Shopify-blogs

Een webshop beginnen: het complete stappenplan

Een webshop beginnen: het complete stappenplan

Het opzetten van een webshop is hard werk: je moet een eindeloze hoeveelheid stappen doorlopen en keuzes maken, en ook nog op precies het juist moment.

Om je te helpen hebben we een uitgebreid stappenplan voor het opzetten van een bedrijf op papier gezet, samengesteld uit Shopify’s populairste content. We hebben de blogposts, handleidingen en video’s gegroepeerd rond de belangrijkste stappen die je moet nemen in alle fases van het proces, zowel tijdens de voorbereiding en lancering van je bedrijf als daarna.

Sommige links zijn in het Engels, andere in het Nederlands. Zo weet je meteen in welke taal het artikel geschreven is.

I. Een product kiezen

Een product vinden om te verkopen

De eerste stap bij het opzetten van je webshop is bedenken welke producten je aan je klanten wilt verkopen. Dit is vaak het lastigste onderdeel van het hele proces. Hieronder staan links die je kunnen helpen bij het vinden van plaatsen om productideeën op te doen, evenals links naar artikelen over populaire producten om te verkopen:

Je productidee evalueren

Als je eenmaal een aantal producten in gedachten hebt wil je graag weten of mensen er ook echt op zitten te wachten. Lees bijvoorbeeld dir artikel:

Leveranciers en fabrikanten

Als je eenmaal een goed productidee hebt is de volgende stap het vinden van een goede leverancier of fabrikant. In de twee artikelen hieronder behandelen we verschillende methodes om aan een product te komen, inclusief de voor- en nadelen van elke methode:

II. Onderzoek en voorbereiding

Onderzoek doen naar je concurrenten

Je hebt een product, je weet dat het gewild is en hebt een leverancier gevonden. Nu is het tijd om je bedrijfsplan te schrijven. Maar voor je daaraan begint moet je eerst gedegen onderzoek doen naar je concurrenten, zodat je weet in wat voor markt je terechtkomt en hoe jouw bedrijf zich kan onderscheiden.

Een ondernemingsplan schrijven

Nu je concurrentieonderzoek afgerond is ben je klaar om je ondernemingsplan te schrijven. Je moet een ondernemingsplan zien als een draaiboek waar al je ideeën en gedachtes samenkomen. Een ondernemingsplan is cruciaal voor het bepalen van je prioriteiten en van de beste manieren om nieuwe klanten te werven. 

III. Je bedrijf beginnen

Een webshop starten

Een bedrijfsnaam kiezen

Het bedenken van een bedrijfsnaam en een goede en beschikbare domeinnaam is vaak net zo lastig als het vinden van een product. De volgende blogpost kan helpen bij deze stap:

Een logo ontwerpen

Als je eenmaal een goede naam hebt gevonden en een bijbehorend domein hebt laten registreren is het tijd om een eenvoudig logo te ontwerpen. In de volgende link worden verschillende opties besproken voor het maken van een fantastisch logo voor je nieuwe bedrijf:

Search engine optimization (SEO) begrijpen

Je bent nu bijna op het punt waar je je webshop kan gaan inrichten. Maar voordat je van start gaat is het belangrijk om de grondbeginselen van SEO te leren. Zo weet je precies hoe je je website en pagina’s zo kunt indelen dat ze zo hoog mogelijk eindigen op Google en andere zoekmachines:

Je webshop inrichten

Nu je meer weet over hoe zoekmachines werken is het tijd om je webshop in te richten. Daarbij moet je met veel belangrijke factoren rekening houden. We hebben de belangrijkste artikelen die je kunnen helpen met het bouwen van productpagina’s met een hoge conversieratio, het schrijven van aansprekende productbeschrijvingen, het maken van prachtige productfoto’s op een rijtje gezet:

En vergeet niet dat als je het allemaal even niet meer ziet zitten, je altijd de hulp van de Shopify Experts in kan roepen.

Verkoopkanalen kiezen

De beste manier om nieuwe klanten te bereiken is door een verkoopkanaal te kiezen waar deze klanten al shoppen. De optimale combinatie van verkoopkanalen hangt af van je producten en je doelgroep maar er zijn een aantal uitstekende opties die kunnen dienen als aanvulling op en ondersteuning van je eigen webshop:


Klaar om jouw Shopify webshop te bouwen? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen credit card nodig.

IV. Vóór de opening

In de voorbereiding op de opening van je webshop is het opzetten van een goede methode voor orderverwerking en verzending van cruciaal belang. Hieronder een paar goede handleidingen voor het opzetten van een verzendstrategie:

Bovendien is het een goed idee om je key performance indicators vast te stellen voordat je webshop opengaat, zodat vanaf de eerste dag kunt beginnen met het meten van de prestaties van je bedrijf:

En als een laatste checklist voor je begint deze blogpost:

V. Na de opening

Klanten werven voor je webshop

Je eerste klanten krijgen

Nu je webshop open is begint het harde werk van het marketen van je producten. Eén van de dingen die je kunt doen is je producten in het begin te verkopen in een fysieke winkel, maar daarnaast is het zaak om je vooral te focussen op het allerbelangrijkste: de juiste doelgroep in jouw webshop krijgen. Het volgende artikel kan je daarbij helpen:

Marketing

Je bent al een tijdje open en hebt vermoedelijk al een paar producten verkocht. Nu is het moment aangebroken om je maximaal te gaan focussen op marketing. De volgende blogposts bevatten de beste marketingtactieken om mensen naar je webshop te krijgen en hun bezoeken om te zetten in aankopen.

Alles over e-mail marketing: 

Bezoekers krijgen via sociale media:

Je conversieratio verhogen:


Dit stappenplan is nog maar het begin

Een eigen webshop opzetten is even leuk als ingewikkeld. In heel korte tijd leer je enorm veel over producten kiezen, evalueren hoe rendabel ze zijn, leveranciers kiezen, een webshop bouwen, en marketen en verkopen aan nieuwe klanten. Soms voelt het proces aan als een onmogelijke puzzel maar vaak is het ook enorm lonend.

We hopen dat de bovenstaande links je helpen om een duidelijker beeld te krijgen van de stappen die je moet nemen. En, zoals altijd, is het beste advies om gewoon te beginnen en niet te vergeten te genieten!

 

Dit is een vertaling van een origineel artikel van Mark Macdonald.

 


Klaar om je eigen online bedrijf te beginnen? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen credit card nodig.