Wil je een webshop beginnen?

Wat doe je met je webshop als je op vakantie gaat? (opties en tips)

webshop op vakantie

Foto: Shopify Partners via Burst 

Run je een eigen webshop? Wat doe je dan als je op vakantie gaat? In deze blog zetten we enkele mogelijkheden op een rij om je webshop tijdelijk te sluiten of over te dragen. Dan kun jij straks genieten van een welverdiende vakantie.


Een webshop starten en meteen beginnen te verkopen? Probeer Shopify nu 14 dagen gratis.


We sluiten de meest rigoureuze manier meteen uit: je webshop offline halen. Als online ondernemer moet je dat niet als optie zien. Het is slecht voor je SEO en bovenal niet klantvriendelijk. Er zijn voldoende andere mogelijkheden. Heb je een Shopify webshop? Check dan zeker aan het einde van deze blog de instellingen om je webwinkel tijdelijk te sluiten.

Mogelijkheden om je webshop tijdelijk te sluiten of over te dragen

    Wel bestellen, later leveren

      We starten met de optie waarvoor de meeste merchants kiezen: wel bestellen, maar later leveren. Je webshop is dan volledig bereikbaar en klanten kunnen een bestelling plaatsen, maar de levertijd is langer. Afhankelijk van je business en het geduld van je klanten kan dit een prima oplossing zijn. Je moet er wel rekening mee houden dat een deel van de klanten afhaakt en naar de concurrent gaat.

      Om deze optie zo goed mogelijk uit te voeren en zo min mogelijk klanten te verliezen geven we enkele waardevolle tips als je bestellingen later gaat leveren:

      • Plaats overal waar je maar kunt een ‘vakantiemelding’. Denk in ieder geval aan deze plaatsen:
        • Homepage
        • Alle productpagina’s, bezoekers komen veelal via andere kanalen (social media, Google) direct op de productpagina’s terecht.
        • Slogans waar snelle levering genoemd wordt.
        • Een pop-up. Overweeg dit om ervoor te zorgen dat niemand de mededeling mist.
      • Vermeld ook duidelijk wanneer men de bestelling dan wel kan verwachten en maak dit uiteraard ook waar. Bijvoorbeeld ‘levering tussen 3 en 7 augustus’.
      • Benoem de latere levering nog eens extra in de orderbevestiging om teleurstellingen (en gedoe) achteraf te voorkomen.
      • Bied een kleine attentie aan of een korting (de klant zal dat waarderen en de latere levering voor lief nemen).
      • Haal bestellingen naar voren. Informeer bijvoorbeeld via je digitale nieuwsbrief je (trouwste) klanten over de vakantieperiode. Nu bestellen = nog snel in huis. Dit eventueel met een korting of gratis verzending om klanten net dat extra zetje te geven. 

      Aanrader! Vermeld veiligheidshalve niet dat je ‘op vakantie’ bent. Jouw webshop is dan ook niet vindbaar op deze term. Gebruik een alternatief, bijvoorbeeld ‘in verband met de vakantieperiode’.

      later leveren vanwege vakantie

       Foto: Matthew Henry via Burst 

      Een invaller regelen

      Als je jouw webshop met meerdere mensen beheert, is het vaak geen probleem dat een ander jouw taken overneemt. Zorg uiteraard wel dat de vakanties op elkaar zijn afgestemd. Heb je die luxe niet, dan kun je ook een tijdelijke vervanger regelen zodat jouw business gewoon blijft draaien. Iemand die het wilt overnemen als vakantiebaantje is een optie, maar wij raden aan om direct te investeren in iemand die ook later als back-up kan dienen (bij vakanties of ziekte). Dit kan een vriend of familielid zijn, maar een andere merchant (in de buurt) heeft grote voordelen. Zeker als die met hetzelfde ecommerce systeem werkt. Je kunt elkaars back-up worden. Zorg in elk geval dat je een goede overdracht opstelt. Is iemand niet bekend met jouw bestelproces en de software? Dan is een duidelijk draaiboek essentieel (en hou handboeken paraat). Laat de invaller ook enkele dagen meedraaien.

      invaller regelen webshop vakantie

      Foto: Sarah Pflug via Burst

      Kies voor fulfilment

      Wil je het in professionele handen geven? Dan is fulfilment een optie. Vanaf de verkoop wordt dan alles uit handen genomen: orderpicking, verpakking en verzending. Bedenk wel dat niet alle fulfilmentbedrijven standaard een ‘vakantie-periode’ aanbieden. In overleg zijn er wel partijen die dit doen. Vraag er dus naar. Het is namelijk intensief en kostbaar om een samenwerking op te zetten. Het is voor beide partijen wel een manier om voor een kortere periode kennis te maken en wellicht de samenwerking te verlengen. Deze optie is daarom met name aan te raden als je toch al fulfilment overweegt. 

      Meer lezen: Alles wat je moet weten over fulfilment

      op vakantie webshop fulfilment

      Foto: Shopify Partners via Burst 

      De besteloptie tijdelijk uitschakelen

      Heb je geen vervanger en wil je tijdens je vakantie ook geen bestellingen ontvangen? Dan kun je er voor kiezen om je webshop wel online te houden, maar enkel de besteloptie uit te schakelen. Geef op meerdere plaatsen duidelijk aan dat de webshop tijdelijk gesloten is wegens vakantie. Afhankelijk van je ecommerce platform zet je de besteloptie (de check-out) eenvoudig uit. Het grote nadeel van deze optie is dat mogelijke klanten naar de concurrent gaan. Overweeg daarom eerst of 1 van de vorige mogelijkheden te realiseren is. En mocht je wel voor het uitschakelen van de bestelmogelijkheid gaan, vergeet dan niet lopende advertentiecampagnes via Google en social media te pauzeren. Je maakt dan waarschijnlijk alleen maar kosten gezien men niet direct iets kan kopen.

      webshop gesloten vakantie

      Foto: Shopify Partners via Burst 

      Wat doe je met je klantenservice tijdens jouw vakantie?

      Je hebt uitgevogeld in welke mate je je webshopbestellingen door laat gaan tijdens je vakantie. Maar wat doe je met je klantenservice? Afhankelijk van je keuze is het erg belangrijk hier van tevoren goed over na te denken. Het fulfilmentbureau of je invaller kunnen dit wellicht op zich nemen. Denk onder meer aan het volgende:

      • Via welke kanalen kunnen klanten in de vakantieperiode contact opnemen? Zo kun je er voor kiezen om alleen per mail vragen aan te nemen. Verwijs op alle andere plaatsen dan duidelijk op deze route. Zo voorkom je dat je versnipperd vragen krijgt. Dit werkt prettiger als je vanaf je vakantieadres toch zelf de regie in handen wilt houden, maar het is ook overzichtelijker voor een eventuele invaller.
      • Tackle eventuele vragen op voorhand. Het is een mooie aanleiding om de FAQ in je webshop zo compleet mogelijk te maken en deze aan te vullen met vakantiegerelateerde vragen. Verwijs waar kan ook duidelijk naar de FAQ als eerste hulpmiddel bij vragen.
      • En/of overweeg een chatbot voor je webshop en je socialmediakanalen. Een deel van de communicatie met klanten kan geautomatiseerd worden.
      • Schakel een duidelijke out-of-officemail in als je mailbox niet gebruikt wordt tijdens je vakantie. Geef hierin de nodige informatie over de duur van je afwezigheid, wat er met bestellingen gebeurt en verwijs naar de FAQ. Dit kan ook als automatisch retourbericht bij ingevulde online formulieren.
      • Afhankelijk van de telefonische klantenservice die je normaal biedt kun je overwegen een call center in te schakelen, al kost het uitdenken van onder andere telefoonscripts wel wat tijd. Een andere optie is een afwezigheidsbericht inspreken en verwijzen naar de mogelijkheden die je tijdens de vakantieperiode biedt.

       klantenservice tijdens vakantie

      Foto: Sarah Pflug via Burst 

      Shopify webshop tijdelijk sluiten (voor vakantie)

      Er zijn twee manieren waarop je je Shopify webshop tijdelijk sluit. Deze opties kun je gebruiken als je vakantie hebt, maar natuurlijk ook wanneer bijvoorbeeld jouw webshop ‘under construction’ is:

      1. Je webshop beveiligen met een wachtwoord (geen producten bekijken)

      Als je je webshop tijdelijk wilt sluiten, kun je deze beveiligen met een wachtwoord. Wanneer klanten op je site komen zien zij een wachtwoordpagina en een bericht waarin wordt uitgelegd waarom de webshop tijdelijk is gesloten. In feite is deze wachtwoordpagina het enige wat de bezoekers zien. Het bekijken of bestellen van producten kan niet.

      Lees meer over het inschakelen, uitschakelen en aanpassen van de wachtwoordpagina in: Wachtwoordbeveiliging voor je onlinewinkel.

      2. Je webshop pauzeren (wel producten bekijken)

      Voor een vakantieperiode raden wij eerder deze optie aan. Als je je winkel pauzeert, wordt de check-out uitgeschakeld (afrekenen), maar blijft je shop wel toegankelijk voor bezoekers. Jouw aanbod blijft dus zichtbaar voor potentiële klanten. Wanneer je je winkel pauzeert, verlaag je je abonnementskosten.

      Let wel op dat de productprijzen en de knop voor het toevoegen aan de winkelwagen niet automatisch worden verborgen. Dit is een actie die je als merchant nog moet doen. Je vindt in dit artikel alle informatie om productprijzen en/of het winkelwagentje in Shopify te verbergen. Een andere optie is het gebruiken van de app Hide Price & Add to Cart.

      Ontdek hoe je je winkel kunt pauzeren in: Je winkel pauzeren of sluiten.

      Geniet van je vakantie!

      Je weet zelf als geen ander wat er allemaal komt kijken bij het runnen van een webshop. Genoeg zaken dus ook om rekening mee te houden voordat je op vakantie gaat. Neem er dus even de tijd voor om goede keuzes te maken. En dan….. genieten maar van je vakantie!

      vakantie webshop Foto: Samantha Hurley via Burst


       

      Over de auteur

      Petra van den Broek is copywriter en online marketeer. Op de Shopify blog deelt ze haar kennis over online content.


      Veelgestelde vragen over op vakantie gaan als je een webshop runt

      Wat doe je als merchant met je webshop als je op vakantie gaat?

      In onze blog bespreken we 4 opties: een invaller regelen, bestellingen later leveren, je webshop tijdelijk sluiten en fulfilment.

      Waar in je webshop kun je het best aangeven dat deze gesloten is vanwege vakantie?

      Uiteraard plaats je dit prominent op je homepage, maar zeker ook op alle productpagina’s, omdat bezoekers veelal via andere kanalen direct op deze pagina’s terechtkomen. Vergeet niet om slogans aan te passen waarin snelle levering genoemd wordt. En overweeg een pop-up in te zetten.

      Wat moet je NIET doen met je webshop als je op vakantie bent?

      Haal je webshop niet offline! Dit is een redelijk eenvoudige oplossing, maar het is zeker niet aan te raden voor je ranking, je vindbaarheid (SEO) en bovenal niet klantvriendelijk. Je verliest potentiële en bestaande klanten aan de concurrent.

      Hoe vind je een invaller voor je webshop als je op vakantie gaat?

      Heb je niet de luxe van collega’s die in kunnen vallen? Regel dan een tijdelijke vervanger. Iemand die het wilt overnemen als vakantiebaantje is een optie, maar wij raden aan om direct te investeren in iemand die ook later als back-up kan dienen (bij vakanties of ziekte). Dit kan een vriend of familielid zijn, maar een andere merchant (in de buurt) heeft grote voordelen. Zeker als die met hetzelfde ecommerce systeem werkt. Je kunt elkaars back-up worden.
      Onderwerpen: