Een webshop starten: hier moet je rekening mee houden (5 stappen)

webshop starten

De toekomst van e-commerce is ongelooflijk rooskleurig. Maar een webshop starten kan overweldigend zijn en is hard werken. Je moet een eindeloze hoeveelheid stappen doorlopen, keuzes maken, en ook nog op het juist moment.

Om je te helpen hebben we een uitgebreid stappenplan gemaakt voor het opzetten van een bedrijf, samengesteld uit Shopify’s populairste content. We hebben de blogposts, handleidingen en video’s gegroepeerd rond de belangrijkste stappen die je moet nemen in alle fases van het proces, zowel tijdens de voorbereiding en lancering van je webshop als daarna. Alles voor een vliegende start!


Je kunt vandaag nog je eigen webshop bouwen met Shopify! Probeer ons platform 14 dagen geheel vrijblijvend – je zit nergens aan vast.


Hoe start je een webshop?

In de blog nemen we je stap voor stap mee door elke fase die hoort bij het starten van een eigen webshop.

    1. Kies een product voor je webshop

    2. Doe onderzoek

    3. Kies een naam en bouw je webshop

    4. Regel alles voor de lancering 

    5. Werf klanten

      In onderstaande Engelstalige video worden ook alle onderdelen uitgebreid besproken.

      1. Kies een product voor je webshop

      Een product vinden om online te verkopen

      De eerste stap bij het opzetten van je eigen webshop is bedenken welke online producten je aan je klanten wilt verkopen. Dit is vaak het lastigste onderdeel van het hele proces. Hieronder staan links die je kunnen helpen bij het vinden van plaatsen om productideeën op te doen, evenals links naar artikelen over populaire leuke producten om te verkopen of om juist zelfgemaakte producten aan de man te brengen:

      Maar denk ook aan digitale producten waar je een ecommerce platform als Shopify voor kunt gebruiken:

      Gratis handleiding: In 10 stappen je eigen Shopify-webshop starten

      Leer met dit e-book stap voor stap hoe je jouw eigen Shopify webshop start en inricht!

      Je productidee evalueren

      Als je eenmaal een aantal producten in gedachten hebt of 1 uniek product, wil je graag weten of mensen er ook echt op zitten te wachten. Lees bijvoorbeeld dit artikel:

      Manieren om aan producten te komen

      Als je eenmaal een goed productidee hebt is de volgende stap het vinden van een goede leverancier of fabrikant voor je eigen webshop. In het artikel hieronder gaan we er verder op in.

      Verkoop naast offline ook online

      Zeker sinds de coronapandemie staan veel onafhankelijke retailers ​​voor de grote uitdaging om te schakelen en voldoende te verkopen. Het kan enorm helpen door je fysieke winkel ook online te brengen. Zo genereer je meer cashflow en bouw je een veerkrachtiger bedrijf op.

      2. Doe onderzoek

      Onderzoek doen naar je concurrenten

      Je hebt een product, je weet dat het gewild is en hebt een leverancier gevonden. Nu is het tijd om je bedrijfsplan te schrijven. Maar voor je daaraan begint moet je eerst gedegen onderzoek doen naar je concurrenten, zodat je weet in wat voor markt je terechtkomt en hoe jouw eigen webshop, jouw bedrijf zich kan onderscheiden.

      Gratis download: Concurrentieanalyse-template

      Wil je onderzoeken wat de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf zijn ten opzichte van je concurrenten? Doe dan je eigen concurrentieanalyse aan de hand van deze template.

      Een ondernemingsplan schrijven

      Nu je concurrentieonderzoek afgerond is ben je klaar om je ondernemingsplan te schrijven. Je moet een ondernemingsplan zien als een draaiboek waar al je ideeën en gedachtes samenkomen. Een ondernemingsplan is cruciaal voor het bepalen van je prioriteiten en van de beste manieren om nieuwe potentiële klanten te werven. 

      webshop starten ondernemingsplan

      3. Kies een naam een bouw je webshop

      Een goede bedrijfsnaam kiezen voor je webshop

      Het bedenken van een bedrijfsnaam en een goede en beschikbare domeinnaam is vaak net zo lastig als het vinden van een origineel product. De volgende blogpost kan helpen bij deze stap:

      Inschrijven Kamer van Koophandel (KVK nummer)

      Je bedrijf begint steeds verder vorm te krijgen! Dan wordt het tijd voor een belangrijke volgende stap voordat je je webshop begint: je bij de KVK inschrijven. In andere woorden: je onderneming officieel maken met een inschrijving in het Nederlandse Handelsregister. Let op: bekijk ook welke handelsvorm je kiest en regel op tijd je zakelijke bankrekening.

      In deze blogs vertellen we er meer over:

      Een logo ontwerpen

      Als je eenmaal een goede naam hebt gevonden en een bijbehorend domein hebt laten registreren is het tijd om een eenvoudig logo te ontwerpen. In de volgende link worden verschillende varianten besproken voor het maken van een fantastisch logo voor je nieuwe bedrijf:

      Zoekmachine optimalisatie (SEO) begrijpen

      Je bent nu bijna op het punt waar je je webshop kan gaan inrichten. Maar voordat je van start gaat is het belangrijk om de grondbeginselen van SEO te leren. Zo weet je bij een webshop maken precies hoe je je website en pagina’s zo kunt indelen dat ze zo hoog mogelijk eindigen op Google en andere zoekmachines:

      Gratis download: SEO checklist voor merchants

      Wil je hoger scoren in de zoekresultaten? Ga dan aan de slag met de punten in deze ecommerce SEO checklist.

      Je webshop bouwen en inrichten

      Nu je meer weet over hoe zoekmachines werken is het tijd om je webshop in te richten. Daarbij moet je met veel belangrijke factoren rekening houden. We hebben artikelen die je kunnen helpen met het schrijven van aansprekende productbeschrijvingen, het maken van mooie productfoto’s. En met Shopify maak je eenvoudig webwinkels. Niet eerder een webshop gemaakt? Geen probleem, geen gedoe met een ingewikkelde template engine, onduidelijke vereiste velden of technische termen. Eenvoudig zelf aan de slag: 

      En vergeet niet dat als je het allemaal even niet meer ziet zitten, je altijd de hulp van de Shopify Experts in kan roepen, we tippen verschillende aanbieders voor onder andere de lay out van je webshop.

      Gratis handleiding: Productfotografie

      Leer hoe je met een beperkt budget zelf prachtige productfoto's maakt.

      Verkoopkanalen kiezen

      De beste manier om nieuwe klanten te bereiken is door een verkoopkanaal te kiezen waar deze klanten al shoppen. De optimale combinatie van verkoopkanalen hangt af van je producten en je doelgroep maar er zijn een aantal uitstekende opties die kunnen dienen als aanvulling op en ondersteuning van je eigen webshop:

      webshop starten verkoopkanalen

      Internationaal ondernemen

      In het verlengde van verkoopkanalen kiezen, heb je ook een keuze te maken of je over de grenzen wilt gaan. Wellicht een makkelijke keuzen, want naar verwachting neemt de wereldwijde internetomzet van de detailhandel tegen 2024 met 47% toe, tot maar liefst 6,3 biljoen dollar. Dat is een behoorlijk groot aandeel, waarvan je kunt meeprofiteren.

      Om internationaal verkopen zo makkelijk en efficiënt mogelijk te doen als verkopen in eigen land hebben we Shopify Markets ontwikkeld, zodat je je producten eenvoudig wereldwijd kunt verkopen, allemaal vanuit één webshop. Lees meer over Markets en internationaal verkopen in het algemeen in de blogs die we tippen:

      4. Regel alles voor de lancering

      In de voorbereiding op de opening van je webshop is het opzetten van een goede methode voor orderverwerking, verzending en koppeling met een payment service provider (voor de gewenste betaalmethode van diverse aanbieders) van cruciaal belang. Lees bijvoorbeeld deze blog voordat je je webshop lanceert:

      Bovendien is het een goed idee om je key performance indicators vast te stellen voordat je webshop opengaat, zodat vanaf de eerste dag kunt beginnen met het meten van de prestaties van je bedrijf:

      En als een laatste checklist voor je begint deze blogpost:

      5. Werf klanten

      Je eerste klanten krijgen

      Nu je webshop open is begint het harde werk van het marketen van je producten. Eén van de dingen die je kunt doen is je producten in het begin te verkopen in fysieke winkels, maar daarnaast is het zaak om je vooral te focussen op het allerbelangrijkste: de juiste doelgroep in jouw webshop krijgen. Het volgende artikel kan je daarbij helpen:

      Marketing voor je webshop

      Je bent al een tijdje open en hebt vermoedelijk al een paar producten verkocht. Nu is het moment aangebroken om je maximaal te gaan focussen op marketing. De volgende blogposts bevatten de beste marketingtactieken om mensen naar je webshop te krijgen en hun bezoeken om te zetten in aankopen.

      Alles over e-mail marketing: 

      Bezoekers krijgen via social media:

      Betaalde advertenties:

      Je conversieratio verhogen:

      webshop starten kosten

      Dit stappenplan is nog maar het begin voor een succesvolle webshop

      Als je je eigen webwinkel maakt, is het even leuk als ingewikkeld. In heel korte tijd leer je enorm veel over producten kiezen, evalueren hoe rendabel ze zijn, leveranciers kiezen, een webshop bouwen, en marketen en verkopen aan nieuwe klanten. Soms voelt het proces aan als een onmogelijke puzzel maar vaak is het ook enorm lonend.

      We hopen dat de bovenstaande links je helpen om een duidelijker beeld te krijgen van de stappen die je moet nemen. En, zoals altijd, is het beste advies om gewoon te beginnen en niet te vergeten te genieten! Op naar een succesvolle webwinkel.

      Ook lezen: Je eigen webshop maken en lanceren: een onmisbare checklist

      webshop starten live

      Dit is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Mark Macdonald.
      Illustratie door Cornelia Li.


      Je kunt vandaag nog je webwinkel maken met Shopify! Probeer ons platform 14 dagen geheel vrijblijvend – je zit nergens aan vast.


      Veelgestelde vragen over een webshop starten

      Welke stappen moet ik doorlopen bij een webshop beginnen?

      De volgende stappen horen bij het beginnen van een webwinkel: 1. Het kiezen van een product. 2. Concurrentieonderzoek en ondernemingsplan. 3. Naam, webshop inrichten en verkoopkanalen. 4. Voorbereiding voor de opening. 5. Zaken na de opening.

      Hoe zorg ik dat ik niets vergeet bij het starten van mijn webshop?

      Om je te helpen hebben we een uitgebreid stappenplan voor het opzetten van een webshop op papier gezet. We hebben bovendien blogs, handleidingen en video’s gegroepeerd rond de belangrijkste stappen die je moet nemen in alle fases van het proces.

      Wat is deze eerste stap als je een webwinkel begint?

      De eerste stap bij een webwinkel beginnen is bedenken wat je gaat verkopen. Dit is vaak het lastigste onderdeel van het hele proces. Waarin ga je een webwinkel starten? We hebben blogs verzameld voor startende webwinkeliers om hen te helpen bij het vinden van goede productideeën, hoe je nieuwe producten gaat regelen evenals links naar artikelen over populaire producten om te verkopen. En hoe je een professionele webshop maakt.

      Hoe kun je zelf een webshop bouwen (met webwinkel software)?

      Met Shopify kan je zelf aan de slag om je webshop te bouwen, zonder technische kennis en onafhankelijk van hoeveel producten je wilt verkopen. In Nederland draaien al duizenden webshops op Shopify webshop software (compleet e-commerceplatform). We hanteren een gratis proefperiode van 14 dagen waarbij je geen credit card nodig hebt. Zelfs webwinkels bouwen was nog nooit zo eenvoudig.