Wil je een webshop beginnen?

Een webshop starten: alle praktische content voor jou verzameld

webshop starten

Het starten van een webshop is hard werk: je moet een eindeloze hoeveelheid stappen doorlopen en keuzes maken, en ook nog op precies het juist moment.

Om je te helpen hebben we een uitgebreid stappenplan voor het opzetten van een bedrijf op papier gezet, samengesteld uit Shopify’s populairste content. We hebben de blogposts, handleidingen en video’s gegroepeerd rond de belangrijkste stappen die je moet nemen in alle fases van het proces, zowel tijdens de voorbereiding en lancering van je webshop als daarna.

In de blog nemen we je stap voor stap mee door elke fase. In onderstaande Engelstalige video worden ook alle onderdelen uitgebreid besproken.

  Inhoudsopgave

  • I. Een product kiezen voor je webshop
  • II. Onderzoek en voorbereiding
  • III. Je online bedrijf beginnen
  • IV. Vóór de opening van je eigen webwinkel
  • V. Na de opening van je webshop
  •  

    Wil je liever direct aan de slag met het bouwen van een eigen webshop? Check dan deze blog waarin we uitleggen hoe je een webwinkel bouwt met Shopify. Een webshop beginnen: iedereen kan het met Shopify (een stappenplan).


    Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


    I. Een product kiezen voor je webshop

    Een product vinden om online te verkopen

    De eerste stap bij het opzetten van je eigen webshop is bedenken welke producten je aan je klanten wilt verkopen. Dit is vaak het lastigste onderdeel van het hele proces. Hieronder staan links die je kunnen helpen bij het vinden van plaatsen om productideeën op te doen, evenals links naar artikelen over populaire leuke producten om te verkopen:

    Je productidee evalueren

    Als je eenmaal een aantal producten in gedachten hebt wil je graag weten of mensen er ook echt op zitten te wachten. Lees bijvoorbeeld dit artikel:

    Leveranciers en fabrikanten

    Als je eenmaal een goed productidee hebt is de volgende stap het vinden van een goede leverancier of fabrikant voor je eigen webshop. In het artikel hieronder gaan we er verder op in.

    II. Onderzoek en voorbereiding

    Onderzoek doen naar je concurrenten

    Je hebt een product, je weet dat het gewild is en hebt een leverancier gevonden. Nu is het tijd om je bedrijfsplan te schrijven. Maar voor je daaraan begint moet je eerst gedegen onderzoek doen naar je concurrenten, zodat je weet in wat voor markt je terechtkomt en hoe jouw eigen webshop, jouw bedrijf zich kan onderscheiden.

    Een ondernemingsplan schrijven

    Nu je concurrentieonderzoek afgerond is ben je klaar om je ondernemingsplan te schrijven. Je moet een ondernemingsplan zien als een draaiboek waar al je ideeën en gedachtes samenkomen. Een ondernemingsplan is cruciaal voor het bepalen van je prioriteiten en van de beste manieren om nieuwe klanten te werven. 

    III. Je online bedrijf beginnen

    Een bedrijfsnaam kiezen voor je webshop

    Het bedenken van een bedrijfsnaam en een goede en beschikbare domeinnaam is vaak net zo lastig als het vinden van een product. De volgende blogpost kan helpen bij deze stap:

    Een logo ontwerpen

    Als je eenmaal een goede naam hebt gevonden en een bijbehorend domein hebt laten registreren is het tijd om een eenvoudig logo te ontwerpen. In de volgende link worden verschillende opties besproken voor het maken van een fantastisch logo voor je nieuwe bedrijf:

     

    Search engine optimization (SEO) begrijpen

    Je bent nu bijna op het punt waar je je webshop kan gaan inrichten. Maar voordat je van start gaat is het belangrijk om de grondbeginselen van SEO te leren. Zo weet je precies hoe je je website en pagina’s zo kunt indelen dat ze zo hoog mogelijk eindigen op Google en andere zoekmachines:

    Je webshop inrichten

    Nu je meer weet over hoe zoekmachines werken is het tijd om je webshop in te richten. Daarbij moet je met veel belangrijke factoren rekening houden. We hebben artikelen die je kunnen helpen met het schrijven van aansprekende productbeschrijvingen, het maken van mooie productfoto’s: 

    En vergeet niet dat als je het allemaal even niet meer ziet zitten, je altijd de hulp van de Shopify Experts in kan roepen.

    Verkoopkanalen kiezen

    De beste manier om nieuwe klanten te bereiken is door een verkoopkanaal te kiezen waar deze klanten al shoppen. De optimale combinatie van verkoopkanalen hangt af van je producten en je doelgroep maar er zijn een aantal uitstekende opties die kunnen dienen als aanvulling op en ondersteuning van je eigen webshop:


    Klaar om jouw Shopify webshop te bouwen? Start nu je gratis proefperiode van 14 dagen—geen credit card nodig.

    IV. Vóór de opening van je eigen webwinkel

    In de voorbereiding op de opening van je webshop is het opzetten van een goede methode voor orderverwerking en verzending van cruciaal belang. Lees ook:

    Bovendien is het een goed idee om je key performance indicators vast te stellen voordat je webshop opengaat, zodat vanaf de eerste dag kunt beginnen met het meten van de prestaties van je bedrijf:

    En als een laatste checklist voor je begint deze blogpost:

    Ook interessant: Crowdfunding: alles over geld inzamelen voor je bedrijf

    V. Na de opening van je webshop

    Je eerste klanten krijgen

    Nu je webshop open is begint het harde werk van het marketen van je producten. Eén van de dingen die je kunt doen is je producten in het begin te verkopen in fysieke winkels, maar daarnaast is het zaak om je vooral te focussen op het allerbelangrijkste: de juiste doelgroep in jouw webshop krijgen. Het volgende artikel kan je daarbij helpen:

    Marketing voor je webshop

    Je bent al een tijdje open en hebt vermoedelijk al een paar producten verkocht. Nu is het moment aangebroken om je maximaal te gaan focussen op marketing. De volgende blogposts bevatten de beste marketingtactieken om mensen naar je webshop te krijgen en hun bezoeken om te zetten in aankopen.

    Alles over e-mail marketing: 

    Bezoekers krijgen via social media:

    Betaalde advertenties:

    Je conversieratio verhogen:


    Dit stappenplan is nog maar het begin voor een succesvolle webshop

    Een eigen webwinkel starten is even leuk als ingewikkeld. In heel korte tijd leer je enorm veel over producten kiezen, evalueren hoe rendabel ze zijn, leveranciers kiezen, een webshop bouwen, en marketen en verkopen aan nieuwe klanten. Soms voelt het proces aan als een onmogelijke puzzel maar vaak is het ook enorm lonend.

    We hopen dat de bovenstaande links je helpen om een duidelijker beeld te krijgen van de stappen die je moet nemen. En, zoals altijd, is het beste advies om gewoon te beginnen en niet te vergeten te genieten!

    Dit is een vertaling van een origineel Shopify-artikel van Mark Macdonald.
    Illustratie door Cornelia Li.


    Een webshop starten en meteen beginnen met verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


    Veelgestelde vragen over een webshop starten.

    Welke stappen moet ik doorlopen bij een webwinkel beginnen?

    De volgende stappen horen bij het beginnen van een webwinkel: 1. Het kiezen van een product. 2. Concurrentieonderzoek en ondernemingsplan. 3. Naam, webshop inrichten en verkoopkanalen. 4. Voorbereiding voor de opening. 5. Zaken na de opening.

    Hoe zorg ik dat ik niets vergeet bij het starten van mijn webshop?

    Om je te helpen hebben we een uitgebreid stappenplan voor het opzetten van een webshop op papier gezet. We hebben bovendien blogs, handleidingen en video’s gegroepeerd rond de belangrijkste stappen die je moet nemen in alle fases van het proces.

    Wat is deze eerste stap als je een webwinkel begint?

    De eerste stap is bedenken welke producten je aan je klanten wilt verkopen. Dit is vaak het lastigste onderdeel van het hele proces. Waarin ga je een webwinkel starten? We hebben blogs verzameld die je helpen bij het vinden van goede productideeën, hoe je producten gaat regelen evenals links naar artikelen over populaire producten om te verkopen.

    Hoe maak ik een eigen webwinkel (met webshop software)?

    Met Shopify kan je zelf aan de slag om je webshop te bouwen. In Nederland draaien al duizenden webshops op de Shopify webshop software. We hanteren een gratis proefperiode van 14 dagen waarbij je geen credit card nodig hebt.