Zo schrijf je een effectieve welkomstmail - inclusief 12 inspirerende voorbeelden!

Voorbeelden van effectieve welkomstmails

Van alle marketinginstrumenten die je als webshopeigenaar tot je beschikking hebt, is e-mailmarketing een van de effectiefste (en voordeligste) middelen om de verkoop te verhogen en klanten aan je te binden. E-mail vormt de basis van klantbehoud en is een heel geschikt kanaal om contact te leggen met je klanten, zelfs nadat ze je website hebben verlaten.

Een welkomstmail is een van de belangrijkste e-mails die je stuurt naar nieuwe abonnees. Een welkomstmail is de e-mail die je ontvangt wanneer je je e-mailadres aan een webshop geeft. Je hebt er vast weleens een gekregen nadat je een account had aangemaakt of je had aangemeld voor een nieuwsbrief.

In dit artikel hebben we alle belangrijke adviezen om een goede welkomstmail te schrijven voor je op een rijtje gezet. Ook geven we twaalf in het oog springende voorbeelden en vier apps die je kunt gebruiken om je e-mails nog aantrekkelijker te maken.

Wat is een welkomstmail?

Een welkomstmail, vaak onderdeel van een serie inleidende e-mails, is de allereerste e-mail die je stuurt naar een abonnee of klant. Dit kan een e-mail zijn na een eerste aankoop of nadat iemand zich heeft aangemeld voor je nieuwsbrief. Anders dan bij een standaard zakelijke e-mail, stuur je deze e-mail naar mensen die er bewust voor hebben gekozen om e-mails te ontvangen van je bedrijf.

Je welkomstmail legt de basis voor de rest van je communicatie met een nieuwe klant. Het is vaak, na je website, de eerste indruk die klanten van je krijgen en bepaalt voor een groot deel het verdere verloop van je relatie met hen. Extra belangrijk dus om meteen de juiste toon te zetten.

12 voorbeelden van welkomstmails die eruit springen

We hebben 12 voorbeelden verzameld van goede welkomstmails van zowel kleine als grote bedrijven. Een tip: Noteer wat je wel en niet bevalt aan deze voorbeelden en wat relevant is voor jouw webshop. Dat is handig als je straks je eigen e-mails gaat schrijven.

  1. Huckberry
  2. Ann Taylor
  3. Ralph Lauren
  4. ModCloth
  5. IKEA
  6. Flower Fix
  7. Find Me A Gift
  8. Allbirds
  9. MVMT
  10. mahabis
  11. Away
  12. Lush

1. Huckberry

Huckberry valt op om twee redenen: De webshop zit heel goed in elkaar en ze besteden veel aandacht aan e-mailmarketing. Huckberry gebruikt e-mail als het primaire kanaal om mensen op de hoogte te houden van exclusieve producten.

In de welkomstmail van Huckberry staat informatie over de community waar nieuwe gebruikers zojuist lid van zijn geworden, productaanbiedingen en andere interessante content.

2. Ann Taylor

De welkomstmail van Ann Taylor bevat verschillende interessante elementen. De onderwerpregel, ‘Een exclusief welkomstcadeau speciaal voor jou’, geeft je het gevoel dat het bijzonder is om op de mailinglijst te staan. En de korting van $ 25 op je volgende aankoop, spoort extra aan om iets te kopen.

3. Ralph Lauren

Ralph Lauren beloont nieuwe abonnees voor hun aanmelding met een speciale aanbieding: 10% korting op de volgende aankoop. Ook vertellen ze over de voordelen die je als abonnee geniet, namelijk dat je als eerste hoort over exclusieve aanbiedingen en ander nieuws.

4. ModCloth

ModCloth gebruikt de welkomstmail om meer te vertellen over het bedrijf en de voordelen om bij hen te kopen. Ook bevat de e-mail een kortingscode. Let op hoe ze hun voordelen ten opzichte van de concurrentie benoemen, waarbij ze tegelijkertijd het risico voor de koper wegnemen: Gratis maat- en stijladvies door ModStylists en geen verzend- of retourkosten. En met de zin ‘voor vrouwen door vrouwen’ spreken ze een specifieke doelgroep aan.

5. IKEA

De welkomstmail van IKEA bevat een link naar een recent blogartikel, nieuwe producten in de catalogus en de vestigingen bij jou in de buurt. Let ook op het oranje vak waarin je wordt gevraagd om lid te worden van IKEA Family.

6. Flower Fix

Flower Fix gaat voor een persoonlijke benadering: de e-mail is afkomstig van eigenaar Monica Starr en bevat haar handtekening. Het bedrijf beloont nieuwe abonnees met een korting van 10% voor workshops in de winkel. Op die manier slaan ze een brug tussen de fysieke winkel en de webshop.

7. Find Me A Gift

Find Me A Gift stuurt een welkomstmail met karakter door de grappige afbeelding, het speelse taalgebruik en de feestelijke toon. Dit is een authentiek onderdeel van hun merkidentiteit, maar wijst klanten ook op de service die het bedrijf biedt, namelijk het zo makkelijk mogelijk maken om het perfecte cadeau te vinden.

8. Allbirds

Allbirds heeft een geheel eigen stijl en opvallend taalgebruik, en hun welkomstmail is daar geen uitzondering op. De onderwerpregel, ‘Welcome To The Flock’, het grappige gifje, het kleurrijke taalgebruik en de merkauthenticiteit die naar voren komt, zorgen er samen voor dat deze welkomstmail meteen in het oog springt.

9. MVMT

MVMT is meer dan een horlogemerk en ze gebruiken de welkomstmail om nieuwe abonnees aan te moedigen om hun community te verkennen. De foto’s van hoge kwaliteit weerspiegelen het gevoel van luxe dat het merk en de producten uitstralen. En aan de hand van door gebruikers gegenereerde content laten ze je kennismaken met de community.

10. mahabis

mahabis gebruikt de welkomstmail om hun producten – de pantoffel maar dan anders – te introduceren. In de e-mail lichten ze een aantal voordelen uit en bieden ze een kortingscode aan voor 10% korting op je eerste aankoop.

11. Away

Away heeft in korte tijd de reisbranche veroverd met hun koffers. In hun welkomstmail beschrijven ze hun visie en vertellen ze over hun passie voor reizen.

Vervolgens introduceren ze hun producten, die perfect in het verhaal passen:

12. Lush

Lush maakt gebruik van prachtige foto’s en productcarrousels om hun producten onder de aandacht te brengen. In de onderwerpregel staat ‘je hoort nu bij onze familie’ met een hartje erbij. Deze benadering past bij de informele, vriendelijke en toegankelijke merkidentiteit van Lush.

Zo schrijf je zelf de perfecte welkomstmail

Uit gegevens van Omnisend blijkt dat welkomstmails een gemiddeld openingspercentage hebben van 45%. Voor een gewone aanbiedingsmail ligt dat percentage bijvoorbeeld een stuk lager, namelijk 18%. En hoewel een reeks van welkomstmails het beter doet dan één enkele e-mail, neemt de betrokkenheid na de eerste e-mail uit de reeks wel af. Die eerste welkomstmail weegt dus behoorlijk zwaar.

Er zijn een aantal belangrijke dingen waar je op moet letten wanneer je een welkomstmail (of -serie) opstelt:

  1. Laat meteen je waardepropositie zien. Je hebt maar één kans om een krachtige eerste indruk te maken, dus je wilt klanten niet bombarderen met promotieberichten. En vergeet niet dat je eerst moet geven voordat je kunt verwachten te ontvangen. Met kortingen, tips en andere klantgerichte content bied je direct meerwaarde voor klanten, maar leg je ook meteen de basis voor een langdurige relatie.
  2. Maak het persoonlijk. Met alle e-mailmarketingtools die op de markt te vinden zijn, kun je heel gerichte berichten sturen. En dat loont: Yes Lifecycle Marketing ontdekte dat e-mails met een persoonlijke onderwerpregel een 50% hoger openingspercentage hebben en een 58% hogere CTO (click-to-open-percentage).
  3. Stuur je welkomstmail binnen enkele minuten. Stel je maakt het aanmelden voor je nieuwsbrief aantrekkelijker door een promotiecode voor 10% korting op de volgende aankoop aan te bieden. Als iemand zich dan aanmeldt en klaar is om een aankoop te doen, maar die promotiecode nog niet ontvangen heeft, loop je het risico dat hij voorgoed van de aankoop afziet.
  4. Herinner klanten eraan dat ze hun map met ongewenste mail checken. Soms worden marketingmails automatisch als spam gemarkeerd. Vraag abonnees je e-mailadres op hun whitelist te zetten, zodat ze niets missen.
  5. Wek duidelijke verwachtingen. Maak het makkelijk voor abonnees om hun voorkeuren aan te passen en vertel hoe vaak ze een e-mail kunnen verwachten en waar die over gaat. Ga je ze vooral nuttige content sturen? Leuke video’s? Kortingscodes en speciale acties? Laat ze weten welke voordelen jouw e-mails hen gaan opleveren.
  6. Zorg voor een duidelijke call-to-action (CTA). Wat wil je dat de ontvangers doen met je welkomstmail? Wil je dat ze de promotiecode gebruiken voor een aankoop of dat ze naar je Over ons-pagina gaan voor meer informatie over je bedrijf? Wat je ook wilt dat ze doen, zorg dat het duidelijk is wat de volgende stap is. En voorkom verwarring door niet te veel CTA’s te gebruiken.
  7. Gebruik aantrekkelijke foto’s en afbeeldingen van hoge kwaliteit. Je kunt kiezen voor productfoto’s, eigen illustraties of iets anders, zolang het maar van het scherm afspat.
  8. Houd rekening met mobiele gebruikers. Je welkomstmail moet er natuurlijk prachtig uitzien, maar ook functioneel zijn op alle apparaten. Volgens de 2017 Email Client Market Share van Litmus worden de meeste e-mails geopend op een mobiel apparaat, namelijk 47%. Via webmail is dat 36% en op een desktop 17%.
  9. Denk goed na over je onderwerpregel. Een standaard ‘Je aanmelding is bevestigd’ of ‘Welkom bij onze eerste nieuwsbrief’ is niet altijd de meest effectieve aanpak en prikkelt niet echt de nieuwsgierigheid. Twijfel je welke onderwerpregel het beste werkt? Voer een A/B-test uit om te zien welke versie het hoogste openings- en doorklikpercentage oplevert.

Je eerste welkomstmail opstellen

Het is je vast wel opgevallen dat de bovenstaande voorbeelden van welkomstmails niet veel tekst bevatten, maar vaak wel aantrekkelijke aanbiedingen in combinatie met opvallende visuals.

Ook zonder veel uit te geven aan e-maildesign kun je iets moois in elkaar zetten, in ieder geval in het begin. Kijk eerst eens naar fotobewerkingsapps waarmee je zelf aan de slag kunt. Zet bijvoorbeeld met behulp van GIMP of Canva een groot ‘Welkom’ op een van je hoofdafbeeldingen en gebruik die als een banner voor je e-mail. Of maak een collage van al je producten met de collagemaker van PicMonkey.

Misschien heb je ook wel gezien dat de gebruikte voorbeelden grofweg in drie categorieën te verdelen zijn:

  1. Het verhaal achter je bedrijf en merk delen. Het is belangrijk om je verhaal te vertellen, zodat je merk een gezicht krijgt. Noem bijvoorbeeld een gezamenlijke interesse of doel van jou en je klanten, zodat ze een reden hebben om zich aan te sluiten bij je merk.
  2. Je producten laten zien. Uiteindelijk willen alle webshops hetzelfde: hun producten verkopen. Eén manier om dat te doen is je populairste producten uitlichten. Houd er wel rekening mee dat veel van je abonnees niet je volledige assortiment van producten kennen.
  3. Een speciale aanbieding om bezoekers terug naar je site te trekken. Als je laat zien dat je echt iets te bieden hebt, zijn mensen eerder geneigd om je merk te vertrouwen en terug te komen.

4 apps die je helpen betere e-mails te sturen

In de Shopify App Store vind je alle apps die je nodig hebt om je winkel te verbeteren en vooral op het gebied van e-mailmarketing zijn er veel apps te vinden.

Hier volgen vier apps die je kunt gebruiken om geautomatiseerde e-mails op te stellen die je kunt sturen naar mensen wanneer ze zich aanmelden voor je mailinglijst. Klik door de apps om te zien hoe ze werken en hoe je ze kunt integreren in je webshop.

  1. Spently
  2. Klaviyo
  3. Constant Contact
  4. GetResponse

Deze apps zijn heel makkelijk te integreren in je webshop en bieden allerlei opties om de meest fantastische e-mails te versturen.

Leg de rode loper uit voor je klanten

Je welkomstmail is vaak je eerste e-mail die de zwaar bewaakte inbox van je klanten betreedt. Het is daarom belangrijk dat je bericht ertoe doet en dat je je plekje in de inbox verdient.

Je welkomstmail telt dus zwaar mee, maar aan de andere kant is het ook gewoon het eerste contactmoment in een hopelijk lange en vruchtbare relatie. Zet de juiste toon, vertel iets interessants en geef klanten en abonnees een reden om terug te komen. Stuur vervolgens regelmatig een leuke nieuwsbrief, zodat abonnees geen spijt krijgen dat ze je hebben toegelaten tot hun inbox.


Klaar om je eerste webshop te starten? Begin vandaag nog – de eerste 14 dagen zijn gratis en een creditcard is niet nodig.

 

Dit artikel is een vertaling van een origineel artikel van Dan Wang.

Onderwerpen: