Shopify-blogs

Webshops voor ouders & kids: 5 inspirerende verhalen

Shopify webshops voor ouders en kids - inspiratie
Foto door Shopify Partners via Burst

 

Een eigen webshop starten is prachtig. Heb je een briljant idee, een uniek product, een duidelijke missie of een afgebakende doelgroep? Maak er werk van! Maar wat je plannen ook zijn: praat, lees en leer veel van anderen. In deze blog maak je kennis met 5 Shopify webshops voor en door ouders van jonge kinderen. De merchants vertellen je over hun online kindje, hun drive, hun onderscheidend vermogen en geven je bovenal enkele wijze lessen mee. Startende ondernemers, laat je inspireren!

Ginger Roots - Shopify webshop

Ginger Roots

Een eigen webshop starten? “Wees je er bewust van dat het allemaal niet vanzelf gaat. Het is keihard werken maar zo leuk!” We vallen meteen met de deur in huis door deze uitspraak van Marjan, eigenaar van Ginger Roots. Alle merchants die we spreken beamen dit. “Maar als je hart zegt dat je dit heel graag wilt doen, dan moet je zeker de stap zetten. Er zijn veel webshops maar ik geloof dat er voor iedereen op zijn eigen manier een plekje is in de markt.”

Voor Marjan betekende het dat ze in september 2019 stopte met haar fotografiebedrijf en haar eigen webshop startte. Ze koos voor Shopify, “omdat ik de mogelijkheden en het design er bovenuit vond springen. Ook is het makkelijk in gebruik.” Haar streven: kinderkamers aanbieden waar niet alleen de kinderen, maar ook de ouders blij van worden. “Ik ben geboren en opgegroeid boven de interieurwinkel van mijn ouders. Dus ‘interieur’ stroomde al door mijn bloed.”Hoe bepaalt ze haar onderscheidende aanbod? “Ik kies producten waar ik zelf heel enthousiast van word. Producten met kwaliteit en producten die je niet op iedere hoek van de straat kan vinden. Ook blijf ik nog  zoeken naar de juiste producten voor mijn klanten, voor deze shop. Ik heb in het begin producten ingekocht waarvan ik nu denk ‘why?’ Ik leer steeds beter wat er wel en niet bij de shop past.” 

Een mooie tip voor startende ondernemers: “Door jezelf veel te laten zien (de persoon achter het bedrijf) creëer je een gunfactor. Dat werkt erg goed.”

Boef en Aap - Shopify webshop

Boef en Aap

Een enorme drive en duidelijke missie zie je zelden zo sterk als bij Boef en Aap, de webshop van Miranda. Wat je er vindt? Avontuurlijk, eigenwijs en creatief speelgoed zoals takels om in de tuin. De ‘waarom’ is de kracht erachter. Miranda: “Het is mijn missie om ieder kind zijn talent te laten ontwikkelen door creatief en avontuurlijk te spelen. De online winkel is een middel om hier stappen in te zetten.”

Ze bepaalt heel bewust het aanbod. “Alles wat ik inkoop meet ik aan onze kernwaarden en missie. Past het bij creatief en avontuurlijk spelen? Ik vraag mezelf af welk ontwikkelingsgebied van een kind ermee gestimuleerd wordt. Is het duurzaam en van goede kwaliteit? Kan een kind hier echt uren mee spelen?” De klantreacties zijn dan ook oprecht en dankbaar. Zoals deze: “We hebben hier nu een heel blij jongetje die gelijk in de tuin op onderzoek is en zijn insecten huis wil maken. Echt kwalitatief mooie spullen. Bedankt!”

Op advies van Sell your stuff online heeft Miranda voor Shopify gekozen. “En daar heb ik geen moment spijt van gehad. Er is veel mogelijk met gemakkelijke apps. En als ik er even niet uitkom word ik altijd goed geholpen door de helpdesk, dat geeft een goed gevoel.”

Boef en Aap is zoveel meer dan een webshop. Miranda schrijft veel blogs om ouders te inspireren en kinderen te stimuleren, en ze heeft grootsere plannen. “Ik hoop samenwerkingen te vinden om mijn missie voor elkaar te krijgen. Mijn eerstvolgende stap is om van Boef en Aap een online community te maken. Ook hoop ik op een gegeven moment naast online ook offline activiteiten aan te bieden. Ik heb heel veel plannen, maar moet mezelf af en toe ook op de rem zetten. Met drie avontuurlijke zonen kan ik simpelweg niet alles. Maar waar een wil is….is een weg.”

Little Fox - Shopify webshop

Little fox

Little fox zit boordevol baby- en kinderspulletjes met een heel hoog ‘hebben-gehalte’. “Naast de bekende merken zijn wij ook altijd op zoek naar de wat kleinere merken en dat maakt het extra interessant voor onze klanten,” zegt merchant Kimberley. Maar de grote kracht van Little Fox schuilt in een uniek aanbod aan cadeauboxen voor aanstaande ouders.

Om het aanbod aantrekkelijk te houden bezoekt ze beurzen en kijkt wat er leeft op social media. Vanuit daar bepaalt ze wat er bij de webshop past. Een extra nuttige tip voor (aanstaande) webshop-eigenaren: “Vergeet niet te checken wat mensen pinnen op Pinterest”.

Waarom de keuze voor Shopify? “Wij vonden het vooral belangrijk dat je zelf heel gemakkelijk onderdelen kunt aanpassen aan je webshop zoals het uiterlijk, maar ook de mogelijkheid om eindeloos uit te breiden mocht je webshop heel hard groeien. En niet geheel onbelangrijk is dat de kosten per maand heel schappelijk zijn.”

In het verlengde heeft Kimberley nog een heel duidelijk advies voor starters: “Kijk heel goed waar je een webshop onderbrengt en laat je niet verleiden door acties als ‘start nu gratis een webshop’. Onderzoek eerst goed welke mogelijkheden er zijn. Kan je uitbreiden door bijvoorbeeld je boekhouding eraan te koppelen met een app? En kan je zelf gemakkelijk de content van je webshop aanpassen zonder torenhoge rekeningen van een webdesigner?”

Vintage Blue Collection - Shopify webshop

Vintage Blue Collection

Vintage Blue Collection is de toonzaal van alles wat Nancy Remy maakt en schildert. Hoofdzakelijk tweedehands kindermeubels en degelijk houten speelgoed. “Het is duurzaam en het is vaak van zo'n goede kwaliteit dat het zonde is om het niet nog een keer te gebruiken.”

Ze blaast al 13 jaar allerlei items nieuw leven in en geeft ze een persoonlijke twist waardoor alles uniek is. “Ik vernieuw elke keer weer, nieuwe ontwerpen of nieuwe artikelen.” En dat doet ze goed, gezien de vele terugkerende klanten en aanbevelingen. “Eerst bestelt een goede vriendin, dan de zus daarvan en daar weer een collega van. Dat is het mooiste compliment dat je kunt krijgen.”

Vintage Blue Collection is een goed voorbeeld van een combinatie van online en offline verkoop. Voor de Corona-uitbraak was Nancy elke maand op de FeelGood Market in Eindhoven te vinden. “Als ik dan wat verkocht had, kon ik het meteen op de site verwerken met de extra dienst Shopify-POS. Echt heel handig. Ook kun je er makkelijk een Facebook-winkel mee maken. Ik ben redelijk actief op Facebook en marketing op die manier ligt mij goed en kost niet veel geld. Ook dat was voor mij een goede reden om met Shopify een webwinkel te maken.” 

Kidzstore - Shopify webshop

Kidzstore

Twee jaar geleden werd Kidzstore op de zolderkamer geboren. Als hobby, “maar het liep al snel uit de hand,” zegt Jeffrey (één van de twee eigenaren). Ze zijn inmiddels drie keer verhuisd en hebben sinds kort een eigen kantoorpand met een aparte ruimte voor opslag.

Kidzstore is een webshop met duurzame baby-artikelen, van wasbare luiers (de hardlopers), tot zwemluiers, natuurlijke spenen, hydrofiele doeken tot houten speelgoed. “Wij proberen een one-stop-shop te zijn voor alle duurzame producten.” 

Ze maken nog niet zo lang gebruik van Shopify. Een vorig platform voldeed niet meer. Tijdens de Webwinkelvakdagen raakten ze overtuigd van Shopify. “Je ziet dat Shopify echt is gemaakt voor webshops. De software is stabiel, veilig, eenvoudig in gebruik en het biedt ook vele ingebouwde functies en koppelingen die wij benutten voor onze marketingactiviteiten en order updates. Klanten vinden het bijvoorbeeld handig dat ze ook een sms-bevestiging kunnen krijgen als hun order is verwerkt.”

 

Dat ze bij Kidzstore weten hoe je klanten aan je bindt, laten ze zien in de pakketten die ze mooi inpakken en waar bovendien een handgeschreven kaartje en een kleinigheidje bij gaat. “Dit wordt erg gewaardeerd merken wij in de klantreacties.”

Wat willen zij startende merchants meegeven? “Investeer in een strakke en betrouwbare webshop en goede marketing. Iedereen kan een webshop starten, maar wees ook kritisch en vraag feedback van anderen. En sluit je aan bij een keurmerk, zodat je webshop ook meer vertrouwen uitstraalt.”

Start vandaag nog je eigen Shopify webshop 

Sterken bovenstaande verhalen jouw wens om een eigen webshop te beginnen? Trek dan vandaag nog de stoute schoenen aan. Veel succes en houd onze blog in de gaten voor meer inspirerende verhalen en nuttige tips!

 

 


 

Over de auteur

Petra van den Broek is copywriter en online marketeer. Op de Shopify blog deelt ze haar kennis over online content.


Onderwerpen: