

$ 15

66%

0.5 lbs (225 g)

The Friendly Ghost Pepper

$ 5

$ 15

66%

0.5 lbs (225 g)

Kinda Hot Sauce 3-Pack

$ 15

$ 40

63%

1.5 lbs (675 g)


In werkelijkheid is het vaak iets ingewikkelder om je prijzen te bepalen. Er zijn allerlei factoren van invloed op de prijsbepaling, zoals verzendkosten, grondstoffen, overheadkosten (bijv. huur of personeel), de kosten van je tijd en, misschien nog wel het belangrijkst, de vermeende kwaliteit van je producten.

Tip💡: Ga er niet blindelings vanuit dat lagere prijzen tot een hogere verkoop leiden. Klanten gebruiken de prijs vaak om de kwaliteit in te schatten. Als je een premium product verkoopt, wees dan niet bang om daar ook een passend prijskaartje aan te hangen, zeker als je dat kunt verantwoorden met een pakkende en professionele branding.

Als je later naar aanleiding van je marketingcampagnes tot nieuwe inzichten komt, kun je je prijzen altijd nog aanpassen. Misschien kom je tot de ontdekking dat klanten eigenlijk best bereid zijn om meer te betalen voor je producten. Of misschien vind je creatieve manieren om de kosten te drukken en kun je op die manier de gemiddelde bestelwaarde vergroten.

Voorraad

Als je gebruikmaakt van dropshipping of print-on-demand, hoef je geen voorraad bij te houden. Maar Kinda Hot Sauces maakt, verkoopt en verzendt zelf zijn sauzen, dus wil ik mijn voorraad bijhouden in Shopify, zodat ik precies weet hoeveel ik van elke saus op voorraad heb en hoeveel ik nodig heb.

Als je nog nooit eerder online hebt verkocht, ben je misschien niet bekend met alle termen die je tegenkomt. Laten we die dus eerst even kort behandelen.

  • SKU. Een SKU-nummer (Stock Keeping Unit) wordt gebruikt om je voorraad van producten en varianten bij te houden en te beheren. Gebruik een consistent systeem van cijfers of letters, zodat je in één oogopslag ziet wat een artikel precies is (bijv. MHS-HEH geeft aan dat het gaat om de medium hot sauce Hot Enough Habenero).
  • Barcode. Barcodes of streepjescodes (ISBN, UPC, GTIN, enz.) worden vooral gebruikt als je producten doorverkoopt of als je na verloop van tijd scanbare barcodes wilt toevoegen aan je artikelen om het voorraadbeheer te vereenvoudigen. Ik laat dit veld nu leeg aangezien ik mijn eigen producten maak en verkoop.
  • Aantal. Dit is het aantal exemplaren dat je van een bepaald product beschikbaar hebt. Als je verschillende locaties hebt waarvan je de voorraad bijhoudt in Shopify, zie je de totale voorraad hier. In mijn geval begin ik met een kleine batch van 10 flesjes van elke soort hot sauce en ik bewaar mijn voorraad thuis.

Het kost niet veel tijd om extra saus te maken, dus ik vink het vakje ‘Doorgaan met verkopen wanneer niet op voorraad’ aan. Maar je kunt deze optie ook uitzetten en in plaats daarvan artikelen markeren als ‘uitverkocht’ als je voorraad beperkt is of als het langer duurt om je voorraad aan te vullen.

Verzending

In het gedeelte ‘Verzending’ vul je de informatie in die nodig is om de verzendkosten automatisch te berekenen en de juiste verzendlabels af te drukken voor elke bestelling.

Voor Kinda Hot Sauce vink ik het vakje ‘Dit is een fysiek product’ aan en vul ik de volgende gegevens in:

  • Gewicht. Het gewicht van één flesje. Ik vul in ‘0.5 lbs’.
  • Douane-informatie. Dit is belangrijk als je van plan bent om ook in het buitenland te verkopen. De producten van Kinda Hot Sauce worden gemaakt in en verzonden vanuit Canada, dus ik vul in ‘Canada’. In de zoekbalk zoek ik mijn product op om de juiste HS-code te vinden. Dat is 210390. (Let op: De producten in deze lijst staan in het Engels vermeld. Vul dus ook een Engelstalige zoekopdracht in.)

Hoe je de uiteindelijke verzendkosten en -opties instelt, bespreken we verderop.

voorbeeld van verzendgegevens op een shopify-productpagina

Varianten

Ik ga geen varianten instellen voor mijn producten, maar ik zal kort uitleggen hoe je dat doet omdat veel Shopify-merchants hier wel voor kiezen.

Als je een product levert met verschillende uitvoeringen, zoals maten en kleuren, voeg je die uitvoeringen niet toe als aparte producten, maar als varianten van hetzelfde product. Voor elke variant kun je een aparte afbeelding, prijs of voorraad instellen.

Met varianten kun je zelfs aanvullende productopties toevoegen, zoals meerdere kleuren die beschikbaar zijn in verschillende maten.

productvarianten in shopify

Wanneer je varianten toevoegt en vervolgens op ‘Opslaan’ klikt, moet je de onderdelen Media, Prijzen, Voorraad en Verzending nog eens instellen voor elke variant.

Omdat mijn product maar in één maat beschikbaar is en er geen varianten zijn, sla ik dit gedeelte over. Als jij wel varianten gaat verkopen van hetzelfde product, zorg dan dat je voor elke variant de juiste productinformatie opgeeft. Dus bijvoorbeeld een foto van een oranje T-shirt voor de oranje variant als je verschillende kleuren aanbiedt.

instellingen voor productvarianten in shopify

Organisatie en productbeschikbaarheid

In het gedeelte ‘Organisatie’ kun je je producten labelen en ordenen, zodat je het productaanbod van je webshop makkelijker kunt beheren, collecties kunt maken en regels of kortingen kunt toepassen op bepaalde producten. Dit betekenen de verschillende labels:

  • Productbeschikbaarheid: Je kunt onder ‘Verkoopkanalen en apps’ allerlei verkoopkanalen kiezen, zoals Facebook of Google, om je producten in te vermelden. Hier kijken we later naar. Voor nu is het vooral belangrijk dat je product beschikbaar is in de ‘Onlinewinkel’, anders is je product niet zichtbaar.
  • Producttype. Een productcategorie waarmee je je producten kunt indelen, zoals T-shirt. Elk product kan slechts één producttype hebben. Ik gebruik gewoon ‘hot sauce’.
  • Verkoper. Dit is de producent, groothandel of externe leverancier die het product levert. Je kunt je productenlijst filteren op verkoper. Dat vergemakkelijkt het voorraadbeheer. Kinda Hot Sauce is de producent, dus die noem ik als de verkoper.
  • Tags. Tags zijn zoekwoorden die verband houden met je product. Je kunt meerdere tags toevoegen aan een product. Zo maak je het makkelijk voor klanten om je producten te vinden via de zoekbalk van je webshop. Je kunt tags ook gebruiken om automatisch bepaalde acties uit te laten voeren, bijvoorbeeld dat producten met een bepaalde tag aan een bepaalde collectie worden toegevoegd. Ik heb nu nog geen reden om tags te gebruiken, dus ik laat dit voorlopig leeg.
  • Collecties. Collecties zijn belangrijk. Daarmee kun je je producten groeperen voor specifieke doeleinden en doelgroepen. Een kledingmerk kan bijvoorbeeld een collectie maken op basis van dameskleding, herenkleding, zomeruitverkoop of nieuwe collectie. Eén product kan in meerdere collecties worden opgenomen. Ik ben van plan collecties te maken wanneer ik meer producten ga toevoegen.

instellingen voor productorganisatie in shopify

Voorbeeld van een zoekmachineoverzicht

Hier kun je aanpassen hoe een pagina eruit komt te zien in de zoekmachineresultaten. Ook kun je hier de vindbaarheid van je producten via zoekmachines zoals Google verbeteren.

Als je weet welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt om producten zoals die van jou te zoeken, kun je die hier in de tekst verwerken, zodat op den duur de kans groter wordt dat jouw producten tevoorschijn komen in de zoekresultaten.

Ik heb Ubersuggest gebruikt, een gratis SEO-tool, om te achterhalen hoe vaak mensen zoeken naar zoekwoorden die gerelateerd zijn aan mijn producten. Ik ontdekte dat “habanero sauce” (5400 zoekopdrachten per maand), “mild hot sauce” (590 zoekopdrachten per maand) en “medium hot sauce” (50 zoekopdrachten per maand) interessante zoekwoorden kunnen zijn voor mijn productpagina’s.

voorbeeld van een zoekmachineoverzicht voor shopify-productpagina

We gaan later nog uitgebreid in op SEO, maar hier alvast wat snelle tips om dit gedeelte te optimaliseren:

  • Paginatitel. Verwerk je zoekwoorden in de paginatitel, maar houd de titel wel zo kort en beschrijvend mogelijk. Ik ga voor het zoekwoord ‘medium hot sauce’. Dat is het meest relevant voor dit product. Probeer onder de 60 tekens te blijven, zodat je tekst niet wordt afgekapt in de zoekresultaten. Mijn paginatitel wordt ‘Hot Enough Habanero | Medium Hot Sauce’.
  • Beschrijving. Gebruik deze ruimte om interessante of prikkelende informatie te vermelden die zoekers kan overhalen om op je link te klikken vanuit zoekresultaten of sociale media. Gebruik je paginatitel als uitgangspunt en houd de beschrijving zo kort, maar pakkend mogelijk.
  • URL en handle. Houd dit eenvoudig, uniek en betekenisvol, zodat mensen je product makkelijk kunnen vinden via een zoekmachine. Ik kies voor ‘/hot-enough-habanero’.

Als je hier klaar bent, klik je op ‘Opslaan’ en bekijk je een voorbeeld van je productpagina. Details als kleuren en lettertypen kun je later wijzigen wanneer je je webshop gaat aanpassen.

Je kunt dit proces herhalen voor elk product dat je aan je webshop wilt toevoegen, maar denk eraan dat je niet al je producten al hoeft toe te voegen om je webshop te lanceren.

Je producten ordenen in collecties

Nu ik een aantal afzonderlijke producten heb toegevoegd, kan ik ze ordenen in collecties onder Producten > Collecties in Shopify.

Je kunt collecties maken om je op een bepaalde doelgroep te richten (bijv. producten voor kinderen), een thema (bijv. bestsellers) of een productcategorie (bijv. accessoires). Je kunt ervoor kiezen om producten handmatig toe te voegen aan bepaalde collecties, maar je kunt dit ook automatiseren op basis van prijs, tags of andere voorwaarden.

Collecties kun je voor verschillende doelen inzetten, zoals:

  • Bepaalde producten uitlichten in een gedeelte van je homepage.
  • Naar collecties linken in je navigatie of op je homepage, zodat verschillende doelgroepen snel wegwijs worden in je productaanbod.
  • Artikelen selecteren die je in de uitverkoop wilt doen (je kunt kortingen toepassen op specifieke collecties).

Ik maak een collectie van mijn medium hot sauces. Ik wil namelijk mijn drie afzonderlijke sauzen bij elkaar in een collectie zetten, zonder de set van drie. Zo kan ik namelijk de verschillende smaken in de kijker zetten en de set apart uitlichten.

Ik vul de titel en de beschrijving voor de collectie in op basis van hoe ik bezoekers wil begroeten wanneer ze op de Collecties-pagina terechtkomen. Voor het voorbeeld van een zoekmachineoverzicht kun je dezelfde richtlijnen gebruiken die we eerder gebruikt hebben voor de productpagina’s. Je kunt ook een afbeelding voor je collectie toevoegen. Deze afbeelding wordt dan gebruikt om je collectie weer te geven. Dit komt aan bod wanneer we gaan kijken naar hoe je de look-and-feel van je onlinewinkel aanpast.

voorbeeld shopify-collectiepagina

2. De belangrijkste pagina’s voor je winkel maken

Tot nu toe hebben we vooral gekeken naar producten. Maar je webshop heeft meer nodig dan alleen producten om te verkopen. Je webshop moet informatie bevatten over je bedrijf, redenen om jouw bedrijf te vertrouwen en andere belangrijke informatie waar klanten naar op zoek kunnen zijn.

De meeste pagina’s kun je maken onder Onlinewinkel > Pagina’s.

Je hoeft niet alle pagina’s klaar te hebben wanneer je je webshop lanceert, maar probeer de belangrijkste af te hebben. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Contactpagina. Op deze pagina vinden klanten alle manieren waarop ze je kunnen bereiken wanneer ze vragen hebben en ook links naar andere plekken waar ze informatie kunnen vinden, zoals de pagina met veelgestelde vragen.
  • Over ons-pagina. De Over ons-pagina verbindt je klanten met je bedrijf, biedt informatie over je bedrijfsmodel en/of bevat het verhaal achter (het ontstaan van) je bedrijf. Met een overtuigende Over ons-pagina wek je vertrouwen bij nieuwe klanten.
  • Veelgestelde vragen. Een pagina met veelgestelde vragen voorkomt ondersteuningsaanvragen voor veelvoorkomende problemen of vragen.
  • Beleidspagina’s. Klanten verwachten bepaalde juridische informatie te vinden op je website, zoals je retourbeleid en privacybeleid. Deze beleidsregels kunnen je beschermen in het geval van een geschil. Je kunt ze opstellen onder Instellingen > Juridisch.

Voor mijn winkel, en in het kader van deze handleiding, maak ik een Over ons-pagina (‘Our Story’ genaamd), een contactpagina en enkele belangrijke beleidspagina’s (privacybeleid, verzendbeleid en algemene voorwaarden). Maar je kunt natuurlijk ook andere pagina’s maken als je denkt dat die het vertrouwen van klanten in je webshop helpen vergroten.

Over ons-pagina

De Over ons-pagina is de ideale pagina om het 'kleine’, persoonlijke aspect van een klein bedrijf te benadrukken en vertrouwen te kweken als nieuwe winkel.

Voeg op deze pagina alles toe waarvan je denkt dat het klanten een goed beeld geeft van wie je bent en wat je doet. Denk aan een video waarin je jezelf voorstelt als de oprichter, links naar prijzen die je hebt gewonnen of vermeldingen in de media, of foto’s die een kijkje bieden in je toeleveringsketen.

Voor Kinda Hot Sauce maak ik een eenvoudige Over ons-pagina in de vorm van een brief aan de klant waarin ik mijn bedrijfsfilosofie uitleg en vertel waarom ik dit bedrijf ben begonnen.

Ik wil graag dat klanten die mijn winkel bezoeken, maar nog niet meteen overtuigd zijn om iets te kopen, op mijn Over ons-pagina een oprecht en innemend bericht te zien krijgen.

Omdat ik vooral afhankelijk ben van tekst, gebruik ik de opmaakopties in de werkbalk om de tekst aantrekkelijker en opvallender te maken.

 

voorbeeld van over ons-pagina in shopify
Neem een kijkje

Net als bij je producten, moet je ook voor je pagina’s het voorbeeld van een zoekmachineoverzicht aanpassen. Bedenk wat de url moet zijn en hoe de pagina er in de zoekresultaten uit moet zien.

Contactpagina

Je contactpagina is de pagina waar klanten naartoe gaan als ze iets willen vragen of als ze hulp nodig hebben.

Met de meeste Shopify-thema’s kun je zo’n pagina heel eenvoudig maken. Je maakt gewoon een nieuwe pagina, gaat naar het gedeelte ‘Thema-template’ aan de rechterkant en kiest ‘contact’. Hiermee voeg je een contactformulier toe aan je pagina. Vervolgens kun je beschrijven hoe klanten contact kunnen opnemen of naar andere pagina’s linken, zoals de pagina met veelgestelde vragen, om bezoekers te helpen eerst zelf het probleem proberen op te lossen.

een contactpagina maken in shopify
Neem een kijkje

Er zijn ook livechat-apps die je kunt installeren. Zo maak je je klantenondersteuning nog laagdrempeliger.

Beleidspagina’s

Geen webshop kan zonder beleidspagina’s. Ze geven klanten inzicht in hoe je bedrijfsvoering in elkaar zit en wat ze van je kunnen verwachten. Ze helpen je ook te beschermen in geval van een geschil met een klant.

Onder Instellingen > Juridisch in Shopify, kun je templates genereren die je kunt aanpassen aan je bedrijf en de lokale wetgeving:

  • Retourbeleid. Wat is je beleid voor retourneren en omruilen? Hoelang hebben klanten de tijd om een bestelling terug te sturen? In welke staat moet het product zijn? Een royaal retourbeleid kan je helpen het vertrouwen van klanten te winnen.
  • Privacybeleid. In je privacybeleid staat hoe je gegevens over je klanten verzamelt en wat je daarmee doet.
  • Algemene voorwaarden. Dit is een overeenkomst tussen jou en je klanten waarin staat beschreven hoe je bedrijf te werk gaat en welke rechten aan jou zijn voorbehouden.
  • Verzendbeleid. In je verzendbeleid staat beschreven wat klanten kunnen verwachten met betrekking tot onder andere de verzendkosten en levertijden.

(Houd er rekening mee dat deze templates geen juridisch advies bevatten en dat ze moeten worden aangepast aan de situatie voor jouw winkel.)

3. Je webshop aanpassen

Nu we wat producten hebben toegevoegd en pagina’s hebben gemaakt, is het tijd om na te denken over hoe de webshop eruit moet komen te zien. Hiervoor gaan we in Shopify naar Onlinewinkel > Thema’s.

Een thema kiezen

De eerste stap is een thema kiezen: een template die je in je winkel installeert en als uitgangspunt gebruikt om je website te ontwerpen. Shopify biedt allerlei thema’s, zowel gratis als betaalde thema’s en elk met een eigen set stijlen en functies.

shopify-thema’s

Sommige thema’s zijn speciaal bedoeld voor webshops met een groot productaanbod en andere juist voor bedrijven met één of enkele producten. Weer andere zijn ontwikkeld voor specifieke branches of bedrijfstypen, zoals het Express-thema voor restaurants.

Enkele aandachtspunten wanneer je op zoek gaat naar een geschikt thema:

  • Elk thema bevat meerdere stijlen. Ga dus op zoek naar een thema en stijl die passen bij de grootte van je productaanbod en het uiterlijk dat je in gedachten hebt voor je winkel.
  • Ga na of het thema dat je op het oog hebt, de functies bevat die je nodig hebt, zoals een zoekbalk die zoekopdrachten automatisch aanvult of een gedeelte waarin vermeldingen in de media worden uitgelicht. Vergeet ook niet dat er allerlei gratis en betaalde Shopify-apps zijn waarmee je extra functionaliteit kunt toevoegen aan je winkel.
  • Kies je thema niet uit op basis van kleuren en lettertypen. Dat zijn allemaal dingen die je later nog kunt veranderen. Je kunt zelfs een Shopify Expert inhuren om je thema helemaal naar wens te laten aanpassen.
  • Je kunt een betaald thema eerst uitproberen voor een eenmalig bedrag voordat je het koopt.
  • En vergeet vooral niet dat je niet vastzit aan het thema dat je kiest. Als je later van gedachten verandert, kun je een voorbeeld bekijken van andere thema’s, ze installeren in je al bestaande winkel en ze aanpassen zonder dat je je producten of pagina’s opnieuw hoeft toe te voegen.

Voor mijn webshop heb ik eerst enkele gratis thema’s uitgeprobeerd, zoals Debut en Narrative en uiteindelijk gekozen voor Brooklyn (Playful-stijl). Kinda Hot Sauce heeft namelijk maar een klein productaanbod en heeft niet veel functies nodig om goed van start te kunnen gaan. Wat ik vooral fijn vind aan dit thema, is de strakke indeling van het productraster, het eenvoudige navigatiemenu en de nadruk op visuele branding.

Je homepage ontwerpen

Elk thema bestaat uit verschillende secties die je kunt verplaatsen, toevoegen, verwijderen of tijdelijk kunt verbergen. Aan de hand van deze secties kun je de presentatie van je homepage bepalen en verschillende indelingen uitproberen.


Bedenk bij het ontwerpen van je homepage wat je met deze pagina precies wilt bereiken en hoe je die doelen kunt toespitsen op jouw specifieke bedrijf:

  • Nieuwe bezoekers prioriteit geven en zorgen dat zij snel zien wat voor bedrijf je precies hebt en wat je verkoopt.
  • Terugkerende bezoekers helpen makkelijk te navigeren naar de producten en pagina’s waarvoor ze komen.
  • Met elke scrol interesse in je producten en vertrouwen in je bedrijf opbouwen.
  • Duidelijke paden voor je bezoekers creëren op basis van hun intentie om te kopen. Je kunt bijvoorbeeld de Over ons-pagina uitlichten voor mensen die meer willen weten over je bedrijf, of de verschillende collecties zodat bezoekers zelf de producten kunnen selecteren die ze interessant vinden.
  • Je homepage ontwerpen vanuit de verwachting dat de meeste bezoekers je website zullen bekijken vanaf een mobiel apparaat.
Je kunt je homepage later altijd nog aanpassen en verder verfijnen. Laat je drang naar perfectie dus de lancering van je webshop niet in de weg zitten.

Voor Kinda Hot Sauce ga ik de volgende secties gebruiken:

  1. Diavoorstelling (met één dia) om meteen de belangstelling te wekken met een pakkende tekst die uitlegt waarom dit niet een typisch merk voor pittige saus is. “Not the World’s Hottest Hot Sauce” druist tegen de verwachtingen in en met de tagline “Spice that's nice” is meteen duidelijk waar mijn merk over gaat, namelijk dat de smaak belangrijker is dan de mate van pittigheid. Ik heb ook een overlay toegevoegd en de ondoorschijnendheid daarvan verhoogd, zodat de tekst goed leesbaar is wanneer het op mijn afbeelding komt.
  2. Uitgelichte collectie om de drie verschillende sauzen in de collectie Medium Hot Sauce die ik eerder heb gemaakt, te laten zien. Ik borduur hierbij voort op de indruk die ik heb gewekt met de dia door een krachtige uitspraak toe te voegen: “Delicious hot sauce doesn't have to be deadly”.
  3. Afbeelding met tekst om de positionering van mijn merk en de reden van mijn winkel duidelijk te maken, met een link naar de Over ons-pagina. Voor nu gebruik ik mijn logo als afbeelding, maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een foto van jezelf (de oprichter) of een afbeelding die je merk goed weerspiegelt.
  4. Nieuwsbriefaanmelding om mensen te prikkelen zich aan te melden voor mijn mailinglijst. Niet iedereen die mijn winkel bezoekt, wil namelijk meteen iets kopen. Door die mensen een reden te geven om zich aan te melden voor mijn nieuwsbrief (in dit geval licht pittige recepten), kan ik mijn mailinglijst opbouwen zodra ik verkeer begin te genereren.
  5. Uitgelicht product om mijn set van drie sauzen onder de aandacht te brengen (plus wat klanten daarmee besparen) van klanten die twijfelen. Ik plaats deze sectie onderaan als laatste pad voor klanten die helemaal naar beneden scrollen zonder ergens op te klikken.

In de toekomst kan ik mijn homepage uitbreiden met een sectie die uitlegt hoe heet ‘heet genoeg’ precies is, of een blog met recepten met mijn sauzen. Pas als ik begin met marketing weet ik of ik de juiste beslissingen heb genomen voor mijn homepage, maar ik heb er een goed gevoel bij.

Wees kritisch wanneer je je homepage vormgeeft en kies alleen voor de allerbelangrijkste informatie. Minder is meestal meer. Probeer dus niet zoveel mogelijk informatie op je homepage te proppen, maar wijs bezoekers op ondersteunende pagina’s waar ze je producten kunnen kopen of minder belangrijke informatie kunnen vinden.

    De navigatiemenu’s aanpassen

    De sectie Koptekst is waar je het gedeelte helemaal bovenin aanpast, waar het navigatiemenu, het winkelwagentje en je logo zich bevinden.

    We richten ons nu vooral op het navigatiemenu, aangezien mensen daarmee hun weg vinden op je website.

    Er zijn drie hoofdtypen voor het navigatiemenu:

    • Hoofdmenu. Dit is het menu bovenaan waar je de belangrijkste navigatiepaden kunt instellen voor klanten. Je kunt submenu’s (dropdownmenu’s) maken onder elk item om het overzichtelijk te houden.
    • Voettekstmenu. Ruimte voor links naar minder belangrijke pagina’s, die nieuwe bezoekers mogelijk afleiden, maar wel beschikbaar moeten zijn voor diegenen die ernaar op zoek zijn. De meeste online shoppers weten dat ze daar moeten kijken voor bijvoorbeeld het retourbeleid of de contactpagina.
    • Zoeken. Je kunt de zoekbalk inschakelen in de koptekst, zodat bezoekers zelf kunnen zoeken. Dit is vooral handig wanneer je een groot productaanbod en veel pagina’s hebt.

    Je wilt mensen niet meteen overladen met alle opties die je biedt. In plaats daarvan kun je je navigatie zo structureren dat je de acties die voor jou het belangrijkst zijn, het eerst laat zien, met de focus uiteraard op winkelen.

    Eén menu-item kan meerdere dropdownniveaus hebben om bezoekers stap voor stap meer opties te bieden op basis van waar ze naar op zoek zijn. Je kunt bijvoorbeeld meerdere collecties onder één menu-item scharen dat is gericht op producten voor vrouwen. Op die manier overstelp je mannen niet meteen met allerlei opties die niet relevant voor hen zijn.

      Voor Kinda Hot Sauce kies ik voor een eenvoudige navigatiestructuur, waarbij ik het volgende doe:

      • Mijn collectie ‘medium hot sauce’ en de set van drie sauzen zet ik onder het menu-item ‘Shop’.
      • Ik maak een menu-item ‘About’ met daaronder mijn pagina ‘Our Story’ en de pagina met veelgestelde vragen.
      • Ik zet ook mijn contactpagina voorlopig hier. Als ik in de toekomst een beter menu-item bedenk, zet ik de contactpagina in de voettekst.

      Ik maak ook een menu voor mijn voettekst om de minder belangrijke beleidspagina’s onderaan mijn website onder de aandacht te brengen.

      Tip💡: Je kunt een dropdownmenu maken zonder naar een pagina door te linken, door in plaats van een URL # in te vullen onder ‘Link’ en de gewenste submenu-items eronder te slepen.

      Kleuren, typografie en andere thema-instellingen aanpassen

      Kleuren en typografie spelen een belangrijke rol in de visuele identiteit van je onlinewinkel. Onder Thema-instellingen in de onlinewinkel-editor kun je de look-and-feel van je webshop aanpassen, waaronder de kleuren en typografie.


      Je hoeft geen professionele ontwerper te zijn om kleur- en lettertypecombinaties samen te stellen. Kies wat je mooi vindt en gebruik daarbij de volgende tips:

      Kleuren

      • Verdiep je in de kleurenpsychologie en onderzoek wat het effect van verschillende kleuren op de gemoedstoestand van mensen is (van rood krijg je bijvoorbeeld honger, geel geeft een gevoel van veiligheid en paars heeft iets majestueus).
      • Gebruik contrast om belangrijke onderdelen van je homepage te benadrukken, zoals knoppen.
      • Gebruik een tool als Coolors om verschillende kleurenpaletten te bekijken en de bijbehorende hex-code te vinden.
      • Durf je intuïtie te volgen of het eenvoudig te houden als je twijfelt (zelfs als dat een simpel zwart-witthema is).

      Kinda Hot Sauce wil ik graag een opvallende, kleurrijke uitstraling geven, dus ik heb gekozen voor het volgende kleurenpalet. Ik zal waarschijnlijk niet alle kleuren gebruiken, maar zo heb ik in ieder geval genoeg om uit te kiezen en een passende combinatie te vinden:

      • #392B58
      • #FF0035
      • #F7EE7F
      • #654597
      • #574AE2

      Typografie

      • Probeer twee (maximaal drie) lettertypes te kiezen voor je hele webshop.
      • Kies voor je hoofdtekst een lettertype dat goed leesbaar is. Schreefloze lettertypes (sans serif), zoals Helvetica, zijn doorgaans makkelijker te scannen op een scherm.
      • Gebruik een tool als FontJoy om te experimenteren met verschillende lettertypecombinaties.

      Ik houd het simpel met twee lettertypes:

      • Koppen: Lora
      • Accenttekst: Roboto
      • Hoofdtekst: Roboto

      Tip💡: In de Thema-instellingen kun je een favicon (meestal je logo) instellen, het icoon dat wordt weergegeven in browsertabbladen, bladwijzers en op andere plekken. Op de tab van deze pagina zie je bijvoorbeeld het Shopify-logo. Dat is onze favicon.

      De checkout aanpassen

      Onder Thema-instellingen kun je ook het uiterlijk van de checkout aanpassen. Voeg in ieder geval je logo toe, zodat duidelijk is dat de checkout bij jouw winkel hoort.

      Je kunt eventueel ook aanpassen hoe de checkout in zijn werk gaat. Klik daarvoor door naar de checkoutinstellingen of ga naar Instellingen > Checkout.

      checkout-instellingen in shopify

      Een kort overzicht van de opties die je hebt voor je checkout:

      • Klantaccounts. Je kunt kiezen of je je klanten wilt vragen een account te maken bij het afrekenen. Dit is bijvoorbeeld handig als je een groothandel hebt of een winkel uitsluitend voor leden. Voor mijn winkel schakel ik deze optie uit om het afrekenproces zo klantvriendelijk en soepel mogelijk te laten verlopen.
      • Contactmethode klant. Je kunt klanten laten kiezen op welke manier contact met ze wordt opgenomen nadat ze een bestelling hebben geplaatst (e-mail of sms). Ik kies voor ‘Klanten kunnen alleen afrekenen via e-mail’. Dat is wel zo makkelijk en zo kan ik me richten op het opbouwen van een mailinglijst.
      • Formulieropties. Hier kun je bepalen of extra informatie over de klant, zoals een voornaam of bedrijfsnaam, verborgen, optioneel of verplicht is bij het afrekenen. Omdat ik niet al deze informatie nodig heb om bestellingen voor Kinda Hot Sauce af te handelen, maak ik de meeste optioneel.
      • Bestellingsverwerking. Hier kun je het afrekenproces verder stroomlijnen of een extra bevestigingsstap toevoegen. Om het proces wat sneller te maken voor klanten selecteer ik de opties ‘Het bezorgadres standaard als het factuuradres gebruiken’ en ‘Automatisch invullen adresgegevens inschakelen’.
      • E-mailmarketing. Je kunt een optie toevoegen waarmee klanten zich tijdens het afrekenen kunnen aanmelden voor marketingmails. Zo bouw je meteen een mailinglijst op. Aangezien e-mail een belangrijke pijler is in de meeste marketingstrategieën, selecteer ik deze optie. Zo kan ik mijn hot sauce verkopen aan nieuwe en bestaande klanten op mijn mailinglijst.
      • Afgebroken checkouts. Je kunt een automatische herinneringsmail instellen voor klanten die bij de checkout zijn aangekomen, maar alsnog besluiten hun bestelling niet af te ronden (dat kan om allerlei redenen gebeuren). Ik stel in dat er tien uur nadat klanten hun winkelwagentje hebben verlaten, een automatische herinneringsmail wordt uitgestuurd. Op dat moment staat mijn winkel hun nog vers in het geheugen en hebben ze tijd gehad om na te denken over hun aankoop.

      Als je twijfelt over welke opties je wel of niet moet instellen, bedenk dan altijd welke keuzes het afrekenproces zo prettig en soepel mogelijk maken voor het merendeel van de klanten.

      Feedback vragen

      Feedback is goud waard, zeker wanneer je zoveel tijd hebt besteed aan het klaarmaken van je webshop. Een fris paar ogen ziet dingen die verbeterd kunnen worden, waar jij waarschijnlijk overheen had gekeken en kan waardevolle inzichten opleveren die je kunt gebruiken om de puntjes op de i te zetten.

      Je winkel wordt standaard beveiligd met een wachtwoord, maar je kunt mensen het wachtwoord geven om een kijkje te nemen. Je vindt je wachtwoord onder Onlinewinkel > Voorkeuren (daar kun je het eventueel ook wijzigen).

      Andere goede plekken om feedback te vragen:

      • Mensen in je omgeving waarvan je weet dat die eerlijke, opbouwende feedback kunnen geven
      • Subreddits waar jouw beoogde klanten zich op zouden kunnen abonneren
      • Facebook-groepen
      • Het forum Feedback On My Store van de Shopify Community

      Toen ik om feedback vroeg voor Kinda Hot Sauce, werden de volgende verbeterpunten genoemd:

      • De tekst op mijn productpagina’s beter richten op mijn doelgroep (verstandige liefhebbers van hot sauce).
      • Sommigen wezen erop dat de Over ons-pagina heel innemend is en ervoor zorgt dat mensen bij dit bedrijf willen kopen. Ik zou het charisma van die pagina kunnen doortrekken naar de rest van mijn website, en naar de campagnes zodra ik met marketing begin.

      Verwerk de feedback in je webshop, maar neem zowel goede als slechte feedback wel met een korreltje zout. De beste feedback krijg je zodra je je bedrijf actief gaat promoten.

      4. Verzendinstellingen aanpassen

      Verzending kan een van de meest hoofdbrekende aspecten zijn van het opzetten van een eigen e-commercebedrijf. Er zijn allerlei factoren waar je rekening mee moet houden, zoals het gewicht, verpakkingskosten, bestemmingen, tarieven van vervoerders en je potentiële winst per bestelling.

      Gelukkig kunnen we dit alles terugbrengen tot enkele methoden, die je eventueel met elkaar kunt combineren, afhankelijk van wat het beste past bij jouw webshop:

      1. Gratis verzending aanbieden. Gratis verzending kan een effectieve methode zijn om klanten over de streep te trekken. Je kunt gratis verzending aanbieden voor bepaalde producten, vanaf een bepaald bedrag (bijv. bij bestellingen vanaf € 50) of voor bepaalde regio’s of landen. Houd er wel rekening mee dat je die verzendkosten ergens in je verkoopprijs moet verwerken.
      2. De exacte kosten in rekening brengen. Dit betekent vaak dat je de exacte, realtime kosten van de vervoerder in rekening brengt, tot aan de cent nauwkeurig (bijv. € 8,36).
      3. Een vast tarief in rekening brengen. Dit is het handigst wanneer al je producten ongeveer dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht hebben. In dat geval zijn de werkelijke verzendkosten beter in te schatten.
      4. Lokale bezorging of afhalen aanbieden. Je kunt klanten ook de mogelijkheid bieden om hun online bestelling bij een van je vestigingen op te halen.

      Meer informatie hierover vind je in onze blog over verzendstrategieën. Ook hier geldt weer dat je je instellingen en keuzes later altijd nog kunt aanpassen.

      Voor Kinda Hot Sauce, dat is gevestigd in Canada, pas ik de verzendinstellingen als volgt aan:

      • Een vast tarief van $ 8 voor verzending naar Canada en de Verenigde Staten
      • Gratis verzending naar Canada en de Verenigde Staten bij besteding van $ 30 of meer
      • Exacte, realtime verzendtarieven voor de rest van de wereld

      Verzendprofielen instellen

      Onder Instellingen > Verzending en bezorging > Tarieven beheren in Shopify kun je je verzendstrategie instellen. Je kunt hier verzendzones maken om de tarieven voor verzending naar bepaalde landen in te stellen.

      voorbeeld van verzending in shopify

      Voorwaardelijke verzendtarieven instellen

      Als je een verzendzone hebt gemaakt, kun je via de knop Tarief toevoegen specifieke tarieven instellen op basis van bepaalde voorwaarden. Je kunt bijvoorbeeld gratis verzending aanbieden op basis van de voorwaarde dat een bestelling een minimale bestelwaarde heeft. Of je kunt de verzendkosten verhogen als een bestelling boven een bepaald gewicht komt.

      Over het algemeen kun je stellen dat je tijd en geld bespaart op de verzending en tegelijk meer verdient per verkoop door klanten aan te moedigen meer artikelen toe te voegen aan hun bestelling. Daarom kies ik voor gratis verzending voor bestellingen boven de $ 30 (twee flesjes hot sauce of de set van drie) als stimulans voor klanten om meer te kopen.

      verzendtarieven in shopify

      In realtime berekende verzendkosten instellen

      Realtime verzendkosten zijn gebaseerd op de verzendgegevens die je hebt ingevuld toen je de afmetingen van je producten en verpakkingen toevoegde op de pagina Instellingen > Verzending en bezorging. Klanten kunnen dan bij het afrekenen de gewenste service en kosten kiezen.

      Je kunt ook een verwerkingstarief toevoegen aan deze tarieven, zodat eventuele extra kosten voor bijvoorbeeld het verpakken of je tijd, gedekt zijn.

      berekende verzendtarieven instellen

      5. Btw instellen

      Als bedrijf dat goederen of diensten verkoopt, moet je elke keer dat iemand iets bij je bestelt, btw heffen (er zijn uitzonderingen, zoals bij digitale goederen in bepaalde rechtsgebieden).

      In Shopify kun je de meeste btw-heffingen automatisch laten berekenen aan de hand van standaard btw-tarieven wereldwijd. Toch kan het geen kwaad om je hierin te verdiepen of een belastingadviseur om advies te vragen, zodat je zeker weet dat je het juiste btw-tarief hanteert.

      Je kunt de standaard btw-instellingen overschrijven als er speciale vereisten gelden voor jouw land of regio, zoals belasting voor bepaalde producten of verzending.

      Ga naar Instellingen > Btw in Shopify om belastingregio’s in te stellen. Hier kun je de standaardtarieven eventueel aanpassen.

      Aangezien Kinda Hot Sauce in Canada opereert, stel ik de standaard btw-tarieven voor Canada in. Als je een btw-id hebt, kun je die hier invullen. Je kunt dit ook later doen. Onder Analytics > Rapporten kun je zien hoeveel btw je hebt geïnd.

      btw-instellingen in shopify

      Geen van deze informatie moet worden beschouwd als belastingadvies. Neem contact op met een belastingconsulent als je twijfelt over jouw specifieke situatie. Shopify is niet verantwoordelijk voor de aangifte of betaling van je btw.

      Lees ook:

      Kamer van Koophandel

      Vergeet je niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Lees er meer over in deze blog: Je webshop officieel maken? Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

        6. Betalingsgateways en betalingen instellen

        Het eind is in zicht! De volgende stap is bepalen welke betalingsmethoden je wilt accepteren en hoe je als winkeleigenaar betaald krijgt.

        Ga naar Instellingen > Betalingen om betalingsproviders in te stellen. Met Shopify Payments kun je alle belangrijkste betalingsmethoden accepteren. Zolang je bedrijf opereert in een van de ondersteunde landen en geen niet-toegestaan bedrijf is, kun je Shopify Payments in één klik activeren zonder dat je extra transactiekosten hoeft te betalen. Je kunt kiezen uit meer dan 100 externe betalingsproviders of klanten aanvullende betalingsmethoden aanbieden, zoals PayPal.

        Ik klik op Instellen van Shopify Payments voltooien en voer mijn bedrijfs- en bankgegevens in. Door op Beheren te klikken kan ik mijn instellingen voor Shopify Payments aanpassen en het volgende doen:

        • Betaalmethodes kiezen, zoals verschillende creditcards (bijv. Visa) en digitale portemonnees zoals Apple Pay en Shop Pay. Shop Pay is een versnelde checkoutmethode van Shopify, waarmee klanten hun betaalgegevens kunnen opslaan, zodat ze de volgende keer sneller kunnen afrekenen.
        • Verkopen in meerdere valuta’s. Als je dit inschakelt, worden je prijzen automatisch omgezet in de valuta van je klant. Omdat ik voornamelijk in Canada en de VS verkoop, voeg ik de Amerikaanse dollar en de Canadese dollar toe.
        • Je uitbetalingsschema instellen. Je kunt kiezen voor elke werkdag, elke week of elke maand. Net wat voor jou handig is.
        • Instellingen voor fraudepreventie. Voeg een extra veiligheidslaag toe door postcode- of CVV-verificatie in te schakelen.
        • Aanpassen hoe je winkel wordt weergegeven op de bankafschriften van klanten. Ik kies voor KINDAHOTSAUCE, zodat klanten mijn webshop meteen herkennen op hun afschrift.

        De valuta waarin je je producten verkoopt, kun je instellen onder Instellingen > Algemeen > Winkelvaluta. Ik kies hier USD, omdat zowel klanten in de VS als klanten in Canada met die valuta bekend zijn.

        Lees ook: De ultieme gids voor Shopify Payments

        7. Je webshop voorbereiden op de lancering

        Met al het werk dat we inmiddels hebben verzet, zijn we eigenlijk al klaar voor de lancering. De laatste stap om het bordje ‘open’ voor de deur te hangen en klanten binnen te laten, is de wachtwoordbeveiliging uitschakelen onder Onlinewinkel > Voorkeuren.

        Als je niet kunt wachten om live te gaan, kun je de volgende stappen voor nu deels of zelfs helemaal overslaan en daar later mee verder gaan.

        Maar in dit stappenplan wil ik mijn winkel eerst helemaal klaar hebben om een goede eerste indruk te maken, een soepele klantervaring te bieden bij de opening en om meteen goed te kunnen beginnen met marketing.

        Daarvoor doorlopen we de volgende laatste stappen:

        1. Een aangepast domein toevoegen
        2. Relevante verkoopkanalen installeren
        3. (Optioneel) e-mail- en sms-meldingen aanpassen
        4. Je winkel klaarmaken voor marketing (tracking en analytics)

        Een aangepast domein toevoegen

        Een domein kopen is net zoiets als landje claimen, maar dan op het internet. Daarom wordt het ook ‘webadres’ genoemd.

        Een aangepast domein is een URL die jouw merk weergeeft en die de standaard-URL vervangt, die is gecreëerd op basis van de naam die je je webshop hebt gegeven tijdens het opzetten. (Je kunt bijvoorbeeld mijnwinkel.nl kopen om mijnwinkel.myshopify.com te vervangen als openbare URL.)

        Onder Onlinewinkel > Domeinen, kun je meteen rechtstreeks via Shopify een domein kopen of een bestaand domein overdragen en koppelen aan je winkel.

        In mijn geval is .com al in gebruik, dus koop ik via Shopify de extensie .shop voor KindaHotSauce. KindaHotSauce.shop is nu de URL van mijn webshop.

        aangepast domein kopen in shopify

        Relevante verkoopkanalen installeren

        Een van de voordelen van Shopify is dat je online winkel slechts een van de vele verkoopkanalen vormt die je kunt gebruiken om je producten te verkopen. Je kunt je producten koppelen aan verschillende verkoopkanalen, zodat je je klanten bereikt waar zij zijn, terwijl je gewoon in je Shopify-account het overzicht houdt over je producten, je voorraad en je rapporten.

        Je hoeft je winkel niet meteen aan alle kanalen te koppelen, maar het is wel handig om alvast te weten welke opties je hebt, voor als je later je producten op nieuwe manieren bij shoppers onder de aandacht wilt brengen.

        Ook niet elk verkoopkanaal is geschikt voor jouw specifieke bedrijf, maar deze zijn wellicht de moeite waard:

        • Shopify POS. Met onze point-of-sale-oplossing kun je je fysieke verkoop samenbrengen met je online Shopify-winkel en voorraad.
        • Sociale netwerken. Verkoop je producten bijvoorbeeld via een Facebook-winkel op je Facebook-pagina, producttags in je Instagram-posts of Pinterest.
        • Marktplaatsen. Veel shoppers beginnen hun zoektocht op marktplaatsen als Amazon en eBay, of via Bol.com.
        • Google-kanaal. Google is de meestgebruikte zoekmachine ter wereld. Met een Google-kanaal kun je Google Shopping-campagnes maken en je producten gratis laten vermelden op het Shopping-tabblad in de zoekresultaten van Google.
        • Koopknop. Heb je al een website of blog waar je producten wilt verkopen? Dan kun je het verkoopkanaal Koopknop installeren. Hiermee kun je je producten integreren op een andere webpagina, zodat klanten ze daar kunnen kopen en betalen. Je kunt zelfs checkout-links maken die direct naar een klant worden gestuurd, zodat de klant meteen naar de checkout wordt gestuurd.

        shopify-verkoopkanalen

        Een verkoopkanaal toevoegen is zo gedaan: je klikt gewoon op de plusknop naast het betreffende kanaal. Of bekijk de volledige lijst met verkoopkanalen in de Shopify App Store. Vervolgens kun je op je productpagina’s instellen welke producten beschikbaar zijn op welke verkoopkanalen.

        Ik denk dat ik in ieder geval Facebook en Instagram kies. Een merk als Kinda Hot Sauce is voor een groot deel afhankelijk van marketing op sociale media.

        E-mailmeldingen aanpassen (optioneel)

        Shopify heeft een aantal kant-en-klare automatische e-mail- en sms-meldingen waarmee je klanten onder andere een bestelbevestiging of statusupdate kunt sturen.

        Ik laat dit nu voor wat het is, maar als je wilt kun je deze meldingen aanpassen onder Instellingen > Notificaties.

        shopify-notificaties aanpassen

        Je winkel klaarmaken voor marketing

        Welke marketingstrategie het beste werkt, is voor elk bedrijf anders, maar het is wel goed om zo vroeg mogelijk een goede basis te leggen, zodat je daar later de vruchten van plukt.

        Ik sta daarom kort stil bij de basisaspecten die onderdeel zijn van vrijwel elke marketingstrategie voor webshops. Dan heb je als nieuwe merchant in ieder geval een idee.

        Analytics

        Met de rapporten in Shopify (onder Analytics > Rapporten) kun je het verkeer en de omzet bijhouden die door je winkel is gegenereerd binnen al je verkoopkanalen. Daarnaast bieden ze een schat aan inzichten waarmee je je bedrijf na verloop van tijd kunt verbeteren.

        Zo krijg je bijvoorbeeld meer inzicht in waar je verkeer en omzet precies vandaan komen, wat je algemene conversiepercentage is, en het verloop van je verkeer en omzet na verloop van tijd.

        shopify-rapporten

        Voor diepgaandere rapportages en analyses kun je Google Analytics gratis instellen.

        Facebook-pixel

        Het is je vast weleens overkomen: je bezoekt een webshop, overweegt een product, maar besluit toch om het niet te kopen, en een paar dagen later zie je een advertentie voorbijkomen voor precies dat product. Of je krijgt een advertentie te zien voor een product van een bedrijf waar je nog nooit van gehoord hebt, maar dat voor jou lijkt te zijn gemaakt.

        Dat wordt mogelijk gemaakt door de Facebook-pixel, een slimme code die leert van hoe mensen interactie hebben met je merk en website. Denk bijvoorbeeld aan het liken van je posts op sociale media of het doen van een aankoop. Na verloop van tijd kun je hierdoor heel gericht en gepersonaliseerd adverteren.

        De Facebook-pixel leert van al het verkeer dat je naar je online winkel stuurt, dus of je nu van plan bent om op Facebook of Instagram te gaan adverteren, het is belangrijk dat je je Facebook-pixel instelt.

        Via onze gratis Facebook channel-app ontdek je hoe je dat precies doet. (Houd er wel rekening mee dat je hiervoor ook een Facebook-pagina en een advertentie-account moet opzetten.)

        Door de iOS 14-update is het effect van deze pixel echter wel ingeperkt.

        Zoekmachineoptimalisatie (SEO of Search Engine Optimization)

        Veel shoppers starten hun aankooptraject met Google of een andere zoekmachine. Bijvoorbeeld om een product te zoeken dat ze ergens hebben gezien of waar iemand iets over vertelde, of om een productvergelijking te doen.

        Door te zorgen dat jouw webpagina’s en producten in de zoekresultaten tevoorschijn komen, creëer je gratis een passieve stroom van relevant verkeer naar je webshop. Maar het kost wel tijd om deze verkeersbron op te bouwen.

        Met behulp van zoekmachineoptimalisatie, SEO genoemd, kun je alvast een goede basis leggen. (Dit kwam al even ter sprake bij het toevoegen van pagina’s en producten.)

        Een andere belangrijke plek om rekening te houden met SEO is in de titel en metabeschrijving (Onlinewinkel > Voorkeuren). Voor Kinda Hot Sauce wil ik graag mijn merknaam en een beschrijving van mijn bedrijf daarin verwerken. Dat doe ik op basis van de zoekwoorden die mensen mogelijk gebruiken om mijn bedrijf te vinden.

        Je kunt een gratis tool voor zoekwoordenonderzoek gebruiken, zoals Ubersuggest of Keyword Surfer (Chrome-extensie) om een schatting te maken van hoe vaak mensen op een bepaalde zoekterm zoeken per maand en wat voor zoekopdrachten er worden uitgevoerd rondom dat zoekwoord. Houd er rekening mee dat geschatte maandelijkse zoekvolumes niet altijd 100% betrouwbaar zijn en dat bij populaire zoekopdrachten de concurrentie vaak groot is.

        Bedenk altijd dat het de taak van een zoekmachine is om de relevantste resultaten voor de gebruiker te laten zien. Probeer je dus te richten op zoekwoorden die direct relevant zijn voor jouw bedrijf.

        Laten we Kinda Hot Sauce als voorbeeld nemen om je een idee te geven van de belangrijke inzichten die je zelfs al uit een heel eenvoudig zoekwoordenonderzoek kunt halen:

        • ”Medium hot sauce” en “mild hot sauce” leveren respectievelijk 480 en 40 geschatte maandelijkse zoekopdrachten op. Aangezien deze zoektermen heel relevant zijn voor mijn bedrijf, is het een goed idee om voor deze termen te kiezen voor mijn titel en beschrijving van de homepage.
        • Veel mensen zoeken ook naar recepten voor pittige gerechten (bijv. “Hoe maak je krokante, pittige kippenvleugels”). Het kan dus interessant zijn om later een blog te beginnen over recepten met hot sauce op basis van populaire zoekopdrachten.

        webshop optimaliseren voor zoeken en sociale media

        Nu ik toch bezig ben, voeg ik ook meteen een afbeelding voor delen via social media toe. Zo maak ik een krachtige eerste indruk wanneer een link naar mijn webshop wordt gedeeld op sociale media of via berichten.

        Aanbevolen: Lees onze tips voor een snelle verbetering van je webshop SEO om te zien wat je nog meer kunt doen om te zorgen dat je webshop wordt weergegeven in relevante resultaten van zoekmachines.

        8. Je webshop lanceren

        Het is zover: tijd om mijn webshop te openen! Is mijn webwinkel perfect? Nee. Maar ik heb er vertrouwen in dat het goed genoeg is om mijn winkel met behulp van geld, tijd en feedback goed in de markt te kunnen zetten.

        Onder Onlinewinkel > Voorkeuren kan ik het wachtwoord van mijn winkel uitschakelen en mijn virtuele deuren openen voor het publiek.

        Voor deze demowebshop eindigt het verhaal hier. Maar voor jou begint het nu pas. Je eigen webshop beginnen! Dit zijn enkele handige informatiebronnen om je verder op weg te helpen na de lancering van je webshop:


        Illustratie: Marina Verdu
        Dit artikel is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Braveen Kumar.

        Direct een webshop beginnen en starten met online verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


        Veelgestelde vragen over een eigen webshop beginnen.

        Hoe kun je eenvoudig een eigen webshop beginnen?

        Met een ecommerce platform kun je zelf een eigen webshop beginnen (bouwen of laten bouwen). Shopify is zo gemaakt dat je zonder technische kennis zelf een webwinkel kunt beginnen. Je kunt klein starten en groter groeien wanneer dat nodig is.

        Met welk programma kun je (gratis) een eigen webshop beginnen?

        Meer dan 1.700.000 bedrijven maken gebruik van het ecommerce platform van Shopify. Je start vandaag nog een gratis proefperiode van Shopify. Tijdens deze proefperiode van 14 dagen heb je meer dan genoeg tijd om een volledige webshop op te zetten. Volg gewoon de stappen in dit artikel en onthoud dat je later altijd nog onderdelen kunt aanpassen.

        Waar vind je een stappenplan voor het beginnen van een webshop?

        In dit artikel nemen we je stap voor stap mee om je eigen webshop te beginnen in Shopify. Van het kiezen van een vormgeving tot het plaatsen van producten, verzendkosten berekenen, een domeinnaam bepalen en je webshop lanceren. Iedereen kan met Shopify aan de slag.

        Wat kost een webshop maken?

        Zelf een webshop maken en beginnen met online verkopen kan eenvoudig met Shopify. Zet je shop binnen de proefperiode van 14 dagen op en daarna hoef je pas te bepalen welk abonnement het best bij je past. Al vanaf 29 dollar per maand kun je gebruik maken van Shopify.