Shopify-blogs

Wil je een webshop beginnen?

Webshop-SEO voor beginners

SEO voor webshops: vrouw zoekt iets

In dit artikel gebruik ik veel Engelstalige termen, maar ik leg ze allemaal uit.

Als je een webshop hebt wil je altijd meer bezoekers, dus grote kans dat je wel eens nagedacht hebt over SEO.

Wie wil nu geen dagelijkse toevoer van geïnteresseerde bezoekers?

Maar het ingewikkelde jargon en het feit dat de algoritmes van zoekmachines telkens veranderen, kan nogal ontmoedigend werken op je pogingen om meer over SEO te leren.

In deze handleiding voor beginners willen we je zo snel en eenvoudig mogelijk meer over SEO leren. We behandelen zaken als keywordonderzoek (onderzoek naar op welke zoekwoorden potentiële klanten zoeken), website-indeling en on-page SEO.

Wat is SEO voor webshops en waarom is het belangrijk?

Search engine optimization (je pagina optimaliseren voor zoekmachines zoals Google – SEO) is een manier waarop je organic (gratis en vanzelf) bezoekers kunt krijgen via zoekpagina’s zoals Google, Bing of Yahoo.

Als je op (bijvoorbeeld) Google ergens naar zoekt, kom je terecht op de resultatenpagina (search engine results page – SERP):

Resultaatpagina zoekmachine (SERP)

Daar zie je de organische resultaten, zoals de rood omlijnde resultaten hieronder:

Zoekmachine organische resultaten

Naast de betaalde advertenties (oranje) en de gesponsorde resultaten van Google Shopping (paars):

Betaalde resultaten zoekmachine

Bij SEO voor webshops wil je ervoor zorgen dat jouw productpagina’s bij de eerste tien organische resultaten terechtkomen. Natuurlijk zijn er nog veel meer pagina’s dan de eerste:

Google paginaselectie

Maar hoe hoger het nummer van de pagina waarop je terecht komt, hoe minder bezoekers je trekt.

Een onderzoek van een aantal jaar geleden wees uit dat maar 4,8% van de bezoekers op pagina twee van de zoekresultaten kijkt. En pagina 3? Slechts 1.1%.

Hoe hoog je precies terechtkomt op de eerste pagina heeft ook invloed op je bezoekersaantallen. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat het eerste resultaat gemiddeld 32,5% van de bezoekers krijgt. Het tweede resultaat krijg maar 17.6%. En het zesde resultaat? Daar gaan nog maar 5% van de bezoekers heen.

Het doel is dus om zo hoog mogelijk op de eerste pagina van Google, Bing, Yahoo etc. terecht te komen voor zoektermen die jouw potentiële klanten zouden kunnen gebruiken.

Template Icon

Shopify Academy-cursus: SEO for beginners (Engelstalig)

Ondernemer en Shopify-expert Casandra Campbell deelt haar uit 3 stappen bestaande SEO-schema met je, en helpt jouw bedrijf hoger te eindigen op Google.

Gratis inschrijven

Stap 1: Keywordonderzoek

De eerste stap is erachter te komen wat de belangrijkste zoektermen zijn die jouw potentiële klanten zouden kunnen gebruiken. Dit doe je door middel van een keywordonderzoek, iets wat je op verschillende manieren aan kunt pakken.

Let wel, keywordonderzoek voor webshops is anders dan het keywordonderzoek waar je meestal over leest. Waarom? Omdat de meeste websites zich richten op informatiegerichte zoektermen zoals deze:

Keyword onderzoek resultaat

Maar voor een webshop ben je juist op zoek naar commerciële zoektermen zoals deze:

Resultaat commerciële zoektermen

Zie je het verschil? Mensen die zoeken met informatiegerichte zoektermen zijn op zoek naar…nou ja, naar informatie. Voor blogs en andere sites die stampvol staan met content zijn dit de belangrijke zoektermen. Maar bij webshops draait het om commerciële zoektermen die aangeven dat klanten ook echt iets willen kopen.

Amazon en Google Suggest

NB: Omdat Google de populairste zoekmachine is gebruik ik GooGle voor al mijn screenshots en voorbeelden. De meeste andere zoekmachines werken over het algemeen precies hetzelfde.

Het is je vast wel eens opgevallen dat Google je zoektermen vaak al voor je aanvult. Als je begint met typen stelt Google relevante zoektermen voor:

Suggesties van Google

En onderaan de resultaatpagina staan nog meer gerelateerde zoektermen:

Google: gerelateerde zoektermen

Deze twee functies zijn de perfecte plek om goede keywords te vinden, vooral als je al een paar basic zoektermen in gedachten hebt (bijvoorbeeld: “regenjas voor katten”).

Op Amazon (vaak ook nog eens jouw concurrent) kun je eenzelfde soort onderzoek doen. Het grote voordeel van de suggesties van Amazon is dat ze productgericht zijn, terwijl de suggesties van Google vaak meer gericht zijn op algemene informatie.

Op Amazon werkt het net als op Google. Gebruik een zoekterm die relevant is voor jouw producten:

Zoeken op Amazon

Zo krijg je ook meteen een goed beeld van potentiële namen voor productcategorieën.

Categorie ideeën op Amazon

En nog wat andere potentiële keywords:

Keyword suggesties op Amazon

Let vooral op de zogenaamde long-tail keywords van drie of vier woorden. Hoe langer de zoekterm, hoe specifieker. Dat betekent minder concurrentie en vaak een hogere conversieratio.

Er zijn tools beschikbaar om keywordonderzoek te automatiseren. KTD doet dit voor zowel Google als Amazon. Dit bespaart je een enorme hoeveelheid handmatig werk, vooral als je veel verschillende producten verkoopt.

Je kunt nog intensiever zoeken op Amazon (of elke andere grote webshop waarmee je concurreert). Eerst ga je naar de relevante subcategorieën om ideeën op te doen voor zoektermen en categorieën voor je webshop:

Amazon: lijst van afdelingen

Daarna ga je naar de “Full Store Directory” links onderaan de pagina:

Amazon full store directory

Bingo! Stel, je verkoopt boeken. Ga dan eerst op zoek naar de categorie “boeken” en pikt daar de meest relevante subcategorie uit. Nu kun je precies zien hoe Amazon haar boeken onderverdeelt en organiseert:

Amazon: subcategorieën

Mix en match om nieuwe ideeën op te doen voor zoektermen en productcategorieën. Het kan zijn dat je ook nog subcategorieën vindt, voor nóg meer ideeën:

Amazon: subcategorieën

Herhaal de bovenstaande stappen bij al je andere grote concurrenten.

Tool voor keywordonderzoek (SEMRush)

Alles wat ik hierboven heb beschreven, is gratis. Maar als je €100 kunt missen om SEMRush één maand te gebruiken, raad ik dat ten zeerste aan. Met SEMRush maak je van een “ok” zoekwoordenlijst een fantastische zoekwoordenlijst.

Hoe werkt SEMRush?

Stel, je grootste concurrent is BustedTees, een webshop die T-shirts voor geeks verkoopt. Het enige wat je dan hoeft te doen is het webadres van BustedTees in een tool voor keywordonderzoek als SEMRush te zetten, en uit het menu links “Organic Research” te kiezen.

SEMRush organic onderzoek

Als je naar beneden scrolt, zie je alle zoektermen die goed werken voor BustedTees:

Zoektermen die goed werken voor BustedTees

Boom! (Op de screenshot hierboven zie je ook “Volume” en “KD” staan. Daarover zo direct meer.)

Je kunt ook bij “Competitors” kijken:

Concurrentie rapport

Dan krijg je een lange lijst van websites die lijken op BustedTees (of welke andere website je ook maar ingevoerd hebt):

BustedTees.com concurrentie

Vervolgens kun je dezelfde “Organic Research” doen voor alle websites op die lijst. En met Gap Analysis kun je zien met welke zoektermen die jij niet hebt jouw concurrenten hoog eindigen:

SEMRush gap analysis

Zorg dat je “Unique Keywords” aangevinkt hebt:

Unique keywords aanvinken

Et voila! Nu heb je een lijst van zoektermen die je concurrenten wel hebben maar jij niet:

SEMRush gap analysis resultaten

De juiste keywords voor je webshop kiezen

Vermoedelijk heb je nu een enorme lijst met zoektermen. Hoe kun je die lijst terugbrengen tot de belangrijkste keywords? De volgende factoren kunnen je daarbij helpen 

1. Volume: Hoe groter het zoekvolume, hoe meer potentiële bezoekers van je website. SEMRush vertelt je het zoekvolume voor elke term, maar ook gratis tools zoals Google Keyword Planner doen dat. Zoektermen met een groot volume hebben vaak veel concurrentie.

2. Concurrentie Hoe minder concurrentie voor een zoekterm, hoe hoger je met die zoekterm zult eindigen. SEMRush toont de moeilijkheidsgraad/ concurrentie (“KD”) van een keyword, maar je kunt ook gratis tools zoals MozBar gebruiken om te zien hoe groot de concurrentie ongeveer is. Hier een voorbeeld:

Zo werkt MozBar

Aan de nummers bij page authority (autoriteit van de pagina – PA) en domain authority (autoriteit van het domein – DA) kun je aflezen hoe moeilijk het voor jouw website of pagina’s wordt om hoger te eindigen dan deze organic resultaten. Hoe hoger het getal, hoe moeilijk het wordt om die pagina van zijn plek te stoten.

Waar je uiteindelijk mee wilt eindigen zijn zoektermen met een hoog volume en weinig concurrentie.

3. Relevantie: Hoe relevant is jouw productpagina of categoriepagina voor de zoekterm? Dat is een belangrijke factor als het gaat om hoger of lager eindigen, en een factor die vaak over het hoofd wordt gezien. Zorg dat jouw producten ook echt voldoen aan de vraag of behoefte die uit de zoekterm naar voren komt.

4. Intentie: Je wilt de keywords selecteren die gebruikt worden door mensen die ook echt van plan zijn om iets te gaan kopen. Meestal kun je de intentie van mensen vrij makkelijk aflezen aan de zoektermen zelf. Bijvoorbeeld: “Rode jurk maat 40” versus “trendy jurken 2020” Welke van deze twee past het best bij iemand die nu iets wil kopen? (De eerste natuurlijk)

Stap 2: De juiste website-indeling voor webshops

De manier waarop je de verschillende pagina’s van je website georganiseerd en ingedeeld hebt, heeft directe invloed op hoe hoog je eindigt in de zoekresultaten. Daarnaast heeft het ook invloed op de user experience (gebruikservaring – UX). Het komt erop neer dat zowel zoekmachines als bezoekers dingen makkelijk moeten kunnen vinden.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Je begon misschien ooit heel netjes, maar hoe vaker je producten toevoegt of verwijdert, hoe ingewikkelder je website wordt. Als je al vanaf het begin je website goed indeelt, bespaart je dat enorm veel gedoe op de lange termijn.

  1. Zorg dat je website een eenvoudige indeling heeft, die makkelijk schaalbaar is voor het geval hij steeds groter wordt.
  2. Vanaf je homepage moet elke pagina op je website met zo min mogelijk muisklikken te bereiken zijn.

Hoe eenvoudiger, hoe beter. Wat je zeker wilt voorkomen is dat bezoekers verdwalen op je website en alleen nog door op “terug” te klikken hun weg terug kunnen vinden.

Zorg dat je je site niet helemaal opnieuw hoeft in te delen wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe productcategorie toevoegt.

Als het goed is, verwijst het grootste gedeelte van je linkautoriteit (kwalitatief goede websites die naar jouw website linken) naar je homepage. Daaruit volgt dat hoe verder een productpagina van je homepage verwijderd is, hoe minder autoriteit hij heeft.

Zo, dat waren de basics. Als je klaar bent voor de volgende stap, zijn de webshop SEO-tips van Aleyda Solis van Orainti superhandig. Zij vertelde me alles over de indelen van je website. Let op, hier komt heel veel jargon bij kijken. Als je er even niet meer uitkomt, raad ik je aan de begrippen te googelen.

“Om helder te krijgen welk niveau van indeling (van categorieën tot eigenschappen, merken of filterpagina’s) het meest de moeite waard is om te indexeren en optimaliseren voor SEO, gebruik je het principe van vraag en aanbod. Zo investeer je gebaseerd op wat je klanten écht nodig hebben.”

Misschien denk je nu: huh, wat is indexeren? De database van een zoekmachine heet ook wel een index. Dus een pagina “indexeren” betekent dat hij aan die database toegevoegd wordt. Maar dat kan alleen als Google je pagina ook kan vinden en “lezen”.

Aleyda:

“Webshops zijn vaak lastig te indexeren, omdat ze twee grote problemen hebben: thin content en duplicatieproblemen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat webshops heel veel “lagen” hebben, zoals filterpagina’s en uitlegpagina’s met niet of nauwelijks producten erop. En de informatie op die uitlegpagina’s komt vaak ook nog terug op bijna alle andere pagina’s.”

Met thin content wordt bedoeld dat in vergelijking met blogs of softwaresites, webshops vaak weinig echte tekst hebben. Een webshop heeft vaak tientallen pagina’s met thin content, zowel productpagina’s als filterpagina’s. Op sommige van die pagina’s staan misschien maar één of twee producten.

Producteigenschappen

Met duplicatieproblemen wordt bedoeld dat de tekst op veel van de pagina’s ook nog eens bijna precies hetzelfde is. Veel informatie wordt telkens weer herhaald en wordt door Google als 'dubbele inhoud' gezien.

Aleyda:

“De makkelijkste en meest gebruikte manier om dit op te lossen is door deze pagina’s niet te indexeren, omdat dat makkelijker is dan voor elke losse pagina speciale, unieke en relevante content te schrijven zodat ze weer mee kunnen concurreren. Maar ondanks dat dit de simpelste oplossing is, haal je daarmee niet het maximale uit wat zoekmachines te bieden hebben, en stem je zo niet op een efficiënte manier je content (en producten) af op het zoekgedrag van je bezoekers.”

 Als je een pagina niet wilt laten indexeren, geef je via de optie 'noindex' aan dat een pagina niet aan de database van Google toegevoegd moet worden. Als je een pagina als canonical url toevoegt, vertel je Google dat een specifieke URL het “origineel” is en dat Google deze categorie alleen onder deze url mag indexeren. Dit is vooral handig als je veel duplicate content hebt, iets wat er normaliter toe leidt dat Google je lager in de resultaten plaatst. Als je een pagina niet zelf de “canonical” tag geeft, kan het gebeuren dat Google het volgende doet:

  1. Unieke content missen omdat de crawler zich door eindeloze pagina’s met duplicate content moet heen worstelen.
  2. Zorgen dat je minder hoog in de resultaten eindigt.
  3. De verkeerde “originele versie” voor je kiezen.

Let op: Shopify maakt automatisch canonical tags aan voor bepaalde pagina’s, om te zorgen dat er geen duplicate content in de zoekresultaten verschijnt.

Als je klaar bent om een stapje verder te gaan dan de makkelijke oplossing van noindex en canonical tags, heeft Aleyda meer advies:

“Kijk per pagina of er vaak genoeg gezocht wordt naar dat specifieke product: de eigenschappen, de productcategorie of het merk. Als er vaak genoeg naar gezocht wordt, ga je kijken of die pagina voldoende content heeft en of die content past bij de manier waarop mensen ernaar zoeken.

Als dat laatste niet het geval is, kun je de pagina gaan optimaliseren voor SEO door de content relevant en concurrerend te maken. En dat is dan zeker de moeite waard, omdat je net hebt vastgesteld dat er vaak genoeg naar het product op die pagina gezocht wordt.”

Als SEO nog helemaal nieuw voor je is, duizelt het je nu misschien een beetje, maar Aleyda heeft een handig diagram gemaakt om het allemaal een stuk duidelijker te maken:

Aleyda's diagram

De kern van haar verhaal is dat niet elke pagina en elk onderdeel van je website de moeite waard is om te optimaliseren en indexeren. Het diagram hierboven kun je gebruiken om je meest relevante pagina's te identificeren.

Stap 3: On-Page SEO voor webshops

Je hebt je keywordonderzoek gedaan en de indeling van je site is perfect. Tijd om het te hebben over het optimaliseren van je belangrijkste pagina’s:

  • Productcategoriepagina’s
  • Productpagina’s

Zoals altijd beginnen we met de basics

De basics

Mensen die Shopify gebruiken weten misschien al dat het een paar handige SEO-functies als standaard heeft:

  • De canonical tags die we hierboven bespraken.
  • De sitemap.xml en robots.txt files worden automatisch aangemaakt.
  • Bij Thema’s krijg je title tags met de naam van je webshop erin.
  • Thema’s moeten de optie voor linken en delen via sociale media hebben.

Maar sommige eigenschappen moet je zelf optimaliseren:

  • Title tags en meta descriptions aanpassen zodat ze je keywords bevatten.
  • De alt-tekst van afbeeldingen aanpassen zodat ze je keywords bevatten.
  • Zorgen dat file names je keywords bevatten.
  • Zelf URLs (adresregels) maken voor blogposts, websitepagina’s, producten en collecties.

Als je je title tags en productbeschrijvingen optimaliseert, houd er dan rekening mee dat deze op Google direct te zien zijn. Dus je wilt niet alleen bovenaan eindigen, maar ook dat mensen op de link klikken om je website te bezoeken.

Met termen zoals “Actie”, “X% korting”, “Gratis verzenden”, “Grote selectie”, etc. eindig je vaak hoger. Dit is omdat Google vermoedelijk de clickthrough rate (hoeveel mensen ook echt op een link klikken - CTR) als factor gebruikt. Dus je moet niet alleen Koning Google tevreden houden, maar ook de interesse van de zoekers zélf wekken.

Aantrekkelijke meta description

Je kunt de bovenstaande termen ook gebruiken om long-tail keywords te maken.

1. De juiste URL kiezen.

Rand Fishkin en het team van Moz hebben een paar goede URL-tips om te zorgen dat je webshop zo hoog mogelijk verschijnt:

  1. Schrijf je URL niet alleen voor machines. Hij moet ook makkelijk te lezen en begrijpen zijn voor mensen, want Google vindt toegankelijkheid erg belangrijk.
  2. Gebruik je keywords in je URL, omdat je URL ook op de resultatenpagina komt te staan.
  3. Korte URL's zijn beter dan lange. Probeer je aan max 50-60 tekens te houden.
  4. Zorg dat de URL en de paginatitel zoveel mogelijk op elkaar lijken.
  5. Gebruik geen woorden als “en”, “van”, “de” of “het”.
  6. Probeer Google niet voor de gek te houden door te veel keywords in je URL te proppen of keywords te herhalen. Google trapt er niet in en er is zelfs kans dat je site als spam gelabeld wordt.

Houd de bovenstaande tips in je achterhoofd als je URL's maakt voor je productpagina’s en productcategoriepagina’s.

2. Minder thin content en langere productomschrijvingen.

Google en andere zoekmachines gebruiken de content op een pagina om te kijken welke keywords erbij horen en hoe hoog de pagina in de resultaten moet verschijnen.

Een pagina met alleen maar een korte productomschrijving geeft Google dus veel te weinig om mee te werken.

Korte productomschrijving

Daarom zie je vaak dat webshops uitgebreide productomschrijvingen en reviews op hun productpagina’s hebben staan.

Lange productomschrijving

Schrijf dus uitgebreide, gedetailleerde omschrijvingen van je producten, zodat Google er echt iets mee kan. Als je enorm veel producten verkoopt, focus je dan op je bestverkochte producten of op de producten die in Google onderaan de eerste of bovenaan de tweede pagina verschijnen.

Hoe meer tekst, hoe accurater Google je pagina kan indexen. Bovendien geeft een uitgebreide tekst je veel meer kans om veel keywords te gebruiken.

En bonus: klanten vinden een goede, uitgebreide productomschrijving ook heel fijn.

3. Doe je voordeel met Latent Semantic Indexing (LSI) keywords.

LSI-keywords zijn zoektermen die gerelateerd zijn aan je belangrijkste keywords.

Je vindt je LSI's door te zoeken op Amazon (of bij een andere grote concurrent), of gewoon in Google Keyword Planner.

Op Amazon zoek je naar je eigen belangrijkste keywords, en kijkt dan welke andere keywords telkens weer verschijnen. Stel je verkoop blenders:Productpagina blender

Dan zie je dat de termen “14 speed”, “450W” en “48oz Glass Jar”  telkens weer terugkomen. Dit geeft aan dat kopers dit belangrijke informatie vinden, en deze termen vermoedelijk ook vaak als zoektermen gebruiken.

Wat je ook kunt doen is je keywords in Google Keyword Planner invoeren om ideeën voor LSI keywords te krijgen:

Google Keyword Planner

Als je eigen keywords bezoekers opleveren, heeft het absoluut zin om ook te proberen om voor de bijbehorende LSI keywords bovenaan te eindigen. Schroom dus niet om ze te gebruiken als ze bij je producten passen.

Template Icon

Shopify Academy-cursus: SEO for beginnersers (Engelstalig)

Ondernemer en Shopify expert Casandra Campbell deelt haar uit 3 stappen bestaande SEO-schema met je en helpt jouw bedrijf hoger te eindigen op Google.

Gratis inschrijven

Een begin maken met SEO voor webshops

Er komt nog veel meer kijken bij SEO voor webshops, zoals technische SEO, link building en content marketing voor webshops.

Maar met deze eerste drie stappen ben je al op de goede weg, succes!

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Shanelle Mullin


Probeer Shopify 14 dagen gratis. Geen creditcard nodig!

Onderwerpen: